REKLAMA

PiS wycofuje się z Lex Czarnek "Ten projekt nikomu nie jest na rękę"

Połączenie
Data emisji:
2021-12-07 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
trzynasta 6 jako Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Iga Kazimierczyk prezeska fundacji przestrzeń dla edukacji będziemy rozmawiali o lex Czarnek tzw. czyli prawie nowelizacji prawa oświatowego, które ma jutro w trafić do Sejmu jutro drugie czytanie najprawdopodobniej w czwartek głosowanie może przypomnimy te najbardziej kontrowersyjne punkty terror tej nowelizacji, czego tutaj właściwie się obawiam dzień dobry jeśli chodzi o lex Czarnek tutaj małe sprostowanie to jest Rozwiń » także nie znam nie znamy dnia godziny dlatego rzeczywiście w tym roboczym programie posiedzeń Sejmu i prac komisji było zapowiedziane, że to się pojawi, ale sprawdzaliśmy jeszcze dzisiaj rano w pracach komisji tego projektu nie ma, więc wszystko wskazuje na to, że to jednak w sejmie w tej chwili nie pojawi będzie to następnym posiedzeniu co pokazuje prawdopodobnie, że jednak partia rządząca ma z tym projektem pewien problem, dlatego że on tak naprawdę mam nadzieję, że za chwilę o tym powiemy nie jest na rękę nikomu również również partii rządzącej, dlaczego dlatego, że ten projekt daje bardzo duże uprawnienia kuratorowi i zaczniemy może od tego co jest dla nas przy przeprowadzeniu i kampanii wolna szkoła bardzo istotne to jest kwestia współpracy szkół organizacji społecznych i minister, kiedy mówi o tych zmianach pytany przez dziennikarzy mówi, że to chodzi o to, żeby zatrzymać demoralizacji w szkołach i tutaj często pojawiają się odniesienia do edukacji seksualnej albo do edukacji prawnej człowieczej, bo to Tour de konstytucja jest taką na dosyć podstawową kwestią tam też też była kwestia sporna, która jeśli lex Czarnek będzie naszą rzeczywistość już po nie będzie konstytucji nie będzie w szkole koniec krótka natomiast cała ta procedura zgłaszania zajęć do opinii kuratora jest tak naprawdę takim mieczem, który się 2 strony, dlatego że organizacje praw albo takie, które są drogie drogie sercu zarządzających ministerstwem również będą musiały przejść przez ścieżkę i również będą musiały mieć pozytywną opinię rady rodziców albo rady szkoły co oznacza, że szkoły będą kompletnie sparaliżowane mogą być sparaliżowane konfliktami pomiędzy rodzicami, którzy nawzajem będą blokować sobie inicjatywy dotyczące zajęć pozalekcyjnych, ale lex Czarnek to nie tylko zajęcia pozalekcyjne, ale także zajęcia, które odbywają się w ramach normalnie prowadzących zajęcia jeśli jako nauczyciel będzie ktoś chciał zaprosić świadka historii ciekawą osobę eksperta naukowca jeśli którakolwiek z tych osób pracuje albo współpracuje z organizacją społeczną no tak naprawdę realnie jakieś 4 miesiące przed zaproszeniem na lekcje będzie musiał się zabrać zorganizowanie całego procesu to będzie koszmar dobrze teraz staramy się nad tym czy to jest główna właśnie treść tej ustawy oznacza to zamknięcie szkół na wszystkich z zewnątrz czy to będą organizacje pozarządowe czy to będą goście jakich tam sobie pytanie wymyśli to to właściwie tylko włącznie to czy to jest jednak jeszcze coś więcej to znaczy ta kontrola kuratora ma być bardziej ścisła odnośnie rozumiemy też dotyczyć, jakby samego Meritum sprawy czy realizacji programu jeśli dobrze rozumiem dokładnie tak to są zmiany, które trzeba rozpatrywać trochę szerszym kontekście oczywiście litera prawa i duch prawa i duch prawa jest taki, że wszystkie zmiany, bo to nie jest tylko lex Czarnek, ale też Flex Wójcik tak to roboczo zostało nazwane, czyli wprowadzenie elementów prawa karnego do prawa oświatowego, czyli wprowadzenie takich przepisów, które przewidują karę więzienia dla dyrektora za niedopełnienie za przekroczenie uprawnień i niedopełnienie pewnych formalności związane z pracą w szkole plus to co minister Czarnek zrobił, a jakiś czas temu, czyli zlikwidowanie ewaluacji czy tzw. odbiurokratyzowanie szkół co powoduje, że tak naprawdę w tej chwili decydującą osobą o tym, jaką opinię będzie miała szkoła pod kątem tego co realizuje prawo oświatowe czy nie będzie miał wizytator kuratorium czy będzie to oparte tak naprawdę na zasadach, których jeszcze w tej chwili no nie do końca znam one były znane teraz są nieznane do tego, o czym mówiłem wcześniej Lech Wójcik, czyli jeśli dyrektorzy przesadzi, iż to możemy wsadzić do więzienia plus plus możliwość uczestniczenia kuratora ze zwiększoną liczbą głosów komisji wybierającej dyrektora w plus możliwość bycia pozbawionym pracy jako dyrektor w konsekwencji niewykonania zaleceń kuratora a jakie one będą nikt nie wie oznacza to w konsekwencji zarządzaniu szkołami przez atmosferę strachu, czyli efekt mrożący nie podnoście głowy nie róbcie nic więcej niż każemy wam w ramach minimum nie róbcie nic więcej niż to co wynika ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej wtedy będziecie mieć spokój, a ilu było takich, którzy robili więcej no zacznijmy od Dobczyc i od całej awantury o Tour de konstytucja w wyniku, której pani dyrektor straciła prace wydaje się, że to jest przedziwna sytuacja, w której rozmowa na temat czegoś co powinno być no jednak dosyć istotnym dokumentem w każdej szkole w ogóle się 2 edukacji Obywatelskiej działalności wychowawczej szkoły nagle staje się kwestią problematyczną wszyscy pewnie państwo słyszeli o niedawnej interwencji pani małopolskiej kurator dotyczącej przedstawienia Dziady przy okazji też bilety staje się zostały wyprzedane na cały sezon warszawski dyrektor Warszawskiego liceum, który miał postępowanie dyscyplinarne za prywatne wpisy z prywatnych mediach społecznościowych każdy każda osoba ma prawo mieć prywatne poglądy miał postępowanie dyscyplinarne za publiczne dyskusje z panem sędzia Nawacki to są takie historie, które dzieją się publicznie i one pokazują jasno, jaka jest, jaka jest linia jak może wyglądać tak naprawdę takiej praktyce pracy kuratorskiej pomieszanie własnej opinii, do której człowiek ma prawo z wydawaniem decyzji, które mają swoje konsekwencje jeśli chodzi o funkcjonowanie szkół w przypadku pani pani małopolskiej kurator oświaty dzieje się to w zasadzie non stop kiedy, kiedy to pomylenie to pomieszanie porządków następuje, a dyrektorzy się boją, dlatego że jeśli dyrektor będzie miał kontrolę w szkole, a ta kontrola może zbadać absolutnie wszystko standardy w tej chwili mogą być dość płynna i po tej kontroli można stracić pracę dyrektor nie będzie chętny do tego, żeby wchodzić jakiekolwiek publiczne albo prywatne dyskusje na temat tego co dzieje się w szkole no tak właściwie nie o to pytałem to znaczy nie interesuje coś innego ile szkół jak będzie musiało okroić swoją ofertę w jaki sposób po to, żeby się dostosować do, jeżeli prawo wejdzie w życie dostosować się do tego minimum programowego jak to się mówi jak to nazwała przed chwilą nie wychylać to znaczy mnie ciekawi, kto będzie chciał to rzeczywiście jest także oferta jest aż tak szeroka może mówić po prostu szkołach wielkomiejskich tylko też nie licznych odpowiedzi to pytanie wprost, jakie szkoły, które szkoły będą musiały ograniczyć ofertę wszystkie, dlatego że wydaje się, że sprawę szkół wielkomiejskich, że to są kwestie związane z GT technik i plus, że to jest edukacja seksualna no niestety nie to organizacje społeczne to są organizacje, które głównie pracują w szkołach poza miejskich, które to organizacje społeczne nie są tylko ogromne fundacji to nie jest tylko wielka orkiestra Świątecznej pomocy to to nie są to nie jest tylko Amnesty International to są bardzo często organizacje, które są mikroskopijne to są też Stowarzyszenie rodzicielskie, które prowadzą szkoły jak w tej sytuacji ma to wygląda dziś Stowarzyszenie rodzicielskie jako organizacja społeczna będzie chciało zrobić zajęcia w szkole, bo to są zajęcia, które są związane z wolontariatem wolontariat jest wpisane w funkcjonowaniu szkół jak to ma faktycznie wygląda, więc wszystkie szkoły i mówię to absolutną odpowiedzialnością za słowo będą musiały bardzo mocno zastanowić nad tym jak w ogóle prowadzić działania wychowawcze jeśli będą faktycznie odcięte od pracy z organizacjami wolontariat edukacja historyczna edukacja globalna edukacja informatyczna to wszystko po prostu padnie dobra, ale przed zajęciami wiem nikt tego nie zrobi, ale jeszcze raz pytam czy rzeczywiście nie da się przeprowadzić lekcję historii bez kontaktu z organizacjami pozarządowymi zgodnie z przepisami prawa trzeba zrobić z wyprzedzeniem 4 miesiące są wśród rodziców zgłosić się o opinię kuratora następnie zrobić kolejny sondaż z rodzicami i mieć pisemną zgodę na zajęcia prowadzone przez kogokolwiek organizacji społecznej tak to jest zapisane nie ja pytam o to czy szkoła jest rzeczywiście tak uzależnione od tego co jest na zewnątrz niej jak mówią o tym, jakim byśmy szkoły być może bardziej chcieli jak ona powinna być leczona rzeczywiście musi być taka otwarta co do modelu to jest trochę źle postawione pytanie czy ona jest uzależniona, bo to nie jest kwestia uzależnienia to kwestia rozwijania jakości szkoły niestety stało się tak, że przez całe lata ani ministerstwo ani podległy mu urzędy nie dostarczały oferty rozwoju szkołą nie były one wystarczające i rzeczywiście jest jest także przez całe lata te inicjatywy, które wzbogacały pracy szkół pochodziły od organizacji, więc to nie jest także szkoły są uzależnione jest także szkoły chcą robić coś więcej niż absolutne minimum to w zasadzie jedyną ofertę, jaką mają to mają albo bezpłatne zajęcia ogólne organizacji społecznych albo płatne bardzo drogi zajęcia komercyjna dziękuję bardzo, Iga Kazimierczyk przestrzeń dla edukacji sieć organizacji społecznych dla edukacji 1316 zaś informacji połączenie i reklama teraz w euro wielu rabaty Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA