REKLAMA

Dwa lata z koronawirusem: "wirus zostanie, chodzi o to, aby stał się łagodnym patogenem"

Życie w COVIDzie
Data emisji:
2021-12-12 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
24:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dziecko widzi w niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo jeszcze raz podkreślę to nasz stały cykl od kilkunastu już miesięcy właściwie już niebawem będzie kilkadziesiąt miesięcy od momentu wybuchu pandemii staramy się też przybliżać naszym słuchaczom wszelkie aspekty, które są z tym związane nie tylko te zdrowotne także dotykamy sfer społecznych ekonomicznych, które wiążą się z pandemią lockdowny i wszelkimi innymi konsekwencjami Rozwiń » jest z nami dr hab. Piotr rzymski z uniwersytetu medycznego w Poznaniu laureat nagrody głównej w konkursie pole popularyzator przepraszam nauki 2021 dzień dobry panie doktorze dzień dobry panie redaktorze Szanowni Państwo te 2 lata z koronawirusem to to czas, który pańskim zdaniem stanie się taką takim potężnym rozdziałem w historii ludzkości, którym przyszłe pokolenia będą opowiadać jako Niewiem przy rynku do pewnej rewolucji nie tylko na polu medycznym będą też wspominać jako coś co nawiedziło naszą planetę nie było spodziewanej krótko mówiąc będzie to rozpatrywane jako 1 jedno z najważniejszych wydarzeń w dziejach ludzkości w ogóle nie sądzę myślę, że możemy to sposób obecnie postrzega, dlatego że skutki pandemii dotykają nas każdego dnia to olbrzymia to zdarzenia, niemniej jednak sądzę, że oczywiście w historii ludzkości zostanie zapamiętana do niego będziemy wracać będziemy do niego wracać też z takich przyczyn, że aż było to zdarzenie niewątpliwie przewidywane przez naukę nauka jeszcze przed pandemią ostrzegała, że szereg koronawirusów związanych ze zwierzętami, a przede wszystkim z nietoperzami grozi wystąpieniem pandemii przewidywała, że pandemia może rozpocząć się właśnie na terytorium Azji najgorsza mieściło i myślę, że tak przede wszystkim powinniśmy postrzegać pandemię covid jako lekcję, z której koniecznie musimy wyciągnąć wnioski na przyszłość myślę, że tych wniosków lekcji jest tutaj niesamowicie dużo one dotyczą bardzo wielu różnych zjawisk w tym też zjawić związany właśnie jest rolą, jaką nauka powinna spełniać życiu społecznym każdego dnia nie wiem czy z premedytacją czy podświadomie mówi pan w czasie przeszłym o pandemii mieliśmy do czynienia i ja nie wiem będąc wyczulonym i generalnie też każdy z nas w jaki sposób pandemią dotknięty no nawet w takich niuansach dostrzegamy jakiś Promyk nadziei, że to się wreszcie skończy tak miasto na to bardzo duża szansa, że choroba covid-19 pandemicznej stanie się endemiczną to znaczy po oznacza, że będzie to choroba plan będzie z nami, ale nie będzie powodować takich problemów jak obecnie nie ma szans na radę Kacper, skąd my to znaczy, bo ta ratyfikacja bardzo mało prawdopodobna dlatego co obecnie wiemy, więc wirus zostanie chodzi o to, aby został złagodzony do poziomu mało istotnego klinicznie patogenu podobnie jak szereg innych koronawirusów, które po prostu powodują przeziębienia możemy oczywiście liczyć, że wielu, zmieniając się sam się złagodzi, ale no byłbym bardzo bardzo ostrożny w takich przekonania, że ktoś w ogóle mogłoby wydarzyć natomiast mamy dzisiaj metodę, poprzez którą my możemy złagodzić wirusa metodą są właśnie szczepienia, bo proszę spojrzeć obecnie mówimy o wariancie miką mówimy o tym rząd częściową może jednak znosić skuteczność szczepionek, które stosujemy, ale wnosi on wszystko wskazuje, iż zgodnie z oczekiwaniami jedynie w kontekście działania przeciwciał, a akta przeciwciała są takie zasieki czasami wróg, czyli o poprawie przez zasieki przebrnąć albo, dlatego że atakuje dużej liczbie albo, dlatego że jest lepiej zamaskowanymi strony trochę lepiej zamaskować, ale na terytorium naszego organizmu stacjonują wojska, które znają bardzo dobrze charakterystykę przeciwnika zostały wcześniej przeszkolone, a i po drobne zamaskowanie zupełnie nie przeszkadza w jego identyfikacji to wojska to limfocyty i na ten moment wszystko wskazuje na to, że mikro nie potrafi uciec spod działania tych właśnie boiska między przekroczy barierę organizm osoby zaszczepionej to bardzo szybko dochodzi do bitwy to trwanie, kiedy odbywa się w ogóle bez naszej świadomości, a niekiedy po prostu odczuwamy jej skutki w postaci nagłego Johnny objawów klinicznych jeżeli, więc ostatecznie covid 19 był chorobą, która będzie zwyczajnie powodowała w sezonie od jesieni go do wiosny najwięcej takich postaci przypominających przeziębienie, ale nie będzie powodowała takich liczb hospitalizacji nie widzę żadnego problemu będąc z nią rzecz to jest scenariusz, który sam jest w tej chwili najbardziej prawdopodobny mam nadzieję, że dla państwa równie optymistyczny pozwoli pan, że przejdziemy teraz do tematu, który nie jest być może dla nas miły pan panie doktorze postuluje, że jednak nie dość dobrze uczyliśmy się w ogóle wiedzy na temat świata na temat medycyny na temat nas samych, a przede wszystkim sądzę, że dla społecznie politycznie nie spodziewaliśmy się obawiam się, że może wciąż niedostatecznie obsługujemy głos nauki nauka to proces, który ma nam opowiadać o rzeczywistości, która nas otacza swą najbardziej prawdopodobny sposób, ale jednocześnie też poprawiać jakość naszego życia tworzyć narzędzia rozwiązywania problemów, które mogą dotykać nas wszystkich niestety bywa ignorowana bądź też niezrozumiałą, a tego też zajmujemy się popularyzacją nauki by społeczeństwo zaczęło zdawać sobie sprawę, że każdego dnia jest beneficjentem jej osią dzięki nauce żyją dłużej będziemy leczyć choroby, których wcześniej nauczyć nie mogliśmy każdego dnia korzystamy tak naprawdę wytworów nauki i nie zdajemy sobie z tego bardzo często sprawy nawet jadąc samochodem i wykorzystując nawigację GPS w gruncie rzeczy bazujemy na skumulowanych osiągnięciach nauki, które umożliwiły nam dzisiaj posługiwanie się taką nawigacją inne, a wydaje się czasami, że postrzegamy nauka i naukowców jako takich ludzi którzy, jakimi środkami się zajmują prawdę mówiąc to marnują pieniądze publiczne mylne inwestujemy też za mało naukę i wzrost żenująco mało w Polsce, dlatego że w inwestowaniu nauka przynosi efekty, ale zdecydowanie później trzeba spojrzeć przez taką perspektywę długoterminową inwestowanie dziś ma Łukasz przyniesie rezultaty za przykład 10 la wszyscy chcą mieć rezultaty większą decydentami natychmiast, bo myślą tylko przez pryzmat wyborów i nauka w naszym kraju sądzę zatem bardzo cierpi na mam nadzieję, że jednak na pandemię ludzie, a w przeważającej większości zdają sobie sprawy jak ważna jest nauka, kiedy pojawią się nowe określone zagrożenia to kawał wszyscy zaczęli pytać o Unię polityków premiera prezydenta jak naukowców słuchali z namaszczeniem to co potrafimy na dany moment powiedzieć my musieliśmy oczywiście również na poznać to zagrożenie, więc formułowane były bardzo różne hipotezy cząstkowe wnioski niekiedy ze sobą sprzeczne mam jednak nadzieję, że społeczeństwo w dużej mierze zaczął rozumieć na czym polega proces naukowo to są rzeczy tak naprawdę, które powinniśmy zrozumieć powinniśmy wynosić zespołu tylko nasza edukacja funkcjonuje tak jak powinno nas kształtować umiejętności krytycznego myślenia stawiania odpowiednich pytań poszukiwania odpowiedzi ona po prostu podają odpowiedzi nie znosi sprzeciwu, który jak traktować człowieka klubów, które trzeba znać jak największą objętość płynów, a potem do pełni momencie ma troszeczkę się z tej probówki wylać płynu np. kartelu podczas odpowiedzi uznaje to jest cały proces edukacyjny jest kwas to powinno ulec modyfikacji my programy edukacyjne powinny być zmienione, bo to, o czym mówiliśmy, czyli popularyzacja nauki to jest tak naprawdę dzisiaj działanie, która ma w jaki sposób ograniczać tragiczne skutki tych cham na techniczną statków edukacyjnych na wcześniejszych szczeblach kształcenia pozwoli pan, że zadam panu kilka kłopotliwych pytań, ale też z punktu widzenia słuchacza myślę, że odpowiedzi są bardzo pożądane choćby to, czego pomni doświadczeń ostatnich miesięcy powinniśmy zrobić wcześniej by z pandemią radzi sobie wiele lepiej, ale tuż po informacjach Radia TOK FM dziś naszym gościem w cyklu życia w covidzie dr hab. Piotr rzymski z uniwersytetu medycznego w Poznaniu laureat nagrody głównej w konkursie popularyzator nauki 2021 informacje Radia TOK FM Ania się państwu ponownie to jest życie w covidzie w niedzielnym magazynie Radia TOK FM niezwykle miło jest przywitać się po raz kolejny pana dr. hab. Piotra rzymskiego Uniwersytetu medycznego w Poznaniu dzień dobry panie doktorze dzień dobry państwu rozmawiamy o tym w jaki sposób nauka może pozwalać ludzkości radzić sobie z pandemią, jaką mamy do czynienia teraz czego nie zrobiliśmy, jakie były zaniechania, których można było uniknąć, ale pozwoli pan, że on spojrzy na to winny sposób pan troszeczkę utyskiwał na to nawet nie troszeczkę że, że nauka, kiedy żyje nam się spokojnie jest traktowana troszeczkę pomysł ma coś czemu generalnie panuje taki stereotyp proszę zwrócić uwagę nawet kabarety go wykorzystują słynni amerykańscy naukowcy co jakby z natury rzeczy deprecjonuje i wiedzę i też umiejętności naukowców, którzy mogą wnieść albo inaczej wnoszą tak wiele, że mogą ludzkość uratować proszę wybaczyć ten patos ale, ale chyba wydaje się, że zmierza w dobrym kierunku tak zdecydowanie dobrym kierunku, ponieważ tak jak wspomnieliśmy pierwszej części co ja wspominałem każdego dnia jesteśmy beneficjentem osiągnięć nauki tylko zupełnie tego sobie nie zdajemy sprawę, kto myśli, kiedy korzysta z nawigacji GPS bierze tabletki na ból głowy też na szpitalną uzyskuje specjalistyczną pomoc no bo choruje na bardzo rzadką trudną ciężką nogę i chociażby na dzięki nauce możemy przewidywać przyszłość otworzony modele prognostyczne, jaką mamy alternatywę wydłużenie kursu przepowiednie Nostradamusa dzisiaj dzięki przewidywaniu możemy ewakuować przewidywaniu naukowemu spływa Głowacz całe regiony, które mogą być zagrożone jakąś katastrofą na środowiskową cham mam nadzieję, że jesteśmy w stanie przewidywać, gdzie coś z kosmosu dla dającego mógł może uderzyć w ziemi też wahadłowych tego obszaru popełni momencie na ludność dzisiaj mamy coś, czego nie miało dinozaur dinozaury miały programów kosmicznych namawiały myję małej dzięki temu można wiele, więc oczywiście także ich w ramach innych winnych dziedzinach naszego rozwoju zupełnie sobie z tego nie zdajemy sprawę poznała myślimy, że nauka to ci tak mityczni amerykańscy naukowcy, których czasami czytaliśmy w gazetach i ich osiągnięciach, tudzież nauka to są tacy są przede wszystkim ludzie, którzy zajmują się jakimś mało istotnymi sprawami no i oczekujemy też, że na osiągnięcia nauki będą natychmiast aplikacyjne, tak więc nie rozumiemy Orła znaczenia na podstawowych i będziemy to jakieś badania dotyczące muszek owocowych, które przecież żaden sposób nie uratują świat, a to przecież, gdyby nie badania muszek owocowych to nie mielibyśmy chromu umowę tory dziedziczność nie mielibyśmy do organu nie widzielibyśmy zbyt wiele też o genetyce, która przecież jest dzisiaj bardzo istotna krajową w medycynie, czyli takiej aplikacyjne jej na dziedzinie naszych działań a gdyby nie to, że kiedyś taki człowiek my handel, lecz postanowił przechować groch polny myślę że, gdybyśmy dzisiaj ocenia taką samą miarą, o czym świadczy to jakiś wariat, który już jak zrobić zupełnie nieprzydatne dla ludności taka nauka podstawowa wytwarza mnóstwo rozmaitych wyników, które można później wykorzystać aplikacyjny szczepionki MRN nas też tego doskonałym przykładem przecież to jest umów racja tak naprawdę my obserwacji z początku lat sześćdziesiątych później starań by tę technologię rozwinąć od drugiej połowy lat siedemdziesiątych przeszło 40 lat jak postrzegamy tę technologię jako nową społecznie nie to znaczy, że za mało akcentujemy jak ja jak wiele jak ten proces naukowy rozwojowe niekiedy bywa żmudne trudnego po profesorze, a teraz wróćmy do tego zagadnienia, które zasygnalizowałem w pierwszej części naszej rozmowy co powinni co powinni co powinniśmy byli zmienić ech, ta idea takiej konstrukcji powinienem użyć by przez pandemię przejść lepiej sprawniej szybciej i nie nie nie, żeby ona nie była okupiona takimi stratami, chociaż trudno mówić o stratach, kiedy kiedy, kiedy w tle jest życie ludzkie to są tragedie każdej z tych osób każdy z rodzin tych osób które, które zmarły z powodu covid-19 i na jaki poziom edukacji wprowadził pan zagadnienia naukowe z tym związane nie wiem począwszy od szkoły podstawowej jest taki przedmiot przecież edukacja dla bezpieczeństwa jest prosić, żeby tam latać materiały, które związane są choćby tym czym mamy do czynienia teraz może najpierw do tej pierwszej części pytania odniosę co moglibyśmy zrobić, żeby złagodzić konsekwencje tej pandemii, bo oczywiście możemy przestrzegać pewnymi zagrożeniami one i tak się pojawią wtedy musimy bardzo szybko poznać poznajemy dzięki nauce i na tak jak pandemia to jest takie zagrożenia, którym żyjemy i z doświadczeń z tym zagrożeniem państwo wyciągać wnioski realne wydaje się, że niekiedy nie wyciągała przeszliśmy przykładowo w zeszłym roku przez fale jesienną a kiedy to latem specjaliści ostrzegali, że my będziemy mieć wzrost zakażeń hospitalizacji zgonów i tak, gdy Unia społeczeństwo decydenci byli raczej głośna NATO NATO rozszerzenia NATO się ziściło w tym roku już można było oczekiwać, że decydenci nie będą popełniać dokładnie tych samych błędów, bo zawczasu podejmą rekomendowane działania tak aby, przewidując problem minimalnie Zobacz, czego konsekwencją tak naprawdę znowu działamy ten wszystkiemu, mimo iż zgodnie z powiedzeniem musi najpierw powiedzie, czyli inaczej mówiąc nie uczymy się na własnych błędach no cóż to można złośliwe określić takich ludzi Zrzeszenia nie uczą na własnych błędach natomiast pan takie pytania, które dotyczy edukacji co tutaj powinniśmy tak naprawdę zrozumieć Otóż ktoś mógłby postulować skoro obecnie zagrożeniem jest pandemia pandemia wywołana patogenem, a wirusem mimo, który rozprzestrzenia się drogą kropelkową no to znaczy, że stronami edukacji należy natychmiast wprowadzić aspekty związane z biologią z epidemiologii ją najlepiej z Immunologii czy mówić o szczepienia, aby ich dokładnie o to chodzi Otóż nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jakie będą czekać nas zagrożenia dwudziestą pierwszą wielką wiemy, że na pewno zmiany klimatycznej możemy zaś postępu słowa, że w takim razie nasze dzieci państwo też uczyć jak najwięcej o klimacie to są wszystko ważne rzeczy natomiast, ponieważ jesteśmy dokładnie przewidzieć w stanie, jaka wiedza przyda się ludzkości społeczeństwu np. 10 lat 15 zapłacisz taka będzie najbardziej potrzebna, bo zamiast uczyć konkretnej informacji w zakresie danej dziedzinie oczywiście to jest też potrzebne byliśmy stawiać na kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia tak, żeby społeczeństwo potrafiło odnaleźć umowy sytuacji, żeby rozumiał jak działa nauka czym ona jest tak, bo dzisiaj bardzo słabo rozumiemy Otóż po ciasto wydaje nam się, że naukowcy nic nie wiedzą, bo co chwila zmieniają zdanie, a tak naprawdę to dlatego tak myślimy, bo nie rozumiemy, że nauka potrzebuje po prostu dochodu wytworzenia dużo dowodów wskazują w danym kierunku panie coś definitywnego nie rozumiemy, że nauka nie potrafi odpowiedzieć na pewne pytania albo potrzebuje czasu, żeby przeprowadzić badaniami odpowiedzi oczekujemy natychmiast i tu pojawiają się ci wszyscy manipulatorzy którzy, podając krótkie odpowiedzi, które są proste jak chodzi o przekaz dla Ambry są nieprawdziwe, ale są bardzo łatwo przyswajalny niż powinniśmy nasze dzieci uczyć też tego czym jest dezinformacja, jaką się rozprzestrzenia jak wygląda z informacją jak weryfikować wejdę panu słowo jak weryfikować źródła informacji jak sięgać po alternatywne dokładnie, ale też powinniśmy w mojej opinii uczyć dzieci kwestionować wszystko tak, bo tonie także kim ja chciałbym, żeby społeczeństwo uchwałom, bo ja jestem doktor habilitowany pracuje biolog medyczny pisze pracę, które dotyczą szczepionek przeciwko tak dalej, a co z nauką tak, żeby społeczne, bo na rozumiał że, żeby po prostu są opinie za opinię ma to może mieć każdy, ale nie ma faktów które, który ma tylko dany człowiek fakty są po prostu panią obiektywnym opisem rzeczywistości stara się wytworzyć nauka tak bardzo byśmy nie odwoływali się bez przerwy tylko do autorytetu mamy dzisiaj troszeczkę tak postępujemy mówimy Słuchajcie naukowcu akt za 200 i oni są mądrzejsi wiedzą lepiej nie nie tak jak chciałaby społeczeństwo wiedziało w jaki sposób samemu dochodzić też dobra dlatego dzisiaj my mam też w domu szkraba siedmioletniego od domu wydaje mi pytania ja zamiast udzielać odpowiedzi na tak definitywne staram się stymulować go do poszukiwania radni mówią jak sądzę, że są jeszcze sprawa podobna bodaj jakiś jakieś rozmaite ne na propozycję i próbujemy znaleźć argumenty kontrargumenty na strony mamy wszystko łącznie z tym, że istnieje Święty Mikołaj słusznych no i musimy dlatego Bugla już z niego nie wierzy, ponieważ wszystkie dowody wskazywały na to, że to jest tak, bo uczy, że tak jest niektórzy powiedzieliby, że jest niedobrym PiS-em marnuję dziecku dzieciństwa, że może właśnie od samego tego właśnie małego wieku powinniśmy wzmacniać z tą naturalną ciekawość dzieci tak naprawdę są mało minął owcami pytają się tato, dlaczego trawa Zielona co mogą często usłyszeć nie zadawaj głupich pytań, jaka ma być fioletowe różowe bank może Zielona, ale na to pytanie może zacząć w rozmaity sposób odpowiadać dziecku, opowiadając o tym, żeby Zielona jest taki bardziej ono wbija zielone światło co zielone światło na gruncie rzeczy doprowadzi do sytuacji, kiedy taki Malec przewodzi po 2 miesiącach i pyta tato, ale w takim razie jak wszystkie zielone, bo odbija światło zielone oczy, gdy pójdziemy w nocy do lasu to liście będą zielone no i wtedy widzimy, że mamy 7 latka, który zaczyna myśleć zupełnie inny sposób wychodzi poza konkret własnej rzeczywistości pudełeczka którymi bywa często zamykany i próbuje eksplorować rzeczywistość, a dziś poza poza tym właśnie konkretem, w którym czym czas znajduje jakiś różnych zabawek by dalej to jest właśnie coś co powinniśmy stymulować ma od najmłodszych klas z bardzo proste, ponieważ wciąż są bardzo na to podatne i łatwo jest unik to, żeby wzbudzić zielone niestety później idą do szkoły szkoła zabija on czekał albo osób podaje informacje składają do głowy mają te informacje po prostu co jakiś czas odtwarzacz by dostawać średnią ocen no dobrze to jeszcze 1 kwestia myślę, że zdążymy ją przed informacjami poruszyć co należało zrobić w kwestii szczepień by ta świadomość była większa byśmy nie byli podatni właśnie na na te bardzo proste twardo stawiane tezy przed przez przeciwników tych właśnie ile pracy należało włożyć to przed wybuchem pandemii Teresy z drzew przynajmniej niewielka część z nas miała wątpliwości no wydaje się, że tutaj decyduje o tym kilka czynników po pierwsze, przed pandemią media w Polsce dopuszczały coraz częściej do głosu osoby reprezentujące ideologię antyszczepionkowe, a to, dlatego że osoby zgłaszały publiczne kontrowersyjne i w związku z tym sensacyjnej spotykających się zwiększą media mówią, a tezy będę no cóż to, że kwestią odpowiedzialności druga sprawa jest odpowiedzialność polityczna polityków, którzy bardzo często, a inne ze swoimi wypowiedziami decyzjami rujnowały autorytet instytucji ochrony zdrowia osób, które reprezentują pomoc instytucji, czyli personelu medycznego co przekłada się później na na zaufanie np. kwestii szczepień, które rekomendują środowisko lekarskie w handlu są też, że kiedy już się, bo pandemia trwa, a to przecież w ogóle z warto wspomnieć, że na co dzień słyszałem pytania maj czerwiec później wrzesień 2020 roku, kiedy będą szczepionki, dlaczego trwa to tak długa praca później narzekania zbyt szybko wszystko trwało natomiast w momencie, kiedy szczepionki miały się pojawić szczepionki przeciw covid wiedzieliśmy, że będzie ogromna kampania dezinformacji mu oni powinni być też tego świadomi wiedzieć kto, gdzie na nich głosował, czego mógłbym od nich oczekiwać, żeby pojechał akt taki człowiek dany sędzia uzyskał najwięcej głosów jest najniższy odsetek wyszczepienia z tymi ludźmi porozmawiać to właśnie może pani praw, tak więc można było tego oczekiwać od prezydenta Dudy, że pojedzie na wschód Polski porozmawia ze swymi wyborcami przekona do szczepień, ale wpierw być może on powinien bardziej słuchać głos specjalistów Ula na temat szczepień będzie tu mamy sporo zaniedbań, ale powiem przewrotnie ja i tak jest niezwykle zadowolony, ponieważ połowa populacji zaszczepiła i co więcej gros z tych osób wie o wiele więcej na temat szczepień rozumie szereg różnych korzyści, które wynikają nie tylko ze szczepienia przeciwko, ale szczepienia przeciw innym chorobom również jako druga dorosła i myślę, że zasadniczo i tak w tym trudnym czasie pandemii wygraliśmy lepsze jutro dla zdrowia publicznego w przyszłości dziękuję panu bardzo za rozmowę dr hab. Piotr rzymski Uniwersytet medyczny w Poznaniu był naszym gościem kłania się pan, że dobry dzień dziękuję bardzo, naszych słuchaczy zapraszamy też informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŻYCIE W COVIDZIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA