Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek 2 lat zajmuje się dzisiaj komunikacją między pokoleniową jak się dogadać z młodymi mówimy, o co tym młodym chodzi i jak w ogóle znaleźć limitowane wspólny język o tym podawałem dzisiaj moimi gośćmi ze mną się wirtualnie w studiu tonika, a rozmówców Karolina Wysocka koordynatorka programu fundacji szkoła z klasą dzień dobry część czysty dobry witam bardzo serdecznie Jan Bakker uczennicą z Bielska-Białej dzień
Rozwiń »
dobry i Wojciech Szumiło uczeń technikum w Szczecinie dzień dobry rozmawiamy w takim składzie, ponieważ rodzina zajmuje się badaniami dotyczącymi komunikacji właśnie między pokoleniami komunikacji z młodymi ludźmi chłopaki zajmują się tą komunikacją na co dzień, bo są w takim wieku jeszcze można na nich mówi czas młodzież jeszcze nie są w pełni doszli 17 lat Janek Wojtek 18 lat muszę powiedzieć trochę mnie ten temat audycji zainspirował też do, bo zastanowienie się o tym jakie się dogaduje własnymi synami mam 2 czternastolatków oni wchodzą w ten dzień, kiedy już to zaczyna robić to trudna czasami emocjonalnie i no właśnie kulturowo takie dogadanie się znalezienie tych wspólnych motywów językowych chociażby wydaje się, że to jest taki problem, które jest odwieczną bolączką ludzkości od czasów starożytnych dorośli narzekają, że z tymi młodymi nie idzie się dogadać tak jakby to był jakiś inny gatunek człowieka wręcz sądzić, że te stereotypy do dziś trzymają po prostu młodzi są inni i dla tego co daje się z nimi dogadać, bo tak, jakby innej planety albo coś takiego ja akurat tego stereotypu nie wyznaje raczej widziałbym problem drugiej stronie, czyli w tym, że dorośli mają jakieś wspomnienia czasów, kiedy sami byli nastolatkami często projektują nie na młode osoby, z którymi rozmawiają i czy sami to są założenia bardzo błędne, dlatego że współcześnie nastolatkowi funkcjonują zupełnie innej rzeczywistości niż ta, w której byśmy funkcjonowali, a więc np. taki stereotyp, żeby traktować młodego człowieka jak naczynie, które można napełniać swoją wiedzą, że jest taka pusta kartka i my dorośli dopełniamy tę pustą kartkę młodzi ludzie będą odtwarzać naszą mądrość i te informacje, które my im tam do głowy stosujemy to znaczy bardzo krzywdzące przekonanie uważam, więc chciałam zachęcić, żebyśmy właśnie zmienili podejście młodych ludzi, jeżeli traktujemy ich umysły jako jak naczynia, żeby aktywa obraża o sobie jako naczynie pełne pełne ich codzienności i życiowych doświadczeń jest tam też często bardzo różnych lęków i problemu, które są inne niż problemy osób dorosłych, a więc, że sam wydaje się, że wychodzenie ponad stereotypy różne założenia o to, żeby się lepiej poznać ich zrozumieć nawzajem swoje rzeczywistość, że to jest klucz do sukcesu, ale to znaczy mózg młodego człowieka jest naczyniem, które już jest pełne, ale my możemy coś do niego dodać tylko same niepotrzebnie np. i wkuwamy tych młodych w tym, że tam się tym samym co się w głowach dzieje ja uważam, że często edukacja młodych ludzi właściwie tak nie tylko Jeża, który naczyniach, które są ich umysły, ale też dla was się na zewnątrz, bo informacje, które usiłujemy władować młodych ludzi jest po prostu za dużo jest obecnie więcej niż są w stanie ich mózgi przyswajać, więc dużo tych rzeczy się w rozmowach, więc ja po prostu zachęcam do tego, żeby się najpierw przyjrzeć co tam jest, czyli zadawać też pytania np. z czym jest teraz trudno albo co budzi twoje obawy, a dopiero później dokładać rzeczy z naszego wraz ze świata, które wydają nam się przydatne może akurat dla tego młodego człowieka jego obecnej sytuacji wcale przydatne nie są przynajmniej my staraliśmy się tak pracować w projekcie nie tak projekt ma hasło dosyć takie niepokojące młodzi są zakochani jesteście chłopaki za Czechami Janek tak jak ja jak szacuje się z tym co mam teraz szkoła dostrzegało do szkoły oczekuje czegoś oczekują dorośli dziś w tym całym zresztą trudno teraz czasem pandemicznym plan obecnie taki kult pracy w naszym społeczeństwie, który głos chory sposób przynosi też młode pokolenie, które powinno mieć czas na zabawy odkrywania siebie na samorozwój, a zamiast tego nam również nowa waluta to, żebyśmy pracowali jak najwięcej jak naj ciężej i już teraz wybrali chcemy robić co nie jest ani prosta tak to niemożliwe ani rozsądek, jaką od wieku, ale wciąż zmaga się odbywa byśmy to stosować tego trybu pracy dorosłych, czyli ośmiogodzinnego etatu, kiedy rzeczywiście jest taka, że pracujemy więcej niż wzrost na etacie, ponieważ mamy jeszcze pracę domową mamy zajęcia pozalekcyjne mamy korę ilości sprawdzianów do treści trzeba nauczyć w weekend, więc przekraczamy granice, w które nawet dorośli też nie przekraczają no, a Wojciech ma podobnie tak i to jest też bardzo widoczna wśród innych ludzi młodych się po prostu jesteśmy bardzo Hani, bo to jak Jan powiedział, że szkoła jak w szkole pracujemy więcej niż cały etat po to, nawet dni wolne tak nam zadają do roboty, a jeśli chodzi też o to barierę komunikacyjną ona też często jest jakby widoczna między uczniem nauczycielem po no istnieje takie czy to jest przysłowie, że dzieci ryby głosu nie mają no, więc jak chcemy rozmawiać jeśli chcemy rozmawiać co najlepiej było, żeby obie strony zamiast tylko mówić też chciały po prostu słuchać tak to się tutaj w każdym wieku, ale wydaje mi się po części te problemy komunikacyjne wynikają właśnie tego wyrazu widocznie uważają, że jesteście jeszcze za młodzi na to, żeby z nami poważnie rozmawiać o 2 być może nie rozumieją no właśnie od realiów kulturowo środowiskowych, jakie widzą, jaki to wiecie nawet komunikacja elektroniczna to się wydaje już taka miała swoją podobno wygląda równie tylko Dolina wspominaliśmy przed audycją miała też nawet moment zaskoczenia, kiedy się okazało młodzi ludzie inaczej odbierają emotikony niż oni im mniej młodzie ikony, czyli wszystkie śmieszki internetowe itd. w trakcie 1 rzeczy, które mnie najbardziej zaskoczyła w tym w tym projekty, bo misja oczywiście wydawało, że Unia jest Chrystus pan Probierzowi i że stara się dostosować wszystkich możliwych zakresach do techników mojego projektu dostosują się czasowo, jeżeli mają czas się spotkać o siódmej rano w sobotę to robimy spotkanie siódmej rano w sobotę i nie narzekamy, że też poza naszym godzinami pracy tylko cieszymy się z tego, że chcę się robić rzeczy społeczne i spokoju, że to jest godzina dwudziesta pierwsza w dzień roboczy albo siódma rano w sobotę to my dostosowujemy, ale właśnie mieliśmy taki dosyć głęboki warsztat czy komunikacji i przy okazji na tym warsztacie właśnie grupy kiedyś siedzieliśmy w kręgu i na żywo po pół roku wspólnej pracy i zaczęli też mówić o tym jakie rzeczy były dla nich trudne w komunikacji ze mną i rzeczy mnie totalnie zaskoczyła i okazało się, że jedną z najbardziej stresujących rzeczy dla uczestników naszego projektu to chyba 6 osób pod rząd powiedziało bardziej stresowało było to czasami na pytania o zgodę na coś odpowiadam okej i robi to uśmiechniętą buźkę to ikonkę żółtą uśmiechnięte buźki, które wciąż jest najpopularniejszą najczęściej używaną com com świata do wszystkich statystyk no i chodzi o to, że wśród nastolatków ta końca ma inne znaczenie niż nasz dorosły i generalnie oznacza lider i ja teoretycznie miała już tą wiedzę jak dużo czytałam dzięki królowi Jakowi o tym jak jakiś język właśnie młodego pokolenia i że są symbole, które mają właśnie odmienne znaczenie, ale 1 rzecz to jest, gdyby posłużyć do informacji teoretyczną, że takich członka może mieć znaczenie szydercze dla kogoś, ale druga rzecz to jest przedstawić w praktyce na tym symbolu, które dla mnie jest wyrażenie pozytywnej aprobaty tym, że on rzeczywiście może być odbierany jako lidera, gdy osoby od projektu mówią, że 3 dni stosowali czym nie obrazili czy jest dla nich zła, lecz dopisze im UK i muszkę i co zrobili źle to było dla mnie naprawdę odkrycie, że coś takiego może być tak bardzo stresujące dla innych tak tutaj toteż, jakby nie dotyczyła po, gdyż na samym początku projektu problemy takie pre filmiki mówiąc szerzej o tym co planujemy zrobić jej kim jesteśmy i wysłałem kolejne takie silnik mejlem napisała mejl czy wszystko się zgadza itd. Karla napisała po prostu jest rok i Krupka i my naprawdę całą grupą przez kilka dni znaliśmy też to jest naprawdę okej czy jednak jest takie, że jest rok, ale mogło być lepiej coś co nie pasuje albo, że średnio podoba, więc mamy takie zwykłe napisane rok zwykła 2 literki naprawdę też inny punkt widzenia każdego i wiele znaczeń atak lotka na konstytucję dawno nie było się do konkretnie o tak czy ogólnie w takich wiadomościach pisanych w internecie nie używamy kropek te bardzo rzadko zdarza się, że używamy kropek jeśli ktoś używa kropki to to jest tak jakby stawianie granicy, że kończymy rozmowę albo to pokazuje, że to jest taka ironia albo coś kosztem czego, więc ktoś wysyłamy kropkę zdaniu też zakładek czerwona lampka, że to jest halo ewentualnie czasami krótka jest podkreślenie pewnej pewnego wrażenia a, a ten płaci też efektem aprobaty wam przekazać w takim razie powierzenia przemy o rok i zdamy ten uśmieszek podstawowe mniej 2 Pekin 2 sprawy albo właśnie żółtą buźkę zwykłą uśmiechniętą to nie jest to nie jest kraj NATO jak jest okej jak jest okej może używać jakieś pełnych zdań złożonych np. bardzo fajny film bardzo się podoba takie, które jasno komunikują, że nas, że tam się patowa, że to Lubie i może nie wiem no umie prywatnie zamiast taki budżet uśmiechniętych, lecz o wiele lepsze są serduszka czy takie buźki po prostu castrum jeńcami boss jest wiele wariacji uśmiechniętej buźki ta sama stałyśmy cięta, bo świat naprawdę jest masakra no dobra myślę, że to trzeba też otrzymujemy to jest to, że jako młodzi pod ciągłą presją bardzo brakuje nam walidacji i kiedy wykonamy Chin zdaniem nie dostaniemy walidacji ani ewaluacji naszego wykonania owego zadania to czujemy się bardzo kiepsko na taki mamy straty w młodzież posługuje się dodatkowymi komunikatami samymi skrótami samymi emocji Konami Otóż okazuje młodzież co na pełnych zdań wyjaśnienia co jest fajne i dlaczego dlaczego lubimy coś co lubimy wiemy niewiele biorca jest prezentem, bo on oddany latem bardzo poruszające, że generalnie używał słów symboli do wyrażenia aprobaty to jest uśmiechnięta Buźka to jest okej i jest kciuk no i symbole, które jak w pracy jedynie stosuje w moim zespole widać przede wszystkim projekty, które robią wzrosło oni te 3 symbole są najbardziej stosującymi symbolami dla młodych ludzi, bo im się kojarzą właśnie jakąś bronią i liderom i tak sobie myślę oprócz tego, że wcześniej trudnymi głosi przedstawić, żeby próbować przestać używać czegoś co jest moim naturalnym językiem z nimi, żeby ich nie stosować to jest przypominałem, że to jest tak naprawdę bardzo smutne, jeżeli te rzeczy, których rości używają do wyrażenia aprobaty młodym ludziom kojarzą się 30 i naruszanie ich graniczy tutaj to pokazuje jak z tą przemocą przemocowy i też i sytuacji, jakie stawiamy młodych ludzi, że te podstawowe komunikaty zmieniły znaczenie są inne odbierany, bo też kojarzą się pewnie z innymi doświadczeniami najpierw nauczyłam się już powinna używać ogień masy i właśnie różne takie dziwaczne buźki czasami z tymi dużymi oczami jak japońskie kreskówki, która musi kojarzy smutno ona podobno jest cała i chciał wiedzieć, że robią eksperyment sprawdzalne przykład 11 latką z moją bratanicą, że pokazuję jej osiągnięto musieli się pytam czy ono używane, a także znajomymi ona mówi mec chciałaby wszystko już jesz tylko chwilę nie to jest fajne, więc bardzo trudno było się przedstawić, ale też tutaj wybrzmiało w wypowiedziach chłopaków to potrzeba aprobaty no ja przez bardzo wiele miesięcy starającej poradzić właśnie z tym strachem i z tym właśnie ta potrzeba woli dać to niepewność i to jest coś od właściwy pojawiło się też swoje rozmowy z pulą styczniowej, którą z przyjemnością słucham w tej audycji o kilka, czyli kreatywność krytyczne myślenie kooperacja komunikacja i chciałbym budować na tej rozmowie, gdyby dalej wypala ten poruszyła też, że taki wątek, że szkoła kształtuje tych 4 kompetencji właściwie nie wystarczy dać wolnej przestrzeni gdzieś indziej, gdzie te kompetencje mogą rozwijać, bo one same siebie nie rozwijają, bo jakoś pomóc je rozwijać i Paul określiła takie wychodzenie z kolei, że szkoły przygotowuje do odtwarzania pewnych rzeczy jest to pewien taki rytm jak kolejna i tam jest bardzo dużo strachu przed negatywną oceną bardzo duże strachu bardzo duża presja na to, żeby być lepszym od innych wszystko oparte na rywalizacji na tym właśnie, żeby wypaść lepiej niż pozostali na sprawdzianie i kiedyś dostanie wyższą ocenę oraz takie założenie, żeby zgadywać co się powinno robić jako odpowiedź będzie premiowana wg klucza i takie ciągłe nastawianie się co się powinno ich bardzo trudno wykształcić w sobie taką zdolność okej RM zapomnijmy na chwilę co ktoś może myśleć co się powinno było tak naprawdę chce coś dla mnie ważne to są pytania, które Janusz zadawała nieustająco w projekcie i które dla nas, bo były ważne, żeby dowiedzieć młodych ludzi oni wracali do pytania i ciągle pytali o to, ale nie powinni zrobić za co będą oceniali w tym projekcie jak wypadną na tle innych zespołów, gdzie mamy kryteria i i właśnie cały czas pytali o to co oni powinni zrobić, żebyśmy byli z nich zadowoleni ten strach, że będziemy niezadowoleni naprawdę dużym strachem wiele miesięcy pracy mentoringu wejdą zajęło, zanim przeszliśmy przez ten etap, żeby przestali się bać tej negatywnej oceny, że dostanę obraz jakiegoś strzała, ale to naprawdę dużo czasu zajęło to budowanie zaufania niestety mamy budowany przez nasz system edukacji system społeczny taki strach przed porażką porażka ważna jeszcze w tym tej audycji mówiliśmy spala się uczymy porażki są sygnałami co powinniśmy zmienić i nawet jeżeli wcześnie uda albo udałem się inaczej niż powinno to nie znaczy, że jest to po prostu złe jak do tego podejść o tym porozmawiamy za moment drugiej części audycji ponownie przy mikrofonie Jan Stradowski dzisiaj rozmawiamy o komunikacji międzypokoleniowej jak się dogadać z młodymi ludźmi ze mną studio wciąż stanowi Wysocka z fundacji szkoła z klasą dzień dobry dzień dobry jak Becker im dobry i Wojciech Szumiło dzień dobry 2 nastolatków, którzy skądinąd współpracują opowiadają nam o tym jak to jest właśnie nawet takie postaci jak Emotikon czasami się nie dokładnie to tutaj byśmy chcieli się wydaje to jest to skutek także dla nas dla nas dorosłych pewnie trochę jest świat cyfrowy to nadal nie do końca poznany atak naprawdę to chyba jest to trochę tak my nie mamy takich dialogów, żeby młodzi ludzie tłumaczyli oni to widzę jak oni korzystają z tego świata cyfrowego myśmy się mogli odnieść wiele nauczyć moglibyśmy, gdybyśmy słuchali na tak, ale wracamy do podstawowego właśnie tematu słuchanie młodych ludzi w pod koniec pierwszej części mówiliśmy o tym 2 dorośli często stawiają wymagania nie tolerują porażek nie tolerują błędów czy innych sposobów dojścia do rozwiązania to nadal jest problem panowie tak się tak się wydawało zrobić coś po swojemu ktoś skrytykuje, mimo że zrobiliście dobrze tak też częste te często też nawet naliczy matematyki taki przykład, że zrobimy jakiś tam równanie zadanie swoim sposobem sposobem nauczyciela wynik jest dobry taki sam, ale jest inny sposób to już jest źle i tutaj jakby w szkole jest także wszystko co zrobimy musi być pod klucz odpowiedzi musi być musi być wg wytycznych i to się musi podobać temu, kto sprawdza jak wchodzą z tego programu nagle było takiego nie ma wytycznych takich dużych takich bardzo szczegółowe takie ogólne jakieś nie ma klucza odpowiedzi tak naprawdę i to co zrobimy ma się podobać nam jak nam się podoba to będzie się podobać też fundacji i to było wielkie zaskoczenie, bo to jest jakby do mnie na codziennie masz okazję pracować w takim środowisku, więc ciężka sprawa w takim środowisku, kiedy nagle nie ma wytycznych jak co ma zrobić tylko robić co chcesz jak chcesz praca projektowa po prostu tylko ja po prostu, ponieważ nadal jest forma, która w Polsce szkoła się pojawia, ale może nie tak czasu powinno sądzić, że to jest jeszcze spada do zrobienia, żeby właśnie bardziej rozluźnić ten system uczenia, żebyśmy mieli więcej możliwości zrobienia tuż po swojemu co w ogóle pójścia inną drogą, skąd ta podstawa programowa ja zauważyłem, że na psie w ogóle czy się bardzo być stropu, kiedy młodzi okazują pewną siebie w tym co robią czy np. napiszą wiadomości w kwestii ustalania terminu zaległej pracy i powiedzą, że i na tym zależy i zaproponują pierwsi salę widowiskową jest dziadek autorytaryzm i jest to też wypowiedź, którą miałem okazję usłyszeć mam wrażenie, że kiedy osoba młoda pokazuje, że podoba się wyłamać, że zrobi i potrafi na siebie tak nakazuje co budzi takie przerażenie w starszym pokoleniu młodzi powinni słuchać nie mieć inicjatywę to dziwne podejście jednak skoro chcemy, żeby potem młodzi zmienią świat to czemu tego nie uczymy czemu nie umie tej kreatywności chociażby taktu własnych pomysłów na na życie skoro to jak sami doszli głosu jedna z kluczowych kompetencji, a jeszcze mógł w tej komunikacji w tej komunikacji między młodym człowiekiem dorosłym jest też bardzo taki czas to widoczne degradować jakiś osiągnięć np. że to takie nawet wyolbrzymianie, że młody człowiek nie wiem rozwiązał, jaki największy problem głodu na świecie, ale proces jakiś inny problem aktora czy interesów człowiek mówi fajnie, że rozważają taki wielki problem światowy, ale co dwójka z matmy na świadectwie na koniec roku, a tylko 50% matematyki na maturze też takie bardzo duże te ratowanie tych osiągnięć co jednak to jest bardzo złe niszczące potem młodym ludziom nie chce nic zrobić to przykładanie Miarki procentów punktów ocena wszystkiego co jest niestety dosyć często de motywujące jeszcze chciałem do domu wrócić do jednej z takich cech komunikacji to się pojawia między między pokoleniami, które jest to się nie do końca chyba zrozumiała przez dorosłych asynchroniczne ość stanowi inaczej na to zwróciła uwagę komunikacja z młodymi często asynchroniczne to polega na tym, że nowości co do rozmowy możemy zacząć w 1 momencie kontynuacją winnym nawet nie skończyć, bo ona jest właśnie taka przerywana jest wtedy, kiedy jest to wygodne tak to był jeden z moich też największych zaskoczeń w tym projekcie, bo realizowaliśmy ten projekt Fundacja z młodymi ludźmi po to, żeby się nauczyć jak wspierać adekwatnie do ich potrzeb, czyli byliśmy bardzo nastawili na to, że nie tylko zrealizujemy zadania projektowe, czyli że wesprzemy 6 zespołów młodzieżowych realizacji różnych inicjatyw społecznych tam nie ma kompetencji tak dalej bardzo chcieliśmy się uczyć, jakie oni mają potrzeby, jakie mają formę ekspresji dla nich naturalne, jakie formy wsparcia są dla nich najlepsze dlatego byliśmy nastawieni na kole czy będziemy dostosowywać najpierw do głosowania, jakim chcieliśmy zrobić to totalnie przystosować sobie nasz plan pracy w projekcie, który zakładał np. że będzie mentorem zespołowi osie będzie odbywał regularnie określonej porze, że cały zespół młodzieżowy będzie w tym mentoringu zawsze brał udział i po pierwszym miesiącu właściwie nie udawało nam się znaleźć terminów takich, które odpowiadałyby wszystkich i jedna z mentorem mówi, że nie to przywołajmy dyscyplinę tutaj są zobowiązania termin, gdzie znaleźć plan lekcji po prostu dokładnie, a ja mówię nie czekać, ale wysłuchajmy, jakby z, czego wynika to, że tak trudno jest znaleźć termin, bo to co ja widzę jak widzę niesamowity entuzjazm radość z tego, że osoby są przyjęte naszego programu, więc nie wierzę, że to wynika z olejowania, więc przyjrzyjmy się i zobaczmy, dlaczego trudno było znaleźć termin jest przykład pytam o to mieć swój tydzień i co robisz jak zaczęli opowiadać o tym jak wygląda tydzień to nagrzeje wątek przerażone, bo od samego słuchania było jeszcze strasznie zmęczona i tak bardzo współczułem i kiedy opowiada osoba, że po szkole zawsze musi się przestać być tak strasznie zmęczona, że przestaję kontaktować na później wstaje pije Energą, ale dziś do zadań domowych do sprawdzianu sprawdzianów jest np. 45 albo 6 tygodniu, bo są często kumulowane co też uważam za barbarzyństwo niestety, że są praktyki, że to te wszystkie korepetycje terapie i na wiek tak patrzę na ten plan tygodnia tego młodego człowieka to się okazuje rzeczywiście to osoba ma siódmej rano w czwartek to osoba ma w sobotę od dwudziestej tak poza tym to oni cały czas mają takie rzeczy, które robią i z tego w dużej mierze wynikały nasze problemy znalezieniem wspólnego terminu bynajmniej nie z tego, że im się nie chce, ale z tego, że są tak strasznie przeciążeni różnymi innymi zobowiązaniami i czasem nie mają siły, więc przestawiliśmy się z tego założenia ma być chronicznie, czyli że wszyscy razem w 1 czasie i powiedziałem już mówimy Górskiemu my też próbuje teraz być konsultacje indywidualne i rzeczywiście było dużo łatwiej i jakie weszliśmy w naszą elastyczność dostosowujemy do pół właśnie, że nie proszę nie proponujemy czasu dla nas odpowiedni, ale rzeczywiście razem analizujemy zobowiązania naszych młodych uczestników patrzymy, gdzie da się bić to ten mentoringu jako oddział i było błogo więcej, ale musieliśmy zrezygnować naszego dorosłego założenia, że do pracy będzie się odbywała się chronicznie, czyli że wszyscy będą razem w 1 czasie robić to samo przestawiliśmy się np. nagłówki, więc mówić o urwanych komunikacji, owszem, mieliśmy absolutnie cudowną komunikację, ale one było właściwie w ciągu 20 czterogodzinna polegała na tym, że z wieloma zespołami było także osoby nagrywanie głosów taki sam jest 6 głosów pod rząd z jakimiś różnymi rzeczami później mentor wtedy, kiedy ma czas odsłuchać to odgrywa fibrain swoje informacje zwrotne i później te młode osoby też wtedy, kiedy akurat wyłapią moment swojego wolnego czasu ustosunkują się do tego, więc w dużej mierze moje zarządzanie komunikacją to było oczekiwanie nagrywanie głosowe czasami różnych bardzo dziwnych porach albo czaty właśnie nocne, gdy ludzie nie mogą spać, więc bardzo to było takie takie niestandardowe stosowanie się do tego nataką wspomina moment, w którym moi synowie czternastoletni chodzono jest najważniejszym pytaniem najważniejszym momencie, po czym wracają do tematu nagle za 2 dni mijają się postawić na to to jest czas ta sama rozmowa nie coś innego w tym czytałem w raporcie występuje takie zjawisko w komunikacji z młodymi nazywa się go Sting czyli, jeżeli się dzieje coś, czego młoda osoba nie rozumie to może po prostu zostać odpowiadać wtedy dorosły się denerwujemy, bo przecież, dlaczego nic nie mówi to koniecznie pisze, a to jest taka forma roszczeniem obrony wycofania się tak znikania jest zjawiskiem powszechnym my dorośli znamy czasami z opowieści Stingera o tym, że zamiast powiedzieć komuś podoba mi się tak się urywa komunikacja, ale ten Gostyń, czyli znikanie i wycofywanie się z komunikacji jest zwykłym poprzecznym wśród trzynastolatków też było trudno sobie radzić z tym mieliśmy na strategię moją strategią jest akceptacja, że ja jestem dla tych młodych ludzi oni dla mojego komfortu i w związku z tym jeszcze dostosowywała wprowadziłem zasadę, że kiedy nie ma siły się komunikować albo cokolwiek jeśli przeszkadza waszemu zaangażowaniu się program zawsze możecie zrobić sobie przerwę zawsze możecie wrócić my nie będziemy robić wyrzutów i nigdy nie pozwalałem robić wyrzutu, kiedy były przerwy w naszej pracy to praca trwała w sumie już wzrok na realizację definicja też dzięki temu, że nie mieliśmy tych wyrzutu to rzeczywiście te osoby, które znikały najczęściej wracały później się dalej angażowały literalnie to znikanie, dlatego że kiedy, sprawdzając czy za tym stoi krzyż czułości nie o to, żeby opieprzać to zwykle stały za tym rzeczywiście powody takie, że np. znikali, bo robiliśmy dużo rzeczy naraz byliśmy przytłoczeni starczało mocy przerobowych, żeby odpowiadać wszystkim, żeby wiązać ze wszystkich zobowiązań, bo tych zobowiązań w szczególności szkolnych mieli pewnym czasie po prostu zadłuża nie receptą na taki jest znikanie takie milczenie jest po prostu cierpliwości do osoby panowie tak to działa, bo trzeba poczekać aż znajdzie czas, żeby do tego wrócić tak tak działa tylko, że Karolina też świetnym przykładem osoby, która stara się zrozumieć tych młodych ludzi i ona chce z nimi komunikować więc, jakby dostosowuje się do nich i uczyć języka, a nota z większości tak nie jest, kiedy my, gdy ci młodzi ludzie znikają i potem oni wrócą na to już spotykałem się taki, że czemu nie była albo co się działo, dlaczego one nie rozmawiasz, jakby tutaj nie ma takiego zrozumienia nie ma nawet takiej próby dostosowywania się i jakby próby nauczenia się te ich języka to na pewno problem Janek to ostatnio znów pytanie myślę, że ryzyka co jeszcze jest u nas bardzo banki te procesy nacja i to, że unikamy trudny Hall po prostu nużących zadań musimy wykonać i w tym momencie należy kierować inne jak lubimy i najgorzej jest zajęty przypomina nam o tym, bo my dobrze wiemy, że musimy to zrobić i sama myśl o tym jeszcze bardziej stresuje i rozpoczął potrzebuje przestrzeni czasu, żeby się zebrać ich by stać i wziąć roboty to kontynuacja często związana zresztą z perfekcjonizmem czyli, jeżeli chcemy być bardzo dobrze się do tego zabieramy zbieramy zbieramy w końcu jak się zmobilizujemy jakoś jakoś to idzie, ale ten czas ta kwestia jeśli jest potrzebna chyba w ogóle w tej komunikacji z młodymi my dorośli mamy deadline mamy raporty miesięczne mamy różne rzeczy do zrobienia w określonym czasie nam się udaje cały atak funkcjonuje to prawdopodobnie jest po prostu błędne i niedobre podejście pewnie byśmy mogli państwo dzisiaj o tym poznawać dłużej, ale niestety czas na to nie nam się kończy polecamy raport młodzi są zakochani co z tym zrobimy wnioski z projektu jesteśmy młodzi, o co nam chodzi są dostępne na stronie fundacji szkoła z klasą moja dziękuję moim rozmówcą powinna Wysocka koordynatorka programu fundacji szkoła z klasą dziękuję bardzo, dziękuję serdecznie zachęca nas wszystkich do ściągania prezes siebie i innych tak jest jak kot uczennica z Bielska-Białej i Wojciech Szumiło uczeń technikum w Szczecinie dzięki również dziękuję zachęcam do słuchania audycji jak zwykle w sobotę od 1420 mówił Jan Twardowski do usłyszenia
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0
-
26:11 W studio: Helena Ciechowska
-
27:19 W studio: Ewelina Zambrzycka-Kościelnicka
-
28:09 W studio: dr Bianka Siwińska , Michał Dżoga
-
26:35 W studio: dr Katarzyna Bandyra
-
25:41 W studio: dr Adriana Błachowicz
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
07.06.2023 17:40 Wywiad Polityczny12:43 W studio: Michał Danielewski
-
07.06.2023 19:59 Gościnnie: Polityka Insight podcast42:46 W studio: Andrzej Bobiński , Wojciech Szacki
-
07.06.2023 17:00 Wywiad Polityczny14:46 W studio: Paweł Zalewski
-
07.06.2023 17:20 Wywiad Polityczny11:03 W studio: Paweł Piskorski
-
07.06.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu14:25 W studio: Leszek Milewski
-
07.06.2023 19:40 Codzienny Mag. Motoryzacyjny12:59
-
07.06.2023 18:59 Szkoda czasu na złe seriale36:27
-
-
07.06.2023 19:10 TOK36006:16 W studio: Jerzy Haszczyński
-
-
07.06.2023 20:00 Mikrofon Radia TOK FM23:51 W studio: Oliwia Ziębińska
-
-
-
07.06.2023 18:50 TOK36006:37 W studio: Wiktoria Jędroszkowiak
-
07.06.2023 19:00 TOK36005:27 W studio: Szymon Kępka
-
-
-
-
07.06.2023 23:00 Maciej Zakrocki przedstawia53:36 W studio: Karolina Dreszer-Smalec , Mateusz Zaremba
-
06:34 Dobrze mieszkać25:19 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
-
-
-
15:51 W studio: Piotr Horzela
-
-
14:59 Sabat symetrystów
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL