REKLAMA

Ikonografia uchodzenia św. Rodziny

Andymateria
Data emisji:
2021-12-26 15:00
Audycja:
Czas trwania:
12:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria jak mijają święta pani Janda i jakby pani tu powiedzieć w ciekawy jestem ile ile pustych talerzyków dla zbłąkanych wynagrodzeń już działa, że chcę powiedzieć Czyżbyśmy działały w pewnej symbiozie może ta koncepcja czy ten symbol pustego talerza teraz te święta jest szczególnie ważne dla bardzo wiele osób w Polsce i dla tych, którzy próbują tylko musnąć nasze terytorium, chociaż z tą tradycją niewiele mają wspólnego to bez znaczenia ważniejsze jest Rozwiń » to, że my mamy i pusta jest jak ten talerz mniej więcej tak samo pustawe tradycja panią go no tak musimy państwa przeprosić za to, że początek antymaterii Świątecznej taki może mało następujący optymizmem za to związany bardzo z otaczającą nas rzeczywistością tym niemniej przeniesiemy się czasy dawniejsze by przyjrzeć się np. no bardzo ładne murem grantowi te też, ale może wrócimy, bo jest jakiś powód, ponieważ niedziela w oktawę Narodzenia Pańskiego przewiduje czytanie fragmentów Mateusza, w którym opisana jest ucieczka Jezusa do Egiptu Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki musi się stać zadość tej tradycji i Anna Wacławik-Orpik redaktorka Radia TOK FM to jest antymaterii radiu TOK FM, czyli programu sztuce dzień dobry państwu Otóż Józef słyszy we śnie nakaz wstań wejdziecie i jego matce i choć do Egiptu pozostań tam aż ci powiem, bo Herod będzie szukał dziecięcia, aby je zgładzić no i co robi Józef Józef słuch wysłuchał w taką ową i został, choć są zastał, choć ich ruszył do Egiptu i to jest temat powtarzających się w sztuce europejskiej właściwie przez start bardzo bardzo, a wiele wieków i mnich w latach przejrzałam te najwybitniejsze dzieła z ich rzuciło mi się w oczy to, że najpierw ta uchodząca rodzinę, czyli Maria z Jezusem na osiołku i Józef, który to im towarzyszy w są pokazani tak Rajsko Tycjan pokazał ich idących przez irańską łąkę, gdzie zwierzęta się passą traszki fruwają pod drzewem siedzą jacyś pasterze osła prowadzi cywilna to dosyć przewodnik, który może być aniołem, choć bez skrzydeł podobnie Wrońskiej aurze jest pokazać tę ucieczkę Carpathia nasyconych kolorach używał dużo lepiej klauzuli, która była drogim barwnikiem i złota ładnie też przedstawił tę scenę Nikola pustce, gdzie Anioł nie prowadzi osładza ust tylko ulatuje nad tą Trójcę ulatuje, bo skrzydła wskazuje drogę do Egiptu, ale Maria się tylko ogląda ze swoim porzuconym krajem panią do, a takie mam pytanie ku, bo jest i Murilla z ucieczką do Egiptu tak mówili bardzo ciekawy, bo jest przy zbliżenie ani właściwie prawie nie ma tu jest jest zbliżenie na Mary dzieciątko, które oświetlą śpiące, dlaczego Mariana ten płaszcz zielonkawy czy on nie powinien być czasem niebieski pani Anna to jest umowna symbolika musi lepiej czerwień komponowała, bo błękit z tym akurat obrazie nie zaistnieją w związku z tym byłoby rażącym zgrzytem artystycznym, a o dobrze dziękuję bardzo, chaosie także zresztą Maria we wczesnych obrazach bardzo rzadko, a jest ubrana błękit miejscy niszcz przepraszam mistrz mistrz mistrz tryptyku dominikańskiego, a namalował Marię czarnych szatach nie tylko białe nakrycie głowy w każdym razie ciemnych tam raki złote lamówki występują w, a Józef jest czerwony kat, a więc to są wszystko umowy strony panie natomiast wróćmy do rem Brandta, że właśnie nowoczesne duże ciemności wyłaniają Rembrandt namalował kilka wersji ucieczki do Egiptu i w gruncie rzeczy on pokazał czy próbował pokazać tę scenę jak próbują jak sobie można ją wyobrazić kiedy, a ludzie idą przez nas, starając się być niewidocznymi akurat jeden z tych obrazów pokazany jest na skraju lasu podczas wypoczynku jest etapy w kompozycji nie tak grupach jest malutka rozświetlają blady Płomień ogniska, a cała reszta jest prawie, że w tym roku jakaś rzeczka przepływa i tu jak patrzy na ten obraz pani Anno to jednak bardzo mi się kojarzy z tym z tym z polską białoruską granicę do analizy Egiptem bynajmniej faktycznie coś w tym jest, zwłaszcza że ta grupa jest mało widoczna jest w pewnej odległości no tak, jakbyśmy obserwowali przez lornetkę zza strefy zakazanej dla dostępu do informacji, a przede wszystkim dla możliwości przeżycia tych ludzi to zabawnym nie ma osła tylko zespół Jezus jest całkiem dużym chłopcem, który bawi się ogniem w aut z ogniem to bardzo nietypowy niby ważek podtrzymuje to ognisko nie ma oczywiście to jest zabawa z kwestią w przyszłego losu, ale faktem jest, że to jest obraz wstrząsający polecamy go państwu, żebyście obejrzeli to jest ktoś młody Rembrandt to jest 1600 czterdziesty siódmy rok, kiedy jednak dawał upust swojej wyobraźni ten, od którego proponowałam zacząć się dzisiejszy projekt, jeżeli wcześniejszy to już nie jest detal można powiedzieć jesteśmy w zasadzie bardzo dobrze widoczną uciekającą rodzinę tak nie, dlatego że właściwie widoczny jest tylko 1 postać Marii rejsy za wyjątkiem, którym być może dzieciątko osioł, ale nie widać Józefa i interes też to jest jeszcze wcześniejszy obraz powiedziałabym też 3006. roku, ale też AJA mówię o tym z 2007. gdzie Józef patrzy gdzieś gdzieś w lewo, jakby zerka ciemność Maria trzyma dzieciątko na rękach dzieciątko ma nie powiem, że czepek morzem ma już po prostu blask wokół główki no i wyłaniają się z ciemności świat upada, gdyż gdzieś zboku, czyli naprawdę dużo dużo czasu poświęcił Rembrandt tamte tematy cel firmy pani to jest także czuł orzekł on się zajmować problematyką światła i światło dzienne to jest bardzo Caravaggio mistyczny obraz jeszcze to, ale też bardzo Rembrandta ski radę tak te ciemności Rembrandt zawsze ciemny jak odwiedzam galerię różne klasyką to z różnych jasności wyłania się ciemne Rembrandt na ogół to prawda jest to, ale to jest, której jeszcze nie ma w tej trwa drugi, która jest tych obrazach jest można powiedzieć raczej ambicję młodzieńca, żeby namalować obraz, w którym gra głębokim cieniem i punktowym światłem to ciekawe, że pani tak mówi, bo to spojrzenie Józefa gdzieś tam mrok interpretuje jako jednak pełne niepokoju, ale on patrzy przyszłość on dalszy w ten stronę, do której idzie i ogląda się za siebie tylko patrzy wypatruje drogi i ze stanu w wyżej co spotka na tej drodze czy dotrą do tego Egiptu, którego z, którego kiedyś wrócę, kiedy przeminie niebezpieczeństwo temu pani przypomniała też chodziłem do szkoły z kolegami, którzy byli przyjechali z Grecji im udzielono azylu po tym, jak była rebelią czarnych pułkowników i bardzo wielu zostało przyjętych do Polski jak się zmienił system oni tutaj chodzić do szkoły niektórzy kończyli studia w wszyscy wrócili jak zmienił system Grecji nie koniecznie tutaj chcieli się zalegać całe życie mówi pani tych osobach, które w okolicach Legnicy mieszkały tak tak to powinno ich Wrocław Lednica tak to nasz kolega dawny kolega redakcyjny Dionizy, który książkę napisał na temat na ten temat takie miałem takiego kolegę, który skończył medycynę był wziętym lekarzem, ale tylko mógł powrócił do swojej ojczyzny to była też w wspomnę od dziś Śląskiego jego historia jego przodków częściowo widzi pani, więc widzi pani, jaki ten świat skłania do ucieczki różnych w różnych czasach różne miejsca zajęły się niedobre rzeczy i ludzie szukają schronienia wśród gościnnych krajów państw my też byli gościnni dla Koreańczyków w czasie wojny koreańskiej w Otwocku pani Anno, a był sierociniec połączony ze szkołą, a tam był Niko Rajski, które były otoczone opieką to jest zdumiewające, bo jest teraz myślę o tym, że się skończyła wojna, w której ten całych rodzin tych dzieci, które już miały poczucie, że są Polakami, a te dzieci zostały wysłane do Korei i niech pani zgadnie, który no nie niewielki wybór, ale jakoś tak bardziej na północ chyba ciągnie mnie moja myśl niestety właśnie tak coś różnie bywa z naszą gościnnością właśnie miałam zapytać co się z nami stało pani jądro nie wiem nie wiem, a szczególnie w sytuacji, w której się mówi gość w domu, bo wydałam pożegnamy się z państwem już prawie jesteśmy po świętach pożegnamy się z państwem do następnego tygodnia możemy polecić pogłębione studia nad interpretacją tematu ucieczki do Egiptu może to dobrze pani dużo do Egiptu nie do Polski wybierali tam mieli bliżej, ale również, bo jeżeli mamy na miejscu matkę boską częstochowską na to, aby będę Niemiec uciekał to na koniec pani do pozostają nam już tylko życzenia na przyszły rok więcej gościnności i więcej tolerancji i więcej wolności szczególnie w mediach i antymateria co tydzień po piętnasty w radiu TOK FM co powiedziawszy żegnamy się do następnego roku Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA