REKLAMA

"Bez Manhattanu nie ma Spider-Mana" [Autorportret]

OFF Czarek
Data emisji:
2022-02-16 10:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
39:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w Trade za próbujemy jeszcze Szanowni Państwo pan Artur wabik artysta sztuk wizualnych publicysta badacz kultury kurator alter znawca komiksów oraz literatury fantastycznej w najnowszym autoportret w związkach komiksu architektury związki, które być może na pierwszy rzut ucha, a nie wydaje się oczywiste dzień dobry po przerwie jestem już nie tak oczywiście architektura tworzy pewnego rodzaju ramy dla mili fabuł świata i postaci w komisjach, które zapewne mogą być Rozwiń » nieprzekraczalne jak ze wszystkimi działami fikcji literackiej inny jest wizualnych bywa UAM, ale pewnie do przykładów przejdziemy za z tak wszystko wskakuje od razu do przykładów, bo tu nie ma co nie ma co czekać no właśnie, więc pewnie, chcąc ustawić w jakim siły chronologicznym układzie to zaczęlibyśmy od już w ramach tej jego twórczości początku dwudziestego wieku, a konkretnie mnie serię pasków komiksowych 1 Island land ukazywały się na łamach New yorkiem Herald en tam mamy po raz pierwszy tak naprawdę Earth, które jako immanentną część świata z komitetu nie to są właściwie krótkie stoliki, a na ostatniej stronie tego pisma, które rozwiewają rzeczom nieustannie wg tej samej zasady znaczy ten mały Nemo główny bohater za szybka by takie senne przygody ja, a kulminacyjnym momentem jest jego pobudka i rzeczywiście ten świat sam moment, w którym się rozgrywa akcja tego z komisji tej sfery łudząco przypomina nowi jak z początku dwudziestego wieku też Mackay mieszkał w tamtym okresie na Maracanie tylko blisko redakcji Haralda to dzień musiałbym przechodzić ciemne ulicami zabudowanymi taką wysokością zabudową początku dwudziestego wieku to zwątpienie nie wpłynęło na jego twórczość, czyli mamy tutaj architekturę, która pojawia się jako tło komiksu, ale za starałem się pan też o tym pisze w swoim artykule jak wielu twórców albo, którzy twórcy być może zostali architekturą zainspirowani to znaczy albo sami byli architektami albo mieli bliskich wśród bliskich architektów tak to prawda no to wymagania, które zwalniają przed chwilą inspirował się przede wszystkim architekturą wystawy światowej Chicago 1800 dziewięćdziesiątym trzecim roku nie, ale też parkami rozrywki, które wówczas otwierały się nie nadmorskiej dzielnicy wieku na koniec element w szczególności lunapark ten pierwszy taki protoplasta wszystkich parków rozrywki nie oraz Greenland rok później otworzony park one wady stosunkowo wierne odbicie na kartach komiksów macają sama jego też miłośnikiem tego nurtu Arte Nova co wyraźnie widoczne jako styl rysowania takie podrobione kontury postaci liternictwo winieta głosowania okrągłych kadru są takie elementy, które pokazują związki i upodobanie jego twórcy do tego nurtu MO no tak tak on oczywiście matkę był samoukiem nie był architektem był po prostu ilustratorem, ale było widać, że widać, że był bardzo czuły na szkle i architektury IT, która oczywiście takim pełnoprawnym bohaterem tych komiksów, ponieważ tam prawie wspinają się po osadach po dachach budynków budynki też świat sen znów fantazji, więc te rynki rosną kurczą się materiał wraz z nimi miałem, więc tutaj rzeczywiście mamy Marii, które silnie silnie zarysowana, ale później w kolejnych kolejnych epokach LM nierzadko artyści sięgają do wagi te, które np. Chrysler to artysta urodzony w latach sześćdziesiątych dwudziestego wieku mnie Marek jego sztandarowe dzieło Building Story sam tytuł można rozumieć dwojako tak jak budowanie stary, ale jako historię budynku tutaj fabuła rozgrywa w 1 właśnie budynku sam to coś więcej niż Kony, bo byli Story jest czymś w rodzaju, którą wania gry nie planszowej hymny dioramy on, z czym komik związki z kilkoma różnymi mediami zastanawia się czy komiks może stać czy stał się jakimś takim poletkiem doświadczalnym, na którym można z architekturą eksperymentować no bo architektura też bardziej urbanistyka może z urbanistyką byłoby tutaj lepszym terminem tak, bo urbanistyka architektura to też próba budowy lepszego świata próba budowy lepszej przestrzeni próba budowy szczęścia szczęśliwości społeczeństwie no i komiks wydaje się być doskonałym do tego narzędzie, bo przecież nie ograniczają nas żadne przepisy budowlane można swojej fantazji zaufać i wypuścić ją na wolność i zobaczyć w jaki sposób powstają miasta, które mogą być, bo miastami idealnymi albo wręcz przeciwnie mogą mogą zamienić się jakieś wystąpi inne przestrzenie in pokaz dawnych myślę, że w ogóle komiczna to do siebie bardzo chętnie sięga po takim gatunkiem utopia czy wystawia są na komiks fantastyczny gatunku obecnie Pański księgarze krzty Krywań en każdego gatunku i teraz tak rzeczywiście mamy bardzo długo takich przykładów szczególnie wdałem się w Japonii, gdzie twórcy mangi no bardzo chętnie zlatują takie wątki fantastyczne UAM tutaj miasto przyszłości są szczególnie wdzięcznym tematem strony mierzy się wielu autorów może takie przykłady mi ktoś parę w moim tekście jako przeciwstawne w mandze łączone z Ewangelią i twórca już samo to projekt zresztą takie miasto jak taki odcień oczywiście fikcyjne miasto w przypadku zagrożenia może właśnie chować się pod ziemią Nate pytania, a także te wieżowce zjeżdżają podjęciem takiej gigantycznej windy, tworząc lustrzane odbicie sylwety miasta to byłoby jedno takie w taki 1 pod Kliny projekt na zupełnie odwrotnie zaprojektował swoje miasto nie twór stawki mangi Can-Am rozwiązane w Europie bardziej poprawi etatu będzie elita dokładnie nie to jest to jakiś rok, który z kolei swoje miasto z Realem również wiklinę i powiesił w całości nad powierzchnią planety, a zatem znajdziesz w tym dysku średnicy kilkudziesięciu kilometrów podwieszony do orbitalnej windy za pomocą takiego ne do jakiego organu do pierścienia za pomocą orbitalnej winny, a więc mamy 22 przeciwne pomysły na utopijne miasto podziemne napowietrzne rząd ten te wątki były wielokrotnie powielany winnych maga później no ale otrzyma tylko w Japonii mamy mamy takie wizje też w Europie chyba dość ciekawym składem są to seria komiksów o takim tytułem w Polsce ukazała miasta w kwestii też szybko stać na 2 francuską więc, a MO chyba chyba był tytuł apelowała m.in. kilka kilka kilka zresztą się okazało u nas MII autorami są krzesła ten znany rysownik belgijski Fn oraz mapy też, który jest autorem scenariuszy to są lata osiemdziesiąte innym pierwszy albo serię pewnemu pojedynczych budynkach lub pojedyncze miasta później odsłania się w kolejnych językach taki cały misternie skonstruowany świat, w którym właśnie architekci urbaniści czy też Urban tek ci takie pojęcie wymyślone, że autor panoram kastę rządzącą architektura kolej jest taką dyskutują, którą byśmy powiedzieli kształtuje wszelkie relacje społeczne im ani, tworząc konserwie mocno inspirowali się architekturą nazistowską stalinowską no także brukselską modernistyczną zabudową jakościową nawet gotykiem, więc tych tych różnic rację tu wiele, ale osoba zasługuje na uwagę to właśnie te utopijne opiniami z dzisiaj w programie Owczarek rozmawiamy o związkach komiksu i architektury w najnowszym kwartalniku autoportret pismo o dobrej przestrzeni znajdą państwo artykuł mojego dzisiejszego gościa zatytułowany bez Manhattan niema spider-mana pan Artur wabik artysta sztuk wg wizualnych kurator publicysta wydawca znawca komiksów oraz literatury fantastycznej my do naszej rozmowy powrócimy po informacjach Radia TOK FM, które to już za kilka minut pojawią się na antenie Radia TOK FM o godzinie 1020, a po informacjach wracamy do programu osób czarnych k bez Manhattanu nie ma spider-mana to tytuł artykułu, który ukazał się w najnowszym kwartalniku autoportret pismo o dobrej przestrzeni, czyli o związkach komiksu architektury, a te bada pan Artur wabik artysta sztuk wizualnych publicysta badacz popkultury wydawca znawca komiksów oraz literatury fantastycznej za chwileczkę to spider-mana i tego uzależnienia Manhattanu przejdzie Mull zostawia się jak pan to badaczy za każdym razem jak trafi pan na budynek lub budowle to notuje pan jak śledzi pan losy czy to jest bardziej wyrywkowej przypadkowej jak jakiej, jakie metody pan używa jako metodę stosuje w co mam rodzinę od tego Żenia się zajmuje przede wszystkim komiksem w mniejszym stopniu na znacznie architekturą w związku z tym badam ten komiks różni bardzo ujęcia bardzo kontekst tu akurat zdarzyło także badam go w kontekście architektury no nie jest badanie to chciałbym terenowe raczej badanie źródeł WM to jest w tym czytanie komiksów przede wszystkim ratującego komiksach MII wszelkich innych tekstów, które mogłyby być temu poświęcone oczywiście do takich komiksowych budynków można, kiedy wejść nie, chociaż może niekoniecznie ku, więc wymagałoby to dodatkowo nie w podróży wyjazdów studyjnych, więc ten konkretny kanał raczej pracowałem na bazie moich doświadczeń czytelniczych począwszy od tych najdawniejszych, jakim jak były lektury końców z okresu PRL-u np. ja rzeczywiście tak Kraków koszt czy Papcia Chmiela o Tytusie Romku jako polityk późniejszych nie superbohater amerykańskich, o których pan wspominał właśnie z udziałem spider-mana czy Batmana, który przecież rozgrywają się w Nowym Jorku nam zadania nie tylko w tych również tych fikcyjnych miastach jak dotąd Fitch metropolii od supermena o tym, że też pisze w swoim tekście te miasta inne stanowią istotnej element fabuły świata komiksów IMM ja widzę, że badania komisji na co dzień prowadzę w Krakowie fundację muzeum komiksu, a tam gromadzimy opracowania naukowe komisje książki też prasę najstarsze wydawnictwa dla 60 dziewiętnastego wieku i tam już można natknąć się na przykłady gminę prezentowania tych, których komisja myślę, że czas na spider-mana i Manhattan albo Manhattan wyobrażony może w ten sposób no właśnie maratonem to jest także żądać będzie czy później gdzieś znakomicie amerykański się pojawia nawet jeśli Batman jest strażnikiem, godząc się na to go tam się im, gdzie swego zarania ma inne ten nowy Jork Agi rzeczywiście głodny także te najwcześniejsze przygody pac mana odbywały się właśnie właśnie na Manhattanie wymiotów później na, godząc się zaczęło ewoluować się innym kierunku, a nie pojawiła się cała historia mitologia Annę tego miejsca w, która zaczęła też dnia jego kształt Agorze stawał miasto stawało się coraz bardziej podobne do no właśnie w tym strój Bartek Czarnowo zaczęły się pojawiać Jan wielu urzędowe przypory takie jak gotyckich katedrach w takich momentach posągi nie dziś to co znamy filmowe czy komisów jeszcze się różni, ale tak pierwotnie to był to właśnie nowe podobnie podobnie było sem Metropolis które, choć byłoby też oparte w dużym stopniu na nie Toronto to to jednak ten nowy Jork tam dochodził do głosu najgorsze mamy parkowania, który takim w najbardziej nowojorskim superbohaterem, bo po prostu jest studentem młodym takim, który mieszka na Manhattanie to jest jego naturalny Habitat tutaj miasto nie udaję niczego innego nie na żadnej fikcyjnej nazwy nie mnie nie ewoluuje w żadnym innym kierunku po prostu tym maratonem, który znamy ryby, które możemy oglądać będąc na wyspie no właśnie i parlament wysoka postać, która ma swoje różne Super mocy są one są takimi tajemniczymi mocami oczywiście ten bohater może się przyczepiać do ściany takiego pająki czynią może też produkować sieć za pomocą takich czarnych urządzeń kolejność na nadgarstkach na tej sieci może się bujać kolokwialnie rzecz ujmując, a kiedyś boja no to miliony na przeczekanie do budynków tak nie mógłby się przemieszczać Tyma nie, gdyby nie nie wysokością zabudowa zresztą pojawia się kilka lekarz humorystyczna też czym ilustracja pokazująca właśnie Manhattan oblepiony pajęczą siecią takim hasłem klinik czy parlamencie, żądając pani terminie, a dziś my postaramy się na co dzień czytając komik co się dzieje on całą ogromną ilością sieci pajęczych, które oplatają budynki inne zadanie dokonać rozpuszczają się takie takie wyjaśnienie obaj prezentują autorzy komiksu i jej postać w wrzuca się jeszcze do Metropolis John szóste, na które był jednak z Pierre pierwszy od tych artystów tworzących Supermana jednym z ze współtwórców tego komiksu urodził się i dorastał w Toronto, a nawet roznosił gazety Toronto Star no i ci państwo, którzy teraz to znają lub w Toronto byli on mieszkał niedaleko takiej części miasta zwanej Kensington market bardzo malowniczej pełne takich małych drobnych dziś sklepików zaraz obok chińskiej dzielnicy na w Toronto i KLAG Kent, który pracował jak państwo sobie przypominają Daily Star no to jest właśnie nawiązanie do Toronto Star, której to gazety, że Szuster roznosił później zdaje się w komisie ta nazwa gazety zmieniła się z Daily Star Adeli planet chyba później Szuster przeniósł się do Cleveland, jeżeli się nie mylę, ale w wielu wywiadach podkreślał to, że to w Toronto w nim pozostało, że było też bardziej zurbanizowane niż niższy Cleveland i dlatego pewne ślady Toronto odnajdujemy w Metropolis tak jak pan wspomniał tak jak pan pisze o tym w swoim artykule auto portrecie również warto zastanowić, dlaczego tak naprawdę te miasta są tak szokujące dla twórców komiksu począwszy o tym informacja, że w tych pierwszych latach dwudziestego wieku poprzez twórców w latach trzydziestych, o których pan teraz wspomina i późniejszych aż do czasów współczesnych na pewno łatwiej jest wyjaśnić tę fascynację dawniejsza wtedy miasto było czymś zupełnie nowym ten w tym błyskawiczny to błyskawiczne tempo urbanizacji miast amerykańskich i zmieniających się w związku z tym styl życia jego mieszkańców no to było coś co przyciągało nawała wszyscy się do dnia chcemy przeprowadzać i wchodzić w ten mit, kiedy życia i trudno się dziwić, że nie com, który państwo o tym zebrania ilustruje być podjęta w zakresie opierać się znaliśmy do czynienia z końcem superbohaterki na to jednak w dużej mierze odbija jakieś nasze rosyjskim ludzkie codzienne tylko pani sztafażu MO w końcu chcemy czytać o tym co do pewnego stopnia nas też do tych dziś ta fascynacja miastem jest równie zrozumiała Nowe Miasto dziś natomiast teraz puchną coraz większe i wyższe i Jan nabyło kilka gatunków literackich przepracowały ten temat przestrzeni ostatniego stulecia myślę, że tym temacie nie nudzi to jest po prostu ktoś to co cały czas wyciągał podać tak w to prawda, gdy w do co jeszcze nawiązać do tytułu pana artykułu bez Manhattan niema spider-mana, bo zapowiedź, że bez Pajda MEN Manhattanu z ważnych potrzebuje do poruszania się w tak tak oczywiście to fundusze, o których wspominałem ten zresztą jest taki numer w latach siedemdziesiątych i ten kontrakt, który nr 11 w parlamencie jednym z tych linii wydawniczych ich późniejsze wiele nam nowy, ale uwaga podstawowa cała seria komiksów en tą postacią AMD wysokie pilot, którym my, ale MEN jego jakieś śledztwo akcję w końcu prowadzi go na przedmieściach no dojeżdża tam specjalnych do dachu tekstów tak w momencie, w którym taksówkarz odkrywa jego jego obecność na dachu do utrzymuje się go z tego dachu wyrzuca przegania Night and Fire nowym nagle stają się jakimś ogromnym problemem, bo on po prostu wysiadaj ty chciałem taksówki zostaje porzucony na poboczu drogi na przedmieściach, gdzie zabudowa jednorodzinna oko uniemożliwia mu, więc dalsza część stanie się inaczej niż pierwszą UAM to jest 1 stronę ten humorystyczny z drugiej strony taki, który pokazuje jak bardzo nierozerwalnie związane ze sobą ta postać im nie te ramy architektonicznej stąd tytuł na dobrze, czyli mamy Metropolis, aby nowy Jork mamy go tam sią geneza go tam sycić go tam też jest interesująca, bo zawsze prowadzi nas do małej wioski w Anglii tak tak to prawda to się dosyć skomplikowana można szukać kopiowana historia z nagle go tam w używano ości od początków dziewiętnastego wieku jako przydomka planowego tym, dlaczego nadwoziem jeszcze wcześniej z ich działań wielka wieś w Anglii ona go tam INI mieszkańcy udawali nabyli ani tego udawali obłąkany, aby uniknąć płacenia podatku, a rannych wówczas przez Jana bez ziemi władz, aby im i później ten przydomek MR czy od nazwa tej wsi im przeniosła się na nowy Jork jako jego przydomek jak ból to miasto wariatów tak krótko mówiąc MII w odniesieniu do Manhattanu jego mieszkańców znalazła po raz pierwszy została użyta w 1800 siódmym roku przez urząd dodaje Kinga i faktycznie dni później, kiedy Bilfinger Sarze w końcu o Batmanie przywołał ją jako jako jako nazwę dla miasta, w którym pan mieszka także tylko tam te, które ma gdzieś inny taki właśnie historyczne korzenie nazwano przyniosła nam się w tej aż do komiksu powrócimy do naszej rozmowy o związkach komiksu architektury po informacjach Radia TOK FM informację już za 4 minuty o godzinie 1040 pan Artur wabik jest państwa moim gościem wracamy po informacjach w ścianę jak wracamy do komiksu Szanowni Państwo do komiksów do architektury pan Artur wabik artysta sztuk wizualnych kurator publicysta badacz popkultury znawca też wydawca komiksów literatury fantastycznej państwa moim gościem artykuł zatytułowany bez Manhattanu nie ma spider-mana ukazał się w najnowszym kwartalniku autoportret, czyli pisma o dobrej przestrzeni rozmawiamy postacie, które w otoczeniu architekt kończył się przemieszczają, bo dzięki architekturze się poruszają rozmawiamy o miastach idealnych albo próbie stworzenia takich miast, bo przynajmniej miast, które by mogły funkcjonować lepiej w czasie różnych niebezpiecznych wydarzeń mówiliśmy o miasta, które chowają się pod ziemią albo w miastach, które nagle z za zostają zawieszone w chmurach, ale bawiąc jeszcze do komiksów albo może do takiej przestrzeni komika związanej myślę sobie od murale czy o tzw. grafiki to tutaj można by iść jeszcze w innym kierunku związkach architektury i i naściennych prac no bo przecież bez architektury nie ma graffiti w notach oczywiście tutaj dotyka pan mojej drugiej w rolniczej profesji obok komiksu, czyli sztuki przestrzeni publicznej w dzisiejszym twórcom brali wodę też nurtu środowiska graffiti tak tak oczywiście tych zjawisk też benefity, który nie ma to jest dyscypliny typowo miejskie no i być może wiąże się z końcem również to, że część murali wielkoformatowych malowideł naściennych ma w jakieś wątki motywy komiksowe może dobre słabiej widoczne w Polsce, ale jeśli się wybierzemy się do Brukseli, czyli europejskiej stolicy komiksów albo do ogółem, czyli chyba takim drugim po Brukseli i innych drugiego po Brukseli miasta komiksowego najważniejszego my w Europie jest zresztą odbywa się wielki międzynarodowy festiwal komiksu, który co rok wjeżdża 250 000 osób no to tam znajdziemy w obu tych miastach ściany budynków i elewacje pomalowane no właśnie w motywy komiksów często są to kadry przeniesione właśnie 11 sem komiksów frankofońskich ich tutaj jakiś związek taki szacunkowy i zapewne występuję na drugą stronę patrząc na to mamy w komiksach grafik AG, gdyby nie zaś komisja próbują odzwierciedlać to miasto osób maksymalnie wiernie to też pokazują nam nie w końcu przestrzeni publicznych tylko komisji zresztą tej gry wideo coraz częściej wprowadza się te elementy do świata przedstawionego, żeby go w jaki sposób uprawdopodobnić przychodzi nam nawet jeszcze taki przykład całkowicie łączący te dyscypliny, a mianowicie gra wideo Palermo ma moralne, która jest oparta jest znakomicie, a z drugiej strony wewnątrz tej gry w świecie Gryf na budynkach pojawiają się murale, które właśnie, nawiązując z kolei do komisji pewnie, żeby to całe uniwersum tej postaci się nam napęd dla Zagłębia i zakupuje no tak i teraz rozumiem, że oprócz wy sta zostawia się, bo wspomniał pan o muzeum komiksu i myślę sobie, że przecież komiks to jest tak olbrzymia przestrzeń, że zaraz ogarnięcie tego zbadanie tego wyciągnięcie wniosków z tego to jest to musi być olbrzymia praca i prawda prace wykonuje ją bardzo wiele osób w Polsce już w tej chwili badaczy komiksu mamy w nich kilkudziesięciu takich już tytułami naukowymi w tym 1 prof. Jerzego Kułaka mamy kilku doktorów habilitacja miód Adam Rossiego Wojciech Birek kończą armie podawczej niższego szczebla naukowego, ale równie istotnych, którzy nie piszą publikują dyskutują nieustannie o komiksie o jego rodowodzie jego miejscu w kulturze popularnej my w naszej fundacji nasz mówią w końcu zajmujemy się mało znanymi wątkami w końcu polskiego jego też zakres związkami komplet europejskiej światowym pokazywaliśmy część naszej kolekcji na wystawie teraz Komi mogą Narodowym w Krakowie w 2018 roku, gdy byłem redaktorem katalogu towarzyszącego tej witam staraliśmy się one rozwiązać kilka takich chciał pan zagadek wątpliwości dotyczących historii polskiego komiksu nosów w tej chwili zajmujemy się najstarszymi formami takimi wczesnym formami komiksowymi PRoto komisja mi powiedzieli autorstwa takich, których artystów jak mam Jan Nepomucen Lewicki 3 Artur Barter czy Franciszek Kostrzewski, a później przez Marian Walentynowicz ziemi błota Koziołka Matołka MO tutaj staramy się budować łączność i ten znaleźć źródła komiksu proszę się pojawiać jako pojęcie już jest nieużywanie związany jest prasą wysokonakładowe prasą kolorową później początkami w ogóle praw takich tego sposobu reprodukowania treści wizualnych ME, ale ma też swoje schorzenia oczywiście w innych dyscyplinach artystycznych wcześniejszy który, choć poprzedzały proszę pana próbujemy uporządkować planujemy też ważną linię wydawniczą wkrótce temu poświęconą właśnie pioniera polskiego komiksu jest on też dbać o te myślał tych portów i tych dzieł w przestrzeni publicznej i zostawia się, kiedy albo czy wydaje się, że tak, ale zostaje się czy kiedy albo czy komiks w Polsce przestał być traktowane jako literatura dla dzieci czy młodzieży, a zaczął być traktowane jako pełnoprawna część literatury pytanie, które dosyć często się pojawia i nie była początkowo oferent wymijająco wobec założenia, że nie ma w nim jakichś ostrych krawędzi i wiem, ale trudniej czasem zwróciłem się nad tym pochylać mocni to wydaje się, że jest jeszcze bardzo bardzo konkretny moment i tak rok 2001, kiedy na rynku końcem w Polsce pojawi się komik Maus arta Spidermana i pies koń, który pojawia się dziesięcioletnim opóźnieniem, ponieważ on trwał druk USA rok dziewięćdziesiąty pierwszy roku dziewięćdziesiątym drugim komisji otrzymał nagrodę Pulitzera jako pierwszy końca historii nagrody i w ogóle tak tego gatunku pomniku ten to było dzieło wtedy bardzo istotne głośne do Polski i dotarł z pewnymi oporami powierzę, dlatego że nie było rynku jeszcze w latach dziewięćdziesiątych na koniec tego typu, a on musiał dojrzeć ten rynek dojrzał w okolicach roku 2001, ale to co tak naprawdę woła kontrowersję po sposób w jaki szpital ma przedstawia postaci goście narody w tym pamiętam jak wiemy w 64 jako myszy na liście jako koszty, a Polacy akurat jako świnie taki sam trafił w takie nam się tym rozdaniu orwellowskim takie zwierzątka nam się trafiło te tylko wzbudziło wielkie niezadowolenie wśród Czytelników w Polsce pamiętam, kiedy kończy ukazał dołączona do niego taka krótka ulotka chce tłumaczyła, o czym jest komik a, że to koniec o Holokauście komis auto wybrać do środka została skierowana przez takie jak taką organizację prawda klub ma naród państwo niepodległości na ulotce takim została ona do zmodyfikowana naniósł napis uwaga antypolonizm Maus z końcem fałszujących historię Polaków czy to jakoś nie pomocników zbrodni Holokaustu i państwa była taka taka taka silna kontrofensywa tych środowisk narodowych wobec jego końcu to jak pisze zdaje uruchomiło mechanizm sprzężenia zwrotnego znaczy to był moment, w którym powiedziałbym by prasa taka lewicowa i w ogóle tygodniki opinii zainteresowały Kong, a to znaczy takich Polek już konfliktu ideologicznego to może warto warto o tym pisać może warto nad tym pochylić będą to po publikacji Marsa nawet końcu pojawi się we wszystkich ówczesnych tygodnika opinii w system panią do dnia utytułowani istnieją dzisiaj en, ale zyskały właśnie takie rubryki poświęcone poświęcone komiksowi te za tym poszły kolejne publikacje na trudne tematy tak jak niebieskie pigułki radość Petersa chyba kolejny rok jeśli dziś nie ten sam nawet z kolei opowieść ożyciu projektu z wirusem dzięki życiu jak zwykł uciekać, który chce żyć normalnie tworzyć rodzinę być częścią społeczeństwa, a jednocześnie jedno 7 to były tematy przełomowe dla tego gatunku tym 4 właśnie rozpoczął się poważny dyskurs na temat komiksu w mediach publicznych, więc dobrze i co w dyskursie od razu myśli pan, że nastąpił taki inne takie przejście traktowanie komiksu jako czegoś poważnego się wydaje, że jeszcze chwilę chwilę zajęło, chociaż przyglądają się np. targom książki jak komiks powoli przenosił się z przysłowiowej piwnicy, chociaż nie zawsze w to była przysłowiowa piwnica przenosił się coraz wyżej wyżej aż aż stał się, gdyby częścią całości to tak tak pewnie jakiś tam jakaś tam nobilitacja tego komiksu następuje etapami, a nie trudno o tym może tak opowiadać bardzo obiektywnie jednak wnętrza tego środowiska komiksowego, a od od kilkudziesięciu lat jak gdyby się tym zajmuje jest nad festiwalem no 1 jeszcze jak gdyby taką osobą, której nie trzeba przekonywać do tego, że komik jest istotną Chaplina artystyczną literacką i oczywiście on a gdy prawdopodobnie nie uzyska takiego statusu w Polsce jak ma z krajów frankofońskich jest nazywany dziewiątą kąt sztuką dziesiątej Muzy nie osiągnie też takiego na pewno popularności tak jak w krajach anglosaskich, gdzie nakłady tego końcu superbohater, bo idą w milionach egzemplarzy nie będzie się tak różnorodnych zdywersyfikowany fabularnie tematycznie jak ma miejsce na dalekim Wschodzie Japonii nie mamy komisji dosłownie każdy temat dla każdego wiekowej tu w Europie środkowej nie ma tej tradycji kultury obrazkowej tak głęboko osadzone jak w krajach, które mówią, że mamy prezent pewnie nie pan być stacja będzie zachodzić powoli nad interesującym takim momentem była też była nominacja dla Maćka Chińczyka za zgodę na bezludnej wyspie taki taki i taki, jaki sami w takich warunkach nawet byśmy powiedzieli takie większe, bo może nawet tutaj byśmy mogli spierać rośnie o o terminologię natomiast ty coś powinno tego komiksem czemu zresztą sam autor nie odmawia bycia komiksem na taki wywiad z nim parę lat temu robiłem powiedział, że rzekomi poręczne słowo i jest taki jak najbardziej rządzić więc, więc EUR taki moment, kiedy nudno w końcu został nominowany do NIK jak pamiętam to budziło jakieś ogromne poruszenie wartę teraz kapitał taki artykuł wówczas o tym że, że to zapytałem niedowierzania wypowiedział, więc my i tak są takie momenty, które temu spijają w tej pionowej nowej mobilności, ale zostaje się swoim panu tych komisjach bohaterskich komisjach nad dna to na każdy etap 3 Japonia stany Zjednoczone zastanawia się, dlaczego nie mamy może mamy takiego polskiego superbohatera raczej traktujemy myślę sobie np. wspomniany przez pana Kajko i koszu raczej traktuje my tę rzeczywistość z przymrużeniem oka dystansem, ale nie mamy takiego, który by miał niesamowite właściwości pokonywał zło o i jesteście na takim polskim z pań, bo Super będę piach był problem ten to taki normatyw jest nam wglądu od góry tak wycieku patrzymy na to jak się rozwijał kont w Polsce przez dwudziestolecie międzywojenne, gdy jakiś, jaką wzorców to były głównie komiksy humorystyczne skandynawskie tutaj ciekawe takie związki mamy ze Szwecją Danią mało mało się wie mało się o tym mówi, że pierwszym komiksem w Polsce z rynkami, czyli takim efektywnym elementem tego gatunku wydawałoby się to to był pan Migalski Kaczorek, czyli przedruk komiksu Peter King Piotr dzięki nim gdańskiego właściwie przed rokiem na łamach MO profesor łódzkiego, w którym w tym wpisywano jakieś zupełnie nowe treści niezwiązane zupełnie sem oryginałem no ale to dygresja chodzi o to, że jak popatrzymy na to ten komitet obywatelski u nas był nieobecny te właściwie od zarania i ciężko byłoby teraz nagle się nam tutaj odnalazł to więcej okres transformacji lat dziewięćdziesiątych spowodował taki raczej powiedziałbym rozwój takiej figury antybohatera tak jak popatrzymy sobie na Jeża Jerzego na likwidatora czy na Wilka fakt postać jest komu wybrać inny widzów NATO to są takie typy raczej antybohater Pragi tu się wydaje, że okres transformacji ustrojowej tai ta rzeczywistość tego okresu wywołała raczej takie takie postaci powołała do życia takiego dobrze na zakończenie naszej rozmowy, bo przedstawia pan jako znawca komiksów oraz literatury fantastycznej, więc pytanie, testując c może zabić człowieka pająka no do dotąd udało się to tylko 1 osobie wdziękiem Craven nowi łowcy, który nosi jeszcze tego czeka pająka MSW łożu do grobu on sam na tym wyszedł bardzo szybko nie byłoby w komisji były bohaterskie go bez pewnej ciągłości tych postaci proszę zauważyć, że superbohaterowie nie starają tak Clark Kent czy wiem rosła kończy właśnie PiS Parker, czyli Spider-Man właściwie są zamrożenie w czasie tak o nim nawet bardziej niż miasta, które otaczają tak wygląda już o takie trochę im tego tematu, bo oni poprosić innych prawie się udało prawie każda woda prawda, choć brzmi człowieka pająka może zabić człowiek kpi, acz bardzo do nich dokupuje oni nie rządową w wypadać dziękuję pan Artur wabik artysta sztuk wizualnych wydawca znawca komiksów oraz literatury fantastycznej państwa moim gościem od państwa także do kwartalnika autoportret rysunek jest tematem głównym informację o godzinie jedenastej po informacjach wracamy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA