REKLAMA

"Zagubiona autostrada", czyli jak wydawać 10 milionów złotych rocznie na infrastrukturę z której wcale nie korzystamy

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2021-12-10 15:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:20 min.
Udostępnij:

Czym jest Droga Wodna Górnej Wisły? Po co została zbudowana? Do czego się ją wykorzystuje? Jaki ma wpływ na okoliczną przyrodę? Na te pytania odpowiada film "Zagubiona autostrada", a my zaprosiliśmy do rozmowy reżysera Marcina Krzyżańskiego, przyrodnika, dziennikarza, który od 10 lat mieszka w pobliżu Drogi Wodnej Górnej Wisły, czyli tytułowej "Zagubionej autostrady".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1524 popołudniu Radia TOK FM jeszcze raz dzień dobry mówi Paweł Sulik dzisiaj piątek 10grudnia zgodnie z zapowiedzią z nami pan Marcin Krzyżański przyrodnik dziennikarz twórca filmów przyrodniczych programów telewizyjnych dzień dobry dzień dobry państwu dzień dobry panu, ale będziemy rozmawiali o pana filmie pt. zagubiona autostrada film dotyczy drogi Wodnej górnej Wisły, gdzie jest tytułować zagubiona autostrada czy gdzie droga wodna górnej Wisły co to jest to jest Rozwiń » kompletna droga wodna zbudowana między Oświęcimiem, a Krakowem droga wodna, którą w założeniu miał węgiel miał wpływać kopalni położonych blisko nad Wisłą w rejonie Oświęcimia do elektrociepłowni w Skawinie Łęgu no i w kombinacie nowa Huta jak dla mnie ta ta budowa tego założenia, którym pan mówi infrastrukturalnego ona się zaczęła, kiedy ona się zaczęła niedługo powojnie trwała przez cały okres PRL-u i kończona była już w czasie w okresie wolnej Polski po osiemdziesiątym dziewiątym roku wtedy były kończone ostatnie stopnie wodne i ostatni śluzy, czyli jest czy działa tak jest jest powiedzmy może działać natomiast nie działa, dlatego że w no wygląda na to, że nie ma takiej potrzeby, żeby działała, ponieważ cały ten węgiel rzeczonych wpływa przepraszam właśnie nie wpływa tylko jeździ równoległą linię kolejową do Skawiny i do Łęgu nowej Huty, pomimo że Skawina nawet kombinat w Hucie ma swoje porty, do których żadne barka nie zawinęła stąd słów ja tam mieszkam niedaleko Częstochowy na ten kanał oglądam te wielkie budowle wodne i stąd przyszedł do głowy ten tytuł, ponieważ daje się, że ten Rynkowski klimat oddaje taki taki niknie troszkę w post socjalistyczne postmodernistyczny magiczny realizm tych wielkich budów, które w tej chwili służą w zasadzie tylko wędkarzom, bo na na kanale dwudziesto cztero kilometrowym się tam cyklicznie, odbywając zawody wędkarskie czy teraz obecnie państwo musi zabezpieczać to w taki sposób drzew bez obsługa czy też koszty kosztuje budowie w oświadczeniu, że to jest następny element właśnie tego realizmu magicznego, bo tym kanałem nic nie wpływa natomiast tutaj, używając porównania to zakupioną autostradą to tak jak na autostradzie są bramki to na tej drodze Wodnej są śluzy im też śluzy są całodobowo obsługiwany tam ludzie czekają, a nuż coś nad płynie, chociaż wiadomo, że nic płynąć nie będzie to pierwsza rzecz czy pierwsza część tych kosztów dodatkowo część kanału jest wyniesiona dość wysoko nad poziom gruntu obok pną się, więc cały czas otaczające wały muszą być skrupulatnie kontrolowane nie ma jakiś przecieków trzeba odwadniać miejsca, gdzie woda pod członka poprzez systemy rowów rocznie kosztuje to ponad 10 000 000zł, a jeszcze o tym nie wspomniałem koszt całej inwestycji to był 1 000 000 000zł w przeliczeniu na dzisiejszy pieniądz czy oto mamy na terenie naszego kraju kilkadziesiąt kilometrów infrastruktury, która dużo kosztowała co rok wymaga wymaga nakładów finansowych pracują też ludzie i w ogóle z tego nie korzystamy proszę powiedzieć czy tylko powodem jest to, o czym pan powiedział na początku, czyli torze taniej jak najbardziej ekologicznie służyć kolei do tych samych celów tylko to jest powodem czy też to, że jednak on jest też bardziej pewna, dlatego że jak ten kanał zamarznie no to się nie wpłynie, jakie latem mało wody jest susza to nie dopłynąć nie wpływa się w nocy o każdym wezbraniu tą drogę trzeba wyczyścić wyciągnąć tam drzewa, które napłynęły zwalone tak dalej, tak więc ciężko jest na tym zbudować jakiś taki nowoczesny na miarę 2001. wieku łańcuch logistyczny, bo przecież dostawca nie będzie dzwonił do Instytutu Meteorologii i nie będzie pytał, kiedy spadnie deszcz, żeby się domyślić, kiedy przypłynie zamówione przez niego towar większość osób, które albo obejrzała albo po naszym programie obejrzą pana film zagubiona autostrada prawdopodobnie będzie miało kilka pytań ja zadam panu da się teraz po pierwsze, czy wg pana to jest historia, która mówi o tym oto w w Niemczech są sprawne rzeki, a u nas w Polsce jeśli już bierzemy się za coś kosztuje teraz pieniądze dokonujemy niesamowite ingerencji w krajobraz to też nie to niestety nie działa, dlaczego dlatego, że w tym jak mówimy o Niemczech o Europie zachodniej to głównie mówimy o Irenie Dunaju wielkiej żegludze na średniej Dunaju to są 2 rzeki, które wpływają lodowców alpejskich tam wahania wahania jakiś poziomu wody na razie nie są na tyle znaczne lub też hodowcy istnieją jeszcze, żeby to jakoś wpłynęło bardzo nasze grupy u nas rzeki to to są odpady wpływy z góry tej wody jest mało jest dziesięciokrotnie mniej wody w Wiśle poniżej Niepołomic niższy niż jakiś takich odcinkach powiedzmy podobnie reprezentatywnych dla tu Dunaju i Ireną to bardzo ciężka rzecz, żeby cokolwiek poprowadzić taką rzeką jak jak jak Wisła tutaj w rejonie krakowski po obejrzeniu pana filmu przychodzi do głowy wszystkich chyba to samo pytanie mianowicie na ile ten film jest pan pokazuje twardą infrastrukturę kosztującą wiele pieniędzy, ale i ingerującą w krajobraz, ale ktoś może zapytać czy to nie jest też trochę taka alegoria państwa, a albo społeczeństwa, który przekonany o tym że, zwalczając jak to mówią imposybilizm jest w stanie zbudować coś niedowiarków pewnie będzie wielu, którzy będą wątpili zbudować coś co rzeczywiście się zaznacza w krajobrazie będzie działało i pana film mówi właśnie tak nie wygląda czy pan traktuje trochę jako no, więc taką też, jaki symbol różnych wielkich projektów infrastrukturalnych UE no nie no to tutaj ja podejrzewam, że środowiska nazwijmy to hydrotechniczne by się broniła się tam jednak coś pływa buźkę także te przechodzi przez Kraków cała ta droga wodna tam jest ruch turystyczny jakiś stateczki wpływają tylko te stateczki wpływały też wtedy, kiedy te i drogi Wodnej nie było w ogóle to są na tyle małe jednostki że, że one sobie przepłynęły natomiast, jeżeli chodzi o to o próbę zbudowania czegoś wielkiego no to nie no to to po prostu wiadomo już teraz to niema prawa udać m.in. do tego ten film zrobiłem, bo cały czas nie mogę wyjść z podziwu, że to, że ta droga wodna powstała nigdy nie zainteresowało jakiś kontrolerów powiedzmy Naczelnej Izby kontroli 333 no nawet prokurator uznał również, choć jak wydatkowanie środków natomiast jest nadal inspiracją dla następnych tam pokoleń Hydro techników, którzy chcą budować, a wg rządowych planów zatwierdzonych za kwoty 100× większe następne drogi wodne, a aż na Warcie na Bugu Naczelnej Wiśle na Odrze no podczas kiedy do 100% wiemy, że to się nie uda albo wg pana co takiego jest w urzekające ego w tej idei wyrównywania rzeki zorganizowania czegoś co zazwyczaj przez setki lat był raczej taką żywą przyrodniczą rzeczywistością trudno ogarnąć coś co jest fascynującego pociągającego w tej idei redaktor to również budowa no tytułowej zagubione autostrady zajął zaczęło się po wojnie czy już zdążył nie tylko rząd zmieni mnożyły się system zmienić dalej ta idea dla tylu ludzi jest atrakcyjna, dlaczego w uchwale nowy w czasie PRL-u można to pasmo rozgrzeszać tym, że to cały ustrój był szalonej społeczeństwo radzieckie sobie wtedy władza radziecka zlikwidowała morze Aralskie na dobrą sprawę, a nawadniających pola tam, na których Paweł wnosi o prawie o przyszłość to w Uzbekistanie także to to były tego typu kategorię, a budowania myślenia, że tak dalej natomiast w tej chwili wydaje się, że to jest kwestia taka Nora racjonalnie do wytłumaczenia ja to mówię tak nie mam na to żadnych dowodów, ale tak o symptomach również Europy rządzących miałby diagnozować to myślę, że są bardzo duże logo PiS wpływowe i duże grupy interesu, które są zainteresowane tym, żeby duże budowy istniały, żeby robić właśnie wielki biznes oparty tylko na przemian leniu roboty pieniędzy już no bo bo to jest zysk dla wiązu panu, że ktoś na tym zarobi tylko sam z drugiej strony nowi oglądając pana film ma się wrażenie, że chociażby daleko nie, szukając przekop Mierzei Wiślanej to jest taka inwestycja, na który większość Polaków nie zarobi ani złotówki, ale część społeczeństwa uważa, że one konieczne, że warto to zrobić to jest coś spektakularnego, że to jest faktycznie takie radykalne widoczne działania rządu sprawczy, który zostanie na pokolenia jednak dla wielu ludzi to jest pod uwieść potrafi tę wizję no właśnie uwieść to jest to, że części społeczeństwa się wydaje, że coś z tego będzie natomiast nie toczy się żadna merytoryczna debata na ten temat w mediach takich, a o dużych zasięga jedni mówią, że to strategicznej i będziemy niezależni od Rosji natomiast drogowcy próbują udowadniać, że biznesowo jest to bez sensu mają racji wg mnie niż w i na tym się kończy też bardzo taki można powiedzieć hermetyczne zasób wiedzy to budownictwo Wodnej, a proszę zwrócić uwagę, że np. w czasie w czasie tej od pierwszej fali pandemii jak leciały maseczki, a w tej okazało się, że te maseczki są w noc delikatnie mówiąc tam wadliwe no to jednak to sprawa wypłynęła, dlatego że w przyszłym dużo większa część społeczeństwa sprawami zdrowia się interesuje jakość to jest w stanie zrozumieć no i przekaz medialny był wypytywany tutaj zrozumienie tego czym jest budownictwo wodne na czym się opiera im i i w ilość wiedzy, które potrzebne do tego, żeby podjąć merytoryczną dyskusję jest de ogromna i leży jak w takich o przedziałach, w których ludzie rzadko korzystają, więc można tak, ale wzrośnie tak wyrażę tutaj no to wolne kit ludziom wciskać, że to jest konieczne ludzie przyjmą pana bardzo dziękuję panu dzisiejszą rozmowę Marcin Krzyżański przyrodnik dziennikarz twórca filmów przyrodniczych i programów telewizyjnych był z nami dziękuję bardzo, do widzenia wszystkich słuchaczy zainteresowanych odsyłam do internetu, gdzie film pt. zagubiona autostrada Marcina Krzyżanowskiego jest do obejrzenia to jest fascynująca opowieść o tym w jaki sposób udało nam się pewien projekt pewną ideę wcielić w życie i wierzyliśmy w to tak mocno jako państwo społeczeństwo, że nawet to, że kompletnie nieużywany już tego efektu finalnego radna od musimy płacić tu rok rokiem nie robi na nas żadnego wrażenia może to się zmieni po obejrzeniu tego filmu bardzo dziękuję szczere rozmowy reżyserowi Marcinowi Zielińskiemu za chwilę informacje Radia TOK FM po nich wrócimy do jednego z najbardziej gorących tematów tych ostatnich zimnych dni, a mianowicie ceny prądu nie muszą tak radykalnie wzrastać przez najbliższe lata, kto ma receptę, bo zaproszono za chwilę po informacjach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA