partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk mecenas książki jutro jest teraz opowiadającej o szoku, jaki przeżyliśmy i o tym jak próbujemy oswoić poukładać świat na nowo to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej co jeśli odzwyczaili się od koncertów, a co jeśli zaczniemy dostawać listy od innych artystów zamiast pisać do nich ósma 10 podcast gazety wyborczej w witam państwa w podcaście Jutronauci tu Vadim Makarenko dyrektor badań sektorów cyfrowych firmy Statista
Rozwiń »
w podcaście Jutronauci występuje gościnnie, a dziś rozmawiam ze Stanisławem szczecińskim kulturoznawcą menedżerem kultury promotorem koncertowym i współwłaścicielem agencji est x ZyXEL Szyc, a także wykładowcą Collegium Civitas Uniwersytetu SWPS dzień dobry dzień dobre w naszym podcaście kilka razy pochyliliśmy się nad tym jak z pandemią radzi sobie branża muzyczna dla samym początku lockdownu pytałem kompozytora Mikołaja Stroińskiego co z muzyką dla produkcji gier filmów z Ignacym Sokalem agencja na hol rozmawialiśmy o tym jak w pandemii funkcjonują opery Filharmonii, ale tamtego czasu już minął ponad rok, a dziś chciałbym porozmawiać o tym, czego artyści ich studia i agencje cała branża nauczyła się w tej pandemii po wygląda na to, że nauczyła się całkiem sporo no tak nauczyła się całkiem sporo i z 1 strony przeżyła potężny kryzys, czyli branża muzyczna koncertowa naprawdę była zamknięta pierwsza odniesiona ostatnia z tą pomocą szczególnie w Polsce bardzo różnie bywało natomiast sami odbiorcy i ludzie, którzy odpowiadają za rewolucję cyfrową, która niewątpliwie ma miejsce na rynku muzycznym no bardzo przyspieszyli, jeżeli chodzi o współpracę poznawczy z 1 strony odbiorcy się dużo bardziej zaangażowali potrafią korzystać z narzędzi cyfrowych to co już miało miejsce ten proces ma miejsce w 10 lat postępuje z roku na rok są duże wzrosty korzystania z serwisów streamingowych z platform społecznościowych szukaniu kultury w ogóle m.in. muzycznej to jeszcze przyspieszyło coraz więcej tych ludzi starszych ludzi też takich, którzy nie korzystali po prostu byli zmuszeni do korzystania i też zresztą w pandemii potrzebowali rozrywki potrzebowali po prostu robić coś więc, tym bardziej korzystali z cyfrowych narzędzi natomiast właśnie ci, którzy za to odpowiadają, czyli te Platformę, czyli różne start-upy aplikację no zaczęły się na potęgę mnożyć jedynek muzyczne można powiedzieć pod względem cyfrowym dostał taki zastrzyk, przyspieszając no tak np. skokowo wzrosła jakość koncertów na żywo, które powstają od razu myślą o streamingu i zdalnej widowni taki jest koreański zespół Szajny, który na 1 koncercie online potrafi zebrać 100 000 fanów każdy z nich płaci po 40USD za wejście, czyli takie przez zalogowanie tak już w świecie cyfrowym i to jest 40USD wobec normalnej ceny za koncert w Realu, która wynosi 60USD to brzmi zaskakująco prawda, bo normalnie przecież większość muzyków zgodziła się niejako na to, że te koncerty online są darmowe, bo tak chcieliśmy wszyscy utrzymać ten kontakt ze sztuką artyści znani w to jest oczywiście trochę myślenie życzeniowe, że to już tak się dokonało to jest jednak wyjątek od reguły, że ten zespół brał takie pieniądze ja mogę z polskiego poletka powiedzieć, że koncerty online i Hani rani, które miały miejsce również były sprzedawane będą normalnie na etykę ma ster poprzez sieć sprzedaży biletów były biletowane jak najbardziej miały miejsce no ale miażdżąca większość tego typu koncertów były albo za darmo albo za tzw. Puławska były takie wirtualne puszki, żeby wrzucić, żeby wspierać swego artysta i ja mogę powiedzieć w ten sposób oczywiście będzie to taka opinia można powiedzieć ekspercka moja subiektywna po siana luzowania bardzo różnych tekstów na ten temat naukowych i takich publicystycznych z rynków światowych, że nie ma jeszcze takiej Platformy, która spowodowała, że to będzie, jakkolwiek jeszcze teraz powszechne zjawisko to niewątpliwie rację jest to, że to się pojawiła, że ta jakość wzrosła, że są różne pomysły i techniczne i aplikacje, które temu służą sami artyści, którzy lubią sobie przed raz w tygodniu połączyć się z fanami robili to w czasach pandemii dużo bardziej niż wcześniej, bo to wcześniej też było praktykowane, ale my zaiste, tego rodzaju Dżem session np. coraz więcej, bo takie tam też, ale w ogóle organizacja koncertu organizacja trasy koncertowej czy uczestnictwo no wymaga jednak dużej produkcji na to nie ma jeszcze sposobu biznesowego, żeby zwrócić pieniądze za, chociaż są te wyjątki i tak, które są tutaj chociażby wymieniliśmy 2 i jak przy tej okazji chciałbym podkreślić 1 rzecz myśmy już mieli do czynienia z taką rewolucję technologiczną i pewnymi obawami na rynku blisko 100 lat temu, ponieważ w momencie, kiedy zostało wynalezione radio ludzie, którzy tworzyli rynek muzyczny w szczególności rynek muzyki poważnej, który był wtedy koncertowo, jakby bardziej rozwinięty obawiali się, że ludzie przejdą sal koncertowych do tego Radia nie będą potrzebowali koncertów oczywiście nic takiego się stało stała się na rzecz, ponieważ emocje wywoływane przez koncerty osobiście będą jak najbardziej i są jak najbardziej istotne dla ludzi to więcej osób uczestniczy w tych różnych wydarzeniach dzięki temu, że będą też Streamu, bo ja zgadzam się z pana redaktora, że ten kierunek będzie miał miejsce, że będzie coraz więcej nawet bez pandemii będzie coraz więcej tych koncertów online to prawda jeszcze w dodatku, jeżeli stworzy się tego typu narzędzia spotykaj, czyli że wejdzie taki gracz globalny, który zrobi z tego serwis, który się upowszechni to będzie miało miejsce prędzej czy później, ale nie zamiast tych, którzy chodzą na koncerty tylko dodatkowo, poszerzając krąg tych, którzy mogliby być na tym koncercie czy tak jak radio tak radio nie zastąpiło sal koncertowych obawa była duża można prześledzić takie dyskusje, które miały miejsca i ona by te obawy były wtedy szczególnie właśnie w stanach Zjednoczonych, gdzie radio i najszybciej się rozpowszechniło w tej chwili myślę, że jeszcze biznesowo nie jesteśmy do końca gotowi nie ma czegoś takiego, że to jest naturalny kierunek, ale co się stanie ja zresztą panie redaktorze uważam, że być może tego dożyjemy na pewno nasze dzieci, że będziemy mogli sobie wyświetlić festiwal Coachella w Kalifornii u siebie w salonie nie będzie to VE RO tylko będzie to w ogóle nie wiem rodzaj hologramu, który będziemy mieli z kraju naszego salonu będzie normalnie mieli na scenie artystów tak sądzę, że będzie w ogóle kiedyś dojdzie do czegoś takiego brzmi trochę tak turystycznie i science-fiction, ale chyba tak będzie że, ponieważ baru szaf trasy awatarów nie ma problemu, żebyśmy sobie nie mieli takiego urządzenia jak projektor, żebyśmy wyświetlili 3 de Concert u siebie w domu, że jeszcze nagłośnienia Stream my jakościowo będą dobre być może będziemy organizowali oglądania festiwalu u siebie w domu, ale to tylko Doda ludzi ani odejmie z tych wydarzeń tak sądzę patrząc psychologicznie kulturoznawcze tak uważa, słuchając pana zastanawiam się czy to jest kwestia tego, że nie ma Platformy, która nam zagwarantuje tego rodzaju, jakby doznania jeszcze niema tak zaznaczam tego rodzaju doznania czy to jest kwestia tego, że jednak nie mamy odpowiedniej skali rynkowej, bo oczywiście możemy rozmawiać o koncertach gwiazd muzyki k-pop, gdzie miesza się realnej rozszerzona rzeczywistość tak, bo tam wytwórnię zainwestowały w technologię, która kreuje nowe doświadczenia prawda, że jest cała firma cały start-up, który takie rzeczy tam robi no i dlaczego tak się stało, dlatego że te zespoły taki cały ten trend k-pop ma ogromną skalę prawda to są jakieś tysiące małych ekranów, które świecą za plecami wykonawców przychodzi tam po 100 000 osób loguje się na ten koncert tych koncertów się odbyło w zeszłym roku 11 w tym formacie takim ogromnym dla setek tysięcy widzów pytanie czy Polska branża muzyczna ma skalę, która pozwoli sfinansować tego rodzaju widowisko czy to jest w ogóle jakiś trop dla polskich artystów powiem szczerze słusznie pan redaktor mówi co właśnie skali, że musi być skala, żeby można było to zrobić, ale jednak to nie jest tylko kwestia braku 1 serwisu, który zjednoczy wszystkich tylko to jest kwestia jak mogę jeszcze modelu biznesowego, który powodował, że ludzie się przyzwyczają do tego, żeby płacić online normalnie za bilety po prostu proszę zauważyć odbiorcy polskiego hip-hopu zostało przebadane stosu dane sprzedażowe płyt kompaktowych w chwili, kiedy już weszła cyfra weszły z tym mieli odbiorcy polskich artystów hiphopowych kupowali nadal płyty kompaktowe Boć artyści o to prosili powiedzieli prostą rzecz płyt mamy dobre pieniądze ze streamingu nie mamy żadnych pieniędzy i polscy odbiorcy hip-hopu dlatego m.in. OLiS, czyli Polska lista przebojów prawda, czyli te podsumowanie sprzedaży cyfrowej zresztą i fizyczne wszędzie tam króluje hip-hop to się utarło się tych fanów to jest dokładnie co w tej pompie pan mów ten kraj popiera oczyszczalnie są tak bardzo uzależnieni tak bardzo blisko prawda chrzanowską swoich ulubionych wykonawców, że są gotowi do robienia tego co pan powiedział, że tyle tych koncertów zagrali, że te bilety kosztowały dużo mniej niż przy koncercie na żywo ale, toteż to zjawisko w Polsce mamy przy hip-hopie i tutaj też trochę odpowiada na pewno polskie środowisko muzyczne hiphopowe będzie tym, który będzie w stanie ten efekt skali osiągnąć patrząc po koncercie maty czy wcześniej wspólna chyba razem z Podsiadło to są artyści, którzy sprzedali największą ilość biletów niemalże w historii polskiej muzyki rozrywkowej w ogóle, a więc pewnie tak pewnie tutaj będzie ta próba tylko, że to nie jest kwestia braku serwisu, ale przede wszystkim nie przyzwyczajenia ludzi do tego co pan powiedział, że pani, że ludzie płacili za bilety w Korei, ale nie do końca, chyba że generalnie są przyzwyczajeni do płacenia na nowe koncerty to co pan powiedział, więc jest coś takiego, żeby taka produkcja się opłacała to on czas finansować również to przykład dotyczy stan świateł i sprzętu itd. nie jest to 100 możliwe, żeby koncerty odbywały się tylko wyłącznie w warunkach domowego studia tak jak to większość koncertów online chciałbym w tej chwili no to jest trochę za mało to jest pewna taka namiastka to jest właśnie co pan wiedział o kontakt artysty z fanami prawna to pewnego rodzaju ukłon 2 strony natomiast tak, żeby to nabrało takiego rozpędu, żeby to było profesjonalizm vana to wymaga modelu biznesowego, w którym rzeczywiście udałoby się sprzedawać za 23 cenę normalnego biletu biletom tak, gdyby to się upowszechniło to myślę, że ten efekt skali mamy w Polsce, jeżeli chodzi chociażby artystów hiphopowych, ale nie tylko myślę, że nie tylko ten mój Cave, który powiedziałam Hani rani jest o tyle ciekawe, że Hania rani gra bardzo dużo koncertów notabene na całym świecie mimo pandemii i również bardzo duża fanów w Polsce wszystkie koncerty polskiej są również wyprzedane tak jak kiedyś Leszek Możdżer Ania Jopek pobiec te nie 1015 lat temu każdy np. dużym mieście koncert zawsze sprzedane myślę, że w tej chwili to właśnie Hania robi w takiej muzyce, która jest bardzo trudna do zaszufladkowania, ale niewątpliwie ociera się absolutnie muzykę poważną nie tylko są różne eksperymenty, ale przecież jest pianistką i wykształconą jako muzyk klasyczne no i ona zrobiła tak jakiś rodzaj po prostu kontaktu ze swoimi fanami tak bardzo są za nią nożem myślę, że też w przypadku koncertów online dlatego one miały miejsce były biletowane także chyba takich artystów mamy w Polsce tak sądzę, że tak w właśnie to jest ciekawe, bo mamy w branży koncerty mamy ewidentny kryzys prawda mamy przychody ze sprzedaży biletów globalnie to tam spadły z 27500 000 000USD przed pandemią do 6 000 000 000USD zaledwie w roku 2020 artyści muszą eksperymentować, bo w tych warunkach trudno jest po prostu siedzieć bezczynnie to takie granie, jakby w domu do fanów oznacza, że musimy korzystać jakiś Platformy, bo nie mamy własnych przecież rozwiązań technologicznych pod ręką ma teraz oczywiście dla wielu artystów pierwszym wyborem jest najpopularniejsza sieć społecznościowa nie będę wymieniał, ale coraz częściej pojawiają się nowe kanały prawda i artyści na Zachodzie przynajmniej bardzo duże eksperymentują czy to Fortnite czy stój ciem pojawią się jakieś nowe w ogóle Platformy do obsługi wirtualnych koncertów czy Polacy korzystają z jakich takich rozwiązań jak wciąż jesteśmy przy tej najważniejszej najbardziej masowej Platformy społecznościowej korzystają coraz bardzie i to jest troszeczkę jak masową muzyką niszową muzykę to znaczy ci, którzy cię interesują czy można powiedzieć masowo nie korzystamy natomiast ludzie tacy bardziej cyfrowo zorientowani notabene najmłodszy w szczególności nie widzę żadnych przeszkód w poszukiwaniu tego typu Platformy także wydają się, że młode pokolenia to naturalny sposób uważają, że to jest natura świat dla nich, a więc absolutnie korzystają w tym, że ja jeszcze, a propos troszeczkę tej części analogowej rynku muzycznego koncertowego chciałbym jednak nawiązać to znaczy nie jest także w 20202021, bo to samo w 2021 roku mieliśmy do czynienia z bardzo duży wysyp koncertów latem i o ile nie dało się tego rynku podnieść bardziej, ponieważ to były tylko skurczony okres 3 miesięcy mniej więcej mroku, ale wiem od artystów polskich menadżerów, że był taki wysyp ofert propozycję, żeby to niestety musieli z bólem serca odmawiać właściwie co drugi Konsek musieli odmawiać większość artystów, że aktywnie koncertowali w tym roku odmawiało bardzo dużo terminów, bo po prostu się nakładały i teraz nadal są straty nadal nie jest jeszcze dobrze natomiast w tej kluczem oprócz tej całej strefy, która najbardziej interesuje pana redaktora kluczem jest zagwarantowanie uczestnikom koncertu, że ludzie są zaszczepieni, że jest bezpiecznie, a my tego nie mamy od strony prawodawstwa wiem, że nie jest do końca marca 23 spotkania, ale to też pomoże, żeby ten rynek Odrze oprócz sfery pomoże to, jeżeli będziemy mieli standardy europejskie również w Polsce dotyczące osób uczestniczących w koncertach ani, że 30% może być zaszczepiona tak będzie niezaszczepieni będą ludzie postu nie będą przychodzić dlatego odbywają się w tej chwili koncert mogą się odbywać, ale ludzie to też wiem z rynku polskiego uczestnicy są artyści, którzy sprzedają cały koncert nawet teraz sprzedali w grudniu czy sprzedaż w styczniu, ale globalnie mówię na rynku ogólnopolskim uczestnicy sami nie chcą chodzić boją się tego jakby jest dużo mniejsza sprzedaż tych biletów właśnie ze względu bezpieczeństwa natomiast oczywiście, że ta cyfra jak pandemia się skończy nie będzie już tej konieczności proszę pamiętać, dlaczego ważniejsze będzie, żeby dać takie narzędzia ludziom, które będą proste właśnie, żeby nie szukać tego, żeby szukać tego tylko na profilu artystów na mediach społecznościowych, żeby nie było domowych studiach tylko, żeby były normalne porządne koncerty takie jak są na żywo to, żeby były w internecie, żebyśmy mieli miarę jedno 23 miejsca, w których ich szukamy i normalnie jest jakiś rodzaj subskrypcji również być morza Pardo podobnie wielu obserwatorów uważa, że to niepłacenia za bilet za końce tylko subskrypcja takiego serwisu no ale za tym idzie model biznesowy, który będzie powodował, że organizatorzy będą chcieli się dzielić tymi koncertami prawda, że będą mieli wpływ jakieś sensowne raczej ten model subskrypcyjny będzie miał miejsce bardzo podobnie jak w przypadku wielu innych serwisów filmowych i odsłuchiwania audio muzyki itd. tak dla, czyli subskrypcja dostępem do wielu wielu wielu koncertów tak do wielkiej biblioteki koncertowej albo jakiegoś pakietu albo np. już nie tak jak Spotify czy Pajda tylko raczej pakietów tak jak w telewizjach cyfrowych mapa różnych serwisach już nie mogą one większe, ale wobec maja, gdy istne tak silne że, że możemy sobie wybaczać pakiet nasza muzyka rockowa program albo przez muzyka rockowa lokalnie może Kasi kupowano gdzieś prawdopodobnie będą jakieś pakiety zwane historię, ale tego jeszcze niema jak będzie to wydaje mi się, że to będzie ten moment, że wszyscy sobie przypomną o pandemię, że nie mają z tym problemu to jest o tyle ciekawe, że być może pandemia była takim Wizzaira po chce słowie, że może ona była takim rodzajem trailera co może być jak już przyjdą te serwisy to ludzie bardziej naturalny sposób będą korzystali jest taka duża szansa też w to wierzy koncerty online dają coś, czego nie dają koncerty na żywo mam na myśli dają artystom, a mianowicie dają to, że można zbierać ogromne ilości danych na temat fanów i wchodzić w interakcję już konkretnymi osobami, bo koncert na żywo polega na tym, że przechodzi tam 5000 osób wychodzi nie ma po nich śladu prawda zostały oczywiście pieniądze w sklepie dla fanów itd. ale koncert cyfrowy polega na tym, że człowiek się loguje, że mamy możemy mieć taki do niego e-mail możemy się do niego odezwać możemy zobaczyć jego aktywność na czacie możemy zmierzyć, jakby jego poziom zaangażowania w jakiś tam sposób gorzej gorzej gorzej nawet możemy zobaczyć, które repertuar jest nasz bardziej chodliwe w czasie koncertu co tam bardziej nakręca prawda no i znowu w przypadku zagranicznych wykonawców widać już te prawidłowości, które widać wielu różnych biznesach, gdzie występuje zasada Pareto mianowicie 20% fanów generuje 80% obrotu prawda, że sklepy chrzanowskim tak albo generują 80% pozytywnego w Baku, czyli takich reakcji żywiołowych na koncercie podczas wykonania konkretnych piosenek to wszystko powoduje jakąś zupełnie nową potrzebę po stronie artystów, czyli potrzebę analizowania danych fanom ski ich w przypadku konkretnego bardzo projektu artystycznego czy nawet koncertowego tak możemy dowolnie to rozszczep 4 chciałem zapytać czy to już jest w ogóle tak, że artyści mogą pisać listy do fanów ani na odwrót prawda i w związku z tym chciałem zapytać czy polscy artyści już zaczynają myśleć o analizie takich danych zatrudniać analityków czy potrafi już świadomie zarządzać swoją bazę klientów jak inne biznesy tak potrafią, a w każdym razie próbują niektórzy lepiej potrafią inni gorzej potrafią, ale poprzez serwisy streamingowe co się stało i nie tylko poprzez fanpage, żeby pan powie, że i kanały tam różnych Story Cetera oczywiście, że również wprowadziły w ten świat cyfrowy artystów i myślę, że w trakcie jak jeszcze nie było tych serwisów streamingowych to właściwie ten internet, który pewnym stopniu zuboży artystów tak, bo w pewnym stopniu jak jeszcze nie było jak tych serwisów streamingowych problem etyki tak to po prostu rynek trochę upadł, jeżeli chodzi o sprzedaż płyt, więc ten internet stał się takim narzędziem promocji komunikacji, którego artyści bardzo, czyli również w Polsce, ale tak naprawdę profesjonalizm działania analizy nastąpiło w związku z ważnym jak nie powiedzieć najważniejszym udziałem serwisów streamingowych dystrybucji muzyki i w tym momencie nie tylko analizują to sami menadżerowie czy szefowie wytwórni fonograficznych, ale również agregator, że treści cyfrowych czy takie firmy chociażby no tam mamy kilka takich agregatorów czy można być pośredników między artystami wytwórniami, a dużymi strumieniami i ci agregat może również bardzo mocno analizują wszystkie dane dokładnie tak jak pan powiedział akurat on nie dotyczy to jeszcze koncertów tak jak tutaj raza sobie rozmawiamy nie ma tego typu platform od tego, które się upowszechnił jeszcze, ale jeżeli chodzi o audio, jeżeli chodzi też duże Platformy stale zwyżkami już też w oka nie musi mówić, jakie do analizy są robione i powiem więcej, jeżeli chodzi ona przed wytwórnie fonograficzne są w tej chwili całe działy szpitalnych się tylko tym zajmują oczywiście rzek to się już, gdzie niewątpliwie lepiej sobie radzą globalnie artyści i tutaj walka jest zupełnie na innym poziomie też finansowym przez specjalistów jest więcej lepszych dla zatrudnionych, a więc widać po globalnych artystach najbardziej, ale w Polsce też już coś znaczą tak tam też rozumiem jest taki poziom, że powiedzmy, że Gaga ma własnego analityka, który to po prostu wada prawda ani wytwórnie, szczególnie że w tej chwili ze streamingu pieniądze są stosunkowo małe dla artystów twórców lokalnych, czyli narodowych natomiast dosyć duże dla artystów globalnych to się jeszcze dociera ten proces nazwijmy to prawno finansowe jeszcze nie jest zakończona wręcz się na początku drogi i euro dyrektywa o prawach autorskich sieci na rynku jednolitym wchodzi w życie już weszła w życie w Europie teraz są implementację krajowa, czyli tantiemy dla artystów twórców z dużych platform Jerzego jest między te podziały są nieproporcjonalne tak duzi globalni gracze firmy iShares biorą 70% pieniędzy, a normalni tacy artyści mają promili tak 0,00024 od Streamu Tola tak, czyli to są jakieś śmieszne pieniądze i teraz toczą się zapewne dzieje to, że artyści z pierwszej dziesiątki oni mniej więcej zarabiają od 10 do 40 000 000USD rocznie są te wyniki, kto nas trema globalnie duży tak to z tej dziesiątki głównie amerykańskich artystów no to takie pieniądze tak na to 6040 000 000USD to już nie mogę mogli wytwórnię, która bierze lwią część wpływów tylko mówi Marszał konkretnym artyście no to oczywiście, że są pieniądze na zupełnie innym specjalistą, więc globalnie artyści po prostu walczą zupełnie na 1 poziomie w tej chwili w tak propos tego jak dzielone są pieniądze ze streamingu pamiętam naszą dyskusję z moim redakcyjnym kolegą Wojtkiem Orlińskim zespole Daft Pank ich wielkim hicie Get Lucky zebraliśmy wtedy stawki, które dany serwis płacił swoim artystom miot artystom, którzy są dostępne na serwisie policzyliśmy, że Get Lucky tam w pewnym momencie udało się kupić fiata pandę w ich, gdyby te pieniądze wydać wziąć po prostu wydać naraz poza tym, gdyby Get Lucky zarabiał tyle ile właśnie, bo te dane, które mieliście dotyczy generalnie artystów twórców no ale przy takim globalnym projekcie to są zupełnie inne pieniądze niestety poza tym, że są takie rankingi, kto zarabia rocznie dla no tutaj dane jak się to dzieli są niedostępne dla normalnych ludzi na koniec chciałem zapytać o przyszłość, bo powiedzieliśmy sobie tych narzędzi jest bardzo dużo mógłbym jeszcze wymieniać kolejne nazwy, ale to nie o to chodzi chodzi generalnie o to, że przez ostatni rok branża muzyczna ma do dyspozycji coraz więcej udogodnień, które sprawiają, że uczestnictwo w takim wirtualnym koncercie jest jak teraz modnie mówi bez słowa takie proste bardzo zindywidualizowany wyobraźmy sobie takiego młodego człowieka, który dorastając w pandemii poszedł na swój pierwszy w życiu koncert i był koncert online w innych nie zna w ja słyszałem już pana pogląd, że to nie będzie zabierało tylko uzupełniało ten rynek koncertowy, ale w przypadku tych młodszych pokoleń może on już nie będą chciały chodzić na koncerty na żywo, bo po co im to będą będą chciały wszystko wynika z tego jak dobrze mamy przebadane nasze mózgi i jak coraz lepiej naukowcy są w stanie przewidywać zachowania ludzkie będą natomiast tutaj mogę zgodzić, że coraz młodsi ludzie będą uczestniczyli płacili za tego typu serwisy i pewnie będzie duża część, która w ogóle nie będzie chodziła na koncerty na żywo panie redaktorze no trzeba się trochę trzymać pan redaktor jest badaczem, a ja też staram się być badaczem no powiedzmy szczerze nie wiem jak dać nam, że to jest najwłaściwsza odpowiedź, ale być może takie zagrożenie też istnieje w tym, że bogactwo odbioru muzyki, bo niewiele jest takich dziedzin życia poza jedzeniem seksem nie wiem różnymi sytuacjami takimi mistycznym mi niewiele takich w ogóle przestrzeni jak muzyka, która towarzyszy od urodzenia do śmierci człowiekowi proszę mi wierzyć, że w tych wszystkich badaniach, jakby tak wielu Raków zachowań jest na przestrzeni no przynajmniej dziesięcioleci to się już gdzieś pada bardzo mocno dziewiętnastego wieku już byli psychologowie parapsychologii ludzie nas na wieku, którzy badali odbiór muzyki, więc proszę sobie wyobrazić, że pewnie to może dotyczyć nawet może bardzo dużej części społeczeństwa co pan powiedział bardzo możliwa natomiast przy tych miliardach ciężkich miliardów odbiorców muzyki wciąż będzie bardzo konkretne poważne rynek tych, którzy muszą mieć kontakt z nią na żywo, żeby poczuć emocje poczuć dreszcze zresztą jednym z bardzo ważnych typów ludzi odbierających muzykę te kwestie malownicza uczestnika to jest w ogóle oddzielna kategoria nazwijmy to odbiorcom muzyki, dlaczego w ogóle najważniejsze jest uczestniczenie istnieje naprawdę kategoria ludzi czy ona zacznie zanikać tak jak pan redaktor powiedzieć mam nadzieję, że nie, ale to się przekonamy przyszłość tego nie wiem oby nie oby nie jednak tak i przykład tego co było z radiem jest przykładami, które mnie w miarę przekonuje no okej technicznie jesteśmy teraz trochę w innym miejscu niewątpliwie technicznie da się zrobić lepsze warunki tak do odbioru tego typu koncertów, ale to jest wciąż jednak lizanie lodów przez trzeba mimo wszystko w państwa moim gościem był Stanisław Trzciński menedżer kultury i współwłaściciel agencji STI z ZyXEL, więc bardzo dziękuję ja nazywam się Vadim Makarenko dziękuję i usłyszenia gazety wyborczej partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk mecenas książki jutro jest teraz opowiadającej o szoku, jaki przeżyliśmy i o tym jak próbujemy oswoić poukładać świat na nowo
Zwiń «