REKLAMA

"Chodzi o to, żeby uhonorować tych, którzy żyli". Dzień żałoby covidowej

Magazyn filozofa  - Tomasz Stawiszyński
Data emisji:
2021-12-04 13:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
25:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Tomasz Stawiszyński wciąż przy mikrofonie no i przed nami ostatnia rozmowa w tym programie ani Franczak jest z nami dzień dobre, ale dzień dobry założycielka Instytutu dobrej śmierci i profesjonalna towarzyska w żałobie powiedz ja swojej perspektywy to już prawie 2 lata pandemii wyglądają z tej perspektywy zawodowej twojej rzecz jasna no wygląda to tak, że myślę, że mniej więcej połowa osób, która się skład obecnie do mnie z c po fortu żałobę, że to są sytuacje, Rozwiń » które są w jakiś sposób związane z pandemią, a że albo ta osoba, która zmarła zmarła z powodu covid-u albo, że w żałobie bardzo obecny jest ten temat braku możliwości pożegnania się np. osoba była w szpitalu albo hospicjom i nie było dostępu do tego miejsca i taka sytuacja, kiedy nie mamy takiej możliwości pożegnania się to ma taki dodatkowo utrudniające wpływ na proces chciałabym no właśnie to to nawet nie jest kwestia tego nie wiem bycia w momencie śmierci z kimś takiego bardzo bezpośredniego pożegnania tylko to jest właściwie niemożliwość jakiegoś bliższego kontaktu z człowiekiem, który znika np. na tydzień 2 czasami dłużej nie sposób go odwiedzić nie sposób czasami z nim porozmawiać no bo może jest podłączony do jakiejś aparatury później śmierć to musi być jakaś dodatkowa straszna trauma po prostu te kwity, że to jest czas to bardzo taki centralny temat, które wtedy potrzebuje dużo uwagi i ja i to, że np. obecnie to jest bardzo ograniczony dostęp do hospicjów czy Lucie na umierają z różnych chorób nie nie koniecznie związane z covidem TOE no jest tym jakiś aspekt absurdalna na razie, że ktoś i tak jest na tym naprawdę ostatnim etapie życia to są ostatnie tygodnie butnie i rodzina nie ma możliwości potwierdzania tej osoby to jest bardzo trudno to to zaakceptowania tak jak ja też znam i ile takich historii od osób, które tego doświadczyły bezpośrednio właśnie niemożliwości kontaktów z bliskimi, którzy później zmarli albo od osób, które znają takie osoby, które tego doświadczyły i to zawsze są straszne straszne bardzo trudna historia mamy około 170 000 w cudzysłowie nadprogramowych śmierci w Polsce od początku pandemii chodzi o liczbę zgonów w porównaniu ze średnią z poprzednich lat mniej więcej takiego okresu co najmniej 100 000 w tej chwili szacuje to są ofiary koronawirusa, choć jest prawdopodobieństwo, że ta liczba jest jeszcze większa no co się wydaje bardzo bardzo dużo to jest potężna liczba i tego rodzaju strata w kontekście pandemii w kontekście 2 ostatnich lat wydaje się, że domagała się jakiejś formy takiego zbiorowego oficjalnego uwzględnienia uznania i właśnie jakiejś formy zbiorowej żałoby, która jest po prostu jakimś wyrazem symbolicznym doświadczenia przeżycia straty tymczasem w Polsce jako jednym z nielicznych krajów w ogóle żadnej takiej oficjalnej formy przeżycia żałoby nie mieliśmy jak myślisz, dlaczego to dobre pytanie, czego nie ma konkretnej odpowiedzi ja, ale zgadzam się, że potrzebny jest jakiś kolektywne oraz 1000 zlote, bo ponad indywidualny poziom, który tutaj istnieje dla każdej osoby to jest temat, który toczy dotyczy całe społeczeństwo i obserwuje jak sędzia przez ostatnie 2 lata obserwowałem jak w różnych krajach takie inicjatywy mogą wyglądać z 1 strony są takie inicjatywy od góry należy np. jest ustalone narodowe dzień żałoby, ale po minuta ciszy, ale też bardzo dużo inicjatyw oddolnych, a i w Polsce toczy się jakiś rodzaj dyskusji wokół tego trochę wczoraj była ta inicjatywa Narodowego dnia przyszłoby covidowej jako inicjatywa oddolna i nacierającym jak to będzie dalej rozwijać właśnie, bo to jest ten dzień żałoby covidowej taka inicjatywa grupy osób, które definiują się jako aktywiści popularyzację nauki osoby ze środowisk lekarskich psychoterapeutycznych nauczycielskich proście wiernych i redukujących w aspekcie covid jest to taka inicjatywa oddolna, która no dużym stopniu na takich gestach symbolicznych polegała zapalenia świeczki osiemnastej postawienia jej wok nie czy też jakiś deklaracji facebookowych natomiast no nie mamy rzeczywiście cały czas takiej takiej Państwowej formy oficjalnej uczczenia tego mam akurat własną hipotezę, że to się wiąże z tym radykalnym konfliktem politycznym to znaczy nikt za to sytuacja nie chce wziąć odpowiedzialności wszyscy nieustannie nawzajem przerzucają się odpowiedzialnością za to, więc jak się nieustannie tylko szuka winnego albo się deprecjonuje wszystko co ktoś robi albo się uznaje, że samemu robić wszystko najlepiej to niema możliwości stanięcia wobec realnej straty po prostu uznania tej straty i to jest trochę w Polsce w Polsce mam wrażenie problem no tak myślę, że ta ta hipoteza jest słuszna, że skupienie na tym pytaniu, kto jest winne po prostu odciąga uwagę od od połowy dnia od całego tego smutku tej bezradności, którą spotykamy się z tą w tej sytuację, a taki, a nie jest sama nie jestem pewna, jaki ja w takich kolektywnego wyraz w tej sytuacji też w Polsce w tuby najbardziej taki adekwatne do dnia i to tam kilka przykładów które, które zauważyłam różnych krajach np. w Czechach w zeszłym roku, kiedy tam liczba zgonów przekroczyła 20 000 to była taka akcja grupa aktywistów, że przez noc narysowali 20 000 c krzyże na tym głównym placu prace kredką i to był bardzo mocno obraz, który potem był obecny w mediach na 1, kto jest nietrwałe ja to zniknęło po kilku godzinach kilku dniach i tu nie jest to wyraz, które jest związane z konkretnymi tym dniem jako oficjalny ścienny żałobę tylko to jest coś co się dzieje w przestrzeni publicznej, które tworzy jakiś punkt, do którego ludzie też mogą przyjść jakiś sposób uczestniczyć w jakiś akcji i wyrazić zaś od siebie i chyba najlepszy przykład, który znam w tej chwili to jest ten tam wewnętrzna covid Memorial w Londynie to jest mural taki, że ten mural, który zaczął jako taka oddolna akcja aktywistów oni nam musza nad rzeką naprzeciwko parlamentu zaczęli rysować takie czerwone serduszka na każdy serków serce serce, że jako symbol 1 osoby, która za, którą tęsknimy i ja i to, że tak rozrosło, że tam teraz jest ponad 105 sprzed 150 000 c też serduszek jest oficjalna tablica jest strona internetowa krzem można wirtualnie zwiedzać ten górale słuchać wypowiedzi osób, które dzielą się wspomnieniami tych osób je to jest coś coś się za ciało jako taka inicjatywa akcja historyczno aktywistyczne oddolna, a przed tworzyła się jako formę oficjalną i to cały czas żyje ludzie mogą tam iść tam coś od siebie wyrazić i je im się wydaje, że to jest piękna forma czy to jest widoczne w przestrzeni publicznej i też zaangażuje Lucii daje głos ludziom i zastanawiam czy coś takiego mogłoby powstać w Polsce to zaraz wrócimy do tego pytania teraz ustąpimy miejsca informacjom Ania Franczak jest państwa gościem, a nie Franczak cały czas z nami raz jeszcze dzień dobrem dzień dobry dzień dobry no właśnie zadała pytanie pod koniec tej poprzedniej części naszej rozmowy czy taka forma upamiętnienia ofiar pandemii, ale zarazem też jakiegoś właśnie w jakiejś zbiorowej ekspresji żałoby po tych wszystkich, którzy zmarli byłaby w Polsce możliwa no i byłaby i nam chyba, tak więc testować tylko kwestia czasu aż ktoś to zrobi ja aż wspiera jakaś grupa została już nikt jak ja trochę na to czekam już od dłuższego czasu też tam w Instytucie dobrej śmierci regularnie o tym rozmawiamy czy możemy chcemy stworzyć jakąś akcję na razie trochę trochę brakuje to tylko pomysłu jak i czy to na ile to powinna być właśnie jakaś taka akcja aktywisty Łęczna galeria na ile powinna to być oficjalne działanie na poziomie gminy miasta kraju, a i no tak jak mówią tak ta noc to co dla mnie osobiście najbardziej przemawia to te inicjatywy, które tak naprawdę o to nie stworzą jakoś przestrzennych w przestrzeni publicznej, która jest przeznaczona do tego, że to jest symboliczne miejsce, które zmuszałoby ani po i ja tak osobiste takie oficjalne minie to osobiście to tak średnią przemawia wiem, że dla wielu osób to jest bardzo ważny to jest coraz szacunku wspólnego pamiętania itd. ale ja wolę to zaś zrobić swoim własnym tempie i i kiedy jest jakieś miejsce, do którego sama mogę zdecydować, kiedy chce ja tam pójść, żeby tam zapalić np. świeczkę albo zostawić tam kwiaty to mam zdanie to odpowiada to tego odpowiada temu, że KE żałoba jest indywidualna i każdej osoby wygląda inaczej każdy ma inne recenzje inne raz, a i no ale jednak widzę też dużą wartość w tym, że jest akcja była np. akcja we własnych w Waszyngtonie, że przed białym domem było bardzo dużo świeczek, które były właśnie symbolem pamiętania osób, które zmarły na covid to para organizowana stoły skóry akcja WOŚP właściwie prawie we wszystkich krajach europejskich tego typu sytuacje miały miejsce właśnie takiej formy zbiorowego dla uczczenia pamięci ofiar ja myślę że, o ile już tak jak powiedziałaś dawno jesteśmy za takim myśleniem, że właśnie istnieją jakieś żelazne etapy, które każdy musi, doświadczając straty przejść właśnie żałoba dotyczy w takim samym sposób każdego nim wiadomo już dzisiaj tak nie jest tak jak powiedział, że bardzo indywidualna niektóre osoby bardzo mało czasu potrzebują, żeby się ze stratą uporać niektóre bardzo długo tu nie ma jakby 1 normy natomiast wydaje się, że to ma jednak głęboki sens na poziomie zbiorowym tego rodzaju tego rodzaju wydarzenie symboliczne mianowicie to jednak daje pewne poczucie wspólnego losu to znaczy chciałabym się tego, że nas wszystkich razem dotknęło jako wspólnoty jako społeczeństwa nie jesteśmy w tym sami żaden żadna osoba nie jest w tym sensie sama w tej sytuacji tylko jesteśmy dotknięci tym razem jako wspólnota w jakim sensie też bierzemy na siebie ten los po prostu uznajemy, że on jest wspólne i tam się wydaje fundamentalne i w tym sensie bardzo niepokojące jest dla mnie to, że w Polsce nic takiego cały czas się nie wydarzyło tylko konflikt polityczny się pogłębia pandemia jest wyłącznie używana do rozgrywania tego konfliktu to znaczy wszyscy się przerzucają oskarżeniami ze strony opozycji płynie komunikat, że wszystko co rząd robił było po prostu straszne bezsensowne wszystkie decyzje były złe trzeba to było zrobić inaczej na kolei od strony rządu jest narracja, że wszystko zostało zrobione najlepiej w ogóle żadnych błędów nie popełnił tylko mamy te statystyki zgonów gigantyczne i szalejącą pandemię teraz i tyle zmarłych osób na sam covid ponad 100 000, więc tak no i absolutnie zgadzam, że taki kolektywne wyraz jest potrzebne tylko pytanie to jest coś co masie wytarzać w czasie czy przestrzenie czy będzie taki o 1 moment ostrze wszyscy dzisiaj ubieramy na czarną czy będzie właśnie jakiś rodzaj np. chce pomnika po żywego pomnika instalacji i 5 akcja jest jakiś sposób właśnie indywidualnego podejścia do tego ja co do mnie osobiście bardziej przemawia, ale tak naprawdę jedno drugie ma swoje swoje wartości jem mieszka w Polsce od dawna, ale korzenie masz niemiecko chorwackie powiedz jak i zajął Czech Chorwacji to wygląda swojej strony właśnie jak porównuje to te sytuacje tam w kontekście, o którym rozmawiamy z sytuacją w Polsce na 11 rzecz, którą było zauważyłam w Niemczech to już w zeszłym roku tak naprawdę tu co się zmieniło, bo w Niemczech istnieje takie dość poszerzone takie środowisko wokół towarzyszenia przysłowia, że to jest w ogóle zawód, który tam jest znane i to środowisko ma dość mocno cecha, a turystyczną, a przede wszystkim to są ludzie, którzy którą, którzy zajmują się edukacją o żałobie i je i starają się dbać o to różne sposoby, że po wyciągnąć w Małopolsce metaanaliza akcji spadł o patologii za co je i traktować jako etap życiowe, które każdego dotyka nas w każdym razie w zeszłym roku kie te na początku pierwszego lockdownu były zamknięte np. hospicja to środowisko w Niemczech bardzo mocno zaczęło działać w tym kierunku, że to ma fatalne konsekwencje dla ludzi dla proces żałoby jeśli nie mogą się pożegnać, więc dość szybko się zmieniła sytuacja w takim kierunku, że można od 2 można było odwiedzać ludzi po hospicjach i tak samo zmieniły się regulacje dotyczące jak traktować osoby zmarły, które zmarły z powodu covidu czy można dziś jeszcze raz zobaczyć czy nie i można w sensie to co w Polsce jest bardzo strych ne, gdzie są bardzo takie straszne regułę, że jest zabroniony dostęp różnych różne sposoby to w Niemczech wygląda inaczej, ponieważ tam właśnie toczy ta dyskusja, jaki to ma wpływ na ludzi, którzy zostają czy to to dym utrudnia dodatkowo żałoby i odpowiedź jest, tak więc to miało po prostu wpływ na realia regulację tata takie działania osób, które pracują z żałobą to jest 1 bardzo duża różnica, która chce między Niemcami i w Polsce 2 i w Polsce w ogóle jest niezwykle istotne, że taka, że taka dyskusja się toczy i że w ogóle bierze się ten aspekt pod uwagę bo, bo u nas właściwie w ogóle takiego aspektu pod uwagę nie bierze tak też świadomość w ogóle na temat ksiąg Europy nie tylko związane z covidem to jest też ciekawe np. w Anglii tam w tej chwili odbywa się ten nasz ne Gri UN SUBIK w sensie narodowe Czeczen świadomości żałobę i to w ogóle jest związane z covidem to jest inicjatywa, która istnieje tam od kilku lat i bierze w niej udział ponad 800 organizację będzie to opieki domy pogrzebowe hospicja i przez tyczy się tydzień toczą się różne akcje, które mają edukować o żałobie, a taki symboliczny kolor tej akcji to kolor żółty co też ciekawe i dużo budynków miast oświetlone są co jest oświetlone w kolorze żółtym w tym tygodniu w przestrzeni publicznej i ja też taka i na społeczna akcja, która ma już taki bardzo taki wysoki poziom to jest zaś pomysłodawcą tego, kto jest pomysłodawcą ta nazywała w naszym kraju czas, który stoi zatem to jest takie Stowarzyszenie różnych inicjatyw z c temp otoczenia medyczną psychologiczną, a duchowego takie interdyscyplinarne and zazwyczaj za tymi za tymi inicjatywami stoi jakaś nimi interdyscyplinarna grupa Lucie, bo ten temat żałoby i śmierć pije on jest istotny był Jan różnych zawodach też nie tylko szpitalu, ale też w branży funeralnej we psychologii terapii itd. i notes np. powód, dlaczego w ogóle powstał Instytut dobrej śmierci wie, bo chcemy ten temat śmierci żałoby wnieść w debatę publiczną po to, zawsze aktualne tematy temat, który dotyczy nas wszystkich to bez wątpienia w Fina, a jak w Chorwacji to wygląda, więc bardzo mało to obserwuję szczerze mówiąc formację, a tam, a głównie takich bardzo lokalnych kontekstach mojej rodziny nie tej wsi obserwuje jak jak się rozwija sytuacja, ale nawet nie wiem czy Chorwacji był ostatnio jak takie kolektywne jakaś kolektywna akcja nie wiem właśnie ciekaw jestem czy takie oddolne i nic czy nie mamy żadnych danych też dotyczących tego jak, na jaką skalę w ogóle ten wczorajszy dzień pamięci dzień żałoby covidowej jak to jak to w ogóle wyglądało na ile to rezonans uzyskało na pewno w różnych mediach sporo na ten temat było na pewno widać to było na mediach społecznościowych przynajmniej ja widziałem, że część osób jakoś udostępniała informacje na ten czas no ale ale pytanie jak to jak to właśnie będzie wyglądało w przyszłości też przed nami święta teraz to jest chyba pani okres, który zawsze jest bardzo trudne w kontekście strat, zwłaszcza jak przy okazji tych wszystkich parametrów specyficznych i specyficzności do śmierci covidowych, której mówiłaś na takiej izolacji od bliskich często śmierci przychodzącej taki bardzo niespodziewany sposób to jest taki czas, kiedy widzisz rzeczywiście, że ludzie nie wiem częściej się do siebie zgłaszają to jest taki wyzwalać pewnych trudnych emocji trudnych doświadczeń czas świąt na takim też święta dla dla osób szopy to taki szczególnie trudny czas może też dodatkowo przez to, że jest taka a taka narracja to jest właśnie czas harmonii miłości pije i myślę, że w ogóle dla wielu osób święta tak naprawdę taki trochę koszmarny czas, bo wszędzie jesteśmy otoczeni tymi reklamami, jakie to nawet piękne i idealne je wzruszające tak naprawdę w tym czasie świątecznym odbywa się bardzo dużo dramatów rodzinnych, a miast, bo wtedy dochodzi do wybuchu tych różnych napięć, które pod presją tych oczekiwań, że ma być pięknie już nie po prostu ludzie już nie wytrzymają, a takim takim kluczowym pytaniem, które ma stać bardziej Azja niezdania, bo musimy kończyć tak tak, chociaż podsumuje i takie takie pytanie, które może być pomocne to jest właśnie jak upamiętniać te osoby, która zmarła maszyn nie myśleć w kierunku jak jak jest udawać, że nic nie zmieniło i spróbować wszystko robić tak samo jak było tylko jak możemy dać miejsca tym ludziom w naszym życiu, których nie ma już wśród nas fizycznie nie to to jest też TEN-T do te pytania, które stoi za tym pytaniem czy potrzebujemy publicznego wyrazu żałoby chodzi o to, żeby uhonorować tych ludzi, którzy złożyli je bardzo dziękuję bardzo, dziękuję dobra puenta naszej rozmowy ani Franczak założyciel założycielka Instytutu dobrej śmierci towarzyszka w żałobie była państwa gościem na ten program już też kończymy Katarzyna Murawska oczywiście wydawała realizowali Szymon Kuliś Jacek Kozłowski miał się nazwa Tomasz Stawiszyński do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILOZOFA - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA