REKLAMA

Maszynista Marcin Antosz i redaktor Ewa Podolska o wspólnej miłości do kolei

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
11-12-2021 23:00 (Powtórka: 30-01-2022)
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
45:15 min.
Udostępnij:

Rozmowa z Marcinem Antoszem, autorem książki "Opóźnienie, które może ulec zmianie. Fascynujący świat pociągów oczami maszynisty".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w tym utworem proszę państwa chciałam państwa wprowadzić klimat naszej rozmowy dobry wieczór w tym wszystkim, którzy teraz nas zaczęli słuchać przy mikrofonie Ewa Podolska, a razem ze mną i z państwem oczywiście nasz gość pan Marcin Antosz dzień dobry panu pani Marcie dzień dobry dzień dobry pan Marcin Antosz napisał książkę teraz, kiedy dowiedziałam, że to droga w pana książka, ale ta dotarła do mnie myślałam, że to pierwsza w ogóle dotarł do mnie kilka Rozwiń » miesięcy temu przymierzała się przemierzała nie mogliśmy się spotkać w końcu spotkaliśmy się opóźnienie może ulec zmianie fascynujący świat pociągów oczami maszynisty i proszę państwa ja przeczytam błyskawicznie z zapartym tchem, odnosząc to do własnych doświadczeń, dlaczego tutaj panie Marcinie zazwyczaj to gość zaskakuje czymś prowadzącego, a teraz ja bym chciała pana zaskoczyć no to może posłuchajmy tego jak kiedyś zapowiadała sam program, który miał prowadzić ze słuchaczami treść nazywa mikrofon Radia TOK FM no to posłuchaj muszę się państwo do czegoś przyznać wyjawić moją tajemnicę rzadko mówię nie przyznaje się do tego uczucie, bo inni wokół śmieją się siedzą krytykują jakimś dziwakiem jest boja kocham kolej nie chcieli przeszły się jak kocham PKP, a państwo może znajdę jakąś bratnią duszę będę na nią czekać dziś w programie mikrofon TOK FM do usłyszenia po dwudziestej Ewa Podolska mikrofon TOK FM Knights van w Barcinie no i powiem szczerze, że niewiele jest ludzi, którzy mają takie podejście, którzy na czele kochają PKP no raczej się tą drugą stronę i bardziej narzekamy na naszą kolej tak dlatego mówię tak głupio mi wyjawiać moją miłość bowiem pana, skąd się bierze powiem panu, że po pierwsze, 21 lat bez przerwy jeżdżą na trasie Warszawa Rybnik Kraków, ponieważ pracuje w Warszawie mam stary dom pod Rybnikiem, a często zahaczamy o Kraków, a także bardzo lubię jeździć pociągami i mam taki wielki sentyment do kolei gdy wszyscy narzekają, że spóźniają te pociągi nie jakieś mam takie szczęście po prostu rzadko się zdarzają niemiłe sytuacje, a zresztą, gdy byłam dzieckiem bez bez przerwy była przewożona pociągami, ponieważ no tak już wychodziła moja mama brała mnie zawodu pociągu w Katowicach, choć do Krakowa i nawet moja mama mówiła, że wszystko pierwszy raz zrobiłam w pociągu, czyli pierwszy raz usiadłam powiedziałem pierwsze słowo pociągu itd. itd. na stąd ten mój wielki sentyment do pociągów i gdy przeczytałem książkę w ogóle zrozumiałam, a teraz jeszcze gdy tu przed programem tam powiedział, że pan jeździ na trasie Katowice Rybnik, żebyśmy musieli się absolutnie zetknąć pewnie Intercity to znaczy albo DLC, a albo w Intercity, która jechała Katowice Warszawa albo teraz jeżdżą nawet z Rybnika zagraniczne do Warszawy, a także pan powiedział, że jeździ pan teraz w kolejach śląskich tak zrozumiałam aktorzy Teresa Katowice jeśli goście byli bardzo wiedział pan siedział po prostu w kabinie maszynisty, a ja działam w przedziale to do osób, ale dość często trasę pokonuje bardzo bardzo możliwe, że spotkaliśmy już gdzieś no tak panie Marcinie, ale to w końcu maszynistów jest wielu i nic takiego dziwnego nie było, że ktoś jest maszynistą, ale uparta droga taka prosta nie była i pan opisuje fantastycznie w swojej książce, a przy okazji można się dowiedzieć masy masy rzeczy o kolej np. od tego zacznę WI w ogóle by nie zdawałam sprawy i ile rzeczy trzeba wykonać, żeby pociąg ruszył myślę, że maszynista wsiada do kabiny też wszystko nowoczesne jak ZUS w związku z tym on naciska jakiś gość 1 słowem coś uruchamia ita i lokomotywa jedzie tak nie jest wcale no nie jest takie proste jak się właśnie wydaje także tutaj dlatego może też nasze szkolenie trwa około 1,5 roku do 2 lat nawet zdanie nie jakieś tam 30 godzinne jak na prawo jazdy no bo jednak to obsługa pociągu wymaga troszeczkę więcej więcej rzeczy ani pan więcej powie, bo wypędzenia specjalnie się popatrzyłem 5 stron u pana zajęło prawie 5 ten o tym jak uruchomić lokomotywy bo by uruchomić część urządzeń na początku trzeba skorzystać z akumulatora potem, żeby uzyskać napięcie trzeba podnieść pantograf, a to opadanie podnoszenie sterowane za pomocą powietrza itd. itd. czyli to nie jest także wsiada pan naciska i wiecie no nie do uruchomienia pociągu trwa dobrych kilkanaście, a nawet minut czasami czasami nawet dłużej zależy od oczywiście pociągu od warunków na zewnątrz też troszeczkę czasami może zależeć także my potrzebujemy potrzebujemy na to sporo czasu, żeby wizja zaczynamy prace od zera, że tak powiem, czyli pociąg jeszcze nie gotowy na to po około godziny potrzebujemy na wykonanie wszystkich czynności za ten pociąg w ogóle ruszy, a jeszcze coś takiego istnieje dowiedziałam się tzw. hamowanie kontrolne to wtedy, gdy pan wsiadł do pociągu, ale ten pociąg rusza, gdy po raz pierwszy z tej swojej stancji czy np. nastąpiła zmiana maszynistów ją też ma wykonać owo hamowanie kontrakt każdy po każdej zmianie maszynistów jest wymagane takie hamowanie, czyli każdy maszynista sobie robi takie hamowanie kontrolne dla siebie, żeby wiedział jak pociąg hamuje no i z nią biorąc też to po co ten przykład ruszając z PiS pierwszego pierwszej stacji również musimy wykonać hamowanie kontrolne dojeżdżam SOR innych przypadków, gdzie robimy bardzo teraz jak będę musiała np. pociąg będzie relacji nie wiem Kraków Warszawa to będę 5 liczb działa czy wasz listę wygodę hamowanie kontrolne powinno to zauważyć prawda myślę, że to można odczuć, siedząc w wagonie natomiast nie zwracamy na to uwagi, bo to jest pociąg sobie zwalnia z jakiegoś powodu zwalniano nic nie interesuje tym bardzo, dlaczego rada albo dowiedziałam się duże kwestii wielu kwestii na tematy zwanego nadrabianie czasu, bo człowiekowi wydaje się w ten sposób panią przyjechał spóźniony 10 minut na trasie zastanawiałem pasażerowie czy dojedzie na czas 1 słowem czy pociąg nadrobi owo spóźnienie, a uważamy my pasażerowie, że na tym nadrobienie spóźnienia to po prostu trzeba jechać szybciej, niż by normalnie ten pociąg jechał tutaj też tak nie jest no niestety tutaj przepisy nam nie pozwalają na przekraczanie prędkości i ich jak każdy pociąg ma jakąś tam na danym odcinku swoją maksymalną prędkość, jaką może się poruszać no i musimy prędkości przestrzegać, bo jesteśmy też pilnowanie kontrolowani co do tej prędkości, a więc nie możemy sobie pozwolić na takie najprostsze by się wydawało nadrabiania opóźnienia, czyli przekroczenia prędkości po prostu tak jak to często się robi w samochodzie, więc musimy po prostu się skupić na najeździe i troszeczkę inny bardzo agresywny styl jazdy zaprezentować są zastosuj, więc ono niech pan więcej powiem, bo słuchają nas kierowcy samochodów czy to ma coś wspólnego czy niekoniecznie, bo to przy tych co się robi albo przy hamowaniu albo przy ruszaniu prawda każdy z nas po prostu albo wykorzystujemy więcej mocy przy ruszaniu, czyli szybciej rozpędzamy ten pociąg niż zazwyczaj co się może gdzieś tam jakimś szarpanie niestety objawiać też są dla pasażerów, ale coś kosztem czegoś myślę, że nie jest aż tak bardzo uciążliwe no albo zaczynamy hamować troszeczkę później niż zwykle no to jest też, że trochę bardziej ryzykowne, bo jednak ten pociąg trzeba wyhamować zatrzymać go w tym miejscu, w którym powinien się zatrzymać, ale też to 1 ze sposobów na nadrabianie opóźnień proszę mi powiedzieć, skąd wzięło powiedzenie pan powiedział dawnej stolicy Polski, czyli w Krakowie pociąg planowo dzieci głodne chodzą na hemo park jest taka jest takie powiedzenie przez powiedzenia chodzi o to, że mamy często jest także maszynista ma płacone za tzw. czas na pojeździe, więc jeżeli pociąg jest opóźniony to tam parę groszy zawsze więcej zarobi, ale to są na tyle niskie kwoty raczej nic się tego specjalnie nie robi i zwrócił pan uwagę na aspekty hamowania no też mi to nie przyszło do głowy jak jak, jaka to jest duża sztuka by pociąg z tą swoją masą z wagonami rzeczywiście zahamował tam, gdzie powinien, bo np. jachty prawda mówi się tak, że na samym problemem kogoś, kto jest kapitanem na nawet na małym jachcie jest to, że jak te nie mają silnika, czyli trzeba tak manipulować reklam zagramy tak pracować g, żeby on zdobił prawda ażeby nie było jakiś niewolą bojówkę je oczywiście to tam są wywiesza się takie odbijać itd. żeby nie uderzył w Indiach czy chciał mieć to wyczucie do teraz chodzi na teraz chodzi teraz już nie problem do budowli problem, bo teraz naczelników, o co ale dawniej, aby mieć wyczucie no i tutaj także i tutaj tak by pociąg hamuje prawda ma hamulec rzeczywiście jak pociąg ma hamulec no ale tak tak, ale jakaś masa jest gotów powiedzieć, kiedy zaczynać używać tego hamulca nie no i dlatego tutaj wrócę jeszcze raz do tego, że po to, właśnie nasze szkolenie trwa tyle, a nie nie krócej, żebyśmy zdążyli opanować sztukę hamowania, bo rzeczywiście tak naprawdę myślę, że hamowania to się uczymy całe życie i tak nie zaczyna wychodzi tak jak powinno tak, jakbyśmy chcieli może tak zawsze zatrzymuje zazwyczaj zatrzymujemy w tym miejscu, w którym powinniśmy, ale czasami jest to zbyt gwałtowne zbiec szybki zbyt wolne także tutaj w całym no praktyka czyni mistrza po prostu no dobrze, ale pan powiedział, że to może mieć poważne konsekwencje, gdyby pociągi staną 5m dalej i czy bramy początek to ciało lokomotywy byłoby 5 mówi lokomotywa PiS lokomotywa parowa tylko prawda nie elektryczne również za granicą dla pana lekarzu jak wiemy jednak gdyby owo ciało lokomotywy jest tak czy lokat tak dokładnie to całe lokomotywy znalazło się 5m dalej niż powinno to jest jakby poważne wykroczenie czy to jest czy to jest od Pekinu to błąd no myślę, że jeżeli chodzi o samo ciało lokomotywy i 5m to do nich nie będzie z tego robił problemu żadnego natomiast problem zaczyna, gdy wagony nie zmieszczą peronie to by się zaczyna cała cała cała procedura jakaś tam jest uruchamiana zakłada, że mówimy o pociągu osobowym czytając Kozerski, bo jeżeli w boju czyli gdyby ona pojechała tak daleko, że ten pierwszy wagon za nią by po prostu wyjechał poza poza operą czytać aktor jak Rostów ciąża nie wiedzieć dokładnie wtedy się zaczyna problem natomiast, jeżeli też jest możliwość taka, że jeżeli te 5m to się okaże, że przekroczy czołowo lokomotywy, ale Semafor wskazujący sygnał stój to wtedy też mamy już problem także też 5m może być problematyczne w proszę państwa ma takich ciekawych rzeczy można przeczytać i dowiedzieć się namawiam także tych bez efektu, bo spotykam takich, którzy w ogóle nie jeżdżą pociągami jak zaczynam coś opowiadać jazda to oni mówią, a już tak dawno nie było 20 lat chyba nie widział pociągu dojeżdża tylko samochodami, żeby za namawiałem pojecie przesiądzie się czasem na pociąg, a pan, a pan panie Marcinie załóżmy, że pan jedzie na wakacje to co samochód posiada zazwyczaj tak zazwyczaj obraz samochód jest to jednak w na nie oszukujmy się dla kilku osób jest to bardzo niestety opłacalne póki co niższe niż kupno biletów dla dla forum osób no tak i wyraża pan ubolewanie, bo pan trochę pisze, jaka powinna być jak, jakoby pan chciał widzieć tę tę kolej prawda dokładnie tylu tu jest ona wymagania troszkę mam też ze wspólnego z panem, a mianowicie jako sole jeżdżąca wcale się nie zachwycam Pendolino Otóż pan także pan i tak mam taki pociąg swoich marzeń hamulec powinien być Pendolino komfort kabiny flirtu czy nikt nie wie jak kilka rozwiązań z data niech pan rozwinie flirt DART Pendolino wszyscy wiemy Sandry wszystkim znane flirt DART na to są też inne jednostki, które jeżdżą aktualnie PKP Intercity m.in. PKP Intercity czyli, czyli na jedne są w jaki sposób wygodniejsze dla pasażerów inne są w kabinę mają wygodniejszą dla maszynisty tak jak wspominałem no i no jednak Pendolino hamulec ma naprawdę bardzo bardzo dobry i ich życzyłbym takiego hamulca w każdym pociągu, a ja powiem panu tak bez przerwy jeżdżąca podzieliśmy refleksję to co podoba się w Pendolino to jest cicha jest dzisiaj jeśli tak tak prezentowały natomiast nie cierpieć, ale które nie mają okna wiem, że tylko 1 toaleta będą z niego Wars okno poza tym nie podoba mi się Wars lubię usiąść przy takich tradycyjnych nie lubię dawne wagony Warsu odnawialne straty niestety ekipa już ciężko tak taki wagon gdziekolwiek trafić to prawda jeszcze zdarzały się na tych pociągach, które jeździłam, który właśnie z Pragi jechał do Warszawy ostatnio pewnie rok temu czy kiedyś tam est taki Michała, bo to grozi mu teraz jednak trochę do do do tego początku to jednak nie przez przypadek pana ręce wpadło ogłoszenie, że jest kurs prawa na nim szukałem takich ogłoszeń także to nie jest także, że po prostu się wtedy, że wpadło zaświeciła jakaś lampka tylko tego takiego ogłoszenia szukałem od dość długiego czasu no i to był kurs na to by kurs na licencję maszynisty wtedy, ale jeżeli ktoś myśli, że jeżeli się ma licencję maszynisty to jeszcze maszynistą też bardzo myli na dokładnie tak niestety w tej chwili samo szkolenie podzielone na takie 2 tryby właśnie, gdzie pierwszą z tych trybów jest licencja maszynisty, która tak naprawdę nic nie daje no i co potem się dzieje nie mają jak się zostaje tym kim pan został ile miał pan wtedy lat, gdy pan poszedł na ten na ten kurs no reminiscencje nie pamiętam władzy z par 25 może 26 niechętnie pamiętam, ale skala tego no i idzie pan zostawia pan swoją pracę nie równocześnie pan chodzi na te składy na ten kurs grałem, a jednocześnie pracując także 12 godzin byłem w pracy później na drugi dzień 12 godzin dojeżdżałem naszym 12 godzinnym byłem w Warszawie na kursie zwracałem szedłem spać z 7 do pracy wracają szedłem spać jechałem na kursy tak to się przez 3 miesiące kręciło i dużo osób nie uzyskał licencji w tele z tego mają z tej mojej grupy chyba wszyscy uzyskali, ale też pierwszy próg to teren jest pierwszy róg dokładnie ten pierwszy próg drugim takim progiem jest kurs na świadectwo maszynisty, czyli tutaj jesteśmy zatrudniani u jakiegoś przewoźnika ma 1 PKP Intercity wtedy zatrudniony i przez około 1,5 roku 2 lat się szkolimy całą ścieżkę tak przechodzimy od warsztatu przez jakieś miasto jako obserwator jako pomocnik maszynisty aż do maszynisty i czy pamięta pan z twoją pierwszą samodzielną jazdę tak pamiętamy jak teraz było Katowice Wrocław to dokładnie także były jakieś tam pewien strach, bo do tej pory sprawdzono jeździliśmy już sami maszyniści na tyle już pod koniec uchwalił, że sami prowadziliśmy te pociągi bez jakiegoś większego ich nadzoru oczywiście czuwali nad nami, ale nie wtrącali się, że tak powiem to co robimy, ale zawsze ktoś obok była tutaj już w razie co byłem zdany tylko na siebie, więc taki pewny stres był on jak już zauważyłem za przy pierwszym przystanku przy pierwszej stacji, która jest miał zatrzymać, że udało się zatrzymać ten pociąg wszystko poszło w miarę gładko to już tak to największy stres wtedy zszedł ze mnie i dalej prowadziłem pociąg bez bez większego przejęcia, a nie da pan mówi o tym, a tego nawet użył pan takiego sformułowania na kolei czas się zatrzymał już nie pamiętam w jakim momencie, ale tak, bo nie do końca zatrzymał znaczy nastąpiły zmiany ja czasem rozmawiający no konduktora na polskim mogę rozmawiać gondolami tu pojawiają się jeszcze jeszcze są konduktorzy, jakby taki wcześniejszych czasów i wyrażają głęboki żal nad tym podziałem PKP polskich kolei państwowych i nad tym nad tak się go zostało rozbite, że powstały śląskie takie banki finansowane przez samorządy czy taka atmosfera, jakby jest taki podział i odbiór tych zmian jest różnica między upraszcza starymi młodymi no na pewno jest widoczna jakaś taka różnica no 1 koni i starsi koledzy przeszli tą zupełnie inne informacje transformację przeszli tak widzieli jak ta kolej kiedyś działała widzą jak działa teraz w-li no i nie mają dobrego zdania zazwyczaj na temat tych podziałów wszelki, więc nowi myślę, że skoro większość z nich tak mówi coś w tym jest niestety tych czasów pamiętam za bardzo natomiast ma pan porównanie dużo pan o tym pisze bardzo ciekawie stare lokomotywy i nowe najnowsze i z 1 strony pisze pan o tym jak człowiek w tych starszych ma większe poczucie, że ma wpływ na coś bardziej czuje tę maszynę aktywności tego nie ma należy nowsze mają inne zalety powiedzmy więcej na zdecydowanie tak jak pani wspomniała to stare lokomotywy, które zresztą pamiętają czasy właśnie tych maszynistów, którzy przeszli przed tym podziałem jeszcze pracowali tzw. też są wiekowe dosyć można wyczuć można mieć moim zdaniem taką większą kontrolę czy jednak pociągiem, ale z racji tego, że to już maszyny mają swoje lata są tak powiem gdzieś tam coś już na inny się psuje w nich coraz częściej coraz częściej jest na nich po prostu albo gdzieś tam jakieś dziury są w poszyciu i wieje w zimie w lecie bywa gorąco klimatyzacja czasami nawet jeśli jest to nie zawsze działa no jest głośno jest głośno, bo te wszystkie maszyny mamy zaraz za sobą za plecami natomiast w tych nowych pociągach mamy ten jakiś już powiedzmy komfort prowadzenia tego pociągu tego pojazdu jest dużo ciszej w kabinie są udogodnienia typu tempomat, czyli już maszyna sama utrzymuje zadaną prędkość nie musimy za bardzo już ingerować także dno z Visy raczej się mniej mniej awaryjne są dni, jeżeli coś zepsuje to zazwyczaj wystarczy jakiś tam przycisk przycisnąć ewentualnie w najgorszym przypadku uruchomić ponownie pojazd i większość usterek ustępuje, ale to jest taka właśnie różnica między tymi starymi nowymi, a toalety pan ma nowych tak w większości są najbardziej, ale oczywiście to jest toaleta w przedziale pasażerskim także to nie jest tak dobrze swoją myślami on sam pan ma swoje istnienie swojej nie ma to już byli może pan przejść tak dokładnie, a woli pan prowadzić pociąg, który ma wagony czy, który jest 1 jednostkę obejrzymy wagony też być do toalety to pan musi wyjść cięć lokomotywy wejść do wagonu prawda pójść peronami wejdą wagon nie zgadza synu tak to wygląda w tej chwili już nie prowadzę składów wagonowych, więc tutaj radę chyba dylemat mieć taki sam odszedł, ale osobiście wolałem prowadzić składy wagonowe tak dlatego tak jak jest taki większy zwiększy takie czucie tego pociągu, że czuć czuć wprowadzić taki, że wprowadzi się pociąg po prostu nie jakieś takie malutkie coś co sobie, że po torach wysokie ten chłopczyk śpiewał jedzie pociąg jedzie i co widzi tam wagoniki poprzez znalazł się dawca lub zgodzić jak odzyskać liczyło dodaje Nowak wagony właśnie Otóż Otóż wagony pięknie pan pisze o tym jak to w tych starszych i z tych starszych lokomotywach można było wiele rzeczy samemu naprawić teraz to zresztą dotyka nie tylko z pociągów teraz po prostu nie wolno wręcz brać za coś pomiędzy też często nie można, bo pan powiedział wyłączyć zresetować jak ruszy to okej jak nie ruszy to pan już nigdy z nich nic nie grzebie, ale jeszcze na kursie jest panu pokazywano je można trochę pogrzebać prawda charakter aktach, jeżdżąc na tych starych lokomotywach też niejednokrotnie zdarzyło mi się coś tam usuwać jakąś usterkę, która co bardziej tam przeszkadzała jeżdżono czasem się udało czasem mnie ale, ale tak było pan do czynienia z takimi pasażerami i co było nieoczekiwane niemiły, a może miły raczej dużego o kontakt z pasażerami nie mam, więc tutaj wszystkie te niemiłe rzeczy idą na konto kierownika pociągu drużyny konduktorskiej całej zazwyczaj czasami gdzieś tam ludzie po głowie pukają, że opóźniony pociąg przyjechał to widać z kabiny oczywiście jak pokazują na zegarek, ale to są takie rzeczy, że ja sobie siedzę w tej kabinie to nie rusza, a jechał pan kiedyś kolejką wąskotorową, która tak tak nie prowadzić nie prowadzi Ela pasażer jechałem tą na to chcę zaprosić pana słuchaczy do wysłuchania pięknej starej piosenki Wojtek Młynarski napisał słowa Andrzej Zieliński muzykę Chem kolejarzy Wąskotorowych jesteśmy już z powrotem na antenie proszę państwa przypominam moim gościem jest pan Marcin Antosz opóźnienie może ulec zmianie taki tytuł ma książka wydana przez muzę dzięki uprzejmości wydawnictwa mamy dla państwa kilka egzemplarzy książki książkę czyta się błyskawicznie mówi osobie, która przyznam na początku, że kocham kolej, więc może to trochę stąd wyszło pasjonatów kolei jest więcej przy czym ja zauważyłam, że są osoby, które ma szukają starych starych wagonów starych lokomotyw interesują historią kolei albo stacjami tak dalej, a ja taką mam prostą sympatię do kolei ja po prostu lubię jeździć pociągami jest jest właśnie dzisiaj zobaczyłam, że nowy tutaj przedstawiciel rządu bardzo pozytywnie o nowym on nowym rozkładzie jazdy wyrażał tymczasem zobaczyłam, że 2 pociągi co miałam z Rybnika do Warszawy teraz zjadą z zagranicy, owszem, przez Chałupki, ale potem sobie do Raciborza i już nie nam przez Rybnik zniknęło mi no nie takie nie takie nie taka prosta rzecz oraz o ud zrobić rozkład jazdy pan zresztą fantastycznie pisze o tych wszystkich osobach bez, których by nasza kolej pociągi by nie jeździły w ogóle no tak, bo to nam się wydaje, że kolej to, żeby jeździła bez potrzeby maszynista ewentualnie no i drużyna konduktorska tak naprawdę zapominamy o tych pracownikach, którzy gdzieś tam nie nie są Unii nie pracują po wjeździe, a mają jakieś inne stanowiska bez, których tak naprawdę ten pociąg Pieniny szans w ogóle ruszyć z miejsca, kiedy czytam taki reportaż o masie listach od tych dramatycznych sytuacjach, gdy przyjechali człowieka i pod podobno bardzo wielu maszynistów ma za sobą takie doświadczenie czy to prawda tak tak bardzo tutaj ciężko znaleźć jakieś, którzy są już jakimś tam doświadczony maszynista jakimś większym stażem i nie mieli takiego przypadku także oczywiście też zdarzają takie takie rzeczy, że znam osobiście osoby, które odeszły na emeryturę tzw. czystym kontem, czyli udało im się nikogo nie potrącić, ale większość maszynistów jednak ma za sobą przynajmniej jakieś 1 wypadek co są zarówno takie potrącenia, gdy ktoś przebiegał, bo ciągle ludzie przychodzą przecież przez takie miejsce prawda, w których szlak zielony to są czasami potrącenia właśnie przechodzących osób w niedozwolonym miejscu albo, choć dozwolone, ale w niedozwolonym momencie no bo jednak począć się zbliża to nie powinniśmy się przeprawiać na drugą stronę torów, a często są po prostu samobójstwa następnym starcie w zderzeniu z pociągiem człowiek nie ma żadnych szans oczywiście no niewielkie raczej zdarzają się przypadki, że gdzieś tam jakimś cudem przeżyją, ale zazwyczaj kończą bez jakieś kończyny albo albo jakimś cienkimi w kiepskim stanie pan miał taką ocenę przygoda takie to taki moment, gdy panie pociągiem, gdy na nic nie wydarzyło, ale kosztowało pana bardzo dużo nerwów opisuje pan w książce takich przypadków jest sporo tak naprawdę jak się tak spojrzy z perspektywy czasu to to bardzo często się takie przypadki zdarzają się już tak człowiekowi robi się ciepło tu odsyłam państwa do książki podać nie chcemy wszystkiego zdradzać historii, gdy dzieci bawiły się na torach, a pan, a pan nadjeżdża zawsze smutkiem mieć też napawają historie o zwierzętach, którym one też trochę uwagi poświęca prawda, bo no i zwierzęta oślepiony przez tych dźwiękach, które wydaje nadjeżdżający pociąg czasem po prostu zatrzymują się tak dokładnie na zwierzęta o zerze Leśna ma do tego właśnie że do wydawanych dotyczą chciałby zarobić, żeby ruch do spożycia, ale zazwyczaj przynosi to zupełnie odwrotnie efekt i takie zwierzę staje jak wryty na torach patrzy na pociąg kolei dochodzi zazwyczaj zderzenia, ale pan pisze pan robić i czy pan robi, aby minimalnie zmniejszyć ryzyko Odrodzenia zwierząt no tak staram się zawsze jak jest taka możliwość dziś widzę już, że te zwierzęta gdzieś tam przychodzą tu jak mam szansę NATO to staram się zwolnić przynajmniej no ale nie zawsze taka szansa jest czasami wyskakują prosto z krzaków pod prosto pod pociąg, więc tutaj nie zawsze jest nawet czas na reakcję bardzo ważną rolę odgrywają te wszystkie sygnały semafory tak dalej, a co jeśli zmogła taka mgła, że po prostu nie widać też zdarzają się met znaczy niewinność co wtedy no wtedy prowadzimy pociągu wolniej po prostu zwalniamy na tyle, żeby zdążyć zareagować na wskazane, jaki semafora to bardzo bezwolnie czasami bywa tam głazie z odległości 2m nie widać tak tak tak natomiast każdy Se-ma-for jest zazwyczaj poprzedzone jakimś innym urządzeniem typu nazywamy dotarcia ostrzegawczą, która nas informuje, jaki jest sygnał na semaforze więc, gdy uda nam się dotrzeć co jest na tej tarcze ostrzegawcze to już wiemy coś na semaforze, więc automatycznie mamy jeszcze ten zapas czasu na reakcję, a małe generalnie generalnie przy mgle sprowadzać wszystko do zwolnienia takiego żeby, żeby w porę zareagować na jaki zauważamy sygnał bardzo ciekawe rzeczy też pisze pan tych wszystkich zabezpieczeniach na wszelki wypadek by nie doszło do wypadku do katastrofy kolejowej i duże wrażenie robi ten opisem krytyka na niepełny wygarnąć do niej pani pisze raportu Press Glass z sytuacji, gdy zderzyły się 2 pociągi, ale konkluzja jest taka, że tam aż 4 osoby popełniły błąd zrażał innych tak jak powinny niech pan rozwinie więcej po generalnie te nasze przepisy są tak ustalone tak ustawione i zabezpieczenia na urządzeniu różne są w taki sposób działają że, gdy przynajmniej część osób postąpi zgodnie z przepisami co ryzyko jakiegoś wypadku bardzo maleje, bo się zaczynają wykluczać pewne rzeczy no i pociągi po prostu stają, ale jeżeli mówimy tutaj w przypadku w Szczekocinach to tam bardzo dużo osób zawiodło, że tak powiem by prawdopodobnie tutaj nie ma co gdybać, bo to możemy sobie teraz na spokojnie gdybać co by było gdyby, ale najprawdopodobniej, gdyby ktoś zachował się odpowiednio zgodnie z przepisami to być może nie doszłoby w ogóle do tej katastrofy albo by troszeczkę było mniejsze jakieś skutki, a są takie sytuacje, że pan zdanie skierowane na jakąś trasę i jedzie pan nią po po raz pierwszy czy musi się pan do tego jakoś przygotować, żeby pojechać po raz pierwszy jakoś czasu jak to wygląda nasze generalnie, żeby pojechać, jaką trasę po raz pierwszy to musimy mieć przygotowanie, czyli tzw. zapoznanie szlaku robimy, czyli jeździmy w sumie 4× tam z powrotem 2× w ciągu dnia, jeżeli to jest możliwe 2× w ciągu nocy pożyczymy, iż wtedy po prostu nabywamy tzw. znajomość szlaku dopiero możemy samodzielnie pojechać na takim pociągu trasą zdarzają się oczywiście sytuacja, że z powodu, jakie zostaną wypadku czy jakiegoś tam katastrofa drzewa na torach itd. pociągi są kierowane drogą okrężną wtedy również no jedziemy dziś po raz pierwszy na, ale wtedy musimy zachować tam wszelkie procedury ograniczyć prędkość 40 km na godzinę tak dalej tak dalej, więc tutaj i takich przypadkach wyjątkowych zdarza się, że możemy wyjechać gdzieś na trasę bez tego bez znajomości szlaku i to znajomy nie do końca życia cele nie ta znajomość jest ważna tak naprawdę maksymalnie przez rok wielu firmach jest przez pół roku po prostu uważam, że taka znajomość szlaku trzeba czynami oraz na te pół roku przejechać tym tą trasą a gdy pan do wyboru Orient Express wie pan był Orient Express wyrafinowanym eleganckim pociągiem cham napić pociągiem, który piął się Alby z ojca itd. albo koleją transsyberyjską miałby pan ochotę pojechać takim pociągiem tym no od indeksu jedno drugie ciągle jeździ właściwie to oni Express chociażby całą otoczkę kulturową nawet Agatha Christie napisała morderstwo w Orient ekspresie i w dobrze mówi Agata Christie za chwilę będę się sprawdzić chciały by takim pociągiem pojechać notabene także za tak naprawdę to 12 chciałbym przejechać być może kiedyś taka trzymały okazja nadarzy się na mnie jako pasażer, ale no zobaczymy zobaczymy jak będzie na pewno chciałbym zjeść z szynami kawałek przejechać 1212 pociągiem, ale pan mówi przyjechać co ciekawe, gdyby miał pan, gdyby miał pan możliwość kierowania być maszynistą takiego, jakim pociągiem co to myślę, że taka trasa trasy aryjska była bardzo urozmaicona myślę, bo Orient Express tak naprawdę pociągnął te nasze jak się kiedyś w Polsce, jeżeli dobrze pamiętam pojawia, bo jeździł tak dawno na to to i tak nasze lokomotywy go ciągnęli, więc żadna, że tak powiem frajda wyróżnienia dla maszynisty, bo pracują same lokomotywy, na które zawsze pracował, więc często w swej niemal nie ma jakiejś większej różnicy, jeżeli chodzi o wprowadzenie takiego składu w sprawdziłem dobrze, bo to czasem jak źle powiedział zaraz słuchaczy zaczyna zawodzić człowiek nie ma wiedzy rzeczywiście arch. Krystyn partnerstwo w Orient ekspresie do bardzo bym chciała też 1 jak drugi co moment jest kino kiedyś może teraz trudno nawet, ale w na kolej transsyberyjską KO, a można nawet chyba wiem, że są biura, które organizują takie podróże, a prymat nie taki pytanie natury bardziej osobistej jak minęłam kilka takich rozmów z panem i taka sprzed kilku lat, w której pan mówi, że taka jest zdaniem pytający pyta czy to nie monotonny, a pan mówi, że nie, że to nie jest cel monotonnej, bo zawsze się zdarza zawsze coś nowego co się dziej i widziałem miesiąca pan mówi nam na pytanie o to, jakie są minusy pana zawodu pan mówi no właśnie monotonia czy przez te kilka lat jak coś się zmieniło pana odbiorze tego co pan robi inaczej pan postrzega czuje to znaczy może tak może kiedyś jeździłem bardzo zróżnicowane trasy teraz teraz jest bardzo często w 1 kierunku, gdzie tutaj rzeczywiście czasami ta monotonia wpłacono w jak nie patrzeć codziennie jest jak to się mówi każda każde wyjście do pracy to jest i inaczej wygląda tak naprawdę może czasami robi to samo, ale sama sama obsługa pociągu jest dosyć monotonna myślę, że to można porównać do jazdy po autostradzie mając włączony tempomat i po prostu samochód sobie wiedzę, ale tempomat tempomat urządzenie, które utrzymuje naszą prędkość i ustawiamy chcemy jechać tam 130 i cały czas bez żadnej naszej ingerencji pojazd sobie sami tak dawkuje modrzewia jest 130 i jest jedno na pytanie, dlaczego właśnie chciał pan zostać maszynistą odpowiada pan, że Ciech szuka pan takiego zajęcia, którym pan sobie będzie sam sterem żeglarzem okrętem mówi, że zmęczyły pana kontakty z klientami tam, gdzie pan pracował tak dalej panie sam skupia się na tym co pan robi tak dalej na, ale jeżeli ktoś zostaje sobie sterem żeglarzem okrętem to w zasadzie lepiej zostać kierowcą tira ten jest bardziej wolny niż pan, bo może sobie stado, gdzie chce no to dla nich starać się teoretycznie tak natomiast w kierowcy tirów to zawsze mają jakieś przygody to z Inspekcją tam transportu drogowego to policja i tak dala tu pan widzi, że źle no tak ja tutaj tak naprawdę policja bada policja zatrzyma tak naprawdę nikt nie do kabiny nie wchodzi nikt nie kontroluje, jeżeli chodzi o jakieś tam przewożenie rzeczy ludzi tak dalej także tutaj myślę, że jednak jest zależy, z której strony spojrzeć na to, iż powiedziałam, że na początku, jaką sympatią darzy kolej wydawca się pan marszałek podział powiedz koniecznie także udziałem był Kolejarzem nie mówię do, a raczej wstęp do czegoś innego już musimy woli godzinę rozmowy, ale tak ja pomyślałam ze, jaką wspólnotę z panem poczułam do tego jak będą tej kolej, ale się trochę rozczarowała, bo pan ostatnio zaczyna mówić, że pan zrobić karierę robi bank 1 w mediach społecznościowych i pan podejdzie z etatu, ponieważ to jest za ciężkie by pogodzić w parlamencie niewiele wartych dziś leży wadliwe was listę innych wszystko jedzenie nie mówię tak mówi nie zobaczymy jak się życie potoczy natomiast ja jestem typem człowieka, który też, któremu też ciężko żyć długo w 1 miejscu w lub jakieś tam nowe wyzwania nowe jakieś przygody, więc snu różne różny może się to skończyć no tutaj z myślę, że koledzy tam zawsze w jakim stopniu zostanie, ale ktoś nie przełoży w jaki sposób bardzo na takie pokazywanie kolei po prostu tych tajemnic, jakie kolej na już pan pokazał już pokazuje, jaki Mik, gdzie pan pokazuje jak od jak uczyć się sygnalizacji w symulatorze po prostu jest taki film ja mam poczucie, że siedzę w tym symulatorze, chociaż zniesie to proszę pani słucha będzie można pana znaleźć w sieci to co pan produkuję można obejrzeć można znaleźć w sieci na blogu maszynista kropkę VU na wszelkich profilach społecznościowych typu Facebook instagram YouTube jestem pod tą samą nazwą, czyli maszynista kropkę i pod tą nazwą można znaleźć właśnie wszędzie, ale pan także zrobił bułka wcześniej aktor boi się jako popieramy proszę nam powiedzieć pomoże słuchają nas tacy, którzy chcieliby zostać maszynistą tak jest wydałem takiego Buka wraz z tak bardzo mocno limitowana wersja drukowana, bo to tylko kilkanaście kilkadziesiąt sztuk tego wydrukowałem Bóg jak zostać maszynistą dostępny jest na stronie jak zostać maszynistą PL właśnie no tak można sobie przeczytać w nim jako ścieżka tak naprawdę trzeba przejść od zera do do tego fotela maszynisty jak to wszystko wygląda cały proces szkolenia itd. to jest taki zawód, jakby ścieżkę kariery tu się kończy nie no bo nie można być maszynistą no można jeszcze ewentualnie zostać maszynistą instruktorem to macha rzeczka wyżej, czyli tym, który szkoli i przyszłe pokolenia maszynistów i nadzoruje pracę obecnych ranni maszynista instruktor jeździ też tym też jeździ też jest także jest dziś szkoli itd. ale to na tym się już chyba kończy później dalsza kariera jak rodzina pana pytam dziś, kiedy pan wspominał narzeczonej, ale też rozumiem, że może pan założył rodzinę aktora tato narzeczona jest żoną także od kilku lat w także my tutaj i myślę, że przyjmuje dobrze to to co rowie z miast, gdzie pan będzie tak nie przepraszam przerywam proszę dokończyć no właśnie miałem nawiązać do świąt, że tutaj na zawsze udaje spędzić razem swoje święta bardziej, więc pan pewnie wie nie, bo to macie dosyć na tak jest renta ma miesiąc do przodu mamy grafik, więc tak dosyć do przodu, ale na miesiąc do przodu żyjemy no wigilia wrócę mniej więcej o dziewiętnastej do domu także działać na Polakach było to, a święta pan jeździ pierwszy dzień mam wolne drugi dzień pracuje na proszę na to do zobaczenia pewnie na na tym szlaku jest lichy spotkały się na trasie Katowice Rybnik, jakbyś siadała w Leszczynach np. no to bardzo możliwe, że dobrze się spotkamy się pamięta pan tego nie pamięta, ale w niż na zakończenie kiedyś było tak miał znajomych, którzy pracowali na kolejny były takie pociągi takie składy kolejowe albo taki wagon, który jeździł po całej Europie tam przyczepiony do innych pociągów taka tego taki rodzaj takiej wspólnoty etyka Solidarności kolei w całej Europy można było to był taki czas jakby zakładowe można było wyjechać tak podróżować po Europie to jeszcze jest tym samym raczej nie raczej nie są wyjazdy takie organizowane oczywiście dla dla pracowników kolei a, ale to już nie są typowo pociągi takie, że takowym turystyczne tylko zwykłymi pociągami po prostu jadą dalej w taki wagon doczepiane rozumie pan różnych państwach do tamtejszych hal tamten, posyłając młot oraz realizowane, że taka znajoma, która była tutaj pracowała jako zawiadowca ruchu to zwiedziła całą Europę o NATO nie to teraz po prostu w niektórych firmach można kupić promocyjne bilety na kolei różne europejskie no i wtedy na własną rękę po prostu zwiedza także nie mają takich podróży, że tak powiem specjalnego wagonu, który gdzieś tam będzie jeździł po całej Europie tylko każdy na własną rękę dobrego szczęśliwego zdrowego nowego roku panu życzę, bo już dziękują, że takie urządzenia państwa namawiam Marcin Antosz opóźnienie może ulec zmianie ja utknęłam naprawdę nawet wszystkie techniczne rzeczy interesowało, choć w niektórych się pogubiła musiałbym pana do do Ciska może też niekoniecznie zrozumiałe, bo taka wiedza jest bardzo potrzebny system wizyjnej na także tutaj jest dziś chcę być maszynistą jeszcze raz panu serdecznie dziękuję za dziękuję również rozmowy z naszym gościem no i mówię państwu dobranoc, a na zakończenie jest mamy 1 piosenkę, a mianowicie o takim co dojeżdżał wstawał wcześnie rano spędzał dużo czasu na peronach co śpiewali Skaldowie, a słowa napisała Agnieszka Osiecka dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA