REKLAMA

Solpol - ikona postmodernizmu czy maszkara do wyburzenia?

OFF Czarek
Data emisji:
2022-02-09 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
42:07 min.
Udostępnij:

- To unikatowy obiekt nie tylko w skali Polski, ale też w skali świata. Miasto jest opowieścią, nie można burzyć Solpolu - ocenia prof. Agata Twardoch, architektka i urbanistka związana z Wydziałem Architektury Politechniki Śląskiej, członkini Towarzystwa Urbanistów Polskich.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie inflacja sprawia, że wiele osób np. kupuje nieruchomości albo robić w domu remonty i kupując czy też zatrudniające ekipy warto zastanowić burzyć nie burzyć przebudowywać przemalować tynkowania albo tankować za droga w co wyburzyć co zostawić to oczywiście jest na taką naszą małą domową skalę, ale także, jeżeli spojrzymy na miasta na miasteczka na różnego rodzaju miejsca, Rozwiń » gdzie też zmienimy zmagamy się z dylematami typu co zburzyć, a co zostawić to sprawa wcale nie wydaje się oczywista takim jednak takich przykładów jest tzw. Solpol we Wrocławiu niektórzy uważają, że jest to strasznie brzydki budynek należy się go należało się go pozbyć dawno dawno temu, a im szybciej tym lepiej i w ogóle nie ma żadnych pytań co do tego czy zostawić burzyć inni uważają, że to jest ikona postmodernizmu powinna być zachowana może nie nietuzinkowa nie jest standardową może nie najpiękniejsza, ale wciąż jako pewną ikonę należy zachować i nie wiem czcić albo konserwować albo no właśnie zachować lepszych pokoleń żeby, żeby był świadomy nie wiem czego, ale ale, ale zachować być może i to i to jest nie tylko jedyny przykład zna w Polsce dziesiątki przykładów w Polsce na świecie jest dużo więcej im pojawiają się dylematy i można by zadać pytanie właściwie rozstrzygać takie dylematy co, jakie są wady, jakie są zalety co powinno nami kierować, bo co powinno być w jakąś pomagać nam podejmować decyzje nam jako społeczeństwo oczywiście i do dziś rozmowy o państwo zaprosiłem gościnie pani prof. Agata Twardoch architektka urbanistka związane z wydziałem architektury Politechniki Śląskiej członkini Towarzystwa urbanistów polskich być może pomoże w odpowiedzi na to pytanie witam serdecznie dzień dobry tym dobrze właśnie burzyć nie burzyć zostawia czy są jakieś uniwersalne reguły zasady, które by pomagały podejmować decyzje z 1 strony mamy estetykę, ale estetykę momentu tak dzisiaj na coś patrzymy mówimy o jej strasznie to brzydkie no ale nie ma co ukrywać pewnie Wawel też taki był ich wciąż jest Wim strasznie to brzydkie, ale nie spieszymy się do do burzenia Wawelu, ale zacznijmy może Sol Pol Norwid tak to znaczy ja bym się bardzo bała używać tego kryterium rycerze brzydkie albo nie brzydkie, bo bardzo rzeczy, które nam się jeszcze kilka lat temu wydawały bardzo brzydkie np. zgodnie z wysokim stanem to teraz są standardem za 5 lat znowu będą brzydkie, bo to jest moda i nasze patrzenie na świat zmienia się, więc idąc tym torem musielibyśmy wziąć 10 lat całe miasta równać z chemią i budować na domu ja bym bardzo chciała, a miasto musi być takim palimpsest temu takim opowieścią narracją historią no bo ona opowiada o naszej historii naszym po tym, jak społeczeństwo działało jak działa i Nadia była bardzo tutaj wielką obrończynią tego, żeby sam polu nie burzyć no myślę, że mamy na ten temat kilka argumentów nie panie proszą się nimi pokazał bardziej również UE to brać czy nie chciałbym tu państwo robi jakiś Super wykładowe, ale generalnie proszę proszę ja leżę sobie przygotować kanapkę kawkę i czystego dobra to dobra no bo tak po pierwsze, powiedział pan o tym, że to jest, że tych obiektów postmodernistycznych w Polsce duża to nieprawda takich jej, bo myśmy się rok ogólnie tego od matek obrazić zostawia, więc więcej, żeby znaleźć miejsce w radzie to jest to jest bardzo wyjątkowe naprawdę unikatowe obiekty nie tylko w skali Polski, ale też w skali świata bardzo dużo często w Polsce się mówi o kimś, że jest nie wiem Paryż, że mamy tam Paryż północy coś tam Polski polsko polskim odpowiedniku Solpol jest wyjątkowy nie możemy powiedzieć, że to jest albo Rosy Jarząbek był, czyli autor architekt odpowiedzialny za albo, żeby albo Rosji Polski albo i anturium polskim, bo to on odkrył taki bardzo lokalny styl bardzo mocno składający z tego co akurat w latach dziewięćdziesiątych w Polsce głosowało było i w ten sposób ten uznaje powstał, więc pierwszym argumentem jest to, że jest unikatowy i on jest naprawdę dobry biorąc pod uwagę założenia postmodernizmu, bo trzeba po Modern to czym jest postmodernizm jest to pierwsze, jakim sprzeciwem wobec modernizmu, czyli wobec tego stylu, który wcześniej dawał takie miasta odpowiedzi model moderniści wiedzieli jak świat powinien wyglądać jak przy nim być urządzony, że jak powinno funkcjonować społeczeństwo prawda, bo wielkie inwestycje zakładały też zmianę społeczną, a postmodernizm ci zauważyli, że średnie tak jednoznaczne, że tutaj były też to jest okres mówienia o końcu historii to jest to są lata siedemdziesiąte, kiedy dzień powiedział, że mogły po wyburzeniu tego pierwszego wielkiego blokowiska się z Prudnika w stanach Zjednoczonych, że modernizm skończył, że on nie daje odpowiedzi między zaczęliśmy mętne architekci ludzie sztuki zaczęli szukać en poszuka raczej poszukiwać składek z tego co już było, wycofując się tych prostych odpowiedź, więc w tym kontekście Solpol świetnie odpowiada na na problem i wydaje mi się, że powinniśmy to też bardzo dobrze jakoś odczytywać w kontekście tych naszych dzisiejszych czasów, że znam powinna ta myśl o być ciemne bliska, a tak rząd ma to takiego może mieć realistycznego punktu widzenia to spróbujemy wrócić jeszcze do dyskusji, która była 10 lat temu na temat architektury modernistycznej w Polsce, a 1015 wszystkie obiekty modernistyczne chcieliśmy burzyć, że brzydkie, że komunistyczne, że szare, że w ogóle poco nam są i wydłużyliśmy bardzo dużo świetnych pereł tej architektury Supersam dworzec w Katowicach na miejsca tych obiektów tu stały takie właściwie zupełnie byle jakie niejakie obiekty, które no i nie mają artystycznie żadnej wartości to ludzie tylko wyłącznie kapitał wybudowane ten biurowiec na miejscu Supersamu czy Supersamu czy, a galeria handlowa na miejscu wzorca w Katowicach UE i teraz już wiemy, że to była wielka, że to był wielki błąd, bo z wielką przyjemnością oglądamy albumy dotyczące architektury modernistycznej wystawy fascynujemy się tym, że pokazują na całym świecie przykłady tej architektury modernistycznej polskiej i brutali stycznej późno modernistycznej mimo tego, że część tych obiektów już złożyliśmy bardzo tego żałujemy co, więc należy jak przy przypuszczam, że to będzie to samo wyburzymy taką perłę ktoś odkryje ją, gdy tam, że coś takiego było będzie nam potem głupio żal, że nie udało nam się tylko zachować, ale do trochę przyznam szczerze, że jak słyszę perły akurat w odniesieniu do Sol Pol to zostawia się czy mówimy o tym samym budynku oczywiście oczywiście Szanowni Państwo odsyłam państwa tych państw, którzy budynku Solpol nie znają albo nie we Wrocławiu nie będzie co państwa do różnego rodzaju wyszukiwarek internetowych, żeby sobie zerknąć nić i zobaczyć jak to wygląda, ale pani jest także urbanistyką i to jest stary to jest zawód, który nowość zanikające można powiedzieć chyba także dlatego w Polsce przynajmniej, że z dniem czy są studia urbanistyczne wydaje się, że już nie żyła zostały polikwidowane zlikwidowane wszystkie, a dodatkowo jeszcze też być urbanistą to Urbańską należałoby mieć materię, na które trzeba działać zdaje się, że większość polskich miast została tak skrócona, że urbanista Urbańską, że tylko wyrwać sobie włosy głowy mówiąc, jeżeli miałabym tutaj coś robić to trzeba by to wszystko po prostu wyburzyć no zbliża się wojna może będzie może będzie okazja i myślę sobie, że do trudno mówić o tkance miejskiej skoro ta tkanka miejska jest tak zaorany przeora zniszczona, że Solpol albo inny budynek zrobi jakąś różnicę może może to właśnie jesteśmy w takim po epoce miast zaplanowanych rozmieszczonych po epoce miast, które także estetycznie były zachwycały może jesteśmy teraz w epoce miast po prostu takich naciskany że, że już nie chcemy zresztą wystarczy rozejrzeć chcemy ten Polski styl urbanistyczne dzisiejszy to jest taki, że po prostu cokolwiek i tak i tak człowiek, który korzysta w cyklu zagraża sobie wargi powiem no no trudno no trudno dla czy też moim zdaniem, jakby główną wartością miasta jest tworzone są takie nieoczywiste i niejednoznaczne imię za planowane od początku do końca no to jednak renesansowy tych tak też takich miast projektowanych na papierze ma na naszych kamienie jak się mówi jest niewiele i one potem i tak wszystkie po obraz stały jakimiś nowymi znaczeniami to Super, a Urban misję wcale niekoniecznie muszą się zajmować właśnie określenie na papierze i miast od początku tylko oni też biorą udział w zarządzaniu w procesach miasto żyje i on nigdy, jakby to zupełnie nie mogę powiedzieć, że ten zawód jest przydatne nam się nie teraz przydatny bardziej niż kiedykolwiek i właśnie dopiero teraz się w Polsce nie było osobnych studiów urbanistycznych prawie nigdy one zawsze były właściwie nigdy one były zawsze połączone z wydziałami architektury i dopiero teraz zaczyna się mówić o tym, żeby osobno uczyć urbanistów uczy się też na gospodarce przestrzennej, więc to jest trochę bardziej skomplikowane, a co do tego, że już jakby, że nasze miasta tak źle wyglądają to właśnie, dlatego że szef rady wyłącznie w osiemdziesiątym dziewiątym roku uznaliśmy, że planowanie przestrzenne to jest komunistyczny wymysł, że ono jest nam zupełnie niepotrzebne powolny rynek mam te miasta fantastycznie urządzi no i teraz mamy miasta urządzane przez wolny rynek przecież regularnie zajmujemy się deregulacją systematycznie zajmujemy się deregulacją i oddawaniem wszystkiego ręce kapitału no i efekt jest, jaki jest, więc biali swoją rolę m.in. w tym, żeby starać się temu trendowi przeciwdziałać przekonywać, że jednak jest jakaś wiedza jakiś porządek, który mógłby sprawić, że w miastach żyje się nam łatwiej lepiej bezpieczniej, a jeżeli tylko zaczniemy trochę lepiej planować, a to wcale nie znaczy, że one będą uporządkowane jakoś Super bardzo wszystkie takie same, a właśnie dobrze to jest bardzo ciekawy wątek proponuje byśmy do niego powrócili po informacjach Radia TOK FM, które zbliżają się nieuchronnie jak burzenie Relpolu we Wrocławiu prof. Agata Twardoch architektka urbanistka wydział architektury Politechniki Śląskiej członkini Towarzystwa urbanistów polskich po jest państwo ma ją gościnią rozmawiamy o Solpol, ale także których, który z ikoną postmodernizm dla niektórych dla innych masz karą do wyburzenia a, ale to niejedyna niejedyny taki by budynek i rozmawiamy o tym jak można spojrzeć na architekturę na urbanistykę i gdy z jak w tych trudnych decyzjach się w tych momentach wymagających trudnych decyzji się zachować informacje o jedenastej ojej dziesiąty 20 w informacjach wracam wcale tak rozmawiamy o budynkach miastach punktem wyjścia Solpol dla jednych ikona postmodernizmu dla innych maskara do wyburzenia pani prof. Agata Twardoch architektka urbanistka związane z wydziałem architektury Politechniki Śląskiej członkini Towarzystwa urbanistów polskich opowiada o tym jakich Cathy, jakie kryteria mogą być pomocne w takich decyzjach no oczywiście też pytanie brzmi czym powinien być budynek w mieście w momencie, kiedy powstaje to pewnie jedno później kiedy, kiedy trwa co się z tym dzieje pan Paweł z Wrocławia pisze Solpol perełką pod zrywać może pani powinna opowiedzieć o funkcjonalności tego budynku wewnątrz, a poza tym to powinni zaorać operę wrocławską też rozumiem że, że budynki oprócz tego, że są i Konicz i że powinny być świadectwem minionych dni albo my minionych estetykę czy też filozoficznych nurtów architektonicznych to powinny jednakowoż jeszcze coś robić dla osób, które w nich mieszkają albo wokół nich mieszkają oczywiście i Solpol jest akurat w tym wypadku świetny, ponieważ żadnej z wybudowanych konstrukcji żelbetowej SI uwolniony planem to znaczy wszystkie kondygnacje mają konstrukcję słupową i można je właściwie dowolnie kształtować w związku z tym to, że on był przez jakiś czas, że się nam wydaje teraz zupełnie niefunkcjonalne, bo był wybudowane do zupełnie potrzeb, których teraz nie mamy to była ostatnia prawdopodobnie ostatnia w Polsce taka dom handlowy podzielone na funkcję teraz już taki w ogóle nie robi prawda to są galerie handlowe zupełnie inaczej myśli na tej przestrzeni, a on jeszcze innym wtedy był zbudowany tak jak się budowało dziewiętnastym wieku domy handlowe każdy kondygnacja miała inny asortyment i że było podzielone przede wszystkim kondygnacje teraz wiemy, że to się nie bardzo sprawdza, więc może ta funkcja handlowa tam zupełnie nie stosuje Super, ale taki wolny plan pozwala nam na złożenie tam my innych funkcji i na pewno jest możliwa taka adaptacja modernizacja, która z 1 strony dostosuje do warunków i funkcjonalizm nudności i wytycznych i współczesnych standardów, a z drugiej strony zachować co miast celem najbardziej cenne, czyli tą unikatowość to jakoś wpisuje, że charakter ulicy jak koresponduje z tym kościołem, który znajduje się obok i hotele monopol no no to są rzeczy, które wydaje są bardzo cenne, a ja jeszcze dobrze realizuje charakter, bo to po to, by oddać, bo to takie kryterium w zasadzie właściwie wystarczy cokolwiek gdziekolwiek włożyć i powiedzieć chcemy zachować w sposób, jaki się wpisuje, ale powiedzmy o sposobie w jaki się wpisuje się estetycznie dobrze nie wiem oka mi mnie bolą zęby naprawdę, przechodząc konsole no czuję fizyczny ból zębów to, że tam 11 są w polu we wciąż teraz trzeba nie ma, ale tak, ale mógł być okej ja rozumiem ten argument natomiast jak model jak w latach dwudziestych ludzie przychodzili oko ne kamienic nie wiem na renesansowych albo jakiś innych takich właśnie historyzujących to ich też bolały zęby i w latach pięćdziesiątych oburzali my czy w ogóle całe mokre modernizmu to był okres wydłużenia tej wyburzone niż teraz kochamy no właśnie no i co to mielibyśmy całe modernistyczne miasto to nam się nie bał się do was no tak, ale jeszcze 10 lat temu mówiłby pan jest pan, że okropne są te brutali 4 września mówi budynki trzeba jakoś tak majątkowy nie boimy się modernizmu to wszystkiego się pozbądźmy nie nie chodzi o to nie to chodzi o to, żeby na siłę burzyć chodzi o to dwóję dzięki liczbom na leki w razie odpowiedzi wspomniałem jeszcze powiedzieć o tym jak proszę pisać w ten kontekst, bo to jest bardzo ciekawa historia, bo mnie Mot Moto modernizm bazuje właśnie na braniu różnych elementów historii kultury pop kultury i łączeniu ich razem tak samo jest Sokole, który z elementami tą wieżyczką i tymi takimi nie wiem czy poradami i nawiązuje do kościoła rząd wreszcie muszą podawać przecież jak jakaś jak jaki to jest zmarł w fantastycznej nie wiem czasu, w którym coś takiego było możliwe, że było możliwe wzięcie gotyckiej czy czytam musisz kawałka neogotyckiej katedry przerobienia go na fioletowo różową zieloną konstrukcję nowych przecież fantastyczne czasy, w których coś takiego może powstać myślę, że dobrze jeszcze tam mięta, że była możliwa taka jasność czy taki stan umysłu taki stan taki optymizm, który pozwalał nam na zrobienie czegoś takiego pani widzi optymizm widzę w pewnym sensie znak nadchodzących czasów to znaczy z pewnością architekt był prorokiem, bo przewidział wygląd tylko budynków, ale miast tak całe urbanistyki dokładnie tak wygląda urbanistyka Polska jak jak wygląda Solpol, czyli weźmy coś tam wrzucimy to i ogólnie przyjmuje się ani jakimś kluczem estetycznym ani jakimkolwiek innym kluczem po prostu łączmy to, czego się nie da połączyć to właściwie trochę niestety miał urbanistyka czy miasta w Polsce w tej chwili to nie wyglądają tak nikt tym nie myśli, że włączmy coś, żeby nie można było połączyć tylko każdy myśli mecz, w którym kawałku terenu można byłoby lepiej zarobić i jakby w Polsce w tej chwili w ogóle nie myśli jakiś kompozycji macie inaczej soli, którzy myślą, ale mało narzędzi, które mogą pomóc to wprowadzić no i cały czas walczymy z tym, żeby jak i narzędzia powstały więc to narazimy inny przypadek New i pani błyszczy, bo jeszcze jest taki sposób powiedział myślenia wschodniego Zachodniego znaczy pewnie dla ludzi Wschodu miejsce jest ważne to co na nim stoi jest trochę wtórne pewnie burzenie stawianie nowych rzeczy nie jest kontrowersyjny w tej naszej części zachód tzw. świata Zachodniego mamy jakieś takie przywiązanie, że budynek też ma być świadkiem, czego świadkiem historii świadkiem albo właśnie ikoną zostawiamy budynki brzydkie zostawiamy budynki paskudne, dlaczego dlatego są stare miały kontakt tutaj przemówił przechodzić mieszkaniec Wrocławia albo Poznania 300 lat temu sam o to że, że ta cegła czy ten tynk był istniał w jakiej płci odległym czasie jest dla nas cenne nieważne czy budynek jest piękny czy brzydki ważne, że jest świadkiem albo jest ikoną no ale pani mamy też fotografię mamy świetnych architektów, którzy mogą szkicować, którzy obawy przecież plany czy to naprawdę nie wystarczy żeby, żeby zachować w naszej pamięci tę ikonę tego co do tego postmodernistycznego stylu czy musimy mieć także sam budynek czy fotografia i rysunek nie wystarczy nam Unia zupełnie to znaczy architektury nie da się oceniać przez fotografię rysunek nawet czy makietę Borys, która jest mi dużo więcej, ale ja cały czas bym chciała mnie o brakach dokona tej koncepcji brzydkie ładne, bo no, bo szczególnie w takim w takiej formie, jakiej my teraz używamy w naszej rozmowie, bo to jest to zupełnie kategoria nie kwalifikowalne nie lata mówi brzydkie był ładny no i co no i baby i trudno wyciągnąć na tej podstawie jakieś konkluzje i podejmować takie decyzje, więc w tym wypadku wydaje mi się, że właśnie mamy, że za tym konkretnym budynkiem przemawia dużo innych argumentów oprócz tego, że w ogóle dobrze jest zawsze jak np. ze środowiskowego punktu widzenia lepiej jest adaptować niż włożyć, ale to już jakaś inna dyskusja i też chciałam zaznaczyć, że w ogóle nie jesteśmy przekonana, że nigdy w życiu w ogóle niczego nie należy w miastach Różyczka dniom miasta muszą zmienić, ale są takie obiekty, które z jakiegoś powodu chcemy zachować tak jak nie wyburzymy katedry obok, która stoi obok tego budynku, mimo że możemy uznać za nie wiem jakiś czas żona nam w ogóle jest potrzebna, że noc na różne są prawda okaże się, że nie chodzi do kościoła już nie jest potrzebny kościół może nie problem leży to zostało rozwiązane ludzie kupują kościoły adaptują na mieszkania na domy sam Lesner fantastycznie no właśnie no, więc też zróbmy tutaj mieszkania np. w tej chwili tam nie ma doświetlenia dobrego, ale nie widzę powodu, żeby tej elewacji nie dało się też o to chciałbym jak Solidarni com mieszkań Rosja Czechy słuchaczy w mieszkańców Szkocji tutaj wie pan kandyduje na analizie mówi pan cytuję pana, po który mówił też karać państwa zaraz mogę tu zacytować czy całkiem duża grupa osób, które mówią, że fantastycznie nie są protesty przecież dookoła są w polu listy pisane przez no różnica ścigać konie po profesor no bo zawsze znajdziemy się pani mówi osoby, które wiązka radzie swoje znajdziemy taki klub perełka piękno no skoro nie mamy skoro wykluczyła pani kategorię estetyki czyli gdyby nie nie rozumiem, że rzecz, że nie mamy narzędzi, żeby mówić o kompozycji, żeby mówić, o czym na czele jest forma ma jak najbardziej narzędzia tylko wtedy ta rozmowa nie może być taką rozmową przy kawie pt. ładne brzydkie nie podoba mi się nie podobam pomniejszenie podoba wieża Eiffla i co ono krewnych, a nie jest argument, ale jeżeli mówimy o taką podróż wybierze no coś z tą zatarł też, a ile się tam dało mieszkaniówki postawić Ela, jeżeli mówimy o propozycji o właśnie nurcie o takich rzeczach to już wtedy mamy jakiś mecz, ale i bardziej kant wykonane argumenty na ich moim zdaniem to powinna być rola nowo jak ja rozumiem też bardzo trudna architektura ona nie jest taka łatwa i że wszyscy przejdą im powiedzą o jaki pan plastyczna czasie nauczyć w jaki sposób rozumieć, a architektura no to takie należy pilnie Patryka Vegi są po prostu trudne estetycznie i nie właśnie one są bardzo ładne bardzo łatwa chwila wtyka się wszystkim podobają, a trudne są filmy akurat nic mi przejść do głowy, ale właśnie tym powiedzieć dużo wyrafinowanych fantastycznych wartościowych filmów jest trudna trzeba uczyć jak czas dla pani Solpol wsparcie takim Bergmana architektury rozumiem o bardzo proszę o to, że Solpol Ber śladem architektury co bardzo słaba pani Ewa pisze, że architektura powinna służyć mieszkańcom, a nie słychać tego architektom, ale oczywiście, ale to już jak mamy za sobą już kołysała ego pana Jarząbka to już pewnie musiał martwić teraz już jest dobrem kultury już jak przez już została oderwana ja oczywiście zgadzam się, że teraz, gdy biegł, jakby ktoś coś takiego wybudować teraz to sama bym się przeciwstawiała, a właśnie, dlaczego i może odpowiedź na te pytania to pytanie pojawi się po informacjach informacje o dziesiątej 40 pani prof. Agata Twardoch architektka urbanistka wydział architektury Politechniki Śląskiej członkini Towarzystwa urbanistów polskich broni Solpol ja też wcale jakoś nie atakuję tylko przyglądać się wielu stron i informacje o dziesiątej 40 informacja stracone to wspieramy się Szanowni Państwo, ale tak bardzo przyjaźnie o architekturę pani Iwona napisała, że zgadza się z panią profesor to czy Solpol Jesper łączy Szkaradek to jest opinia względna np. w Barcelonie na początku dwudziestego wieku Kazań Mila Gaudiego została nazwana kamieniołomem uznana za karat architektoniczną co było, gdyby ją zburzono, a w pięknie dołożyłbym do tego jeść to drugie karać dziedzictwo w Barcelonie, którego wciąż nie do końca da chyba wszyscy wiedzą, o co chodzi mam nadzieję, gdy pani prof. Agata Twardoch architektka urbanistka jest państwa i moją gościnią rozmawiamy o Solpol, a także innych budynkach, które przez jednych uważane są za ikoniczne, a przez drugich za in, drukując cierpienie fizyczne psychiczne most ten fizyczny nowe może tak się szanowała no dobrze, ale psychiczne psychiczne się pani zgodzi, ale oni liczyć cierpienie no właśnie emocje no przecież Super traktor marki, które też trochę jako sztuka oczywiście rozumiem architektura jest jakby zajmuje przede wszystkim architekturą mieszkaniową jak najbardziej sądzę, że architektura powinna być przyjazna sprawdzi się niedobrze czujemy w ogóle nastawiona na ludzi tak dalej itd. ale oprócz tego iż, która jest sztuką, a jako sztuka powinna wywoływać emocje, a więc okej my funkcję zmienimy układ przestrzenny tego budynku, ale zostawmy go właśnie nawet o to, żeby nam dawał jakieś te jakieś przeżycie w tym mieście co za frajda coś co na co za chodzenie po takiej idealnej galerii handlowej to jest taka architektura, która nie budzi żadnych wątpliwości niezła Mela piękna wieś będzie pani idąc tym tak nas idąc tym idąc tym tropem rozumowania Warszawa jest miastem idealnym do tego, że budzi emocje budzi emocje kierowców znających w korkach, bo został źle zaprojektowany system komin, ale-li Starowiejskiej urząd nadzoru nie dotarł już paradygmaty, bo mogli różne różne warstwy różne tarcze miasta 1 warstwa jest warstwa estetyczna druga warstwa gęsta warstwa funkcjonalna komunikacyjna i one są to znaczy one się łączą w sumie w pewnym momencie natomiast one od siebie niezależne w jaki sposób w ten sposób, że że możemy mieć fantastycznie zaprojektowane miasto karmi się dobrze porusza komin dobrze nie i w nim tworzone różne budynki to przy no to w takim razie 2 głosy do 1, gdyby pewnie swoją panią cieszy, a drugim może mniej pani Weronika pisze, że mieszka we Wrocławiu są policji bliski jego stosowanie powoduje, że go dziwaczna bryła jest bardziej zaskakująca kontrastującą z piękną zabudową secesyjnych kamienic powiem tak jego brzydota jest piękna zaczyna żyć własnym życiem pani Weronika, a pani Jadwiga pisze, że mieszka we Wrocławiu i też architekt taką słucham gościli w brzuch boli, ponieważ ta pani nie była Solpol ani nawet we Wrocławiu od początku w latach dziewięćdziesiątych otworzy otworzy się wolny rynek rozpoczął się wielki wyścig po pieniądze sławę pan Ziomek myśli sobie taki swój znak rozpoznawczy grupki rząd po tych wrzutkach i dramatycznych kolorach rozpoznaje się wszystkiego realizację nie było w tym żadnego zamysłu twórczego jedynie pomysł na rozpoznawalność autora imię zasady byle jak byle mówili, jeżeli chodzi o funkcjonalność nigdy taki nie był od początku był zły szybko pustoszał taki stoi pusty do dziś pan opowieść pana gości to dorabianie teorii dramatyczna próba obrony zwykłej tandety o te będą takie głosy lecznice odnoszenie rozmawiajmy to nie jest prawda to znaczy nie jest ani nie była wrocławski Henryk nie było faulu ani Jarząbek oprócz tego, że oczywiste się szybko zgadzam lata dziewięćdziesiąte wyścig po pieniądze zamiast sądu zupełnie inne niż ten, który mamy do czynienia teraz ich oczywiście, że ego natomiast te elementy te nawiązania też w tym występują mówi o nich od początku Jarząbek i możemy się nie zgadzać Super, jakby głupio byłoby coś zgadzaliśmy ale, ale one tam też są to znaczy możemy dostrzegać zarówno tam też są na pewno były też, że zamiarem UE autora to, że on był niefunkcjonalny na początku mogę w pełni funkcjonalna, ale jest ma taką konstrukcję, że możemy ją zmienić i sprawić, że będzie funkcjonalny łatwo tanio rozumiem tak pani wspominała, że to jest typ budynek, który łatwo ją na sposób działamy to jest ekologicznie lepiej niż jest łatwo tanio już nad Poznaniem w tym okresie to żadna inwestycja budowlana nie jest w tej chwili łatwo sikania na każdy element trzeba czekać, ale tak samo wybudowanie nowego obiektu, a ja po prostu uważam to znaczy to nie jest tylko moje zdanie na środowisko architektów z oczywiście nie całe tak rozumiem UE uważa, że to jest budynek unikatowe możemy mówić ciężko radny mówimy możemy mówić, że różne, ale on nie szkodzi on urbanistycznie bardzo dobrze wpisane w, że w ciągu ulicy odsunięto od kościoła, więc mnie nie robi szkody można go na coś zaadaptować, a jest po prostu, a unikatową wartością, którą jak spożywać będziemy tego żałować, bo złożyć możemy tylko raz także argument, którego ma nie możemy go użyć możemy dołożyć 2 jak sobie z tego jakąś taką akcję burza pokazał burzę burzenia odbudowywania stawia już buduje, a tak jak panie wyburzać no dobrze, czyli pani uważa, że to jest po prostu i jakiś moment historii architektury urbanistyki, który warto zachować także, dlatego że budzie emocji architektura, która budzi emocje jest pani punktu widzenia część pozytywnym tak, bo dzięki temu łamią też możemy się spierać od kanki miejską możemy się spierać o architekturę także estetykę i tak wyczytuje między między wierszami, że dzięki temu świadomość zmienia się tak otaczającego nas świata i być może w przyszłości architektoniczna może być lepsza, dlatego że że jakiś budynek zainspirował nas do rozmowy oczywiście, że w ogóle zdajemy sobie z tego sprawę architektura jest, że ona jest on i jeżeli zauważamy możemy ją zauważać jako dobrą złą, ale wtedy zwracamy na nią uwagę i nie traktujemy tylko jako narzędzie kapitału to co się dzieje teraz z nieruchomościami, a jest moim zdaniem taki sposób przerażające jest to budowane tylko i wyłącznie obiekty są budowane już bez żadnych wizji bez żadnych nurtu bez żadnej kolejki trudno jest teraz powiedzieć w jaki nurt w tej chwili obowiązuje, jakie są przyświecają temu idee, bo te idee są wszystkie w excelu i są związane z tym ile można na danym obiekcie zarobić, więc moim zdaniem właśnie dobrze pamiętać, że architektura też trochę sztuka i że inne nieruchomości to jest coś więcej niż pieniądze, czyli mówimy właściwie o stylu, który na, na który model wcześnie rozpoczęła w pewnym sensie tak też wyczytałem czy rozumie pani słowa, że dopiero zaczniemy doceniać Solpol za kilka może kilkanaście już z pewnością za kilkadziesiąt lat, a my jestem przekonana, że tak będzie oczywiście to również przekonana, że nie wszyscy zaczną doceniać mogą też będę nigdy nie jest także wszystkim wszystko podoba jak mówiła moja bokserka lubi szlaczki drugi pas kaczki i dobrze, że tak jest tak ale, ale zdecydował sąd może niektórych kategorii w i myślę, że ten flaczki jednak to, że pan pan Robert pyta, dlaczego pani architekt nie pozwoliłaby dzisiaj na taką budowę, a jednocześnie nie akceptuje zburzenia no bo to trochę rzeczywiście tak jest jak zacytował pan wypowiedź pani wcześniej, że ne en Sol Pol był takim bardzo projektem kierowanym przez przez tego takiego architekta modelu demiurga Corbis zbieram może to akurat modernistyczna ani po modernistyczne, czyli takim modelu architekta architektury, której my już teraz, a nie uważamy, że nie uważamy za najlepszą raz byśmy chcieli, żeby miasta były budowane w sposób bardziej modernistyczne inkluzywny, żeby były poddawane szerszej dyskusji, a itd. itd. i ten budynek w takich warunkach niekoniecznie powstał w Kirunie, ale nie chodzi o to, żeby powstał czy nie tylko gdyby ktoś powiedział nie warto byśmy sobie sytuację, w której nie ma Solpol ktoś mówi mam taki pomysł to będzie pomnik mojego ego zdać zgodziłaby się pani lat wypowiada pytanie ja bym nie chciał żyć od krajów, które czy systemie, w którym ta byłaby moja decyzja tylko i wyłącznie żona musiała z tego wynikać albo albo wynikała z np. jakich wytycznych konserwatorskich, które byłyby w tym miejscu ustalone, które mówiły o żadnych wewnętrznych chodzi o 4 mówi mam wybujałe ego i chce wybudować coś takiego patrzy pani plany mówi budujemy czy nie ale dlaczego ja bym miał powiedzieć, czyja to potężny to jest hipotetyczna sytuacja aktor hipotetyczne sytuacje, które pani rezydentką Control, jakby była decydentom chciałabym raczej zrobić konkurs, a te kazać zbudować makiety wystawić do jakiegoś publicznej oceny i taki sposób wybrać projekt no dobrze to pojawiają się makiety to to, gdy zdjęcia i patrzy pani wygląda to tak jak wygląda malowanie serca do raportu wiadomo jak tutaj nie mogę to jest na to wydać taki sposób, bo ja chcę, żeby to była moja decyzja oraz zdobył się jak, jeżeli w wymiarze głosować to ja bym nie głosowała za tym budynkiem, bo one Goś nowym, jeżeli miałby teraz też nie skończyła, żeby ktoś zbudował gotycką katedrę ani bym się nie zgodziła, żeby ktoś wybudował renesansową kamienicę na tej samej zasadzie mamy 2022 rok i budujmy zgodnie z naszą estetyką z naszymi wymaganiami naszymi możliwościami technologicznymi, czyli chciałby, żeby teraz budynek powstał w UE samowystarczalne ekologiczne bardzo funkcjonalny itd. itd. ale co nie znaczy, że będę chciał wyburzyć, a ten dyrektora stoi obok, bo ona nie spełnia wymogów pani nasza słuchaczka pani Marzena zwraca uwagę na to, że w Paryżu rzeczą normalną jest coś czy też budowanie wyburzanie, że to jest część po prostu funkcjonowania miasta mamy plany urbanistyczne niektóre budynki, w którym momencie znikają po bo z różnych powodów buduje się nowe i nie jest to nic nadzwyczajnego i to również nie jest zwyczajnego w Polsce to jest po prostu wyjątkowy budynek też nikt nie wybuduje centrum Pompidou, mimo że jest radna w tym samym panelu i także Besko modernistyczne czy, jakim tam znaczeń sad po PIT już radne naprawdę no no takim samym znaczy to jest szok ja szok dorwali szok cha rozumie, że od dam, ale Pompidou nowszych bywaliśmy w różnych barwach czy będzie się podobał mówi o tempo ogólnym na swojej, a może będzie miała może, że są takie ważne budynki, których nie wyburzane są ważne są po jednym z nich tak, które tam widział docenta widział tak ratusz opery wrocławską i może jakiś muzeum sztuki to takie jak działa pt. no są polem no świetnie muzeum sztuki no w rewelacyjnej nikt, a jest to zdanie albo architektura jest tajni tam robią galerie muzeum polskiej architektury urbanistyki Solpol to jest idealny należy NATO i służb we Wrocławiu jest typem muzeum architektury w Polsce, więc może złożyć część albo żyć będzie przecież do Relpol przez resort polu Solpol lepiej chyba moje zdanie lepiej oddaje ducha polskiej architektury niższy czy cokolwiek innego no cóż tak bym postulował, ale też, ale to ciekawy myślę, że warto rozmawiać o kim rozmawiał o architekturze to, czego szczególnie takiej, która wywołuje emocjonalne reakcje to warto zastanowić się i i przeanalizować różne różne punkty widzenia także różne oczekiwania, bo przecież miasto jest jest polem, na którym na, którym ścierają się interesy różnych interesariuszy prawda ja RO ad, bo jeszcze daniem mam czas będzie jeszcze chciałam powiedzieć, że może spróbujmy się zastanowić co będzie jak wyburzymy ten budynek powstanie tam 1 kolejny tam albo historyzujące były tak jakieś koncepcje też historyzujące w Kanadzie nawiązuje udający, że żyjemy dalej w dziewiętnastym wieku albo kolejny szary żyjemy żyjemy właśnie albo kolejny szary wieżowiec czy tam biurowiec i jakby no co stanie się je nudne nic nieznaczące kolejne miejsce tak jak w 1000 innych w Polsce nie będzie lepiej będzie gorzej, czyli wyczytałem krytykę starego miasta w Warszawie w tej pani wypowiedzi widzeniem, a jakieś koniecznie krytyki budować okej teraz być nową historią lub historyzujące karać dziedzictwo no i chciałbym przy tym, jakbyśmy chcieli teraz budować Stare Miasto o pałac Saski może pan czytać krytykę, choć pomysł odbudowy Pałacu Saskiego w mojej wypowiedzi, proszę bardzo, ale Stare Miasto budowaliśmy po wojnie i toteż był niesamowity zryw świadczyło o tym jak bardzo byliśmy przywiązani do jakiejś innej, ale to było 60 lat temu chyba wybudowaliśmy nie odbyła woli świętej, dlaczego chciał, że wybudowaliśmy ani odbudowaliśmy to przed wybudowaliśmy z gruzów poprawiliśmy odbudowali, ale to jak jest określić, jaki znak czasu nie chcę teraz burzyć tego starego miasta prawda myślę, że to się zgadzam, że pan też nie chcą następne pytania w kraksie i dobrze Szanowni Państwo myślę że, że usłyszeliśmy różne usłyszeć różne opinie i zapoznaliśmy się z różnymi punktami widzenia słuchaczek słuchaczy także pani prof. Agata Twardoch odsłoniła być może nieoczywiste aspekty tego budynku czy też tej kwestii tego sporu warto o nich pamiętać kiedy, kiedy będzie to już powstawał nowy budynek pani prof. Agata Twardoch architektka urbanistka związane z wydziału architektury Politechniki Śląskiej członkini Towarzystwa urbanistów polskich była gościnią dzisiejszej audycji bardzo bardzo bardzo pani dziękuję dziękuję formacji informacje Szanowni Państwo już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA