REKLAMA

Rynek, a może elity i opinia publiczna. Co kształtuje współczesną polską rodzinę?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2021-12-04 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
35:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
prof. Małgorzata Jacyno dzień dobry dzień tamte wydział socjologii Uniwersytetu Warszawskiego autorka kultury indywidualizmu m.in. znana państwu tak jak już mówiłem doskonale z naszej anteny pomyślałem, żebyśmy o rodzinie dzisiaj porozmawiali, bo wydaje mi się nie wiem co się ze mną zgodzić, że to jest jedna z najistotniejszych najczęściej używanych kategorii społeczno-politycznych w Polsce po 2015 roku także część polityki Prawa i Sprawiedliwości od samego początku Rozwiń » była nastawiona na wzmacnianie rodzinę osławiony program 500 plus jest tego doskonałym przykładem i w retoryce politycznej obozu rządzącego, ale nie tylko rodzina się nieustannie pojawia jako oczywiście coś fundamentalnego dla istnienia społeczeństwa wspólnoty i coś dobrego co należy chronić należy wzmacniać no to jest dosyć oczywiste, że wszystkie właściwie kraju mówi o tych rozwiniętych krajach jakąś formę polityki wzmacniającej rodzina prowadzą też jest dużo teraz takich pomysłów, o których chciałbym dzisiaj również z tobą porozmawiać typu Instytut rodziny i demografii np. niedawno 1 głos decydował o tym, że ten projekt przeszedł do dalszych prac, ale zacząłbym rozmowę nie od właśnie zanurzenia się od razów sfery polskiej polityki o tym za moment zdążymy na pewno, ale zacząłbym właśnie od rodziny jako kategorii socjologiczne jak ty jako socjolożka rozumiesz pojęcie rodziny jak rodzinie się przyglądasz co to jest rodzina w takim czasie o wysokość są chyba jest bardzo istotne takiej myśli socjologicznej czy antropologiczne to także rodzina jest bardzo zmienna w i to przychodzi pierwszy na myśl w związku z tym, że mówi się o powrocie czy odbudowie to dla socjologa antropologa oczywiście od razu przychodzi pytanie, ale co w istocie mamy na myśli mówiąc o rodzinie, bo tak jak powiedziałam również są bardzo zmienne i ty powiedziałeś, że kwestia rodziny pojawiło się to 2015 roku, ale to jest taka nauczą stała się bardzo intensywna obecność po prostu jest nawet nie wyraża nasze pojawiła oczywiście w Polsce ta rodzina zawsze była używana jak była w rozmowach czy dyskusjach politycznych, ale to stała jedna z takich głównych kategorii, a ja pamiętam czasy lata dziewięćdziesiąte, kiedy to miała być to miał być sekret polskiego pola politycznego polskich elit politycznych, że nie wolno ruszać kwestii aborcji, kto tego odwrotnie to wywoła wojnę domową tak myślę, że cały czas takim w takich ramach poznawczych żyjemy to co się dzieje prawda kompromis zgniły kompromis czy to w ogóle był kompromis też niechęć niechęć to wydaje się bardzo dziwne, zwłaszcza po prześladowaniach, jakie doświadczyły mniejszości seksualne niechęć do tego, żeby w latach dziewięćdziesiątych, kiedy wydawało się to no właśnie oczywiste, żeby wprowadzić równość małżeńską prawda od razu pojawiła się niechęć, mimo że wydawało się, że te środowiska, które w którymś momencie z racji prześladowań stały się środowiskami politycznymi dosłownie z dnia na dzień z Cannes wydawało się, że na tym będzie polegało, ale mówi losowanie mówią o przepraszam jak na pytania mówiąc o równości tak tak oczywiście to wiem natomiast czy mówiąc o tej równości małżeńskiej w latach dziewięćdziesiątych niechęci masz na myśli to, że nie zalegalizowano związków jednopłciowych, że wprowadzono małżeństw jednak chodzi o ochronę w ogóle była jakaś totalna abstrakcja wtedy latem no niezupełnie wydaje mi się, że to jest bardzo ważne bez, nawet jeżeli ktoś będzie uważał, że to nie jest pewna hipoteza to chciałabym powiedzieć to jak opisuje się elity polityczne pewnych nurtach socjologicznych elity są zawsze bardziej konserwatywne niż lud zawsze bardziej konserwatywne są wśród z tego powodu, że ich dobrze pojętym interesie jest konserwować pewien porządek i dlatego powiedziałam, że wcześniej mieliśmy do czynienia właśnie takim budowaniem na konserwatywnej mam Bóg rodzina naród i przedsiębiorczość własność prywatna to co się ujawniło już tak dosłownie zostały tylko wypowiedziane przez prezydenta Trumpa, dlatego że taka konstelacja konfiguracja znaczeń ujawniła się właśnie w latach dziewięćdziesiątych na myśli zachodniej i przywędrowała wprost z lekturami polskich elit politycznych m.in. Hayeka i jeśli zajrzy się, bo go znamy jako taką postać trochę fikcyjną natomiast jeśli zajrzy się do jego pracy tam bardzo dobrze widać w 1000 otworów Nowaka o wolnym rynku oczywiście, które sam będzie równoważył, ale też, jakby uzupełnieniem trudno powiedzieć, jaki ma ta jakość status unijnego, ale pisze też, że konieczną równowagę dla wolnego rynku jest tradycja jest tradycja i czasami się zapędza i gdyby pokazać komuś niektóre fragmenty jego rozważań to można by się było zastanawiać do jakiego nurtu w ogóle przypisać tego myśliciela, ponieważ pisze tam wtedy o autorytecie dyscyplinie i to jest tak ma konserwatywny liberalizm Ala UPR w latach dziewięćdziesiątych Janusz złapie parę tak można nacjonalizm naprawy mierzy kulturowym limit na wolny Drawsko przepraszam proszę proszę tak dramatyczna fotografia jak prowadzi seminaria i opiewał wolność i bynajmniej w tej przestrzeni, w której on funkcjonuje tej wolności za bardzo nie widać powitać takich UK żony za słuchany wpatrzonych w niego mężczyzn 50 bardzo dobrze oddaje te hybrydowo ość tej neoliberalnej myśli, a mianowicie, że coś tu coś jeszcze oprócz wolnego rynku jest potrzebne i bardzo dobrze to widać w tekstach ja jeszcze pamiętam, bo jestem starsza od ciebie bardzo proszę jeśli jest taka możliwość zacząć to co przed chwilą powiedziała, ale bardzo maczetami, a nawet nie wydajemy się z oka wszystko jest możliwe można wpływać na przeszłość, więc ja bardzo dobrze pamiętam różne różne wariacje właśnie na ten temat związków pomiędzy wolnym rynkiem i tradycją złośliwi pytają skoro mamy do czynienia z konserwatywną rewolucją to chcielibyśmy najpierw zapytać ale kiedy była ta rewolucja ta, zwłaszcza jeśli chodzi o Polsce no właśnie, więc my można powiedzieć cały czas żyjemy w tych ramach, w których raz silniej raz mocniej pojawia się kwestia tradycji rodziny ojczyzny i zawsze jak to słyszę to przypomina mi się 1918 rok i to pewna niewygodna prawda, a mianowicie, że elity polityczne dobrze wiedziały, że trudno będzie odtworzyć polskie państwo przewrócić się do życia politycznego z tego powodu, że ludzie boją się polskiego państwa i to jest powód jak pamiętamy, dla którego kobieta w 1918 roku przyznane zostają w Polsce prawa wyborcze, czyli urzędy ludzie nie mieli takiego poczucia, że w istocie będą traktowani jak obca armia niejako obywatele obywatelki, ale jak obca armia trzeba dać ludziom prawa to co w tej chwili obserwujemy duże nasilenie w Polsce, ale także w innych krajach Stanach Zjednoczonych w niektórych krajach zachodnich jak mówię różne nasilenie jest procesu to jest próba wywalczenia pewnej natury skutków tego kryzysu, jaki mieliśmy do czynienia i to mamy tu widzimy, że dochodzi ciągły do pewnego powtórzenia, a mianowicie, że mamy do czynienia z administracją kryzysu tak było w roku 2000 ósmą, a dziewiątym i tak mamy do czynienia w tej chwili może rozszerzyć to kategoria feminizacji kryzysu feminizacja kryzysu to znaczy, że coraz więcej coraz bardziej skutki tego kryzysu dotyczą kobiet no bo jakby nie było załamują się te sektory publiczne, które są istotne dla funkcjonowania kobiet to znaczy, że one muszą wykonywać więcej pracy, jakkolwiek państwo bierze na siebie część obowiązków związanych z opieką ochronę itd. samotną no to wtedy, kiedy te instytucje się załamują to wiadomo, że odpowiedzialne za to są zawsze w istocie kobiety w tej chwili może mniej i może trochę zapanowała jakaś równowaga, ale wśród autorek i anglosaski i zachodnioeuropejskich często teraz zdarza się przeczytać, że w istocie równość między kobietami mężczyznami, a od początku była pani wybudowana, jakby przez pewne iluzje czy przez pewne przez to, że się składało do systemu pewne procesy, bo UE, jakby nie było zawsze tak jest, że kobiety idą do tych sektorów, których wynagrodzenia są niższe do szpitala do szkoły, a mężczyźni idą do tych sektorów do tych korporacji, gdzie wynagrodzenia wpływy są większe mężczyźni krótko mówiąc kobiety do szpitala do szkoły mężczyźni do polityki da, a więc KE z dobrze to widać w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych, kiedy jak to się mówi kobiety zawojowały rynek, ale widać dobrze, że jest ich w przemyśle znacznie mniej mówię tutaj w tej chwili w krajach zachodnich i wiek pracujących kobiet pracujące robotnice są zawsze mają niższy bieg z tego powodu, że pracuje czasami np. 23 lata średni wiek kobiety pracującej w przemyśle elektronicznym dlaczego, dlaczego starsze tam pracują przecież mają większe doświadczenie zawodowe mogłoby tam robić jakąś karierę albo w przemyśle spożywczym dajmy na to Otóż odchodzą, dlatego że wynagrodzenia mają niższe i pracuje się do pierwszego dziecka nie jest to przejaw uciekania od kariery zawodowej jest to przejaw po prostu dyskryminacji płacowej są też słabiej związki kupione itd. czyli jest to po prostu reakcja na to co się dzieje i tak cały czas na rynku po prostu nie opłaca się pracować kobiety zawsze doświadczają tam najniższa w jaki sposób można by było można by było zmodyfikować tę sytuację, jakie miałaby pomysły na ewentualne korekty właśnie takich patologii systemowych, o których mówi, gdybym miała chciała, chociaż trochę spróbować sprostać temu co powiedziałeś o pogłębieniu analizy konieczności pogłębiania analizy to powiedziałabym zaczęłabym tak smutno smutną konstatacją pamiętam, że zaczynaliśmy na początku pandemii nasze rozmowy to ja zrobiłam takie porównanie do nocy proletariatu to jest taki czas, który nam został udzielony oczywiście wszystkim, kiedy możemy zastanowić się na tym co się dzieje możemy sami dokonać pewnej diagnozy sytuacji, jakiej jesteśmy, bo ja uważam, że dużym problemem jest to, że nam państwo nas na państwo zastępuje Unia europejska, owszem, nasze państwo jest słaby ale jakby co Noto należymy do Unii Europejskiej, a czasy się zmieniają robi się coraz trudniej i za tym zgiełkiem, który w tej chwili jest m.in. ten pomysł na powołanie Instytutu polskiego Instytutu rodziny pracy itd. dzieją się bardzo ważne rzeczy w 1 taka mała uwaga to, że jak siła Rosji jej aktywność, której mówiłam 2 tygodnie temu wiezie się z tego że, mimo że mimo, że oczywiste są pewne deficyty państwa rosyjskiego zwierza się z tego, że Rosja po prostu cierpliwie czekała cierpliwie patrzyła na to co się dzieje w krajach Europy Środkowej i wschodniej i teraz nawet nie musi zrywać owoców jeśli można tak powiedzieć tego co się działo Kate, bo co same pospadały nawet nie trzeba wkładać ręki zapłat analizy te owoce te problemy, czyli te problemy różne po prostu leżał i dlatego stąd mamy takie poczucie sąd mamy takie poczucie stabilności natomiast, dlaczego uważam, że ten czas został źle wykorzystane ten czas wtedy, kiedy porównywał go do nocy proletariatu to miałam na myśli to, że ujawni się taka przestrzeń, która sprawi, że odzyskamy prawo do myślenia to jest bardzo istotne, żeby odwrócić w tym dyskursie politycznym ekonomicznym, który teraz jest, że w grę wchodzi biologiczne przetrwanie czeka w kontekście kryzysu pandemicznego czy ekologicznego to jest właśnie przejaw konserwatyzmu, owszem, my rządzimy, owszem, my zajmujemy uprzywilejowaną pozycję, a my też nasi podwładni mają potrzeby biologiczne czy ujmując to nieco bardziej subtelnie nasze podwórko to, czego chcą podwładni to, czego chce lud to jest ciastko to jest ciastko i trwałą zmianą po bardzo łatwo jest wtedy manipulować i manipulować w tym sensie manipulować określać ramy dyskusji ramy debaty właśnie, dlatego że trzeba się powoływać powołujemy się właśnie na konieczności natury biologicznej tymczasem zmiana przychodzi w momencie, kiedy dajemy sobie prawo do myślenia np. prawa do myślenia o tym dlaczego nie możemy być Solidarni inaczej mówiąc stan to co to najważniejsza co się wydarzyło w nocy proletariat QE to jest rozważanie możliwości prawa do odrzucenia nienawiści tymczasem z tak to jest bardzo ważne nam nie chodzi o ciastko nam chodzi o różne prawa nam chodzi o to, żeby szkoła nie kształciła na potrzeby rynku, bo okazjonalnie jak się coś zawali na potrzeby demokracji nadchodzi oko, że nasze dzieci muszą mieć prawo do poezji do literatury do Muzy ci my mamy też inne potrzeby, owszem, te są też istotne, ale uczynienie kwestii palącej potrzeby biologicznych czy ekonomicznych to zakaz widać w tej dyskusji o szczepieniach antyszczepionkowców itd. uczynienie z tego kwestii głównej kluczowej sprawia, że trudno jest trudno jest rozważyć to czy naprawdę chce mogę zrezygnować z pewnego prawa, bo to jest też prawo człowieka żywić nienawiść tak można mieć ku temu dobre powody, ale czy ja chcę mieć prawo do tego, żeby nienawiść odrzucić to jest jakby istota kwestii społecznej przy przy wszelkich kwestii społecznych niestety nie powinien KE podjęta przez też przez nurt, który się nazywa interesy opcjonalnie goszczą, bo jak widzimy jest to piękna idea o tym jak kumulują się różne niesprawiedliwości i utrwalają się różne niesprawiedliwości ze względu na klasę płeć wiek orientację tak dalej, ale widzimy, że osiągnięcia akt tego tej idei jeśli chodzi o praktykę polityczną jak na razie duże nie są wystarczy spojrzeć na to co się dzieje w stanach Zjednoczonych tak no ja nie to wręcz nie są przeciwskuteczne działania oparte na tej koncepcji to byśmy mogli w zasadzie długo o tym rozmawiać osobno audycje może kiedyś o tym zrobimy, bo zjawisko niezwykle ciekawe, ale tam jest pewien podstawowy jak już mówimy o sprawie społecznej chyba kłopot z tą ideą i tą wizją taki mianowicie, że tam społeczeństwo widziane jest właściwie jako taki zorganizowany wielowymiarowy system wzajemnej presji poszczególnych grup tożsamościowych, która definiuje się na podstawie coraz to różnych aspektów wyznaczników no to jest taka rzeczywiście wizja powiedziałbym mocno obco ska jeszcze sprzed umowy społecznej jakiś taki wzajemne nieustanne antagonizm permanentna opresja jednych przez drugich w związku, z czym należy zachowywać nieustającą czujność każdego, kto nie jest ściśle z mojej grupy tożsamościowej podejrzewać o to, że poprzez jakieś działania słowa często takie, których właśnie już, w których właściwie żadnej bezpośredniej treści opresyjnej nie ma, ale można ją, stosując hermeneutyki interes akcjonariuszy w ekstra chować oczywiście może, że ja muszę być ciągle czujny czujna i muszą nieustannie podejrzewać każdego o to czy przypadkiem nie właśnie nie dyskryminuje to prowadzi do jakiś totalny konfliktów głównie raczej chciałabym też zwrócić uwagę na to, że jeśli chodzi o stronę konserwatywną UK ona te wartości, których zaczęliśmy rodzina Bóg naród no oczywiście prywatna własność przedsiębiorczość, że te wartości nawet jeśli postuluje się ich odrodzenie czy powrót to one pojawiają się w takim w takiej atmosferze nihilizmu ta niektórzy niektórzy tutaj mówi badaczka anglosaskich mówią, że jeśli chodzi o franka to się tak bardzo nie kolidował elitom liberalnym z tego powodu, że on wyrażać wypowiada istotę tego systemu w innych bardziej cywilizowanych warunkach udaje się, jakby trochę Wisty Kiko walczy neutralizować otwartość tego, że liczy się ze zysk, że wartości człowieka decydują pieniądze, że elity mogą po prostu wtedy, kiedy wydarzy się nieszczęście mogą po prostu tańczyć dosłownie tańczyć do łącz wracając, ale i trochę jeszcze jak do tego opowiadając, bo ja jestem przyzwyczajona do pewnej szkoły myślenia, która woli osób, bo kot koncentrować się na tym nie nie jaki jest to społeczeństwo jeśli przyjrzycie historii ostatnich dekad to społeczeństwo jest takim wygodnym chłopcem dobicia, jakie są elity tak ten konserwatywne elity, które pojawiają się w krajach zachodnich w latach dziewięćdziesiątych to też ja wczoraj miałam okazję, żeby zajrzeć do wystąpień polityków prawicowych z lat dziewięćdziesiątych zachodnioeuropejskich i i mam taką myślę że, że też nie ma co tak bardzo bym powiedziała idealizować sobie prawicy w latach dziewięćdziesiątych czytałam wypowiedzi prawicowych polityków dotyczące imigrantów nie nadają się do powtórzenia tak musiałbym przemyśleć to jak przetłumaczyć to, że te, żeby zacytować ich wypowiedzi, a więc ten pomysł neoliberalne dlatego jest dlatego staję dlatego okazuje rzeczywistość, ponieważ skoro ekonomia nie jest pociągiem, który niesie przed sobą szyny i nie można się nie zajmować to obszary działania istotnym elity polityczne staje się opinia publiczna stąd od lat osiemdziesiątych zmagają się powstaje mnóstwo Instytutu badania opinii publicznej im w zasadzie kilka razy w tygodniu otrzymujemy wyniki, jakie sondażu to oczywiście nie jest krytyka tych instytucji, które to robią natomiast krytyka w dalszym ciągu elit politycznych z tego powodu, że te elity będą ciągle zaskakiwane, żeby już obejść nadal takiej bym powiedziała prostej krytyki neoliberalizmu te elity będą ciągle zaskakiwać, bo one biorą opinię publiczną miał opinię publiczną za społeczeństwo za społeczeństwo i IT zaskoczenia mogą być oraz mają opinię publiczną, czyli wyniki rozmaitych sondaży badań wykonywanych na zamówienie, które dają obraz tego, czego społeczeństwo chce, Ergo na czym można kapitał polityczny zbić tak tak jak ja uczyłam się socjologii to jedną z pierwszych są też pamiętam taką definicję, ponieważ nie lubię z różnych powodów definicji, ale niektóre mi łatwo zapamiętać definicja, którą od razu zapamiętam bujnie opinia publiczna nie istnieje taka definicja ta opinia publiczna nie istnieje, dlatego że bada się ją w pewnym momencie politycznym jakiegoś konfliktu politycznego następnie oczywiście, robiąc badania ludzie wykształceni ludzie, którzy mają jakiś rodzaj porozumienia z elitami politycznymi, więc zadają pytania taki sposób, jaki ludzie sobie nie zadają i ten konflikt, o którym ty powiedziałeś, który istnieje w stanach Zjednoczonych przynajmniej części, a także w Polsce większość z tego, że kwestie równości w klasach średnich wykształconych i klasach ludowych są inaczej wypowiadane rozumiany, ale to nie znaczy np. klasy ludowe są wrogie tak po prostu mierzy się oczywiście co chwilę temperaturę, ale nie znaczy to, że klasy ludowe są po prostu wrogi i doszłoby jak to się mówi do wojny domowej w Polsce zresztą było widać, że na takie wyraźne zawołania, żeby wychodzić na ulice i walczyć to mało, kto reaguje zapamiętamy tę sytuację sprzed roku to była taka sala bardzo intensywnych protestów po interpretacji czy też wyroku Trybunału Konstytucyjnego wtedy rzeczywiście tłumy ludzi wyszły na ulice natomiast już próba przekształcenia tego impulsu i tę energię protestu konkretny projekt polityczny myślę o strajku kobiet i takiej propozycji, żeby tutaj zbudować jakieś pole polityczne właśnie i i dokonać rozmaitych reform na ilu poziomach tam zaprezentowano różne pomysły na to w jaki sposób można przebudować kompletnie polskie państwo i wprowadzić inne innego typu rozwiązania niż te promowane aktualnie no i to w zasadzie się rozeszło całkowicie to znaczy tutaj widać zresztą było że, że to był w jakim sensie ponad podziałami oczywistymi politycznymi protest i że mnóstwo ludzi po prostu protestował przeciwko naruszeniu tej ustawy, którą mamy i nie chciało wcale np. rozszerzania tego prawa do aborcji tylko zachowania wyłącznie tego co już w obrębie tego istniejącego przepisu było przed tą brawurową interpretacją tak tak to ja też myślałam o tym o osamotnieniu tych bojowników, którzy czekali przed kościołami, żeby rozpocząć walkę o obronę tradycji i Religi tak, a okazało się, że stoją pośrodku niczego nie ma nie ma kim walczyć z pełnym klasy klasy średniej lubię używać języka, który znają Uniwersytetu powoływać się na Battle nauka od tak jak to Europie natomiast klasy ludowe zupełnie inaczej, ale zupełnie inaczej określają tę sytuację, ale to nie znaczy, że są przeciwne i czasami czy najczęściej wystarcza to, że jeżeli ludzie podjęli taką czy inną decyzję no cóż taki jest życie nic nie zrobi to jest moje dziecko prawda wolałby inaczej, ale tak się ludziom układa życie i trzeba się z tym pogodzić, bo to jest moje dziecko i jeśli chodzi o te programy to widać przepraszam, że tak przeskakuje, ale chciałabym coś powiedzieć takiego bardziej technicznego być może czas dla kogoś będzie miało to znaczenie tych programach, bo jak usłyszałam ten Instytut Polski w Instytucie rodziny demografii to sobie pomyślałam, że to jest taka takie powtórzenie tej sytuacji z polityki brytyjskiej program x Society, a następnie powołanie ministerstwa samotności prawda tutaj też 500 plus budowa wielkiego państwa tak rodziny no i kończy się w ten sposób, że trzeba powołać Instytut tutaj istotne są istotne jest ta kwestia, że ten sposób, który sposób w jaki Prawo i Sprawiedliwość prowadzi tę politykę demograficzną dobrze pokazuje jak neoliberalne elity mylą się i gubią się w związku z tym, że opinię publiczną biorą za społeczeństwo za to co się dzieje w rzeczywistości społecznej, a nowo się okazało, że 500 plus nie działa teraz będzie jeszcze dodatkowy program, dlaczego nie działa rodzinny kapitał opiekuńczy właśnie Andrzej Duda podpisał ustawę nawet 12 000 na drugie i kolejne dziecko w wieku od ukończenia dwunastego do 3006. miesiąca życia niezależnie od dochodów tak i to jest częścią polskiego ładu w debacie debacie politycznej pojawia się taki argument pojawia się taki argument to dla plebsu to tylko dla ludzi, którzy po prostu produkują bezmyślnie dzieci itd. ich chciałabym powiedzieć chciałbym powiedzieć, że nie jest to, że ten argument nie jest prawdziwe natomiast coś oddaje on oddaje, choć podziały klasowe dlatego tak może się uwiecznia, acz może się tak reprodukować ciągle się do niego będzie wracało skądinąd ostrzega neoliberalne elity, że elity finansowe są niezadowolone już z tego, że tak ciągle tylko się reprodukuje ten dyskusji, że nie ma żadnych innowacji to od razu powiem, że ta kwestia się pojawia coraz mocniej niezadowolenie elit finansowych, że te elity, które miały legitymizować to przez to ciągle z tym z tymi samymi wyjaśnieniami przychodzą Otóż to o tyle ma sens to podejrzenie, że my mamy pewną mamy wiedzę dużo wiedzy socjologicznej budżetu nazywał spontaniczną socjologią i cóż z tej wiedzy spontanicznej mamy, a mianowicie to, że życie klas ludowych jest ciężkie ja dlatego protestowała przeciwko podatkowi cyfrowemu dlatego, że to od razu pokazuje, że ktoś prowadzi politykę, która w ogóle nie liczysz się scen jak i jakie życie wiodą klasy ludowe, a wiadomo, że życie jest ciężkie pójdzie się do pracy w tej pracy człowiek sobie rani ręce i serce w debacie publicznej jest ciągle oskarżany o lenistwo i jedyny etap w życiu człowieka szczęśliwe dla klasy ludowej to jest dzieciństwa, kiedy człowiek nie wie, że są podziały klasowe oraz są, że można być coś stygmatyzować Anny, że można ponieść coś co nazywał go man śmiercią społeczną, czyli biologicznie sobie można żyć, ale dla społeczeństwa nie istnieć i dlatego rodzice z klas ludowych murkiem mówi, że traktują dziecko jak króla jak króla siada na każdy, bo nigdy nie będzie człowiek miał lepszego życia niż przez swoich rodzicach wtedy, kiedy ludzie patrzą czy czy jesteś zadowolony trzeci nic nie dolega domyślają się co chce też są na każde twoje skinienie chcesz cukierka, ale jak Wałęsa z cały czas właśnie czekam aż to powiązać z podatkiem cukrowym, bo miał już pewną hipotezę jak powiązać ale, ale chyba tak jak myślę odbije uderza się uderza się strategię życiową klas ludowych, która nie ma, więc mamy 36 nie jest do końca, która nie ma wielu możliwości i przekazania czegoś ważnego swojemu dziecku co pozwoli mu być wytrawnym graczem na rynku pracy natomiast może dać szczęśliwe dzieciństwo to poczucie, że dziecko jest króla i z tego powodu z tego powodu Prawo i Sprawiedliwość widać, że do końca oszacować populację populację jako surowiec my nie mamy teraz w 2 odbywają się ważne gry rzadkie metale re lokalizacja kontrakty natomiast to co musi niestety kończy przepraszam musimy kończyć się musimy kończyć, ale mamy do wyemitowania tzw. książkę na głos i no nie ma takiej możliwości musimy zejść z anten, ale wrócił do tej rozmowy już wkrótce bardzo dziękuję prof. Małgorzata Jacyno była państwa goście Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA