REKLAMA

Jak to widzi Janina Bąk, czyli czego możemy dowiedzieć się ze statystyk?[materiał partnera]

Skoda Salon Wiedzy Online [program partnera]
Data emisji:
2021-12-06 14:50
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
01h 04:35 min.
Udostępnij:

Jakie godziny i dni są najbezpieczniejsze na drodze? Połączenia jakich okoliczności gwarantują statystyczną katastrofę? Czy ta wiedza rzeczywiście coś nam daje? Czy umiemy łączyć fakty i statystyki? Jak możemy je przekuć na korzystanie z systemów bezpieczeństwa, szkolenia czy nawyki? Odpowiedzi na te oraz inne pytania dotyczące kolizji drogowych udzieli Janina Bąk w drugim odcinku SALONU WIEDZY ONLINE ŠKODY.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór nazywam się Bartosz Sierakowski witam państwa w drugim odcinku salonu wiedzy on w dzisiejszym odcinku dowiemy się, jakie dni godziny są statystycznie najbezpieczniejsze, a połączenie jakich okoliczności gwarantuje statystyczną katastrofę czy te dane cokolwiek nam dają czy potrafimy przełożyć statystyka i wykorzystać ją w życiu codziennym na te i wiele innych pytań postaramy sobie dzisiaj odpowiedzieć wspólnie z naszymi gośćmi którymi będą je na bok Rozwiń » statystyka i autorka bloga Janina Dayli oraz autorka bestsellerowej książki statystycznie rzecz biorąc dobry wieczór dobry wieczór oraz zdanie Jackowiak, czyli trener doskonalenia techniki jazdy Skoda auto sejf i Poznań to dobry państwu jasne, więc z racji tego, że w dzisiejszym odcinku przytoczymy masy danych, zanim oddamy Sobianin głos wspólnie z Danielem przygotowaliśmy dla ciebie pewne pytanie ciekawostki o ogłoszenie, ponieważ zajmuje się statystykami to przygotowaliśmy dla ciebie pierwszą zagadkę pierwsze pytanie, a co można wygrać co można wygrać na auto na weekend po to, obraz tutaj pierwsze pytanie nasze takie czy możemy powiedzieć wprost, kto jest bardziej bezpieczne czy jest to kierowca, który podróżuje przez województwo podlaskie w piątek o godzinie dwudziestej czy jest to może pieszy, który przechodzi przez jezdnie o godzinie czternastej w poniedziałek we Wrocławiu no i mamy na to wzory mamy na to modela i moglibyśmy to oszacować moglibyśmy nawet zrobić tak fascynująca rzecz czy jak pokazać oka, które z tych czynników największe znaczenie chodzi o geografię czy chodzi o dzień tygodnia no niemniej, gdybym zaczęła te wzory pisać tobym pewnie wyłączyli mikrofon, więc zaczniemy powoli delikatnie od od ważnych statystyk, ale tak na trochę łagodniejszym poziomie to świetnie to może przejdziemy do prezentacji danych, które być może pomogą nam wyciągnąć odpowiednie wnioski tak, ale jest też bardzo szczęśliwa gdy, choć szczerze przygotowaliście ciekawostkę, a nie przygotowaliście takiego cytatu, który ja słyszę absurd najczęściej, gdy ludzie słyszą, że zajmuje się statystykami mówią, że dobra, ale istnieją 3 rodzaje kont na tym świecie z zasady kłamstwa cholerne kłamstwa i statystyki i to powoduje, że jestem bardzo martwa w środku, więc powiedzmy sobie od początku, że statystyki nie kłamią, ale ludzie niestety kłamią na temat statystyk nie nie zawsze celowo czasem po prostu nie umiemy ich poprawnie interpretować, ale potem się tutaj spotkaliśmy żeby, żeby właśnie o tym wszystkim podyskutować głównie będziemy się opierać na statystykach KG Policji w 2020 i miejscami 2019 roku no i chodzi o dobre wiadomości to 2011 roku ta liczba wypadków cały czas maleje, więc to to jest dobra wiadomość to pozwoli na tobie wtrąca, ale z racji tego, że prezentujemy statystyki dotyczące wypadków warto byłoby wyjaśnić różnicę pomiędzy wypadkiem, a zdarzeniem drogowym Danielu czy pomoże no no właśnie bardzo często mylimy wypadki ze zdarzeniami drogowymi czytam dziś wydaje, że wypadek jest każda sytuacja na drodze, w której uczestniczą 2 pojazdy, które uczestniczą piesi czy też rowerzyści natomiast wypadek zdarzenia drogowego różni się znacząco wypadek następuje wtedy, kiedy mamy hospitalizację na skutek jakiegoś zdarzenia przez 7 dni lub mamy jakiś trwały ubytek, jeżeli chodzi o nasze zdrowie pozostałe wydarzenia, w których tak naprawdę cierpią tylko wyłącznie maszyny tak jak samochód motocykl rower określamy jako zdarzenie drogowe jasne, czyli kluczowe jest zrozumienie tej różnicy celem właściwej interpretacji tych statystyk kiedyś powiedziałeś mówimy będzie mówić o wypadkach, więc zapominamy o zdarzeniach na ten moment mierzone nie są istotne, ale będzie mówić o tych wypadkach, która no no no pięknie maleją moglibyśmy się też bardzo ucieszyć się, zwłaszcza w ostatnim roku te statystyki są na łaskawsze, ale ja zawsze powtarzam, że oprócz tych naszych ukochanych komórek excela i statystyki liczby znacznie ważniejsze są nasze szare komórki, żeby tych danych pomyśleć no i pamiętała, że ten 2020 rok był bardzo wyjątkowy no był były miesiące lockdownu były miesiące, w którym bardzo wiele osób pracowało z domu, więc musiało jeździć do pracy więc, jakby ten ruch na drodze był siłą rzeczy ograniczone w porównaniu do lat poprzednich, więc to oczywiście jest dobra wiadomość ten spadek, zwłaszcza że ten spadek dotyczy też rannych na drogach i zabitych na drogach to nie mniej musimy pamiętać że, że takie magiczne rok 20112020 no to pamiętamy o pandemii w tle pytań te województwa mamy takie dane wiemy, które województwa są najbezpieczniejsze generalnie możemy się mniej bać w rej wejść do samochodu i tutaj takie wspaniałe trio podlaskie wspomniałeś dla nas było no regaty, więc brawo Podlasie dobra robota kujawsko-pomorskie też i lubelskiej we wskaźnikach rannych zabitych te województwa też sobie bardzo dobrze radzą no niechlubna trójca, czyli te najniebezpieczniejsze województwa w łódzkie wielkopolskie i pomorskie niestety nie mają się czym pochwalić zarówno jeśli chodzi o liczbę wypadków rannych i zabitych nie tygodnia użyje wykresu kołowego z reguły bardzo lubię wykresów kołowych, ale tutaj on będzie będzie miał uzasadnienia bo gdy zastanawiamy się Okaj dobra czy poniedziałek czwartek jest bezpieczniejszy na tym wykresie łatwo zobaczymy, że bardzo podobne są statystyki, więc nie ma nie ma jakiegoś dnia, które jest mniej lub bardziej niebezpieczne aż tak, chociaż spodziewalibyśmy się pewnie, że w weekend będzie nam więcej ruchu czy nie ja myślę, że te dziś widać w statystykach, że ten piątek dziś troszeczkę się wychyla poza pozostałe dni idź w ten piątek faktycznie też widać większych miastach taki pęd by każdy z pracy, dlaczego jak najszybciej do domu w piątki też zazwyczaj w tych dużych miastach mamy większe korki no i te powroty myślę, że niestety skłaniają nas do jakieś bardziej ryzykownych decyzji na drogach wskutek, czego w piątek ten odsetek wypadków jest dość duży czwartek też jest dość duża, dlatego że wtedy, lecz ojciec Mateusz wszyscy się śpieszą ja się pierwsza, ale obejrzeć no wiadomo, ale wspomniał właśnie o tym piątku i jak spojrzymy na godzinę to to na przestrzeni tygodnia faktycznie ta 161659 to są takie godziny, kiedy najczęściej te wypadki się się zdarzają zaraz później 171859 pewnie druga tura ludzi, którzy kończą siedemnastej, więc generalnie ta piętnasta do osiemnastej to są takie 3 godziny najniebezpieczniejsze z punktu widzenia statystyk no faktycznie może być także po prostu się śpieszymy, czyli sytuacje, kiedy odcinamy się od życia służbowego przechodzimy w tryb życia prywatnego najczęściej duży pośpiech i z niewystarczającą uwagę to wydaje się, że często dominuje po prostu chcemy być wszędzie jak najszybciej tak myślę, że to w połączeniu z tym co właśnie też dania wspomniał o natężeniu ruchu drogowego i jeśli mamy masę ludzi dużo z nich się śpieszy te drogi są trochę za zakorkowane albo dużo się tam dzieje no to jest trochę przepis na no właśnie takie statystyki jak widzieliśmy przed chwilą no każdy czas pracy chętnie wraca do domu niż tą drogą trenera tak i z tego względu faktycznie na statystyki tutaj nie kłamią widać widać też często nie mówię też samych kopalniach łamią nigdy nie byłam tak widać to nie tylko, jeżeli chodzi o same wypadki, ale też, jeżeli chodzi o ilość takich zwykłych zdarzeń drogowych w jakieś drobne stłuczki jakiś obtarcia na drogach bardzo często właśnie widzę akurat zakończy pracę w takich godzinach około godziny szesnastej siedemnastej bardzo często widzę wracam do domu, że coś na tej drodze się dzieje no i większych miastach też często mówi, że lepiej wyjechać sobie do domu o godzinie piętnastej niż jechać wspomina godziną 1617, bo wtedy coś może się wydarzyć, bo wszyscy ruszą no faktycznie faktycznie tak to później na drodze wygląda inaczej jak jak rozmawiamy właśnie tych godzinach dniach tygodnia myślę, że nie jesteśmy zaskoczeni, gdy widzimy to te statystyki, ale co mnie zaskoczyło gdy, przeglądając ten raport to statystyki dotyczące pogody czyli w jaki sposób warunków warunki pogodowe człony mają jakikolwiek związek z ze Star nie zdarzeniami z nazwy kartami, bo widzieć nauczyłem się no i okazuje się, że najwięcej wypadków zdarza się i to zdecydowanie najwięcej przy dobrych warunkach atmosferycznych czyli kiedy nie jest ani pochmurno ani nie pada deszcz ani nie wieje silny wiatr ta liczba rannych też niestety do małych nie należy i liczba zabitych no to jest coś co mogłoby się wydawać, że jest bardzo kontr i intuicyjne tonie, jakby wydaje nam się, że okej słońce świeci i deszcz nie pada droga nie jest śliska, więc dlaczego, dlaczego właściwie mamy tak wiele wypadków i tutaj dla wielu osób może się to wydawać zaskakująca odpowiedź wydaje się być proste takie dobre warunki atmosferyczne dobra widoczność sprawiają, że chętniej depczemy jednak ten pedał gazu sprawdzamy sprawdzamy siebie w na maksa swoich możliwości zachęca nas to, bo wydaje nam się pozornie wydaje nam się, że jesteśmy bardzo komfortowej sytuacji ta wtedy przeceniamy często swoje możliwości, z czym trzeba się liczyć w sytuacji, kiedy mamy kiepskie warunki pogodowe wszystkie nasze zmysły są skupione wytężonej na maksa i walczymy po prostu z tym, żeby skupić się na drodze jeszcze bardziej, bo niestety tak właśnie jest, czyli to co nam się wydaje, że bezpieczne niestety okazuje się tymi warunkami, które powinny nas trochę zaniepokoić albo zwrócić naszą większą uwagę podczas jazdy i też kierowcy powinni się skupiać właśnie wtedy nigdzie te warunki wydaje nam się, że są najlepsze każdy z nas widzi ładną pogodę i planu jakąś dłuższą podróż to wyobraża sobie, a pojedzie się bardzo dobrze, ponieważ jest dobra widoczność nie pada nawierzchnia jest przyczepna i tak jak Bartków wspomniałeś kusi nas też pedał przyspieszenia wtedy próbujemy jeździć szybciej podejmujemy większe ryzyko, jeżeli chodzi o wyprzedzanie innych pojazdów to też bardzo często później kończy się niestety tragicznie ja też pomyślałem sobie dzisiaj o i innej zupełnie sytuacji w kontekście tych warunków drogowych jestem ciekawy czy wy też tak macie, jeżeli widzicie jakąś dłuższą podróż to tym okresie teraz jesienno zimowym nasi bliscy mówią o te kiedyś w długą podróż to uważaj na siebie, bo jest ciemno jest ślisko może być gołoledź mogą być trudne warunki nie wiem czy zauważyli strajk lekarzy nas przestrzega przyjąć, że jest niebezpiecznie bezczelną warunki zimowe nie wiadomo co się wydarzy natomiast mamy pogodę bardzo ładną i się przemieszczamy pomiędzy miastami mówimy swoim bliskim, że słucha jutro wyjeżdżam do Warszawy no to zawsze odpowiada w tych dobrych warunkach grze, ale jutro ma być bardzo ładna pogoda słońce, więc by bezpiecznie sprawnie szybko dojedzie do celu, a zobaczy, że niestety statystyki pokazują że, że tych wypadków jest wtedy faktycznie więcej tak to prawda, czyli tutaj po prostu często nie oszacujemy swoich umiejętności przeceniamy znowu troszeczkę to, że te dobre warunki atmosferyczne bywają dla nas paradoksalnie najniebezpieczniejszy, więc tutaj zawsze powinniśmy byli stosować zasadę ograniczonego zaufania i mierzyć siły na zamiary zawsze najważniejsze, żeby nie przeceniać swoich możliwości da się tak myślę, że jeszcze nieraz to dzisiaj powtórzymy tak właśnie te dobre warunki na trochę Ross Ross leniwie mają jeśli mogę użyć takiego stwierdzenia i to będzie mieć pokrycia również w kolejny w statystykach, czyli tych, które pokazują wypadki wg fragmentu drogi no, jakby wydawałoby nam się intuicyjnie, że jak fragment drogi są najniebezpieczniejsze wydaje nam się, że wyboista droga, gdzie dużo dziur kręte kręte jakiś półki tak masa skrzyżowań czy takie miejsca Kryla, ale statystyka mówi, a w świetle w statystyce noży prosty odcinek drogi i znowu, jakby te różnice są są dość znaczące, czyli znowu możemy pomyśleć OKS jak widzimy, że powinno nam pójść łatwiej, że nie musimy się za bardzo skupiać to ta uwaga trochę jest rozproszona i same handel PS współpracowników ami przeprowadzili dokładnie takie badanie przeprowadził 76 różnych eksperymentów i jazdy i okazało się że, gdy badali dokładnie to, o czym teraz rozmawiamy, że rodzaj nawierzchni zakręty versus prosta droga i warunki pogodowe no to zła pogoda i wymagająca droga wymagają od nas po prostu większego zaangażowania większej uwagi, czyli właśnie bardziej się skupiamy na tym wszystkim i przez to ta liczba wypadków jest jest zwyczajnie miesza myślę, że właśnie warto o tym pamiętać, że się to chyba mamy tam są sytuacje co z tym bardzo dobrymi warunkami, jeżeli chodzi o poglądach czy znowu zobaczcie mamy długą prostą tak wydaje nam się, że nic nie wydarzy, bo potrafimy nieraz obserwować drogę bardzo dobrze i ta długa prosta znowu nas kusi, żebyśmy przycisnęli ten pedał przyspieszenia, żebyśmy odważnie wyprzedzali inne samochody natomiast, jeżeli chodzi o te zakręty o nierówną nawierzchnię myślę, że warto pomyśleć jeszcze 1 rzecz jak mamy nierówna nawierzchnia nie mamy zakręty no to gdzieś z tyłu głowy mamy, że samochód może być mniej może mieć mniejszą przyczepność mogą być mniejsze warunki, czyli trzeba trochę odpuścić, ale ja bym zwrócił uwagę też na jeszcze 1 rzecz to znaczy mamy tendencję do tego jako kierowcy, żeby szybciej jeździć drogami, które znamy czy nawet już jest droga kręta, ale tą drogę zna bardzo dobrze też kierowca wydaje mi się że, a ja potrafię jądrową pojeździć trochę trochę szybciej natomiast kierowcy zdecydowanie wolniej jeżdżą drogami, których nie znają, czyli planujących długą podróż jadąc w nieznane miejsce zachowuje szczególną ostrożność, a w sytuacji, kiedy ta droga jest mi bardzo dobrze znana kusi mnie, żeby przyspieszać ma i podejmować większe ryzyko okryty bardzo ciekawy wniosek, bo muszę się w pełni z tym zgodzić i tak krótko, podsumowując na pierwsze co przychodzi do głowy, że im mniej tych bodźców na nas działa, czyli to, że znamy już drogę, że będą dobre warunki będzie przeważał prosty odcinek drogi strasznie nas rozleniwia można wiedzieć i przez to stajemy się też mniej uważni, więc tutaj trzeba pamiętać, że dobrze byłoby za każdym razem traktować tę trasę by była to pierwsza, żebyśmy jeździli cały czas na maksymalnym skupieniu tak no niestety w statystykach nie mamy szans sprawdzać czy komuś ta druga znajoma czy nie, ale myślę że, że masz dużo racji, że po prostu nasza uwaga musi być cały czas podkręcone warto pomyśleć i skupiać się na tym, bo tutaj, jeżeli chodzi o same godziny, w których się przemieszczamy co pokazywaliśmy wcześniej to co ja nie pokazała na podstawie statystyk, toteż dziś jest kwestia tej uwagi skupienia czyli, jeżeli wracamy z pracy, jeżeli to jest koniec dnia, jeżeli to jest godzina pomiędzy szesnastą godziną siedemnastą 301819 ta też nasze skupienie wtedy spada jest kwestia jeszcze 1 to znaczy, jeżeli tą drogą znamy bardzo dobrze i wracamy do domu to wiecie, gdzie najczęściej zdarzają się wypadki, w którym momencie całość Bartek wraca dzisiaj z pracy do domu aż do pokonania 10km niezbędne jest gdzie będzie wypadek obstawia, że zaraz przed miejscem, do którego dojeżdża się zaraz pod moim domem znając życie, jeżeli będę wracał z pracy no właśnie jak myślicie, dlaczego tam już ilość bodźców, które będzie na mnie działała i ja już będę myślami w domu poproszę witamy z gąską okłady w dokładnie następuje tzw. rozluźnienia, czyli droga jest mi bardzo dobrze znana wiem, że za 300400m jest już wjazd na moją posesję cię przestaje zwracać uwagę na to co się dzieje dokoła mnie i niestety to są też sytuacje, które później powodują te zdarzenia najbardziej niebezpieczne dużo mówimy tej uwadze i jeszcze jeszcze wrócimy do tego tematu właśnie do tych czynników działających na nas samych kierowców Ależ jak w to wciąż bardzo ciekawe, że jeśli myślimy sobie o rodzaju zdarzenia to najwięcej mamy wypadków wynikających ze zderzenia bocznego, a czołowe jestem na na trzecim miejscu znowu z tym w tym boczną mamy niestety bardzo wysoką liczbę rannych i no to jest dziwne, czyli najwięcej wypadków zdarza się na prostej drodze, ale mamy starzenia najwięcej zdarzeń bocznych i najwięcej ofiar także tych przy tych niestety zderzeniach bocznych nie wiem czy wiecie, czego to też wynika czy interesowali się kiedyś tematem, dlaczego to właśnie tak jest, że to są wypadki, gdzie są boczne uderzenia, a nie np. uderzenia czołowe myślę, że to może wynikać z nich ustąpienia pierwszeństwa jest wyjeżdżanie często drogi podporządkowanej dużym uproszczeniu i tutaj myślę, że niezwykle też jest istotne, żeby zaznaczyć, że nasze samochody powinny były być przygotowany na takie zdarzenie, które jest dla nas potencjalnie tak naprawdę najniebezpieczniejsze, jeżeli mówimy o zderzeniu bocznym tutaj zawsze warto pamiętać, że dla nas potencjalnie ta strefa zgniotu jest najmniejsza, więc ryzyko uszczerbku na zdrowiu czy nawet życiu jest dla nas potencjalnie najwyższe tak właśnie uderzenie boczne Dec uderzenie, które dla nas po prostu najbardziej niebezpieczne, jeżeli uderzamy w coś słowo, jeżeli ktoś jedzie na tył naszego pojazdu to mamy elementy, które się z dnia dają i są w stanie pochłaniać częściowo energii, jeżeli mamy uderzenie boczne no niech każdy sobie wyobrazić siedzi w samochodzie jednak mam tak naprawdę kawałek tylko do drzwi mojego samochodu oczywiście samochody nowoczesne są odpowiedni sposób skonstruowane i badane po to, żeby były jak najbardziej bezpieczne ma, ale nie ma co się oszukiwać, jeżeli tej strefy zgniotu nie mam zbyt dużo no to często następuje uderzenie bezpośrednio chciało kierującego czy też pasażerów no i skutki tego niestety są tragiczne tu trzeba pamiętać o tym, że ta długa prosta niestety na tej długiej prostej możemy spotkać kierowcę, który będzie się włączać do ruchu i takie uderzenie boczne nawet przy niewielkiej prędkości może być niestety tragiczne w skutkach, czyli najczęściej zdarzają nam się do zderzenia boczne najbardziej niebezpieczne, czyli niestety tak bardzo złe sprzężenia czynników jeśli chodzi o najczęstsze rodzaje wypadków no to przewidziała, iż mamy roczne roczne zderzenie pojazdów w ruchu najechania na pieszego niestety i zderzenia czołowe na trzecim miejscu faktycznie dokładniej, więc tutaj trzeba się zastanowić właśnie szczegół to wynika w przypadku bocznego na powiedzieliśmy sobie, że to najczęściej będzie wynikało z niej ustąpienia pierwszeństwa w przypadku pierwszego duży rozmawialiśmy przy okazji naszego poprzedniego odcinka tutaj jakby jest kluczowe też to, że w zeszłym roku doszło do zmiany w przepisach nie, która reguluje pierwszeństwo pieszego prawdę także my jako kierowcy jesteśmy zobowiązani, aby zredukować tę prędkość, zbliżając się do przejścia i umożliwić pierwszemu nie wejść na na to przejście, więc tutaj jest to bardzo istotne no i zastanówmy się co my moglibyśmy moglibyśmy dalej dalej tutaj zrobić zarówno, jeżeli jesteśmy kierowcami jak, jeżeli jesteśmy pieszym czy Jan wynosiłaby dodać, że pamiętam jak wielu kierowców było trochę oburzonych tą zmianą jeśli chodzi o pierwszeństwo pierwszeństwo pieszych, jakby bardzo trudno było zaakceptować tę zmianę, ale myślę, że już nawet te pierwsze statystyki, które mamy pokazują, że to był dobry kierunek, jakby piesi w starciu z samochodem zawsze są na straconej pozycji, więc dajmy, chociaż to pierwszeństwo układ na pamiętajmy o tym, że w terenie zabudowanym najczęściej mamy ograniczenie do 50 km na godzinę, więc to nie jest problem, żeby na chwilę się zatrzymać tego pierwszego przepuścić ja zawsze mówię tak, że w okolicach przejść dla pieszych trzeba zachować szczególną ostrożność zawsze zdjąć nogę pedału przyspieszenia i szykować do ewentualnej sytuacji, kiedy będziemy musieli mocno przyhamować samochodem no też trzeba bardzo mocno zwracać uwagę w strefach tych pierwszych jest naprawdę bardzo dużą mamy strefę strefy ruchu w centrach dużych miast są często ograniczenia do 30 km na godzinę 2 my o to, żeby przestrzegać przepisów ruchu drogowego dostosować prędkość no i przepuszcza pieszego, jeżeli faktycznie zbliża się do przejścia dla pieszych i chce przejść z drugiej strony zawsze mówi chciałbym zaapelować też do pierwszych tak to samo życie powiedz, żeby piesi też nie wykorzystywali różnego rodzaju przepisów nie wymuszali wchodząc nagle na przejście dla pieszych ja mam zawsze bardzo proste porównanie, jeżeli zbliżamy się jako pierwszy do przejścia i chce przejść przez jezdnie to ja tak naprawdę się 10× upewniam czy na pewno kierowca, który zbliża mnie zauważył czy na pewno rozpoczął hamowanie i zawsze czekam aż ten pojazd zatrzymał też krowie no bo dajemy sobie myślenie w ten sposób gwarancję, że samo się zatrzymuje faktycznie wtedy mogę bezpiecznie przejść, jeżeli auto nadal jest w ruchu to ja czekam aż kierowca zatrzyma się całkowicie, bo mamy różne sytuacje mamy chociażby te warunki atmosferyczne nie może być ostre słońce ten kierowca po prostu może jechać wolno może być jakieś odbicie światła może nas nie zauważyć dlatego apel do kierowców, żeby uważali w tych miejscach potencjalnie niebezpiecznych, ale również do pieszych, żeby oni zawsze się upewniali czy mogą bezpieczny sposób przejść przez jezdnię, czyli tutaj w przypadku pierwszych doskonałe potwierdzenie znajduje ta zasada ograniczonego zaufania, gdzie zawsze musimy o nich pamiętać i dużo podróżuje i zauważyłem, że kierowcy nie trzymają się prawidłowego odstępu między autem tu jak prawidłowo zachować odstęp myślę, że Danielu tutaj tanie dobre dla tak dokładnie jak do naszego eksperta no właśnie przepisy ruchu drogowego mówią na dzień dzisiejszy prawidłowy odstęp to jest połowa prędkości, z którą jedziemy w metrach czyli, jeżeli jadę drogą ekspresową załóżmy, gdzie ograniczenie do 120km/h to powinienem otrzymać minimum 60 metrowy odstęp od poprzedzającego pojazd i teraz mówię zawsze 1 rzeczy nie każdy potrafi sobie wyobrazić ile to jest 60m 50m 100m od poprzedzającego pojazdu z tego względu proponuje stosować zasadę 2 sekund, żeby odliczać 2 sekundy od poprzedzającego pojazdu i wtedy mamy pewne, że mamy sekundę na zareagował to co się wydarzy i drugą sekundę np. na rozpoczęciu manewru hamowania, jeżeli pojazd przed nami będzie jakieś dziwne manewry na drodze wykonywał układ także tutaj trzeba o tym pamiętać, bo wydaje mi się, że najeżdża ani przysłowiowy na na zderzaku może też być doskonale zawierać w tych sytuacjach na prostej drodze, którą Sejm mówiliśmy mówiliśmy sobie wcześniej to również była statystyka dotycząca właśnie wjeżdżania komuś jeżdżenia tylnego tak, bo zobaczcie tam z tego co pamiętam teraz mieliśmy zderzenia boczne najbardziej niebezpieczne na drugim miejscu nie były czołowe tak tylko był najazd na tył samochodu także to pokazuje też nam, że niestety no nie wszyscy pilnujących odległości od poprzedzających pojazdów najpóźniej niestety takie sytuacje się zdarza no to co dalej przyczynę rzeczami lub czekać i to już trochę poruszyliśmy co oznacza, że dobrze to wymyśli jeszcze chodzi o przyczyny wypadków 27% i ciut nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu 26% i ciut niedostosowanie właśnie prędkości do warunków jazdy i na trzecim miejscu nie 11% nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu drogowym co w sumie pięknie podsumowuje właśnie to, o czym już już tutaj rozmawialiśmy, czyli to to nieustępowanie pierwszeństwa innym pojazdom i pierwszym no i niedostosowanie się do szeroko pojętych warunków miastem dokładnie, czyli tutaj gorąca apel przede wszystkim tam zasady właśnie ograniczonego zaufania na drodze zarówno wobec pieszych, jaki wobec kierowców jak podczas szkoleń doskonalenia techniki jazdy podkreśla 1 rzecz zobaczcie, że mamy nieustąpienie pierwszeństwa na drugim miejscu mamy nadmierną prędkość i teraz zawsze dość mocno podkreślam, że przekraczanie prędkości może powodować później sytuacje, gdzie mamy nieustąpienie pierwszeństwa to znaczy, jeżeli próbuje włączyć do ruchu i włączam się do ruchu w terenie zabudowanym no to na logikę samochód, który zbliża powinien jechać z prędkością najczęściej 50 km na godzinę ocenia odległość tego samochodu wydaje się, że jest ten moment idealny do tego, żeby się włączyć do ruchu próbuje się włączyć do ruchu okazuje się, że tamto auto jechało 100 km na godzinę nie 50 km na godzinę zwłaszcza, że to może bardzo mocno się łączyć tak znaczy przekraczanie prędkości przez niektórych kierowców może powodować późniejsze inni kierowcy mają problem z oceną tego momentu, kiedy mogą się włączyć do ruchu no niestety następstwem tego są wypadki drogowe wskutek nieustąpienia pierwszeństwa pretensje, że też warto jest to szczegółowy i na tym się zastanowić tak my tutaj rozpatrujemy te czynniki prok po kroku, żeby no, żeby było przyjemnie, ale tak te wszystkie czynniki mogą się łączyć zazębiać w jakiś bardzo wielu konfiguracjach więc, więc także, że o tym mówi się już powoli połączenie tych kilku czynników będzie odpowiedzią na jedną z pierwszych pytań, jakie zadaliśmy czyli jakie połączenie jakich okoliczności gwarantuje nam statystyczną katastrofy już tutaj powoli wnioski nasuwają się same, ale zobaczmy Janina co jeszcze dla nas przygotowała pasa w do dobra teraz mam zagadkę dla was jeśli chodzi o takie statystyki też są zbierane o sprawców wypadków pieszych tym razem, bo tak jak mówiliśmy piesi nie są bez winy i ich wiek to jak myślicie i piesi, w jakich kategoriach wiekowych najczęściej powodują wypadki nie chciałbym nikogo demonizować, ale pierwsza myśl, która przychodzi mi do głowy to młodzież mimo wszystko jako osoby również młodzież nie definiuje młodzież jako takie osoby nie wiem powiedzmy między szesnastym 2005. rokiem życia tak celowo ten tak bym strzelał jako takie osoby w wiecznym biegu czy to ze spotkań towarzyskich czy to powrotu w ze szkoły uczelni tak celowo myślę też bym też się w tym kierunku z tego względu, że osoby starsze raczej uważają i upewniają się dość długo, zanim wejdą na np. przejście dla pieszych osoby w średnim wieku powinny być już trochę doświadczone, jeżeli chodzi o ruchu ruch drogowy zdawać sobie sprawę zagrożeń, które występują, a młodzież często teraz, jeżeli smartfon rozkojarzenie, choć też lekarzy przed tramwajem, choć ten regulują także przepisy regulują, ale rozmawiamy sobie szczerze jest dość dużo takich sytuacji widać z tego względu myślę podobnie jak Bartek pewnie to będzie moja, czyli pomiędzy piętnastym 2005. rokiem też chciałbym dodać, że to osoby w kwiecie wieku często powinny były świecić przykładem m.in. dla swoich potomków no, więc często bym pomyślał, że te osoby, osiągając już dojrzały wiek zawsze są tymi osobami dojrzałymi, które właśnie karcąc złe nawyki w okolicy przejścia dla pieszych to teraz ja będę Hubertem Urbańskim chłopaki przegraliście 50 000zł, bo jeśli chodzi o wiek sprawców wypadków w kategorię pieszych no to to pierwsza tak to pierwsza to PiS, bo tak pierwsza kategoria, czyli kierowcy 4059 lat i to się nie zmienia na przestrzeni 2 ostatnich lat 2020 niemal 30% sprawców wypadków to to byli piesi właśnie w tej kategorii wiekowej jeśli spojrzymy na Top 3 na to mamy tych czterdziesto pięćdziesięciolatków, a na drugim miejscu znowu wcale nie mamy młodzieży tylko osoby powyżej sześćdziesiątego roku życia, więc profesor powiedzieć seniorów i na trzecim miejscu 2539, ale widzicie, że w tej to 3 niechlubnej no nie ma tych osób 1516 lat 25, czyli coś znowu bardzo konfrontacyjnego i to akurat dla mnie jest bardzo zaskakująca, ale postarajmy się odpowiedzieć niczego to w zasadzie może wynika czy to wynika z jakiegoś drobnego rozkojarzenia właśnie tego pędu związanego z pracą z dzisiejszym jak wyścigiem szczurów z tym, że każdy biega dom praca praca ciężka jest mi znaleźć jakieś sensowne uzasadnienie tak naprawdę tego, bo rozsądek każe myśleć to jest właśnie grupa wiekowa, która w okolicy przejścia dla pieszych świeci przykładem w, a jeżeli statystyki tak pokazują to tonie to jest tak jawnie do tego jest i niestety też jestem zaskoczony oczywiście też Sony nie wiem czy była zaskoczona przygotowują byłam i i nie zdołałam wymyślać uzasadnienia mecz bardzo trudno jest jej powiedzieć okej, dlaczego właściwie znaczy nie wiem czy może to być kwestia słuchacze budowania pewności siebie rutyny może rutyny może, że jeżeli jakiś mieliśmy drobne przewinienia, jeżeli chodzi o przechodzenie na czerwonym świetle przebieganie przez pasy wymuszanie czegoś nie znam się nie stało byliśmy dziećmi młodzieżą to może nas to później musi do tego, żebyśmy faktycznie no decydowali się na taki ruch naszej strony natomiast powiem szczerze, że to jest jakby zatrważająca statystyka szczepień, bo ona też życie później pokazuje, że dzieci uczą się od swoich rodziców tak i teraz, jeżeli ja jako dziecko przechodzę z moimi rodzicami na czerwone na czerwonym świetle, jeżeli gdzieś wymusza przebiega przez drogę no to jakby dziecko ma to trochę we krwi później i powiela zachowania swoich rodziców i te przerażające ja też to odnoszę do innej kategorii odnoszą też do przekraczania prędkości widzimy samochody to znaczy, mierząc samochodem i mówię tutaj osoba, której rząd ze swoimi dziećmi też powinniśmy pilnować tego, żeby przestrzegać przepisów ruchu drogowego pilnować tej prędkości ponieważ, ucząc dzieci i podświadomie tak naprawdę nowe dziecko z nami jedzie wydaje nam się żona nie zwraca uwagę na to co robi te, ale dziecko przyzwyczaja się do naszych zachowań na drodze i też przyzwyczaja się do prędkości, którą się przemieszcza czyli, jeżeli mój tata jeździł autostradą załóżmy 180 km na godzinę te, uzyskując prawo jazdy będą uważał, że pewnie też prędkość bezpieczna tekst i tutaj się, że ta ta sama sytuacja dlatego tutaj apelujemy do wszystkich, że te, bo ta kategoria wiekowa raczej świeciła przykładem próbowała zmienić niż no, budując takie statystyki ten ten przykład psuć no nikt jest wolny od rozsądku nie ma nie ma takiego wieku, kiedy możemy sobie, w którym ufać wszelkie zasady, więc myślę, że tak to seksualnie ciekawa statystyka pewnie pewnie zostanie pamięć miejmy nadzieję, że zostanie w pamięci i będziemy mieć tylko wyższa nie wszyscy musimy uważać na tym przejściu dla pierwszych, niemniej mieście trochę racji, bo jeśli chodzi o sprawców wypadków kierowców tym razem no to taka taka kategoria niechlubna wiekowa to są faktycznie osoby w przedziale 2539 lat i znowu to się nie zmienia na przestrzeni i tych 2 ostatnich lat 32% wypadków powodują kierowcy właśnie właśnie w tym wieku no ten wiek pomiędzy 2005. a 3009. rokiem życia to jest taki wiek, który skłania nas do pewnego ryzyka, jeżeli chodzi o zachowania na drodze to też często także ktoś, kto uzyskał uprawnienia testuje różne rzeczy na drodze swoim samochodem, a ja mogę powiedzieć jako trener doskonalenia techniki jazdy, że to co dla mnie bardzo ważne takich kierowców można dość łatwy sposób doszkalać czy też budować w nich świadomość co się dzieje samochodem w różnych warunkach i tutaj w sytuacji, kiedy ktoś uzyskuje uprawnienia te zawsze polecam, żeby zgłębić dodatkowo jeszcze tę kwestię bezpieczeństwa w ruchu drogowym i zastanowić co możemy zrobić, żeby jeździć bezpieczniej nie nie jestem zwolennikiem opinii, że młodzi kierowcy są najbardziej niebezpiecznie jeżdżą niebezpiecznie stwarzają najwięcej zagrożenia w ruchu drogowym natomiast statystyki nie kłamią i musi mieć tego świadomość, żeby edukować młodych kierowców jak najlepiej, żeby do takich sytuacji nie dochodził muszę po prostu chyba stworzyć możliwość wyrobienia sobie dobrych nawyków wiadomo, że wszystko doświadczenie przyjdzie czasem o tym musimy pamiętać, ale właśnie wyrobić dobre nawyki i pamiętać o tym, że wszyscy kiedyś byliśmy młodym kierowcom każdemu może się zdarzyć popełnić jakiś błąd, ale tylko właśnie połączenie tych dobrych nawyków, które możemy tak jak powiedziałeś wykształcić w sobie musimy tylko oni cały czas pamiętać w połączeniu z tym doświadczeniem dadzą nam połączenie takiego po prostu bezpiecznego w pełni świadomego kierowcy, więc chodzi tylko o to, żeby spokojny sposób sobie wyrabiać, aby móc to doświadczenie zdobywać w sposób bezpieczny jeździ zgodnie z przepisami ruchu drogowego i stopniowo nabierać doświadczenia można się też wspierać najbliższymi FM jeździ z osobą dorosłą przez pierwszy okres czasu, gdzie uzyskamy uprawnienia do metody są naprawdę różne w niektórych krajach tak jest można się doszkalać tak w obecności chociażby rodzi się jak w stanach Zjednoczonych czy Irlandii no są to bardzo dobre praktyki jak już uzyskamy uprawnienia pamiętajmy, żeby nie spocząć na laurach nie wsiadać do tego do tego samochodu nie próbować różnych rzeczy tylko się zastanowić co jeszcze możemy zrobić, żeby jeździć bezpieczniej poprosić o pomoc rodziców najbliższych, żeby faktycznie pojeździli z nami no i pokazali nam, jakie są najlepsze praktyki jak tym bezpiecznym kierowcą zostać no i cieszy mnie trochę, że właśnie nie rzucamy kamieniami i zastanawiamy się z czego jak dokładnie ten związek pomiędzy młodym wiekiem wypadkami wygląda, bo ja zawsze zawsze powtarzam to pierwsza lekcja, jaką daje moim studentom, że ze statystykami jest trochę jak ze zdjęciami na portalu randkowym w sensie nie wszystko spoko niby wszystko się zgadza, ale musimy się przyjrzeć bliżej, żeby zobaczyć całość obrazka i ze statystykami też podobnie jak my musimy im się przyjrzeć bliżej, żeby na nią dała nam jakaś ryba na dywanie czy cokolwiek dziwnego i do tego służy nam coś co ma bardzo trudno nazwać jest bardzo proste Tradingu racja czyli kiedy patrzymy na różne źródła danych albo różne raporty różne wyniki badań, żeby trochę spróbować dojść właśnie doprawdy okej dobra wiemy, że młodzi kierowcy najczęściej powodują wypadki, ale jak jest mechanizm, o co dokładnie chodzi jeśli chodzi o różne badania to już 87 roku się nad tym zastanawiano i policzono, że te pierwsze 50 000 km kierowcy jest takie kluczowe potem nasze umiejętności rosną stają się bardziej zaawansowane my lepiej właśnie radzimy sobie w sytuacjach trudnych faktycznie czasem chodzi o to brawura czasem szukamy wrażeń, ale no nie tylko o to chodzi o inne badanie już 2013 roku coś, o czym wspomnieliśmy w kontekście pieszych, ale niestety w kontekście kierowców to też ma ogromne znaczenie młode osoby częściej używają telefonu podczas jazd wiemy, że to jest coś co no kradnie nam uwagę w niesamowity sposób, a ostatnia rzecz, jaką mamy zmierzone w warunkach polskich no to współpasażerowie zastanawiamy się od dłuższego czasu czy czy tutaj nie ma związków i jeśli chodzi o badania np. z Anglii miał mamy takie badania 17 różnych badań raportów statystyk na przestrzeni 20 lat kilkaset tysięcy młodych kierowców no i okazuje się, że 1 pasażer na pokładzie tego samochodu to wzrost ryzyka w przedziale tam 1 krótka 24 do 1 kropkę 92 lub więcej to ryzyko jeszcze bardziej rośnie aż do prawie 2 kropkę 9 no jak przewozimy 3 więcej pasażerów to mamy prawie 3 nawet czterokrotny wzrost ryzyka śmiertelnego wypadku, czyli ta liczba współpasażerów ma znaczenie nie tylko o to czy w ogóle tych współpasażerów mamy, ale też ile w tym sam w samochodzie jest co myślę ma znaczenie, bo jeśli spojrzymy sobie na liczbę godzin, którą podczas kursu prawa jazdy spędzamy na uczeniu się w jaki sposób prowadzić auto z kimś innym na pokładzie inne niższe instruktor no to 0 to jest ta statystyka niezbyt skomplikowana i czy nas statystyki dotyczące Pierz rozumiem, że statystyki związane z wypadkami z udziałem pieszych może wpływać wyż demograficzny z lat 7884 to jest bardzo ciekawe pytanie dotyczące statystyki było nie było jak myślisz powiem sobie takie nie cieszę się, że nie zajmuje statystykę decyzjach pytanie bardzo trudne, ale czy, które statystyki chodzi o statystyki, że piesi są sprawcami wypadków czy wiek dotyczy to ilości wypadków z udziałem wiesz czy myśmy przedstawiali w procentach, więc również, więc wydaje mi się, że to jest w miarę doskonale, ale w miarę odporne na ten wyż demograficzny jasne to jest bardzo trafne pytanie i warto byłoby nad tym zastanowić, ale jednak no jednak patrzyliśmy procentowo jak się mają kierowcy do pieszych jak się mają piesi w różnych w różnych kategoriach wiekowych nie patrzyliśmy na surowe liczby, więc te procenty są dość odporna mamy tutaj wreszcie doprecyzowanie, że chodziło o sprawców wypadków, ale tutaj wydaje się, że bardzo bardzo trafnie to już podsumowała, więc możemy przejść do analizy jakże ciekawych danych, czyli tej ilości pasażerów, które tak naprawdę będzie maksymalizować ryzyko wystąpienia wypadku to jest właśnie bardzo ciekawe, że my tak naprawdę musimy też zdać się na nasze doświadczenie musimy wyłączyć się tego w czasie, bo na początku wszyscy podróżujemy tak naprawdę tylko włącznie z instruktor także mamy cały czas na podorędziu osoby, które nas wspiera we wszystkim co robimy, a z mojego doświadczenia jak byłem młodym kierowcom jednak pasażerowie, a już w szczególności dużej ilości mogą być zwykłe zupełnie działać na zupełnie odwrotnie mogą nas rozprasza mogą zagadywać mogą ktoś będzie bawił się klimatyzacją ktoś inny będzie bawił się radiem ktoś inny nie daj Boże będzie korzystał z naszego lusterka wstecznego niewiadomych celach, więc tutaj na fajnie byłoby chyba nie wyrobić sobie znowu troszeczkę taki nawyk, żeby tych pasażerów układać je stopniowo znowu mierzyć siły na zamiary i nie zakładać, że od razu by każdy z nas będzie jak zawodowy taksówkarz przygotowany na to, aby komplet pasażerów przewieźć kilkuset kilometrową trasę, bo to może okazać dla nas naprawdę bardzo wymagające i nie możemy nie zdawać sobie sprawy jak męczące dla nas co za tym idzie rozpraszające to jest kwestia też podzielności uwagi, że jednak jak przygotowujemy się do roli kierowcy to skupiamy się maksymalnie na tym co się dzieje na drodze i ewentualnie słyszymy uwagi naszego instruktora, który doradza co można robić, żeby prowadzić samochód lepiej, żeby zgodnie z przepisami i uważać na niebezpieczne sytuacje dla mnie podróżowanie z pasażerami niestety jest to podobne rozpraszać do korzystania np. telefonu komórkowego, bo wyobraźcie sobie nasz kierowca który, jeżeli korzysta z telefonu komórkowego ze smartfona co jakiś czas odwraca wzrok korzysta z tego telefonu nie skupia się na tym co się dzieje na drodze, jeżeli jedzie ze mną 1 pasażer 23 nie mam odpowiednich umiejętności ktoś zaczepia zadaje mi pytania zachęca mnie do szybszej jazdy, żeby coś pokazać coś udowodnić to niestety ten rozprasza działa w bardzo podobny sposób przestajemy się skupiać na drodze do tego wszystkiego jeszcze nie wyrobione różnego rodzaju umiejętności zachowania, dla których dla niektórych osób jest po prostu rutyna dla nowego kierowcy też nowa sytuacja no powoduje później te sytuacje skrajnie niebezpieczne tutaj też warto pomyśleć o tym co mówiliśmy wcześniej czy nie zaczynać od przygody samochodem zjazdy samochodem właśnie w towarzystwie bliskiej osoby, które nam będzie przez jakiś czas jeszcze doradzać i też, jakby przystosują się do tego, że ktoś inny niż instruktor nauki jazdy będzie z nami tym samochodem będzie z nami pewnie rozmawiać trakcja na różne tematy czy tak jak Bartek tutaj powiedział będzie nam regulować klimatyzację czy coś z tym samochodem jeszcze dodatkowo robić, więc temat jak najbardziej do do przemyślenia ja zachęcam cały czas do tego, żeby stopniowo wchodzić w ten świat motoryzacji i przygotować do tego w sposób odpowiedzialny, ale to też może być wskazówka dla nas pasażerów się też jesteśmy współodpowiedzialni za to coś się może wydarzyć, żebyśmy też nie nie traktowali miałem wnętrza auta jak radosnego autobusu tylko co starają się nie rozpraszać kierowcy tak, ale to nie tylko radosne autobus, ale zawsze na szkolenia doskonalenia techniki jazdy podpowiadam, żeby w trakcie jazdy, nawet jeżeli jesteśmy kierowcą bardzo doświadczonym nie ruszać wrażliwych tematów o, czyli mamy np. jakiś problem w domu jedziemy z mężem mąż z żoną czy jeździmy jeździmy z dziećmi i pojawia się drażliwy temat co się wydarzyło w szkole co się wydarzyło w pracy coś nam się zgadza, jeżeli chodzi o budżet domowy samochód to nie jest miejsce na tego typu dyskusje to znaczy postaramy się przemieszczać z punktu ADO punktu by w sposób bezpieczny ekipę mówi brudy postaramy się już wyprać w domu ani w samochodzie w samochodzie takie nerwy niestety też, skłaniając kierowcę do dynamicznie się jazdy chętniej kierowca naciska pedał przyspieszenia tak samo jest dokładnie, jeżeli np. tak jak Bartek wspominał pasaże nam zacznie regulować muzykę zrobi nam bardzo głośna muzyka też kierowcę kusi, żeby pedał przyspieszenia mocniej wciskać także tak jak powiedziałaś pasażerowie tak naprawdę trochę są współodpowiedzialni za to co się wydarzy za chwilę na drodze tak ta jak po tak długa możemy zarządzać z liczbą dystrybutorów to powinniśmy dorobić do czasem się, że kierowca jestem człowiekiem, który ściśle rady, żeby lepiej widzieć czasem tak robimy w sumie, żeby się skupić poruszaliśmy już, jakby kilka grup statystyk, bo te związane z warunkami pogodowymi i nawierzchni itd itp z tym związane my jej z kierowcami i pierwszymi tutaj jeszcze chciałam wrócić do tego pytania o wyż demograficzny, że najpiękniej byłoby to sprawdzić patrząc jak to się zmieniało w czasie na przestrzeni większej liczby lat, bo z tego co pamiętam to my patrzymy tylko na 20112021, więc sama zainteresowaniem to sprawdza mamy jeszcze trzecią grupę czynników, które mogą mieć znaczenia to jest stan techniczny samochodów i jeśli chodzi o wiek samochodów zgłaszanych do ubezpieczenia no to 29% to są samochody do dziesiątego chcemy dzieci roku rodzina trochę jak mówili o samochodach dziesięcioletnie możemy sensowne tak zdecydowana większość 58% to samochody pomiędzy 1120 latami dalej 21337 lat lub starszych, czyli ta główna kategoria tutaj to są te samochody 11 po pomiędzy jedenastym pomiędzy jak to się będą mówić rokiem życia pomiędzy jedenastym dwudziestym rokiem życia tak Słuchajcie no tutaj jakby wniosek wniosek płynie też bardzo ważny z tego na jaki samochód się zdecydujemy jak zostaniemy kierowca i tutaj nie mówię tak naprawdę o młodych kierowcach czy kierowca, który ma 20 lat 25 lat zaczyna jeździć samochodem tylko mówi ogólnie nowe prawo jazdy możemy robić tak tak naprawdę każdy wiek, jeżeli mam 30 lat może się zdecydować teraz naprawy jest osoba, która ma 50 lat i nie ma tych uprawnień też może te uprawnienia od uprawnienia się postarać zostać kierowcą teraz bardzo ważna kwestia, jeżeli chodzi o nasz pierwszy samochód wiadomo jest też kwestia finansowa decydujemy się na zakup jakiegoś auta, ale bardzo często słyszymy opinię, że to pierwszy samochód, który sobie kupię, nawet jeżeli jesteś na nowy to kupię taki 1213 letni, bo może się zdarzyć jakaś owczarka mogę dziś na parkingu przecina auto mogą różne rzeczy dziać będę sobie eksperymentować z tym samochody natomiast kwestia wieku samochodu to też może się przełożyć na na bezpieczeństwo czy taki nowy kierowca, który kupi całkowicie nowy samochód ma jakby zagwarantowane bezpieczeństwo od tej strony technicznej pojazd nowe samochody, które są dostępne na rynku są samochodami, które standardowo są bardzo bogato wyposażone w bardzo często w tych samochodach standardzie znajdujemy systemy, które monitorują przestrzeń przed samochodem czy też monitorują np. sytuacja nie opuszczamy naszego pasa ruchu, a ja bym polecał młodym kierowcą czy też nowym kierowcom, którzy rozpoczynają jazdę samochodem, żeby rozejrzeć za autem, które jest standardowo dobrze wyposażone w systemy bezpieczeństwa, które pomogą w tych sytuacjach najtrudniejszych kwestii tych obszarach to możemy sobie załatwić, wykupując dobre ubezpieczenie samo Trytko można wy lakieru tak jest dokładnie tutaj mówiąc o tym samochodzie już bogato wyposażonym w systemy bezpieczeństwa w kontekście nowego kierowcy, który świeżo zdobył uprawnienia myślę, że też jest istotne w kontekście wyrobienia sobie tych nawyków, żeby obecność tych systemów bezpieczeństwa, które będą nam asystowały w trakcie jazdy i była dla nas takim szokiem, bo potem może dojść do sytuacji, gdzie będziemy świadomie rezygnowali z części tych asystentów bezpieczeństwa, bo zrobimy sobie nawyki, które utwierdza nas w przekonaniu, że te systemy są niepotrzebne, bo przeszkadzają nam tylko w naszym stylu jazdy, więc fajnie jest mieć świadomość jak one funkcjonują i tego, że one nam realnie pomagają i podnoszą jednak to bezpieczeństwo na drodze, więc fajnie mieć świadomość żony są jeszcze fajniej mieć doświadczenie z tego, jaką faktycznie na co dzień funkcjonują no właśnie słać też ważną kwestią jest to że, spotykając kierowców, którzy są bardzo doświadczeni zbiera opinie, że te systemy asystujące kierowcę faktycznie się przydają podczas podróży samochodem ja sam samochodem jeszcze bardzo dużo i teraz mam wybór auta, które ma niewiele systemów asystujących kierowcę auta, które ma wiele systemów asystujących kierowcę jadąc z jakąś podróż wybieram zawsze samochód, który ma najlepsze wyposażenie właśnie, jeżeli chodzi o systemy bezpieczeństwa, bo nigdy nie wiemy co na drodze się wydarzy na pamiętajmy o tym, o czym mówiliśmy bardzo dużo, czyli o tej zasadzie ograniczonego zaufania tutaj na dzień dzisiejszy te systemy asystujące kierowcę mogą nam bardzo duża pomoc w pewnych sytuacjach ja, mimo że uważam, że jakieś doświadczenie mam, jeżeli chodzi o technikę prowadzenia samochodu to bardzo chętnie z tych systemów asystujących korzystam i też zachęcam wszystkich nowych kierowców, żeby wykorzystywali możliwości nowoczesnych samochodów i jeżeli mają możliwość to zaczynali właśnie od przygody z takim nowoczesnym samochodem, który też pewnych sytuacjach może nam pomóc tak jak najbardziej, chociaż oczywiście ta możliwość jest możliwe nie tylko kwestia ta kwestia możliwości wiadomo każdy, ale są różne narzędzia teraz finansowe w różny sposób można rozwiązać i taki nowy samochód Nergala albo inaczej na pewno wszyscy mamy możliwość zadbać o stan techniczny samochodu, ale też bardzo ważna a, toteż istotne w 2013 roku odnotowano 64 wypadki drogowe ich bezpośrednią przyczyną była właśnie niesprawność techniczna pojazdu, czyli że nie zadbano o tę sprawność zginęło w nich niestety 8 osób rannych zostało 80 pamiętajmy, że te usterki techniczne są również ujawniane podczas oględzin i jeśli chodzi o rodzaje tych usterek technicznych w 2020 roku no na pierwszym miejscu niestety są to braki w oświetleniu 58% wypadków jeśli zdarza się z powodu strat technicznych to to wynika to z braku w oświetleniu nadesłać nie widzieć od czasu do czasu samochodu, który jedzie z 1 żarówką z rządu czy też 1 lampa tylko wyłącznie świeci to co dla mnie jest jeszcze większym ryzykiem co niektórzy próbują robić np. rowerzyści, którzy jadą bez oświetlenia to jest no pamiętajmy o tym, żeby odpowiedni sposób zabezpieczać niezależnie od tego czy jesteśmy pieszym czy jesteśmy rowerzystom tak czy jesteśmy kierowcą kierowca oczywiście powinien dbać o stan techniczny swojego samochodu wymiana żarówki w samochodzie nie jest procesem, który jest niesamowicie skomplikowane natomiast ja np. 1 lampę w nocy nie wyobrażam sobie jeździć nie wiem czy mieliście kiedyś taką sytuację, że z naprzeciwka nadjeżdża auto, które ma tylko z przodu 1 reflektor sprawne dokłada i myśli, że nadjeżdża jednoślad to jedno, ale z daleka myślimy, że nadjeżdża jednoślad, bo w nocy w jakiś tam ciemnych miejscach faktycznie tego nie widać tutaj dbajmy o stan techniczny samochodu dbajmy o to oświetlenia, ale też apel do pieszych rowerzystów, żeby również nie zapominali o chociażby odblaskowych brak tak też prosta rzecz, którą powinniśmy wszyscy zrobić, a która może bardzo dużo zmienić oświetlenie to jedno na kolejnych miejscach mamy braki w ogumieniu i to myślę będzie miał znaczenie, zwłaszcza kiedy to zima zaskoczy drogowców już niedługo usterki układu kierowniczego usterki układu hamulcowego bardzo niebezpieczne i inne usterki, czyli dbajmy oto nasze samochody to to nie jest kwestia, tym bardziej że tego na razie ubezpieczeń prezentuje też świadczą o tym, że największe największy udział w tych lusterkach mają braki w gminy braki oświetlenia, czyli tak naprawdę bardzo proste do usunięcia usterki, jeżeli chodzi o to gminie wchodzimy w sezon jesienno-zimowy już tak naprawdę pierwsze przymrozki ma za sobą, więc to jest tak naprawdę mega kluczowe, aby pamiętać o tym, aby wymienić ogumienie czy Stras, aby pamiętać o tym, żeby opona miała odpowiednią grubość bieżnik, aby niebyła też została, bo jak wiadomo czasem zmienia się też twardość tej opony co za tym idzie drastycznie zmieniają się właściwości tej opony ty pewnie danie doskonale doskonale wie jak właściwe ogumienie może drastycznie wpływać na przyczepność takiego samochodu nie, więc tutaj w szczególności, jeżeli jesteśmy już na przedsionku tej zimy to jest taki ostatni dzwonek, aby upewnić czy nasz samochód może bezpiecznie w ten sezon wejść, bo my świetnie też widzimy zależność między wszystkimi grupami uczestników ruchu i jak nasze takie niedopełnienie tak naprawdę naszego obowiązku naszego obowiązku jako kierowcy, czyli upewnienie się, że samochód jest przygotowany do tego, aby włączyć się do ruchu może mieć kolosalny wpływ nie tylko na innych kierowców, ale również na pieszych czy rowerzystów od wzorca wcześniej poruszyliśmy sobie temat taki, że te najlepsze warunki są dla nas najbardziej niebezpieczna w, a teraz mówimy o tych warunkach trudnych i o wyeliminowaniu tych pozostałych czynników, które mogą nam utrudniać jazdy oświetlenie ogumienie to co warto wspomnieć ogumienie jest bardzo ważna rzecz samochód jak znaczy pamiętajmy, że samochód ma styczność z powierzchnią właśnie za pomocą opon i teraz musimy dbać tak jak powiedzieć o rok produkcji opon i wysokość bieżnika myślę, że teraz też jest ostatni moment na to, żeby się zastanowić czy wymienić opony opony zimowe w samochodzie czy założyć opony może całoroczne wielosezonowe i też warto wybrać się do jakiegoś punktu serwisowego i sprawdzić stan techniczny naszego pojazdu przed zimą, żeby zimą na coś nie zaskoczyło jak powiedział w dłuższą podróż utkniemy dziś śniegu i wtedy będziemy zastanawiać co zrobić jak holować jak naprawić nasz samochód teraz jest odpowiedni moment na to, żeby auto sprawdzić, żeby przygotować, jeżeli chodzi i przygotować, jeżeli chodzi o ogumienie w samochodzie no i w bezpieczny sposób jeździć również w tych warunkach trudnych dla kierowcy niebezpiecznych część również, ale przede wszystkim trudnych nogach statystyki pokazują to pogoda niekoniecznie zawsze ma wpływ na ilość wypadków drogowych, zwłaszcza że pierwszy śnieg już gdzieniegdzie spadł w niedzielę podobno w dużej części Polski, a wśród, tak więc to już seria jest ostatni dzwonek, żeby się tym zainteresować i myślę, że przez ten czas już jest całkiem ładnie to podsumowały, że jakby wszystko co dzieje się na drodze też ekosystem tego jak zachowujemy się jako kierowcy jak zachowujemy się jako pierwsi jak dbamy o to by nas nasz samochód nie był żadnym stopniu zagrożenia, więc myślę, że statystyki są wspaniałe, ale na sam się nam się nie przydadzą jeśli nie szykujemy ich jakiekolwiek działanie, więc chciałabym by wszyscy, którzy nas oglądali dzisiaj nie wiem może zostali, jaką jakąś Check listą co muszą zrobić, zanim następnym razem wyruszą w podróż, zanim to je szybciutko podsumujemy chciałbym zapytać was czy któreś z tych statystyk była dla was wyjątkowo interesująca bądź wyjątkowo intrygująca, bo strasznie zaskoczyła pianino mnie bardzo zaskoczyło, że w ogóle wspierana jest statystyka wieku pieszych, którzy powodują wypadki nie miałam pojęcia, że taka statystyka jest jest wspierana no i że właśnie okazało się, że to najwyższy grupy wiekowe często nie zachowują tej ostrożności tego bezpieczeństwa to tak to też było dla mnie zaskakująca, ale myślę, że właśnie z tych statystyk płynie bardzo wszystkich tych statystyk płynie bardzo dużo ważnych wniosków, ale przede wszystkim, że w każdym wieku musimy być odpowiedzialni ten lub niektóre statystyki przyznam się znałem z racji z racji pracy, którą wykonuje i i na pewne tematy rozmawiam z kursantami podczas do doskonalenia techniki jazdy natomiast no to statystykę dla mnie zatrważające, jeżeli chodzi o pierwszych tutaj to było dla mnie również bardzo duże zaskoczenie zresztą jak zadawać nam zagadkę no to mieliśmy problem żeby, żeby faktycznie celnie trafić prawidłową odpowiedź jest to statystyka, która pokazuje bardzo dziwna rzecz, ale faktycznie trzeba się teraz zastanowić nad tym jak ja popracować nad naszym zachowaniem ogólnie w ruchu drogowym czy jesteśmy pieszymi czy jesteśmy rowerzysta czy jesteśmy kierowcami, żeby faktycznie to bezpieczeństwo było najwyższym poziomie no i przede wszystkim, żeby tych wypadków było mniej muszą osobiście przyznać, że mnie osobiście najbardziej zaciekawiła statystyka odnośnie tego jak rośnie potencjalne ryzyko wypadku względem tego ile pasażerów ze sobą zabiera nie byłem świadom jak przysłowiowy pełna chata pełen samochód może maksymalizować to ryzyko, więc przyznam szczerze, że wbiło mnie to niejako fotel, ale podsumowujące gwoli podsumowania chciałbym zaznaczyć, że niezależnie od tego, jaką grupę wiekową reprezentujemy, jaką rolę tak naprawdę w tym ruchu pełnimy musimy pamiętać o zasadzie zna wzajemnego szacunku musimy was pamiętać o zasadzie właśnie tej tego ograniczonego zaufania właśnie o tym, że większość tych dobrych nawyków wyrabiamy sobie w czasie ale, żeby nie móc to zrobić musimy dać sobie spokojnie ten czas i podróżować po prostu bezpieczni pamiętać o systemach bezpieczeństwa, który nas wspierają nigdy nie chcą nas zaskoczyć nam zaszkodzić tylko zawsze chcą nas wspierać z tego miejsca chciałbym wam bardzo podziękować za masę ciekawych danych za bardzo żywą dyskusję także dziękuję bardzo, Janina dziękuję dziękuję bardzo, zdanie dziękuję bardzo, a państwa z tego miejsca chciałbym zaprosić na kolejny trzeci już odcinek naszego głębi naród, który będzie miał miejsce już 14grudnia z tego miejsca żegnamy się z państwem i życzymy miłego wieczór Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKODA SALON WIEDZY ONLINE [PROGRAM PARTNERA]

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA