REKLAMA

"Hiacynt. PRL wobec homoseksualistów"

SexAudycja
Data emisji:
2021-12-12 23:00
Audycja:
Czas trwania:
49:11 min.
Udostępnij:

Czy „Hiacynt” jest opowieścią o współczesności, ubraną w historyczne kostiumy? Opowieścią uniwersalną? Rozmowa z Remigiuszem Ryzińskim, filozofem, kulturoznawcą, reportażystą, autorem książki "Hiacynt. PRL wobec homoseksualistów".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór rozpoczynamy kolejną seks audycję przed mikrofonem dr Aleksandra Krasowska psychiatra seksuolog oraz dr Robert Kowalczyk psychoterapeuta seksuolog dzisiejszą audycję wydaje Szczepan bazarek jak zawsze zachęcamy państwa gorąco dokumentowania zadawania pytań poprzez media społecznościowe tak jak Facebook instagram znajdą państwo pomnikiem seks w toku można też do nas pisać na adres audycji seks małpa TOK kropkę FM w dzisiejszej audycji porozmawiamy o machinie Rozwiń » pogardy nienawiści, jaka została wytworzona w latach osiemdziesiątych przeciw osobom heteroseksualnym, ale nie tylko na potrzeby bieżącej sytuacji politycznej do wspólnej rozmowy na ten temat zaprosiliśmy wyjątkowego gościa polskiego filozofa kulturoznawcy i reportażysta prof. Remigiusza Brzezińskiego dobry wieczór dobry wieczór w zeszłym tygodniu miała premierę twoja kolejna książka pt. hiacynt PRL wobec homoseksualistów ukazał się ona nakładem wydawnictwa czarne hiacynt to już trzecia z kolei książka przybliżająca 4 społeczności LGBT w Polsce oczywiście mamy tutaj głównie lata osiemdziesiąte można powiedzieć, że w botanik nadała nazwę wielu akcję milicji w tamtym okresie poza docentem oczywiście wspomniały się akcji Wrzos, ale wraca z Hiacynta czym była ta akcja z jakiego powodu ona była szczególna, dlaczego tą swoją książkę zbudowały właśnie wokół tej akcji akcja hiacynt była szczególna z tego względu, że dotyczyła grupy ludzi, a opisanych nazwanych naznaczonych przez władze dotyczyła, więc wszystkich homoseksualnych mężczyzn w Polsce jej wyjątkowość polega również na tym, że była to akcja obliczona na trwanie przez wiele lat i że nigdzie indziej na świecie nigdzie indziej w Europie w tym czasie ani ani nigdy wcześniej, mimo że niektóre systemy polityczne były bardziej opresyjne wobec homoseksualistów niż ówczesny system w Polsce nigdzie indziej taka akcja nie miała miejsca na czym polegała przede wszystkim polegało na tym, że milicja ani SB milicja wychodziła miasto zdobywała informacje na temat mężczyzn homoseksualnych miejsc, w których się spotykają klubów, do których chodzą kawiarni, w których piją kawę albo wieczorem jakieś wino przebywała tam były takie delegacje powiedziałbym dwu trzyosobowe zazwyczaj z czego przynajmniej 1 osoba była ubrana w zwyczajne zwyczajne ubranie typu sweter, jakie spodnie kurtkę, bo była to jesień przychodzi do domu wchodzi do kawiarni bywali w miejscach, w których o, których wiedzieli, że mogą też napotkać mężczyzn homoseksualnych zaczynało się to zwyczajowo od tego, że najpierw jest moment wylegitymowania, czyli przyjęcia dowodu osobistego w tym momencie, gdy dowód trafia do rąk milicjanta człowiek jest właściwie na niewidzialnej mecze nie może się z tego wyrwać nie może oczywiście za projekt zaprotestować ani ubiegać się o zwrot dowodu bez dowodu nic nie znaczy, więc tak naprawdę jest na tej smyczy i robi dokładnie to, czego te miejsca od niego oczekuję większości przypadków chodziło o to, żeby doprowadzić na komendę na komisariat takie osoby, a tam odbywała się właściwa część tego przedstawienia tego wydarzenia to znaczy zapraszano pojedyncza tych mężczyzn do pokoju przesłuchań w pokoju przesłuchań była 1 osoba 1 mężczyzna zazwyczaj wcześniej tylko, który nie zadawał pytania drugi spisywał czasem pojawiała się trzecia osoba mężczyzna, który zdejmował odciski palców i robił zdjęcia tak jak zwyczajny zwyczajny kryminalistą i ten mężczyzna, który był zatrzymamy był po jakimś czasie obecnie 40 minutach godzinie wypuszczany na wolnym wracał do domu szedł szedł wychodził i czuł, że wygrał życie i że nic takiego właściwie nie wydarzyło, że było to straż należy wreszcie jest wolny w związku z tym czerpał z tego radość i wraca do siebie do góry bardzo ciekawe, bo jeżeli dotyczący o tym pisze że tam to było opakowane pod takimi oczywiście absurdalnymi pozorami ochrony osób nieheteroseksualnych czy morderstwami kradzieżami, ponieważ wskazywano i to w ówczesnej prasie nagłówki o tym krzyczały właśnie chodziło o morderstwach morderstwa nad, jeżeli chodzi o osoby nieheteroseksualne to skarga taka gra prawda po to, milicja jako źródło straż ochrony zarazem 1jeden z bohaterów dziś wskazuje żyje z strony ciągły strach nagonka, a zwłaszcza lęk przed tym, że milicja łapie, ale z drugiej strony ta sama milicja jest jedyną instytucją, która w razie czego może ochronić ich dokładnie tak na czym polega też m.in. wieś okrucieństwo tych tych działań, a plus trzeba powiedzieć czy zasadniczo chodziło nie osoby nieheteronormatywne, ale mężczyzna dlatego też tytuł jest PRL wobec homoseksualistów, ponieważ w tym skrócie, który jest oczywiście z dzisiejszego punktu widzenia nie nie wyczerpujący powiedzenie adekwatne tych nawet można można powiedzieć, że w, jakim sensie niewłaściwe do ta akcja dotyczyła wyłącznie mężczyzn homoseksualnych i rzeczywiście tak to wyglądało, że no i dziwność i trafność tego tych działań polega na tym, że nie możesz zwrócić się o pomoc, bo ta instytucja, do której mógłby ewentualnie zwrócić się o pomoc już po ciebie przyszła, więc to było naprawdę okrutne przemyślane cyniczne i robiono to właśnie taki sposób systemowe, bo to jest chyba najważniejsza jedno z najważniejszych na pewno jeden z ważnych elementów tej sprawy, że to były dla na wszystkich mężczyzn homoseksualnych w całym kraju rokrocznie prowadzone przez system to niebyła akcja dotycząca, która miała dotyczyć np. jakiś nowy Warszawy np. czy czy miejsc, w których rzekomo miały powstawać jakieś skupiska tych osób, które zagrażały życiu zdrowiu imieniu mężczyzn homoseksualnych i ta ten powód, który powody podawano również właśnie w rozkazach, do których udało się dotrzeć omawiających sposób działania i i całą logistykę to jest tej akcji wskazywano na to, że środowiska części homoseksualnych obecnie, czyli w latach osiemdziesiątych narażone są szczególne szczególną, gdy szczególne okrucieństwo i zagrożone są przez liczne morderstwa i napady przy czym udało mi się również zdobyć dokumenty, które mówiły dokładnie ile tych napadów było i przez 10 lat wykryto i opisano 74 morderstwa mężczyzna homoseksualistów mężczyzn homoseksualnych i niewiele więcej rozbojów, a więc to jest 10 lat nie różni się to niczym od tego co było wcześniej i co było później oczywiście zawsze trzeba pamiętać, że nawet 11 taki rozwój jest to 1 za dużo natomiast nie były to tysiące w czy setki nawet wydarzeń tego typu w związku, z czym ta interpretacja no ni jest po prostu pozbawione sensu druga rzecz, że i to chyba też warto zawsze jak sobie uzmysłowić, że jeżeli dzieje się krzywda, jakiej grupie osób albo jakiemuś człowiekowi to przecież milicja czy służba służby nie powinny raczej pójść do tych osób i traktować je jak właśnie tych wobec, których powinny prowadzić działania prewencyjne prawda, czyli miejsca, które idzie do mieszkania dla danej osoby, której wierze jest homoseksualna w pierwszych słowach mówi o tym, że jesteśmy tu, bo jesteś homoseksualistą i nawet jeżeli dodaje dzieją wam się krzyk dzieje się krzywda w związku z tym chcielibyśmy porozmawiać to nie jest taka sytuacja, w której tego typu działania byłyby w jakikolwiek sposób uzasadnione, bo jeśli wyobrazimy sobie, że przychodzi przykład do jakiegoś nie wie mężczyzna, który ma 30 lat nie ma dzieci tak w wyróżniamy się taką grupę w społeczeństwie do tych mężczyzn przychodzą policjanci dzisiaj np. mówiono nie ma dzieci ma 30 lat w związku z tym musimy stanąć porozmawiać wyobrażamy sobie w ten sposób nieprawdopodobna rzecz wobec gejów tak rzeczywiście było się zdarzyło i wiele wiele osób wtedy nawet dzisiaj uważa, że to jest okej przecież to sumieniu takie wielkie 8 zostało tam pada takie zdanie w książce, że na drodze szczęścia obywateli PRL stawiać nie będziemy, czyli znowu robią to dla dobra tych obywateli, czyli tak naprawdę nie wtrącają się co oni robią w łóżku gdzieś takie zdania padają, bo to nie jest istotne tylko właśnie to działanie dla dobra prawda, że tutaj, lecz jako, któremu bardzo trudno zaprotestować przecież wtedy tak, bo jest ochrona jest to działanie, które pozornie ma takie nie masz ma służyć dobru jednostki w tym reportażu właśnie chyba najbardziej istotne jest to, że demaskuje motywy sposoby inwigilacji i właśnie prześladowań mniejszości język którym, którym się poszukiwania wobec społeczności manipulacje kłamstwa które, które były stosowane stosowane po to, żeby uwiarygodnić sprawdzić akcje masowej inwigilacji, bo tam co wybrzmiewa im się wydarzy bardzo współczesne, że teczka jest takim podstawę narzędzie wpływu zakładanie na kogoś teczki proszę panie haków takich informacji, które można wykorzystać przeciwko osobie dokładnie dokładnie tak tak to jest wieś budowanie też właśnie takiej takiego jakiegoś opresyjnego schemat jakiś mitologii zaczynał obrażenie tego, że będę mieć teczkę będą mieć zapis też będzie on nie wiedział to wszystko już wprowadza nas stan takiej oczekiwania na lęku, że coś może w związku z tym wydarzyć i to jest też jedną z tych spraw które, które nie są typową dla nietypowe dla tej akcji tak naprawdę właśnie chodzi o wywołanie strachu niekoniecznie o wyciąganie konsekwencji wobec tego coś się, czego się dowiedziano w czasie tych przesłuchań tak naprawdę w istocie nie dowiedziano się niczego istotnego to znaczy musimy też uzmysłowić co było faktycznym celem tej akcji, czyli nie była oczywiście to ochrona osób homoseksualnych mężczyzn homoseksualnych była zdecydowanie celem faktycznym tej akcji było zastraszenie po to, żeby takie osoby złamać, żeby ewentualnie utrzymywać je w napięciu i w oczekiwaniu na konsekwencje, a także wobec niektórych z nich zastosować taką kategorią, której mówi się w dokumentach dosłownie szczególnych przypadków szczególnie ciekawych przypadków, które mogą być przydatne dla służby bezpieczeństwa w tym dopiero w momencie wchodzi służba bezpieczeństwa, która takie przypadki szczególne mogła była przechwytywać nadmiar na pewno nie chodzi o żadne czyste intencje i no właśnie to jest klub chodzi o to przede wszystkim nakłanianie do współpracy taką udzielają informacji, które będą taktyką tylko to są informacje nad tym pierwszym na tym pierwszym poziomie tej rozmowy czy rozpytania KON oni mówili o pytania to nie są informacje, które jakiś sposób mogłyby dać wyobrażenie wasz ważności tych tego co się dzieje to są zwyczajne kogo znasz, a czy twoja rodzina wyjeżdża zagranicę, a może masz, a skąd np. bierzesz nie wiem znaczki z obcych krajów zagraniczne, a prowadzi korespondencję z kim Warszawy co to za korespondencja Night do tego dochodzą rzeczy no nie tyle nie wiem jakiś jakiś przerażająco naruszające godność intymność, czyli z kim sypia aż co lubisz, gdzie poznaje mężczyznę tyle tyle tylko, że w istocie nie chodzi o to, żeby taki mężczyzna, który przesłuchiwany podawał nazwiska znanych sobie innych homoseksualistów, do których w kole skoro z kolei przyjdzie milicja i coś z tego 9 zyska albo coś co jakiś jakieś konsekwencje wyciągnie tylko o to, żeby stworzyć sieć potencjalnych informacji o o zupełnie innych elementach, które są wówczas szczególnie interesujący dla systemu to znaczy o ludziach, którzy chcą ci mężczyźni znają i na których miejscu pracy w szkole w rodzinie będą mogli jakąś informację cenną z punktu widzenia władzy opresyjnej dostarczyć jeszcze mnie to bardzo interesuje w tej książce mi się wydaje, że to jest niesamowita wartość w jaki sposób władza pielęgnowała poczucie wstydu i tam zwraca uwagę też powiedzieć na samym początku, że jest taki pewien specyficzny Polski koloryt tej sytuacji można być na taki pomysł nie wpadł nikt w jakimkolwiek innym kraju prawda katolicka tam jest taki fragment, który moim zdaniem doskonale opisuje właśnie taka katolicka Polska zaściankowa mentalność, która przejawiła się w ukryciu schowani przed ludzkim wzrokiem co właśnie w tym zdaniu co sąsiedzi powiedzą wszelkie próby emancypacji były piętnowane właśnie przed obawą przed tym, że dziś zbędzie się tego wstydu, że tutaj jak kluczem do tego zastraszenia czy w jaki sposób onieśmielenie jest jest właśnie na wstyd tak to jest słusznie zauważył Jola też wcześniej mówiła o tym, że to, że ten hak właściwie związany jest z tym zakładanym i oczywistym poczuciem wstydu tego co ludzie powiedzą sąsiedzi powiedzą jak do wiedzą lepiej się nie wychylać i na tej na tym bazuje wyższa presja presja tego systemu tych w tej milicji tych ludzi, którzy tak naprawdę, bo wyobraźmy sobie tę sytuację to jest połowa lat osiemdziesiątych to nie jest bardzo dawno temu to jest sytuacja, w której ten milicjant mówi jesteś homoseksualistą teraz na zdrowy rozum właściwie odpowiedź na to jest jeśli to oczywiście się zgadza z rzeczywistością jest jest jest no tak jestem naj no i co z tego co z tego wtedy, gdyby tak było to wy wytrącony zostanie każdy każda wieś system system opresji przestaje funkcjonować, bo oni wezwali na tym, że ludzie będą się wstydzić bać ujawnienia tego, że ktoś ich dekonspirację, że to cała misternie często budowana już powierzchowność codzienność tego, że człowiek ma rodzinę ma żonę matkę ma pracę itd. tak dalej, żeby nie zwrócić na siebie żadnego podejrzenia, że co on tam wyprawia, że Toruń w 2 w gruzy i że że będzie można go jako zniszczyć tyle, że to się nie działo to znaczy znaczy działo się to właśnie tam pokazuje 2 różne wielu drogi 2 różne przykłady, bo też pokazujesz osoby, które właśnie powiedziały no i co z tego tak tak tak, ale chodzi o to, że to nie działo się takim, bo dla tej władzy wystarczyło podtrzymanie lęku, że to się wydarzy nikt nie nie wyciągał konsekwencji z tego, że ktoś na co dzień oczywiście tak było, bo była o presja społeczna, która zresztą była pod pod podsycana przez przez system ale, ale chodziło właśnie podtrzymanie lęku, że coś w końcu wydarzy i tak naprawdę niektórzy będą potem uważam, że to, że właśnie akces poświęcił tym, bo nic nic takiego, ponieważ nikt nie został zabity to były czasy Przemyka to były czasy przemocy można byłoby zamknięte itd. tej władzy cynicznie w odniesieniu do mężczyzn homoseksualnych chodziło wyłącznie o to, żeby utrzymywać tę grupę w ciągłym strachu i zagrożeniu, że wyciągnie się z tego konsekwencje rzeczywiście pojawił się taki odważny który, którego ja tam odważne kilku odważnych, które rzeczywiście książce opisuje i ten odważny mówienia nie będę z wami współpracował ja wszystkim powiem wszystkim powiedziałem i tak w tym przypadku ten mężczyzna jest w Łodzi pochodzi z Łodzi Jan odmówi wszystkim kolegom w pracy mówi swojej żonie, bo akurat jest żonaty ma dziecko i ci ci, którzy przesłuchują ten raport stwierdza jasno, że o nim ani no przepraszam za to, że za to co, ale powtarzam po prostu rzeczy z tych archiwów oni mówią no chyba zwariował że, że najczęściej pytają no i co teraz będziesz robił co on mówi właśnie te ten luz, zyskując takie mam wrażenie na mnie takie taką mam nadzieję przeświadczenie tak naprawdę, zyskując plus mówi no jak to co teraz jedziemy sobie właśnie na jakieś łódki z rodziną będziemy łowić ryby będzie sympatycznie i oni zamykają sprawę, bo już niema niema haka niema tego czy można byłoby powalczyć, więc to była jedyna droga jest ten jest i co inni mężczyźni imperium mój bohater z Krakowa, który mówi tak jest no i potem się tym emitentem, którego rozpętuje zacząć, bo my znamy tego, którego była w Krakowie czytamy w czeskim Spały w hotelu na to, że to był taki Rysiek rzeczywiście byliśmy na imieninach, bo akurat Ryszarda było na jej Wiesiek potraktuje to taki sposób zwyczajny tak jak powinien powinno się traktować to właśnie się nic nie wydarzy natomiast, że wejdziesz tę strukturę rynkową tego zastraszenia to tak naprawdę doświadczenie, które ci tysiące tych mężczyzn miało jest doświadczenie głębokiej traumy vito traumy, które w moim odczuciu z PIT wynika to z tych wszystkich dokumentów, które przez, które musiałem się przedrzeć, ale także sytuacji, którą nawet dostrzegamy prawda dzisiaj ta trauma jest przykład przekazywane pokoleniowo tym do poczucie, że coś może wydarzyć jakiś lęk jednak jest nam przypisany i być może ten lęk ma jakieś uzasadnienie właśnie tam znalazł odpowiedź trochę na to, że boty pokazuje trochę taki swoisty Dekalog jak tworzyć tego wroga i w jaki sposób też zarządzać wróg nie musi być nowy musi być znany nazwę walka z nim musi trwać nie można go zlikwidować nie można go dzień i też nie może można go normalizować nie może być realizowana ta polaryzacja można moim zdaniem ta polaryzacja my oni, czyli zdrowi moralni chorzy zdemoralizowani jest można powiedzieć przepisem na to w jaki sposób stworzyć tego wroga jak też polaryzować społeczeństwo i zarządzać tym tak to jest taka w sukurs się tak powiem przyszła mi taka koncepcja nie zakrystii, które stworzył pojęcie dogodnego wroga ten wygodny wróg inaczej nieco niż Kozioł ofiarny dogodny wróg, jakby kwintesencja tej tej definicji brzmi tak dogodne wróg zdaje się niszczyć nigdy nie zginie, żeby podtrzymać wzajemną wzajemne, jakby uzależnienie między Press w tym, który jest źródłem opresji i tym, które tę presję na siebie bierze przyjmuje w wyniku działania systemu, bo to nie jest, bo druga rzecz, która pojawia się, która jest niezwykle bolesna to jest przeświadczenie aparatu władzy, a także władze samej, że mężczyzna homoseksualny ma 22 typowe charakterystyki to jest ten, który wnika i dąży do środowiska kryminogenne ego, czyli lubi oprawców oraz ten, który z natury i jest ofiarą i też aspekt Wiktor Witt emigracji nikczemności tak naprawdę w związku z tym mężczyzna, który sam z własnych to jest to jest coś takiego, jakby powiedzieli, że oni sami tego chcieli sami tego chcą takich traktują ludzie zabijają ich ograbia ich tak dawno test na własne życzenie jest żyły, żeby zdać sprawę z okrucieństwa i absurdalności tak naprawdę tego takie podejścia wystarczy sobie wyobrazić, że ktoś przepraszam za ten przykład, ale np. mamy kobietę, która ma doświadczenie gwałtu i ktoś na policji mówi jej nie no sama tego chciałaś, bo wyglądała tak, bo wyglądała już miała sukienkę podawała znaki, bo poszła się ram Piła alkohol też dokładnie to ten człowiek tam siedzi przesłuchują go zdejmują odciski palców robią zdjęcia czy jest kryminałem jest jest jest po prostu oskarżony jak pyta, o co bo niektórzy z nich idą tam, bo chcą pomóc mówią wiem ja wiem, bo tutaj kolega mówił, że naprawdę było takie morderstwo ktoś kogoś napadł to ja pomogę nie to nie o to chodzi zdejmują partner odciski palców robią zdjęcie jest traktowane jak zbrodniarz nie, dlatego że coś zrobił tylko dlatego kim jest, jaki jest po prostu je to ciekawe, bo rozmawiamy, o czym rzecz to znaczy takim temacie, który pokazuje, że poszukiwanie materiałów kompromitujących polega na tym, że rozpoznajemy czyjąś tożsamość seksualną i ona jest pokazywana jako pewnego rodzaju wynaturzenie prawda homoseksualne jako akt kompromitujące dokładnie jako kategoria zbrodni jako kategoria zbrodni ring już 1 swój bohaterów chodzi o Leszka twierdzi, że mamy teraz pod względem politycznym pan komentuje oczywiście wywiad prowadziły się niedawno więc, więc on jak komentuje to jego przeszłości też co się dzieje dzisiaj twierdzi, że mamy teraz pod względem politycznym ciekawe czasy zupełnie jak uderza w PRL-u na właśnie pytanie czy hiacynt jest opowieścią współczesności ubraną właśnie historyczne szaty opowieścią uniwersalną o sytuacji innego systemach społecznych no niestety zdecydowanie tak jest ja prawdę mówiąc jak zaczynałem pisać rzeczy zaczynałem chodzić temat to myślałem sobie, że właśnie powiem no właśnie trzecią odsłonę na takiej historii czy jakiś takiej opowieści o o osobach nieheteronormatywnych w przeszłości naszej polskiej przeszłości wiedziałem, że to była akcja, która była systemowa straszna, ale tak naprawdę nie sądziłem, że odnajdą w niej tyle elementów, które nie nie Musze w, żeby żeby, żeby zrozumieć czy życzy sobie je dostrzec wagę tych tych rzeczy, których jest mowa nie muszę odkopywać tego jak archiwum wystarczy, że otworze gazetę wystarczy, że posłucham jakieś wiadomości właściwie natkną się na ten sam dyskurs na to samo na te same sformułowania Leszek dziękuję, że o nim wspomina Leszek jest wyjątkową postacią odważnym człowiekiem do dzisiaj, który wtedy był przesłuchiwany z jest jeden z pierwszych działaczy tego co w niedługo później stanie się ruchem z ruchem LGBT czy no tak ruchem LGBT czy wyzwoleńczym ruchem rewolucyjnym ruchem LGBT jest jest mężczyzną już dojrzałym oczywiście i nadal bardzo świadomym tego coś się na jego oczach dosłownie wydarza, ponieważ pracuje w przestrzeni miejskiej i codziennie ogląda rzeczywistość codzienność Wrocławia i ten i on, ale nie tylko on, bo wielu zwraca na to uwagę nawet wtedy, gdy auto nie pytam ani ani nie jest taka nie ma intencji żeby, żeby nawiązać do aktualnych wydarzeń i słów, które padają na górę powiedzmy oni wszyscy mówią na słono przecież to jest dokładnie to co to co jest teraz było to było coś takiego co ewidentnie wskazuje na pewien schemat działań władzy to jest tak jakby ktoś miał podręcznik do tego w jaki sposób stworzyć i traktować figurę wroga w zakresie pozwolę sobie wejść taką, aby handlowych straszą że, zanim przejdziemy do do do tego wątku rozwiniemy go chciałbym państwa gorąco gorąco poprosić o jakieś komentarze, jakie się jakieś pytania które, które chcieliby państwo w tym kontekście, którym rozmawiamy zadać, a przede wszystkim to jest niedaleka przeszłość może państwo mają doświadczenie, które chcielibyście państwo z nami podzielić tamtego okresu można do nas pisać na adres e-mail Mau seks małpa TOK kropkę FM lub bezpośrednio pod naszymi mediami społeczności po społeczne społecznościowymi przepraszam takim jak instagram czy Facebook, gdzie znajdą państwo pod pod hasłem seks w toku można też oczywiście komentarze prywatne do nas wysłać, jeżeli państwo nie chcą bezpośrednio pod postami państwa doświadczenie jednak piszemy o niedalekiej przeszłości o przepraszam, że wszedłem ci słowo tak dziękuję bardzo, ja tak tutaj jestem obecna słucham waszej dyskusji i jest to absolutnie dla mnie fascynująca i też przerażające oczywiście same swoje treści, ale też zastanawiam się cały czas w kontekście tego w tym tych warunków, których my żyjemy tak jak zaczęła mówić, że trochę wejdę taką rolę może adwokata diabła trochę prowokacyjnego na zasadzie takiej, że ktoś mógłby powiedzieć no dobrze, ale przecież dzisiaj nikt gejów nie aresztuje nie odprowadzać milicja nie zdejmuje odcisków palców jest tak naprawdę, o co chodzi, że może bardzo, że ważne, żebyśmy doprecyzowali, że w języku, że często tego się zaczyna, że to jest jakiś początek poza tym też no i oczami jednak świadomość jesteśmy częścią większej struktury niekiedy jest tak, że z tożsamość, która znajduje potwierdzenie akceptację a w jaki w perspektywie chociażby byłaby to właśnie Unia europejska i prawa człowieka pozwalają nam funkcjonować w większym oddechem, ale też z takim przeświadczeniem, że przecież to jest niemożliwe, żeby to się wydarzyło wtedy było o tyle inaczej, że nie stały z nim nie stała za nami im żadne instytucja, która broniła Base i kontrolowała została na straże właśnie wolności czy praw człowieka to jest 1 rzecz tak naprawdę tak jak mówiłem o tej traumie, która jest pokoleniowa i obecna jest również dzisiaj tak samo wydaje mi się, że możemy powiedzieć, że w istocie mechanizmy władzy jak ja tej władzy nie nazywam to, żebyście państwo dobrze też rozmaite nie chodzi o to jest dokładnie podejście myślę tylko, którym kiedyś również pisałem władza nie musi mieć nazwę to nie chodzi o jakąś konkretną partię jakieś konkretnego człowieka władza sama w sobie korzysta z mechanizmów kontroli i opresji po to, żeby utrzymać się na powierzchni i trwać jak najdłużej i te mechanizmy są powielane dzisiaj one będą taki sam sposób funkcjonować funkcjonowały w latach osiemdziesiątych również na zasadzie wybranej grupy zdiagnozowanej czy stworzonej sytuacji rozbudzone również medialnie, w której pojawi się jasno określone wprost sposób identyfikowany wróg, wokół którego można stworzyć sytuację nagonki i dzięki temu odwrócić uwagę od rzeczy rzeczywiście istotnych i coś w tym ugrać to jest test taki klasyczny sposób funkcjonowania władzy każdej władzy opresyjnej każdej władzy totalitarnej takiej, która ma godność wolność tożsamość człowieka za nic zobaczyć, jaki to jest niesamowite, że my tak naprawdę tak jak wspomniałeś lata osiemdziesiąte to jest to jest to dopiero było tak to było zupełnie niedawno dzisiaj kilkadziesiąt lat później, kiedy jeszcze pośród nas osoby, które pamiętały tamte czasy pamiętał jak to było pamiętał jak się wtedy żyło dzisiaj słyszę w telewizji o stratach o strefach wolnych od LGBT, które są nazywane wprost, które pojawiają się w prawie, które zupełnie bez zająknięcia podawane są w przez media, bo takie powszechne ogólnopolskie i dla mnie to jest też niezwykle dramatyzmu ją, że to gdzieś to przeżycie z tamtych czasów dzisiaj się odtwarza, a u osób młodych, które nie doświadczały tamtego tamtego okresu pojawia się na nowo tylko, że zupełnie innym wydaniu w takim wydaniu, które nawet jedno tak tak aż trudny do zrozumienia do wyobrażenia, że to czy to może się znowu działać też się w ogóle może działać tak też ciekawe, bo czytając fragmenty szczególnie, gdzie tam opisujesz te argumenty, które się wtedy pojawiały tezy od prawdy prywatne jakiś kryzys deprywacji przez osoby nieheteroseksualne homoseksualny młodzieży o tym, że właśnie następuje jakiś przekazanie czegoś prawa uwiedzenie można powiedzieć bardzo współczesne to są nagłówki nagłówki polskich z polskich gazet, kiedy właśnie wpuszczenie np. edukacji seksualnej do szkoły, gdzie mówi się o o społeczności LGBT odbierane jest jako idei realizowanie tej ideologii ani młodzieży promowanie tej młodzieży wypracowanie przepraszam i młodzieży to jest takie absolutnie współczesny język można pójść na współczesny język którego, którym my naszą kamy tak to jest to była jedna z takich dość zdobył jedną z takich doświadczeń, które przeżyłem rzeczywiście przyznam osobiście dotkliwie, bo to jest język, który się zupełnie nie zmienił język, którym pojawia się ciągła humanizacja uprzedmiotowienie to nie są ludzie to są chorzy nie są normalni tacy jak my wystarczy, że ciągle ciągle pojawia się sformułowanie oni tacy ludzie ci, którzy grupują się albo osoby tej kategorii ciągle jest ciągle we wszystkich tych źródłach w rozkazach analiza, które są zlecane i przeprowadzane na rozkaz ministerstwa, bo to jest również czas, w którym pojawiają się takie sytuacje jak rozpoznanie nowej śmiertelnej choroby w związku z tym czy AIDS w związku z tym pojawia się potrzeba skonstruowania języka opresji, w którym ujmie się zdefiniowane przez siebie wroga określeniami łatwymi do zapamiętania i takim, które będą powtarzane powszechnie i tutaj pojawia się taki element dzisiejsze mówi, że chęci łatwo klika najlepiej się klika w tym momencie w prasie pojawiają się artykuły, które operują tego typu sformułowaniami językiem no nagminnie nadzwyczajnie tak jak u niego nie było innego, jakby nikt nie mógł wymyślić innego jakby, jakby trzeba było stworzyć dyskurs ujmujący w kategoriach kryminalnych w kategoriach medycznych drugiego człowieka, bo w, bo pojawia się sztucznie wykreowane wyobrażenie, że jest po prostu niemożliwe, żeby mężczyzna kocha mężczyzna użyteczność tego dyskursu takie użyteczne jest potrzebne dla władze i IT i zupełnie całkowicie w określający granice możliwości tego świata i osób, które w nim funkcjonują stąd niektórzy będą się dziwić, ale przecież czemu oni zwyczajnie np. nie poznawali się w kawiarni są takie sytuacje, w których robimy się bardzo bardzo smutna bo, bo to widać, że rzecz, że jednak ten ten system utrwalił pewne kalki że, że te kalki skojarzeniowe ona nadal funkcjonują, że nie można zrozumieć, że w niektórzy ludzie w sytuacji całkowitej i ustawicznej nieustanne zupełnie nagonki będą tworzyć sobie azyl tam, gdzie nikt nie pomyśli, że mogliby realizować swoje intymne potrzeby jak np. miejscach publicznych, ale też zaułkach bramach tego typu rzeczy w toalecie w toaletach tak nie jest także wszyscy tak robili, ale jest tak, że kiedy człowiek przepraszam, że w tej, ale odniosę się do tytułu książki tytuł książki Marka Edelmana była miłość w getcie w toalecie też może być miłość w parku może być miłość z nieznajomym może być już nawet na chwilę, bo człowiek ma wielką potrzebę bliskości, zwłaszcza w systemie, które mu tej bliskości zebrania to bardzo ważne słowa na pewno kosz na nie robią ogromne wrażenie dla mnie ciągle niezrozumiała jest to wiem, że wielokrotnie pojawiały się ten wątek naszej audycji w różnych rozmowach, ale mimo to to ciebie Robert ciebie Remigiusz zapytam jeszcze to dlaczego jak waszym zdaniem na podstawie waszego doświadczenia waszej wiedzy jest także ciągle żyjemy w czasach, gdzie miłość jest powodem do tego, żeby kogoś stygmatyzować uznawać za gorszego jak to jest, że na podstawie tego, że ktoś ma orientację seksualną, którą z jakiegoś powodu ktoś kiedyś uznał za taką, która nie wiem jakoś od od i nie przystoi nie przystaje do pewnych oczekiwań, że to jest wystarczający powód, żeby kogoś potępić jakoś ośmieszyć zawstydzić i odrzucić pewnie mi jeszcze więcej o tym powie no bo tutaj oczywiście pojawia się nazwisko w kółko, a jakim, jakim seksualność jako może być przedmiotem narzędziem, jeżeli chodzi o władzę dokładnie to jest ten ten schemat który, którego uczy nas Michalczuka, czyli relacja władzy wiedzy to jest taka sytuacja tutaj nie chodzi o to że, że często jest także osoby, które operują tego typu skojarzeniami i taką presją wcale w istocie nie są homofobiczne, bo nie ma czegoś takiego jak uzasadnienie dla Homofobii chodzi po prostu pewien to bardzo proste chodzi tylko pewien rachunek ekonomiczny to się po prostu opłaca, jeżeli stworzymy sobie wroga, a wróg ten łatwo jest naznacza walne łatwo identyfikowalne i możemy zbudować wyobrażenie jakąś taką mitologię tego co dzieje się wokół tego tego wroga to po prostu mamy narzędzie, którym możemy kontrolować całe społeczeństwo, bo ta książka i ta akcja tak naprawdę nie do końca jest o gejach tylko on nas ona samych i władze o systemie który, którego celem jest całkowita ciągła kontrola społeczeństwa za pomocą jasno w wyznaczonego określonego w łatwo rozpoznawalnego wroga jest dla mnie oczywiście mówić o tych relacji władza jednostka natomiast ta książka też jest o jednostkach i doświadczeniu, w które współcześnie nazwalibyśmy to homofobią internalizacja no chyba tym jak mówił o miłości akty, ale też o tym powiedziała to jak wiele tam było przykładów właśnie nie pozwalanie sobie natomiast żona ma być tylko doraźna ona ma być ma być żeliwa chwytliwa tak ukryta za, ponieważ też jak wewnętrznie to nie tylko przez przez aparat, ale wewnętrznie tak przeżywana czy nakazywane przez aparat wykona stek wewnętrznie tam nie ma też to wewnętrzne zniewolenie się też pojawia to jest to jest efekt tych mechanizmów przemocy to znaczy taki człowiek on z 1 strony, jeżeli on utraci zaczepienie swojej tożsamości poczucie, że to jest rzecz, że ona jest w porządku, że może być przeżywana przez niego nie od święta ani w ciemności tylko na co dzień zwyczajnie taki człowiek zacznie wymyślać sobie różne schematy, w których odnajdzie spokój azyl jakiś wyobrażone bezpieczeństwo to są np. takie takie sytuacje, których powstaje język specyficzny albo taka wieś wieś od odjęcie takiej powagi sytuacji czym oni zawsze za nami chodzi, a to właściwie zwyczajna sprawa coś takiego się stanie, że zrobią zdjęcia te są to są mechanizmy obrony, bo inaczej się nie da przeżyć, jeżeli taki człowiek sobie uzmysłowi jak wielka jest jak wielkie okrucieństwo etatów i w jaki wie w jaki system opresji nieopatrznie został wciągnięty ja to przecież w przetrwanie w takiej sytuacji bez możliwości ucieczki bez możliwości ratunku w jakiejkolwiek strony nie może pójść do przyjaciół rodziny do matki nie może powiedzieć w pracy nie może zwrócić o pomoc do nikogo do psychologa, który chce mu za za zaoferować elektrowstrząsy nie może pójść na milicję, bo to milicja przesłuchuje niemożliwe do kościoła kościół ma w ogóle to zupełnie wiadomo poza w poważnym potem dokładnie ciętych ładnie jakoś ująć dziękuję itd. tak dalej to są to są sytuacje, które tęczowych zostaje zupełnie sam osamotniony i wtedy postępuje w taki sposób, żeby rząd, żeby przetrwać to najzwyczajniej w świecie przetrwać z tym myślę, że słowo klucz to jest jednak przemocy to przemoc na różnych poziomach takich, które do tych, które są związane z bezpośrednimi przykładami agresji czy takiej słownej fizycznej, którą doświadczane wówczas takie, jakie obserwujemy współcześnie przede wszystkim szczytny chciałabym zaakcentować tą wielką moc tej przemocy psychicznej, która może nieraz być trudna do takiego bezpośredniego nazywania zauważenia, ale konsekwencje dla zdrowia psychicznego dla funkcjonowania społecznego dlatego w jaki sposób żyjemy jak i dokonujemy wyborów jak układamy sobie życie może być ogromna i teraz nawet współcześnie Robert City czy ja swoim doświadczeniu zawodowym mamy przecież osoby, które ukrywają swoje to tą swoją miłość to to to, czego potrzebują w jaki sposób chciałyby funkcjonować w związkach wchodzą związki np. małżeńskie, które w, których nie są szczęśliwi, w których żyją dla pozoru po to, żeby uchronić przed stygmatyzacją społeczną po to, żeby funkcjonować taki sposób, żeby być akceptowanym, żeby nie być ośmieszony przez coś co nie może ośmieszać, bo jak miłość może nas śmieszyć, ale jednak ta potrzeba, żeby ukrywać się przed światem, ale często też przed samym sobą zdobywała przecież niesamowita i też bardzo poważne konsekwencje jeśli powiem tak jakby w kontekście też moich pacjentów po, gdyż w tej opowieści o znalezieniu przestrzeni to takie współczesne zjawisko się kojarzy Chem seks to są osoby, które opisują, że w tym doświadczeniu po narkotykach nareszcie odczuwają to swoje swoje miejsce, jeżeli chodzi o wolność, ponieważ tak są opresyjne od, jakby znaczy tyle opresji dostają tej wewnętrznej, którą sobie fundują, ale też przez tej, którą dostają od otoczenia, że ta potrzeba ucieczki substancje jest opisywana jako ta enklawa co oczywiście dramatyczne konsekwencje bardzo niebezpieczny tak, ale to jest jeszcze właśnie to jest znowu ten element narracyjny który, który mam nadzieję, że nie będzie wybrzmiewa taki, że znowu mamy nie wiem osoby dewiantów, którzy jeszcze narkotyk ZUS ją prawda, bo niestety takie coś zaczyna się przebijać nie dla mnie też jak dla specjalisty, który tym zajmuje to jest poszukiwanie wolności to jest poszukiwanie to dla mnie konsekwencja życia opresyjnej rzeczywistości Homofobii Internal Giovanni w dużej mierze to poszukiwanie właśnie substancji staje się tym tym narzędziem, które niestety doprowadza do tego iluzoryczne, ale jednak wolno, chociaż nie łączyłaby oczywiście chęć seksu z orientacją prawda zupełnie tak, ale nie aria trochę łączy się to nie jest jednoznaczny nie jest to grupa radnych zachowanie, które dotyczą nie, ale osób orientacji byłemu tak tak, ale chodzi o to że, choć reagujących na zachowanie tak, ale chodzi, że jakby Chem seksu w samej istocie definicji jest typowy dla środowiska MSM, czyli mecz ma emerytem służących mężczyzna tak nie jest tożsame oczywiście koryta tak ale, ale chodzi ten elementarz stresu mniejszościowego podwyższonych kategorii, jeżeli chodzi o takie elementy jak zwiększony zwiększone zwiększy zwiększona częstość depresji zaburzeń lękowych to niestety tworzy się taki wewnętrzny bardzo specyficzny układ czynników, które niestety tak ani winny sposób się odzwierciedlają usłyszeć budzi to ta mam nadzieję, że to sygnał, że musimy kończyć Remigiusz, ale jak ty widzisz po jak wyraźne są analogie do współczesności i niestety to niestety nasz jest także ten powiedział znowu są przeżywane tak to zdecydowanie temat, który w usłyszał już mi, że ciągle jesteśmy te w tej w tym cieniu jak pisałem, gdy Sejm poprzedniej książki dziwniejsze historie w Warszawie to teraz zdając sprawę z tego że, owszem, one były opowiadały o pewnych mechanizmach władzy i pokazywały przypadków pokona przykład jak można jak można próbować zastraszyć jednostkę po to, żeby ją wykorzystać do własnych interesów, ale to były działania służb bezpieczeństwa działo się w latach pięćdziesiątych w latach sześćdziesiątych ewentualnie w czasie gdy, który wspólnie z perspektywy procesu pisarskiego w tej chwili widzę jako pewną pewną baśń mit legendę coś w tym stylu coś bardzo odległego działo się kiedyś natomiast, toteż ona zwróciła na to uwagę, że to przecież była przed chwilą zdający z tego sprawę w momencie, gdy któryś z bohaterów mówił mi o tym, że a, więc wielce cenne były kasety wideo, żeby zobaczyć jak wygląda świat za granicą i że mogę wideo gry były takie tam typu rybie takim maszyny mamy nadmiar niektórych gra grało i to było też są rzeczy, których ja nie czytam w podręcznikach tylko ja pamiętam zbliżamy się do końca naszej audycji też tak na koniec chciałbym powiedzieć, bo ty też o tym mówić akurat w wywiadzie nie samej książce, że dzisiaj te dokumenty, które wtedy powstały nadal są nie są bezpieczne, bo może tak się zdarzyć, że władza sięgnie po niekiedy będzie miała ochotę, czyli to pokazuje że, że w miejsce czas tutaj nie mają znaczenia przypominam, że w przyszłym tygodniu z nich zgodnie z naszym dwutygodniowym rytmem słyszymy się z państwem na żywo będą wtedy będzie wtedy można do nas za nie tylko pisać wiadomości, ale też do nas do nas zadzwonić zadzwonić napisać wiadomość skomentować na Facebooku i i również napisać przez messengera myślę, że mamy jasność mamy jasność, ale tutaj nasza wydawczyni zawsze nas właśnie mówi się porządkowali nas nowy rytm, który mamy od września już teraz zachęcamy państwa gorąco do słuchania naszych podcastów, które stanowią krótki komentarz do różnych zagadnień seksu logicznych istnieje możliwość słuchania poprzez Spotify lub ze strony Radia TOK FM natomiast poprzednich audycji mogą państwo wysłuchać poprzez również aplikację Radia TOK FM albo przez stronę między nimi audycji, której gościem był Remigiusz której, która koncentrowała się wokół innej książki moje życie jest moje można znaleźć to efekt archiwa i za tamtą audycję, ale również dzisiejsza decyzja bardzo chciała się Remigiusz podziękować, bo naprawdę dla mnie ważna rozmowa dużo się dowie dowiedziałam myślę, że państwo również i dlatego bardzo się cieszę, że przyjęły zaproszenie mam nadzieję, że jeszcze nieraz będziemy mieli okazję rozmawiać ja dziękuję serdecznie również dziękuję, że przyjęły nasze zaproszenie, a za chwilę kolejny odcinek cyklu pamiętniki osób LGBTQ, a plus mała antologia w zbiorze pamiętników głos zabierają osoby nie hetero i nie PiS poza nici normatywne przepraszam, które opowiadają swoje poruszające historie za projekt odpowiadają pracownia badań nad historią i tożsamości ami LGBT plus Instytutu stosowanych nauk społecznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacja im Henri cha my Bulla mam nadzieję, że dobrze to czytam w Warszawie partnerem oczywiście cyklu jest radio TOK FM kończy się dzisiaj dziękujemy państwu za wysłuchanie seks audycję dobranoc dobranoc życzymy spokojnej nocy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SEXAUDYCJA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA