REKLAMA

Przestańcie nas filmować, czyli jak organizacje i media pokazują kraje afrykańskie

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-12-14 11:40
Audycja:
Czas trwania:
14:54 min.
Udostępnij:

Tegoroczna edycja AfryKamery to kino artystyczne i gatunkowe, krótkie metraże, a także spotkania z gośćmi i energetyczne koncerty. W programie znalazły się produkcje z całej Afryki: Madagaskaru, Egiptu, Ghany, Sudanu, Lesotho, Czadu czy Rwandy. 16. odsłona festiwalu odbywa się w dniach 10-19 grudnia w warszawskiej Kinotece, 17-19 grudnia we wrocławskim DCF, a w od 22 grudnia do 1 stycznia festiwalowe filmy będzie można zobaczyć w wersji online

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska w Warszawie do 19grudnia trwa szesnasta edycja festiwalu AfryKamera festiwalu poświęconego w całości kinu afrykańskiemu wersja online festiwalu rozpocznie się tuż przed świętami potrwa do początku przyszłego roku Przemysław Stępień dyrektor artystyczny festiwalu jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie witam serdecznie Przemysław Stępień, który jak nikt tak jak sądzę uważa, że Black film meteor tak to Rozwiń » hasło już kilka lat z nami staramy się w ten sposób przekazać, że coś co przez wiele lat było uznawane za, jakby coś pośredniej, czego gorszego niższej jakości dotyczy to także kina afroamerykańskiego nie tylko kina afrykańskiego, a w tej chwili to kino wychodzi z w tej pozycji pariasa i staje się czymś pierwszoplanowym prawie, że między zimowym w szczególności właśnie mówimy w stanach kino też człowiek czołowi twórcy nowego pokolenia to bardzo często właśnie osoby, a amerykańskie na te widać finansami afrykańskich, że coraz bardziej dominują scenę festiwalową jestem naprawdę duża a kiedy praktycznie były pojedyncze filmy z Afryki tam prezentowane na tak, ale Afryka to w sumie ponad 50 państw i wielka tych państw różnorodność trudno chyba mówić o kinie afrykańskim jako jakiś całość oczywiście tak jak na tak samo jak może mówić o kinie azjatyckim europejskim mówimy raczej regionalnie nie jakimś 1 czynniku, który te wszystkie poszczególne kraje świnki fotografia łączy, więc efekt jest tak samo kino egipskie drastycznie różnić od nigeryjskiego czy senegalskiego to są bardzo różne estetyki wynikające z bardzo dużego bogactwa różnorodności kulturowej, a taka najmocniej rozwinięta kinematografia to, w którym afrykańskim państwie jest to taki trochę konkurs między RPA, a Egiptem Egipt najpotężniejszy kino bliskiego Wschodu w ogóle tak to stamtąd są największe gwiazdy na całym bliskim Wschodzie nasze kino Egiptu, więc nie mają takiego długoletnie doświadczenie zresztą i Egipt RPA to są te kraje afrykańskie, gdzie jako pierwsze w ogóle filmy powstały przed drugą wania się to jestem ciekawa czym się państwo kierują podczas tego trudnego i wymagającego myślę procesu selekcjonowania filmów na festiwal AfryKamera to z 1 strony mamy zawsze jest hasło przewodnie staram się, iż wg tego hasła i tam i odbywa się jakaś selekcja, więc to nam trochę ułatwia robotę, a druga to trochę z 1 strony problemy, o czym się trafić własnego stale też jednak przechodzimy przez takie treści to kulturowe w takim sensie, że jednak staramy się myśleć o tym co mogłoby przypodobać się polskiemu widzowi tak jednak tutaj pewną taką selekcję prowadzimy w tym kierunku, żeby to było kino kulturowe nam trochę bliższe no tak, ale mówi pan przypodobania się polskiemu widzowi, który jak śmiem przypuszczać jednak w większości na kino afrykańskie patrzy dość stereotypowy sposób tak oczywiście jest to czy taki problem, ale z drugiej strony musimy szukać takie łączniki takie punkty wspólnej chociażby w języku filmowym z powodu opowiadania i przez to budować trochę inną percepcję tego kina takie łączniki takie mosty próbuje zbudować później, kiedy buduje się pan mosty w decyzji jest większa otwartość na różne lokalności jeśli chodzi o sposób realizacji filmu mówi o nowi ludzie, który jest specjalnym kinematografią, a my tutaj też taki przełom pewnym, że są takie, że te firmy są dostępne chociażby na Netflixie tam dostęp do narodu jest dużo lepszy niż do kina artystycznego z Afryki Noli wód może pan słuchaczom wyjaśnić ich rodzin tak analizę to jest kino Nigerii potężne ilości produkowanych filmów drugi największy wg piękna fotografia na świecie tam jest produkowanych w 2 tysiące filmów rocznie i z takiego bardzo hutniczego przemysłu filmowego rozrósł się naprawdę wielki biznes i też własnymi gwiazdami własnymi szkołami z własnym całym zapleczem biznesowo technologicznym i się też z agencji powstaje jakich wielu milionowych produkcji, więc też się kino, które przez ostatnie 20 lat poczyniła radykalny skok do przodu w proszę powiedzieć jak bardzo to kino z Afryki odzwierciedla problemy z jakimi borykają się poszczególne afrykańskie kraje jak bardzo jest kino komentujące rzeczywistość tu i teraz myślę, że jest niezwykle komentujące i bardzo stara się odnosić tego co jest na miejscu i czy może na co dzień żyć no, że tak jest z każdym innym, że jednak starać przez odnosić do tego otoczenia, w którym żyje, a świecie taką ucieczkę to myślę, że nie jest aż tak powszechne jak jak chociażby w amerykańskim tak czy raczej jednak próbuje się dotykać tych problemów społecznych, które są nawet jeśli robią to różne leki formach, a projekt są pewne wyjątki przychodnie w tym roku pokazujemy film dokumentalny pewnego razu w Ugandzie, który opowiada o przemyśle filmów akcji w tym kraju, który nazywała Kali wód to jest takie kino inspirowane Stallone Schwarzeneggerem Chuckiem Norrisem bardzo często za budżetowe, ale jest taką energią z taką pasję robione są kina, że ma fanów na całym świecie to są dziesiątki milionów obejrzeć na YouTubie np. tak to jest dosyć niezwykłe kino, a jednocześnie tam akurat jest taka trochę w taki bardziej podejście, żeby nie rozmawiamy o tyle o problemach, które są po prostu chcemy się bawić kinem i bawić się oddać naszej pasji, które jest właśnie film sensacyjny, czyli kino gatunkowe jak bardzo obecne w afrykańskiej przestrzeń komedii romantycznych chociażby horrory thrillery to zobaczymy też na festiwal będzie coś co może w pewnym sensie powiedzieć, że jest chory, lecz Stories opowieści ludzi z Nigerii mamy komedię romantyczną organy trochę tego kina gatunkowego mamy w tym roku pewnie będzie będziemy pokazywać coraz więcej, ale sytuacja jest taka właśnie te takie bardziej mainstreamowe kinematografie one bardziej idą w tym kierunku właśnie tych komedii i więc tego jest np. dużo w Egipcie Nigerii w Republice pełniej Afryki my raczej dotychczas skupialiśmy się głównie na takim kinie art nowym raczej powoli bardzo myślimy, że wykorzysta moment, że właśnie chciał pokazać się z ministrami amerykańskiej z całą radę całą radością jest taką euforią to też jest właśnie też trochę taka takie pokazywanie tej Afryki jak oni sami chcą, żeby postrzegane no właśnie to jest bardzo ciekawe jeśli chodzi o Afrykę większość z nas myśli bardzo stereotypowo te stereotypy na temat Afryki biorą się również z obrazu, jaki utrwalają nam filmowcy stąd moje pytania dokument przestańcie nas filmować pokazywane na festiwal tak tu akurat dotyczy to sprawa jest innych niż czysto takiego filmowego czy nie jak realizowanie filmów fabularnych w Afryce to bardziej dotyczy jak media ogólnie jak organizacje pozarządowe przyjeżdżają jak potrafią przedstawić tam rzeczywistość strony tego co samo osiągnąć zapłacą obrazów i to jest bardzo mocny atak lokalne przez osoby, które są tam na miejscu, które prostu mówią o tym Sejm nie podoba i dlaczego nie można w takim uproszczonym zero-jedynkowym myśleniu trwać, bo to jest to szkodzi całemu kontynentowi też tak i także nawet celom, które sobie np. organizacje pozarządowe postawiły, bo cały czas tkwimy w jakimś obrazie biednych dzieci zmartwiony, ale też po prostu trochę bardziej skupić na tym, że to zresztą, że osoby, które za tym stoją dyrektor się cieszą mają swoje marzenia, a nie są tylko obrazkiem obrazkiem pytanie kwestia kolonializmu i oczywiście neokolonializm w kontekście afrykańskiego kina ten temat w jakim stopniu jest obecny w tym roku pojawi się co najmniej kilku obrazach w 2 taki dosyć głośnych 1 to to nie pogrzeb tylko zmartwychwstanie tam bardziej dotyka kwestii wywłaszczenia ziemi, ale jeszcze mocniej zaznaczone filmie, który jest Madagaskaru gwiazda poranna w cały się właśnie opowiada o takiej walce 2 grup 1 to jest to są ludzie morza, którzy mieszkają na Wybrzeżu są rybakami, a druga to są ludzie lasu, którzy mieszkają trochę głębiej te 2 grupy są żyją w symbiozie i razem próbują walczyć z 1 strony z plagą od sprzedawania ziemi obcokrajowcom z drugiej strony z błaganiem może przez obcych gdzieś tam jeszcze w środku jest wielka firma wydobywcza, która próbuje założyć kopalnie i właśnie cała walka tych grup oto, żeby jednak odbierać te ziemie, które są ich z dziada pradziada są dziedzictwem, a mimo to oni właśnie nie mają żadnej decyzyjności, więc szkolenia i istnieje funkcjonuje i myślę, że będzie tak naprawdę rada jeszcze pogłębiać akurat lekarz każdy jest szczególnie drastyczne, bo tam przez duże połacie lasu został wycięty przez korporacje międzynarodowe i przez to w tej chwili na czele mamy klęskę głodu, bo jak wycięli lasy to woda nie jest zatrzymywana w glebie i jest mamy taki zakręt zaklęty krąg, bo jak trochę nie pada to nic nie rośnie w prawach kobiet o tym również opowiada afrykańskie kino zwrócił moją uwagę całej listy firm wyprodukowane w Czadzie lin mówi tak to jest film opowiadał o kratę aborcji reżysera dosyć znanego matach Saleha Haruna 1 taka legend kina afrykańskiego naprawdę warto prześledzić tego reżysera zobaczyć jego tytuły poprzednie tutaj otrzymujemy, więc tym samym estetykę, ale skupia się no właśnie takim bardzo personalnym obrazie kobiety, które rozważa aborcję i to z perspektywy siostrzeństwa, czyli takiej bliskości kobiet, które się wzajemnie, próbując wspierać tej decyzji jakakolwiek ona nie była przy okazji wszystko w naprawdę przepięknej scenerii bardzo intymnie zrealizowany obraz tak jak zresztą nawet Mohamed Salem forum zawsze zawsze robił myślę tutaj warto zachować zwrócić uwagę, że on nie tyle epatuje problemem przemocą biedą czymś takim tylko próbuje właśnie skupić na człowieku, który Chem, który jest bohaterem jego opowieści i tutaj właśnie ta myśl taka seksualna różnica między twórcami z Europy którymi bardzo często jeżdżą do Afryki i na nie potrafią tej różnicy wychwyci się jednak prezentują tom, że właśnie ten Afrykańczycy staje się częścią scenerii tak to taki często bardzo wrażenie proszę to na koniec powiedzieć co jest afro futuryzm, a ich dobrze afro, który to może to jest rozbudować, bo to noc, której strony rozwija się stany Zjednoczonych, ale też zna swoje zaczepienie w Afryce chociażby nie w Zambii, gdzie były wielkie marzenia o tym że, że będą pierwszym krajem, który polecą na Księżyc, ale goni się jednak rozwinął w Ameryce później przeniósł się do Afryki jest w stworzyła się takie takie myślenie o tym jak Afryka mogłaby być w przyszłości, jaka byłaby wspaniała i rozwinięta w związku z tym też został cały taki nurt muzyczna modowych, jakby stworzony, więc to jest tak myślę też ciekawy nurt, który w, jakiej mierze widać go w czarnej pancerze w strojach to, jakie miasto zbudowane wokanda bardzo dużo właśnie sami piraci właśnie było czerpanych podczas realizacji zapraw, które mu Andrzej ten gatunek to nie tylko zabawa tylko również czasem kino jak rozumiem, omawiając aspekty społeczne jeśli tak to jakie, jakie wątki znajdziemy np. w musicalu science-fiction Neptun Frost, który z filmem zamknięcia nad tym sekret, proszę bardzo, dużo wątków tak jak wspominał on bardzo mocno osadzony w rytmie, a sam film jest trochę takim esejem antykapitalistyczne z 1 strony z drugiej kwestującym w kwestii roli technologii już w życiu codziennym człowieka taką osią narracyjną to jest to, że górnicy pracują tam w kopalni Dolcanu, a ten kolca zasila technologie całego świata to, że dojdzie gdzieś tam w przyszłości bliżej nieokreślonej, gdzie wszyscy są też podłączenie sieci jak tworzą taką globalną sieć i powiązań i technologiczną, a tutaj bohaterowie próbują zrobić rekonstrukcję nasze ciężko jest omawiać ten obrazek taki system element narracyjny panie właśnie bardzo bardzo ciekawie skonstruowany na wielu poziomach wielu płaszczyznach po prostu warto ten film zobaczyć panią zobaczyć jak najszybciej nawet warto mieć rząd nie będzie jeden z głównych filmów na przyszłorocznym Sundance, więc też nam się udało tutaj chociażby wyprzedzić do Amerykanów Very High Afryka mera festiwal poświęcony w całości kinu afrykańskiemu w Warszawie proszę państwa do 19grudnia wersja online festiwalu rozpocznie się tak jak mówiłam tuż przed świętami potrwa do 1stycznia 2022 roku, ale także Wrocław będzie miał te przyjemności radość gościć na afrykańskie u siebie w dolnośląskim centrum filmowym od 17grudnia do 19grudnia również AfryKamera Przemysław Stępień dyrektor artystyczny festiwalu był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję dziękuję Paweł Kierzniewski pomógł mi przygotować program dziękuję Pawle teraz czas na informacje w radiu TOK FM Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA