REKLAMA

"Cricoteka jest arcydziełem architektury". Stanisław Deńko (1943–2021)

OFF Czarek
Data emisji:
2021-12-10 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:18 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pan prof. Konrad Kucza Kuczyński z wydziału architektury Politechniki warszawskiej witam serdecznie panie profesorze dzień dobry witam już emerytowany ale, ale ciągle jeszcze tak aktywny również w nauczaniu zdalnym w Ajaksie naucza zdalnie architektury przedruki no raczej raczej kiepsko oznaczono z AK ogólna opinia gminy w tym wykłady jeszcze Rozwiń » jako takie prawda, bo jest możliwości przekazu przekazu obrazu, który równo w przypadku architektury jest nieodłączną częścią refleksji zawsze architekturze oprócz słowa to jest możliwe po prostu poprzez poprzez współczesną technikę internetową natomiast w nocy zawsze kształcenie na wydziale odbywało poprzez nie ma co ukrywać taki bezpośredni kontakt nauczyciel student uczeń prawda manualne jakieś poprawki szkice itd. to był nieodłączna część nauczania projektowania projektowanie też połowa połowa programu połowa czasu no także inni po prostu bez kontaktów bezpośrednich jest to trudne w tej chwili mówi w tej chwili aktualnie w tym semestrze zimowym obecnym są są z rygorem oczywiście małe grupy tak dalej ćwiczenia projektowe są prowadzone na żywo także także no, a wykłady wszystkie wykłady są oczywiście zdalne no to tyle tyle jeśli chodzi o czasie pani, że spojrzenie na trochę na pewno jest to jest to ubytek na jedno bez wątpienia bez wątpienia nie jest to, iż nie mówi o kontaktach studenckich zawsze zawsze studia każdy z nas pamięta był również również w jakimś przeżyciem poznawanie ludzi kontaktami przyjacielskim, które zawsze na lata zostają no no niestety troszkę troszkę zostało osłabione no trudno musimy to przetrzymać to się panie profesorze odbije w jakości architektury i mam nadzieję, że nie znalazł jedno z optymistycznie patrząc mam nadzieję, że nie znaczy przekaz przekaz gminne w ten słowny wykładowy tak jak mówi inna nie ma nie jest słabszy natomiast jeśli się uda jest w następnym semestrze prowadzi w tych małych grupach te bezpośrednie kontakty nauczyciel student jest znał projektowania NATO to nie powinno mieć dużego śladu tak tak myślę, ale dzisiaj będziemy wspominać architekta w 2017 roku nie był gościem programu Owczarek i nawet nie wiedział warto świetnie tak tak tak właśnie rozmawialiśmy o różnych rzeczach, ale kilka dni temu zmarł, a warto tę postać przypomnieć, bo był to to postać wyjątkowa pan prof. Stanisław denko zmarły z dnia niedawno no postać nietuzinkowa związana z Krakowem i ale ale myślę, że na temat do porozmawiajmy panie panie profesorze nasz spróbuje od razu muszę chyba wypada przeprosić wszystkich kolegów architektów nauczycieli krakowskich, że akurat z dystansu Warszawy mówi mówię o stanie Ostasz denko, ale na koledzy z większości znają moją przyjąć z Krakowem dr. Sobiecha w Krakowie wiele lat temu także także kontakty mam stałe ostatni raz byłem 3 tygodnie temu to taka jako usprawiedliwienie ziem, ale może tak z drugiej strony może to dobrze takie spojrzenie nie od środka nie jest tego środowiska krakowskiego, które oczywiście lepiej zna, ale takie spojrzenie zewnętrzne jak to często ze w ocenianiu na twórczości mama ma miejmy nadzieję jakieś jakieś swoje swoje zalety tak no staż denko Uwierz stać, bo no znaliśmy się oczywiście bardzo dobrze i przez kontakty krakowskie i Siarkowskiej, bo niezależnie od tego, żeby nauczyciele architektem niezwykle twórczym działa również z SS w gremiach inne organizacyjnych SARP na Telbud był przez jakiś czas w zarządzie głównym karku no i co pan wspomniał, że to była rozmowa z 2017 tak tak tak jak po nagrodzie nagrodzie no właśnie no otrzymał w 2016, czyli PKB dość dość późno jak na jego osiągnięcia i honorową nagrodę SARP później to dorocznie przyznawaną przyznawano nagrodę za za twórcę przede wszystkim także to chyba wtedy ta rozmowa była też z tym związana no decyduje tak trudno mi zacząć w ogóle nogi tylko na Facebooku od razu tego samego dnia chyba się czy następnego zamieściłem taką taką twarz spojrzenie ze zdjęciem Cricoteki tego dzieła, które uważam za za wybitne za jedno ikona architektury, ale jeszcze tylko taki wrócę natomiast może może warto warto tak prześledzić tak mogę mogę przyjechać, gdyby swoim mieniem przez jego twórczość, aby w ogóle myślę, że był starszy, bo wszyscy może może przez szyby w powagę przez osiągnięcia myślę, że starszy ode mnie jak marsze okazało, że w 70 Jean net 78 lat, czyli śród 3 lata młodszy młodszy ode mnie no ale chorował chorował, ale utrzymywał w tajemnicy tę chorobę i właściwie chyba z tego co wiem rozmawiałem z przyjaciółmi krakowskimi to to troszkę byli zaskoczeni zaskoczenie no ale to tak się tak się w życiu zdarza dyplom zrobił się tym siódmym, czyli już jest oczywiście na wydziale architektury Politechniki krakowskiej czy 67 już 100 siedemdziesiątym trzecim roku odnotowano już jego nazwisko, bo był konkurs na ambasadę polską terenu wtedy myśleli tak i to był konkurs w sześćdziesiątym trzecim roku zamknięty co prawda także kilka zespołów zaproszonych i zespole, do którego logiki w jego miejsce i jakby główny zaproszony, czyli prof. Cenckiewicz był, ale do sędziów z podawanej podawany jako jako współautor i i zagrany ten konkurs realizacja 78 i to może mało się o tym mówi no i mało, kto ja nie byłem nie były nigdzie tego na żywo bardzo zawsze trudno mówić o architekturze zawsze podkreślam architektura trzeba przeżyć trzeba być w środku trzeba odejść ze wszystkich stron i posmakować przez jakiś czas architektury także tego nie nie dane nie było jeśli chodzi o to ambasadę, ale pamiętam taką prezentację właśnie Stasia denko, gdy SARP je w krakowskim, który urządza co jakiś czas takie takie dla win no referaty, jakby bez odpowiedzi o własnej twórczości i kilka lat temu trafiłem przypadkowo akurat byłem w Krakowie i pracujemy na to spotkanie 1 covid prezentował swoją twórczość bardzo dużą mówił wtedy pokazujące oczywiście świetne własne zdjęcia, bo tak naprawdę no to się często zdarza no tak musiał jeździć na nadzory na budowę czy bezpośrednio bywać tam i był to przede wszystkim denko także on można powiedzieć zresztą profesor, na którym wieczorów test wspomniał o tym, że budowę prowadził de facto Stanisław denko, dlaczego mówię o tej ambasadzie, bo ma profesorze przy przetwarzaniu zbliżamy się do informacji, a wątek ambasady niezwykle ciekawy więc, że pan tak, ale o zawodach to powrócimy do niego my po informacjach trzeba było wspominamy wybitnego architekta pana Stanisława Dańko, który zmarł niedawno wspominał pan prof. Konrad Kucza Kuczyński z wydziału architektury Politechniki warszawskiej informacje o dziesiątej 20 po informacjach wracamy państwa moim gościem jest pan prof. Konrad Kucza Kuczyński z wydziału architektury Politechniki warszawskiej wspominamy dzisiaj zmarłego niedawno wybitnego architekta pana Stanisława ręką ja wspomniałem, że stać za rękę był gościem programu Owczarek w 2017 roku innym proponuję byśmy fragmencik ku może tej rozmowy posłuchali Stanisław Dańko o wartościach w architekturze, ale też o architekturze jako wartość to jest kwestia kwestia wartości i gdzie te wartości, w czym widzimy jeśli wartością jest to, żeby mieć obraz Picassa czy Leonarda czy czyli jakiego jako rzeźby ważna inwestycja właśnie to jest bardziej inwestycja to zaspokaja jego tych, którzy chcieliby takie jak i obiekty mieć natomiast nie ma nic wspólnego z znacie głębszą wartością, która w kulturze, którą wczoraj w kulturze może pozostawić ja jestem trochę optymistą jeśli chodzi o globalizację bo, obserwując świat możemy powiedzieć światy ze Szkocji liczne i przechodzi od, a 1 strony doby zupełnie przeciwnej, więc myśląc o tym, że teraz mamy okres globalizacji pewnej uniformizacji jestem przekonany, że ludzie wrócą do pewnych wartości tych właśnie, które kiedyś funkcjonowały jako bardzo istotne, gdzie ludzie mogli się utożsamiać miejsce i architekturą, a nie odwrotnie to znaczy nie z architektami, którzy to architekturę tworzyli, aczkolwiek oczywiście zawsze za takim obiektem staje człowiek, niemniej jednak liczą się te efekty, które uzyskuje zatem jestem dobrej myśli, że po czasie tej względnej globalizacji tego braku odniesienia do wartości nastąpi i powrót do do szukania na formę indywidualnej i związanej z miejsca to był fragment wypowiedzi Stanisława denko z 2017 roku rozmawialiśmy o wartościach pan prof. Konrad Kucza Kuczyński przed informacjami i rozpoczął właśnie powieść o tym projekcie ambasady polskiej w New Delhi fascynujący absolutnie projekcie, bo oczywiście oprócz tego rząd architektonicznie no właśnie coś sobą prezentował był jakimś przekazem to jeszcze zmierza ówczesnym władzom zależało na tym, aby ta architektura przekazywała też jakąś informację wiedzę o Polsce wartościach kulturze teraz jak to wszystko zawrzeć budynku wydaje się, że ten projekcie właśnie ten w tym sensie także udał, ale wróćmy do tego projektu panie profesorze tak na króciutko, bo nie zdążymy od odpowiedzieć od Odry od całości portretu zawodowego twórczego one stać denko tak po pierwsze, tym co to co to co denko powiedział w tej wypowiedzi tak to jest prawda to jest cała prawda o nim i również w ambasadzie chyba my ten zamysł co prawda pokazanie Polski jak to często w ambasadach to jest we wnętrzach w elementach wyposażenia, które też pokazywał elementach plastyki, która się znalazł w środku, ale tylko jedno słowo o całości, ponieważ spróbuje nawiązać ambasady, które nie widziałem byli my z tylko taką, którą kilkakrotnie oglądałem uważam ją ZU z ważnych ikon polskiej współczesnej architektury jest też wspólna może przestrzenna jest jest główna bryła jest wyniesiona w powietrze jak gdyby jest jest Azor Azor przestrzenny SS i 5EUR oczywiście to są sprawy również klimatyczne, ale jest to mądry taki prawdziwy zabieg taka odpowiedź na na polskich architektów w końcu w końcu robią budują to tworzą to bardzo daleko w Indiach i teraz wracam wracam, ale to charakteryzuje też postawę, która z tej wypowiedzi zasiadają też to widać mianowicie żołnierz z wspaniałym był odpowiedzialny jest był wspaniałym twórcą z cechą umiaru to jest do Cechu miary takiej prawdy dodawania zawsze mówią o dodawaniu, dlaczego Sojusz jest i tutaj powiedzieć, że jego doświadczenie była wszystkim architektem, ale również przez 4 lata pełnił funkcję architekta miasta Krakowa brał udział w planowaniu całego miasta także jego doświadczenie było zarówno związane z dotykiem tworzywa SL co jest nierozłączne przy projektowaniu obiektu jaki, jaki no dodawanie dni z umiarem nowej tkanki do do dawnej w każdym miejscu chyba również wspomniał o o tak bardzo mądrze o takim krytycznym spojrzeniu na na na te negatywne cechy dla globalizacji tak to zrozumiałem, ale ma za sobą miał za sobą również doświadczenie 3 lat 3 lat nauczycielskich w stanach Zjednoczonych chwili spotkał się spotkał się już wtedy z architekturą no ja wykładał na parkiecie już warstwach pensji tak ten i tak prowadził zajęcia po prostu na pewno to doświadczenie było ważne i teraz idźmy dalej spróbujemy, żeby nie nie ominąć rysy zostaw zostaw nam ciasna na krytykę ja tylko wspomnę, że że, gdy jest twórcą dla nie tylko ambasady potem ich własne dzieła wielcy wykonywany w pracowni, którą założył 1003. roku nazwali ją bardzo pięknie wizja często dajemy jakieś nie wiem nasza pracownia Atelier 2 architekcie takie dawne prymitywne natomiast jego pracownia nosiła Edo cały czas jego życiu miała nazwę wizja chyba od razu też oddaje pewne spojrzenie, ale potem zrobił projekt zrealizowany znany projekt portu lotniczego w Balicach audytorium maksimum na uniwersyteckie bardzo piękną mieszkaniówkę tutaj taką ceglaną pomiędzy dworcem, a Politechniką, czyli dosłownie tuż przy dworcu można spojrzeć i teraz jakby nawiązuje do tego co on mówił jako mówiło wartościach w architekturze i powiedziałam żeby, że jest przebyła architektem do umiaru takiego mądrego miarą jednocześnie jednocześnie szukania i to szukanie najlepiej chyba Lindy jest widoczne tylko te rzeczywiście natomiast natomiast potrafił nawet w mieszkaniówkę ceglana tutaj przy Politechnice czy dworcu jesteś ja się zgubi no wielokrotnie tam przechodzących z dworca na Politechnikę krakowską często le bywam w różnych tam racji już drugi o doczekały się nakładem tej materii liczona jest niezwykle z 1 strony prosta rzetelna wpisuje się jeszcze zlana Kraków no tożsamościowe Noma matą cegły jest jako jedno jako charakterystyczne tworzy to prawda może może nie podstawowe tego to jest Wrocław Gdańsk ta może bardziej niż Kraków ale, ale niewątpliwie cegła jest charakterystyczna i on tą to z tej cegły, gdy zrobił świetną świetną podobno bardzo bardzo wygodną mieszkańców także w jego twórczości i po doświadczeniach i prowadzenie miasta jako architekt główne miasta Krakowa i pewnie doświadczeniach amerykańskich nagle nagle w 2006 roku jest też konkurs pamiętam oglądałem wyniki tego konkursu nie nie linie robiłem tego konkursu otrzymuje pierwsza nagroda im zespół właśnie Stanisław denko nie sam, bo on wtedy robił ten konkurs razem z taką grupą no i młodszych architektów Ns Moon studio Piotr Nawara Agnieszka Szulc k ani też zasłynęli taką moc może i może gdzieś pan widział to taka chwila też pod Krakowem cała godzić się dosłownie dach ściany, czyli z 1 strony bardzo współczesny wątek jednocześnie tworzywo to gruntowe takie nawiązujące do do do przyszłości polskiej architektury mieszkaniowej tymczasem Atu nagle razem wygrywają ten projekt Cricoteki i na pewno na starcie w tej trzeciej części na dach nad dało w efekcie szerszą tylko tacy, ale od razu zacznę od tego jak patrzyłem na ten projekt konkursowy o tak pomyślałem no niemożliwe to znowu jest i to mocno to niemożliwe poprzez formę to była nawet w pracy konkursowej takie zaskoczenie, że że nad i tam lokalizacja była związana z taką elektrownią Podgórską tzw. w 1000 dziesiątego roku taka architektura przemysłowa i forma tylko taki jest, gdyby swobodnie dzisiaj w powietrzu nad nad tym obiektem tej zabytkowej willi w elektrowni i na architektoniczne nogi zawsze z niepokojem patrzymy jak coś jest asymetryczne po to jest jakby 1 noga i potem olbrzymia olbrzymia bryła wisząca w powietrzu konstrukcyjnie oczywiście dzisiaj wszystko jest możliwe w architekturze i o to chodzi ale, ale zawsze to jest takim pewnym elementem niepokoju czy to w ogóle jest możliwe do zrealizowania no i z kilka lat potem, bo czternastym roku zakończona realizacja otwarcie pamiętam, że dość dość szybko staram się obejrzeć po raz pierwszy ten budynek i no tak jak mówię pokłonił się snów budynkowi takie obiekty w świecie które, które by robię to przy piramidzie Luwru szklanej Peja, ale z udziałem Andrzeja Gorczyńskiego naszego najwyższe wychowanka taką wydziału robią to samo przed przez przed Gran larw w Paryżu, czyli de France ta wielka brama, która jest takim właśnie zaskoczeniem są obiekty w świecie, które w, które stają się ikonami przez zaskoczenie, że zamysł ten został zrealizowany wydawał się prawie niemożliwy tak odebrałem tylko tak to do Cricoteki powrócimy po informacjach Radia TOK FM dzisiaj wspominamy Stanisława ręką wybitnego polskiego architekta wspomniał pan prof. Konrad Kucza Kuczyński z wydziału architektury Politechniki warszawskiej o wcale tak dzisiaj wspominamy Stanisława ręką wybitnego polskiego architekta wspomina go pan prof. Konrad Kucza Kuczyński posłuchajmy jeszcze krótkiego fragmencik z tej rozmowy z 2017 roku o postrzeganiu miasta i architekturze i architektury w mieście, a ja uważam, że należy przede wszystkim zmierza do tego, żeby miasto było rzeczywiście zwartym, czyli wykorzystywać każdy obszar terenu pod takie zagospodarowanie, które by stwarzało właściwy właściwą skalę właściwy klimat użytkowania przestrzeni, bo chcemy się jedno powiedzieć ja posługuje się częściej słowem przestrzeni architektura, dlatego że architektura to przestrzeń tworzy, a oni mówimy, bo to jest miejsce, w którym się poruszamy żyjemy i to jest istotne dlatego też uważam Rze jest wielkie pole do działania w urbanistyce czy w tej dyscyplinie, która organizuje nam przestrzeń większej skali, bo to jest kluczowa sprawa by by struktura cała organizacja przestrzeni były komponowane miały te wartości, o których zapomnieliśmy, który już nie wprowadzamy wracając do tej kwestii czy będzie miejsce będzie na pewno miejsce zmierzały do tego, żeby jednak człowiek miał szansę mieszkać środowisko, w którym ja bym traktował jako optymalne 4 kondygnacje zabudowy z kameralnymi wnętrzami i to byłby sposób na rozwiązanie właściwej skali miasta nie obawiałbym się z terenu zabraknie terenu nie zabraknie jeśli będzie w sposób właściwy efektywny wykorzystywane to jeszcze wspomnieniem Stanisław denko pan prof. Konrad Kucza Kuczyński wracamy może do do Cricoteki do tego tak jak prawie śladu znaczny już przy Cricotece tak po pierwsze, ten dla tych, którzy nie widzieli w Polsce nie ma zwyczaju oglądania zwiedzania ikona architektury współczesnej nie zauważyłem tego ani w obiektach sakralnych na świecie to istnieje kursu ważne obiekty współczesne są są również tematem turystyki można tak powiedzieć nie tylko bywania znikną na pewno tylko taka takich myśli kilku kilkunastu w Polsce i KON na pewno należy położona jest dla tych, którzy nie byli, ale może kiedyś będą no i wzrost na drugim brzegu Wisły czy naprawę legowiska Zadie Kazimierza nad samą Wisłą bardzo widoczne jak gdyby ale przez ten również widoczna bliżej naprawie na wprost Wawelu była manga Krzysztofa Ingardena prawda potem tylko czeka jeszcze później jeszcze raz Ingardena na centrum konferencyjne przy moście także zaczęły być takie punktowane obiekty ważne, dlaczego tutaj jeszcze tylko czekano w Lidzie tego nie doczytałem chyba chyba to zrozumiałe, bo Kantor ostatnio pracownia taka Kantora była na Siennej to stosunkowo niedaleko tego miejsca i teraz wracamy do samego obiektu Zet wspomniał, że z ziemią takie wrażenie przy konkursie potem jakieś obejrzałem to to to to doświadczenie tego niemożliwego okazało się jednak możliwe to jest 0101. element niezwykły i raz jeszcze wracam do wy tylko taka to jest centrum dokumentacji twórczości Kantora to wszelkiej zarówno happeningów malarstwa także happeningów są są filmy w środku są obrazy oczywiście no i wreszcie teatr chyba najbardziej tu charakterystyczny może, a czyn no w ekspozycji również obiekty scenografii ja i przeznaczy w dopóki jest nie nie byłem na spektaklach Kantora dla młodszego pokolenia to już postać historyczna, ale jak zobaczyłem umarła klasa gdzieś chyba w siedemdziesiątym szóstym roku i to w Warszawie Kantor jeździł po świecie ale, ale Warszawy też nie omijał wyspy świata jedna z przedstawień Kantorski było w ogóle w pawilonie SARP na Foksal jedno było pamiętam stodole i jedno ekologia ponad 100 do pani Ano właśnie na to byliśmy razem w takim razie to, proszę bardzo, także jak zobaczyłem marną klasę przede wszystkim to to zobaczyłem no nowy teatr wypełni i i niezwykle i teraz jeszcze w dziełach malarskich mniej happeningach nie sam same Kantor używa pojęcia Antala, czyli od opakowanie no tak tak chyba to najlepiej najbliżej tłumaczy i dlaczego tego nawiązuje, bo przy niezwykle współczesnej bryle tej takiej na 2 żony niemożliwej to symbolika taka znaczenie owa, której też powinno się szukać by denka, gdybym nawet mało mi do tego pasowało, bo mistrzem mistrz formy mistrzem detalu jakoś nie nie zrobił dzieł sakralnych, gdzie znaczenie jest podstawowe, ale nagle tutaj to to szukanie tego opakowania eKonto romskiego znalazło swój swój wyraz w takiej otoczce z perforowanej blachy Korczakowskiej kortach ska blacha to jest dla tych co nie wiedzą mówi językiem des landzie w zawodowym to jest blacha, która sama rdzewieje świadomie i Paryża na powierzchni zostaje już trwała, a nie rdzewieje, żeby się rozpaść to co normalnie także to jest jakiś chytry proces chemiczny każe nam, że ta blacha kartonowa tutaj perforowany na odbudowuje całość tego wiszącego nad głową budynku, bo mówił nad głową, bo wchodzimy pod budynek chciała ekspozycja jest zawieszona w powietrzu aż nad dachami tej resztek tej tej elektrowni mało tego na podbiciu na podbrzuszu tego tego nad zniesienia, które z wielką powierzchnią, która wisi nad głową jedno lustro to oczywiście pewnie podejrzewam nie sprawdziłem tego nigdzie w opisach, ale na pewno Stal Stal nierdzewna polerowana dodaje zrobiliśmy to w jednym z obiektów sakralnych tak wiem, że jest to możliwe i to lustro odbija nas także także ta ten od tym nad zniesieniem dzieje się na swoisty teatr, bo ludzie poruszający się tam odbijają się tym w lustrze na górze sieci jest kilka takich efektów w Barcelonie takie centrum tutaj olimpijskie z czasów olimpiady jesteś już wchodząc ludzie siebie widzą też tak do góry nogami to efekt jest niesamowity, ale jest to swoisty teatr podejrzewam, że Rze, że Kantor Kantor no w zasadzie to jest jego teatr to jest jego teatr wyobraźni teatr ludzi którzy, którzy współgrają z tym tak jak on dyrygował swoim teatrem na scenie pamiętamy jeśli jeśli byliśmy w stodole to też co się działo że, że on, bo stał zboku sceny jako jako dyrygent i dyrygował dyrektora czasami ich przedstawienia mi czasami, używając słów uważanych za obraźliwe pewnie tak jest tak inaczej, ale toby miało podkreślić chyba no i emocje czy podnosić znaczenie wartość moment jakiś ważny Tkaczy w Kazanowie i wracam, żeby zamykać to refleksje o o kilka TC ja uważam to za jedno arcydzieło współczesnej polskiej architektury napisałem w tym na Facebooku czym popadnie podejrzewam, że to nie zawsze było dobrze dobrane lepsza, że na tle polskiej architektury, która próbuje doganiać Zachodu mieliśmy dużą przerwę historia architektury nie dogadaliśmy z trudem doganiamy dzisiaj, ale na ogół doganiamy zbyt często korzystający, a nie tyle inspiracji, ale czasami powiem otwarcie jest zbyt mocno, przenosząc zbyt wyraziście, przenosząc pewne chwyty współczesnej architektury natomiast bardzo małych obiektów, które są personalne, które są inne niż i tylko w tym miejscu taka architektura i tylko taka jest tego typu architekturą on to architektura tego zespołu ludzi, którzy zrobili stworzyli ona jest należy do Krakowa, chociaż jest bardzo awangardą, a w sensie formy i stanowi właśnie pomnik na jak powiedział może źle zabrzmi, ale ale, ale to jest swoisty swoisty najpiękniejsze nagrobek dla architekta to jest jego jego dzieło które, który ma swoją wielką wielką wartość tak tak odbieram tak odczytuje to wspaniały ten obieg w krakowskiej Cricoteki tak to prawda panie profesorze myślę, że to, że możemy różnego rodzaju dzieła podziwiać, ale nie tylko jako coś, czego nie można dotknąć coś na piedestale właśnie podziwiać w takim sensie że, gdyby wchodzić z tym kontakt to jest zwanej największy komplement dla architekta i taki znak jakości tak każdemu każdemu z nas mówię nas z jestem też architektem to jeśli to się sprawdza jeśli w nie wiem w i jutro będę za chwilę 7 samochód 1 Mazury bok ksiądz z takiej dalekiej kaplicy na Mazurach, którą latem robiłem coś tam chce zmienić kolor ścian i też też zawsze logikę sakralnych to spotkanie z odbiorcą, a tam, chcąc nie, chcąc jest odbiorca zawsze, czyli wierny prawda to też jest to to samo nie ma nie ma nie ma zatem lepszego sprawdzianu dla zawodowego profesjonalnego niż niższy niż dobry przyjazny kontakt no i niedającego ze Jagiellona, jaki takiego na jaki kolor ani naczyń jest białe, bo tak było też uboga wieś się wtedy, kiedy budowaliśmy była zresztą taka popyt po po PGE rozkaz, gdy ryż z alkoholem bezrobotne i sama jeszcze budowała także ściany są są białe, ale pojadę rozmawiać z księdzem na temat na temat, a może inaczej może morze może jakiś kolor, ale są to przepraszam to jest aneks anegdotyczny noc, gdy jest to bardzo interesujące, o czym ja w ogóle jestem zachwycony, że ktoś się kontaktuje architektem nawet w Chateau to rzadkość nie znaczy, że to jest w ogóle rzadkość, a szczególnie w obiektach sakralnych, gdzie nie nie wiem nic spośród kilkudziesięciu obiektów sakralnych, jakie podjęto tylko z kim z kilku tylko mam do dzisiaj jakiś konta gdzie, gdzie użytkownik obecny to nadal jest kolejny proboszcz jest nie ten nawet budował nieważne ale, ale nagle pytał o coś autora to to też jest rzadkość no ale to godziłem się z tym, choć raczej niezgody jest HP, ale w Realu Musy czasami z tym godzić bardzo dziękuję panie profesorze za dzisiejszą rozmowę pan prof. Konrad Kucza Kuczyński wydział Politechniki Uniwersytet wydział architektury przepraszam Politechniki warszawskiej wspominaliśmy dzisiaj Stanisława denko byłego architekta miasta Krakowa, ale też autora współautora wielu budynków no rozdaliśmy w Cricotece, ale także port lotniczy w Balicach audytorium Maximum czy w końcu wraz z prof. Cenckiewiczem budynek ambasady ambasady Polski w dniu Delia dziękuję serdecznie informacje Radia TOK FM już w latach dziękuję, że mogłem w ten sposób nasz złożyć hołd stanowi dań gotowych tez jest ważne dziękuję także za to panie profesorze informację o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu Owczarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA