głównym partnerem paszportów polityki i fundatorem nagrody kultura zdalna jest Sebastian Kulczyk kultura na weekend z, a paszporty polityki zaprasza Aneta Kyzioł dzień dobry państwu witamy w kolejnym podcaście kulturalnym polityki dzisiaj jest to podcast odcinek podcastu nowy związany z paszportami polityki tym razem teatr i witamy naszego laureata i gościa Dominika Rycharskiego też dzień dobry dzień dobry pamiętam, że kiedy dać zadzwoniłam z informacją, że jesteście w
Rozwiń »
trójce nominowanych to paszportu polityki zapytałem fajnie ale w jakiej dziedzinie na twoim przypadku jest to bardzo uzasadnione pytania to jest też twórcą interdyscyplinarnym i wybitnie interdyscyplinarny mi faktycznie równie dobrze mogło być nominowany w dziedzinie muzyki klasycznej czy też tym co nazywamy muzyką popularną jest ono bardzo w tym bardzo szerokie szerokim, ale na arenach znaczy w obydwu tych kategoriach zaistniałem, chociaż może bardziej nawet współczesnej muzyce, ale też no jeśli dziecko figuruje Emmy czy współczesny rzekom muzyka popularna to też mogłoby się tam znaleźć no właśnie i podczas tej gali paszportowej myśmy już wtedy chodzili, czyli już byliśmy po wzięciu, a wtedy pamiętam, że redaktor naczelny prowadzący odwołał się do takiego wywiadu, którego udzieliła w polityce wtedy Michałowi medykowi 2007 roku i na końcu tego wywiadu, bo ten wywiad była propos płyty pulsarów SA twojego ówczesnego tria tak i no, więc dotyczył głównie muzyki no nowego jazzu powiedzmy czy Szarotkom po, gdy czasu znalazł itd. i na końcu Michał Mendyk zadać pytanie kim będziesz za 15 lat i pamiętam tylko wiat w ogóle no właśnie i ale ten wywiad się kończył właśnie takim pytaniem ją tam doprecyzował, że kim będzie State 15 lat czy będziesz kompozytorem radykalnym improwizator, a może studyjnym twórcą eksperymentalnym no odpowiedział na to pytanie chcesz wiedzieć odpowiedział tak nie pamiętam no właśnie swoją odpowiedź była taka metoda technologia nie są dla mnie tak ważna jak pewien sposób myślenia o sztuce pewna droga twórcza moim nadrzędnym celem jest stworzenie laboratorium artystycznego rozumianego jako większa grupa ludzi stale ze sobą współpracujących i wymieniających się ideami no i sukcesywnie dochodząca do nowych rezultatów, a czy będzie to piosenka czas czy Opera kameralna to sprawa drugorzędna no właśnie minęło 15 czarnej wyraziście się tak nas na to chyba się na czym to chyba się trzymam tego czy członek przede wszystkim związanego z laboratorium no bo ewidentnie przez 15 lat robiłem dokładnie wszystkie rzeczy, czyli w nie będziemy z opery, ale wyrobiłem tworzyły formy, które są takie mocno duże rozbudowane czy chór Polin czy właśnie Ursus czy część muzyki teatralnej, która jest powiedzmy sobie dość spektakularna brzmieniowo instrumentacji nie jest elastyczna bardzo eklektyczna bardzo i do tego wszystkiego jestem cały czas improwizator rem wszyscy 15 lat w sumie w wyszło chyba 20 płyt czytam kilkanaście z taką muzyką, które biorą udział no piosenki i absolutnie śpiewam szczególnie w teatrze a, a cały czas mówi o tym, że te piosenki w końcu moje wyjdą i wyjdą myślę, że w tym roku, więc no i natomiast to ciekawe, że nie do końca się dopiero teraz wracam do tego pomysłu laboratoryjnego, bo to jest ciekawe, bo marzyłem sobie zawsze w takiej grupie ludzi, która stale robi taki jakiś luksus będzie czy czy takie zespoły twórców tworzących, które się też krowa za 60 tych nie wiem pamiętam, że John Cage był częścią takiego zespołu razem z uzyskaniem gamy choreograf ME wybitnym i by były było takich grup dużo natomiast przez lata się okazało, że jednak w moim przypadku sprawdza bardziej ścieżkę trochę bardziej solowa nie solisty, ale myślenie po swojemu kroczenie własną ścieżką i zaproszeń do do kolejnych rozdziałów tej ścieżki ludzi, którzy są tym zainteresowanie okazało się, że nie da się jednak w tych czasach mam wrażenie, że bardzo trudno stworzyć grupę ludzi, która z osobą pracuje na stałe długi czas, aczkolwiek z drugiej strony patrząc na moją ścieżkę teatralną no to 2007 roku wywiad tak no to dokładnie w tamtym 2 lata swojego debiutu w teatrze publicznym tak dokładnie dla właściwie nawet 6, bo praca Michała Zadary zaczęła się w 2006 roku przy odprawie po amerykańskich, ale wtedy nawiązały współpracę w dokładnie tym roku 3, z których przynajmniej 1 trwa do dziś z Łukaszem Kosem pracuje do dzisiaj to, że 15 lat, bo właściwie Łukasz Kos 2008 i zaczęły prace, które z Michałem za darmo, z którym pracowałem potem przez następnych lat zrobić razem bardzo, że rzeczy i zaczęły w tym samym roku praca z wojskiem Klemm, z którym pracowaliśmy przez ponad 10 lat i zrobiliśmy w sumie razem z 20 produkcji, więc rzeczywiście, czyli w tym aspekcie te marsze kilka laboratoriów po prostu traktor no a jak można, ale lat dokładnie z Łukaszem pracujemy dalej i no to tym sensie jest laboratorium rzeczywiście tylko ono się udało bardziej na gruncie teatralnym na gruncie muzycznym PORR SA rusza nie ma, a że zawiązała się kilka innych zespołów muzycznych, które potem też skończyły swój byt zamierzała się inne ten kwintet, który mam teraz tak mamy teraz i który w tym roku mecz nagrał płytę no to może to jest Laboratory kortach Glory był jedną z Koroną, czyli korzeń źródło żonie korzeń, jakby rdzeń o rybie wyraz rdzeń polskiej oraz rodzenie bardzo się wydawana w no tak zresztą to jest ktoś, projektując mamy horror, bo było też corsy, który nagrał płytę z muzyką w nie kaszubską przetworzoną przez nas tak też takim jest taka nowa Moya nazwana te projekty, które przekazują moje główne idee muzyki improwizowanej postęp prowizorycznej jazzowej około jazzowej, a czy w no tak bogatej karierze różnorodnej kiedykolwiek przeszkadzał ci albo w ogóle jakoś determinował ten brak formalnego wykształcenia muzycznego, bo jesteś samoukiem co ma oczywiście swoje plusy swoje minus ze oczy moim moim zdaniem sytuacja wygląda także zawsze coś przeszkadza każdemu to znaczy osoby wykształcone mają często jakieś problemy, które muszą rozwiązać, bo się czegoś nauczyły w jaki sposób ja mam takie poczucie, że tak samo jak trudno się czegoś nauczyć nowego tak samo czasami trudno się czegoś oduczyć np. oduczyć się pewnych gestów artystycznych jest bardzo ciężko od od uczyć się w ogóle myślenia osoby taki sposób jest bardzo bardzo bardzo ciężko i tego doświadczam zarówno przed muzyków improwizujący, którzy pewne rzeczy mogą na początku nie rozumieć wywodzący się muzyki współczesnej i vice versa muzycy współcześni klasycznie wykształceni wirtuozi Jodłowski nie potrafią często zrobić rzeczy, które są dla nich jakby sprzeczne z ich by dotychczasową praktyką, w czym nie przeszkadzało nie przeszkadzało oczywiście, że tak przeszkadzała mi to wykształcenie formalne brak wykształcenia formalnego w osiąganiu pewnych rezultatów w samym graniu instrumentalnych w instrumentalnym wymiarze, ponieważ ci ludzie, którzy w, których poznałem, którzy byli formalnie wykształceni prostu grali sprawniej pewne rzeczy ja musiałem tego dłużej dochodzić i my się wydaje, że fletu uczyłem się po prostu dłużej niż osoby, które do szkoły chodziły miały swoich Mistrzów czy miały iść na warsztaty kursy no zapis nutowy dla osoby, która sama uczy jest też na początku bardzo ciężki na bardzo trudny jest taką pewnego rodzaju przeszkodą nie jest naturalnym sposobem wyrażania się wielu kompozytorów pisze szybko, dlatego że mają to nawyku od niem dziecka czy od młodości ale z drugiej strony ta przeszkoda okazała się dla mnie absolutnie przykład to w swe zalety, dlatego że prymas uczył się sam oczywiście nie sam grałem z ludźmi, więc też nie jest tak, że sam się tego uczyłem czy praktyka wykonawcza współpraca z ludźmi uczy nas tak, bo znacznie więcej niż szkoła znaczy ja formalne wykształcenie pt. warsztaty z kursy mistrzowskie zdawanie egzaminów to jest tylko początek czy rzeczywistość zupełnie inna, więc to, że się nauczyłem tego po swojemu zmiany poprawnie, ale ze swoimi różnymi haczykami kiedyś tam błędami okazało się dzisiaj moim językiem, więc w, więc wydaje się, że to zapracowało tylko na korzyść, bo staram się być bardzo czujny czujny w tym procesie czy staram się obserwować siebie z boku i widzieć, czego nie potrafię jak mi wychodzi jestem osobą, która jak ocenia, ponieważ no nie robi tego dla siebie to chciał zapytać jak to się stało, że od muzyka improwizując tego zafascynowanego tezami wszystkimi formami post snu obok itd. elektroniką doszedł do teatru, ale wydaje się, że przejmie to tak sobie myślę może to oczywiście zakwestionować noże Bytom tutaj twój twoje miejsce urodzenia Bytom miało znaczenia po psami dla mnie był bardzo ważny Śląski teatr tańca Jacek Gumiński i też międzynarodowa konferencja festiwal tańca, który był tam organizowane gdzieś przeczytałam, że twoje pierwsze wejście w teatr to było los swoją dziewczyną ówczesną tancerką choreografką i tak mi się to połączyło od razu te wszystkie kropki właśnie z tym Bytomia jestem śląskim teatrem tańca itd. ale może to zupełnie, bo w, że było śmieszniej to tak naprawdę muzyka jazzowa, jakkolwiek byśmy nie nazywali, ale bez, że Jazz czy coś co się łączy z jazzowym myśleniem o formie harmonią po zmierza też podejście do rytmu pojawił się nieznacznie później teatr cała pierwsza muzyką, którą się zajmowałem w ogóle to było powiedzmy sobie eksperymentalny rock, do którego dołożyliśmy ogromny element improwizacji, ale to była improwizacja albo wywodząca się z takich tradycji post rockowych typu nie wiem jak strony King Crimson z drugiej strony ten wiele innych zespołów, które latały improwizację swoją muzykę, ale nie było to w ogóle jazzowe ani instrumentację nie była rysowanie estetyka nie harmonia taka improwizacja nieznacznie bardziej wtedy pociągała nie znałem żadnych muzyków jazzowych pytam wtedy to się zaczęło później w 2000 roku natomiast pierwsza moja muzyka właśnie była taka, a teraz się pojawił dokładnie chwilę później, bo właśnie rzeczywiście poznałem dziewczynę i dla nas była tancerką Śląskiego teatru tańca i 5 zresztą w takim naj można powiedzieć najbardziej złotym okresie tego tego zespołu tam wtedy właśnie powstał jeden z najlepszych utworów Jacka spektakli WK 70, który do dziś operacyjnie w sumie widziałem dawno oczywiście może go nie grają, więc można powiedzieć, że ten teatr tańca bytomski też ma ogromne znaczenie dla mojej historii i dzianin zaproponowała mi, żebyśmy zrobili razem coś i ona zrobiła w sumie swoje 3 solowe spektakle, do których do 2 pisałem muzykę rękawem do 22 g na żywo w 1 troszkę mi pomagają w komponowaniu na to sobie dobiera muzykę, którą to się mnie kim Klimczak z rządem było też, więc to był mój rzeczywiście początek ja byłem związany z teatrem tańca przez pierwsze 10 lat w ogóle nie dotykają teatru dramatycznego to czy Sławek Krawczyński z późniejszego bardzo kasa, w którego byłem częścią miał takie ambicje i zaczęliśmy też tworzy też spektakle dramatyczne wypad na tekście, ale element ruchu był bardzo bardzo ważny i taki element wizualny w netto, ale Obama pierwsza praca tak z tekstem dramatycznym ze Sławkiem, ale pierwsze nasze spektakle ruch muzyka dopiero 10 lat później zacząłem pracować z Michałem no taki jak widać taką drogę trochę ewolucji, bo dzisiejsza twoja jak patrząc na dzisiejsze swoje produkcje teatralne, które są bardzo różnorodne no to można powiedzieć, że często, jakby ten teatr muzyka, którą dla niego robisz stoi na takich na antypodach tego co robi się komórek często właśnie wybierającym wolność improwizację, a tutaj jednak musi wpisywać się w ramy i koncepcji reżyserskiej scenograficznej choreograficznej, chociaż petard ta jest konglomeratem synergia rozmaite sztuki to jest nasz pan, że najpiękniejsze jak sobie jak sobie jak to postrzegać w ogóle jak to łączyć, jaka ty, w jaką część siebie to po prostu w nie ja już zintegrowały, bo był taki czas, w którym ciężko było przejść między Wrzeszcz wolnością muzyki w muzyce szczególnie improwizowanej, a formalnym myśleniem teatralnym trzeba się tak powiem wpasować wideo cały ca całościową to problem, ale to problem dawno temu natomiast dzisiaj od lat już mam szczęście go, że po prostu punktem wyjścia jest spektakl przekaz jakaś idea z i szukanie tego wzrostu najlepsze do tego spektaklu i to już nie ma dla mnie znaczenia to jest muzyka improwizowana muzyka pisana sztywna otwarta nie, więc teraz moja technika pisania muzyki teatralnej bardzo łączona czy wiesz no czasami nagrywam na żywo czasami coś długo długo komponuję grzebie docinamy itd. natomiast mnie chyba zawsze interesowały w sztuce w ogóle zjawiska, które mnie jakoś zagarniają od zawsze lubiłem muzykę, która ma też jakiś teatralny wymiar medal tańca nie jest za SA od samego początku czy poczułem, że to jest taka forma teatr ruchu tańca ruchu, bo to nie jest pytanie jest zwykle cała ta cała cała ta gałąź jest dla informatycznych sarmatyzm jest absolutnie nic totalnie inspirująca po pierwsze po drugie mam wrażenie, że w tej dziedzinie w Polsce cały czas nieocenionej w to wiemy często twórcy lepiej przekazują pewne treści w sposób, który nie bardziej dotyka niż ta dramatyczny, który jest po prostu oparty jednak na słowie panie zawsze słowo jest najlepszym narzędziem, więc Zamsz skupiłem no tak, aby tutaj jak bardzo mi chodziło nawet nie ten język muzyczny, którego użyta do do tworzenia muzyki i rząd stoi muzyki teatralnej rząd stoi w opozycji do tego co robić jako no muzyk po prostu nas w salonie stoi w gospodarce no właśnie, ale no to, że już nie stoi jednak musi w teatrze no podporządkowywać pewna rzecz jednak uzgadniać przynajmniej wpisywać się jakieś ramy tak to znaczy właśnie widzisz, bo klucz klucz chyba leży w tym słowie to znaczy w momencie, w którym my czuje czy też narzucam sobie Czesi go bierz w swoim toku myślenia, że to jest podporządkowywanie się też problem, bo rzeczywiście od ponad pożar podporządkowywania się w ogóle nie jest dla nich dobre czy też jeśli nie wypływa jakiś potrzeby czy też idei no to jest to tylko przeszkodą natomiast ja już nie czuje jakiegoś czasu, że się podporządkowuje tylko raczej jestem w dialogu, a czy oczywiście chce, żeby reżyser reżyserka w ich cokolwiek mnie zaprasza do pracy traktował mnie jako partnera, mimo że oczywiście osoba, która reżyseruje jest to w sensie pierwsza śledziło podejmują decyzję tak powinno być, chyba że mówimy, że w ogóle robimy coś absolutnie demokratycznie, ale trochę to nie wierzę, bo jednak pewne decyzje muszą być podjęte decyzje podejmą można głosować, ale z to chyba byłoby bardzo długie w procesie, żeby głosować na nad wszystkim, ale to jest taka jest dygresja natomiast MO ja czuję, że to jest partnerski jakiś działanie teraz pracuje z ludźmi, którzy mnie traktują partnera też słuchają tego, o czym mówię, więc się nie podporządkowuje po prostu ja współtworzy to jest wtedy bardzo intrygujące i za oczywiście staram się muzyką wieś podbić wszystko to, o czym spektakle są, a są często spektakl bardzo zaangażowane w czy czy ideowo nawet nie wprost więc, więc to jest jeszcze dla mnie to mniejsze bardziej podkręca, ponieważ muzyka często jest wyzbyty tego aspektu społecznego społeczną narracyjnego jednoznacznego czy szczególnie muzyka instrumentalna muzyka instrumentalna może być bardzo agresywna bardzo ostra itd. ale dla nich dotyka bezpośrednio żadnego com com żadnej konkretnej treści, bo też nie dochodzi remont w teatrze mogę się wypowiedzieć jako twórca dotykając dość ostrych tematów i tak wielokrotnie było skupia się na razie na 1 przykładzie, czyli jak powstawała noszono sfera dotąd trudno nazwać tylko muzyką jest coś więcej wszechogarniająca warstwa dźwiękowa tak powiedzmy w jądrze ciemności wspomniała o tym spektaklu też został przez dominujących chciał krytyków doceniony właśnie w tym roku po sportowym to jest spektakle już wspomnieliśmy Pawła Łysaka w teatrze powszechnym w Warszawie za adaptację pisał Paweł Sztarbowski też wspomnimy tak i no to jest dzieło niezwykłe pod wieloma względami, ale też pod tym, że ten spektakl, który wszyscy widzowie oglądają w słuchawkach co jest też, jakby podkreśleniem właśnie wagi tej i ścieżki dźwiękowe, jakie to są nas w ogóle to nazywamy to na sferę, ale można w ogóle się, że atmosfera to jest bardzo dobre kierunek czy sam co się mówi sanockiej ta no wiesz w Mroczy Paweł chyba miał taki pomysł od początku zainspirował też pewnymi rzeczami, które widział wcześniej, które na nim zrobiły ogromne wrażenie oczywiście to absolutnie nie jest pierwszy spektakl słuchawki takie spektakle były na świecie robione zresztą w Polsce jeden z pierwszych wieloryb nie starczy łaźni nowej tak zresztą widziałem i to było też Super doświadczenie to, bo w tym Paweł Paweł Paweł miał taką wizję, że to jest słuchawki i to jest jakby jego zasługa Super i fajnie z jego strony, że pomyślę, że to ja mogę zrobić myślę, że no skoro tak no to to być może on ja oczywiście od razu powiedziałem Pawłowi, że nie zrobimy tego we dwójkę śledziło dźwięk, ponieważ nie mogę równocześnie tworzyć muzyki, a tam jest mnóstwo do zrobienia było od początku, a jeszcze jest w tym przypadku trzeba bardzo dużo ogarnąć dźwiękowo dla tych widzów na słuchaczy, więc zaprosiliśmy mego kolegę bez suskiego, który stał się realizatorem dźwięku tego spektaklu bez niego to niemożliwe o czym by cały pion akustyczne w teatrze w ogóle jest kluczowy, bo mikro porty muzyka relacje poziomy, ale tutaj to jest praca Kuby, który ma tę wyobraźnię, która mu w tym pomaga, bo to nie jest kwestia techniczna on musiał też usłyszeć muszą mieć w sobie, że słyszy to, więc Kuba też, żeby też oddać tutaj no wymyślił jak to w ogóle mikrofon Nowaczek, bo na scenie jest dużo mikrofonów, żeby podmioty rekwizyt tak właśnie oglądać wszystko oddać to to jest bardzo skomplikowane badacz wymyślił taki mikrofon, który sam skonstruował, który troszkę emituje też mikrofony do ogólne taką taką tak jakby mi krew to się mówi w 23 daczy 360, czyli symulujące, jakby tak słyszymy z utrzymującą orszak tak tak tak tak i na scenie stoi głowa z mikrofonami nie no i tak i władz ciężka praca bardzo, ponieważ okazało, że takie tradycyjne próby w jakiś tam przestrzeni bez tych wszystkich mikrofonu słuchawek prostu są zupełnie czymś innym, więc musieliśmy bardzo szybko przeskoczyć na pracę w słuchawkach na próbach, więc 8 godzin dziennie słuchawki oczywiście wszystkich mikrofonów nie mieliśmy bardzo długo, bo to też trzeba było zdecydować Greco to był proces artystyczną technicznym wybitnie techniczny i natomiast jeśli chodzi o mnie no jak, ponieważ jak dużo muzyki, aby na słuchawki i jestem zafascynowany w ogóle muzyką jako też zjawiskiem dźwiękowym tylko muzyką, która przekazuje treści, ale mnie brzmienie dobrze interesowało samego początku tak samo bardzo forma jak harmonia melodia w, więc to było akurat idealnie zgrane z moją pasją i mało tego ja w ogóle uważam, że część muzyki część właśnie ono sfery jest ciekawsza w słuchawkach niż na żywo część rzeczy nie osoby nie wyobraża np. dużego i improwizowanego koncertu na słuchawkach, bo uważam, że ta przestrzeń gra z muzykami to samo dotyczy muzyki nie wiem współczesnych, gdzie masz np. salę, która brzmi to ciężko też na ławki bardzo ciężko natomiast tam jest elektronika tam, gdzie są plany dźwiękowe tam, gdzie aktorka mówi ucha drugi aktor krzyczy z daleka od tego nie jest w stanie przekazać w żaden lepszy sposób niż na Sławka, więc dla mnie to była był taki moment rzeczy się bardzo ciężko pracować, bo nie widzieliśmy jak to ugryźć, ale potem, po czym to jest absolutnie rewelacyjne i w mojej strony nowi tak to musiałem myśleć o muzyce właśnie jako to było też ciekawe, że jako pewnego rodzaju rzeźby dźwiękowej to znaczy tam są całe aż tak skacze między wątkami, ale bardzo dużo do miejsc przez głowę dużo, jakby skojarzeń z tym spektaklem są takie całe bardzo długie fragmenty, gdzie aktorzy aktorki mówią czytają i przez nie musiała być zagospodarowana w teatrze bez słuchawek czy może takie rzeczy zrobić zmniejszą ilością muzyki, ponieważ działa inaczej natomiast na słuchawkach często pojawia taka pustka to znaczy no i i muzyka powstała też muzyka elektroniczna trochę uwielbiam, czyli muzyka, która się tak nie kojarzy z żadnym instrumentem co w czasie jest bardzo mocny, bo pochodzi z moją głosują śpiewam, bo jesteś ważne, że to muzyka całą śpiewa to znaczy właśnie cała muzyka jest przetworzonym swój głos tak jest jest tylko jeszcze w 2 scenach pianino w i kilka razy jest flet natomiast tak poza tym to jest głos przetworzony co akurat ważne, bo okazało się, że kiedy robi to głosem to jest bardziej organiczne Marysi iść dalej elektronika jest bardziej organiczne niż granie na instrumencie, a ja uwielbiam, kiedy muzyka w teatrze jest po prostu skleja ona z tym co widzowie oglądają w nie i i szczerze mówiąc od strony muzycznej taki estetycznej robiłem właściwie robi to co uwielbiam tam akurat dość okazało, że dopasuje natomiast oczywiście bardzo długo szukaliśmy też w tej muzyce sensów przestrzeni tam też sugerował wielokrotnie, czego potrzebuje oczywiście to też Super i mama długo oba na scenie, który jest wspaniałym muzykiem wokalistą i wykorzystaliśmy troszeczkę też jego muzykę, którą on przy wizycie z Afryki, którą jest taka scena, w której właściwie gra swoją pieśń można powiedzieć, którą oczywiście bardzo mocno elektronicznie przetwarzamy jest Oskar Oksana i w ciacho Michał no dla nich to była bardzo ciekawa i ciężka praca, ponieważ oni też musieli się właściwie od nowa trochę nauczyć swego aparatu wykonawczego, ponieważ w przestrzeni teatralnej zupełnie inaczej podaje tekst, a tutaj są mikrofony mikro porty i mówić do ucha zmienimy się dla nich kompletnie poziomy energia i wszystkie te elementy typu krzyk szept musieli zrobić musieli zacząć robić zupełnie inaczej niż dotychczas tak taką partytura pewnie mieli artysty czy właściwie ten utwór jest całkowicie rozesłałem partyturą, ale też mówię o tym, że dla nich to było nowe świadczenie takie wrażenie z wody z materią głosu swojego, którego nigdy przecież nie słuchamy w takiej ilości słuchawkach mówimy do siebie teraz mówimy na słuchawkach, ale normalnie mówimy do siebie zupełnie inaczej i nie zwracamy na to uwagi na co dzień, ale potem okazało w tej pracy, że w coś nam się dzieje dziwnego głową, że zaczynamy nie słyszymy pewne rzeczy rzeczy przestają działać, że ekspresja, którą aktorka aktor ma wypracowaną od lat też nie sprawdza się też ławki wymusiły na nas zupełnie inne myślenie dźwięku po to, żeby oczywiście przekazać tę historię no taki no to absolutnie udało to jest naprawdę takie pełne doświadczenie tak zanurzamy się, siedząc na tej widowni zanurzamy się w tym teraz w tym spektaklu tak naprawdę mogę powiedzieć, że to jest zasługa wszystkich równa, bo naprawdę tym aktorski, a Super to słyszeli naczynie i pewnie są osoby, które by zrobiły miałyby być tym większy problem nad morze tak może nie wiem, ale ale, ale proszę mi się z nim pracowało i z oczy wyszli naprzeciw tym wszystkim wyzwaniom, bo naprawdę nie było łatwo, odbierając paszport polityki mówiłaś dużo tej zespołowości też jak, w którą teatr jest ich o tym jak ważna jest jak ważne stworzenie dobrej atmosfery w pracy dużo się teraz o tym mówi po bardzo dobrze się dużo o tym mówi Tre wyświetla się te różne przemocowe sytuacje, które powodują, że w samo dzieło sztuki może być wspaniałe piękne natomiast proces, który zdaniem stoi może być po prostu drogą przez mękę i i już w naszych czasach wiemy, że nie powinno tak nie ma takiego usprawiedliwienia jeszcze przez wiele lat słyszeliśmy, że przez mękę do dzieła taki, że sztuka wzniośle właśnie wszystkie cierpienia dalej chciałbym zapytać o twoje doświadczenia już dwudziestoletnie pracy w teatrze czy widzisz czy były konieczne jest dwudziestym NRA, proszę bardzo, nie zabawne no, więc czy były takie trudne momenty i czy widziała Janka prezes zacznę od tego, że nie wierzę w tych w tym mękę taką czy nie wierzę w pracę ciężką, czyli mękę pracy bo, żeby coś zrobić dobrze czasami trzeba się namęczyć w to wierzę uważam, że nie ma innej drogi, tym bardziej że trenuje transportu, więc widzę, że absolutnie nie ma czegoś takiego jak i gołym jeśli chodzi o pracę, czyli instrumentalista musi ćwiczyć itd. natomiast nie wierzę absolutnie w tym rękę w atmosferze to znaczy musi być Super atmosfera rodzicom wymuszą wyższe ufać po drugie, absolutnie muszą czuć chcą ze sobą przebywać osoby nie wyobraża takiej pracy, że właśnie czerpie nie wiem mamy mamy kwas, ale robimy świetne rzeczy to jest możliwe pewnie i też pewnie w dużych produkcjach filmowych dzieje, bo chyba się dni nie jesteśmy w stanie Lewski zaprzyjaźnić, ale moje standardy z nami teraz są takie, że doświadczenie doświadczenie miałem nie miałem bardzo wiele dużych doświadczeń muszę przyznać to znaczy miałem szczęście do takich osób, które jednak traktowały innych poważnie oczywiście był świadkiem różnych wybuchów w i na pewno sam przez lata przyznaje byłem też bym kiedyś bardziej wybuchowy na czym bardzo łatwo przypalał MO w pewnych konkretnych sytuacjach i przyznaje, że przynajmniej 1 reżyserem czy 2 miałem sytuację bardzo ostrych kłótni i oczywiście dotyczyło to sprawa artystycznych w natomiast były takie wybuchy, które no dzisiaj pewnie bym sobie z nimi zupełnie inaczej poradził wydaje mi się też, że w kilku inżynierów dźwięku z teatru też były świadkami mojej złości jestem przekonany, że tak było to znaczy w i czy powtórzy jeszcze rozumiem to szczęście, że kiedy zaczynałem w ogóle pracę to trafiłem już na Super ludzi zasadniczo, gdzie atmosfera zawsze była przynajmniej dobra nie miałem akurat styczności z tymi osobami takimi osobami, o których mówisz, gdzie atmosfera byłaby za mordy stycznia na i z stricte hardcore ową hierarchiczna polegające na tym, że Jarosław wpasować zamknąć gębę i im macie jeszcze coś w ogóle bym chyba nigdy w życiu nie tolerował te pierwsze 10 lat, o których mówiłem czy teatr tańca bardziej to były sytuacje partnerskie czy coś zmienia myślę, że to się bardzo zmienia osobiście nie pracuje ostatnio mam wrażenie wszystkie bardzo mocno dbają o to, żeby atmosfera była dobra mimo oczywiście nieuniknionych konfliktów, bo umówmy się szczerze czy ja nie chciałbym, żeby żył nie chciałbym, żebyśmy też tkwili w taki idylli i że teraz wszystko będzie mi ja uważam, że nie zawsze, a miłe miłe może być nie zawsze będzie łatwo i uważam, że konflikt jest niestety częścią tego, bo w momencie, w którym mamy 2 różne zdania te 2 różne zdania muszą być umieszczone w podobnym kontekście czy w ramach dzieła i jeśli występuje jakaś Niezgoda na coś w to Noto mamy konflikt i taki w życiu natomiast ja mam poczucie, że rzeczywiście te osoby, z którymi pracuje, które są z tych nowszych młodszych pokoleń ode mnie rzeczywiście wnoszą zupełnie inny rodzaj niezwykle fajne pewnego spokoju po jest troszkę inny nacisk ambicjonalne mam wrażenie że, że też te osoby cenią sobie właśnie spotkanie to, że się czegoś dowiadują, że my się dowiadujemy myślę, że efekt jest bardzo ważne wciąż, ponieważ jednak widzowie ostatecznie też są istotne dla nich robimy spektakl ja mam wrażenie, że widz czy Wicka właśnie interesuje tym czy byliśmy miło w pracy tylko czy to co widzą jest dobre interesujące ważne czy po prostu nieważne idzie do kina oglądasz słaby film to nie pomaga odbierze tego filmu to, że atmosfera była fantastyczna wszyscy pokochali w ogóle i spędzali razem wakacje w natomiast zmiana oczywiście jak ja od lat czuje się muszę powiedzieć w teatrze bardzo w ogóle bardzo dobrze może też kwestia osób strony pracuje może też kwestia składów, które są dobierane natomiast w o tej zmianie więcej mogą powiedzieć osoby, które są ofiarami, które np. doświadczyły takiego naprawdę systemowego zgniecenia zniszczenia, czyli osoby, które są na etatach, które mają trochę mniejsze pole ruchu nie myślę wydaje, że dla tych osób zmiana mam nadzieję nadchodzi natomiast ja doświadczyłem tego relatywnie mało czy mówię sytuacje konfliktowe były jasne, ale mam wrażenie, że one w większości przypadków jednak były jakoś po partnersku rozwiązywane wśród swoich kolegów reżyserów i koleżanek choreografów choreografa widzę, że to jest Super, że jest właśnie taka Wola nie forsowania rozwiązań, na które ktoś nie zgadza nie znam mówi o takich kwestiach niezwiązanych z dniem z nagością czy taką ekspozycją swojego ciała, ale mówić w ogóle rozwiązań artystycznych sprawę też jak pracowaliśmy, bo dużo rozmów w jądrze ciemności na temat na rok Oksana jedyna kobieta w spektaklu bardzo dużo rozmawialiśmy o tym jak na to widzi i cały patriarchat jest w spektaklu raczej, iż opisany w spektaklu jest w tym tekście staraliśmy się bardzo mocno przedyskutować z nią jej pozycję w tym spektaklu to jest specjalna, więc wydaje się, że Paweł bardzo też wychodzi naprzeciw temu co ona mówi się czuje i co chciałaby przekazać, bo jest w tym spektaklu dziś też jedną z kluczowych narratorem można powiedzieć tych treści właśnie nowych, które pytasz w, więc jak dotąd w ten sposób podsumował mam nadzieję, że jakoś dałem odpowiedź myślę, że tak dodała jednak taką optymistyczną odpowiedź, że te zmiany się dokonują są nie tylko deklarowała, że częściej pracować w teatrach, w których najlepiej tam w ostatnich latach, w których też jest tak ta mocna zmiana zaznaczono, że od samej Dyrekcji no tak powszechnym to jest to powszechne też świetnie się pracy w słowackim właśnie nowej to są miejsca, w których jest mam poczucie, że jest, że jest jakiś dialog w ogóle z ze wszystkimi pionami w tego teatru szat oka i tym optymistycznym akcentem kończymy pod katował naszą rozmowę z dalszą część będzie można będą mogli państwo przeczytać w tygodniku polityka już tej formie papierowej
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: KULTURA NA WEEKEND TYGODNIKA POLITYKA
-
-
-
-
-
40:29 W studio: Przemysław "1988" Jankowiak
REKLAMA
POPULARNE
-
25.02.2022 21:39 Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend32:00 W studio: Jana Shostak , Sarzyński Piotr
-
18.02.2022 19:59 Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend31:10 W studio: Bartek Chaciński , Ralph Kaminski
-
23.09.2022 21:59 Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend34:56 W studio: Jakub Demiańczuk , Justyna Sobolewska , Piotr Kofta
-
-
05.11.2022 09:59 Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend33:42 W studio: Karolina Kula , Marek Zieliński
-
-
22.04.2022 16:39 Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend34:46
-
02.09.2022 11:59 Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend37:45 W studio: Bartek Chaciński
-
-
01.07.2022 21:39 Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend20:28 W studio: Jakub Demiańczuk , Maciej Stuhr
-
18.11.2022 22:59 Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend36:43 W studio: Stefan Szydłowski
-
27.05.2022 21:39 Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend29:52 W studio: Bartek Chaciński , Janusz Wróblewski
-
-
08.10.2022 06:59 Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend36:13 W studio: Małgorzata Płysa
-
-
-
-
11.02.2022 14:39 Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend31:02 W studio: Sarzyński Piotr
-
09.12.2022 22:59 Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend30:40 W studio: Andrzej Starmach , Maria Anna Potocka
-
18.11.2022 21:39 Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend50:34 W studio: Marek Żydowicz
-
24.02.2023 06:39 Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend40:29 W studio: Przemysław "1988" Jankowiak
-
-
08.07.2022 14:39 Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend32:40 W studio: Andrzej Betlej , Magdalena Doksa-Tverberg
-
20.05.2022 21:39 Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend19:37
-
28.10.2022 17:59 Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend29:55 W studio: prof. Jan Miodek
-
25.03.2022 21:59 Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend32:25
-
-
16.12.2022 22:59 Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend40:12 W studio: René Koelben , Stanisław Waszak
-
02.02.2023 11:39 Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend23:27 W studio: Jan Holoubek
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL