REKLAMA

Pakiet mobilności: Jakie nowe obowiązki czekają kierowców i firmy transportowe? Sprawdź, czy jesteś gotowy [sponsorowane]

Audioprezentacja
Data emisji:
2021-12-13 05:00
Audycja:
Czas trwania:
22:25 min.
Udostępnij:

Jakie zmiany dotyczące transportu już się pojawiły, a które zaczną obowiązywać w 2022 r.? Jak zmienią się przepisy dotyczące czasu jazdy i odpoczynku, tachografów i rejestracji czasu pracy kierowców? O tym, jak nowe regulacje prawne wprowadzane w ramach Pakietu Mobilności wpłyną na pracę kierowców i działalność firm transportowych, mówi Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń z firmy Inelo.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Szanowni Państwo witam serdecznie nazywam Jerzy Karasiński ciekawy temat w tej naszej rozmowie to, dlatego że być może często nie zdajemy sobie sprawy z punktu widzenia ekonomi przedsiębiorczości w Polsce jak transport spedycja logistyka tak jest sumiennie systematycznie rozwijany w Polsce w zasadzie od zera przez dziesięciolecia stały się na tle świata właśnie bardzo naszą polską specyfiką jesteśmy dumni z przeróżnych gałęzi naszego przemysłu drobnej wytwórczości tu Rozwiń » się okazuje, że przy okazji możemy być dumni z tego, że jesteśmy liderem właśnie w branży transportowej, bo jak wynika z badań wynika ze statystyki co trzeci kierowca w Europie to Polski kierowca, a musimy zdać sprawę z tego, że tak miliony km tony towarów bez, których nie byłoby mowy o rozwoju żadnego biznesu już żadnych gałęzi tego, czego jesteśmy dumni nie byłoby, gdyby nie ciężka praca kierowców przedsiębiorców transportowych ostatnio chyba szczególnie niełatwo mają właśnie tacy przedsiębiorcy związani z transportem właśnie no bo tak o cenach paliw wszyscy słyszymy o tym, że granice były zamykane przez covid też pewnie wszyscy słyszeliśmy, a do tego nowe regulacje i to o nich właśnie chciałbym porozmawiać w tej pierwszej części naszego cyklu motocykl i będziemy się spotykać w tej kwestii z fachowcami bardzo miło jest mi powitać pana Mateusza Włoch ekspert do spraw rozwoju i szkoleni z firm, które właśnie Inelo panie Mateuszu wszystko nam się zgadza tak jest dzień dobre również bardzo miło gościć pana programie bardzo się cieszę, że będziemy mieli okazję porozmawiać o regulacjach, których trudno nie pogubić jeśli rozmawia się z fachowcami, bo będziemy rozmawiać o czymś ten właśnie pakiet mobilności i proszę wyobrazić, że tak jesteśmy dokładnie do tej rozmowy przygotowani, że nasz ekspert w zasadzie przed chwilą jeszcze zanim zaczęliśmy rozmawiać już zwykłe zdemolował heca nasze opowieści historie, ale to oczywiście nie pana wina panie Mateuszu tylko to jest to wynika z tego jak pan dobrze poinformowany, bo umawialiśmy się, że będziemy rozmawiać na temat pakietu mobilności na temat zmian, które mają ogromny wpływ na sytuację polskich firm transportowych nowe ten pakiet mobilności jego celem jest regulacja transportu drogowego Unii Europejskiej zmiana obowiązujących przepisów ważnych dla firm transportowych czas jazdy odpoczynku tachografy delegowani kierowcy itd. ale okazuje się, że jeszcze nie powiedzieliśmy, a nie jak się okazało, że właśnie Polski ustawodawca reaguje na pakiet mobilności co się dzieje o tym czy sekundowego mieliśmy rząd przyjął projekt ustawy zmieniającej ustawę o transporcie drogowym ustawa o czasie pracy kierowców inaczej od lutego te zmiany, które wchodzą pakietem mobilności są wymuszone przez pakiet mobilności wchodzą też do porządku prawnego polskiego i zmienia się tutaj np. całkowicie struktura wynagradzania kierowców międzynarodowych odejdzie w zapomnienie coś takiego jak podstawa i diety ta struktura ulegnie całkowitej zmianie będą też zaostrzenia kary, jeżeli chodzi o przepisy transportowe no dobrze to na pewno będziemy rozmawiać skoro rzecz dzieje się tu i teraz niemalże panie Mateuszu jeszcze zdradzimy może taką kuchnię radiową, bo jak próbowaliśmy się umawiać z panem to pan ciągle jest w biegu w zasadzie ciągle w samochodzie i ciągle pan też uprawia taką swoją zawodową mobilność tak teraz też pan w trasie tak dokładnie jestem w okolice Grudziądza niedaleko autostrady, a 1, a ja tak naprawdę 1 spotkania przewoźników na kolejne spotkanie przewoźników, gdyż czasu do wejścia w życie tych zmian pozostało niewiele, bo większość z nich wchodzi już w lutym przyszłego roku, a wszyscy są zdążyć, chociaż drobnym stopniu się do tej rewolucji przygotować, czyli mówimy o tym pakiecie mobilności, który taki za chwilę będzie miał kolejny rozdział częściowo niektóre regulacje już weszły w ocenie Monique porozmawiamy o naszą słuchaczką słuchaczom umieścimy odrobinę co zawiera pakiet mobilności no i tych zmianach, które zaczną obowiązywać od lutego tak jak pan paru słowach był łaskaw nam to wszystko wyjaśnić pakiet mobilności został podzielony na kilka części pierwsza część dotyczy czasu jazdy odpoczynku oraz kwestii rejestrowania tego przez tachografy druga część dotyczy kwestii delegowania kierowców, czyli liczenia dla kierowców wynagrodzeń francuskich niemieckich austriackich i wszystkich innych krajów europejskich trzecia część dotyczy zasad dostępu do rynku tutaj będziemy takie zmiany jak np. obowiązkowy powrót ciężarówki, a czy też kwestie przechowywania ogromnej liczby dokumentów w bazach transportowych firm i wszystkie te zasady wchodzą w życie dosyć sporych odstępach czasowych część zasad szczególnie dotyczące czasu jazdy odpoczynku myślę, że kierowcy już o nich słyszeli weszły w życie od sierpnia zeszłego roku, ale najwięcej zmian wchodzi w życie w lutym przyszłego roku to będą zmiany właśnie przede wszystkim w delegowaniu pracowników delegowaniu kierowców oraz zmiany dotyczące dostępu do rynku natomiast są już zaplanowane kolejne zmiany, które będą wchodzić odpowiednio 2023 roku tymi zmianami głównie będzie wymiana tachografu w transporcie międzynarodowym, czyli tych urządzeń, które rejestrują czas pracy kierowców jak rozumiem chodzi o to, żeby ujednolicić ten rynek transportowy Europie, żeby bardziej przejrzysty, żeby UE bardziej logiczne czy, żeby po prostu był unieśli koła i we wszystkich państwach, żeby działały tak samo jak jest główny cel tego pakietu mobilność wydaje mi się, że ten rynek te przepisy były już ujednolicone w całej Unii Europejskiej, gdyż nie są to nowe przepisy jest to przegląd właściwie pakietu przepis na 1002 pakiet mobilności, że jest to przegląd praktycznie wszystkich przepisów około od transportowej szczególnie tych socjalnych i założenia tego pakietu były bardzo słuszne chodziło tutaj o poprawę warunków pracy przede wszystkim kierowców, ale muszę tutaj od razu powiedzieć, że mimo słusznych założeń to jak te przepisy weszły w życie wchodzą w życie okazuje się, że wcale nie mają na celu poprawę warunków socjalnych kierowców tylko bardziej ograniczenie dostępu do rynku dla firm Europy Środkowej wschodniej głównie dla firm z Polski tak odpowiedział na początku polscy przewoźnicy wykonują w zasadzie 30 nawet 40% przewozów w innych krajach lub pomiędzy innymi krajami Unii Europejskiej jest najwięcej ze wszystkich przewoźników innych krajów Unii i nie podoba się to na Zachodzie, że głównie widzi się ciężarówki z polskimi numerami rejestracyjnymi w związku z tym zostały wprowadzone właśnie te zmiany z pakietu mobilności takie obowiązki jak obowiązkowy zjazd ciężarówki do bazy przedsiębiorcy oraz 8 tygodni, czyli na czym rzecz polega znaczy, że trzeba będzie się meldować i nie będzie można być cały czas dziś w dowolnym miejscu Europy trzeba będzie raz na jakiś czas podbić kartę zegarową w cudzysłowie tak, że będzie zameldować fakt, jeżeli chodzi o powrót ciężarówki na bazę on będzie od 21lutego wymaganej ten powrót ciężarówki czy będzie dokumentować właściwie jak ciężarówka wróci to będzie przecież dokumenty na temat tego powrotu ciężarówki raz na 8 tygodni kalendarzowe natomiast nie tylko ciężarówka powinna wracać do jednej z baz eksploatacyjne już od zeszłego roku 20sierpnia jest obowiązkowa organizacja powrotu dla samych kierowców i tutaj nie raz na 8 tygodni kalendarzowych oraz na 4 tygodnie kalendarzowe, a więc częściej ten obowiązek można powiedzieć był pewnego stopnia martwe, ponieważ nie było kar finansowych związanych z brakiem dokumentacji powrotu takiego kierowcy w tej chwili w Polsce jest procedowana ustawa, która będzie wprowadzać zmiany w taryfikatorze i która będzie wprowadzać kary dla przedsiębiorców za to, że nie zorganizowali powrotu kierowcy na bazę lub dom lipne panie Mateuszu to jest raduje, że tak całą pewnością i utrudnienia i wzrost kosztów no bo jedno z elementów tego pakietu są też te tachografy inteligentne tachografy drugiej generacji rozumiesz co dodatkowe koszty dodatkowe koszty nie wiążą się z wymianą same tachografów, bo to będzie czeka przewoźników dopiero w latach 20242025 myślę, że przede wszystkim wzrost kosztów jest związane z obowiązkami administracyjnymi, które ci przewoźnicy muszą wykonywać czy trzeba przede wszystkim zgłaszać kierowców, którzy wykonują przerzuty i wykonują operacje kabotażu owe do takiego europejskiego systemu, a dotyczącego delegowania trzeba też wyliczać się wyrównania do zagranicznych wynagrodzeń i tutaj jest na pewno koszty samej systemu samych pracowników administracyjnych, którzy to mogą policzyć, ale poza tym wzrastają też koszty wynagrodzeń kierowców, ponieważ zwroty kosztów podróży służbowych, które stanowią teraz większość w zasadzie tego co kierowca międzynarodowy otrzymuje na rękę nie będą mogły się wliczać do zagranicznych płac, a zgodnie już polską ustawą robiono w następstwie m.in. pakietu mobilności właśnie te diety nie będą w ogóle wypłacane już dla kierowców międzynarodowych i to spowoduje wzrost po prostu kosztów pracowniczych, ponieważ wzrośnie szczęście oskładkowania oraz opodatkowania wynagrodzenia kierowcy być może wymiana tych tachografów to nie będzie dodatkowy koszt, ale rozumiem one będą bardziej dokładnie ewidencjonować czas pracy kierowców tak tak inteligentne tachografy drugiej generacji, jakie są ich funkcja, kiedy będą musiały być wymienione również taką podstawową funkcją nowych tachografów jest automatyczna rejestracja przekroczenia granic i automatyczna rejestracja przekraczanie granic będzie się opierała na lokalizacji i na mapie budowanej w ten tachograf kierowca przejeżdżając przez granice państw Unii Europejskiej nie będzie musiał się zatrzymywać, a granica będzie rejestrowana w tachografie ma ułatwić służbom kontrolnym całej Europy weryfikowanie tych nowych zasad pakietu mobilności m.in. zasad związanych z liczeniem zagranicznego wynagrodzenia podleganie pod tą zagraniczne wynagrodzenia jakich zasad związanych z powrotem ciężarówki i z powrotem kierowcę oraz również zasad związanych z dostępem do rynku, czyli zasad tych ilościowych ile może np. Polski przewoźnik wykonać przewozów w Niemczech, bo pamiętajmy, że te ograniczenia istnieją myślę, że tutaj ważną kwestią w tych paragrafach inteligentnych kolejnej generacji jest to, że dopóki firma nie wyposaży się takie tachograf, a właściwie w tej chwili nie może się wyposażyć takie tachografu, bo ich jeszcze niema on się dopiero pojawią w 2023 roku to kierowcy od lutego przyszłego roku muszą się zatrzymywać albo bezpośrednio na granicy albo w pierwszym możliwym miejscu postoju po przekroczeniu granicy i wpisywać w tachografie symbol kraju, do którego zjechali także to może powodować kolejne utrudnienia niedaleko przejść granicznych nie tylko na kwestie covidowe, ale również kwestia tego, że każda ciężarówka w zasadzie będzie musiała się zatrzymać zaraz po przekroczeniu granicy i kierowca będzie musiał w tachografie potrwa kilka sekund wprowadzić symbol kraju, do którego wjeżdża, czyli na razie dopóki harmonogram nie przewidzi wyposażenia firm i pojazdów nowe tachografy drugiej generacji każdy kierowca będzie musiał się zatrzymywać na granicy Unii Europejskiej tak dobrze rozumie tak począwszy od 2lutego 2022 roku, a tachografy w 2023 zaczną obowiązywać te drugie tak tak tak, aby nowe tachografy pojawią się na rynku 2023 roku początkowo będą montowane tylko nowych pojazdach obowiązkowo oczywiście w starych zawsze będzie można wymienić, jeżeli tylko będą dostępne pamiętajmy, że teraz jest problem z dostępem do części elektronicznych tak ogólne natomiast do końca 2024 roku najstarsze tachografy mają być obowiązkowo wymienione w transporcie międzynarodowym, a do sierpnia 2025 roku już wszystkie tachograf w transporcie międzynarodowym będą musiały być tymi inteligentnymi drugiej generacji innymi słowy jak po sierpniu 2025 przedsiębiorca będzie miał wsparcie tachograf niż ten inteligentny drugiej generacji nie będzie mógł wykonywać przewozów międzynarodowych te inteligentne tachografy będą tak inteligentny, że będzie można je kontrolować zdalnie tak już teraz prowadzimy właściwie szkolenia i tworzymy oprogramowanie współpracujące z antenami do odczytu danego tych tachografów już pierwsze polskie inspekcje wyposażyły się takie urządzenia i uważam, że jest to bardzo dobre rozwiązania ono pomaga walczyć z plagą manipulacji tachografu, czyli oszukiwaniu tachografu, żeby nie pokazywał nie rejestrował rzeczywistego czasu pracy inspektorzy mogą zdalnie odczytywać każdy przejeżdżający obok nich praktycznie pojazd i pojazdy, które są podejrzane, które mają w pamięci tachografu błędy sugerujące, że takie manipulacja, a wyższe stają się na czerwono inspektor może taki pojazd zatrzymać już do szczegółowej kontroli przedsiębiorcy podkreślają szczególnie ci więksi, że ważna jest walka właśnie z manipulacjami tachografu po to, żeby zachować konkurencyjność na rynku transportowe i to dane pobieranie danych z tachografów inteligentnych już teraz jest ograniczenie pierwszej generacji, a tachograf i te zmiany w drugiej generacji będzie jeszcze bardziej rozbudowana czy ten program będzie wysyłał po prostu coraz więcej parametrów myślę też, że warto tutaj wspomnieć o tym, że od nowego roku, jeżeli ustawa o zmianie prawa ruchu drogowym zostanie podpisana to również za manipulację, której łatwiej można wykrywać dzięki zdalnym odczytu owi tachografu kierowcy będą mieli zabierane prawo jazdy na 3 miesiące podobnie jak to bywa w przypadku przekroczenia prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km na godzinę sporo tych ułatwień dla kierowców to oczywiście mówię z przymrużeniem oka, ale mam nadzieję, że one przełożone na większy porządek na europejskim rynku pewnie firmy transportowej spedycyjnej nie są tym faktem zachwycony, ale co mówić panie Mateuszu nie ma wyjścia trzeba będzie pokochać te rozwiązania i pewnie z pomocą fachowców się do nich przystosowywać również w ramach tego czym jest inaczej będzie polegał nowy europejski system zgłoszeń kierowców, którzy wykonują Przewozy winnych krajach, bo to też jest jakaś tutaj zmiana dotychczasowych ustaleniach tak przede wszystkim do tej pory, jeżeli kierowca wykonywał Przewozy np. na terenie Niemiec na terenie Francji to muszą być odpowiednio wcześniej zgłoszone na specjalnej stronie niemieckiej na specjalnej stronie francuskiej musi być zgłoszony, że nasz kierowca będzie wykonywał tam Przewozy natomiast całkowicie zmienia się ten system i wszyscy kierowcy będą musieli być zgłoszeni w zasadzie do wszystkich krajów Unii Europejskiej do 27 krajów, w których będą mogli wykonywać Przewozy tzw. ostrej oraz kabotażu oczywiście przed wjazdem do tego kraju przed wykonaniem takich przewozów, a muszą być zgłoszeni do tych krajów i muszą być zgłoszeni już od 2lutego, a tego systemu zgłoszeń jeszcze niema jeszcze przewoźnicy nie mają dostępu do tego systemu zgłoszeń wiem, że pierwsze szkolenia z tego systemu pojawia się już w połowie grudnia jest zapisane na jedną z takich szkoleń od strony komisji europejskiej natomiast mam nadzieję, że w styczniu już przewoźnicy będą mieli dostęp już w styczniu będą mogli przećwiczyć to zgłaszanie kierowców do poszczególnych krajów panie Mateuszu może umówmy się już teraz także jak tylko pan przejdzie szkolenie to trochę ułatwimy życie firmom transportowym logistycznym spedycyjnych mi spotkamy się jeszcze na ten temat porozmawiamy, bo skoro od lutego, czyli de facto za 2 miesiące niemalże ma to prawo obowiązywać jeszcze za bardzo nie wiadomo jak to chyba dobrze będzie się spotkać w tej sprawie są to wyjaśnić myślę, że jak najbardziej, a już wiemy, że jest kilka kwestii można powiedzieć wręcz kuriozalne, które będą w tym systemie, które warte będą one wyjaśnienia na 2 takie kwestie kuriozalne za nim trzeba podać numer rejestracyjny samochodu, którym kierowca będzie wykonywał przewóz w danym kraju, jeżeli kierowca planujemy, że będzie wykonywał przewóz mamy np. 80 lub 100 pojazdów filmie tak i w zasadzie nie wiemy, bo on w ciągu pół roku będzie mógł zmieniać te samochody to dla takiego kierowcy będzie wpisać wszystkie te 80 czy też 100 samochodów, a jeżeli w naszej firmie pojawi się w tym okresie pół roku, na które możemy zgłosić takiego kierowcę nowy pojazd Ano takie zgłoszenie będzie trzeba aktualizować i ktoś tego musi pilnować tak firma, tym bardziej że właściwie każda pomyłka każdy błąd przedsiębiorcy niesie za sobą kary finansowe najczęściej Szanowni Państwo jednak proponuje śledzić te nasze rozmowy dotyczące pakietu mobilności wszystkich tych poszczególnych zmian niekoniecznie biorąc sobie gruby notatnik przy okazji będzie bardzo duża będziemy o nich jeszcze rozmawiać w tej pierwszej części to jest może rozmawiajmy o tych obowiązkowych powroty ciężarówek i organizacji powrotów kierowców, bo państwo tam różnica także samochody co 8 tygodni kierowcy co 4 tygodnie tak jest przedsiębiorcy muszą organizować pracę kierowców w ten sposób, żeby raz na maksymalnie 4 tygodnie kalendarzowe nie jest organizowany powrót albo do bazy albo do domu i w zasadzie to nie jest obowiązek przywiezienia tego kierowcy do tego domu tylko obowiązek udokumentowania, że kierowcy został zaproponowany taki powrót oczywiście kierowca może odmówić wtedy też trzeba przygotować odpowiednią dokumentację za brak tej dokumentacji będą odpowiednie sankcja kierowcy, którzy też w trasie robią w inny sposób odpoczynki czy wyjeżdżając z trasy robią tzw. w 2 skrócone odpoczynki tygodniowe z rzędu muszą wrócić wcześniej, bo będzie to wychodzi raz na 3 tygodnie także tutaj wchodząc głębiej zasady są jeszcze bardziej skomplikowana i to już obowiązuje od sierpnia zeszłego roku, ale kary finansowe za brak tej dokumentacji będą wprowadzone dopiero w lutym przyszłego roku natomiast, jeżeli chodzi o obowiązkowy powrót ciężarówki to począwszy od 21lutego przyszłego roku będzie taki obowiązkowy powrót raz na co najmniej 8 tygodni i tutaj muszę państwu zwrócić uwagę, że przez komisję europejską zostały zlecone badania, żeby zbadać skutki takiej nowej regulacji tych powrotu ciężarówek do bazy eksploatacyjnej do jednej z baz eksploatacyjnych oraz na co najmniej 8 tygodni i w każdym z przyjętych scenariusze została stwierdzona, że będzie to podobać zwiększenie ilości pustych podróży, bo po prostu nie ma tych ładunków, żeby wszystkie te ciężarówki wracały do Polski, a co za tym idzie zwiększenie liczby pustych przebiegów powoduje zwiększenie zatrucia środowiska i pomimo że zostało stwierdzone, że to zatrucie środowiska emisja np. dwutlenku węgla będzie większa przez taką regulacja nie dzieje się w zasadzie nic, żeby to regulacje zmienić albo jeszcze zatrzymać otwierają nam się drzwi bardzo wielu ciekawych zagadnień, które poruszymy drugiej trzeciej części naszego cyklu Mateusz Włoch ekspert do spraw rozwoju szkoleń firma Inelo pani Mateuszuk chciałbym, żebyśmy podsumowali to co już wiemy im jakiś może, chociaż odrobinę optymizmu na koniec, bo jakoś to nasza rozmowa taka jest dość poważna, a jednocześnie do zdaje się, że to same utrudnienia czekają na na firmy transportowe no niestety tutaj optymizmem bardzo bym nie pałał przede wszystkim, dlatego że mamy bardzo mało czasu do tych zmian, a Polska ustawa jeszcze nie przeszła przez Sejm jeszcze nie została opublikowana przewoźnicy bardzo czekają na zmianę tej ustawy, żeby móc się do niej dostosować by móc się już dostosowywać do tych nowych przepisów i szczerze powiem, że pracuje w firmie i zajmuje się tym tematem około trans portowe mi się 10 lat nawet troszeczkę ponad i tak duże zmiany w tak krótkim okresie czasu na to jeszcze jeszcze tego nie było no, jeżeli chodzi o optymizm to ja spróbuję może z tego Pańskiego doświadczenia wynika, że jeszcze nigdy nie było tak, żeby polscy przedsiębiorcy transportowi logistycznie sobie jakoś nie poradzili choćby nie wiem co się działo prawda powiem szczerze, że my tym przedsiębiorcom pomagamy, bo nie tylko uczymy tego co się zmienia, ale dajemy też rozwiązania np. jak można to automatyzować tak jak zrobić, żeby te zgłoszenia były w miarę szybkie już przygotowujemy webinar specjalny, więc jak my się szkolimy z tego nowego systemu zgłoszeń przekażemy od razu 2 dni później podczas bezpłatnego webinaru w jaki sposób firmy transportowe mają zgłaszać tych kierowców na bieżąco szkolimy kierowców, więc uważam, że wszystko uda się zrobić niestety czasu jest mało dlatego trzeba działać no to działa również, że tutaj na tokfm PL zapraszamy państwa to zapoznawania się z naszym cyklem wiedzy jest sporo ja myślę, że jest do ogarnięcia, ale nie, dlatego że jesteśmy wszyscy tacy błyskotliwie zdolni tylko po prostu nie mamy innego wyjścia panie Mateuszu zgadza się zdecydowanie tak, ale polscy przewoźnicy już pokazali, że nieraz sobie poradzili myślę, że tym razem z naszą pomocą również też tak będzie na pewno tak panie Mateuszu bardzo serdecznie dziękuję za dzisiejsze spotkanie Mateusz Włoch ekspert do spraw rozwoju szkoleń Inelo kropkę PL to strona, na której państwo mogą znaleźć więcej na ten temat informacji dziękuję bardzo, za spotkanie dziękuję bardzo, również Zwiń «

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA