REKLAMA

Dlaczego filmy przyrodnicze ukazują nieprawdziwy obraz natury?

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-12-15 11:40
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
14:01 min.
Udostępnij:

Trwa Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa człowieka w filmie. W programie m. in"Nature is my homeland" w reżyserii Marka Gajczaka. To filmowy esej o nieoczywistych związkach człowieka z naturą i jej współczesnym pojmowaniu. Zaskakująco świeże spojrzenie na kwestie ekologii. Bohaterami filmu są ludzie na bardzo różnych poziomach związani z naturą – naukowcy, artyści, entuzjaści. Z zupełnie nowej perspektywy ukazują oni tematykę związków człowieka z naturą. Musimy nauczyć się żyć ze świadomością, że ludzie w nieodwracalny sposób zmienili świat, który dzielą z milionami innych gatunków. Które z nich najlepiej przystosowały się do życia w miastach? Dlaczego filmy przyrodnicze ukazują nieprawdziwy obraz przyrody? Czego możemy się nauczyć od roślin i zwierząt, które potrafią się przystosować do życia wśród śmieci?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska w Warszawie trwa 2001. łączy Docs film Festival prawa człowieka w filmie w tym roku filmy możemy oglądać zarówno w warszawskich kinach jak i w internecie na Platformie moje kino PL jak co roku w ramach festiwalu odbywa się międzynarodowy konkurs filmów dokumentalnych, ale jest również konkursowa nowości o nagrodę zielonego psa będą rywalizować w tym roku dokumenty poświęcone ekologii zmianom klimatu w Rozwiń » kontekście praw człowieka i w tym oto konkursie startuje m.in. firma, która dzisiaj w kulturze osobistej będziemy rozmawiać najciężej i my Homeland wyróżniony nagrodą imienia Macieja Szumowskiego na ostatnim krakowskim festiwalu filmowym reżyser filmu Night i my Homeland Marek i tak jest moim państwa gościem dzień dobry dzień obrad i piękny film o miłości pan nakręcił o miłości i o bezradności Czyż nie no może trochę tak rzeczywiście to jest także, zaczynając oglądam film nie wiedzieliśmy jeszcze, dokąd nas ścieżka poprowadzi więc, więc może jest pani mówi rzeczywiście w ja trochę tak, parafrazując to co firmie mówi jedna z bohaterek, czyli Urszula Zajączkowska ale zanim do tych szczegółów przecież to proszę powiedzieć co w takim razie było na początku tego filmu ten pomysł wziął się podobno szerszego działania i i szerszego projektu tak na krakowskiej Akademii sztuk pięknych im powstał projekt właśnie pod tym samym tytułem liny czy my Homeland koordynatorką tego projektu była Marta Bożyk i to był taki projekt, który miał na celu przybliżyć trochę natury czy w ogóle takie związki człowieka z naturą z 1 strony studentom, ale też profesorom miałby mieć gotową to był projekt w ogóle między 4 uczelniami różnych stron świata ze Stanów zjednoczonych Niemiec Serbii i właśnie z Polski najmniej się w Krakowie odbyć konferencja taka duża konferencja, którą mieli przyjechać różni ludzie związani naukowcy, którzy zajmują się naturą, ale też zajmują się trochę sztuką bądź też artyści, którzy z kolei wykorzystują natury w swoich pracach albo albo albo zajmują się tymi problemami co, działając na pograniczu trochę trwa ostatnio w napięciu nawet tej konferencji właśnie przez pandemię nie doszło i powstał wtedy pomysł żeby, żeby zrobić wywiady z niektórymi z nich natomiast numer tutaj z razem z producentem Marcinem Lecha szybko się zorientowaliśmy, że to właściwie temat który, który mógłby być bardziej na film dokumentalny nie tylko na wywiad, dlatego że to, że wtedy może to mieć szerszy zasięg po prostu trafić do jakiegoś większego większej liczby odbiorców i tak zaczęliśmy właśnie myśleć o tym filmie mieliśmy ułatwione zadanie chodzi o wybór bohaterów bo, bo jeszcze listy taką listę około 4050 o uczestników konferencji z tej listy postanowiliśmy wybrać kilku bohaterów klub za którymi moglibyśmy podążać dając przykład wybór był trochę ułatwiony my tak się zaczęło po prostu dla pana to najczęściej my Homeland co oznacza, że to jest jakieś takie motto panu bliskie tak tak tak ja te tematy gdzieś tam wokół mnie krążyło jakiegoś czasu ja myślałem o tym, żeby nim, żeby zrobić podobny film natomiast jakaś nie doszło do tego to był akurat taki moment, że zostało to realny tak to oczywiście ten pomysł programie był zupełnie inny, ale też wokół tych samych tematów Mordak tak się złożyło że, że akurat interesowania się spotkały tutaj taki podatny grunt, że mogliśmy zrozumieć my, jakbym możliwość zrealizowania tego filmu więc, więc no bardzo chętnie przystąpiłem do, bo do działań dokumentacyjne nad tym do samego no tak film jest takim trochę polemiką czy też przy no chyba tak swego rodzaju polemikę to często powtarza też w opisach pana filmu z filmami przyrodniczymi, do których jesteśmy przyzwyczajeni w ogóle takim odwróceniem perspektywy np. dla występującego w naj, czyli my Homeland Marcina kostrzyńskiego Leśnika i dokumentalisty filmy przyrodnicze te tradycyjne to przede wszystkim jak on mówi sam film o zabijaniu i chyba do końca nie mogę się z tym zgodzić, ale podoba się ta perspektywa wywracając nasze widzów przyzwyczajenia Marcin Kostrzyński z bohaterów leśny podglądać tak chyba można im powiedzieć im tak znacznie jest niezwykle osobą taką ogromną pasją ją rzeczywiście montuje kamerki w lesie te kamery przez jakiś czas nagrywają wszystko właściwie w momencie kiedy, kiedy coś wykryją jakiś ruch dzięki temu no czasami trafiają jakieś niezwykłe rzeczy zresztą mamy film możliwość też obserwowania dzięki temu że, że Marcin udostępnił nam materiały mamy możliwość też zobaczenia właśnie jak je jak kamerki pracują i jakie tam rzeczy można zobaczyć podglądają właściwie prawda zupełnie inne rzeczy niż rzeczywiście w tradycyjnych filmach przyrodniczych jakich jesteśmy przyzwyczajeń tak tak nam generalnie nie chodziło o zrobienie filmu Przyrodniczego nigdy właściwie nie patrzyliśmy na to taki sposób, bo to jest bardziej jednak film ona prawdę o ludziach jak daleko osiągnęliśmy naturę i co można zrobić, żeby jakimiś jakiś sposób powrócić do tego pewna w no tak wszyscy ci bohaterowie, bo oprócz Marcina kostrzyńskiego jest też Diana Lelonek artystka aktywistka są miejsca pszczelarza Agnieszka i Łukasz Przybyłowicz jest pisarz Stanisław Łubieński i oczywiście też Botanicznej poetka Urszula Zajączkowska wszyscy oni pokazują, że potrzebna jest właśnie jest zmiana perspektywy naszych kontaktach z przyrodą no właśnie po pierwsze, niestawianie się ani obok ani niżej ani wyżej tylko w przyrodzie, której częścią jesteśmy po prostu tak tak, ale o tym zapominamy na zapominamy o tym właśnie Urszula Zajączkowska oprócz tego, że to, że jest botanik szkołą polską no, toteż robi fantastyczne filmy eksperymentalne filmy o przyrodzie i fragmentu oczywiście możemy pana dokumencie drogowe po filmie muszą one bardzo bardzo o jako 1 stronę wizualną wniosły dużo do filmu, bo mój ulubiony fragment filmu to jest kiedy, kiedy ona pokazuje na bardzo takich dużych zbliżeniach rośliny, które się pocą Day to jest fragment filmu eksperymentalnego i do którego zresztą jest też podłożone poezję w no właśnie to pytanie cały czas zmianę tej perspektywy ja nie wiem czy, kręcąc ten film rozmawiając ze swoimi bohaterami pan dowiedział się jak możemy tę perspektywę zmienić, bo wciąż jesteśmy tak jak mówi Urszula Zajączkowska jednak więźniami naszych zmysłów ona ma radę pewną dla nas mianowicie zachwycimy się może to co się da może to jest właśnie jakiś sposób, żeby znaleźć, ponieważ nauka na mnie nie wartościuje, jakby tych, owszem, pokazuje pewne procesy i pewne rzeczy wyjaśnia, ale nie jest w stanie wartościowa tego zaznaczył nie ma tej głębi, a marszałek sposób właśnie wykorzystując, wykorzystując poezję czy też inną w swoich pracach filmowych Normana to taki taki prosty sposób jak zachwyt chociażby prawda, gdzie winno obudzenie tej wrażliwości na przyrodę jest sianie istotnego tak się zastanawiam, który z tych bohaterów najmocniej pana zaskoczył swoją perspektywą patrzenia na przyrodę patrzył pan np. kiedyś na śmieci z takiej perspektywy jak Stanisław Łubieński Diana Lelonek prawdę powiedziawszy nie wcześniej na pewno nie i dużym zaskoczeniem też było dla mnie to, że miasta mogą być taką Arką Noego trochę dla, a czy dla ptaków czy dla czy dla zwierząt różnych czy też na stół prawda ta jak jest tam 4, że miejsce Łukasz Agnieszka przybył oni oni budują ule na na w centrach miast właśnie w Katowicach głównie i okazuje się, że te szkoły tam mają lepsze warunki niższy niż niższy gdzieś się w wolnym Polak prawda czy tam na wsi, dlatego że nie ma pestycydów, że lepiej się pszczoły w jaki sposób chowają, ale też miło jest miejski jest jest lepszy od tego od tego wiejskiego to było dla mnie dużym zaskoczeniem no to, że taki też postrzegają miasto jako pewnego rodzaju górzysty krajobraz tam dach będzie mogą sobie egzystować jak ścieki i sposób nie wiem właściwie każdy z tych spotkań było dla nas dużym takim zaskoczeniem dowiadywaliśmy się ciągle jakieś nowych rzeczy no też to, że pszczoły mają lepsze warunki to, żeby 1 rzecz, ale dużym też dla mnie takim zaskoczeniem było to co mówi Agnieszka o szkołach, że właśnie każda pojedyncza pszczoła jest poza swoim rojem właściwie nie jest w stanie przetrwać nawet 1 dnia i właściwie jest mało znacząca prawda natomiast ruch tworzy coś rodzaju takiego Super organizmu, gdzie jakiś sposób jest połączony też ma coś rodzaju takiej świadomości, czyli jeszcze w, czyli jak ruch podejmuje wspólnie decyzję o interes to było niesamowite też dla mnie jak takie odkrycie, że rzetelni i takie niewidoczne więzi między tymi szkołami istnieją i że gdyby ten Rój tworzy coś znacznie więcej niż tylko łącznie na kształtowane w filmie występuje jeszcze 1 osoba, która głosu nie zabiera widzimy mężczyznę, który wędruje po lesie widzimy go jak dotyka rośliny jak dotyka drzew co za postać Krzysztof maniak jest performerem artystą tutaj mieszkańcy niedaleko ma na południu Polski tutaj niedaleko Krakowa i ani Krzysztof od jakiegoś czasu zajmuje się właśnie reformę SM my chcieliśmy mieć taką taką troszkę ilustrację takich jak lejtmotyw całego filmu filmu i chcieliśmy właśnie tt tt wcześniejszy performans Krzysztofa wykorzystać filmie i pojechaliśmy tam Krzyśka chodziliśmy po lesie przez cały dzień to było fantastyczne doświadczenie, ponieważ on też jest niezwykle takim wrażliwym artystą i to by to było także on po prostu wiele rzeczy improwizował, ale też nowi nie o niektóre poprosiliśmy już wcześniej, że taki performance ów kredyt wykonał, żeby wykonał dla nas jeszcze raz no to to go też coś niesamowitego, czyli ten las to też nie był bohater przypadkowe absolutnie nie taka to już myśleliśmy o tym właściwie równolegle, kręcąc bohaterów już myśleliśmy o tym właśnie jak jak znaleźć taką przekładnię na język sztuki, ale obrazu i jestem ciekawa, jakie takie dla pana były najciekawsze reakcję na najciężej my Homeland reakcje widzów oczywiście w w końcu już trudno zatem powiedzieć no generalnie spotykają się dużo dużo takich ciepłych słów po projekcjach filmowych brała no i kilka kilka reakcji, bo rzeczywiście takich bardzo pozytywnych to jednak otwiera nas na jakąś inną, o czym mówiliśmy dzisiaj perspektywę prawdę, bo być może dla niektórych są to nowe rzeczy, które już nie, ale i tak jakby tworzą jakiś rodzaj takiego takiej chęci zrobienia czegoś w tym kierunku albo właśnie takiej ponownej więzi z naturą czy przewartościowania czegoś przemyślenia na nów i dokładnie tak dokładnie ta funkcja gra akcji były raczej bardzo spontanicznie pozytywne w to życzymy kolejnych takich pozytywnych reakcji na ciele i my Homeland to film, który startuje m.in. w specjalnym konkursie podczas tegorocznego 2001. łączy Docs film Festival prawa człowieka w filmie startuje w konkursie o nagrodę zielonego psa reżyser filmu Marek Gaj był moim państwa gościem w kulturze osobistej bardzo dziękuję dziękuję bardzo, również Paweł Kierzniewski program pomogli przygotować bardzo dziękuję Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czesne informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA