REKLAMA

Protesty społeczne. Znak, że społeczeństwo nie śpi?

Świąteczny Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2021-12-26 09:20
Prowadzący:
Czas trwania:
32:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
adres w poranku porozmawiamy od protestowania społecznym obywatelskim o tym co ten kolejny rok zrobił z nami jako obywatelami obywatelkami nie jest z nami pan prof. Maciej Kowalewski dyrektor Instytutu socjologii Uniwersytetu szczecińskiego dzień dobry panie profesorze dzień dobry im tak w świątecznym poranku, ale to dobry moment na refleksje ogólne dłuższy głębszy właśnie o tym proteście chcemy porozmawiać chciałam pana zapytać czy obywatele obywatelki sprzeciwiający się Rozwiń » działaniom obecnej władzy pewnym na pewno poziom fundamentalnym jeśli chodzi o rozumienie tego czym jest czym nie jest demokracja i te osoby, które już tak długo jak to się mówi stoją na ulicy protestują oni są już zmęczeni czy jeszcze zmobilizowani i część osób na pewno taki rodzaj zniechęcenia odczuwa, a wiem to z rozmów z aktywistami tymi, którzy organizują protesty także w mniejszych miejscowościach i oni raportują, że taka postawa pewnie też zimowych miesiącach się nasila i powtarza się tak to znaczy rzeczywiście taki rodzaj zniechęcenia i przekonania, że być może to nic nie daje, ale z reguły są zwątpienia chwilowe to znaczy bez stałej obecności ludzi na ulicy bez stałego uczestnictwa w proteście ta władza właściwie każda władza robiłaby to na co ma ochotę znaczy bez tego powtarzalne do uczestnictwa w polityce protestu przez różne grupy przez różne osoby możliwe jest korygowanie czasami nawet najbardziej radykalnych pomysłów ze strony władz, bo te zniechęcenia, którym mówimy wiąże się przede wszystkim jak mówią sami uczestnicy demonstracji z brakiem zauważalnych efektów przychodzimy na te demonstracje marzniemy organizujemy się, ale w zasadzie zmiany nie widać tak to znaczy dalej pewne rzeczy, które są proponowane dalej wracają na agendę pewne rzeczy są wprowadzane w życie wbrew sprzeciwowi obywateli tak jak w przypadku lex TVN, ale zawsze na takich potraw, żeby proszę sobie wyobrazić, żeby było, gdyby ludzie nie wychodzili na ulicy czy Jacze rzeczy zostałyby wprowadzone, gdyby nie, gdyby nie stała obecność, demonstrując też pamiętać o tym, że różne decyzje władz mobilizuje różne grupy demonstrantów różne środowiska czy jest jest oczywiście jakiś niewielki odsetek tych, którzy chodzą na wszystkie demonstracje, które są przeciwko polityce PiS-u niezależnie od tego są one dotyczą szkolnictwa wyższego 3 dotyczą służby zdrowia dotyczą wolnych mediów czy dotyczą tzw. reformy sądownictwa TBL, ale takich ludzi nie wie myśmy to widzieli przecież jest w 2020 roku jak inne środowiska pojawiały się na demonstracjach przeciwko zaostrzaniu prawa do aborcji w inny chociażby tych, które pojawiały się na niedawnych demonstracjach przeciwko tej ustawie anty anty TVN i w związku z tym, że różne demonstracje przyciągają różnych demonstrantów mobilizuje różne osoby, bo to też oczywiście nie wszyscy mają poczucie znużenia i wyczerpania te demonstracje mają SSW różny przebieg różną dramaturgii różną estetykę też i demonstranci się posługują różnymi środkami wyrazu i w związku z trzymane w ABB mogą zachęcać do uczestnictwa w różne grupy różne grupy odbiorców to też jest taki argument, który czasem w rozmowach z aktywistami się pojawi, że ktoś na pewne typy demonstracji pewne formy protestu nie przychodzi, dlatego że nie odpadają hasła, które się tam pojawiają nie odpowiada organizatorzy mogą się organizatorzy czas, aby przemawiające itd. ale to jest normalne tak to znaczy nawet, gdybyśmy mieli do czynienia z taką sytuacją, w której cały czas jednak grupa demonstruje przeciwko wszystkiemu co organizuje w UE rząd to taka grupa prędzej czy później by się wypaliła i ciężko byłoby utrzymywać to to stałe stałe poparcie i inny inna rzecz, o której mówią aktywiści organizatorzy to jest kwestia frekwencji czy pojawia się co jakiś czas takie narzekanie właściwie nawet, że przecież tak mało nas przysłona demonstracji sprawa jest tak ważna, a tak niewiele osób pojawiło się pojawiło się na ulicy, ale znowu proszę by proszę pamiętać, że sposoby demonstrowania zmieniają się w czasie teraz coraz częściej w Polsce, ale nie tylko mamy do czynienia nie pojedynczymi masowymi demonstracjami organizowanymi w stolicy kraju, chociaż oczywiście te ciągle przyciągają uwagę mediów, ale mamy do czynienia z protestami symultaniczny, czyli takimi, które się dzieją w skali całego kraju często bardzo niewielkich miejscowościach, które nie zawsze są koordynowane przez tę samą grupę organizatorów do ich uczestnictwa ludzie mobilizują się w pewnym sensie sami tak i 9 taką potrzebą sprzeciwu i one jakby w swojej masie my mamy ich i ich frekwencję zupełnie inna niż frekwencja pojedynczego protestu, który dzieje się w tym samym czasie warto czy trudno mówić o sukcesie frekwencyjnym, jeżeli w mieście, które ma, więc 100 000 mieszkańców na proteście pojawi się 8330 osób, ale jeśli ten sam proces odbywa się jednocześnie tego samego dnia w różnych częściach kraju to wszystkie z ZDM planuje się kumulują się ze sobą dając taki efekt objęcia zakresem przez przez cały kraj to jest to jest niezwykle ważne bez tych pojedynczych osób, które często właśnie w zimnych miesiącach decydują się na wyjście na ulice w różnych częściach kraju, żeby protestować także w naszym imieniu na pewno sytuacja byłaby dużą ilość tak myślę tylko, że my jesteśmy jako istota biologiczna raczej nastawieni na szybką nagrodę układ nagrody potrzebuje szybkiej satysfakcji co pan mówi o tym, że no wyobraźmy sobie coby było, gdyby tych protestów nie było trudno sobie wyobrazić jak możemy to zweryfikować nie mamy żadnej alternatywnej rzeczywistości nie mamy kontrolowanego eksperymentu, w którym możemy to porównać myśli pan, że naprawdę jest mobilizujące czy jakoś tak podtrzymujące na duchu tych, którzy na protesty cały czas chodzą, bo mnie się trochę wydaje, że to jest mała nagrodach zgadzam się z panią to znaczy demonstrujący tego bym nie zauważają najczęściej tak to znaczy rzeczywiście chcielibyśmy obserwować wycofanie się przed rządu pewnych postulatów albo zatrzymanie zatrzymanie pracy jakoś by ustawą to oczywiście zdarzało i to się zdarza, ale nie we wszystkich wypadkach, których ludzie wychodzą na ulice myślę, że więcej powinniśmy o tym mówić więcej powinniśmy o tym myśleć jako uczestnicy demonstracji kartaczy nie tylko tych efektach, które pojawiają się tu i teraz, ale o tym co się dzieje w długoterminowej długoterminowej perspektywie no tak tak się w tej chwili zrobiło, że polityka protestu nie tylko w Polsce jest formą głoszenia opinii jest formą zaangażowania w politykę jest formą działania obywatelskiego i chcąc nie, chcąc to właśnie na placu tworzy się agendą partii politycznych czy czy rozmaitego rodzaju postulaty proszę zwrócić uwagę, że jeśli te, które z partii opozycyjnych nie dość dostatecznie w wsłuchują się głosy protestujących to jest automatycznie krytykowane jako reprezentująca interesy obywateli, którzy poświęcili swój czas i inne rzeczy po to, żeby protestować, a teraz nie mogą znaleźć politycznej politycznej reprezentacji, więc postulaty, które czasami wydaje się bardzo radykalne, ponieważ protesty uliczne zwykle łatwiej się udaje zorganizować wokół tak bardziej radykalnych postulatów one muszą znaleźć swoje swoje odzwierciedlenie w programach partii politycznych, jeżeli nie znajdują to ta presja protestujących jest wywierana nie tylko na rząd ale, ale na tę partię mówi o tym dlatego, że to jest też jeden z ważnych efektów, które nie są dostrzegane tu i teraz, a które dzieją się w dłuższej perspektywie co znaczy partie, które chcą pozyskać głosy protestujących głosy protestujących obywateli, chcąc nie, chcąc muszą się dostosować do postulatów, które są na ulicy ponoszą tylko panie profesorze mieliśmy strajk kobiet gigantyczne jak na polskie warunki demonstracje agresywne nowe trochę w formie młody z bardzo takimi kreatywnymi hasłami czuć było potęgę i wściekłość tłumu i nic i mamy zaostrzone prawo aborcyjne później były protesty po śmierci Izabeli z Pszczyny i nic więc tutaj można mówić o jakiś skuteczności protestów to rzeczywiście jest frustrujące tak to znaczy jeśli porównamy stale mobilizacji i stale terytorialną, ale też liczba osób, które zaangażowały się pan mówił te powszechność ogólnopolską, że to nie tylko Warszawa Gdańsk Kraków tylko małe miejscowości się po raz pierwszy w zasadzie często budziły do protestu dopiero i właśnie taki skutek bez skutku to prawda to znaczy myślę, że też trzeba pamiętać o tym, że władza ta przeszła chyba mnie dźwięk komputera nie jest okej jest tak dobry też natężenie i trzeba o tym pamiętać, że władza też dostosowuje swoje decyzje do żądań dostali społecznej społecznej mobilizacji ja nie mam pewności czy to co w tej chwili obowiązuje, chociaż rzeczywiście jest rzeczywistym zaostrzeniem prawa do aborcji pogorszeniem się w tej sytuacji czy nie wystąpiłby na jeszcze większą jeszcze większą stale w odniesieniu do protestów do małych w małych miastach miastach średniej wielkości proszę pamiętać, że tak po pierwsze bardzo często to była pierwsza albo jedna z pierwszych demonstracji, które w ogóle się w takich miejscowościach pojawiły sza w województwie zachodniopomorskim po czterdziestym piątym roku tak czy we Francji czy w tych miejscowościach, które się w naszym województwie w tym, w którym mieszkam miały miejsce często takich, których liczba mieszkańców nie przekracza 5 czy 37000 to była rzeczywiście by pierwsze wystąpienia uliczne, które się pojawiły po 400 piątym roku, które wprowadziły dość, gdzie nie jest też w takich miejscowościach przynajmniej nie do reprezentowany poglądy agendę spraw publicznych czy w przestrzeni publicznej otwartej przestrzeni pojawiło się nie tylko kobiet, ale główny głównie one jest z hasłami dostępu do aborcji i wyraźnym sprzeciwem wobec tego co co planowała strona rządząca w nam się może wydawać, że to nie przynosi nie przynosi żadnego skutku, jeżeli rzeczywiście te decyzje zostają utrzymane w mocy, ale proszę pamiętać, że taki protest jest obserwowany przez mieszkańców każdej z tych miejscowości oczywiście dla uczestników ma charakter formacyjny ci, którzy po raz pierwszy w życiu pojawiają się na demonstracji bardzo często budują swój obraz politycznego świata właśnie poprzez to zdarzenie, ale nawet ci, którzy demonstracyjnie uczestniczą, którzy się nią nie angażują obserwują ją z okien czy śledzą relacje w prasie lokalnej dowiadują się o tym jak wiele osób popiera określone decyzje to to zmienia społeczną świadomość i nawet jeżeli w tej chwili nie ma takiej politycznej możliwości żeby, żeby tę sprawę cofnąć to odbudowanie odbudowanie poparcia dla liberalizacji tego naprawdę ostrego drakońskiego w Polsce jest prawo do aborcji jest możliwe tak ona jest możliwe właśnie m.in. dzięki tym tym politycznym demonstracji raczej nie wyobrażam sobie teraz żeby, które z partii opozycyjnych pretendujących do tego, żeby zastąpić PiS władzy z wyjątkiem Konfederacji dla państwa, że to nie jest partia opozycyjna w takim sensie dróg chcę powiedzieć w tym by powtórzyła te powtórzyła te żądania które, które przedstawia PiS wydaje się, że taka radykalizacja tych poglądów, która wystąpiła w Platformie, która też z dołożyła się w długi czasowej perspektywie oczywiście do tej do tego zaostrzenia przepisów aborcyjnych to już chyba do tego pomysłu nie wróć wrócimy za chwilę rozmowy naszym gościem jest prof. Maciej Kowalewski dyrektor Instytutu socjologii Uniwersytetu szczecińskiego rozmawiamy o trochę zmęczenie obywatelskim, ale przede wszystkim o protestach o tym kiedy protesty są skuteczne też, że taki Cichy i skuteczności protestów, bo z tego co mówi pan profesor nie zawsze musi być także protest ma znaczenie i jeśli władze mimo tego, że nie dojdzie do bezpośrednich zmian politycznych za chwilę wrócimy Karolina Głowacka przy mikrofonie to jest świąteczny poranek Radia TOK FM ostatnia jego odsłona naszym gościem jest prof. Maciej Kowalewski dyrektor Instytutu socjologii Uniwersytetu szczecińskiego oraz dzień dobry panie profesorze dzień dobry ponownie pan powiedział ciekawą rzecz o tym, że te protesty szczególnie rozmawialiśmy o strajku kobiet w mniejszych miejscowościach, kiedy się te mniejsze miejscowości pojawił się tam protest w ogóle pierwszy raz od kilku dekad, że pewne poglądy do tej pory nie do reprezentowany te, które nie były publicznie wyrażane publicznie wyrażone zostały nawet mimo tego, że nie doszło do realnej zmiany prawa to w pewnym sensie tak pana rozumiem rozlało się pewne słowa już padły słowa zostały wypowiedziane gesty zostały wykonane, gdzie autorytet kościoła zostały naruszone w sposób myślę jednak dalej niebagatelny jak na polskie warunki i państw takie sceny dyskusji mogę tak określić młodych osób bez księdza w średnim wieku, gdzie widać właśnie w na fali tych protestów widać było kompletne niezrozumienie 1 i drugiej stronę ten ksiądz był przekonany, że kiedy po prostu powie młodzieży, że ma się uspokoić to oni to zrobią ani patrzyli na niego trochę jak na kosmitę kim w ogóle człowiek jest, że oczekuje, że będziemy, żeby słuchali, ale to to był to są rzeczy, które jednak kilka lat temu nawet myślę byłyby niemożliwe, więc pan daje pewnego rodzaju rozumie pocieszenie tym protestującym, że wszystko ma znaczenie, że to kropla drąży skałę zdecydowanie tak też proszę pamiętać, że możliwości zaangażowania się taką stałą działalność polityczną są ograniczone tak to znaczy nigdy chyba nie będziemy mieli do czynienia z taką sytuacją, w której wszyscy ci, którzy sprzeciwiają się polityce rządu będą aktywnymi uczestnikami partii politycznych czy jakiś organizacji obywatelskich i raczej to jest typowa sytuacja tym będziemy mieli do czynienia z czasową tymczasową mobilizacją ludzi nie wpolityce w polityce protestacyjnej, ale tu dochodzi coś więcej tak to znaczy uczestnicy demonstracji nie jest nie ma tylko właśnie takiego rytualnego czy być odświętnego charakteru aktu jest wydarzenie ja się ja się jak i ja się na nim pojawiam i potem zapominam o sprawie tylko tai jest forma praktykowania polityki trochę jak uczestnictwo w wyborach, które też przecież zdarzają raz na jakiś czas, ale nasze własne doświadczenia z oddawaniem głosów na poszczególne partie i praktykowanie demokracji w ten sposób konstruują nasze preferencje polityczne i to w jaki sposób rozmawiamy z innymi o naszych poglądach to w jaki sposób komunikujemy innym nasze nasze przekonania u dzieci demonstracja uliczna jest takim szczególnym momentem, w którym te przekonania można zakomunikować dużej liczbie osób, ale można też oczywiście przekonać się jak wiele osób myśli podobny sposób jak my tak to znaczy wtedy to to jest kolejny efekt polityki protestu czy bym nawet oby obejrzenie relacji z protestów telewizji daje przekonanie, że jest więcej osób, które podobny sposób jak my sprzeciwiają się takiej czy taki czy innej politycy proszę pamiętać, że dzisiaj relacje z protestu są 2 zwielokrotnione także przez samych uczestników, ponieważ zdjęcia czy też nagrania wideo pojawiają się pojawiają się w sieci i nawet jeżeli coś jest nieobecne w media, bo ten się na poziomie lokalnym zostały przejęte przez rządzący to pojawia się to pojawia się właśnie w tym w sieci i te jak mówiliśmy wcześniej rzeczywiście wielkie masowe demonstracje w największych ośrodkach miejskich przyciągają uwagę mediów siłą rzeczy te mniejsze miasta takie uwagi nie przyciągają, bo dziennikarze nie są w stanie być wszędzie, ale sami uczestnicy protestu konstruują relacje zapraszają media lokalne i to jest zauważalne tak to znaczy to jest widziane przez komentatorów przez przeciwników, którzy się od razu czują obowiązku, żeby na forach dyskusyjnych pod takim artykułem w prasie lokalnej wyrazić swoją dezaprobatę dla protestujących kobiet ten dalej tak dalej ale, ale to jest tak co znaczy to zostaje w środowiskach lokalnych jako ważny element życia społeczności nawet wtedy w tym w w takim sensie przestrzennym tak czy, jeżeli jakieś ulicy czy na placu w miejscowości, gdzie do tej pory nie demonstrowano pojawili się pojawili się protestujący to ta przestrzeń o zaczyna być inaczej interpretowane inaczej się już myśli tak nie tylko jako miejsce spędzania wolnego czasu czy niedzielnego spaceru czy miejsca, gdzie robi się zdjęcie tylko od też, jaką o miejscu, które związane z historią i protestowanie dam w danym miejscowość wszystko to co robimy razem jako ludzie jest niezwykle ważne i protest, który jest nieodłącznym elementem ludzkiej kultury oczywiście nie należy do wyjątków tak to jest niezwykle istotna forma ludzkiej aktywności na co mogę powiedzieć Hej, serdecznie zachęcam do tej formy praktykowania polityki się zastanawiał na ile pana opinii te protesty dotyczą, które toczą się od nich ślad dotyczą pewnych sfer fundamentalnych, bo pewnie część trasy słuchaczy może być trochę oburzona, że sobie tak lekko rozmawiamy o tym no i pozytywnie o protestach przeciwko władzy może się wytłumaczy, że nie chodzi o to, że warto protestować przeciwko konkretnej partii natomiast uważam, że warto protestować zapewne wartościami w obronie pewnej wartości to w gruncie rzeczy obojętne, jakie poglądy dana partia reprezentuje jeśli gra wg reguł demokratycznych proszę uprzejmie, ale właśnie PiS to co robi to łamie reguły demokratyczne granie zgodnie z zasadami to jest chyba coś co tak wiele osób frustruje też ta scena, której mówiłam rozmowy młodzieży z księdzem też się nie wydaje żona była antykościelna wykona raczej była formujące dla tych młodych osób indywidualizm ich tam wolność tak to i tak to określiła, że oni sobie decyzje mają prawo decydować o tym kogo będą słuchać i w jakim zakresie tak to widziała, ale streszczając to mają długą wypowiedź się jeszcze raz do pytania te protesty są właśnie jakoś tak fundamentalne pana opinii czy one raczej dotyczą pojedynczych elementów obie odpowiedzi są prawdziwe to znaczy, ale muszą dotyczyć spraw fundamentalnych, bo inaczej nie mobilizowały ludzi do wyjścia na ulice to znaczy, jeżeli mamy do czynienia z taką decyzję, która w naszym przekonaniu nie narusza jakoś głęboko naszej podmiotowości poczucia obywatelskości do naszego prawa do domagania się wyrażania własnego zdania to ciężko jest z zmobilizować obywateli do wejścia na ulice tak to albo musi być kwestia naruszania naszej tożsamości prawa do ekspresji to albo musi być kwestia pogarszającej się sytuacji ekonomicznej albo musi to być kwestia związana z relacją pomiędzy władzą, a obywatelami to są takie 3 główne powody, dla których ludzie decydują się, kiedy grupy protestować do nie tylko oczywiście w w postaci demonstracji czy w postaci marszu, bo repertuar protestów jest oczywiście bardzo bardzo obrad, ale za każdym razem musi pojawić się to przekonanie, że wprowadzana decyzja przez władze jakoś głęboko narusza albo te kwestie związane z tożsamością albo kwestie związane z obywatelskości albo jakość życia po Prost i tym sensie one nie są partyjne protesty tak to przynajmniej widz może kiedyś były wcześniej nawet kiedy kot dominował wydają się, że tamten podział taki wyraźny, a teraz mam poczucie, że one naprawdę mocno obywatelski przede wszystkim to prawda, choć nie wszystkie to znaczy myślimy przede wszystkim tych protestach, których udaje się poszerzyć pole walki to znaczy takich, których pojawiają się ludzie, którzy do tej pory albo w ogóle nie demonstrowali albo nie utożsamiali się określonymi poglądami one rzeczywiście mają taki najbardziej obywatelski i najbardziej obywatelski charakter co nie znaczy, że naprzód protesty przeciwko nie wiem no nie niektóre sami protestów przeciwko tzw. reformie sądownictwa nie było obywatelskie, bo ja pamiętam, że niektóre z nich rzeczywiście przyciągało także osoby, które nie były zaangażowane w to polityka kodu np. w z obywatelskości to oczywiście trzeba ostrożnie tak dlatego, że to jest takie pojęcie, do którego lubią się odwoływać różne strony sceny politycznej i obrońcy różnych kategorii wartości, z którymi mamy do czynienia w społeczeństwie i kilkakrotnie przeczytałem w prawicowej prasie o tym, że 1 warszawski marsz 11 listopada to jest wasz obywatelski przede wszystkim tam to pojęcie obywatelskości jest rozumiane jako pewien rodzaj takiego spontanicznego odruchu wynikającego z przynależności do do pewnej wspólnoty narodowe więc założenie jest tak i tak wszystko co jest Obywatelskiej są oceniane pozytywna to co nie jest obywatelskim oceniamy jako negatywne w związku z tym rozmaite strony sporu politycznego będą chętnie się przyznawały do obywatelskości jako działalności legitymujący i jej protest ale gdyby NATO spożycia analitycznie ani takiej strony etnograficznej czy etykiety prosimy można w sporze politycznym po posługiwać to obywatel troszczą się mamy do czynienia w tym wszędzie tam, gdzie ludzie w związku z przynależnością do pewnej dopłat do do pewnej ochrony prawnej czy do pewnego systemu prawnego mają poczucie, że ich domaganie się o określonych spraw jest w tym sensie należy tak to znaczy czymś co co jest realizacją takiego czasu sami nawet nie pisanego niepisane prawa proszę zwrócić uwagę, że oczywiście to nie jest przypadek Polski, ale w różnych krajach demonstrują też przed nielegalni imigranci, którzy są na terenie jakiegoś kraju, którzy formalnie nie są jego obywatelami ale, którzy domagają się mają w sposób nielegalny w danym kraju nikt nie nielegalny panie profesorze tak duży nie nie inne nie mają formalnego statusu obywateli danego kraju powinienem powiedzieć i teoretycznie ich obecność na ulicy nie jest nie wynika z tego formalnego zagwarantowania prawa do zgromadzeń, ale jednak wychodzą na ulice takim poczuciu, że zostały naruszone w jakim stopniu ich interesy i jako osobom ludzkim przynależy się prawo do domagania się do zmiany decyzji władz, więc jednak na takim poziomie i analitycznym powiedział, że demonstrowanie to jest coś co przynależy w ogóle do do do do cech rodzaju ludzkiego wiemy już o tym kilkakrotnie mówiłem, ale za lubi powtarzać, że to jest podstawowa reakcja ludzkiego organizmu w zasadzie pierwsza, ponieważ dziecka jak się rodzi to protestuje także przeciwko warunkom efekt tak na koniec panie profesorze pana opinii w przyszłym roku te protesty będą trwały czy jednak zdominuje to zmęczenie przekręt przekonanie właśnie, że władze w stanie przeczekać w zasadzie każdy kryzys wizerunkowy nie tylko o nie absolutnie będą trwały, dlatego że władza będzie próbowała dostosować radykalizm swoich postulatów dostali społecznej mobilizacji z kolei protestujący będą dostosowywali radykalizm form do tego jakiś sposób sprawuje sprawowanej władzy jaki, jakie propozycje w tym zmian prawa są wprowadzane, więc na pewno nie będziemy mieli do czynienia z taką formą znużenia czy czy czy krzepnięcia natomiast i to już obserwujemy od jakiegoś czasu rośnie w społeczeństwie świadomość odnośnie form protestu odnośnie ram prawnych odnośnie warunków organizacyjnych czy technicznych, a czy nie chce pani się profesjonalizuje jako społeczeństwo protestujące, ale czy coś jest na rzeczy tak to znaczy w biegu wynika to przede wszystkim z z tego, że zdajemy sobie sprawę, że protest, aby był skuteczny musi być przeprowadzany w określony sposób czasami oznacza to odpowiednią realizację techniczną, a czasami to o oznacza zadbanie o odpowiedniej wyraz estetyczny symboliczne o zaproszenie odpowiedni gości tak dalej terror, więc 1 na pewno protesty będą trwały, bo tak gra pomiędzy rządzącymi, a opozycją będzie się toczyć, zwłaszcza że z każdym rokiem te postulaty, które jeszcze państwu kilka, aby kilkanaście lat temu uznawane byłoby za radykalne wspominali chociażby antyklerykalizm dzisiaj w dzisiejszej rozmowie one wchodzą do takiego umiarkowanego spektrum do umiarkowanego centrum i w związku z tym łatwiej jest też mobilizować ludzi wokół wokół takich wokół taki postulat dziękuję panu za rozmowę pan prof. Maciej Kowalewski dyrektor Instytutu socjologii Uniwersytetu szczecińskiego był naszym gościem świątecznym poranku wszystkiego dobrego panie profesorze wszystkiego dobrego w nowym roku dziękuję państwu wszystkiego dobrego dziękuję, że byli państwo z nami w ten świąteczny poranek audycję przygotował Tomasz Kopka Karolina Głowacka dziękuję państwu bardzo kłaniam nisko do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIĄTECZNY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA