Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo ponownie są z nami pani dr Anna guzy dzień dobry tym państwo z nami także pani dr Magdalena Ochwat dzień dobry dzień dobry państwo, aby panie reprezentują interdyscyplinarne centrum badań nad edukacją humanistyczną Uniwersytetu Śląskiego temat, który dziś podejmujemy dotyczy postawa uczniów wobec zmian klimatu temat niezwykle istotny, ale też sądzę, że nasi słuchacze będą mocno zaskoczeni jeśli dowiedzą się, że
Rozwiń »
blisko 70% uczniów uważa, że zmiany klimatu są bardzo istotne chodzi o tę świadomość żona jest tak wielka panie były zaskoczone, kiedy kiedy, kiedy no właśnie taka taki odsetek gdzieś pojawił się i w przekazie publicznym ten sam byłem na to spojrzymy, bo ja akurat przyznam szczerze, że liczyłem na to, że ta świadomość jest jeszcze wyższa o 70% to wcale nie jest aż tak dużo, jeżeli bierzemy pod uwagę tak wielkie zaangażowanie młodych ludzi i działalność młodzieżowego strajku klimatycznego, a także wszystkie te materiały artykuły, które pojawiają się w mediach w telewizji, które jasno mówią, że zostało nam no niewiele lat na to, żeby naprawić naszą planetę, żeby nie doszło rzeczywiście do katastrofy klimatycznej, więc z 1 strony być może 70% to duża z drugiej strony chciałoby się więcej pani doktor guzy bardzo proszę o nową właściwie nie mnie zaskoczyły odpowiedzi, dlatego że tak naprawdę na tak było 75% plany tylko 5 było też sporo niezdecydowanych uczniów między jest taka duża przestrzeń w tym, żeby jednak dokształcać i budować tę wiedzę, bo ona była palona w jak wielkie znaczenie miało to, że właśnie centrum, które panie reprezentują przeprowadzało to badanie, bo krótko mówiąc Uniwersytet Śląski miejsce, które jednoznacznie kojarzy się z Górnym Śląskiem prawda, a tutaj nie wiem czy świadomość mieszkańców regionu jest dużo wyższe nie wiem od tych, którzy żyją na co dzień na Podlasiu czy też na Kaszubach bo, bo tam być może aż takiego problemu związanego z klimatem z powietrzem generalnie szeroko pojętym nie ma właściwie to badania wyszły nam jako badania stricte regionalne, bo 96% respondentów pochodziło z naszego regionu, więc rzeczywiście mamy tutaj można powiedzieć wyniki dotyczące stricte naszego regionu natomiast ankietę tworzyliśmy myśląc jednak odbiorcy, który pochodzi z różnych regionów, czyli nie było takich pytań a jakby stricte dotyczących regionu, ale rzeczywiście po przeprowadzeniu tych badań stwierdziłyśmy, że jednak takie badania dotyczące tego jak komunikować o tych wszystkich problemach w tym regionie powinny również zostać przeprowadzone np. jak mówić o problemach związanych z górnictwem czy ze smogiem w rodzinach, w których z dziada pradziada pracowali pracowano na kopalni, gdzie całe rodziny często opracowały w tych po górniczych regionach przestrzeniach jak mówić o tym, żeby nie dochodziło do eskalacji problemu, więc na pewno takie dodatkowe badania powinny zostać zrealizowane, bo no nie do końca wiemy jak budować te narracje, żeby nie konfliktować chociażby wewnątrz rodzin, a problemy te są problemami bardzo poważnymi bardzo proszę druga z pań właściwie myślę że, że mogłabym dodać to samo to, jeżeli chodzi o centrum myślę, że to jest taka przestrzeń do takiego też Regionalnego ujęcia, żebyśmy mogły się zastanowić jak w takim naszym najbliższym otoczeniu czy w skład aglomeracji Śląskiej można byłoby, a wprowadzić jakieś projekty lekcji, ale też szerzej spojrzeć na ten problem, żeby coś więcej niż w innych regionach świadomość zmiany klimatycznej to jedno, ale tak głęboka czy też powierzchowną powierzchowna jest to wiedza to jest zupełnie inna rzecz teraz pytania też źródła, skąd młodzi ludzie czerpią wiedzę na ten temat, bo też próżno jeszcze dostrzec takich stałych elementów podstawy programowej nawet nie wiem, gdzie można by w w zakresie, którego przedmiotu taką taki materiał umieścić do biologia czy też geografia i w jaki sposób można ocenić te wiedzę jaką, jaką prezentują prezentują uczniowie pani doktor był bardzo proszę no, jeżeli chodzi o wiedzę to my zadało ma sporo pytań dotyczących wiedzy i wychodzi, że taką podstawową wiedzę uczniowie mają nową całkiem wysoką pytało Zagłębie obawiamy się że, pytając bardziej szczegółowo można byłoby uzyskać te procenty zdecydowanie niższa, jeżeli chodzi przed miot to uczniowie podawali w ankiecie przykłady mówi, że dowiadują się zmiana klimatu na geografii biologii na język angielski na czwarte miejsce na języku polskim aż nas też ten program bardziej interesował i z czego czerpią poza poza lekcjami chcą słuchać głównie nauczycieli ekologów, ale czerpią z tego, czego można się spodziewać, czyli z mediów społecznościowych z bloku z informacji na Instagrama na YouTube dnia, a więc właściwie jest tego typu źródeł czasami są to źródła no niewłaściwe, czyli ta wiedza przekazywana w nich nie jest zawsze rzetelna adekwatna to myślę jest do naprawienia, czyli przestrzeń do promowania w tych miejscach takiej rzetelnej wiedzy pani dr Ochwat też do tego, aby uczyć młodych takich kompetencji, które pomogą im walczyć z postprawdą i wirusami, bo pamiętajmy, że przy okazji tego tematu no pojawiają się różne Polsce szczególnie w mediach społecznościowych natomiast to co mnie bardzo zdziwiło to jest podawanie jako autorytety w zakresie zmian klimatu polityków i ta jeszcze polityków, którzy pochodzą z partii prawicowych np. pojawiło się nazwisko Janusza Korwin-Mikke czy Grzegorza Brauna czy chociażby prezydenta Stanów zjednoczonych Donalda Trumpa natomiast nigdzie żadnej wypowiedzi ankiet było ponad 1000 np. nie pojawiła się nie pojawiło się nazwisko Grety Thunberg, która jest naprawdę taką konieczną liderką strajku młodzieżowego jednak z młodzieżową liderką, a zatem no mamy tutaj taką sprzeczność i no dziwię zdziwiło nas niektóre wypowiedzi, szczególnie że niedawno był filmem dotyczące Grety więc, tym bardziej na zbiorze młodzi no nie podali tego przykładu pytałem uczniów pytałem źródła wiedzy może sytuacja dojrzała do tego, żeby powołać osobny przedmiot czy sądzą panie jako badaczki również, że dojdziemy do momentu, w którym jednak te regiony zagrożone, a może jednak nawet cały świat zdecyduje się na to żeby, żeby wykładać zmiany klimatu jako Niewiem prewencyjne działanie przed tym co czeka kolejne pokolenia to już się dzieje w Europie na świecie przykładem są Włochy, które wprowadziły taki przedmiot, ale ja sobie tak myślę, że dobrze byłoby nie tylko wprowadzić taki przedmiot, ale uczyć także na wszystkich przedmiotach podejścia dotyczącego troski o ziemi planeta powiem, dlaczego dlatego, że jeżeli nie będziemy krytycznie czytać literatury elektor szkolnych dalej będziemy przekazywać i świat, który jest oparty na konsumpcji, który jest oparty na konkurencji na wzroście na bogaceniu, jeżeli chcemy stworzyć inną rzeczywistość, jeżeli chcemy mówić o tym, że i dotychczasowy system szczególnie systemy ekonomiczne polityczne doprowadziły do katastrofy to nie możemy robić tego wąska tylko na 1 przykładzie tylko musimy pokazywać to bardzo szeroko, bo inaczej ta rzeczywistość będzie zakłamana, a więc ja, jakby miała odpowiedzieć bardzo tak konkretnie na pana pytanie to wybrałabym edukację na wszystkich przedmiotach taki jest też kierunek zalecany przez takie organizacje jak ONZ w związku z tym, że to są problemy tak szerokie to potrzebujemy też takiego szerokiego pokazywania rozwiązań od humanistyki skończywszy na faktach skończywszy na biologii geografii na innych przedmiotach, bo inaczej będzie niespójna narracja to będzie tylko pokazywanie wiedzy, ale tak naprawdę nie pójdą zatem przykłady, a lekcje polskiego, które nas akurat interesują się cała szeroko rozumiana kultura popkultura aż no pokazuje, że to życie, które jest pokazywany jako życie dobre szczęśliwe to właśnie bazuje na eksploatacji bazuje na produkowanie odpadów śmieci no i to jest tutaj problematyczne, żeby zacząć inaczej myśleć o naszej przyszłości w naszym funkcjonowaniu systemach ekonomicznych systemach politycznych nie można tego wydaje mi się zrobić na 1 przedmiocie pani doktor guzy na 70% naszych respondentów powiedziało, że ta edukacja dla gmin to jest dla nich ważna też było bardzo dużo odpowiedzi, która wnioskowała, żeby utworzyć taki przedmiot, ale że bomby nieobowiązkowe oceniany i wręcz proszą o to, żeby umożliwić stosowanie wiedzę, a więc chce też jeden z postulatów uczniów takim otwartym pytaniem było to, żeby brać pod uwagę jak ich tam ich potrzeby w tym zakresie, czyli mówią wyraźnie, czego potrzebują chcą też, że pyta, a te wiedzę przekazywali im eksperci, że to było bardziej praktyczna, żeby to była rzetelna i głęboka wiedza i tu chyba trochę w odpowiedzi na wcześniejsze pytania czemu uczniowie mają tylko powierzchowną wiedzę być może tylko taka jest gruntownie przekazywana tego nie padały ma, ale być może to jest jeden z powodu jeszcze 1 kwestia czy mamy w ogóle specjalistów, którzy się tym zajmują czy też każdy w obrębie własnego podwórka jeśli chodzi o szkołę w obrębie własnego przedmiotu jeśli chodzi nie wiem rządzących w obrębie własnego resortu gdzieś te wiedzę być może chce z niej korzystać przekazywać dalej tylko, że brzmi wycinek wycinki nie zbierze się partia materiału, która przemówi do do naszych głów na naprawdę my też obserwujemy ten brak edukacji także na uniwersytetach niema takiego przedmiotu ta np. humanistyka środowiskowa w naszym akurat obszarze to też nie jest realizowana jako przedmiot obowiązkowy wydaje nam się, że jeżeli chcemy wprowadzić systemową refleksję nad środowiskiem planetą to trzeba było zacząć od kształcenia nauczycieli, czyli wyobrażamy sobie, że na każdym kierunku nauczycielskim powinien być taki przedmiot, ale tego nie ma także studenci powinni mieć taki fakultet, który byłby obligatoryjny tak jak w przedmiot dotyczący obsługi biblioteki czy tzw. BHP tak samo to powinno być jakąś podstawę jakimś fundamentem takiego nowego społeczeństwa, a właściwie cały czas tego nie robimy cały czas osobom, które projektują kształcenie wydaje się, że jeszcze mamy czas, że jeszcze nie jest taki palący problem czy będą to badania przeprowadzane regularnie choćby zobaczyć, w którą stronę po pierwsze, ta wiedza, a po drugie, wykorzystanie zmierza na razie planujemy takie badanie bardzo jeszcze uzupełniająca po o o rodziców teraz zaczęły śmigła właściwie ja wczoraj ruszyło nasze badania dotyczące rodziców też badające i wiedza kompetencja, a to jak promują postawy proekologiczne, a nie znałyśmy już po powtórzeniu badań, bo jesteśmy cały czas w procesie badania kolejne Krupp, ale myślę, że może to być dobry pomysł, żeby zobaczyć jak konkretne działania tylko trzeba wpierw wprowadzić jakieś działania, żeby móc sprawdzić Cionek przyniosły rezultat, więc myślę, że wpierw zaprojektowanie działań, a następnie dopiero sprawdzenie jak jaki ona przyniosły efekt mamy nadzieję, że w Katowicach, bo już takie głosy do nas dochodzą byłyśmy miałyśmy ostatnio przyjemność gościć na komisji do spraw klimatu miasta Katowice i została podjęta uchwała dotycząca właśnie edukacji na rzecz klimatu w ramach takiej edukacji regionalnej, a więc cieszy nas, że także osoby, które mają możliwości wprowadzania takiej systemowej wiedzy starają się teraz także być może po pierwszym roku prowadzenia takiego przedmiotu czy godzin dotyczących wiedzy środowiskowej takie badania przeprowadzimy, żeby zobaczyć jak działają rzeczywiście jakaś zmiana w młodych ludziach nastąpiła czy liderzy będą niż ci, którzy zostali wymienieni, ale też cieszy nas świadomość młodych ludzi, która zdaje sobie sprawę z tego, że nota wiedza jest na słabym poziomie nie są usatysfakcjonowani usatysfakcjonowani edukację środowiskową w Polskiej szkole dziękuję panie bardzo za rozmowy dr Anna guzy była z nami kłaniam się dziękuję bardzo, także pani dr Magdalena Ochwat dziękuję dziękuję bardzo, reprezentują pani interdyscyplinarne centrum badań nad edukacją humanistyczną Uniwersytetu Śląskiego, a tą rozmową zamykamy nasz niedzielny magazyn, którego wydawcą był Tomasz Kopka realizatorami Jacek Kozłowski także Maciej Gorczyński Przemysław Iwańczyk kłaniam się, zapraszając na informacji Radia TOK FM do usłyszenia o godzinie siedemnasty
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK
-
16:52 W studio: prof. Piotr Tryjanowski
-
21:14 W studio: Agata Młynarska
-
11:27 W studio: Julian Gębal , Vian Ghafour
-
12:44 W studio: Jerzy Marek Nowakowski
-
REKLAMA
POPULARNE
-
28.01.2018 12:00 Magazyn Radia TOK FM14:00 W studio: Michał Sutkowski
-
13.12.2020 13:40 Magazyn Radia TOK FM15:19 W studio: dr Michał Skalski
-
16.10.2022 14:00 Magazyn Radia TOK FM26:16 W studio: Maciej Kozłowski
-
22.11.2020 12:00 Magazyn Radia TOK FM10:56 W studio: Anna Resler
-
28.01.2018 11:00 Magazyn Radia TOK FM10:28 W studio: Dominik Szczepański
-
29.05.2022 11:20 Magazyn Radia TOK FM15:02 W studio: Marcin Wojdak
-
22.11.2020 11:00 Magazyn Radia TOK FM10:35 W studio: dr Paweł Zawadzki (UAM)
-
25.10.2020 13:20 Magazyn Radia TOK FM29:53 W studio: Mariusz Rutz
-
-
-
02.05.2021 12:40 Magazyn Radia TOK FM11:23 W studio: Jerzy Fedorowicz
-
15.08.2021 12:00 Magazyn Radia TOK FM11:40 W studio: dr Piotr Łukasiewicz
-
25.10.2020 12:00 Magazyn Radia TOK FM10:43 W studio: dr Katarzyna Jaśko
-
09.01.2022 14:00 Magazyn Radia TOK FM"Głównym skutkiem Polskiego Ładu będzie podatkowy chaos. Nie wiadomo o co chodziło autorowi reformy"28:23 W studio: Maciej Samcik
-
28.11.2021 14:40 Magazyn Radia TOK FM13:33 W studio: dr hab. Łukasz Myczko
-
14.08.2022 14:00 Magazyn Radia TOK FM39:50 W studio: Małgorzata Błaszczuk , prof. Monika Całkiewicz
-
01.05.2022 13:00 Magazyn Radia TOK FM23:32 W studio: dr hab. Anna Cierpka , dr Karolina Małek
-
14.08.2022 12:00 Magazyn Radia TOK FM11:05 W studio: prof. Marcin Drąg
-
05.04.2020 14:40 Magazyn Radia TOK FM27:01 W studio: dr Adam Gonczarek
-
16.01.2022 12:00 Magazyn Radia TOK FM12:12 W studio: prof. Ewa Grzęda
-
15.11.2020 13:00 Magazyn Radia TOK FM28:58 W studio: Żaneta Kulerska
-
04.12.2022 14:40 Magazyn Radia TOK FM13:33 W studio: dr Paweł Marczewski
-
01.05.2022 13:40 Magazyn Radia TOK FM10:02 W studio: Michał Wieczorek (fotograf)
-
08.11.2020 14:40 Magazyn Radia TOK FM23:38 W studio: Julian Sobiech
-
29.11.2020 11:00 Magazyn Radia TOK FM11:43 W studio: prof. Anna Pacześniak
-
25.09.2022 14:00 Magazyn Radia TOK FM27:39 W studio: prof. Witold Orłowski
-
24.05.2020 14:20 Magazyn Radia TOK FM30:10 W studio: gen. Gromosław Czempiński
-
01.05.2022 11:40 Magazyn Radia TOK FM25:58 W studio: Magdalena Stoszek-Deng
-
15.11.2020 11:00 Magazyn Radia TOK FM11:42 W studio: prof. Waleria Hryniewicz
-
04.12.2022 11:00 Magazyn Radia TOK FM12:41 W studio: prof. Szymon Malinowski
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL