REKLAMA

Narracje klimatyczne

Gościnnie w TOK FM: Zmieniamy opowieść. Kryzys klimatyczny jako kryzys wyobraźni
Data emisji:
2021-12-08 14:00
W studio:
Czas trwania:
12:25 min.
Udostępnij:

W jaki sposób katastrofę klimatyczną opowiadają największe światowe media i jak styl tej opowieści zmienia się w zależności od sytuacji politycznej na świecie. Które hasła i pojęcia działają , jakie są przeciwskuteczne? Czy bieżące wydarzenia polityczne mają wpływ na debatę klimatyczną. Marta Marczuk omawia raport „Alternatywne katastrofy” przygotowany przez współtworzoną przez nią pracownię analityczną „Lata dwudzieste”, w którym przeanalizowano metodą text-mining kilkaset publikacji poświęconych temu tematowi. Rozwiń »
Marta Marczuk - Do 2020 r. Creative Idea Designer w Kantar Polska. Członkini zespołu projektu badawczo-komunikacyjnego „Ziemianie atakują!”. Uczestniczka programu Balticlead Uniwersytetu Sztokholmskiego dla liderów zmian i transformacji biznesu w obszarze człowiek-Ziemia.
Autorka: Marta Marczuk
Realizacja dźwięku: Kris Wawrzak / Efektura, Dyba Lach / Szkoła Ekopoetyki\
W nagraniu wykorzystano utwór „British news team” autorstwa Lance’a Conrada (Artlist licence 548442, order No 26074356)
Nagranie powstało w ramach projektu "Zmieniamy opowieść. Kryzys klimatyczny jako kryzys wyobraźni" zrealizowanego przez Szkołę Ekopoetyki dla EIT Climate KIC. Partnerem emisyjnym jest TOK FM Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w latach dwudziestych doradzamy instytucją i biznesowi jak przeprowadzać zieloną transformację w swoich szeregach i też pracując dla różnych organizacji pozarządowych próbujemy zrozumieć dla nich i szukać odpowiedzi, jakie są mechanizmy, które składają się na niechęć do przeprowadzenia takiej Zielonej transformacji i szukamy też miejsce, gdzie można wypełnić te luki i jednym z takich ważniejszych czynników, które się składają na szukanie tych składowych jest Rozwiń » narracja ogólnie panująca być może też jakimś mniejszym świecie my postanowiliśmy zgłębić temat i sprawdzić jak w kontekście kryzysu klimatycznego w ogóle przebiega ona w mediach i w efekcie powstał raport z takiego badania, które polegało na przeskanowanie New można tak powiedzieć 5 największych anglojęzycznych takich gigantów informacyjnych, czyli konkretnie mówimy o BBC CNN DailyMail doniósł The Times i Guardian i sprawdziliśmy to w czasie tych paru lat od dnia podpisania porozumienia paryskiego aż do dziś ten raport to jest przede wszystkim opowieść o człowieku o jego historii i tożsamości względem świata, którego otacza nas wreszcie to też opowieść jak sobie nie radzi z postępującymi zmianami klimatycznymi, których sami przecież sprawcą i nie radzi sobie w 2 wymiarach, bo po pierwsze, my, czyli ludzie nie do końca przyjmujemy do wiadomości ogrom zniszczeń i zagrożeń, jakie nad nami wiszą, jakbym to może powodem tego jest pewnie miks jakiś różnych przyczyn może to jest wyparcie, żeby chronić samych siebie przed tą zatrważającą prawdą, że po prostu na kark nam chucha wielka katastrofa klimatyczna albo nie może też obawa przed też konieczną całkowitą zmianą trybu życia i to całą pewnością takie, które jest mniej wygodne żeby, żeby tej katastrofie zapobiec Niewiem myślę, że tych przyczyn jest więcej i mnóstwo naukowców z różnych dziedzin to bada druga rzecz to ci z nas, którzy jednak ten dyskurs jakoś tam podejmują próbują robić póki co i to wynika m.in. z naszego badania robią to dosyć nieudolnie, bo wiadomości i informacje w mediach, które możemy znaleźć bardzo często są niespójne dosyć i przeczą sobie nierzadko negują problem katastrofy klimatycznej zmiany klimatu globalnego ocieplenia i całej reszty albo przynajmniej go bagatelizują mniej o tym jest raport zasadzie, czyli sprawdziliśmy jak przebiega ta narracja klimatyczna skanujące 5 tych największych anglojęzycznych serwisów informacyjnych, które też należy pamiętać, że odpowiedzialne są za ponad 70% treści informacyjnych, które możemy znaleźć online w ogóle, czyli mówimy również lokalnych polskich serwisach, które najczęściej przedrukował ją w treści znaleziono także naszą intencją przy produkcji tego raportu jest pobudzenie myślenia i wyobraźni bardzo nam zależy na koniu Czytelników do refleksji co mówić jak mówić, czego nie mówić dziś żyjemy w czasach antropocenu, kiedy cały ład świata zorientowany jest wokół człowieka tak jak planety są zorientowane wokół słońca wygląda na to, że po prostu czas zmienić czas, żeby nadszedł post humanizm jak tego dokonać w przeprowadzonej przez nas analizie treści podstawową rzeczą, którą widać jest rozdzielanie treści społecznych od środowiskowych i to oznacza, że takie hasło jak klimat cięć czuło lot niezwykle często nie występują w 1 artykule czy tam jakimś 1 materiale ze słowami takimi jak Pippo wag Leaf Life Government wszystko to ze społecznej ludzkie to pokazuje, że występuje rozdzielność w narracji o człowieku, a zmianami klimatu i jeśli byśmy poszukali, gdzie się łączą to oczywiście nie znaczy, że całkowicie od siebie rozdzielne to znaczy, że pewna tendencja natomiast jeśli się łączą to najczęściej wyskakują nam tematy poruszane związane z rządem polityką ekonomiczne i infrastrukturalne i w grupie tej w ogóle z powodzeniem można zauważyć wiele mniejszych podgrup jedna z nich odnosi się do przemysłu redukcji emisji oraz odnawialnych źródeł energii w tym miejscu mowa jest głównie o energetyce i surowcach pokazane są fizyczne i bezpośrednie związki łączące działalność człowieka z kryzysem klimatycznym w dużym stopniu zwracać uwagę na problemy wydajności i różnych form eksploatacji planety w tej części wykresu, bo to jest wszystko przedstawione na takim bardzo fajnym trójwymiarowym wykresie, gdzie możemy sobie dowolnie przeciągać go, żeby zobaczyć zależności pomiędzy różnymi hasłami i w tej części widać jak rozumiane są kluczowe konflikty interesów z 1 strony są działania proekologiczne jest dążenie do zeroemisyjności czy bezpośrednie zagrożenie dla ludzkości wynikające z postępujących zmian klimatycznych z drugiej strony zauważamy rolę lobbingu i gruntowne osadzenie się w temacie globalnego ocieplenia takich kluczowych podmiotów rynku paliw kopalnych i tutaj głównie mamy na myśli Shell i Exxon, czyli 2 największe mocarstwa czy wniosek, który się nasuwa, czyli skoro tak obok siebie występują treści to oznacza, że oczekujemy zmian od rządzących możliwe prawdopodobne, ale widać jeszcze 1 zależność im bardziej oddalamy się od tematyki środowiskowej w kierunku takiej chmury haseł o tematyce bardziej społecznej to tym częściej pojawiają się perspektywy bardziej optymistyczna w tym miejscu narracja skupia się na rządowych instytucjach inwestycjach czy planach mowa tu jest takich zorganizowanych działania, jakie różnych wycie programach technologii w kontekście ekspansji czy gwarancji rozwoju hasła one sąsiadują z kategorią przyszłości, a ona jest kolejny jednym z ważniejszych haseł węzłowych i często pojawia się też taki kontekst gospodarczy, bo nawiązuje do firm do ekonomii inwestorów do sektora finansowego w ogóle i rynków w tych artykułach w tych kontekstach mówi się głównie o sprawczości, a nie degradacji, a to oznacza, że obecny kształt gospodarki nie wchodzi w tej narracji bezpośredni konflikt z taką potrzebą walki ze zmianami klimatycznymi, bo tam, gdzie widać szansę, a nie zagrożenia biznes i ekonomia łączą się bardziej dobrobytem i rozwojem najlepiej pokazuje to sąsiedztwo na wykresie haseł takich jak na świetną inwestycję ekonomia firmy akcja tradycja czy dobrobyt właśnie ich celem mówi wygląda na to, że wciąż brakuje nam podstawowej refleksji na temat działań człowieka bowiem one przecież napędzają gospodarkę gospodarka generuje dobrobyt ciągle zapominamy o naturze środowisku i planecie Zielona transformacja to jest proces, który polega na dostosowaniu swoich działań w tym wypadku biznesowych do planety chodzi o to, żeby być nawet nie tyle co zrównoważonym, a najchętniej dążyć do zeroemisyjności to jest oczywiście bardzo złożone i każda branża generuje emisję co 2 zupełnie inny sposób każda branża może temu zapobiegać zupełnie inny sposób za każdym razem, kiedy ktoś do nas przychodzi z prośbą o pomoc musimy się uczyć od nowa uczymy się organizacji prosimy osoby z wewnątrz najchętniej jak najbardziej zróżnicowanych pionów, żeby pokazały nam by bez swojej pracy swojej firmy i my słuchamy łączymy ich opowieści próbujemy razem z nimi wyobrazić sobie ich wspólną przyszłość, bazując na tym kim jacy są, a następnie zlecamy to całość i budujemy strategię efekcie powstaje grupa rekomendacji dotyczących zmian wewnątrz tej organizacji to mogą być zmiany zarówno np. powiedzmy wymiany parku maszyn albo wymiana floty samochodów na elektryczne, ale to również może być rekomendacja wdrożenia nowego produktu finansowego, który nie będzie oparty na żadnych rozwiązaniach, które generują w ślad węglowy np. kredyt 0 emisyjny jednocześnie efektem naszej pracy jest pewna strategia komunikacji, którą rekomendujemy wykorzystywać równolegle z wdrażaniem zmian wewnątrz swej organizacji czasami np. dajemy też wytyczne, które służą do przekazania agencji reklamowej, które dzięki temu może zrobić kampanię 1 lub wiele kampanii rozplanowanych w czasie, ale spójnych ze sobą pod względem koncepcji czym różni Zielona transformacja od gminu śniegu to jest kolejny problem, z którym niestety mierzymy się coraz częściej mianowicie niestety, ale w jest całkiem spora ilość graczy, którzy rozumieją, że bycie zgodnym z planetą staje się trendy to jest fakt i zamiast wprowadzać rzeczywiste zmiany w swoim działaniu wprowadzone zmiany fasadowe, które niewiele przyczyniają się do ochrony środowiska bazują jedynie na fasadowej działaniach, które są mocno komunikowana po to, żeby stworzyć efekt bycia trendy Eko mówimy o pewnego rodzaju hipokryzji dobrym przykładem są banki sektor finansowy, które oferują szereg różnych usług czy produktów mających na celu propagować ekologiczność to są np. zabiegi takie jak ekologiczne karty ekologiczne kredyty, a tymczasem te same instytucje finansują wydobycie paliw kopalnych i szereg innych czarnych inwestycji wartych miliardy dolarów jednak bardzo ważnych rzeczy i wniosków, jakie mówimy swoim klientom, że grało Szynk się nie opłaca mamy świadomość, że czasu na zmiany jest niewiele, a w zasadzie wcale, żeby mogły się rzeczywiście wydarzyć potrzebne są fundamentalne zmiany ze strony graczy, którzy są największe najwięksi gracze to jest rząd zaraz za rządem to jest oczywiście biznes i to oni powinni pokazywać wytyczono ścieżki działania i dawać dobry przykład i uczyć nas jak powinniśmy postępować, żeby przestać szkodzić planecie oraz dawać przykład samym sobą, czyli sami powinni przestać szkodzić planecie tylko o to, żeby uzyskać realny mierzalny efekt na czas nagranie powstało w ramach projektu zmieniamy opowieść kryzys klimatyczny jako kryzys wyobraźni zrealizowanego przez szkołę Ekopoetyki dla jej kick light kick partnerem emisyjnym jest tokfm Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: ZMIENIAMY OPOWIEŚĆ. KRYZYS KLIMATYCZNY JAKO KRYZYS WYOBRAŹNI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA