REKLAMA

KultOFFe: "Cud w Mediolanie", reż. Vittorio De Sica

OFF Czarek
Data emisji:
2021-12-03 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwa i moim gościem jest pani Diana Dąbrowska film znawczyni dzień dobry witam panią bardzo serdecznie dzień dobry święta się zbliżają wielkimi krokami i pomyślałem, że warto w tych naszych rozmowach różnych filmach ciekawych zarówno tych najnowszych jak i tych trochę starszych warto trochę takiej magii świąt może niekoniecznie świąt, ale maggi czegoś takiego nad nad realnego czegoś co być może ma szansę nas napełnić pozytywną energią i odpowiadając na no Rozwiń » jak rozumiem to moje nie wypowiedziane pragnienie pani Diana Dąbrowska zaproponował, abyśmy porozmawiali dzisiaj o filmie cud w Mediolanie pani ten Fin lubić nie znosi go raczej lubię bardzo lubię uważam, że to jest taki niedoceniony bardzo projekt, jeżeli spojrzymy na popularność niektórych filmów grafiki w takim znaczeniu, że oczywiście ten film zdobył nawet oto pełny skan, ale jednak, kiedy i to nazwisko nosi się pojawia to widzimy w nim przede wszystkim smutnego Nora liste i takie tytuły jednak jak ludzi rowerów czy dzieci ulicy susza oryginalny tytuł to wydaje się, że są takimi wiodącymi, a tym co w Mediolanie właśnie taki inny osobne nie wie nawet jak tych bardzo ciekawy projekt w momencie, kiedy realizm też miał zupełnie inny kierunek i że w ogóle ten duet tak bardzo cenione jak czy zadziała pili i właśnie litery wynika byli w stanie obok takiego twardego filmu dramatycznego, jakim jest leniwe, jakimi są ludzi rowerów też stworzyć taką współczesną im baśnie, która w tych symbolach i magię pan powiedział no dzisiaj ma takie cudowne momenty, które ten może nie wiem czy efekty specjalne dzisiaj jakoś tak tak bronią, ale nie są złe, bo są mgły ale gdy prawda w toku spraw przyzwyczajone do no ponad 60 lat historii filmowej historii efektów specjalnych nie może zależy, jaką kopie widzieliśmy prawda, ale jest coś takiego, że ktoś wszystko pięknie łączy mnie dziwi się, że ten film mógł inspirować i później po latach wtedy taka legenda, że z 1 strony ile Spielberg i ta końcowa końcowa z Indii będziemy szerzej Nowika ten ten od lat rowerową tutaj będzie mi słowo, że tak powiem tutaj bardziej tak rzeczywiście jak taki czarodziejski, bo taki klub nie kierownikami reguł jest detektor unoszenie się w powietrzu za sprawą notę AAA z drugiej strony tak pisarzy jak Márquez twierdzą, że wysoka tak naprawdę był też inspirujące pod kątem realizmu magicznego, iż w jego powieściach gdzieś tam unosi się duch, który ten sens tego co w Mediolanie naznaczył go gdzieś także bardzo lubię ten film bardzo dziękuję, że możemy dzisiaj porozmawiać o 8 zaczyna już będzie takim puszczeniem oka do do widza, bo oto bohaterka boi może bohaterach, a potem znika właściwie może pewna pani pewna kobieta znajduje noworodka, gdzie znajduje oczywiście w polu kapusty tak no pani też jest dość wiekową osobą mogłaby być właściwie patrzącego to, ale relacja, która dość krótka m.in. które które naraża się gdzieś tam w tym na początku, gdzie mamy to czerwona wolta było sobie kiedyś od razu się zaczyna jak baśń i PiS przepiękna taka scena, która pokazuje, że może być tak naprawdę królem świata, który sobie stworzy na pewno pamięta pan scenę wylewa się mleko i zamiast jakoś na dziecko nakrzyczeć jakość, gdyż prawda nie zareagować, jaki w takim odruchu, że to zostało zmarnowane to są przecież takie trudne lata w ogóle dla włoskiego społeczeństwa, chociaż to pani rzeczywiście mieszka w takim świecie trochę poza czasem i poza poza logiką, bo w tym filmie dużo jest poza taką racjonalnością pojętą taki tradycyjny sposób prawda przyczyna skutek ten film ucieka w stronę właśnie takich magicznych asocjacji i taka przepiękna scena, kiedy coś co mogło być powodem dla wielu do tego, żeby np. dziecko zganić staje się wspólną jest takim zaproszeniem do zabawy dlatego, żeby poruszyć wyobraźnię i pokazać, że może sobie skonstruować świat, czego pragniesz i trochę tak się dzieje, że ta fantazja, którą oni później proponują na czele z tym naszym tutaj troszkę starszym po zniknięciu tej pani no tak jakby wizualizacją tego co mamy w tej scenie z tym lekiem a kiedy to po prostu, przeskakując sobie pomiędzy 1 stroną drugą z tego rozgrzanego mleka zamiast płakać nad nim wydaje się, że taka piękna scena, która może tak nawet symbolicznie dzisiaj działać tak uporządkujmy Otóż pewna pani znajduje w kapuście noworodka i oczywiście zupełnie nas nie razić pewnie dzisiaj najbardziej raziło wtedy nie, chociaż konwencji może też nie nie razi nas to jakiegoś powodu, że przywłaszcza sobie tego noworodka po prostu zabiera go do domu i uczy go jakiś taki sposób pozytywnego i kreatywnego sposobu myślenia, kiedy umiera tak rozumiem te przenośnie to chłopiec trafia do sierocińca, z którego kilka lat później wychodzi w jakiegoś powodu chyba sierocińce były czymś zupełnie inny wtedy jakieś powodu pogodny otwarty na innych uczynny, ale też z jakąś wiedzą dotyczącą nie wiem organizacji no to powiedziałbym dobrze dobrze ułożony młody człowiek no i rynek, gdzie gdzieś może dobrze ułożony młody człowiek z sierocińca trafić na przedmieściach Mediolanu do takiej dzielnicy biedy tam spotykamy mieszkańców ludzi biednych, aczkolwiek bardzo pozytywnie nastawionych do rzeczywistości jednak trzeba przyznać, że po wielu uwagach krytycznych, które otrzymał ten duet właśnie do opinii wynika po złodziejach rowerów, który tak naprawdę każdy obrywał zarówno rządzących rządzący widzieli właśnie w kontekście Nora liczbą taką broń przeciwko budowaniu pozytywnego wizerunku było ich na eksport filmy były bardzo dobrze odbierany za granicą sami Włosi mieli różny stosunek, bo też mieli taki problem z tym, że wystarczy otworzyć okno i właściwy widziało się rzeczywistość ludzi rowerów, a w innych miejscach bardziej drugi mniej, ale to chcę powiedzieć to, że ten duet właśnie obrywają nawet od strony związków zawodowych, twierdząc że przecież pomogliby rodzinie, która została pozbawiona środków tego roweru, który jest symbolem życia wydaje się, że trochę z przymrużeniem oka podchodzą właśnie do tych instytucji i do tego świata to była taka odskocznia w tym cudzie w Mediolanie w tym filmie Iraku Milano, gdzie no rzeczywiście jakoś tak na tym istotą tych instytucji to wszystko jest umowne, żeby przeskoczyć do głównej części filmu, której tworzy się ten alternatywny świat, który taką wypowiedziałem socjalną czy socjalistyczną wręcz bajką, która dla każdego prawda jest w stanie jakoś go przygarnąć ktoś mu dać wydaje się, że świetnie ten film gra z naszymi oczekiwaniami, dlatego że jak przypomnimy sobie taką jedną z kluczowych scen to spotkanie z tymi światami następuje w momencie kradzieży wydaje się, że jakoś oglądając nawet pamiętam swoje już takie wspomnienia z pierwszym razem oglądam ten film byłam przekonana, że w momencie, kiedy ktoś coś ci krótki projekt dojdzie do takiej kradzieży to mogłoby nastąpić jakaś bójka jakieś takie czy taki element gdzieś tam dramatyczne, a tutaj takiej uczciwości ten nasz bohater to łono tak jak jest w opowiadaniu o 21 lat czterdziestych, na podstawie którego jest, ale ten film powstał on gości dodaje te rzeczy rodzi się jakaś taka nić pięknego porozumienia, której ten bezdomny zaprasza do swojego domu, który okazuje się potem być takim bardzo prowizorycznym taką Chatką zrobioną z kartonu, gdzie na jakich Przedmieścia właśnie ci wszyscy bezdomni próbują jakoś żyć podoba mi się jak wysoka od początku gra z takimi oczekiwaniami, że wprowadza właśnie MAK tam, gdzie byśmy normalnie nie chcieli może widzieć czy może Włosi wtedy jeszcze w niej widzieć, bo ewidentnie, bo są na marginesie tego świata taka stacja kolejowa, która pokazuje, że ci bogaci często jeżdżą pociągi jak patrzą albo ktoś wyrzucają w naszym bohaterom także momentami byłam pod wrażeniem takiego grania z oczekiwaniami i pewnymi stereotypami no tak trochę traktują jak takie egzotyczne zwierzątka którym, które są trochę innego gatunku, który można właśnie coś rzucić potem obserwować ale, ale na szczęście są groźne także widać, że Bogacz niezbyt się i obawiają przyglądają się raczej ciekawością do naszej rozmowy powrócimy, jeżeli pani pozwoli po informacjach Radia TOK FM dzisiaj cud w Mediolanie film reżyser Vittorio wyniki opowiada o nim film znawczyni pani Diana Dąbrowska informacje już za kilka minut o godzinie jedenastej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek państwa moim gościem jest pani Diana Dąbrowska film znawczyni, a o filmie cud w Mediolanie dzisiaj rozmawiamy inny film no i 1900 to jest 60 drugi rok 50 pierwszy 1951 też bardzo ciekawe, że to są jednak lata 50 pierwszy tak oczywiście wiem wiem, dlaczego 60 drugi tak 1500 pięćdziesiąty pierwszy rok Vittorio dostrzega i ciężary nawet wini odpowiada za scenariusz ne a, ale także tekst za 40, którzy okazała się tak to jest słono ten to imię prawda tutaj to czy właściwie taki możemy nawet powiedzieć symbol włoskiej komedii, bo to się kojarzy przede wszystkim komikiem neapolitański, jeżeli patrzymy na włoską scenę filmową tego czasu i rzeczywiście tym pierwszym bohaterem, którego obywatel widział to właśnie miał być ten to słynny Książe kurki Antonio de Curtis, który robił przeróżne filmy, które były wręcz takimi w obu gatunkach samym w sobie chodziło się na filmy to one bardzo często tak jest Charlie Chaplinem miały jego innych tytule skład to kobiety to leci na Księżyc można było to w kolorach i toteż poznawał rzeczywistość powojenną później było tak strasznie ręcznego proszę pani skróciła, bo one co rozumiem, że to że to by szybciej się mówi niż Antoni Gryfu pokaz Flavio Andrzeja Duka konne no i wysłać port rodzica Gallardo de Curtis Bizancjum tak arystokrata, ale aktywa i właśnie dzisiaj tego nauczyła też takie moje marzenie, żeby kiedyś móc to 1 tchem tak po prostu pięknie powiedzieć, ale traktach Antonio de Curtis testy spory skrót, ale wydaje się, że ta ekstrawagancja postaci one świetnie oddawane właśnie, że tak pomiędzy Antonio, aby kurki i namawia i człowiek, który miał taką historię trochę powiedziałbym taki Anastazji włoskiej, dlatego że trochę jest opisana historia jako auto, które sobie te szlachetność tam walczył dopisał, a jego życie wydaje się, że w punkcie wyjścia było bardzo podobne do bohatera filmu cudu właśnie Mimi w Iraku Milano i nie dziwię się, że on dziś materiałem tą pierwszą inspiracją dla Arki jego latach czterdziestych, kiedy budowała się w ogóle ta legenda związana z toto i mamy ten materiał literacki zresztą dawać Pini bardzo często też tworzył takie walki wpierw, a przy współpracy wynikom widzimy bardzo mocno, że uraz do takiej rangi czołowego scenarzysty, jeżeli spojrzymy na ruch na realistyczne, a mówiłam o tych latach pięćdziesiątych Mn, dlaczego takie nietypowe, bo wydaje się, że ten Mediolan, które lepiej w Polsce znamy jest w Mediolanie boomu ekonomicznego np. roku bracia Viscontiego, które są film wydaje się o wiele bardziej znanymi już takim symbolicznym dla twórczości Viscontiego też oczywiście rolę tutaj Alana Delona Andrzej do Senatu Salwator jego i tam mamy Mediolan marzeń, do którego chcesz emigrować, który może być też takim oczywiście piekłem przemysłowym widzimy potrafi też rozwalić tę rodzinę roku jego braci tutaj bardzo ciekawe, że jesteśmy w ogóle na marginesach tego i że ten duet wprowadza Magie w momencie, kiedy jednak ten realizm przed tym kierunku kilka lat później np. linii zostanie bardzo źle potraktowane przez włoską krytykę samego prywatnego taki film klasy rada, którą też mamy takie elementy baśniowe ARiMR to za panu dokładnie tak, że to jest ciekawe, że tak wcześniej taki projekt się pojawił i po tym filmie mamy przecież Umberto de też film w reżyserii deski scenariusza awaryjnego, który określa mianem ostatniego wielkiego filmu no-li stycznego myślę sobie że, gdyby ostatecznie zmienili tego tytułu, bo też tak pięknie brzmi prawda cud w Mediolanie Iraku Milano ten pierwotny tytuł to było i powyżej listu Bano, czyli bieg przeszkadzają teraz zupełnie prawda miałby inny wydźwięk ten film, gdyby nie ta uprawa też z tymi napisami początkowymi, żeby wprowadzić pewną baśń myślę, że ta ironia z tym tytułem biedni przeszkadzają te sceny wspomniany w pociągu, żeby głowa jest o wiele bardziej drapieżne kilku no tak by może też w jakiś część tej powieści doszliśmy w końcu do tego do tej dzielnicy może może przedni nie wie to nazwać obozowisko chyba bardziej albo takie nie jak są dobre polskie nazwy na no takie mini mini fawele albo takie obozowiska sklecone, w których naprędce, w których oczywiście ludzie żyją trochę dłużej no i tam nasz tytułowy albo nie tytułowy tytułowy z książki, ale nic tu łowy z filmu to swoją inteligencją także o interwencję emocjonalną dobrym humorem po prostu cudownie zmienia życie wszyscy są mieszkańcami wszyscy są z Zachodniego jest coraz bardziej zachwyceni oprócz 1 zawsze musi być jakiś taki Schwarz charakter który, który ma realne cele niższe niż pozostali 2 przez przy okazji warto wspomnieć o pomyśle, który pewnie dzisiaj byłby zupełnie niezłe, czyli zamiast nazywać ulice imionami różnych ważnych osobowości w historii można nazwać ulice np. stosując tabliczkę mnożenia, czyli 2 ulica 3× 3 równa się 9 ulica 4× 416 w tym sposobem bawiąc uczymy albo w, trafiając gdzieś tak uczymy cudowny pomysł szczególnie dla najmłodszych no to jest bardzo piękna scena zresztą to jest te wywiedzione trochę z tego jego dzieciństwo, że ta starsza pani Lota uciekł właśnie liczby i dziś też świetnie łączy się z takim, a w ogóle spojrzeniem wtedy na początki dziś odbudowy włoski tu buskiego społeczeństwa po drugiej wojny światowej, kiedy już tak czuć było, że dojdzie takich inwestycji ten pył wojenne wspomnienia listom otrzymywane i jak walczą o ten teren bogacze i przerzucają się dziwacznie cyframi numerami w ogóle jakoś tak i okazuje się, że i jak my nadamy mu wartość prawną na zasadzie czy to będzie teren za 10 do 100 i już widać jak będzie działo świat ile będzie wart pieniądz i dziś tam oni są takim przedstawicielami tego kapitalizmu, który później uderzy bardzo mocno w trakcie boomu ekonomicznego i trochę Włochy noc niewoli powiedziałabym, że to jest już tam zasygnalizowane, a potem dochodzi do takich właśnie emocjonalnych gdzieś tam obliczeń tutaj takiej nauki podstawowe można powiedzieć, że jest radosna gdzieś tam i przy jak przychodzi do czego też taka piękna wymiana zdań w ogóle bardzo bardzo piękne są te dialogi, że w sumie co nas odróżnia pan ma 5 palców ja mam 5 palców pan ma moc ja mam no jak szukają sobie takiego czemu tak tak spychać nas na margines mało tego myśmy się zaakceptowali sytuację próbujemy jak najbardziej kreatywnie jak najbardziej też tak życiodajne sobie ją mam jakoś przysposobić im Niewiem, jakie są pana ulubione sekwencje z tego filmu bądź też tak cudownie rozpada takie poetyckie sceny i uwielbiam po prostu zostanę ze słońcem jako nie był to marnie tej nocy brud biedną zatem promykiem słońca, żeby się się rzeczom różnych taki pojawia może po prostu przepiękna przepiękna scena tak by to całkowicie taka sól realna można by powiedzieć by przypominały mi się dużo późniejsze oczywiście dziś filmy w tym grupy Monty Pythona no ten humor tak no i też warto tutaj jakoś powiedzieć, zachęcając państwa do obniżenia tam w pewnym momencie pojawi się rzeczywiście taki magiczny element połączone tak trochę nie sami, który wędruje to nasz dług tej naszej dobrej tak jak pani matki to pojawi się taki jak możliwość spełniania życzeń i też świetnie dodaje, jaki charakter ludzki, gdzie zaczyna się od małych rzeczy, żeby potem naprawdę się przewinąć tak powiem i ostatecznie nasi bohaterowie wybiorą sobie taką podróż nieznane albo może nie boją się tej tego co nieznane, bo dziś też sobie poradzą z tą właśnie inteligencją tego co to w ogóle byciem razem i taki przepiękne zdanie, że pojadą polecą tam, gdzie dzień dobry naprawdę znaczy dzień dobry i oglądając przypominający ten film mógłby taki taki pomysł taki trochę eksperyment proszę się aż tak bardzo mnie śmiać, ale czy wyobraża sobie pan, że świat jak pan byśmy chodzili po Warszawie i po prostu mówili ludziom dzień dobry i ciekawego segregowali dokładnie tak jak i wiedzy, która w tym kraju stać, żeby odpowiedni komuś tak radośnie dzień dobry to właśnie były osoby bliższe temu światu to te i czy kto to był i tak pomyślano także może pan kiedyś chciałby zabrać się przejść mówi pewnemu dobrych praktyk czy rzeczywiście może być dobry jest dobre jeszcze, ale bardzo ciekawa obserwacja dlatego, że to zdradźmy słuchaczom słuchaczką, że to jest jednocześnie ze scen, kiedy to młody to opuszczaj sierociniec jak wyrusza na miasto rusza odkrywać świat, którego nieznani widział nie wie, jakie panują w nim obyczaje i pierwszej napotkanej osobie mówi dzień dobry to osoby taka, ale co panu chodzi, czego pan chce, o co chodzi no nie my się znamy oczywiście znamy nie chciał też dzień dobry oczywiście wyobraża sobie państwo reakcje i przypomniał mi się albo proszę sobie, że właściwie to może być dziwny w Polsce, ale przecież np. we włoszech to niekoniecznie musi być dziwne wydaje się, że nie we włoszech w Kanadzie mówienie sobie dzień dobry mówienie uśmiecha się do innych jest dużo mniej dziwne niż w Polsce nie sądzi pani przydomową ruchy wydaje się, że na pewno na południu Włoch tak jest jakoś idzie wyłączyć większą życzliwością, a teraz nie chce tej dialektyki północ-południe i pokazywać moje sympatie, jeżeli chodzi o Włochy, że widzi również w Mediolanie ludzie są bardziej poważnie nie na północy to jest tak znaczący teraz góruje, ale trzeba przyznać, że rozumiem też zamysł by wysoki debat o niego, żeby też pokazać przepaść, która rodzi też tak po kasową społecznie i no no co pan odpowiedzieć na pewno taki, że jak mam porównanie prawda to duże i w ogóle takie przebywanie na zewnątrz takie życie na zewnątrz, które jest akceptowana i takim elementem pejzażu tak tak jakby siedzeń i jest w ogóle na inny świat i takie można sobie przyjechać rowerem prawda przez taką Włoszki placki można to dzień dobry wszyscy itd. można wyglądać ta może trochę to wygląda tak wyglądał jak szalone, ale na pewno raczej byłoby to pozytywny odbiór jak w Polsce właśnie, bo pytanie co widzimy miasto będziemy mówić to dzień dobry do ludzi to sprawdzimy tak, ale na święta czy jakimś innym terminie no właśnie święta mogą być tutaj takim bywa momentem, że z prób próba socjologiczne będzie niezbyt trafna, bo może jakaś dobroć taka świąteczna będzie trzeba inny termin wybrać inny taki mniej oczywiste np. gdzieś tam w marcu np. rzeczowo odpowiedział, że marzy, ale tak dobrze to to w takim razie proszę to, że to jest takie też zadanie dla słuchaczek słuchaczy, że może każdy na początek sobie przetestuje to w w swoim otoczeniu cudownie, czyli Niewiem ustalamy sobie dzień wychodzimy i wszystkim napotkanym zna znajomym znany mi nieznanym osobom mówimy dzień dobry dzień dobry pani dzień dobry panu dzień dobry dzień dobry dzień dobry co słychać dzień dobry i notujemy reakcje możemy w głowie notować no dobrze Szanowni Państwo ten pewnie można znaleźć w albo w na różnych różnych miejscach, które zajmuje się pokazywaniem filmów albo też jest dostępny pewnie w innych miejscach nie nieszczęście zajmują pokazywanie filmów, a tak nie wszędzie są podpisy, ale zapewniam państwa, nawet jeżeli państwo nie znają włoskiego Tottenham jest jednak w miarę łatwy do zrozumienia nawet nie znając włoskiego tak powiedział tak to świadczy o inspiracji, które przychodzi z kina niemego kina trakcji bardzo duże chwytów w tym filmie opartych na gadach także jak najbardziej ta mowa ciała i właśnie takie różnego rodzaju żarty przede wszystkim związane ze Ślepskiem one mają uniwersalność by dziś trafną i działającą cud w Mediolanie Vittorio de Musica filmie opowiadała film znawczyni pani Diana Dąbrowska bardzo pani dziękuje informacje Radia TOK FM już kilka minut o godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA