REKLAMA

"Wolność to nie tylko robienie co się chce"

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2021-12-16 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
11:57 min.
Udostępnij:

Czyja wolność jest ważniejsza? Moja, twoja czy nasza? Rozwiń »
Gościem Poranka jest prof. Paweł Łuków, Dziekan Wydziału Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ranek Radia TOK FM prof. Paweł Łuków jest z nami dziekan wydziału filozofii Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry panie profesorze dobry i osoby, które nie chcą się szczepić się często argumentują, że jeśli zostałyby wprowadzone restrykcje dla osób niezaszczepionych właśnie albo obowiązek szczepień to naruszyłoby to ich wolności wchodzimy zatem nie tylko spór medyczny, ale też prawna przede wszystkim ideowy ja chciałabym z panem Siej porozmawiać 2 cytaty prezydent Rozwiń » Andrzej Duda, który mówi tak znając podejście moich rodaków takie poczucie wolności nie wyobrażam sobie, żeby w Polsce można było wprowadzić przymusowe szczepienia poseł Konrad Berkowicz, kto rezygnuje dla tymczasowego bezpieczeństwa wolności nie będzie miał ani bezpieczeństwa ani wolności zastanawia się panie profesorze, jaki to jest rozumienie postrzeganie wolności i obawiam się, że to nie jest jakoś szczególnie głębokie rozumienie wolności, bo proszę zauważyć np. w tym drugim czytacie w autor jest zapewne codziennie wielokrotnie ogranicza swoją wolność np. nie, przechodząc przez ulicę w dowolnym miejscu przynajmniej czasami, a więc ogranicza swoją wolność każdy z nas w zimie w ogóle funkcjonowania społecznego każdy z nas jakoś to jakoś tę wolność ogranicza, więc od sprowadzanie problemu wolności indywidualnej do jakiegoś takiego powierzchownego spojrzenia na na nią i rozumienie jako robienie co się chce dowolnie co chce myślę, że nie świadczy o tym, że sprawa jest dogłębnie przemyślaną jest taka się ta książka Jana Wernera Millera strach i wolność inny liberalizm i autor pisze, że państwo zawsze jednocześnie wolność daje ją ogranicza i nawet najbardziej zagorzali libertarianie dzwonią na policję, gdy złodzieje dostają ich prawo do swobodnego dysponowania własnością, a z drugiej strony Miller przekonuje że, że trzeba pamiętać o tym słynnym stwierdzeniu Hanny Arendt, że wolność także kolektywna zdolność do koordynacji wysiłków wspólnego działania w imię konkretnego celu społecznego w przypadku pandemii właśnie z czymś takim mamy do czynienia no myślę, że może nie tyle mamy co powinniśmy również do czynienia to znaczy powinniśmy wyznaczyć sobie wspólnie zbiorowo pewnego pewien cel i tu celem jest oczywiście bezpieczeństwo bezpieczeństwo nie tylko każdego z nas szczepu detalicznie oddzielnie, ale właśnie bezpieczeństwo, które ma musimy osiągać w sposób zbiorowy w sposób kolektywny proszę zwrócić uwagę, że życie społeczne w ogóle jest, a takim wielkim przedsięwzięciem, w którym nakładamy sobie wiele ograniczeń czy samo ograniczeń właśnie imię tego, aby uzyskiwać korzyści bądź dobra, które w pojedynkę byłyby często niedostępne lub byłyby dostępne tylko nielicznym będzie, aby dostępne bardzo niewielkich ilością i przedsięwzięcia społeczne takim przedsięwzięciem jak sądzę powinno być na powinny być programy szczepień takie przedsięwzięcia wymagają koordynacji takiego w ogóle życie społeczne, więc jest dla mnie dosyć dosyć zrozumiałe, że właśnie inie na pewnego poczucia nie tylko Solidarności, ale tego również w dużym stopniu skucia, a własnej czy dążenia do własnej za do zapewnienia sobie bezpieczeństwa w ramach społeczeństwa by jakoś wydaje mi się, że program punkt szczepień są czymś naturalnym zrozumiały Arnold Schwarzenegger ostatnio wyrażał swoje zniesmaczeni dezaprobatę wobec tych, którzy nie stosują się do tych zasad bezpieczeństwa np. noszenie maseczek, a przed koniecznością szczepień starają się wykpić właśnie tłumacząc, że ten obowiązek narusza ich wolności powiedział dosadnie chrzanić waszą wolność wolnością wiążą się obowiązki i odpowiedzialność, kiedy przytoczone 2 etaty posła Berkowicz i prezydenta Dudy to pomyślałam sobie właśnie, że to jest takie rozumienie, pytając też pana jak jaki to zrozumienie wolności to jest takie rozumienie wolności Kiss egoistyczne i i anarchistycznych trochę takie warcholstwo znane z pierwszej Rzeczpospolitej bo, bo to rozumienie wolności właśnie nie przewiduje obowiązku względem drugiego jakieś odpowiedzialności za całą wspólnotę, w której funkcjonujemy jako jednostki a, czyli jako składowe tych wspólnot tak powiedział tak, że troszkę bardziej delikatnie, że to jest bardzo bardzo wąskie indywidualistyczny rozumieniu wolność to jest takie rozumienie wolności, w którym nie patrzy się w ogóle na inny, który przeniósł np. mówienie, że to jest tylko indywidualna sprawa w każdy indywidualnie powinien podjąć decyzję w sprawie własną jest w istocie mówieniem czyni, że każdy z nas ma prawo nie oglądać na inny, że może robić wszystko co zechce nie patrząc na to, jakie są konsekwencje tego co robi dla innych noszenie maseczek przecież tak samo jak szczepienia służą nie po prostu o ochronie tego ponosi maseczkę czy tego, kto nosi, kto ktoś zaszczepił ona służyła ona nie inny również, a może przede wszystkim należałoby powiedzieć efekty zmian taki, że mając takie zawężone właśnie zubożony rozumienie wolności patrzy się na oczy się wyłącznie na siebie patrzy na siebie jako na pępek świata nie uwzględniają właśnie tego, że my możemy osiągać nasze cele korzystać z naszej wolności właśnie dzięki temu, że wzajemnie się w dużym stopniu samo ograniczam oczywiście na tym polega problem te panie społecznie i politycznie w jaki sposób uregulować wolność tak, aby ona właśnie była jej ograniczenia były najmniejsze możliwy wydanych okolicznością, ale myślę że, gdybyśmy na sprawę spojrzeli etycznego punktu widzenia to warto zadać sobie pytanie, a w imię, czego mielibyśmy samo ograniczać się to znaczy w imię, czego mielibyśmy zrezygnować z tego takiego właśnie bardzo indywidualistyczny jego spojrzenie na własną uchwałę o pandemii w imię zdrowie życie innych, którzy nas otaczają tę powiedział, że tak tylko spółki ze względu na innych to prawda tylko pytanie, ale co takiego miałby leżeć u podłoża tego, że los innych miałby mnie obchodzi myślę, że tak w takim najbardziej podstawową w sensie powiedzielibyśmy, że jest to, zwłaszcza nazwiemy szacunkiem dla innych ludzi poszanowania praw innych ludzi z szacunek, który możemy opisać dosyć prostą, lecz nie takim pierwszym w przybliżeniu nie więcej także twoje życie twoje sprawy nie są dla siebie mniej ważne niż moje dla mnie jeśli tak na to spojrzymy to wtedy zauważymy, że rzeczywiście funkcjonowanie w społeczeństwie wymaga samoograniczenia, więc jeżeli mówimy tak dla bezpieczeństwa tak, ale mnie, czego winien tego, że inni są tak samo ludźmi jak im tak samo, ale dla ani choroba jest nieszczęściem dla powiedział pan o takim indywidualistyczny ujęciu wolności ma generalnie jest także prawa człowieka ducha są też indywidualistyczny w centrum przecież jednostka prawda nie zbiorowości rozumiem, że chodzi w tym wszystkim o szereg rozmaitych wyjątków, w których interes tejże jednostki może być uszczuplony na rzecz interesu zbiorowości, a ja nie wiem czy tytułowa można mówić o wyjątkach był raczej mówię tutaj o wzajemnym ograniczanie się równoważeniu rozum różnych praw, bo to nie jest także, że te prawa nie wzajemnie nie wchodzą nie mogą wchodzić w kolizji pewnych okolicznościach tak się może zdarzyć wówczas konieczne jest ich równoważenie tak samo skutków wypadku po w czasie pandemii mamy do czynienia z tym, że z 1 strony oczywiście każdy z nas chciałby mieć możliwie największą swobodę postępowania, ale z drugiej strony mamy kwestie bezpieczeństwa każdego z nas i te 2 rzeczy no nie dadzą się pogodzić w sposób, który by na nie dokonywała się z uszczerbkiem, której z nich i tutaj mamy do czynienia z głów w rodzaju równoważenie staramy się w każdym razie w społeczeństwa państwa których, który władza publiczna bierze odpowiedzialność ca, a za sytuację i podejmuje działania, które mają w lepszy lub gorszy sposób równoważyć AOW właśnie bezpieczeństwo ze swobodą możemy się spierać czy w danym przypadku ma to ograniczenie swobody jest nadmierne czy nie natomiast to, że to ograniczenie swobody w takiej sytuacji zagrożenia jest niezbędne wydają się nie podlegają szczególnej dyskusji tu jeszcze 1 wątek, bo wolnościowcy mówi w cudzysłowie na rozmaite ograniczenia uznają za dyskryminację wstała prof. Jarosława Wyszkowskiego, który z prawniczego punktu widzenia komentuje to tak nierówność jest elementem składowym życia publicznego prawnie dopuszczalnym w ogóle niema charakteru arbitralnego, więc dyskryminującego, a jak z filozoficznego punktu widzenia patrzę na ten problem zapatruje w po myślę, że tutaj to chyba trzeba jednak spojrzeć na to troszeczkę może nawet bardziej przyziemne nie znaczy dyskryminacja ma charakter arbitralny z natomiast tutaj nie mamy, a czy w tych postulatach dotyczących ograniczania nas swobody np. poprzez dumę poprzez obowiązek szczepień czy obowiązek pokazania okazania certyfikatu, a nie mamy do czynienia po pierwsze z nadmiernym ograniczeniem nie są arbitralne ona jest jeśli czy ktoś powiedzmy nie może skorzystać z jakiegoś miejsca publicznego dlatego dążenie, że nie może się wylegitymować certyfikatem to nie dzieje się tak, dlatego że akurat istnieje jest jakiś kaprys, która akurat ktoś ma coś przeciwko temu temu w tej akurat konkretnej osobie to jest kwestia uzasadniona bezpieczeństwem innych, a więc nie sądzę, żeby tutaj można było mówić o dyskryminacji raczej znowu mam wrażenie, że tak jak poprzednicy tata, które pani przytaczała, ale to rozumienie wolności jest właśnie takie bardzo powierzchowne tak samo tutaj to ta analogicznie tutaj słowo dyskryminacja jest po prostu nadużywany przez nie powiedzieć, że dokonuje się tutaj pewnego rodzaju manipulacji podobnie jak powiedzmy nowym jeśli dobrze pamiętam segregację izbę tam chyba jest nazywany no to jest ewidentne manipulowanie słowami taki sposób perswazyjny to znaczy wielu większość z nas słyszy o tym o segregacji też źle czuje ma negatywne skojarzenia używanie takich słów jest obliczone na efekt wyłącznie perswazyjne wyłącznie oddziaływania na emocje argumentacji tutaj nie ma prof. Paweł Łuków dziekan wydziału filozofii Uniwersytetu Warszawskiego moim państwa pierwszym gościem w czwartkowym poranku dziękuję panie profesorze dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA