REKLAMA

Ładowarki na stacjach paliw, ceny baterii oraz Arena del Futuro

Codzienny Mag. Motoryzacyjny
Data emisji:
2021-12-08 19:40
Czas trwania:
13:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór codzienny magazynie motoryzacyjnym witają Jacek Balkan Sławek Paruszewski dobry wieczór w środę mówimy o motoryzacji przyszłość motoryzacji, która prawie każdemu się kojarzy jednak nie z napędem parowym tylko z elektrycznym ewentualnie wodorowym, który też koniec końców przecież napędzane są silnie się samochód napędzają silniki elektryczne pierwszy samochód elektryczny ile pamiętam naszej audycji mieliśmy tak mniej więcej 10 lat temu testowy dowódcy Rozwiń » trujące 1, czyli jeden z trojaczków był Mitsubishi imię i chyba po pamiętasz jakąś cenę wyrobu Citroën, a pamiętasz jak się Peugeot nazwał też był jakiś trzeci taki stożka coś co jest po, a on, a on po prostu miał z nią okej no peugeota nie jeździliśmy centralnym jeździsz Mitsubishi potem coś jeździliśmy a dlaczego wielu Żydów tragarz no u nas był tak pierwszy citroen wrażenia oczywiście cisza na pokładzie szybki sport spod świateł to było to było imponujące a dlaczego tak się zastanawiam, dlaczego się o to pytam Czyżby, dlatego że mam takie zestawienie, które jest jak nastroje były w agencji Bloomberg znalazłem jak spadała cena baterii czy akumulatorów w samochodach przez ostatnie 10 lat no właśnie to motoryzacja elektryczna to tutaj jest ten cennik od roku 2010 ceny baterii spadają w ostatnim roku 2 szła wolniej no bo tutaj jest wyższa inflacja też są koszty koszty uzyskania surowców surowców wyższe natomiast jak tak spojrzałem na tę wykresy, bo tutaj jest cena w dolarach za kilowatogodzinę tak pojemność akumulatora to w roku 2010 to było 1220 spadek był dość szybki, bo po 5 latach 2014 to już było 2× mniej, czyli 600USD za 1 kilowatogodzinę potem spadek był szybki wciąż do 2019 spadek do 160USD za kilowatogodzina przypomnę 10 lat temu było 1200USD natomiast ostatnie 2 lata no to już ten spadek jest niewielki, bo ze 160 do 140 rok po roku i potem do 132 no problemów jest dużo tak jak wspomniałem litu kobaltu czynnikiem to są te surowce, z których w tej chwili robi się akumulatory, więc stopy jak mówią specjaliści zresztą na tym portalu też można wyczytać, że nota tendencja spadkowa zwolniła raczej nie mamy się co spodziewać, że obecne generacje akumulatorów będą dużo tańsze, a nawet Chińczycy w tej chwili chcą sprzedawać akumulatory poseł po stawkach od 20% wyższych niż niż dotychczas, więc tutaj tutaj chyba tutaj nie ma co szukać jakiś nowych rozwiązań i tu nie ma jakiegoś optymizmu, który by mógł powiedzieć natomiast być może optymistyczna informacja jest taka, że są nowe ogniwa już elektrolit nie jest elekt elektrolitem płynnymi tak jest w tej chwili we wszystkich przecież ogniwa tylko na dość zaawansowanym etapie są prace nad ogniwami ze stałym elektrolitem tam wtedy gęstość energii będzie jest dużo większa natomiast na razie to są to raczkuje to jest taki taka firma nazywa się Factory energii, ale już ma pieniądze od hyundaia okazuje się, że Mercedes Stellantis też kupiła udziały w tym przedsiębiorstwie, więc to są mocni gracze przyznać, że że, jeżeli taką małą firmę ona może już teraz nie jest mała finansują tarty takie tak takie koncerny to jest szansa, że to będzie szybciej niż spodziewaliśmy się, chociaż na razie prototypy BMW mają się pojawić w przyszłym roku prototypy mercedesa z tymi ogniwami solić z tej mają się pojawić za 45 lat no, więc to jednak trochę potrwa natomiast jest jakaś nowa obiecująca technologia zobaczymy jak szybko się to będzie rozwijać no dobra ja mam coś ciekawego z koncernu Stellantis atak na dobrą sprawę nawet 2 ciekawe informacje pierwsza jest taka w okolicach Mediolanu, jeżeli dobrze pamiętam na autostradzie, a 35 we włoszech został otwarty kilometrowy odcinek testowy nazwane Arena de Futuro to jest owal ma ciut ponad kilometr długości i jest to tor testowy samochodów elektrycznych, które jednocześnie jadą i się ładują tam są zatopione kable działa to jak ładowarka indukcyjna w samochodach są na te samochody to jest i Eko elektryczne auto musi, a i Fiat 500 ten elektryczny nowe tam są dowożone specjalne odbiorniki tego prądu i można sobie tym samochodem jechać jednocześnie doładować niestety nie mamy jeszcze żadnych żadnych nowych nie żadnych szczegółowych informacji jak szybko się ładuje tak, ale są podobno potężnej, jakby mogą dostarczyć ogromu ogrom energii, ale trzeba pamiętać o tym, że straty w przypadku takiego ładowania indukcyjnego takie nazwijmy też nie są małe druga informacja koncernu Stellantis jest już w samej góry Carlos Tavares to jest szef grupy Stellantis to jest grupa, która obejmuje 14 różnych Marek 14, a Abarth Alfa Romeo citroen Dodge świat kraju bardziej plan maserati opel Peugeot ram i opel jeszcze raz tylko jako Foksal w i to jest facet, który ma opinię brutala to znaczy brutala w tym znaczeniu, że jest dość szczery i nie owija w bawełnę nie bawi się w dyplomację była taka konferencja zorganizowana przez Reutersa Reuters Next, która dotyczyła elektromobilności i samochodów elektrycznych i właśnie tej konferencji towary bardzo skrytykował to, że zarówno rządy, jakiej inwestorzy, bo to też trzeba pamiętać z rządu to jest jedno, ale te większość tych firm nie są prywatne przedsiębiorstwa to są przedsiębiorstwa, które mają inwestorów często potężnych i inwestorzy liczą na zyski więc, jakby tutaj wszystko bardzo często jest to robione pod dyktando nie zawsze może de skrytykował to, że rządy inwestorzy chcą, żeby ta praca nad samochodami elektrycznymi przyspieszyła i tak na dobrą sprawę żeby, żeby wszyscy zajęli tylko tym i są takie firmy, które już jasno mówią od 2025 roku nie robimy żadnych samochodów tylko elektryczne w najbliższym nigdy już to przecież audi nigdy już nie będzie żadnego nowego silnika audi chyba nie będzie żadnego nowego silnika mercedesa są firmy, które mówią aha spoko my jeszcze będziemy tutaj na 2 nogi tak jak BMW natomiast, jeżeli chodzi o koncern Stellantis to im się nie ma nic zarzucić, dlatego że mają przecież samochody elektryczne to już od pewnego czasu i absolutnie rozwijają tutaj tę strategię natomiast bardzo ważny głos też w tej koalicji przeciwko elektromobilności, którą Toyota ostatnio zawiązała jest taki, że ta elektryfikacja zwiększy koszty producentów o 50% w porównaniu z konwencjonalną produkcję pojazdów jak wita oraz nie ma mowy, żeby przenieść 50% dodatkowych kosztów na konsumenta końcowego, dlatego że większość tych konsumentów końcowych nie będzie w stanie za to zapłacić, bo pamiętają jeszcze 1 rzeczy teraz fajnie mówi o tych samochodach elektrycznych, a i oczywiście, jeżeli ktoś dobrze sobie zaplanuje, a na mem ma taką potrzebę to niech sobie kupi sobie z niego korzysta niektóre założył kultową fotowoltaika i lojalnie, że ma taki pies co ja byłem zdziwiony, bo tak jak czytam tego Reutersa tak czy tamtą informację o właściwe żaliła stwierdził, że to zostało narzucone, że to nie nie damy rady system poradzić tragarz bezradność wg przemawiała z tych jego wypowiedzi albo też złości zdenerwowania przy tak jak wspomniałeś no to jest szef 14 tak firmy na to 14, ale oni sobie tak też nie najgorzej radzą sobie pozwolić na rozkładzie są często są tylko do końca, bo na jeszcze, żeby coś dać państwu na wymiar tego jak ci inwestorzy jak i jak jak istotnym punktem tej całej rozgrywki jest to, że firma jest na giełdzie, jeżeli i i że w związku z tym często jej wartość giełdowa nie odpowiada wartości wartości zgromadzonego majątku, ale to zresztą też takie czasy proszę sobie wyobrazić, że taka firma jak Lilian albo Tesla mają wyższą wartość rynkową oraz wianie no Kama tak Tesla Tokaj mają kilka fabryk faktycznie mogą tam 500 000 samochodów, lecz na kilkaset tysięcy samochodów rocznie natomiast wartość giełdowa Tesli jest większa wyższa niż całego koncernu Stellantis to przecież to jest chore na brzeg to, ale to jest do nie do pojęcia rozumem Jan wiesz co nie rozumie chyba chyba wkrótce będziemy musieli to ogarnąć, bo jednak elektryfikacja to tutaj jest nie do zatrzymania, lecz czy rzeczywiście wszyscy wszyscy będą jeździć samochodami elektronizacja jest coraz więcej czy własną chcę poczekać po musi tylko po bo ja chcę nawiązać do tego co rozpocząłem, że jednak to już teraz na poziomie i krajowym są pewne modyfikacje robionej zapowiedzi i tak krótko tylko powiem, że Niemcy np. przez największy rynek europejski zmieniają prawo, więc u ładowarki mają wyobraź sobie stanąć na wszystkich stacjach tankowania od lipca 2023 roku to też dziwi mnie bo dlaczego do tej pory tego nie ma, że każda ładowarka musi mieć terminal płatniczy w Hiszpanii jest jeszcze szybciej to ma działać natomiast tam nie będą wszystkie stacje benzynowe musiały mieć ładowarek natomiast te, które sprzedały w roku 2019 więcej niż 10 000 000l paliwa musi mieć ładowarka 150kW te, które mniej niż między 510 ładowarka mocy 50kW i to wszystko ma być do lutego 2023 w przypadku większych stacji w Hiszpanii do sierpnia 2023 w przypadku stacji o mniejszych obrotach no, więc prawdopodobnie w drugiej połowie 2023 roku dzięki temu to jest Ministerstwo Środowiska hiszpański przygotował ustawę będzie przybędzie 1000 nowych stacji ładowania, czyli jest narzucana też już od góry przez no przez państwa tylko nie działa tak dobrze, że dobrze, że jest dlatego, że to jest niewątpliwie taka kierunek rozwoju, które już dawno powinien się wydarzyć doskonale się wydarza ja absolutnie nie chcę być hamulcowym, ale trzeba pamiętać też o tym, że w dla niektórych dla siebie np. posiadanie samochodu elektrycznego np. za 5 albo 10 lat będzie tylko wyłącznie utrapieniem, a ja prowadzę małą firma bardzo często robimy nawet 1000km dziennie, jeżeli będziemy musieli kupić samochód nowe elektryczne nie będziemy robić tego 1000km dziennie po prostu nie starczy na to wszystko czasu będzie to wszystko zbyt skomplikowane i Generali chodzi o to, żeby nie uszczęśliwiać ludzi na siłę jeszcze na ostatnie Sławku zdanie mam badania z Niemiec badania kupi opinii publicznej, a zacznę do tego, że Niemcy chcą mieć 15 000 000 aut elektrycznych na drogach do roku 2030 to jest ambitne nie oszukujmy się, ale też mamy tam jest nowa koalicja, która no zobaczymy jak to z nią będzie dlatego, że jeżeli chodzi o badania opinii publicznej 60 proc 4% Niemców nie chce zakazu sprzedaży aut spalinowych 88% uważa, że rząd federalny by osiągnąć cel neutralności klimatycznej powinien wspierać różne rozwiązania techniczne, a nie tylko auta elektryczne, czyli np. rozwój paliw syntetycznych albo rozwój silników samochodów wodorowych 58% Niemców wolałoby auto z silnikiem spalinowym zasilanym paliwem syntetycznym niż auto elektryczne natomiast to nie jest tak, że po prostu wieś bez refleksji wszyscy lecą mam wrażenie, że bez refleksji to niestety pakują nas kłopoty przy okazji lecą rządy tak jak leciały 1012 lat temu, kiedy był przestawienie wajchy na diesla to Iza była ekologiczne, jakby wiesz wszystko się co może wydarzyć, jeżeli chodzi o przyszłość niech będzie taka płyta naszego naszego przyszłością tego środkowego odcinka bardzo chcemy państwu dziękujemy zapraszamy na jutro będziemy stosować, a jutro będziemy testować jeepa Compassa po solidnej modernizacji i z napędem, który naprawdę znamy sprzed roku, czyli porządny napęd hybrydowy 240 koni jeep Compass drugiej generacji dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY MAGAZYN MOTORYZACYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA