REKLAMA

Wyższe mandaty to większe bezpieczeństwo?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2021-12-12 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwo kolejne odsłonie niedzielnego magazynu Radia TOK FM jest z nami pan Marcin Flieger Res Global Road sejf Partnership były policjant oraz były dyrektor centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym dzień dobry panu dzień dobry witam serdecznie temat, który dziś podejmiemy na antenie naszego Radia dotyczy wyższych mandatów i zapowiedzi wprowadzenia coraz ostrzejszych kar dla kierowców, którzy łamią przepisy chciałby pan porozmawiać na ten na temat tego w jaki sposób Rozwiń » oddziałuje na bezpieczeństwo czy wprost można przełożyć zasady im wyższe mandaty im wyższa sankcja tym bezpieczniej na drodze no powiem tak całą pewnością wysokość sankcji czy wysokość konsekwencji czy ciężkość w konsekwencji za naruszenie przepisów ma wpływ na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogo, a tak ma wpływ na to w jaki sposób zachowują się użytkownicy użytkownicy ruchu drogowego natomiast wiele badań, które było przeprowadzony na świecie, bo kończy się kończyło się takim stwierdzeniem, że bardzo trudno jest wyznaczyć wskazać co to znaczy odpowiednia grzywna i odpowiednia wysokość wysokość takiej kary natomiast całą pewnością, jeżeli taka kara zostanie taka wysokość kary zostanie ustawiona w sposób, który jest odczuwalny przez sprawcę naruszenia to ma to istotny wpływ na zmianę jego zachowania zakładają oczywiście to zmiany w pożądanym kierunku, czyli w sposób zachowanie Unii w sposób bezpieczny na drodze w jaki sposób można wyciągać wnioski, ale też korzystać z przykładów innych krajów by ta relacja była zdroworozsądkowa tak to tak to nazwijmy, ale przede wszystkim skuteczna, czyli kara adekwatna do przewinienia, a co za tym idzie poprawa bezpieczeństwa, bo przecież rozumiem, że oprócz wpływów do budżetu to głównym powodem, dla którego mandaty są coraz wyższe poprawa bezpieczeństwa takie założenie przynajmniej przyjmijmy no ja jestem zwolennikiem takiego założenia, że wysokość kary ma przekładać się na zmianę zachowania użytkowników ruchu drogowego natomiast ja bym to rzeczkę jeśli pan pozwoli przewrotnie podszedł do tego tematu, bo UE ja obserwuję to troszeczkę oddali do dyskusji, która dzieje się w Polsce i cały ciężar tej dyskusji skupia się na wysokości kary i na tym, że mandaty są podnoszone i ten wątek obrywa, a nawet wspomniał witam generowaniu dochodów do budżetu też występują natomiast ja myślę co na to trzeba popatrzeć zupełnie zupełnie inny sposób, bo tak dobrą sprawę kogo dotyczą tylko kto jest podmiotem tej całej dyskusji ci, którzy popełniają wykroczenia w ruchu drogowym, którzy naruszają przepisy ci, którzy stosują się do do przepisów powodują zagrożenie w ruchu drogowym myślę że, gdyby taka dyskusja dotyczyła zmiany bo, którego interesu wykroczenia, gdyby ta dyskusja dotyczyła podwyższenia grzywny za drobne kradzieże i batony czy czy jakiś niewielkiego niewielkiej wartości rzeczy supermarketu większość społeczeństwa potraktowała to jako coś co mnie osobiście nie dotyczy natomiast dyskusja dotycząca wysokości kar ruchu drogowym stała się stała się tak powiem dyskusją bardzo powszechna tak jakby wszyscy zakładali, że staną się mówiąc tak bardzo brutalnie klientami tego systemu który, który zajmuje się egzekwowaniem przepisów ruchu drogowego myślę że, że znacznie ważniejsze jest to czemu wysokość kary ma przeciwdziałać, czyli świadomość tego, że popełnienie naruszenia przepisów zachowanie niebezpiecznie na drodze będzie skutkowało odpowiednią odpowiednią grzywną czy poniesieniem konsekwencji ma spowodować to, że będziemy zachowywali się jak użytkownicy dróg w sposób bezpieczny zgodny zgodnie z przepisami myślę, że we wszystkich systemach z myślą jestem przekonany, że we wszystkich systemach egzekwowania przepisów ruchu drogowego najważniejszą cechą celem jest zmiana zachowań użytkowników ruchu drogowego tak, aby nie trzeba było w stosunku do nich wyciągać jakichkolwiek konsekwencji, ponieważ użytkownicy dróg będą poruszali się czy przemieszczali wykorzystali drugi sposób nie naruszając obowiązujących przepisów co wiemy i to podkreślam co wiemy na przykładzie wielu krajów jest możliwe muszę przyznać, że tak naprawdę Polski kierowca o jeśli czegokolwiek się obawia to najmniejszy sposób najmniejszy sposób bezpieczeństwa swojego i bezpieczeństwa innych jeśli już to obawia się dotkliwych sankcji finansowych, ale przede wszystkim zależy na tym, żeby nie przekroczyć granicę punktów karnych, która pozbawiłaby możliwości kierowania pojazdem i teraz myśl nowych przepisach przepisów, które mają obowiązywać bardzo popularne są popularne są mandaty z fotoradarów teraz kierowca ma wyjście z sytuacji nie wskazuje sprawcy dostaje grzywnę za to niewskazanie także ma wzrosnąć do 8000zł, ale też w tej trój trój Wyborowej tak jak mogę się wyrazić ścieżce rozwiązania takiej sprawy pojawia się mianowicie taka, że właściciel pojazdu nie wie, kto prowadził pojazd może przyjąć mandat na siebie adekwatne do czynu, ale nie nie będzie ponosił odpowiedzialność jeśli chodzi o punkty karne gości tak na zdrowy rozum to wszyscy będą wskazywać w ten sposób cały czas zakładamy w naszej rozmowie z tak kultura prowadzenia pojazdów w Polsce i troska o bezpieczeństwo wysoka, ale już teraz przejdę do praktyki, bo musi pan przyznać, że bardzo często wielu kierowców tak spogląda na sprawy tutaj oczywiście ta ułomność systemu odpowiedzialności w Polsce, o których pan teraz wspomniał, czyli przepisywanie łącznie przepisywanie punktów karnych w zależności od tego czy wykroczenie dotyczy kierującego pojazdem, bo punkty karne dotyczą kierującego pojazdem czy ktoś ponosi odpowiedzialność za niewskazanie jako właściciel pojazdu to jest coś, o czym w kontekście automatyzacji kontroli ruchu drogowego, o czym w Polsce dyskutowało się już od zasad samego początku, kiedy pierwszy fotoradar pojawi się na polskich drogach natomiast gdy rozwiązanie jest bardzo proste i są są przyjęte skuteczne sprawdzone rozwiązania w innych krajach, które eliminują tego rodzaju sytuacja mianowicie przyjęty model odpowiedzialności właściciela pojazdu za naruszenia przepisów popełnione w tym pojazdem jest model, który oczywiście też może budzić pewnego rodzaju dyskusje natomiast jest to jest to rozwiązanie, które przyjęte jest jako skutecznej tutaj odniosę się też do udo do 1 dokumentu, który powstał klub koncerty Partnership i ja, kontaktując się z moimi kolegami w Polsce podczas prac nad różnego rodzaju przepisami zachęcałem do lektury tego dokumentu jest taki przewodnik mówiący o tym na co należy zwrócić uwagę tworząc, budując przy, wykorzystując system automatycznego nadzoru nie tylko na prędkość, ale generalnie nad ruchem drogowym i właśnie wprowadzenie modelu odpowiedzialności właściciela jest najbardziej zalecany, bo wszystkie kraje, które budowały takie systemy wdrażały nowoczesne rozwiązania techniczne wspomagające ten formę, czyli egzekwowanie przepisów ruchu drogowego borykały się z tego rodzaju problemami, o których pan właśnie kilka dni wspomniał rozwiązały to osób krótki prosty skuteczny decyzją polityczną oczywiście, wprowadzając do odpowiednich legislacji przepisów regulujących funkcjonowanie takich samych swoich krajach właśnie model odpowiedzialności odpowiedzialności właściciela pojazdu natomiast natomiast ja cały czas wraca do 1 do 1 kluczowej rzeczy, która gdzieś jest pomijana przy dyskusji o wysokości KE, że my tutaj mówimy odcina, które są czynami naruszającymi przepisy to odniosę się nawet porównałem to kilka budo do kwestii do kwestii kradzieży batonów w supermarkecie, gdzie jest, o czym powszechnie akceptowanej w zasadzie szans ludzie ludzie o tym myślę, że ktoś z naszych najbliższych członków rodziny mógłby takiego czynu dokonać natomiast przekroczenie czy naruszenie przepisów ruchu drogowego jest jakiś tam sposób traktowane raczej nie jako coś złego tylko właśnie przypadek nawet pan użył określenia bardzo popularny czy powszechne są mandaty z fotoradarów ja uważam, że to są wszystkie te rzeczy, które wcale nie muszą być popularny powszechny, bo można wyeliminować w sposób bardzo prosty, zmieniając nasze zachowania działania egzekucyjne jako jeden z elementów podejścia do systemu bezpieczny bezpieczeństwa ruchu drogowego takiego podejścia bardzo kompleksowego właśnie ma na celu nie ma na celu zmianę zachowania uczestników ruchu drogowego tak, aby te wszystkie metody wszystkie systemy przymusu czy wyciągania konsekwencji stały się narzędziem oczywiście, ale narzędziem, które czeka stoi jest wykorzystywane jak najmniej to jest taki generalny cel, który przysługuje czy mu przyświeca różnego rodzaju działań w tym także ustanawianiu tej odpowiedniej adekwatnej wysokości kary, która ma działać w pewien sposób odstraszająco od od popełniania wykroczeń w ruchu drogo zadawałem panu to pytanie podczas naszych rozmów na antenie Radia TOK FM czy istnieje kraj idealny jeśli chodzi o przepisy ruchu drogowego ich skutkować nie na bezpieczeństwo całego systemu kar idealna w targach lato to byłaby taka kara, która nie musiała być stosowana, czyli znowu wrócę do tego, o czym powiedziałem przed chwilą Kari dale jest taka, która jest i czeka, a w zasadzie lido tkliwa będzie dotowana dotkliwa nie może mówić o mój okazu idealne musimy też odnieść do go by prawie idealnego społeczeństwa, które w pełni rozumie to, że poruszanie się droga jest regulowane pewnymi przepisami tak jak szereg sfer naszego życia jest regulowane przepisami do większości tych przepisów stosujemy, bo wiemy, że np. jeżeli byśmy złamali pewien przez przepisy zasady bezpieczeństwa nie podchodząc do balkonu na dwunastym piętrze się wychylając i zagrażają swojemu życiu życiu osoby, które przechodzi pod balkonem jest to pewnego rodzaju zachowań niebezpiecznych jest i nieakceptowalne, więc czemu mamy akceptować zachowania niebezpieczne na drodze czy poruszają się pojazdami jako jako osoby pierwsza, więc ja do tego cały czas wracam także, że karą idealną jest kara, która nigdy nie powinna być zastosowana w Rudniku okoliczności, które tak miało być stosowane i realistycznie podchodzą, ale tak w kontekście tego słowa idealnie bardzo kraj, w którym jest pan związany, czyli Szwajcaria uchodzi za taki wzorcowy jeśli chodzi o kulturę na drogach są kraje skandynawskie także mam wrażenie, że to wiąże się akurat nieuchronnością i dotkliwością kary, bo jednak Polski kierowca mówienie tam trzeba uważać, bo było, bo możesz tak naprawdę zbankrutować od od mandatów, jakie na siebie nałożą to w Szwajcarii wygląda, gdy pan chciał powiedzieć wygląda to w Szwajcarii i taki sposób, że przy funkcjonowaniu systemu odpowiedzialności tam jest przecież zależy od kantonu, ale czy funkcjonuje system odpowiedzialności odpowiedzialności właściciela pojazdu, czyli przystosowaniu automatycznych systemów jest to jest to odpowiedzialność właściciela pojazdu, czyli ten system jest znacznie prostsze niż w Polsce i nieuchronność kary w przypadku osób, które popełniają te przepisy były popełniają wykroczenia naruszają przepis jest znacznie szybsza natomiast też jest dosyć wysoki poziom wzajemnego poszanowania uczestników ruchu drogowego i to dotyczy zarówno relacji pomiędzy rowerzystami pieszymi korzystającymi z pojazdu wszyscy w zasadzie i to powie wszyscy wszyscy w Szwajcarii są raz użytkownikami komunikacji publicznej z pieszymi oraz kierowcami pojazdów tu to są samochody to są rowerowego w niczym się nie różni od Polski kwestia polega na tym, że wzajemne poszanowanie się chęć spokojnego współdziałania współżycia jest jest jest dominująca i to i to przekłada się też na poziom na poziom na poziom bezpieczeństwa i myślę, że to wcale nie jest kwestia tego kraju, w którym w, którym tak jak inne zasady są bezprawne myślę, że to kwestia indywidualna i tego jak każdy człowiek podchodzi do tego w jaki sposób chce korzystać z tej drogi i jest kwestia świadomości i takiej indywidualnej dojrzałości, bo w Polsce także są osoby, które też poruszają się w sposób zgodny z przepisami i to, że ktoś wyjeżdżając zagranicę mówi muszę bardziej uważać raczej nie bierze się przynajmniej ja twierdzę nie bierze się z tego, że jest wyższy mandat czy kara jest bardziej bardziej nieuchronna, chociaż też ma znaczenie, ale też kwestia indywidualnego podejścia do do dochodu tego jak nam się zachowywać kwestia kultury osobistej i to jest kwestia indywidualna każdego człowiek natomiast jest jeszcze 1 rzecz, której chciałbym powiedzieć to jest kwestia dotyczy Polski i tego w jaki sposób te nowe kary mogą być w Polsce skutecznej wpłynąć na zmianę zachowania to jest rzeczywiście działalność służb kontrolnych i sposób egzekwowania tego tych przepisów które, które są już obowiązują w Polsce umów tak, aby właśnie te zmiany zachowań użytkowników ruchu drogowego faktycznie faktycznie nastąpił dziękuję panu bardzo Marcin Flieger z Global Road sejf Partnership były policjant oraz były dyrektor centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym był naszym gościem dobre, jeżeli pan żyć dziękuję nawzajem i dużo bezpieczeństwa dla wszystkich dziękujemy bardzo państwu dziękuję za wspólnie spędzony czas swoim powodzi notarialny cechy to koniec naszego niedzielnego magazynu teraz informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA