REKLAMA

Dźwięk opowiada o świecie więcej niż słowo, także w teatrze

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-02-09 11:40
Audycja:
Czas trwania:
16:10 min.
Udostępnij:

Rozmowa z Dominikiem Strycharskim kompozytorem, flecistą, wokalistą, laureatem paszportu Polityki 2021 w kategorii Teatr

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Dominik Strycharski kompozytor improwizator flecista wokalista i performer laureat paszportu polityki 2021 w kategorii teatr jest dzisiaj gościem kultury osobistej Witaj serdecznie dzień dobry państwu myślisz teatry i co dziś o jej właśnie dostałem takie zapytania od Zbyszka dramat na Facebooku odpowiedziałem dość szeroko oczy jest dla mnie teatr na dużo rzeczy teatr jest bardzo krytyczny i składa się z wielu rzeczy to jest Rozwiń » chyba najbardziej fascynująca rzecz dla mnie, a 2 teatr jest miejscem jednak żadnego bezpośredniego przekazu, a pewnego rodzaju manifest, chociaż wprowadzić czasami na moim zdaniem na manowce bardzo wiele rzeczy w teatrze się właśnie przez nie podoba tak, ale myślę o synkretyzm myślę o przekazie spytałem się co widzisz, kiedy myślisz teatr teraz pytam co słyszysz, kiedy myślisz teatr, a słyszę dużo słyszy po wszystkim oczywiście tekst słyszę słowo, ale słyszę też dużo muzyki dźwięku i rzeczywiście myślę o teatrze jako o również bardzo interesujące w sferze przynajmniej tak mnie się zdarza często pracować i dostawać takie propozycje reżyserów reżyserek, ale no tak myślę o o tym co się dzieje wokół nas trochę myśleć o wniosku o teatrze po prostu czyli, czyli o tym wszystkim co do nas dochodzi poza tekstem dźwiękach dźwięku nawet cyrograf czy też ruchu świateł, a publice reakcjach to jest coś coś bardzo dalekiego od laboratorium i tam się podoba w kapituła paszportów polityki przyznawać nagrodę za to cytaty muzyczne Fonu sfery, które nie tylko wyznaczają Puls i oddają atmosferę spektakli, ale są jednymi z ich bohaterów scenicznymi partnerami dla aktorów i aktorek rozumiem, że zgadza się całkowicie z tym uzasadnieniem nie mogą się z tym zgodzić bardzo się w cieszyłem, że ktoś ktoś zauważył przełożył takim rękę do wydobycia tego aspektu teatralnego na światło dzienne tak powiem, bo myślę, że muzyka jest często w teatrze no nie powiem, że zapomina, ale traktowano jako jakiś tam dalszy element, a dla mnie muzyka oczywiście dźwięk opowiada o świecie tak samo duże słowo, a moim zdaniem nawet więcej bo, bo np. odgłosy bomb są znacznie bardziej wstrząsające niż opowiadanie o tym, więc więc, więc tak dźwięk jest dla mnie kluczową rzeczą w teatrze, kiedy po raz pierwszy poczułeś być może czuć taką zawsze, ale nie wiem stąd pytanie, że masz jakąś rolę jako kompozytor odegranie i że i, że twoja muzyka właśnie to już nie jest tło to nie jest ilustracja tylko coś większego ważniejszego podmiotowego jak samego początku dokładnie tak pracowałem od samego początku postrzegałem muzykę jako narratora, bo przecież są też gatunki muzyczne, które się z można powiedzieć z kolei do teatru odnoszą czy też do słowa, czyli hip-hop, czyli też jest duża część muzyki współczesnej, która jest związana z tekstem z librettem nie tylko Opera, ale w ogóle rzeczy związane z śpiewaniem i mówieniem, a i od samego początku byłem właściwie na scenie jako jako współtwórca spektaklu jako pewnego rodzaju właśnie performer czy też w spektaklach tanecznych, które tworzyły w latach dziewięćdziesiątych czy też potem naszych wszystkich pracach stratę brutto faktury współtworzyłem na przełomie 90 tych 2 w Warszawie od początku ta muzyka to co robi na scenie było, jakby integralnie związane z z w ogóle z naszą działalnością oprócz tańca ruchu dramaturgii, więc to tak naprawdę przyszły bardzo naturalnie, kiedy wszedłem do teatru nazwijmy to instytucjonalnego to już właściwie głowie było to pozycja była przygotowana, czyli ten pierwszy spektakl Michała Zadary odprawa posłów greckich od początku mnie nie polegał na tworzeniu atmosfery tylko wprost przeciwnie na tworzenie interakcji albo też nawet na, a pewnym sensie niszczeniu tej gładki teatralnej narracji dźwiękiem a czego taka praca się zaczyna od rozmowy z reżyserem by rozmowy też czasem udaje rozmowa z reżyserem oczywiście kluczowa w sensie założeń czy też ogólnych założeń, a które reżyserkę reżysera interesują natomiast w momencie, w którym nawiązuje jakąś dłuższą relację zawodową z taką osobą Stwórcą, a twórczynią pewne rzeczy zaczynają się dziać również bez słów to znaczy ja muszę zareagować na to swoją intuicją i swoją wiedzą i nie musimy sobie opowiadać wszystkiego ze szczegółami po prostu reżyserka reżyser chce usłyszeć i zareagować na to skomentować to prostsze niż gadanie, a tekst dramatu jak duże znaczenie dla ciebie, a jest ciekawa sytuacja, ponieważ ja ja odbieram tak już powiedziałem wcześniej w ogóle teatr całościowo to znaczy tekst dla mnie pro szczerze mówiąc nie jest jedynym czy też czasami nawet nie jest najważniejszym aspektem sztuki mimo rzeczywiście jak jest jest punktem wyjścia natomiast to to co robią aktorzy aktorki to jak wygląda scena tak się zachowują, jaka jest m.in. energię napięcie dla mnie działa równie bardzo Ammanna można bardziej, a ja nie jestem w stanie specjalnie czytać tekst dramatu to znaczy samo czytanie tekstu jest dla mnie bardzo męczące dramatu akurat rozpisanego na rolę i szczerze mówiąc samo czytanie zazwyczaj nie działa na mnie nigdy może poza 1 wyjątkiem to się dla mnie dla mnie to się zaczyna dziać dopiero na scenie podczas prób i oczywiście tekst dramatu ze swoimi racjami kierunkami jest bardzo istotny był punktem wyjścia, ale ja jednak pracując patrzy raczej na relację, które się dzieje na scenie one nie zawsze są w tekście powiedziałeś o relacji tak się zastanawiam bez czego w twojej relacji z teatrem ani rusz wrażliwość uważność czasem twórcza kalkulacja co jest najważniejsze w myślę, że rzeczywiście najważniejsza w tym wszystkim jest czujność, a po drugie, umiejętność wejścia w najgłębiej jak się DAF w tkankę to znaczy nie da się tworzyć muzyki teatralnej bez wniknięcia właśnie to co się dzieje to co widzę to, o czym jest sztuka, pomijając sam tekst, który często prowadzi inną stronę inscenizacja winną stronę to chodzi w teatrze czasami NATO miast no wydaje się, że kluczowe jest przeniknięcie jakiś wejście głęboko to znaczy z zewnątrz z wysokiego poziomu, a opowiadać twa się tego zrobić nie da w wielu spektaklach grasz muzykę na żywo partneruje aktorom do czego byś porównał to działanie to działanie się w teatrze to takie teatralne bycie w spektaklu, który ma ograniczoną żywotność ograniczono niektóre spektakle graliśmy latami mam wrażenie, że to ja mówię o tym teatralnym momencie cha w a czego porównał do koncertu to jest jednak znaczy dla mnie to jest działanie koncertowe czyli, czyli nowe myślenie dźwiękiem myślenie timing wiem poczuciem czasu, który bierze muzyki tak to jest dla mnie jak koncert w komponować muzykę do spektakli, a masz już ich na koncie około setki prawda liczyłem do końca, ale na pewno ponad 90 i zaczęły to robić bardzo wcześnie można wpaść w rutynę komponowania muzyki teatralnej myślę, że teoretycznie można ja nigdy mnie nie wpadłem, ponieważ staram się jednak każdą pracę traktować od zera z czystą kartką tak powiem nie nigdy nie nie pamiętam, żeby kiedykolwiek wykorzysta jakiś, a odrzuca innego spektaklu innego spektaklu, mimo że tych rzeczy jest mnóstwo one raczej znajdują swoje życie w innych moich muzycznych projektach bo dlaczego by nie jakieś fajne bity czy brzmienia natomiast nie czuje się w ogóle rutynowo to inaczej każda praca to są inne osoby to jest inna energia inna opowieść inne problemy do rozwiązania, więc tej rutyny chyba nie da osiągnąć strat w dyrygować chórami podobno tego najlepiej oczywiście podczas studiów w rzeczy 1 rzecz to się nawet nie wiem czy nauczyłem, ale poprzez, jeżeli znałem tego tematu, a podczas studiów wychowania muzycznego, ponieważ tam przyszedłem jako pewnego rodzaju formowany młody, ale uformowany muzyk tak dyrygowanie jest niesamowite właśnie wróciłem ze Świdnicy wczoraj, kiedy prowadziłem kolejne warsztaty wokalne dźwiękowo głosowe z młodymi ludźmi i tam też dyrygowałem to jest świetna rzecz, ponieważ ona pomaga wspólnie improwizować przede wszystkim jak wykorzystuje dyrygenturę do imprezowania nie do dyrygowania napisanymi utworami nie jestem dyrygentem zawodowym nie potrafi tego robić, chociaż może uchylić chciał natomiast uczymy się znaków wymyśliłem trochę swoich, dzięki którym zarządzam tak pewni tą masą ludzką tak jak zarządzać masą ludzką na wystawie Wilhelma Sasnala chociażby zwolnienia właśnie tak to był taki szczyt tak powiem tego typu działalności dla mnie dostałem zaproszenie, gdyby komisje i i 35 osobowy chór fenomenalnie chór Polin zabrzmiał w tym drugim utworze komentujący wystawę w taki pejzaż tworzysz gracz komponuje też na styku wielu gatunków, bo to jest muzyk elektronicznej współczesny Jazz jest hip-hop post hip-hop Noise mówisz sobie sam, że jesteś twórcą muzyki otwartej i tak się zastanawiam co się w tej otwartości mieści dziś co się w niej to chyba dla mnie najciekawsze nie mieści czy ta definicja muzyki otwartej też jakość dla ciebie zmienia nasze na pewno zmienia przez lata przepis zmienia się to, że przestałem się czy staram się nie przywiązywać tak bardzo do swojego gustu tzw. czy też do smaku, a staram się bardzo otworzyć na to co robią inni ludzie i inne osoby i na to co na początku nawet mnie odrzuca to jest chyba najważniejsza dla mnie nauka i zdobyć, bo ten otwartości pozwala mi się po prostu zaznajamiać poznawać to, czego być może trochę nie dopuści do siebie, ponieważ każdy z nas każda osoba ma jakieś nawyki słuchowe jakieś ciągoty do jakich brzmień ja się oczywiście tego nie wypieram natomiast większa otwartość to jest dla mnie, a słuchać czegoś, czego w ogóle bym w pierwszym odruchu nie wziął do ręki i w tym się mieści właściwie wszystko natomiast to co mnie rzeczywiście pytanie było też co mnie nie interesuje czy to się nie mieści nie mieści się 1 rzecz to znaczy zasadniczo nikt mnie nie interesowało odtwarzanie czegoś już tworzonego to znaczy szczególnie mówię tu stylach muzycznych gatunkach to znaczy odtwarzanie istniejącej istniejącego już języka muzycznego czy byłby to Niewiem swing czy byłby tor rock and roll lat sześćdziesiątych czy czy byłby jakiś inny rodzaj jazzu czy rocka czy metalu wchodzenie w czyjeś buty mnie kompletnie nie interesuje, czyli wykorzystuje wszystko co poznaje do swojej muzyki i tu nie ma granic stylistycznych natomiast zawsze staramy się, żeby to była moja interpretacja, ponieważ biorąc pod uwagę takie wypowiedzi jak frank Zappa czy Glen kult właśnie oglądam dokument o nim jakiś sens ma tworzenie muzyki jeśli nie jest to moje 5gr w tej muzyce dużo odmawia aż czy odmawia pracy nie pamiętam, że odmówił w właśnie to jest kolejna część tej pracy dla mnie przynajmniej nie odmawia no tak, jeżeli ktoś proponuje właśnie odtworzenie czegoś Nowak musi powiedzieć, a nie proponują tak właśnie jeszcze się nie zażywa, żeby ktoś pewnie wymagał precyzyjnego odtworzenia, a zinterpretowanie tak interpretacja jak najbardziej tak natomiast stworzenie w i jako muzyk masz na koncie ponad 30 wydanych płyt na horyzoncie kolejna Opowiedz coś płycie opcji kóz, która ukaże się 11lutego ty bracia Oleś i muzyka Koptów równa się w no to już trzeba posłuchać żeby, żeby się wypowiedzieć jestem z tego projektu bardzo dumny zaprosili mnie bracia, którzy mają ogromną historię zaproszenia do swojego obywatelskiego duetu różnych wspaniałych muzyków tych płyt, bo wyszło bardzo wiele to jest to jest koncert, który to jest my genezą tego wydawnictwa jest koncert, który zagraliśmy na festiwalu muzyka wiary pokoju chyba w 2019 roku jeśli się nie Mela, a i bardzo nam się spodobało wspólne brzmienie, które uzyskaliśmy interpretując, a pewne ślady urywki muzyki koptyjski które, które znalazł Marcin i Bartek i doszliśmy przede wszystkim do bardzo wspólnego niesamowicie zgranego brzmienia, które nie jest w sumie hermetyczne czy jest takie będzie bardzo organiczne, a na flety z perkusyjnym instrumentami to są właściwie najstarsze instrumenty na jakie człowiek w ogóle wymyślił Marcin też gra na kontrabasie bardzo często technikami, które bardzo mocno się odnoszą do muzyki sprzed setek lat, więc jestem bardzo szczęśliwy, dlatego że rzadko mam okazje, a na swoich biletach, które są przecież również instrumentami dawnymi odnosi się do muzyki tak dalej właściwie g swoją muzykę, czyli bardzo nowoczesną, a tutaj właśnie interpretujemy przez siebie przez totalnie przez swoje emocje i odczucia muzykę bardzo bardzo starą a kiedy ukażą się twoje piosenki w końcu czy piosenki, które śpiewasz okazują się od 5 lat chyba ja myślę, że ten rok na pewno, bo nie mogę jeszcze mówić, ale mam przed sobą taką drobną mikro premiera kilku piosenek w tym roku w Warszawie nie mogę jeszcze mówić, jaki to będzie sytuacji, ale końcówka tego roku w czekamy zatem z niecierpliwością, a teraz jeszcze raz gratuluję bardzo i i wszyscy się cieszymy z paszportu polityki 2021 dla Dominika Rycharskiego Dominik Strycharski kompozytor improwizator flecista wokalista no i laureat paszportu polityki w kategorii teatr był gościem kultury osobistej 9 stycznia dziękuję ze spotkań, a ja polecam państwu również dzisiejszy numer tygodnika polityka i wywiad Anety Kozioł z Dominikiem Strycharski do usłyszenia Marta Perchuć Burzyńska czesne informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA