REKLAMA

"Gram po kilkanaście godzin i nic mi nie jest". Czy od gier wideo jednak można się uzależnić?

Życie z nałogiem
Data emisji:
2021-12-03 12:50
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
24:34 min.
Udostępnij:

Po rozmowie Zuzanny Piechowicz z Maciejem Dębskim na temat raportu fundacji Dbam o Mój Zasięg (Audycja "Życie z nałogiem", odcinek pt.: Jak to jest z tym uzależnieniem od gier wideo? "Na leczenie trafiają raczej osoby po 30. roku życia, a nie nastolatkowie") pojawiło się wiele komentarzy w obronie gier. Ponieważ temat wywołał olbrzymie zainteresowanie, postanowiliśmy go kontynuować. W dzisiejszym odcinku Zuzanna Piechowicz rozmawia z psycholożką i psychoterapeutką Joanną Flis, która pracuje z osobami uzależnionymi od gier komputerowych, ale też sama lubi grać i podkreśla, że gry same w sobie nie są złe, a wręcz potrafią być wspaniałe, rozwijają wyobraźnię, pomagają ćwiczyć interakcje społeczne. Dopiero kiedy trafią na podatny grunt, taki jak samotność czy problemy emocjonalne, może dojść do zaburzonego korzystania z gier i uzależnienia od nich. Rozwiń »
Do wysłuchania podcastu zaprasza ośrodek leczenia uzależnień NEFO Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
do wysłuchania podcastu zaprasza ośrodek terapii uzależnień Neffos dzień dobry mikrofon Zuzanna Piechowicz to jest podcast życie z nałogiem w tym odcinku moim gościem będzie psycholożka psychoterapeutka i radna PiS doktorantka na Uniwersytecie szczecińskim Joanna Flis pracuje w gabinecie z osobami uzależnionymi od gier komputerowych i właśnie temu tematowi poświęcimy ten odcinek podcastu na początku chciałbym podkreślić, że gry komputerowe same w sobie nie są złe, ale Rozwiń » dobre można z nich korzystać także rozwijają wiele umiejętności też budują relacje społeczne, kiedy gramy z innymi graczami, ale mogą uzależniać tylko też różne inne rzeczy w naszej codzienności mogą uzależniać jak seks jedzenie czy zakupy oraz praca, więc to nie jest kwestia tego, żeby teraz państwo się, że trzeba przestać grać gry komputerowe całkowicie albo zabrać dziecku czy nastolatkowi grę komputerową, bo ona może uzależniać chodzi o odpowiedzialne korzystanie z te gier komputerowych dodam tylko jeszcze, że moje dzisiejsze gości jest również sama grać com gry komputerowe, więc wie, o czym mówi zapraszam na tę rozmowę rozmowy Zuzanny Piechowicz cytuje, o czym w ogóle mówić mam ponad 30 lat gram nawet całe dnie pracuje funkcjonuje każdy normalny człowiek znaczy się na temat świata pierwszy człowiek na fizyce jądrowej nie wskakuję w temat, którego nie znacie, chyba że jest to wywiad typu ogra, który wie co się z nim nie tak albo rośnie na psychopatycznego mordercę opowiadacie bzdury jeśli zmniejszy komentarze, kto się pojawił na YouTubie pod rozmową moją formację damskim na temat raportu, który przygotowała Fundacja mam musiał zasięg na temat gier kulturowych i ten wywiad z czarnych część naszych słuchaczy słuchaczek graczy, którzy przesłali tego wywiadu właśnie na sobie bardzo się zirytowało podważają złe to, że istnieją zależnie od gier komputerowych to nie jest takie zaś jak inne, że gram kilkanaście godzin dziennie funkcjonują, że nie jesteśmy graczami jest igraszką w ogóle co o tym mówimy, więc powiem tak pani jako osoba, która gra komputerowa i jako psychoterapeutka uzależnień, która pracuje z osobami uzależnionymi od gier my już bardzo chora na, żebyśmy sprawdzili czy rzeczywiście tej, do której może nie wiem, o czym mówimy czy może jednak coś uważnie od gier komputerowych jest kraj dobrze rozumiem rozumiem ten komentarz, ale środowisko wybierajcie ja też chciał być złośliwa nie było możliwe to z nami bardzo ważny ja po prostu chciałabym sprawdzić czy my żeśmy się tutaj pomylić tutaj byśmy nie wyczuli czy rzeczywiście problem jest, iż nie jest dość głęboki ta dyskusja bardzo mocno oddaje też dyskusje, które odbywają w środowisku akademickim zaraz dotyczą tego czy rzeczywiście istnieje taka jednostka chorobowa jak uzależnienie od gier, a tutaj naukowcy są bardzo o reprezentują różne stanowiska w tej kwestii właściwie dopiero w 2019 roku można było powiedzieć, że międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób pisała jako jednostkę logiczną tzw. GameINN wizowe, które można tłumaczyć jako zaburzone korzystanie z gier to troszkę o tłumaczy jak my, a na czym na jakim poziomie, ale ta komplikacja ponieważ, jeżeli mówimy o uzależnieniu to mówimy o uzależnieniu, które wynika z zaburzonego korzystania z gier, czyli tutaj moc uzależnienia nie leży w samej grze, choć jest i architektura jest uzależniająca by angażująca wszystko co angażująca ma charakter uzależnienia zarażając natomiast moc uzależnienia nie leży w samej grze, mimo że substancji uzależniających co ma przy alkoholu moc uzależnienia leży w tym doświadczeniu uzależniające i charakteryzuje się właśnie w tym zaburzonym korzystaniem z Węgier nie rozumiem, że gracz, który bardzo potrzebuje ogrodzić ten cały przemysł związany z grami powołuje się na na argumenty związane z tym, że to nie same gry są uzależniająca i to też nie jest do końca związane z tym ile godzin gramy czy rzeczywiście może być także tych gra dzisiaj 1216 godzin, jaką gra i może później przez miesiąc po prostu nie gra w gry nie odczuwać takiego braku jak uzależnieniu może po prostu myśleć o ogromnym sobie, ale nie jest coś co co bez spędza sen z powiek co powoduje różnego rodzaju komplikacje tego po prostu jest to rozrywka Mieszko Gliwa w tym sensie może ktoś jest 33 godzin dziennie i to korzystanie może być zaburzony czy to rozumiem ten mechanizm myślę, że tak, że nie chodzi o ten skarb strażnik ilościowy tylko wskaźniki jakościowe im oczywiście znaczenie mają tutaj normy, które obserwujemy co ktoś nazywa normalnym życiem czy kiedy ktoś zauważa negatywne konsekwencje swoim życiu dla mnie negatywną konsekwencją wynikającą z jakiegoś nieprawidłowego korzystania z gier w jakiejkolwiek innej substancji lub zachowania, które uzależnia byłoby np. pójść na drugi dzień do pracy na kogoś ta granica może być zupełnie innym miejscu w dużym dużym stopniu zależy od naszej hierarchii wartości i od tego jak mamy, jakie normy wyznajemy w życiu pani ma takich pacjentów może też pacjentki, którzy właśnie zmagają się z tego typu zarząd właśnie uzależnieniem od gier komputerowych mam mam oczywiście pracuje terapeuta uzależnień przez wiele wiele lat pracowałam na oddziale psychiatrycznym, który jest skoncentrowany na pracy z osobami zarażonymi w tej chwili pracuję w gabinecie prywatnym życiu się pracuje głównie z osobami uzależnionymi od różnego rodzaju zachowań w tym uzależnień w tym z osobami, które nieprawidłowo korzystają z gier czyli, tłumacząc ludzki ponoszą po prostu negatywne konsekwencje swojego umiłowania do do tej tego rodzaju rozrywki czy te osoby same mówią o tym, że właśnie to jest uważnie nakrycie, które powoduje negatywne konsekwencje jej życie taka jest ekologia osób, które korzystają regularnie terapii rzeczywiście to jest ta grupa osób, które rozpoznają, które mają jakiś rodzaj motywacji wewnętrznej i wglądu w to, jakie negatywne konsekwencje ponoszą w związku ze swą chorobą czasami jest tak, że ta motywacja zewnętrzna, czyli granie tak bardzo przeszkadza im w pełnieniu innych ról społecznych np. być w związku albo być rodzice albo być pracownikiem, że ktoś stawia ultimatum czasem jest tak, że to on ultimatum jest tym pierwszym krokiem może podjąć leczenia natomiast, żeby zostać w terapii, żeby zmienić swoje funkcjonowanie trzeba pracować motywację wewnętrzną, czyli dokonać jakiegoś takiego choćby drobnego wglądu zauważyć, że być może coś w tej mojej relacji z grą niż szkodzi, że być może jakieś negatywne konsekwencje, które są w życiu są wynikiem negatywnych relacji może nawet imię negatywnie na pewnym sensie zaburzonych relacji jak wygląda granie tych osób, które definiują sama, że mają z tym graniem problem najczęściej dogranie, któremu trudno się o szczęście jednak takich podstawowych objawów jest utrata kontroli albo upośledzenie kontroli czy taka osoba wyrazi mówi moi pacjenci wyraźnie mówią, że chcą w jaki sposób zapanować nad tą przestrzenią gry, czyli Graca, choć wiele potrzeb rodziny mają ci sami ze sobą albo innymi, że ta przestrzeń czasowa poświęcona nagranie nie będzie obejmowała więcej, lecz tam godzin nie potrafią się powstrzymać kij trudno jest nim zapanować nad czasem rozpoczynania gry nad długością trwania i mam nad momentem jej zakończenia bessy 1 tak podstawowych objawów które, które rozpoznają, ale moi klienci kolejnym objawem jest wzrost tolerancji, czyli zauważają, że właściwie ta pasja, która do początku bardzo często sposób harmonijną, czyli taką, która nie również wprowadzać negatywnych konsekwencji, że pasja staje się w pewnym sensie pasją obsesyjną kin już brak dostępu do gry budzi niepokój cierpienie, a czas spędzany w nagraniu znacznie przekracza normy, które oni sami uznają za właściwą czy jest jakiś wiek, którzy są pani pacjenci czy ma pani jakąś dominującą grupę wiekową zostają czy też problem części nastolatków może osób około trzydziestki trudnymi sobie wyobrazić, żeby to był problem seniorów, ale może to też jakiś stereotyp mojej głowie głównie pracy z osobami pełnoletnimi choć, jeżeli byśmy miały spożyć takiej perspektywy, kto zgłasza się do gabinetu to najczęściej zgłaszają się rodzice, którzy poszukują pomocy matkom dzieci od spraw to jest bardzo trudna, dlatego że najczęściej dzieci ta nie widzą negatywnych konsekwencji swoim życiu nie mają motywacji wewnętrznej natomiast ta grupa osób, która utrzymuje się terapii stosuje się do zaleceń jakoś tak samodzielnie świadomie decyduje o tym, że na pracach nad tą relacją z g grozi im służy to są osoby od 2004. do czterdziestego roku życia, czyli ta grupa, którą też badania wskazują wskazują jako grupa, która jest najbardziej strony bardziej reprezentuje to zaburzenia zastanawia się czy ten mechanizm uzależnienia od gier komputerowych i wygrania jest podobny do tego co się dzieje, kiedy jesteśmy zależni np. zakupów czy o jedzenia jest istnienie uzależnia od jedzenia to znaczy, kiedy ta relacja założona seksu czy innych właśnie tych behawioralnych bardziej od uzależnień czy tych zależy od pewnego działania większość uzależnień ma bazuje na takim 1 najważniejszym mechanizm mechanizm ten mechanizm nazywa się mogą regulację uczuć co w takim dużym skrócie oznacza, że ja używam czegoś gry jedzenia pornografii zakupów alkoholu narkotyków do tego, żeby wyregulować swoje własne wewnętrzne napięcia oba dziś na poziom rynku, na które cierpi alpaki inne emocje, z którymi najnormalniej w świecie sobie nieraz niż rzeczywiście wszelkie badania wskazują wyraźnie, że ci gracze, którzy mają problemy emocjonalne ach, którzy redukują sobie to napięcie wewnętrzne graniem są bardziej predysponowani do tego, żeby przekraczać granice normy tej relacji natomiast ci, którzy sięgają po to, dla rozrywki, ale mają jakieś inne normatywne zachowania co dużo mniej nadal narażeni, bo to są takie zwane czynniki ochronne mamy czynniki ryzyka czynniki ochronne w tym wszystkim uzależnienia behawioralne czy substancji psychoaktywnej bazują na głowie regulacji uczuć, czyli na takim bardzo dużym skrócie takim doświadczeniu takim schemacie, który sięgamy po to, żeby regulować swoje magiczne napięcie przy tym części robimy nasz umysł, skąd poznawczą w tym zakresie jakaś 1 metoda działa on nie będzie poszerzana do swego repertuaru komendzie uporem maniaka uczył nas korzystania z 1 metody więc, ponieważ działa to sięgamy po to, coraz częściej coraz większych ilościach redukujemy tym samym inne sposoby radzenia sobie ze sobą ze światem ze swoim wewnętrznym Sejm odnośnie emocjami i czasem też coraz trudniej znosimy jakiekolwiek napięcie czy ta zdolność do zgłoszenia stresu cierpienia napięcie jest coraz mniejsza osób, które regulują sobie właśnie zewnętrzny sposób swoje emocje no i to jest też taki mechanizm, z którego korzysta, jakie terapie, czyli właśnie trochę tego skąpca dorzuca się trochę mamy w tym końcowi nasze poznawcze, czyli Buzkowi, żeby on trochę więcej wysiłku na początek nauczył się właśnie inaczej regulować, żeby ten wysiłek się pojawił i żeby te inne drogi się pojawił regulowania emocji ja dobrze rozumiem jasne, że przyprawił inne narzędzia ale, żeby też była gotowość do tego, żeby użyć tzw. namysłu, bo pomiędzy bodźcem reakcją jeszcze potężna przestrzeń ta przestrzeń dotyczy namysłu i możemy wybierać swoje zachowanie ziemi robimy to bezrefleksyjną auto automatycznie bardzo często padały takie miejsce w tym doświadczamy pętli nawyku czasem nawet jest dla nas zdrowe ten nawet dla nas niekorzystne dlatego wracając tego pierwszego komentarza mówiąc o uzależnieniu, ale zaburzonym korzystanie z gier tak na pewno nie mówimy o tym, że gramy coś jest nie tak, że same gry mają w sobie taki potencjał który, który niszczy ludzi mówimy o tym, że jeżeli ktoś ma podatny grunt, a ten grunt osoby np. małe zdolności interpersonalne samotność ten cel jakieś pismo tarcze do wycofywania się z codziennego życia problemy z regulowaniem napięcia jakieś problemy z okresu za dany okres dojrzewania dorastania to na tym podatku podatku w gruncie, a może tak gra przyczynić do tego, że ktoś po prostu zawęzić swoje poszukiwania poszukiwania ukierunkowane na no właśnie zdrowe sposoby funkcjonowania w życiu, czyli gra w połączeniu z podatnym gruntem dopiero wytwarza tym ten nieznośny niezdrowy sposób korzystania z 1 narzędzia do tego, żeby czuć szczęście w życiu takim dużym skrócie mogłabym właśnie też powiedział ważne rzeczy to nie jest sama gra zresztą i porozmawiać przed tą rozmową na antenie, że wiem, że pani grafik komputerowy więc, że one były takie straszne same w sobie to się, że psychoterapeutka, która się zajmuję leczeniem i wspieraniem osób wychodzenia z uzależnienia czy jakoś tam średnio ocenia tylko płaci zaprzestania tych uzależniających zachowań, bo zależnej zostaje z daną osobą na zawsze tu też magistrowi perły pewna no właśnie tak myślę tak myślę gry mają też potencjał bardzo bardzo duży potencjał rozwojowy to nie to jak, jaka jest gra tylko o to w jaki sposób my z niej korzystamy czyni ją albo czymś co nas wspiera albo czymś co nas po prostu, a drugą czeka, więc oczywiście możemy sięgnąć po grę wiele badań pokazuje że, gdy za rozwijają niektóre funkcje poznawcze wkładką koncentrację uwagi zarządzanie tą uwagą, bo albo jak jakiś rodzaj takiej czujności taki szybkiego reagowania w zależności od tego po co znaczyły chcemy sięgnąć po g też myśli z niej korzyści, więc i w ogóle uważam, że nie ma złych rzeczy, których nie może wykorzystać jako ludzie są tylko złe sposoby sięgania po narzędzia wszystkie narzędzia są dla ludzi między dziennym to samo możemy zrobić z przemysłem gier zresztą osi 5 rozwijamy mamy 13 000 000 graczy Kosa to też pokazuje, że jest taka przestrzeń, w której my korzystamy, która w takim razie przynosi nam zyski, bo nikt nie jest nic nie sięga po narzędzia, których strój nie ma zysków tylko o to, żeby uzależnić dzielnicami negatywne konsekwencje, licząc z pewnością wiele osób go pozytywnie korzystającego z tego nie demonizował samych gier, bo on sam fantastycznie przemyślane rzeczy pięknie pięknie zbudowane mają ciekawe narracje rozbudowują wyobraźnie ćwiczymy tam wiele interakcji społecznych, bo też warto obalać mity, że gracze to są osoby też izolują w tej chwili to nie jest prawda mamy mamy dla gry MMO, która są w czasie rzeczywistym, które pozwalają na poznawanie ludzi w pandemii okazało się, że wielu z nas osób to było świetne narzędzie do tego żeby, żeby ćwiczyć, żeby te kontakty społeczne co bym sam jednak nie demonizował, ale uczono ludzi na to, żeby spojrzeli, a jaką mają relacje z tymi grami jakich im, jakie inne obszary zaniedbują podchodzi do zaniedbania przy każdym uważniej, chociaż na Zachodzie zaczyna się po specjalne środki dla osób uzależnionych od gier komputerowych i podobnie pojawia się w Azji takie takie ośrodki mówi gry komputerowe, chociaż one są nie do końca to jest pewnie po to, stwierdzenie pochodzi od głosu gry, których korzystano za pomocą urządzeń ekranowych on, że tak by tak brzmiało bardziej precyzyjnie to o co tutaj chodzi o średnie świadczenia mówi o urządzenia ekranowych, bo te ośrodki głównie koncentrują się na tych skutkach poznawczy z tym skutkami roboty, które są związane z uszkodzeniem funkcji poznawczych euro plastyczność mózgu mam się pojawiają osoby, które cierpią na tzw. bardzo często na tzw. tam przychodzą wywołaną grami wideo czy nadmierną stymulację mózgu, które spędzają zbyt wiele czasu czy ekrany i to sprawia, że cierpią nazwane w singlu walnego zmęczenia albo zespół elektronicznego stresu, który charakteryzuje się właśnie takim zmęczonym chciałem bardzo pobudzonym umysłem, bo jednak szklane ekrany na drogę nie ma znaczenia czy Kraków kulturowa telewizor tablet czy telefon oraz czas stymulacja szlaku pandemicznego, którą sobie fundujemy ona zmienia też wyczerpuje podobne skargi dziś, kiedy kawy dziennie prawdopodobnie nic się stanie, jeżeli PiS 30 duże prawdopodobieństwo, że potrzeba się leczyć strony taki bardzo podejmował ciekawą analogię, więc czytałam, że w tych ośrodkach są ośrodki będą przez same, które bardzo często łączą graczy 1 gry zakotłowało prawd tak oni wszyscy Polacy odkładają w szczególnym językiem bardzo duża wspólnotowości przynależność jest coś dobrze im robić leczenie się wspólnie jak dochodzenie do wniosków i społeczności zawsze ważnym narzędziem w tym w pracy terapeutycznej myślę, że najważniejszym nigdy nie zrobił stracę indywidualne stratę tego co zrobić z grupą, gdzie są po prostu potrzebni, ale świetnie pani mówi o tym, że naprawdę chodzi o architekturę szklanego ekranu i o tym oto o to co się nazywała się tam właśnie pani dopaminy tzw. dzięki ciągłym nagradzają siebie za nadmierną aktywność, a która nam po prostu szkodzi każdy sam mechanizm na jakim są zbudowane przez media społecznościowe wszystkie lajki serduszka komentarze są takie właśnie drobne nagrody były do drobne zastrzyki dopaminy tak dokładnie dlatego ludzie się rozwija duchowo czy firmie King odczyny przed osiągnięciem jak mówią o grach MMO to właśnie tam się tego doświadcza, a wielokrotnie byłem, a inne w takim miejscu, w którym dokładnie czułem co to oznacza nie mógł zajrzeć co się dzieje w świecie, do którego przynależy, który się aktywnie zmieniać dzięki uczestnictwu my innych graczy będzie rzeczywiście po pierwsze na to nagradza po drugie, gmina angażują potrzecie zwiększają poziom trudności, czyli tak trochę nas oszukują, bo na samym początku nam dają zadania np. na naszą miarę do pracy czy konserwujące się też coś trudniejszego, więc są bardzo duża tej gratyfikacji jesteśmy też często nieśmiertelni, bo możemy próbować wielokrotnie rzeczywiście ta dopomina ma znaczenie ma potężne znaczenie, że słucha nas rodzi powiedział panie tymczasowo zwracają się pani właśnie rodzice zaniepokojeni to kiedy uznać, że ten nasz nastolatek nasze nastolatka właśnie ma jakiś problem z tymi grami komputerowymi perspektywy osoby, które patrzy na to właśnie z zewnątrz i koniecznie sprawdzić równowagę umiejętności kompetencji, jeżeli moje dziecko gra w gry komputerowej ma książka dla społeczności i jednocześnie ma w rzeczywistości analogowej jakiś przyjaciel, z którym spędza czas to nie widzę kobiety niepokoi, że za zaś zauważa, że te umiejętności analogowa się zawężają jest coraz mniej na rzecz tych umiejętności cyfrowe wtedy niepokoju czy za każdym razem sprawdzam sobie co my tylko prawa tylko E-sport czy też wychodzi na boisko tak czy oglądam sobie tt to równowaga kolejną rzeczą sprawdzą czy moje dziecko ma negatywne konsekwencje, jeżeli rzeczywiście ma negatywne konsekwencje natomiast niepokoi, jeżeli umawia się, że mamy różne rzeczy nie potrafi dotrzymywać słowa ani mi danego już tam ale, choć z tymi danymi, ale sobie, że moje dziecko się ze sobą mawia, że będzie od dziś troszkę inaczej funkcjonowało i mówi mierzenie się powstrzymać albo, że nawet wtedy, kiedy nie gra to g gór w głowie wyobraźni to wtedy mnie niepokoi to rzecz się dzieci mają taki objaw bardzo często uzależnione o tym od różnych stymulacji czy nawet wtedy, kiedy grają to sobie fantazjują o tym, żeby to było, gdyby grały albo mówią o tym, że świat analogowy to dzieci bardzo czasu był los świata na ogół znacznie zniesienia jest nudne monotonne jest zbyt mało stymulujące, że nie mogą wytrzymać trudy nie mogę wytrzymać jest to taką informacją dla mnie jako dla rodzica co obserwuje zabrał sobie to moje dziecko jest dla mnie on sieć czy jego funkcjonowanie, aby elastycznie bankom chodzi o elastyczność i chodzi o to, żeby nasze dzieci miały kontakt z wczesną zdrową chodzi o to, żeby były elastyczne i potrafiły sięgać po te same potrzeby w świecie cyfrowym świecie mogą wylosować o to by zapoznać przyjaciółkę oraz sieci i na podwórku nie ma dla mnie żadnego znaczenia mam umiejętności i jestem bardzo ważna, że jeżeli ktoś ma taką pokusę, żeby zabronić wyłączyć odciąć czy zawsze uważam, że jest pan jest rozwiązanie problemu to, że nie odcina od gry tylko czasowych i społeczności od jakiego środowiska o jakich przyjaciół również własny, a których poznaje się one w trakcie grania już dokładnie dokładnie i nie można nie doceniać tego środowiska środowisko ważna dla ich tylko dla dzieci im k i osób, używając też dla nas dorosłych każdy, kto ma jakąś społeczność cyfrową określoną rzecz wie jak wiele dobrego z tej społeczności wynika też musimy się nauczyć trzymać takie relacje, bo nasze działania prawdopodobnie nie zmienią dzisiaj jesteśmy świadkami chociażby zmiany nazwy Facebooka mamy taki i wyraźnie, ale większą dyskusję na temat tego, że internet będzie jeszcze bardziej absorbujący jeszcze bardziej, ale będzie słowo odzwierciedla rzeczywistość, więc też, bo nie możemy demonizować tej przestrzeni, a już na pewno młodym ludziom warto mówić o tym, że przyjaźnie zawarte przez internet to, że nie mają znaczenia albo też będzie bardzo często filmowymi musi także ten język narracjach, które się pojawiają międzypokoleniowe one są przeszkodą największą warto docenić te relacje, bo też pandemia pokazała, że te relacje utrzymywane przez internat i te, które nawet jako związek przez internet są wiele warte, a nawet radio może dzięki temu działać, bo my rozmawiamy też zdalnie dzięki właśnie 1 aplikacja która, która umożliwia też sam się to było pandemii, gdybyśmy nimi tylko internet jest relacja wyglądał, ale znajdą już mogą bardzo dziękuję Joanna Flis psycholożka psychoterapeutka doktorantka na Uniwersytecie szczecińskim to była audycja życie z nałogiem, ale sam się Zuzanna Piechowicz do usłyszenia po usłyszeniu dziękuję do wysłuchania podcastu zaprosił ośrodek terapii uzależnień Neffos Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŻYCIE Z NAŁOGIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej! Dostęp do nagradzanych podcastów, wszystkich audycji z anteny oraz Radio TOK FM bez reklam w świątecznej zniżce.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA