REKLAMA

Jak Szekspir odpowiada na dzisiejszą debatę wokół tematu gender

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-12-06 11:40
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
14:55 min.
Udostępnij:

Za nami premiera „Wieczoru Trzech Króli albo Co chcecie” Williama Szekspira w reżyserii Piotra Cieplaka w Teatrze Narodowym w Warszawie. Jak Szekspir brzmi we współczesnej Polsce opowiada reżyser Piotr Cieplak

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska jesteśmy tuż po premierze w teatrze Narodowym w Warszawie spektaklu wieczór 3 Króli albo co chcecie wg Williama Szekspira w reżyserii Piotra Cieplaka Piotr Cieplak jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry państwo co to za przeżycie co to za doświadczenie dla reżysera teatralnego mierzyć się z Szekspirem, z którym często się nie mierzy bywało, że się mierzyłem, ale to jak VIP podliczono około Rozwiń » 20 lat temu robiłem wtedy króla lira wcześniej wesołe kumoszki z Windsoru ponownie wróciłem do niego zupełnie jakąś inną drogą przez muzykę w tej muzyce spektaklu oczywiście porozmawiamy, ale ciekaw jestem jak pan myśli czy w tej komedii Szekspira powiedziano już wszystko czy Piotr Cieplak wraz z twórcami odsłuchiwał nowych treści kontekstów i udało się może znaleźć ten tytuł funkcjonuje powszechnie słyszano o wieczorze 3 Króli natomiast jak się tak przyjrzeć w karierze wystawiania tej sztuki to niezbyt bogata w Warszawie z kilkanaście lat temu chyba ostatni raz ją prezentowano także teraz musiałem się niektórym osobom jeszcze się tłumaczy, że nie to nie będzie Pastorałka albo nic takiego, chociaż wieczór 3 Króli, więc ona ona jest znana nieznana te nasze przy ułożenie nasza nasza próba wynika z jej nowość chciałbym wierzyć oryginalność polega na tym, że zapraszamy muzykę do tego spektaklu stopniu wyjątkowym pełnym wzięła się to wszystko z pierwszego zdania tej sztuki, gdzie książę zwraca się do orkiestry mówiąc, jeżeli muzyka żywi się pokarmem miłości to grajcie na i tak ruszamy w podróż właśnie z orkiestrą i jak dokładnie tego nie policzy, ale ponoć pod bodaj połowa słów wypowiadanych w tej sztuce jest wyśpiewana walory satyry piosenki kuplety te dane książę powiedział nawet to grajcie aż poczuje przez tego przesytu spektaklu pana w pana reżyserii nie ma i tam muzyka w rzeczywistości jest obecna na w sposób niezwykły, bo nie jest to tło muzyczne tylko jest to muzyka dialogu dając wręcz efekt można mówić o taki przekorny formie coś pomiędzy to nie jest muzyka, ale chwilami taki wygląda albo Opera komiczna bawimy się też z nutą Mozartowi szkolą z do działania jego słowem pomiędzy tymi różnymi jazzowymi popowymi odcieniami muzyki lokuje gdzieś to przedstawić respektujemy tam również z całą dramaturgię i za wszystkie wątki opowiadamy historię po kolei jak autor 400 lat temu napisał w u Szekspira jak mówił Jan Kott nie ma słów przypadkowych, tym bardziej myślę trudno jednak robić w jego tekstach chociażby skróty i pisać go trochę na nowo jak mówił pan o tym co zrobił kompozytor Jan Duszyński trwa tak tak no, więc jest to dla nas samych było to dla nas wyzwanie i i mam nadzieję, że to rzeczywiście to nowe ujęcie będzie atrakcją będzie rzeczywiście czymś nowym albo to stary w nowym opakowaniu dobrze zabrzmi jestem jeszcze jedno wezwanie potężne tam chcieliśmy bardzo, aby to było pogodne dowcipne i jasne w tonie żartobliwe, a wyzwanie polega na tym, że błazen w naszych sztuce w Szekspira powiada ktoś wygłupia mądrze sławy zazna wygłup niemądry zmęczy wraca zrobi błazna no, więc wpaść do sławy, ale bardzo chciałbym staraliśmy się bardzo, żebyśmy nie wyszli na błaznów w no właśnie opowiadają państwo ze sceny o ludzkim boryka się z rozpoznaniem siebie i pan często podkreśla że, że robicie to chcecie robić zgodnie z duchem Szekspira i moje pytanie brzmi co to znaczy zgodnie z jego duchem oni rzeczywiście mędrca im mądry nie jest publicystyczny i nie jest taki, jaki doktrynę Górski on opisuje świat ludzi bardzo złożony pełne wieloznaczny sposób słowem opowiadać Szekspira to opowiadać o ludziach zdarzeniach i losie przypadkach ludzkich w sposób lekki taki bardzo paradoksalny otwarty jak najpełniejszy i głupie i mądrze z 1 strony, ale też z taką przekorę i z takim poczuciem, że to prawda ludziach o sensie miłości o wolnościach tych miłosnych jest niesłychanie złożona brzmi to strasznie jakoś tak mętnie albo tak ogólnie, że niewiele się państwo mogą z ze złożonych to każdy jest złożone tutaj być może ten ten żartobliwy ton sprawia, że seks Fear brzmi mądry dziś mądrze no i dzisiaj jeszcze się wspieramy od pytania tożsamościowe Jenner poważne rzeczy i seks mówi o tym od tych komplikacji, które przebieranki zakładanie zdejmowanie masek, kto jest kim to chłopczyk czy dziewczynka to się za kogo przebrał jak strzały Amora latają zupełnie głupio mądrze o tym wszystkim pisze jednocześnie ton, którego używa sprawia, że nie musimy mówiąc tych poważnych sprawach jakoś tak marszczy czoła możemy się tym na chwilę przez chwilę no trochę się zdystansować do siebie tych naszych mąk wewnętrznych i z pogodą pośmiać się z siebie z tych naszych biednych bohaterów i to nas trochę unosi, lecz podnosi na chwilę przynajmniej to dzięki teatrowi jego pochwalę zabawie możemy na chwilę odetchnąć chciałbym, żeby tak było no tak, bo rzeczywiście jest w komediach szekspirowskich i dowcip zabawa i język tutaj jeszcze uwypuklone przez fenomenalny tłumaczenie Stanisława Barańczaka, ale mimo to tak myślę trochę też za Janem kotem, że jest jasność ale gdzie zawsze za to jasnością też mroczniejsze prawdę żyć w świecie wychyla się właśnie dlatego śmiechu i za tylko medialności dlatego ten Szekspir po 400 latach jest ciągle przywoływany w teatrze, że posiada te oczywiście ten gość śmieszniej rechotem jego smutek kas ma jakąś taką głębiej pojemność, która sprawia, że rzeź śmieszne i poważne tańcu z ze sobą jakąś taką walczy albo spawane w tak jak powiedzieliśmy już pan powiedział wieczór 3 Króli krąży wokół tematu zamiany ról zamiany płci wiele osób zwraca uwagę na aktualność tego tematu, ale myślę, że jednak zmyślone NDR ekspert komedii nie pisał nie słyszymy to teraz w tym tekście bardzo, ale rzecz jasna przegapić 400 lat temu nie był uczestnikiem obecnej debaty on wskazuje na to one są, jakby to powyżej tego sporu tej debaty staje mówiąc z chyba o osobach o tym konkretnym człowieku, którego trafia strzała wysłana przez kogoś los przez tego drugiego człowieka podczas cała robi taki boom i w myśl o tej całej komplikacje zaraz przecież ona się kocha dziewczynie, która jest chłopakiem, która kocha się kimś innym zostawia cały ten dramat czy rozterki z tym związane, opisując ten cud tego było o tym, bo to jest to jest nadzwyczajne że, że jesteśmy w tej debacie współczesne, a trochę powyżej niej tym sensie 400 lat temu pisał w sumie jednak o tym boom, które 400 lat temu dzisiaj i co chwilę słychać to boom w te leki te zdania tak bardzo aktualnej, w których można się przeglądać Cezary powtarza nie jestem tym, którego odgrywam i niby mówi prawdę dosłownej namacalne sytuacji, bo jest kobietą w męskim przebraniu, ale w tych słowach to jeszcze coś chyba jednak więcej taka ważniejsza powiedziałbym prawdę dotyczącą ludzkiej natury tak no tej zagadce o tym, żeby się sami trochę znamy nieznany jest jeszcze 1 taka aktualność, która jest wieczna można posiedzieć zdumiewająca postać Mal woli ja mówię o postaci granej przez Jerzego Radziwiłowicza nadętego będzie trwała od takiego poza finalnego w niemodnym garniturze takiego mizantrop paczek, który z no no nie ja już pierwszego doktrynę pierwszego sztywne AKS cała galeria postaci w dzisiejszych publicznych tam staje przed oczami, ale odpisać 400 lat temu miał swoich pewniaków na myśli seks ich historia dopisała to, że w 60 lat po Szekspirze niejaki Cromwell zaczął zarządzać, a królestwem i zakazano nawet śpiewania kolęd na Boże Narodzenie twierdząc, że to jest już rozpusta, więc po z przedstawianie bawienie się losami tego, ale woli jest dodatkowo o no atrakcją jest zabawnym przyczynkiem do opowiadania dzisiejszych czasach bardzo się cieszę, że pan wspomniał właśnie Mel woli, bo takiego aktorskiego popisu Jerzego Radziwiłowicza czytającego list napisany przez Marię dawno nie miała okazji w teatrze zasmakować, w których fenomenalna scena zresztą obsada imponująca imponujące również scenografia kostiumy autorstwa Andrzeja Witkowskiego jest kolorowo jest barwnie, ale jesteś ciekawy to, że współczesność tutaj miesza się historią garnitur z lat siedemdziesiątych, ale są suknie z epoki, skąd taki zabieg ta dekoracje kostiumy przestrzeń świadomie od początku myśleliśmy o świecie teatralnym sztucznym myśleliśmy o ostentacji innej zabawie teatr stąd taki miszmasz kostiumowy wszystko jest na niby, wierząc w jej sztuka się odbywa w 1 w labiryncie ogrodu anten ogród złożony jest z potężnych żywopłotów, które jeżdżą na kółkach od początku przyświeca nam sztuczne słoneczko, które zamienia się z cytryny potem dach z krótko mówiąc ta sztuczność krzyczy sztuczność, która zwykle, kiedy mówimy sztuczne to mówimy, że jest to to to jest za miłe słowo zwykle zwykle oznacza coś oddzielającego od prawdy rzeczywistości tutaj jednak myślę, że to sztuczne i na wstępie ta orkiestra w kanale orkiestrowym kurtyna, która fruwa w skórę radu to wszystko sprawia, że zaczynamy w teatrze teatralnym teatr sztuczny jak jakiś wiedeński operetce i wierzę w to, że w miarę wchodzenia w tę sztuczną kość to rzeczywistość taką umowną umowność wymiary przeprowadzania przez ten świat widzowie jednak w tym sztucznym rozpoznają siebie i usłyszą muzykę i prawdziwe emocje w, abyśmy mogli jak najdłużej takim właśnie teatrem się cieszyć mówi ze względu oczywiście na sytuację pandemiczną jeszcze pytanie, skąd ten zarys Warszawy, który pojawia się w pewnym momencie w lekkiej Sebastian przechadza się po mieście w tłumaczeniu Barańczaka zdumiewające jest zostanie, a wędrującego po tym, dziwnym kraju z pójdę zwiedzać gmach i zabytki tego miasta tak nie to w tym jak było że, że wyrósł pałac kultury, więc cechy pałac kultury i to miasto jest niebezpieczne i w tym mieście, a dokonują się jest jakiś zabawny absurdalny aresztowany jest to taki żart, który do tej pory nie bawi wybawi nieba wino dbali i wieczór 3 Króli albo co chcecie w teatrze Narodowym w Warszawie jutro pojutrze i pojutrze także trzydziestego i 31grudnia polecam państwu całą mocą tej recenzentka, która była na premierze bardzo się podobało reżyser spektaklu Piotr Cieplak był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję dziękuję zapraszam serdecznie do Narodowego program wydawał Paweł Kierzniewski Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia test na informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA