REKLAMA

Caravaggio czyli mistrz światłocienia w Warszawie

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-02-07 11:40
Audycja:
Czas trwania:
14:20 min.
Udostępnij:

Rozmowa z Zuzanną Potocką-Szawerdo kuratorką wystawy "Caravaggio i inni mistrzowie. Arcydzieła z kolekcji Roberta Longhiego" na Zamku Królewskim w Warszawie

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska na zamku Królewskim w Warszawie jeszcze do 13lutego otwarte jest wystawa Caravaggio inni mistrzowie dzisiaj o arcydziełach z kolekcji Roberta Longhiego będę rozmawiać z Anną Potocką Schaefer kuratorką polskiej wersji wystawy witam serdecznie dzień dobry nie pytam na początek samego Caravaggia i Caravaggia listów, ale Roberta Longhiego czym był człowiek, dzięki któremu tak naprawdę Caravaggio jest dziś tak niesamowicie Rozwiń » znany wielbiony podziwiany ryby Poland to jeden z najbardziej znanych lite w sumie istotny historyków sztuki początku dwudziestego wieku niezwykle charyzmatyczny człowiek miał wielu przyjaciół wśród naprawdę najwyższych sfer, ale też wśród artystów, bo jednym z jego przyjaciół był m.in. Pasolini, czyli bardzo znane reżyser Roberto Longhi od samego początku zajmował się artystami, którzy nie byli bardzo popularny, bo oni już na swojej pracy magisterskiej 1911 roku poruszył temat właśnie Caravaggia i to Caravaggio owi karała dzielnicom poświęcił bardzo dużo swoich tekstów, bo bardzo płodnym krytykiem pisarzem, ale zajmował się też malarzami wcześniejszymi takimi jak Piero della Francesca czy zupełnie sobie współczesnymi, które się zresztą przyjaźnił, bo zajmował się również turystami i to jest krytyk sztuki historyk sztuki, które naprawdę napisał mnóstwo opracowań tekstów najróżniejszych artystów, a dla Caravaggia tak naprawdę jest niezwykle istotnym, bo to on przywrócił, jakby świadomość publiczności o randze tego artysty jego i jego znaczeniu rozwoju sztuki włoskiej tak naprawdę europejskiej i to szczególnie widoczne, ponieważ Logi zorganizowały w 1951 roku wystawę Caravaggio nic w Mediolanie te była wystawa, która przyciągnęła tłumy jakich nie przyciągają zupełnie współczesne wystawy największych muzeach było ponad chyba 500 000 osób, które tam przyszło tu są lata 53 państwa, więc to naprawdę nie było łatwe, żeby dotrzeć na taką wystawę i w sumie od tego momentu kierować liści wracają światła reflektorów i stają się tak niezwykle popularni też jak wraca świadomość tego jak wiele wnieśli do historii sztuki do rozwoju sztuki, czyli okres zatrzymajmy się przykrywać czym się wyróżniał na tle malarzy tamtej epoki czym zachwycił ziem Michelangelo Maris czemu jego styl był przełomowy dla malarstwa nowożytnego tak naprawdę są jest kilka wątków, które się splatały w jego twórczości to najbardziej oczywiście znanej kojarzone z nim to jest niezwykle silne światło Chin takie operowanie światłem, które nadaje niezwykły dramatyzm jest taki świat, który tak naprawdę kojarzymy trochę teatrem jego ceny takie oświetlone, jakby reflektorami po prostu niezwykle poruszają tak naprawdę to jego malarstwo właśnie na tym polegało miał poruszyć przyciągnąć widza, a druga rzecz, która może umyka tak naprawdę pierwszej chwili naszym spojrzeniu to jest naturalizm Caravaggia nie bał się pokazywać ludzi takimi, jakimi są tak naprawdę większych skandali związanych z jego twórczością to był właśnie ten naturalizm pokazywanie świętej z brudnymi stopami brudnymi rękoma takimi bardzo ludzkimi niezwykle bliskimi widzowi, a więc tak światłocień kompozycje takie bardzo dramatyczne i wyłącznie ten niezwykły naturalni, w czym go przede wszystkim bulwersował swoim malarstwem czy nikogo tak, aby w sumie widzów trzeba pamiętać że, że kara wagi o jak zdobywa największą sławę w momencie, kiedy Rzym się odbudowuje, bo tak naprawdę harować bardzo dużo o swoich dzieł stworzył właśnie w Rzymie, że świat buduje po zniszczeniach wojennych i zaraza, czyli to są lekarz przygotował to jest koniec koniec szesnastego wieku te są też lata, kiedy kościół się przygotowuje do roku jubileuszowego 10061 i jest to też krótko po kontrreformacji, a więc niesamowicie możliwy moment takiej bardzo intensywnej intensywnego poszukiwania nowej sztuki i nowej twórczości i u Caravaggia się w tym momencie pojawia w tym swoim niezwykle dramatycznymi obrazami i maluje obrazy religijne taki sposób jakich nikt nie malował pan maluje postaci bardzo bliskie źródłom by tak naprawdę na krzyżu na Biblię to są głównie postaci ubogie i rybacy tak dalej, a więc osoby wcale nie przepiękne ani też bogato ubrany tak jak byli przyzwyczajeni do tego Rzymianie Karowa maluje ich realnymi szuka tej tej biblijnej prawdy, a więc ta to zerwanie z taką tradycją pięknych i realizowanych postaci świętych było niezwykle chęć tak, ale kunszt geniusz malarski prowadzi to jedno jak bardzo jego barwne życie myślę tutaj o jego ucieczkach przed prawem po tym, jak po tym, jak dokonał morderstwa wpłynęło na to, że jego twórczość dzisiaj tak żywo do nas przemawia myślę o tej legendzie Caravaggia, która też przyciąga nas tak mi się wydaje do jego to jego twórczość całą pewnością to to jest bardzo interesujący temat, bo tak naprawdę krawacie jest jeden z pierwszych artystów, których wiemy, którzy tak silnie latali losy swoje osobiste z dziełami tworzonymi, bo jego twórczość ulega pewnym przemianom pod wpływem zdarzeń w jego życiu to jest doskonale widoczne w barwach jakich używa też w sposobie komponowania obrazu no na pewno był niezwykle jest niezwykle barwną postacią i tak naprawdę bardzo wiele faktów z jego życia wiemy na podstawie pism sądowych, a więc taki ciekawy wątek i o tym trzeba pamiętać natomiast jego twórczość jest bardzo bardzo przemyślana Inter bardzo głęboko religijna to mów może być trochę zaskakujący dla osób, które kojarzą kary bardziej z morderstwami bijatykami no tak akurat te obrazy, które pokazywane są na zamku Królewskim w Warszawie autorstwa Caravaggia nie są religijne chłopiec ugryziony przez jaszczurkę na obraz, który przyciąga i pociąga ekspresją co wiadomo o okolicznościach jego powstania standardu są wiemy, że to jest jeden z pierwszych obrazów, jakie Caravaggio namalował w pracowni Kowala radar Pino, czyli to jest początek jego pobytu w Rzymie zachowały się pisma współczesne zupełnie z tytułem takiego obrazu, więc wiemy, że to jest jeden z pierwszych obrazów Cranacha jest niezwykle odmienny od tego, dlaczego byli przyzwyczajeni i Rzymianie wielcy myślę, że całą pewnością jak już trafił w ręce odpowiedniego konesera sztuki to naprawdę zachwycał chłopiec jest jeden z pierwszych obrazów, których Caravaggio uchwycenia moment i pokazuje ruch to jest taki moment właśnie bardzo dramatyczną zresztą był mistrzem pokazywania takich właśnie filmowych scen kulminacyjny tych takich, chwytając tych za serce i przyciągający oczy obraz fabularny taki jeden z pierwszych jego obrazów fabularnych właśnie tak doskonale tak traktować analitycy nie pytam panią o pani prywatny ranking, choć może powinnam pani chłopiec ugryziony przez jaszczurkę czy Narcyz pokazywane również na zamku Królewskim wygrywa i muszę powiedzieć chyba narcyzm będę grał, dlatego że jest obrazem w ogóle bardzo nietypowy dla dla twórczości kary bardziej, bo on w sumie z takiej czysto pragmatycznych względów takimi właśnie zamówienia zajmował się głównie malarstwem religijnym natomiast mamy obraz tak naprawdę jeden z 2 obrazów jego twórczości, gdy możemy wskazać źródła mitologiczna jest obraz naprawdę niesamowity, jeżeli się wgłębić w jego warstwie właśnie taką znaczeniowo i kompozycyjną jest bardzo bardzo interesujący tak naprawdę Karczmarczyk pokazuje w nim samą kwintesencję mitu Narcyza, o czym zapatrzeni w siebie i nie zwracanie uwagi na to co się dzieje wokół termin ten Narcyz jest zamknięty zupełnie w swojej walce o zachwyt nad całym sobą także jest niezwykle interesująca kompozycja KE interesujące właśnie granie możliwościami malarstwo pokazania pewnych znaczeń symbolicznych taki każdy, kto odwiedzi wystawę będzie mógł troszeczkę wejść w skórę Narcyza, ale nie zdradzę państwu, dlaczego no w każdym razie porozmawiajmy jeszcze o karę w bardziej niż strach, bo kierować nie miał uczniów miał naśladowców dorównywali mu Caravaggio mieścić, których dzieła oglądamy na wystawie o stan pewnością zresztą tych kar w radzie były dosyć szybko po swojej śmierci został jako osoba zapomniany i przez wiele wiele lat Caravaggia ani ZUM jako styl był kojarzone z jego w jednym z jego następców z portalu Manfreda akurat mam kredyt na wystawie pokazujemy natomiast bardzo bliski jego twórczości jest wybitny francuski karp Dz.U. rynki de Boulogne z niezwykle interesującym przedstawieniami w zaparte Świętego Piotra, które tak naprawdę dopiero po chwili zauważamy, że to jest właśnie temat obrazu było nasze spojrzenie przyciągają najpierw kości rzucane przez żołnierzy, a także tak naprawdę Karowa, gdzie oprócz tego, że był niezwykle interesującą postacią jest ważny, ponieważ wywarł wpływ na artystów wszystko kolejne dziesięciolecia obrazy na wystawie pokazujemy takiej trochę Koroną logicznej sekwencji, a więc tych najbliższych najbliższych Karowa jazzowi, ale też właśnie kończymy wybitnym artystą Macjon trekking, który tworzył 50 lat pokierować nadal widać wpływ tego malarstwa na tego wybitnego artysty także to jest taki sposób na pokazanie jak też kilka dawać im harować listów był wielowątkowy niezwykle interesujący mnie szczególnie zachwyciły obrazy Banaś, który żył przed karą w radzie Lorenco to jest pierwsza sala, do której wchodzimy wybitny minister jak mówił Roberto Longhi przewyższający Vermeera czemu jego prace znalazły się na wystawie możemy powiedzieć, że był dla Caravaggia inspiracją nie wiemy czy bezpośrednią inspiracją natomiast całą pewnością Caravaggia nie widział się znikąd tony wykształcił swój styl, inspirując się artystami, którzy tworzyli wcześniej i tak jak kompensują z ich wykonania i będzie wystawa jest konstruowana taki sposób w sumie 1, jakimi malarstwo patrz również Logi, czyli patrzył na kontekst w jakim artyści się kształci kształcili kształtowali mniej by jak przekształcali pewne pomysłów na sztukę, więc ta pierwsza sala m.in. właśnie naprawdę z innymi wielkimi obrazami ręce lato to jest taki wstęp, żeby pokazać, że Caravaggio doskonale przemyślał to co oferował swoim, widząc powiedzmy jeszcze kolejny mistrz, którego obraz możemy na zamku Królewskim oglądać to Madonna z dzieciątkiem Paula uczelnia tak to kolejny atak na progu artysta przełomu to w sumie są najbardziej interesujące, bo to oni właśnie kształtują pewne nurty palą uczelnią był artystą tworzy on celu między gotykiem renesansem tak nasz artykuł absolutnym mistrzem perspektywy, na którym wzorowali się artyści jak Leonardo DaVinci czy czy Albrecht RR, a więc artysta kolejny artysta, którzy był niezwykle istotne dla rozwoju sztuki europejskiej i to naprawdę nie jest przesada, kiedy mówię mamy możliwość pokazania obrazu niewielkiego bardzo wczesnego twórczość udziela i obrazu, którego na co dzień nie można oglądać, ponieważ obiekt znajdujący się w kolekcji prywatnej, a więc naprawdę unikalna możliwość więcej o malarstwie pełne uczelnie dowiedzą się państwo już 16marca wtedy odbędzie się spotkanie między gotykiem renesansem opowiadać o włoskim mistrz będzie Zuzanna Potocka zawarto moja dzisiejsza gościni jeszcze powiedzmy finisaż wystawy Caravaggio także obfituje w wydarzenia z okazji zakończenia wystawy Caravaggio i inni mistrzowie arcydzieła kolekcji Roberta Longhiego jutro pojutrze i pojutrze o siedemnastej 15 projekcję filmu Caravaggio dusza i krew bardzo dziękuję pani Zuzanna za to oprowadzanie nas po komnatach zamku Królewskiego no i zapraszamy wszystkich na wystawę jeszcze Caravaggio w Warszawie do 13lutego bardzo dziękuję dziękuję do usłyszenia czas na informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA