REKLAMA

"Jestem szczęśliwa, że udało mi się przepracować wiele lat ze wspaniałymi ludźmi. Na pewno potem będzie wielki smutek"

Wywiad Pogłębiony
Data emisji:
2021-12-12 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
28:21 min.
Udostępnij:

Rozmowa z Hanną Wróblewską, która decyzją ministra Piotra Glińskiego kończy pracę na stanowisku dyrektorki Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu to jest wywiad pogłębiony Anna Wacławik-Orpik czujności słuchaczy pamiętają na pewno zapowiadała czasem jakiś w Andymaterii, że w dzisiejszym wieczornym programie będą rozmawiać z dyrektorką zachęty narodowej galerii sztuki Hanna Wróblewska z państwem ze mną dobry wieczór dobry wieczór jak pani przyjęła nominację swojego zastępcy to taki można powiedzieć gorący temat, chociaż sztuka zazwyczaj naszych emocji nie rozgrzewa naszych to znaczy Rozwiń » narodowych niech użyje tego słowa zaskoczeniem zaskoczeniem pozytywnym po prostu zaskoczeniem dobrze to, trzymając się dalej tej pewnej powiedzmy formy dyplomatycznej co panią zaskoczyło najbardziej chyba to, że na miejsca dyrektora zachęty proponuje się osoby, które jest prezesem jest tu 1 ze związków twórczych, bo co chemicy z zasadą zachęty bycie otwartym dostępnym i być takim polem do rozmowy i negocjacji dla różnorodnego środowiska artystów dlatego ich w swoich wyborach jej zespół kuratorski zawsze opieramy się na pojęciu użyteczności sięgamy do różnych środowisk różnych miast także nawet granicy tutaj dobić występuje często może być postrzegany jako potencjalny konflikt interesów, więc to była taka pierwsza myśl pierwszą uwagę brak konkursu brak konkursu czym zaskoczył mych trudno powiedzieć nie zaskoczył, dlatego że wiedziałam, że przez pobyt pan minister rozważało kilku o tym po tygodniu odszedł dowiemy, że konkursy nie są obligatoryjne na te stanowiska tak to prawda, że konkursu ja sam jestem osobą, która dyr, która jest dostała nominacji dwukrotnie ani przeszła przez weryfikację konkursową, a także misie wydaje, że w tej sytuacji takiej bardzo niepewnej konkurs byłby najlepszym takim ostatecznym sprawdzianem dla kandydatów także oczywiście dla pana Janowskiego do korków nikogo nie wyklucza może poza byłoby je tutaj pod poddać takiemu autu wykluczenie mówią, że jest to jest potrzeba zmiany to oczywiście mogę po tych wielu wielu szczęśliwych dlatego zachęca ustąpić brać udziału, dlaczego akurat fakt, że pani następca jest prezesem 1 ze związków może być problematyczny myślę, że jest konflikty myślę, że może być postrzegany konflikt interesów i reprezentowanie wybór reprezentowanie tylko 1 opcji związkowej mówi można oczywiście nikt mu się po owocach go poznać tryb baterii jest także, że rzeczywiste dochody budżetu takie obawy no ja myślę, że my mamy już sporo przesłanek, żeby móc mówić o owocach podobnych operacji w innych instytucjach w Polsce, które w ciągu ostatnich kilku lat zostały przyjęte drogą pewnej partyjnej czy światopoglądowej nominacji ja nie jestem nie mam wglądu też takie dane bardzo szczegółowe czy branżowy czy pani wie w uzna pani dane liczby mówią o tym jak publiczność potraktowała propozycję instytucji, które już wcześniej przed zachętą zostały przyjęte przez tych nowych nominatów władzy nie mam żadnych danych powiem tak musi być przecież musimy pamiętać, że przeszliśmy przez okres pandemii i wydatkowi biernik sekwencji straci tutaj wyznaczeniu pewne był generalnie instytucje by każdy tylko instytucje kultury instytucje muzealne przez długi czas były po prostu zamknięte to każdy tutaj pandemia, więc bolesny sposób wszystkich dróg dała do frekwencji do kredytowej tak to jest ważny argument rzeczywiście dużo wydarzeń odbywało się online jednak oglądanie sztuki online nie jest stosowana to nie jest tak to tak jak z teatrem troszkę doceniamy starania bardzo się cieszymy że, że coś się dzieje, ale jednak jest to słynne zjadanie czegoś bardzo smacznego przez papierek innym to w takim razie inaczej zapytam czy ten krajobraz w takim świecie propozycji związanych ze sztuką dla publiczności w Polsce się zmienił w ciągu ostatnich kilku lat trzyma pani poczucie, że czegoś mogło zabraknąć, że jest wystarczająco różnorodnie wiem, że oczywiście też perspektywa dyrektorki wieloletniej jednej z najważniejszych instytucji w Polsce niewątpliwie natomiast nadal odwołuje się do pani eksperckiego oglądu pan wypełnia mieszka pytać pracuje w Warszawie był wobec krytykowanej do Warszawy, ale staram się też wsypać do dzisiaj w całej Polsce i ten krajobraz cały czas niskie bardzo też różne od dość różnorodny są różnego rodzaju instytucje narodowe państwowe publiczne prywatne samorządowe i daje nam to jednak pewien pewną taką różnorodność można się zastanawiać czy w jaki sposób dystrybuowane są winę środki finansowe pomiędzy instytucję to jest rzecz bez badań jednak bez bierze, że taka różnorodność instytucjonalna jest dość jest, ale już nie w Warszawie w Warszawie muzeum MSN czy muzeum sztuki nowoczesnej w związku z tym bardzo różnorodny w stosunku do bessy jest centrum sztuki współczesnej zamek Ujazdowski jest trochę inna ciągle jest zachęta do jest kilkanaście galerii prywatnych, a może nawet kilkadziesiąt i parę takich instytucji wystawienniczych, a więc wierzę chcę wierzyć, że jeszcze jest, gdy wystawy, choć jak mówi bardzo często nigdy dość miejsca prezentacji kultury współczesnej sztuki współczesnej do prezentacji artystów być może jest czas na taką jeszcze większą samoorganizacji oddolnych, bo już Tre ba ma miejsce np. we Wrocławiu czy np. miał miejsce w Gdańsku może czas wielkich instytucji Mido, a wracamy do czasu oddolnych takiego działania do tego ile razy była pani chce z 2 w ciągu ostatnich kilku lat byłem kilka razy te generalnie jest wielu pechowi rabusie patrzeć na wystawy nie tylko to tylko opcji pieczenia bezpieczna bez sposób w jaki są prezentowane były i powie tak, żeby sobie wyrobić własną opinię, jaka to opinia a, robiąc własną opinię ale, ale grać bez ryczy dopóki coś doprecyzować jako dyrektor innej i ciągle jest jako dyrektor innej instytucji nie będę recenzować działań kolegów i koleżanek dyrektorów innych instytucji no dobrze umówić się na ten rodzaj kompromisowej wypowiedzi, a czy nie pani poczucia, bo rzeczywiście ja jednak pewną zmianę akurat w przypadku zachęty czy też może spowodowaną tą zmianą, która ma w Zachęcie już lada dzień prawie nastąpić zauważyłam, a mianowicie protest środowiska czy to jest pierwszy raz, kiedy widzę wreszcie mam ochotę powiedzieć po tych kilku latach no takie pospolite ruszenie środowisko, który składa się z indywidualności może nie jest ich pierwszą aktywnością zrzeszanie się czy też masowa ma masowy protestowanie i temu podobne inicjatywy tymczasem po raz pierwszy widzę jakiś jakiś taki ruch, o czym świadczy to świadczy, że zachętą jest podział miejskiej zachęta jest bliska nie tylko tym artystom, którzy wystawiają prawda tu jest policzalne liczba i może staramy się tych podatności, ale i zachętą jest ważne dla ogółu środowiska testowe zachęty jest ważne dla widzów zachęty ważne dla społeczeństwa i cieszę się, że mam potwierdzenie tego, choć nie jest jest to jakby zupełnie nowego, bo ja wiem, że tak do świętej instytucją ważną i ze strony hossy od strony historia skody tradycji, ale też od takiej codziennej działalności działalność nie tylko wystawienniczej działalności komunikacyjnej edukacyjnej dostęp do życiowej tak zachęta ma tutaj rzeczywiście można powiedzieć pewne sprawy bardzo się rozwinęły co kilka problemów też zostało rozwiązanych trwa digitalizacja zbiorów jeśli można tak powiedzieć, choć chyba nie wiem czy cały zbiór uda się zdigitalizować bardzo w to wątpię, albowiem etyki procesu w tym dekady natomiast rzeczywiście jest zachęta takim miejscem, gdzie bardziej dostępnym też miejscem, gdzie bardzo dużo się działo, gdzie w nie tylko wystawy, ale życie artystyczne intelektualne się toczyło chcę wrócić jeszcze na ślad tego pytania od protesty środowiska czy nie znalazłoby pani jednak w tym znaku, że środowisko widzi, że nie jest dobrze nic, ponieważ jest sobie by prezes zachęty jest obiektem tego Tychy chce docentowi protestów użyty od środy, czyli chciałaby w tej sytuacji zabierać głosu doszły ze środowiskowych w tym takie pytanie ze stosunku do środowiska też o wszystkich akcjach wiem jedno jest na świat osobą, która się w mediach społecznościowych też widzę, że jestem, ponieważ teraz bardzo kursuje na dowód 5 tego kolejnego roku wtedy wystawienniczy wielkie, że mój zespół też je i informacyjny o szczyt i oczywiście widzę, gdy tak dużą sympatią jest dużo sympatii wobec osób do pisze wiele osób mnie Wołgi i takie wyrazy sympatii przekazują też osoby pierwszego dawców dziękuję, że mają styczność z publicznością no to jest takie takie wsparcie bardzo fajny bardzo miły i ich bardzo się z tego cieszę myślę, że to pomoże nam przetrwać takie najtrudniejszy byt mniejszy wobec nowości chciałem zapytać jak pani odbiera tylko rodzaj ex sygnału od znajomych, że noże jakoś są z panią w tym momencie tej zmiany by w OSZ ty do mnie piszą dzwonią nie tylko znają, więc to jest to jest miłe, że kieruję te słowa uznania ludzie, którzy wypili zdają się wtedy wiem, że będzie dotyczył Hanny Wróblewskiej pirata chodzicie tajność jest, kiedy tylko od dotyczą instytucji od dotyczącego zespołu, który w których, który do tego człowieka jest nawet wtedy obyciu kogoś bardzo bardzo ważny otrzyma pani poczucie, że mamy jednak w Polsce od kilku lat do czynienia z czymś w rodzaju drenażu mózgów jeśli chodzi o środowisko zarówno organizatorów kultury jeśli można użyć tego może niezbyt eleganckiego sformułowania na dyrektorów dyrektorki kuratorów i kuratorki, którzy pracują nie w Polsce głośny transfer Alicji Knast z muzeum Śląskiego do Pragi koszary dziś w Brukseli no to z kuratorem galerii już od wielu lat tak od wielu lat była sobie i minister to powie tak w jakim sensie to jest bardzo bardzo okej, że źle było, że zajmują one tak ważne stanowiska za granicą że, aby do tego doszły bardzo bardzo żałuje brak koalicji, kto jest muzeum śląskim to jest taki zupełnie inne instytucje i wydaje się, że wielka szkoda, że pozwoliliśmy wyjechać, ale bycie dyrektorem narodowej galerii wtedy to jest coś, więc cieszę się, że mam koleżanki do takich spod wody w środowisku, która została doceniona przez Czechów i która zawiaduje bardzo bardzo ważnymi zbiorami bardzo ważną historię bardzo ważnymi ważnymi podatkami, bo tam wiele rzeczy zrobić tak sobie cieszyłem się wiadomości lekarz na rzecz krakowskiej i została dyrektorem muzeum belgijskiego kadetom widu to też wielka wielka rzecz lub chcesz zdobyć od dawna obserwowałam i kariery kolejny stopień sesje odbyte niestety w tej to czy po kuratora tej Liverpool i cieszę się, że wykonała ten dostęp by następnie są bardziej, że być może kiedyś wrócić tutaj od siebie mieszkań do stanowisk gotów do akcji ktoś w kasie średnio będziemy mieli już byli też tutaj w Polsce obniżyły thedy, jeżeli tylko chciałaby się, że się tym kandydatem na każde muzeum tutaj w Polsce notę z kandydatek jest sporo tych co ciekawe kandydatek, ale już rzeczywiście wiele galerii straciły szefowe to to jest to swoją drogą też symptomatyczne że, że wiele tych zastępstw tak to ujmę oględnie dokonało się też na poziomie dziennych rowy to prawda w to prawda dostaw nawet we zostaje figurę tak jest bo kto chciałby tak dużych światowych także tych bardzo bardzo konserwatywny, który by decydują by działania do takiej liczbie i dialogu itd. dostał takiej nie powiedzą nazwiska rodziców z dala od pewnego profesora dostaw i właśnie wysuwa stawce zakończy za kończący się z końca to takie zdanie, że rzeczywiście to dziwne, że te coraz mniej jest dyrektorek są one dostępu zastępowane przez pierwszy Juve to prawda nie jest chyba kwestia budżetowa, ale socjologicznie bardzo ciekawa jestem bardzo wie, że socjologicznych kiedyś też przypada, więc mam nadzieję, że to się zmieni pychy by jest też Warszawa Centralna Warszawa jest jednak największym ośrodkiem i niezależnie od tego co myślę na ten temat jednak wielu artystów mieszka w Warszawie tutaj pracuję tutaj żyje czy czy będą faktycznie mieli miejsca w tych mniejszych galeriach to prezentowania swojej sztuki czy też może wrócą czasy dawne drugiego obiegu, gdzie zaczniemy my widzowie zwiedzać pracownie i mieszkania artystów aktu stanu wojennego bywało, gdy zwiedzali pracownie bliskie jak tylko jestem tutaj bardzo tajnej bazie dziś, że niedawno zwiedzali pracownie Diany Rynkowski, którą serdecznie pozdrawiam cywilny ostatni raz jeszcze paru lat wpisują się takie działanie każdego z tych dzielnic ze świata w Pradze północ czy Pradze-Południe że, aby tak jest w nocy muzeów występują pracownie i publiczności jesteś taki bardzo ciekawy ruchy oficjalny miasta Warszawy prowadzi zespoły, które powołało zespół do spraw warszawskich pracowni historyczny, który dba o to, żeby pracownik, kiedy zam. w przepisach kiedyś zasiedlane przez artystów będący będący pracowniami artystycznymi przerwany Tylkowski po śmierci artystów były dostępne dla innych artystów jako pracownik, ale chcemy udostępniania tych śladów śladów artystycznych od czasu do czasu szerokiej publiczności, więc na zwiedzaniu zapoznawali się z artystami zwiedzanie pracowni bo, żeby tylko zyskać natomiast gdy będzie wystarczająco dużo tych miejsc nigdy nie jest dużo artystów jest coraz więcej i nasz system taki wystawienniczy naczelnymi wydobycie musimy zachowywać w takich trudnych wyborów kogo pokazać w jaki sposób pokazać w jaki sposób zdobywać głosowali w tej ze mną trudy oczywiście galerii publicznych leży prywaty w jaki sposób uzupełniają uroczystym sposób, że gazety publicznym nigdy, bo tak opiekować się w ustawie galerie prywatne, ale też galerii prywatnych też liczyć na policzalnych widoczność rynek sztuki ciągle jest dosyć mały, więc liczę na to, że wystąpi w taki rozwój sektora prywatnego i tak jak podkreślam też rozwój takich oddolnych inicjatyw było dobrze to jest bardzo bardzo ważne, żeby młodzi ludzie studenci od gazowni patrząc na duże instytucje i to aż do galerii prywatny by szczególnie na studiach organizowaliśmy robili to właśnie osób, bo takich co w takich ciężkich czasach tego typu miejscach rodzą się czasem ciekawsze idee no właśnie stan wojenny nawiasem mówiąc też artyści, którzy otworzyli po różnych dziwnych miejscach oraz pokazywali swoją sztukę w kościołach np. wyrośli później po transformacji ustrojowej wyszli z tego ruchu to są znakomite nazwiska osoby, które startowały wtedy tych czarnych latach jest wiele prawda waloryzacji absolutnie Polski tak to już w tej chwili osoby, które w historii sztuki polskiej się zapisały czy widzi pani niebezpieczeństwo, obserwując też to politykę kulturalną państwa mówię to z pewną był pewnym przekąsem czy widzi pani niebezpieczeństwo tego, że zaczniemy żyć w czasach, w których sztuka ma być ładna, a niektóre kategorie zostaną nazwane z generowanymi dzieł niektóre kategorie dzieł niektóre dzieła zostaną zdjęte z wystaw będziemy oglądać decyzje dyrektorów o tym co jest sztuką to każdy dyrektor ma prawo do DPS do pewnych decyzji i bo też obowiązek chodzi by powiedzieć za to pewne konsekwencje jeśli odbierają tylko z tego prawa ani dyrektorom Eli kurator będzie artystą jest jakoś nie czuje specjalnie zagrożone przez tego błędu ani ani czy się, gdy zagrożone wszystko tego piękna w sztuce czy złe wieści sztuczne, czyli przez również nie czujesz się zagrożone przez kategorię sztuki zdegenerowanej myślę, że sztuka tej spółki z aresztu widzę nawet trudno trudno mi porównywać sytuację dziś tu dziś niestety sytuację 40 lat temu sytuacja stanu stanu wojennego myślę, że żyjemy tak zupełnie innym świecie pod względem komunikacji i sposobu komunikacji że, aby jeszcze zupełnie inne sytuacje trzeba pamiętać, że na dobrej złe czy innym była sztuka leczy i inaczej sztuka komunikowała się w latach osiemdziesiątych i innego rodzaju narzędzia środki sztuki, ale też środki mediacji czy negocjacjach jeśli mają dzisiaj, że też wspomnę chociażby o mediach społecznościowych prawda jest jeszcze stół jest oczywiście tym pokoleniem, które rozróżnia analog, iż świat wirtualny dlatego dla młodego pokolenia to jest jedno to samo, więc czy sztuka się wtedy zmienia czy komunikacja się wtedy widział tak oczywiście może być tylko z tej perspektywy dostrzega natomiast toż to na pewno będzie wyglądać inaczej tak jak i dacie będzie wyglądał świat po pandemii z takiego punktu psychologiczne do socjologicznego to znaczy jak jestem ciekawa o tyle takie motywy psychologiczne socjologiczne, bo tak będą widoczne dopiero za rok 2, ale już z obowiązku White Space kilka akurat ciekawi czy opiekun sam Kolek, którzy są zaciekawieni takimi długofalowymi badania żeby, żeby zobaczyć jak artyści, którzy dorastają zrobił dyplom właśnie w tych ciężkich czasach, którzy są przez to z 1 strony pozbawieni normalnych zajęć normalnego takiego rytuału przejścia, gdy klub obrad dyplom obu gości nawet pisarzy tak dalej jak te rozwijają swoje sposoby komunikacji ja się rozwija ich kariera tak to jest 1 część druga to jest to, o której mówiłyśmy wcześniej, czyli to, że obcowanie ze sztuką wymaga obecności kontaktu bezpośredniego widza z dziełem w każdym razie z większością chodził to prawda nic nie zastąpi takiego fizycznego fizycznego kontaktu ze sztuką, ale dla młodych pokoleń ta fizyczność bardzo często już we środę rząd wybrał społecznościowych w internecie ja tego nie rozumie, ale wiem, że tak jest, że mówimy tutaj taki prosty w działaniu, że czy odnajdzie patrzy w dokumentacji w Realu zdobyli wystawy dla tych myślę np. w tej chwili prosty sposób myślę o o tym w jaki sposób młodzi artyści posługują się chociażby Instagramowym niejako pamiętnikiem, ale jako o by osoba wyraża sposobu publikacji czy też sposobem komunikacji o sztuce tylko taki dodatkowy i sztukę po prostu sztuka w jaki sposób chociażby konto do integracji staje się nośnikiem sztuki artysty nie przez warstwy dokumentacyjnej, a jako medium tak to rzeczywiście ciekawy też nie jestem pewna czy do końca dla mnie chociażby, dlatego że nie wiem jak bardzo okłamał mnie mój ekran ekran komputera jak bardzo mnie szukał tych niebiesko chce wydzielenia żółtych to prawda, ale boję się to oczywiście bardzo wierzę, że do byt Jaskółki nie są za wjazd, ale są i prawda, że jakby równocześnie to film wideo to nie znaczy, że byłoby Lach oba wielokrotnie posiada informacje o śmierci pana pan Jerzy przyszedł do oczywiście, ale Ślęzie niewielkie szanse na to są tak poza tym, ale też, kiedy obserwujemy też by kluby dowiedziała Polak, gdzie malarze oprócz tego, że maluję to stosują jest wypełnienie każdej Izby współczesne techniki przekazu malują światłem snopa światła np. tak jest i używają lido no właśnie to faktycznie filmy Agnieszki polskiej da się oglądać na ekranie i wtedy to nie wzbudza żadnych moich wątpliwości tego rodzaju obcowanie z dziełem sztuki, że akurat artystka przywołam niejedyną kok oczywiście wszyscy oczywiście czymś innym jest jeszcze jest chyba przełożyć Berlin wystawy równo, bo przełożyć dzieło to jest jeszcze i jeszcze tej debaty w jaki sposób przełożyć wystawy świat wirtualny no to jest ciągły pytanie zagadka, bo przecież chodzi o wystawę 3 de tres w tym zakres dokumentacyjny to jest wszystko dokumentacja wystawy to jeszcze nie jest wystawa wystawa to taką całą fizyczną obecnością widza obserwatora uczestnika, a wracając na chwilę do zachęty z czego jest pani dumna i dosyć często ostatnio zadać za, gdzie był to pytanie i za taką swoją pierwszą intuicją i pierwszy odpowiedział, która była w związku z poz przy dużej bessy te istota otwartego przyjaznego i dostępnego dla szerokiej rzeszy widzów i ważnego dla całego społeczeństwa z tego jestem dumny jestem dumna żadnej z każdej dostawy jest dumna, ale żadnej szczególnie jestem dumny z tego czym zachwyca się stała przez te wszystkie lata czy usłyszymy za jakiś czas, że Hanna Wróblewska została dyrektorką jakiejś prestiżowej galerii bardzo jak np. chętnie, więc nie jestem nie jestem wróżką dlatego przez pewien, bo bym się na pewno przez pewien wobec chwili będziemy słyszeć, bo mam takie poczucie, że w styczniu należą się bardzo długie wakacje jak długie, bo co do Niemiec i ile powinien trwać urlop, żeby człowiek wyborców w normalnych warunkach 3 tygodnie tu powiedzmy sobie dubluje zdaje sobie 6 tygodni z jakimi emocjami żegna się pan zachętą ja cały czas jeszcze jest w trybie załatwiania bieżących spraw domykanie rozliczeń budżetowych i wydali taką refleksję, czyli czas na pewno na pewno jestem dumna szczęśliwa, że udało mi się tutaj tyle czy przepracować tak wspaniałymi osobami stworzyć dobre instytucje na pewno potem będzie też wielki wielki smutek nie ukrywajmy tego będę robiła dobrą minę do tej gry i wytrwa do końca natomiast jest oczywiście kawał życia to są 2 kadencje nie ukrywam, że żegnamy się z panią z żalem mówi żegnamy się ja jako współ autorka programu antymateria wielokrotnie mówiłyśmy o tym co dzieje się w Zachęcie wielu wystawach wielu inicjatywach nie powiedziałyśmy również był jednak to był bardzo bogaty pro program i i nie do końca takie było nasze zadanie, ale mam poczucie, że to były bardzo dobre lata zachęty i za ten czas dziękuję w imieniu swoimi też słuchaczy słuchaczek obywatel bardzo również dziękuję i jakby ktoś z nami zostać proszę myśleć o Zachęcie proszę obserwować zachęty to zostaje ze spotu zostaje program co zostaje instytucję bardzo dziękuję za rozmowę mam nadzieję, że słyszymy się już po tym, bardzo długim pani urlopie, kiedy być może usłyszymy, gdzie Hanna Wróblewska ze swoimi kompetencjami doświadczeniem będzie dalej realizować pasję do sztuki, bo to jest pasja prawdę tak życie z tego się nie wychodzi tak po prostu jak z biura po szesnasty niestety tak można niestety, ale do nas Stacey to tak działa bardzo dziękuję za rozmowy moją i państwa gościnią była Hanna Wróblewska jeszcze dyrektorkę zachęty narodowej galerii sztuki dziękuję bardzo, Anna Wacławik-Orpik zapraszam za tydzień po dwudziestej do wywiadu pogłębionego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POGŁĘBIONY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA