REKLAMA

Lex Czarnek w Sejmie: centralizacja, kontrola i duża władza kuratorów

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-12-04 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
18:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK SA w przyszłym tygodniu w sejmie będzie procedowana ustawa określana jako lex Czarnek głosowanie w jej sprawie zaplanowana jest już na czwartek 9grudnia na środowiska oświatowe protestują jest z nami dziennikarz TOK FM Krzysztof Chorwat specjalizujący się temat edukacyjny dzień dobre dobre dzień dobry kłaniam się państwo nisko jedno z głównych kwestii, na które zwracają uwagę przeciwnicy rozwiązań tych nowych rozwiązań określanych właśnie jako lex Rozwiń » Czarnek jest duża władza kuratorów co się zmieni wg ustawy przypomni proszę kuratorzy będą mieli większy nadzór nad szkołami to przede wszystkim najwięcej głosów w konkursach podczas wyboru dyrektora szkoły, ale to co niepokoi organizacje społeczne przed wszystkim możliwość szybszego łatwiejszego zawieszenia lub odwołania takiego dyrektora, który nie dostosuje się do zaleceń kuratora co to są zalecenia kuratora i czy mogą być do tego właściwie czy wiadomo oczywiście czym są natomiast tutaj jest taka obawa, że kuratorzy będą to wykorzystywać i będą zalecać takie rzeczy, których po prostu dyrektorzy nie będą chcieli lub uznają, że nie mogą zrobić ze względu np. na dobro uczniów druga rzecz rzeczywiście już trzecia jeśli chodzi o kuratorów co co niepokoi, zwłaszcza organizacje społeczne no to brak możliwości czy utrudniony dostęp do szkół zajęć dodatkowych, ale też do lekcji, na których to organizacje pozarządowe były bywały pomagały nauczycielom w edukowaniu tutaj mamy takie zajęcia jak mam kilka lekcji pierwszej pomocy lekcje no chociażby edukacji seksualnej, ale nie tylko, bo tu oczywiście strona rządowa mówi bardzo chętnie o tym, że to jest pole do ideologizacji dzieci w szkołach natomiast to, o czym mówią organizacje społeczne to te lekcje to to przede wszystkim taka Obywatelska edukacja edukacja nauka anty dyskryminacyjne wszystko to na co nie ma miejsca lub czasu w szkole i podstawy programowej tego mało tutaj właśnie wchodzi organizacje pozarządowe na życzenie szkół uczniów przed wszystkim rodziców rodzice już wyrażali do tej pory musieli wyrazić zgodę na takie lekcje, ale twierdzi ministerstwo no właśnie to jest teraz tym bardziej oddanie oddanie w ręce rodziców decyzji i to oni będą decydować co nie jest prawdą wprost, ponieważ w projekcie można ewidentnie przeczytać, że to kurator będzie miał decydujący głos i co więcej organizacje czy dyrektor będzie musiał wysłać do niego plan takich konspekt takich lekcji 2 miesiące przed, a później przez miesiąc jeszcze kurator może się zastanawiać nad tym czy w ogóle dopuścić do takich lekcji co oznacza kompletny paraliż, bo nikomu przede wszystkim nie będzie chciało uznają, że nie ma nie mają na to tyle czasu, bo takie poza tym lekcję bardzo często ad-hoc powstają tworzą są potrzebą chwili chociażby po powiedzmy po o samobójstwie kolegi koleżanki ja lub też innych kłopotach śmierci chociażby z powodu jakiejś choroby wtedy wkracza psycholog, jaki z zewnątrz na to też trzeba będzie mieć pozwolenia 3 miesiące to absolutnie zbyt dużo, żeby pomóc uczniom to co narusza to tyle się to jeśli chodzi o te sprawy związane z organizacjami społecznymi myślę, że to jest jedna z tych szczególnie istotne rzeczy, bo nawet jeśli ktoś złoży też szczegółowy projekt lekcji, ponieważ właśnie ma być bardzo szczegółowo wszystko rozpisane co dokładnie miałby się takiej lekcji pojawić przejdzie to przez decyzję pozytywną kuratora to tak czy owe np. kurator Małopolski poseł dając psu np. słynne kurator Małopolski i tak np. obraz mamy sytuację, w której idą uczniowie na Dziady lub inny spektakl, który nie podoba się władzy lub po prostu kuratorowi no to wtedy być może nie wiemy, ale dyrektor być może może liczyć czy musi liczyć z jakimiś konsekwencjami to powiedzmy w takim razie kim teraz kurator jest w systemie kurator wprost człowiekiem ministra no i służy do kontroli właśnie tego co się dzieje szkoła to by ta idea nie jest jakaś zupełnie bez sensu to czym do tej pory był kurator jak dużo mamy właśnie taką różnicę planowano w tych zmianach czy też kwestia już zmian takich rewolucyjnych swoją opinię kurator oczywiście ma nadzór miał zawsze nadzór nad szkołami, bo jest to organ nadzorczy kontrolujący jest jak mówisz urzędnikiem państwowym natomiast w dotychczasowym systemie od lat niemal czym to od lat 30 od kiedy zaszła transformacja szkoły zostały przejęte przez co ich prowadzenie zostały przejęte przez organy prowadzące, czyli wprost samorządy i to one mają bardzo duże również wpływ na tworzenie szkół do tego oczywiście dochodzą remonty z tym się do tej pory również wiążą liczne problemy, bo to jest zawsze kłótnia o pieniądze, bo samorządy bardzo duże dokładają do do do edukacji do remontów do inwestycji w edukację i do zajęć np. właśnie dodatkowe pensji dlatego też się i do pensji nauczycieli i dlatego też z drugiej strony mają to duży jednak wpływ na to jak szkoły wyglądają przy oczywiście zachowaniu kontroli wytycznych z z kuratorium czy wprost z ministerstwa edukacji i nauki obecnie no, aby jak podkreślają dyrektorzy jak podkreślają samorządy ta nowy pomysł to jest po prostu zerwanie z tradycją tej autonomii takiej samorządowej i autonomii szkół jako czegoś co powinno być tworzone przez społeczność lokalną, czyli przez samorząd oczywiście przy kontroli z góry, ale też przez rodziców nowo przez społeczność chciałaby mieć jakiś tam wpływ na to jak szkoła wygląda na myśli posyłamy dziecko do szkoły to również my jako rodzice chcielibyśmy mieć wpływ na to jak ta szkoła wygląda teraz to co to przeciwko czemu protestują co podczas tych protestów wybrzmiewa co będzie zapewne utrzymywał również podczas przyszłotygodniowego protestu to szkoła będzie teraz po prostu szkołą centralnie sterowaną szkołą, która ma kształcić pod znika i dalej idąc wg niektórych protestujących po prostu mają wychować elektorat partii rządzącej jest też mowa o odpowiedzialności karnej dla dyrektorów za przekroczenie cytuje uprawnień lub niedopełnienia obowiązków w zakresie opieki lub nadzoru nad małoletnim powodujące szkodę tego małoletniego to to jest bardzo szerokie określenie rzeczywiście powstał równolegle w rządzie jeszcze nie trafił do Sejmu nie ma numeru druku jest tego samego dnia został przyjęty przez rząd co ten projekt ministerstwa edukacji ten projekt jest projektem ministra Wójcika i zakłada karę więzienia do lat 3, a nawet 5 w określonych przypadkach właśnie za przekroczenie uprawnień przez kończy się tragicznie nawet śmiercią np. uczyniono to wtedy jest odpowiedzialność karna dyrektorzy oburzają, bo jak mówią tak odpowiedzialność już jest po prostu prawie karnym każdy podlega takiej odpowiedzialności, więc jeśli zapisujemy to wprost przeciwko dyrektorom osobnym osobnej ustawie w osobnym projekcie to znaczy, że po prostu rząd chce przestraszyć dyrektorów i wywołać wśród nich efekt mrożący powiedz proszę w jaki sposób na te zarzuty protestujących MF odpowiada samo ministerstwo czy przyznaje, że chodzi tutaj centralizację czy i jak argumentowano po co zmiany są w ogóle ten drugi projekt, który pojawił się już w czerwcu i wtedy zaczęły się protest wtedy na początku ministerstwo to na razie jest w ogóle to są założenia jeszcze nie projektu proszę poczekać projekt w końcu ukazał właściwie nie zmieniło się to w ogóle w stosunku do założeń ten ta ustawa rzeczywiście wprost mówi tak jak to było zapisane w tych założeniach Night wielokrotnie minister Czarnek podkreślał, że przede wszystkim szkoła jest od tego, żeby uczyć edukować wychowywać no państwo musi mieć kontrolę, czyli kurator musi jestem nadzór w tym oczywiście no pewnie każdy się zgodzić natomiast w drugim zdaniu zaraz dodawał pytany o zarzut, że przede wszystkim teraz następuje ideologizacja dzieci, więc to ma działać przeciwko ideologii działaniu dzieci i tu wymieniał nawet przykłady dużych miast, w których organizacje społeczne jego zdaniem mają nie rozumiem panoszyć w szkołach i uczyć nie wiadomo, czego z drugiej strony jeszcze dodawał, że że, że to właśnie, że to jest przeciwko ideologizacji no i że rzeź, a właśnie pytany jeszcze o od wolno szkoła jutra całą inicjatywę już niemal 100 organizacji drwił z czerwonej karki właściwie twierdzi, że nie wie co to jest właściwie nie rozumie co dziwne, bo podczas konsultacji co można zobaczyć również w projekcie jest załącznik z raportu z konsultacji jest 170 stron tabeli z uwagami organizacji społecznych i to są absolutnie miażdżące krytykujące ten projekt uwagi do tego ministerstwo też odnosi w tej tabeli do każdego zarzutu za każdym razem po prostu odpowiadają, że nie tak nie będzie wg zapisów jest tak nie zamierzamy tak robić oczywiście wszystko to jest słowo przeciwko słowu w praktyce może okazać się inaczej w każdym razie podejrzewają organizacje społeczne o złą wolę ministerstwa, bo też mają takie świadczenia, że w ostatnich miesiącach latach dochodzi do takich napięć między rządem, a nauczycielami, że właściwie to kolejny krok w tej rewolucji szkolnej w czasie dokonuje właśnie na naszych oczach OC właśnie kilku lat czerwona ekierka, czyli symbol oporu wobec tych planowanych zmian powiedz w 3 jest determinacja w obozie rządzącym, żeby ta ustawa przeszła w obecnym kształcie na początku wydawało się, że jest jakiś wstrzymanie, bo jak mówię w czerwcu pojawił się projekt później były wakacje wtedy właśnie powstał ten ruch wolna szkoła później wszystko trochę ucichło, po czym w połowie listopada rząd nagle przyjął ten projekt łącznie z tamtym projektem ministra Wójcika no i teraz trafił do Sejmu i nagle okazuje, że po trafieniu do Sejmu tego samego dnia, w którym trafia do biura legislacji i tego samego dnia już jest kierowany do pierwszej do pierwszego czytania w komisjach sejmowych i jak się okazuje wg przekazów posłów już w przyszłym tygodniu ma być drugie czytanie, a w środę najprawdopodobniej po prostu przyjęcie głosowanie nad głosowanie czytaj oczywiście zapewne przyjęcie w środę, że coś nie znalazłam, że w czwarty no w każdym razie w przyszłym tygodniu najprawdopodobniej jest mu przejdzie no no no tak można można wysnuć taki wniosek, że komuś się spieszy może jest po prostu taki moment grudzień zresztą już wcześniej rzeczywiście ministerstwo podkreślało, że chciałby, żeby te zmiany obowiązywały od nowego roku taki zapis, że właśnie szybko zaczną obowiązywać, czyli prawdopodobnie 1stycznia chciała jeszcze z tobą rozmawiać na temat szkoły pandemii, bo oficjalnie szkoły nie są dotknięte obostrzeniami, ale sprawdzamy statystyki to realnie blisko 7000 placówek pracuje zdalnie albo hybrydowo co nadal nie jest łatwy co czwarta już placówka to nie jest łatwy rok dla uczniów nauczycieli, chociaż oficjalnie nic się dzieje powiedz jak to jest odbierane w jakiej kondycji są nauczyciele uczniowie no i to jest coś co pojawia się też razem w rozmowach z o lex Czarnek o szykowanych zmianach, ponieważ jak mówią nauczyciele dyrektorzy szkoły naprawdę mają inne problemy te problemy dzisiaj są takie, że jak twierdzą niektórzy po prostu jest gorzej niż w zeszłym roku, o ile w zeszłym roku wszyscy przeszli na nauczanie zdalne przynajmniej wiedzieli, czego się spodziewać im jakoś to szło z podkreśleniem jakość, bo wszyscy wiemy jak to wyglądało, ale można było jakoś przygotować się i przynajmniej realizować w jakim stopniu materiał i podstawy programowe dzisiaj wygląda to tak, że uczniowie są odsyłani na kwarantannę kilka razy już niektórzy byli od początku roku szkolnego to są ponad tygodniowa np. kwarantanny, gdzie później wracają znowu znowu przychodzą rozmawiałem z ojca ojca pierwszoklasistki ze szkoły podstawowej, która w ciągu miesiąca ostatniego było 4× na kwarantannie normalnie uczyła się tylko tydzień w szkole pierwsza klasa, czyli to jest moment, kiedy rozpoczyna edukację i oczywiście z tym związane również no nabywanie pewnych umiejętności, które trzeba nabyć w tych pierwszych latach, ale podobnie mam oczywiście z pierwszymi klasami liceum czy później ze studentami, którzy już przeszli po 2 latach nauki zdalnej takich zwanej i teraz znowu niektóre uczelnie przechodzą na coraz częściej zresztą na nauczanie zdalne poza tym i to co wciąż dławi szkoły to są braki kadrowe, bo poza tym, że mamy kwarantanny bardzo często na kwarantannę chodzą nauczyciele, ponieważ są część z nich jest zaszczepiona, więc idą na kwarantannę i ile mogą w kwarantannie jak uczyć tych, którzy są też w kwarantannie jeśli nauczyciel nauczania początkowego to z tymi dziećmi może pracować zdalnie natomiast jest to nauczyciel, który między klasami chodzi i np. 1 klasa 1 zostaje w tej szkole, bo nie miała z nią kontaktu w ciągu ostatnich dni to nie jest w stanie zrobić tak, żeby uczył komputera oni siedzą w klasie, bo i tak trzeba posadzić nauczyciela na do opieki w tej klasie dla dyrektorów jest ogromny problem, żeby zorganizować lekcje w ten sposób, a do tego właśnie braki kadrowe, które już są wczoraj również rozmawiają z nauczycielką z jednego z warszawskich liceów, ale nie ma fizyka od początku roku od początku roku pierwsze klasy szkoły średniej nie miały w ogóle lekcji fizyki mamy grudzień mają fizyka z inną nauczycielką klasy maturalne klasy starsze jest taka nadzieja, że być może jeśli nauczycielka skończy z maturzystami w kwietniu lekcje to być może przeskoczy tych pierwszych klas zacznie jakiś nadrabiania, ale do tej czasu być może w ogóle nie będą miały nie będzie miała młodzież po prostu lekcji fizyki jeśli ktoś wiąże przyszłość z fizyką i poszedł do tego liceum Otóż nie sprawdza czy ta szkoła ma taki brak czy nie, więc absolutne chaos do tego właśnie braki kadrowe no i szykowane zmiany to wszystko powoduje, że dyrektorzy po prostu są niejednokrotnie po prostu załamani, ale też właśnie ta nierówność, bo ile właśnie tak jak mówisz w poprzednim roku wszyscy funkcjonowali w podobnych zasadach tak teraz trochę to kwestia szczęścia czy akurat moja szkoła, do której chodzę daje radę pracować cały czas stacjonarnie no i są egzaminy już profesorem uczniowie organizacji niektórzy powiedzą tylko jak instrumenty mają dyrektorzy to wszystko pokazuje, że niekoniecznie duże ostatnio pojawiło się pojawiły takie wytyczne zresztą, że mogą zatrzymywać stacjonarnie uczniów, którzy uczą się do tych, którzy nie są w kwarantannie, czyli są zaszczepieni oczywiście czy są zaszczepieni tego dyrektorzy nie mogą sprawdzać, ale dostaje informację, kto jest w kwarantannie jeśli w kwarantannie ktoś nie jest to może przyjść do szkoły wtedy ewentualnie można próbować organizować nauczyciel uczy w klasie i transmituje domów uczniów te lekcje to jest już pojawił się kolejny z kolei problemy tym razem rodzice często rodzice antyszczepionkowych, którzy nie uznają szczepionek nie chcą zaszczepić swoich dzieci i twierdzą, że szkoła łamie prawo, mimo że są takie wytyczne grozi prokuraturą za to, że rzekomo dyrekcja segregują uczniów, a propos edukacji mowa to warto tutaj oddać akurat ministrowie edukacji zdrowia ministrom, że do szkół rodziców wysłali list w sprawie szczepień dzieci w wieku 511 lat list zachęcający podkreślające bezpieczeństwo tych szczepień pierwsze dawki dla dzieci w tym wieku mają być dostępne w połowie grudnia dziękuję bardzo, za rozmowę Krzysztof Chorwat dziennikarz Radia TOK FM specjalizująca się w tematach edukację nadzorować Maria miłego dnia siódma 39 skrót informacji, po którym naszym gościem będzie prof. Danuta Hübner eurodeputowana Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA