REKLAMA

Empatia siłą menadżerek i szefowych!

Gościnnie: Wysokie Obcasy
Data emisji:
2022-02-18 15:50
Czas trwania:
27:15 min.
Udostępnij:

Czas obalić mit, że okazywanie empatii w pracy jest jednoznaczne ze słabością. Szefowa, która zauważa, że coś trapi pracownika, może znacznie lepiej zarządzać miejscem pracy. Udowadnia to nam psycholożka, trenerka i superniania liderów Sylwia Królikowska. Czasy się zmieniają i młody pracownik już nie czuje potrzeby "zabijania się" dla pracy, woli wykonać ją efektywniej zamiast siedzieć pełne osiem godzin. Zmienia się też podejście do pracownika, na co zwraca uwagę Królikowska. "W końcu zaczęliśmy mówić poważnie o empatii i zaufaniu" - mówi w podcaście. Psycholożka tłumaczy też, jak rozpoznać, że coś niedobrego dzieje się u pracownika i że zaproponowanie pomocy wzmocni pozycję szefa, a nie ją osłabi. Zapraszamy do wysłuchania opowieści o kobiecie silnej dzięki swojej empatii. Rozwiń »
Partnerem podcastu jest marka biżuteryjna YES. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wszystkie kobiety wspiera markę biżuterii jest partner podcastu o dzień dobry dobry wieczór to jest podcast wysokich obcasów empatia to słowo w kontekście zarządzania od lat zyskuje popularność na Zachodzie empatyczny sposób zarządzania odkryto na długo przed pandemią stwierdzając, że to on będzie umiejętnością dobrego szefa 40 i umiejętnością, bo empatii w pracy podobno można się nauczyć zyskuje popularność, bo podobno odpowiada na potrzeby pokolenia, które zaczyna Rozwiń » przygodę z rynkiem pracy o empatii w kontekście zarządzania będę dzisiaj pytać Sylwia Królikowska psycholożkę czy nerkę i supermanie liderów nazywam się Kamila Kalińczak zapraszam państwa podcast wysokie obcasy dzień dobry dzień dobry 6, a jednak są szefowie, którzy do empatii podchodzą z taką rezerwą oczywiście nie mówią o tym oficjalnie, ale pamiętam jak wcześnie pewnego spotkania, na którym obecni byli właśnie menedżerowie średniego wyższego szczebla usłyszałam w kuluarach że, bo tak teraz zamiast pracować będziemy próbowali zrozumieć jak się czują nasi pracownicy jak to jest tą empatią liczymy, aby na pewno dobrze rozumiemy, o co chodzi w tym empatycznym sposobie zarządzania i myślę, że właśnie po pierwsze nie do końca rozumiemy czym jest empatyczny przywództwa po drugie, tej empatii się po prostu boimy boimy, bo nie rozumiemy nie wiemy nie wiemy czy my poradzimy z emocjami z drugiej strony no bo jeżeli np. zapytam się pracownika co się dzieje widzę, że chodzi jakiś smutny widzę, że się nie pojawiać na spotkaniach może miesiąc wasz co się dzieje i tracą w momencie, w którym pracownik np. powie no masz rację mam trudny okres dziecko choruje albo nie wiem rozstaje się z partnerem bardzo wielu szefów obawia się, że nie będą wiedzieli w jaki sposób pomóc temu pracownikowi ja zawsze powtarzam 1 rzecz naszą rolą jest zauważyć, że jest jakieś wyzwanie z pracownikiem ani rozwiązywać po nawet byśmy byli psychologami to nie powinniśmy terapeuty dawać naszych pracowników i to co jest ważne to, że jeżeli pracownik zgłasza nam właśnie jakąś trudność czy nawet osobistą rodzinną czy po prostu emocjonalną to bardzo często wystarczy zapytać, czego potrzebujesz co ja jako twój przełożony, czyli w tej relacji zawodowej mogę dla ciebie zrobić coś chyba najważniejsze co chciał byśmy wiedzieli, a propos empatii, że to nie oznacza, że wasz rozwiązywać ten problem pracownika tylko zapytać go, czego ode mnie potrzebuje co ja mogę dla ciebie zrobić, żeby faktycznie poczuł, że masz ode mnie to wsparcie, ale co możemy zaoferować w ramach tego wsparcia czy, jeżeli ja powiedzmy jako liderka jako menedżerka usłyszę, że tak mam trudny okres choruje dziecko staje się partnerem mam jakiś Niewiem trudności z obszaru osobistego, bo rozumiem, że w większości przypadków to prawdopodobnie to będzie u nas widać w pracy to czyja, aby na pewno jako menedżerka mamy narzędzia, aby pomóc temu pracownikowi to znaczy ja mogę zaoferować nie wiem mu urlop czy to jest właśnie takie działanie, jakiego on mógłby ode mnie oczekiwać no oczywiście znaczy pytanie czy od razu oferować urlop czasami może wystarczy nawet reorganizacja pracy, czyli może są jakieś zadania, które są wyjątkowo trudne na świat emocjonalnie dla pracownika, czyli pracownik kontaktuje się z klientem, który jest wyjątkowo mówiąc kolokwialnie upierdliwe Janáčka wysłał już mam siły psychicznie jeszcze z tym człowiekiem tutaj walczyć czy na jakiś okres póki nie uporządkuje sobie tej sytuacji osobistej mogę oddać tego trudnego klienta komuś innemu i to już będzie wsparcie albo właśnie może potrzebuje 12 dni wolnego albo może potrzebuje bardziej elastycznego stylu pracy, czyli może nie muszę sztywno od dziewiątej do siedemnastej tylko może ja mogę mieć między czasie np. dwugodzinną przerwę, żeby skoczyć np. do terapeuty czy jakiś sposób zająć się dzieckiem moim zdaniem pracodawca szefowie mają mnóstwo narzędzi takich właśnie pracować, które mogą być bardzo realnym wsparciem emocjonalnym dla pracowników, ale mam wrażenie, że poruszyła też pani bardzo istotną kwestię przełożyła pani ten środek ciężkości w pewnym momencie trochę tego pracownika, który zna swoje potrzeby i ograniczenia i przychodzi i prosi o pomoc to znaczy mówi czy mógłbym na jakiś czasy zostać odsunięty został odsunięty od tego klienta, który jest powiedziałyśmy upierdliwe mam wrażenie, że to jest ogromne też sztuka zdiagnozować, że no mogę sobie nie tyle nie poradzić, ale sprawia trudność radzenie sobie moją trudną sytuacją powiedziałyśmy w życiu osobistym i łączenie tego z pracą z klientem na najwyższych obrotach tutaj moim zdaniem przede wszystkim ja zawsze mówi 1 ręka nie klaszcze to znaczy 1 ręka to jest szef druga ręka jest pracownik 1 ręka nie klaszcze my tutaj musimy działać razem to znaczy ja jako przełożona muszę obserwować czy muszę obserwować np. pracownik tak jak mamy spotkania online coraz częściej wyłączona kamera nie odzywa się nie widzę, że ta komunikacja słabsza, kiedy robimy takie spotkania 11 np. mniej mówi albo na spotkaniach zespołowych w ogóle się nie odzywa i to jest moment, w którym ja biorę tego pracownika mówi słuchaj Kasiu, zauważyłem ostatnio mniejszą aktywność swojej strony pamiętam, że była duża ma wyłączoną kamerę nie odzywa się coraz mniej aktywnie uczestniczyć w spotkaniach zespołowych martwi mnie ja się niepokoję, bo to jest takie niestandardowe dla ciebie zachowanie co się dzieje no i teraz uwaga teraz piłeczka po stronie pracownika wciąż otworzyć się nie otworzy on się otworzy, jeżeli ma dobre doświadczenie czy, jeżeli nie jest np. wyśmiany czy jak się kiedyś otworzył powiedział no kurczę faktycznie wiesz mam trudną sytuację dzieci choruje partnerem przy kuce to, że ten odpowiedział, a okej dobrze o tym mówić by nie byłam tego świadoma tu jasno to zastanówmy się być dla siebie wsparciem, a nie szef, który np. opowie o tam o tam każdy niesie swój krzyż tak takie rzeczy nie mogą mieć wpływu na naszą pracę czy, jeżeli do tej pory udało nam się zbudować dobry otwarty pełne szacunku relacji z pracownikiem to on w takiej sytuacji też otworzyć natomiast, jeżeli obśmiewa szliśmy taki sposób deprecjonować my tego trudności mogą się teraz nie otworzy po prostu rozumiem to wiedziała pani, że boimy się tej partii pracy, bo trochę rozumiemy trochę boimy się reagować to po pierwsze, jak menadżer, przed którym pracownik się otwiera powinien zareagować, żeby właśnie było dobrze pierwsza rzecz, którą chciałam powiedzieć o tym, że będzie trochę kontrowersyjne, ale chciałam, żebyście państwo się dobrze nad tym zastanowi, bo my nie do końca dobrze rozumiemy czym jest empatia zobaczcie, że od małego tłumaczono nam do głów, że traktuj innych tak jak sam chciałby być traktowany no tylko inni nie są mną, bo każdy z nas jest inne nie ma 2 ludzi takim samym materiale genetycznym każdy z nas jest inne, czyli nie powinno traktować innych tak jak ja bym chciała być traktowana no bo oni nie są mną i teraz uwaga moim zdaniem to powinno być tak traktuje innych tak jak oni chcieliby być traktowani, bo to jest prawdziwa empatia, bo definicja empatii jest taka, że empatia jest umiejętność spoglądania na sytuacje z perspektywy innej niż własna, czyli ja się nie zastanawiam jak ja bym się zachowała na twoim miejscu tylko jak ty byś się zachował na moim miejscu to jest empatia, czyli takie przejście z własnej perspektywy na inną i to jest myślę bardzo ważny, żeby szef umiał podać do pracownika i powiedzieć słuchaj ja mogę powiedzieć co mnie by pomogło co ja uważam, żeby się sprawdziło natomiast ja wiem, że jesteś zupełnie inną osobą misja i powiedz mi proszę, czego potrzebujesz co ja mogę dla ciebie zrobić, żeby się faktycznie dobrze pracowało i potem tego nie oceniać, nawet jeżeli tego nie rozumiemy, bo czasami tego nie rozumiemy ja zawsze mówię, że nie musisz kogoś rozumieć, żeby szanować to, że on jest inne i moim zdaniem ta empatia ona się zaczyna od uszanować odmienności różnorodności, że może być inne niż ja ja tego nie muszę rozumieć, ale wystarczy, że uszanuje i tutaj też ważna rzecz, którą chcę podkreślić, bo nam się często wydaje się empatia polega na tym, że pracownik przyjdzie powie no ja mam taką trudną sytuację z mężem dzieckiem z teściową reformy aha aha rozumiem no dobrze, a jeżeli nie rozumiesz, a jeżeli nie rozumiesz, bo np. właśnie Niemasz upierdliwe teściowej to może lepiej nie mówić rozumiem tylko może lepiej powiedzieć widzę, że to jest dla ciebie trudne widzę, że to jest dla ciebie trudne jasne powiedzenie proszę, czego ode mnie potrzebujesz i to jest pana to jest słynne zdanie żyjemy co czujesz no właśnie to znaczy, jeżeli wiesz, bo też ma trudne relacje z teściową no to Super tylko rozmowa nie jest tobie tylko o tym człowieku to też myślę pułapka, bo wiele osób słyszy świata mam trudne relacje z teściową ty twoja teściowa moja jak małpa no tylko rozmowa nie jest to tobie tylko o tym człowieku, który się przed tobą otworzy wznawia się, czyli też trochę tak, że skoro boimy się tej empatii jak zostało już powiedziane czy musi tylko nie boimy, dlatego że ona nie wiem czy dalej jest, ale był taki moment, kiedy uznawano ją trochę klasyfikowano ją jako słabość i myślę, że może tak być tak to znaczy empatia oznacza zauważenie emocji drugiej strony no właśnie współodczuwanie tutaj jest ważne, żeby powiedzieć, że my empatię rozumiemy na 2 poziomach pierwszy to taki poznawczy, a drugi jest efektywny i tras poziom poznawczy jest taki, kiedy ja rozumiem co ty czujesz taką porcję bardzo często psychopaci mają tak mówimy psychopata nie ma empatii nieprawda psychopata może być empatię poznawczą jak on kogoś uderza kijem bejsbolowym przez on wie, że to boli, więc on ma empatię poznawczą, czyli on wie co druga strona czuje, ale bardzo często nie ma tej empatii afektywne, czyli tego takiego czuje co ty czujesz jest taki moment jak oglądacie państwo np. wystąpienie publiczne ktoś prowadzi prezentacji się bardzo stresuje i widzicie, że się stresuje i wytyczne zaczyna się stresować, że on się stresuje to jest właśnie ta empatia efektywna znaczy ja czuję to co ty czujesz i teraz ja mam wrażenie, że my się trochę wstydzimy tego, że ja czuję to co ty czujesz, bo się w ogóle wstydzimy emocji, bo nam przez wiele lat tłumaczono, że emocje to jest słabość nie tylko jaka to jest słabość skoro jest tak naprawdę siła, bo źli nie jesteś w kontakcie ze swoimi emocjami to one tobą rządzą miałby taką metaforę, że emocje to jest koni umysłu to jest Woźnica, a wóz to jest ciało no kto powinien poprowadzić konie no nie Woźnica, ale on musi być świadom, że trzyma lejce i czasu mówi chodzi o córce tak trzymać lejce, czyli bądź w kontakcie z tymi emocjami należeli uważasz za słabość i wybierasz to nie będzie z nimi w kontakcie i to one będą nad tobą górowały jest niesamowita się czasami zachwycamy taki dominujący szef taki taki samiec Alfa, a ja zawsze mówię duże psy szczekają, jeżeli idziesz po ulicy widzieć rottweilera jak już taką siła z szacunkiem dla małych piesków, bo sama mam no, który czekano na nie ten duży czuła ja zawsze wierzyć podnosi głos na swoich pracowników, jeżeli musisz krzyczeć co to jest siła, która nie ma innych narzędzi duże psy szczekają chodzi hossy trzyma lejce bądź w kontakcie z tymi emocjami to też twoja siła ani słabość do nawet nie mówi, że z punktu widzenia retoryki w ogóle prowadzenia sporów, jeżeli tracimy kontrolę podnosimy głos tak naprawdę wszystko koniec rozmowy, bo druga strona wygrała może usiąść w zasadzie założyć ręce i czekać te empatię przypisuje się kobietom w ogóle jest trochę tak, że pewne, jaką przypisujemy kobietom pewne przypisujemy mężczyzną dotyczy to również zarządzania i ja mam z tym problem proszę mi to wytłumaczyć, jakie mam to traktować, bo zauważyłam też prowadzę często rozmowy wywiady przepytuje tych menedżerów przepytuje trenerów menedżerów trenerów liderów i jak słyszę, że ta empatia jest kobieca wiem, że za chwilę też w sytuacji, kiedy samiec Alfa już ich, lecz stereotypami straci kontrolę i po prostu będzie wiedział, że przegrywa zaczyna przegrywać spór w pewnym momencie powie o bo tak uczyli też zbyt emocjonalne podejście do sprawy to zbyt emocjonalne i zaczęło być obelgą w pewnym sensie w kontekście zarządzania i chcesz, żebyśmy układały to czy można mówić o tym, że któryś cechy są kobiece, które chcą męskie czy empatia naprawdę jest kobieca i mężczyzna nie może zarządzać w sposób empatyczny i po wtóre czy aby na pewno nie powinniśmy zacząć mówić to jest atut to zarządzanie empatyczne atut i Krupka dobrze to teraz jeszcze raz wrócimy do tego czym jest empatia, jakie są podłoża empatii i tras dobrze nam będzie taką metaforą Harłacz Software witraż, jeżeli chodzi o hard Wear to jest pewna biologia, czyli struktury mózgowe i wiemy już dzisiaj, ponieważ mamy dostęp do odpowiednich narzędzi, że ponad 10 struktur mózgowych odpowiada za empatię i tras bardzo ważna rzecz na poziomie biologii my nie widzimy różnic między kobietami mężczyznami to znaczy to nie jest także te męskie neurony marynowane testosteron nie w jakiś sposób nie są zdolne do odczuwania empatii na poziomie biologii to nie jest także kobiety są z Wenus mężczyźni są z marca John Gray tą książką narobił tyle zamieszania naprawdę to powinno trafić na listę ksiąg zakazanych, bo tak naprawdę poziomu biologii nie ma różnic, jeżeli chodzi o te empatyczne struktury mózgu, a drugą bardzo ważną rzeczą jest tzw. Software, czyli budowanie relacji od małego czyli jaki styl przywiązania w dzieciństwie został nauczony czy my doświadczyliśmy bezwarunkowej miłości wsparcie itd. jest zarówno chłopcy dziewczynki mogli tego doświadczyć tak czy na poziomie ich Hart GRU i są skweru i mężczyźni kobiety mają taki sam potencjał empatyczne, czyli mogą być tak samo empatyczni tylko teraz wchodzi trzeci element tzw. czynniki spustowe, czyli środowisko, czyli uwaga kultura jak my wychowujemy chłopców jak my wychowujemy dziewczynki nie czy państwo wiecie jak obserwujemy sobie badania to w pierwszym półroczu życia jak mamy niemowlę płci męskiej niemowlę płci żeńskiej mówi tutaj biologię to najczęściej to chłopcy, czyli niemowlaki płci męskiej są bardziej emocjonalne, czyli części płaczą szybciej się frustrują jak opieką znika pola pola widzenia cóż się dzieje w drugim półroczu życia państwo wiecie co się dzieje, ponieważ kultura, która mówi chłopaki nie płaczą trzyma gardę itd. i teraz uwaga jak sobie analizujemy badania to w tych badaniach faktycznie okazuje się, że kobiety są bardziej empatyczne, czyli właśnie szybciej łatwiej zauważają emocje innych adekwatnie reagują itd. tylko uwaga to nie wynika z biologii, że te nasze neurony marynowane progesteron nie sprawiają, że jesteśmy bardziej empatyczne nie my po prostu byłyśmy tego bardziej uczone byłyśmy zachęcane do tego chłopcy byli zachęcani do wypierania emocji, czyli czy kobiety są bardziej empatyczne tak wychodzi natomiast jest to kwestia kultury, a nie biologii, czyli panowie no jest nadzieja jest dla was szansa możecie być cudownie empatyczni, bo z poziomu biologii niczego nie brakuje wszystko z wami w porządku jednak 1 tak jak najbardziej i też się, bo my mówimy o tym empatycznym przywództwie ja myślę, że to nie jest taki modny trend, który minie się też konieczność i obserwujemy statystyki dotyczące zachorowań, jeżeli chodzi o takie wyzwania natury emocjonalnej czy psychicznej to tutaj nie ma co udawać, że nie ma problemu, bo ten problem ewidentnie jest jesteśmy w momencie, gdy nagrywamy jesteśmy drugi rok pandemii i tak naprawdę ludzie realnie cierpią z tego powodu tras udawanie, że nie ma problemu deprecjonowanie obmywanie to jest styl, który sprawi że, zwłaszcza młodzi ludzie powiedzą jak chce pracować w takim środowisku nie muszę, bo ja znajdę pracodawcę, który odniesie się do mnie szacunku on nie musi nie rozumieć, a ja nie chcę, żeby ściemniał, że ja wiem co czujesz, bo jeżeli nikt nie miał depresji tutaj nie ma rzeczy wiesz co czujesz powiesz widzę, że jest ciężko widzę, że ciężko ja nie powiem, że wiem co czuje, bo nigdy nie byłem w twojej sytuacji też nigdy nie byłem sobą natomiast jestem tutaj, żeby być dla siebie wsparciem powiedz proszę co możemy skupić, jakie wsparcie możemy zaoferować no właśnie czyni strony także pandemia, które spowodowała, że musieliśmy bardzo szybko się przełącznik w zasadzie z dnia na dzień na pracę zdalną, a to spowodowało kolejne zmiany w naszym życiu, że pandemia przyspieszyła tak naprawdę zmiany, które miały szansę się wydarzyć w ciągu numerem strzelam dekady wydarzyły się chwilę mówię tutaj o tym, że wspomniane przez nas młodsze pokolenie weszło na rynek ono oczekuje zupełnie innego traktowania przez szefów śmieje się było ze 2 tygodnie temu prowadziłem rozmowy z menedżerem bardzo dużej firmy międzynarodowej i on powiedział wprost, że to nie jest pokolenie, któremu uda nam się mówić, że 8 godzin etat oni muszą siedzieć choćby nie wiem co to widzimy te 8 godzin oni nie oni w ogóle rozumieją wiedzą, że są w stanie wyrobić z pracą szybciej i że to jest po prostu marnowanie czasu i właśnie to 1 zmiana, którą prawdopodobnie wprowadzą bardzo szybko do naszego świata druga to znowu ten nacisk na zrozumienie ja pamiętam, że kilka lat temu przeczytałam o tym, że no to był taki tekst niepochlebny w stosunku do milenialsów po wynika z niego, że milenialsi to nie zostają chętnie po godzinach, bo oni o siedemnastej 30 mają basem kolejna rzecz, która trochę zmienia ten środek ciężkości, ale zmienia, gdyż w ten sposób, że oni właśnie oczekują tego, że będą traktowani ze zrozumieniem, więc znowu wracamy do empatii tak jak najbardziej to najmłodsze pokolenie milenialsi nawet post milenialsi, czyli pokolenie SZ urodzony po dziewięćdziesiątym piątym ja wiem, że też trudno zrozumieć, ale pokolenie, które już weszła na rynek pracy, czyli pokolenie od pochylenia osi to jest pokolenie, które było wychowywane przez sfrustrowanych rodziców, którzy bardzo dużo pracowali bardzo ciężko pracowali atak naprawdę potem nie mieli czasu i siły wykorzystywać tych pieniędzy każdy z nas na ludzi, którzy pracują bardzo dużo tak naprawdę przychodzi do czego nie ma ani siła czasu, żeby faktycznie pieniądze wykorzystać na podróże na nabyły realizowanie swoich pasji i te pierwsze pokolenie, które mówi my nie chcemy tak rzecz ja wolę zarobić trochę mniej, ale od tej siedemnastej wyjść z pracy, iż faktycznie na basen, bo życie za krótkie i te pierwsze pokolenie, które nie żyje po to, żeby pracować oni pracują po to, żeby żyć i chcą chwytać dzień szczerze moim zdaniem powinniśmy się tego uczyć tego najmłodszego pokolenia ja mam nastoletniego syna ja się uczy od niego, bo ja sobie myślę, że faktycznie kurcze, kiedy jak teraz, więc moim zdaniem to jest coś, czego powinniśmy się nauczyć i też nie chcą być nie wygramy z tym jak myśmy z tym walczyli tylko, żebyśmy się właśnie zastanowili jak my jako starsze pokolenie również zarządzający tymi ludźmi jak my nie możemy tego uczyć no ten trend czterodniowego tygodnia pracy albo w ogóle zamiast 86 godzin szczerze uważam, że to są wspaniałe trendy i jestem wdzięczna milenialsów i podkreślenia są, że w ogóle o tym rozmawiamy o właśnie do tego tak naprawdę chciałam nawiązać do tego zmierzam, że my tak naprawdę powinniśmy być im za to wdzięczni, bo okazało się, kiedy przyłączyliśmy się na czterodniowy tydzień pracy, że Leeds się nie stało okazało się, że przyłączyliśmy się na pracę zdalną z dnia na dzień co w niektórych zawodach było nie do pomyślenia np. w moim wiem, że są międzynarodowe firmy, które pracują w różnych strefach czasowych itd. itd. jasne oni zawsze pracowali zdanie w dziennikarstwie tak nie było niewolno było pracować z nami i nagle okazało się, że się przyłączyliśmy pracę zdalną przestaliśmy chodzić na te wszystkie spotkania i nic się nie stało mało tego osiągnęliśmy dużo lepsze wyniki w tym pierwszym momencie to znaczy wiosną latem 2020 roku, bo mogliśmy samodzielnie zarządzać czasem to znaczy dopasować system pracy do potrzeb możliwości naszego organizmu, więc okazuje się, że faktycznie chyba powinniśmy czytać sygnały płynące od tej młodszej grupy wiekowej dokładnie również nie śmiejmy się tego sympatycznego przywódcą, bo szczerze któż z nas nie chciałby mieć wyrozumiałego pełnego szacunku szefa, a niższe faktury stosuje to Jacek Santorski powiedział full warczy na styl zarządzania czy taki panna włościach z batem chłop pańszczyźniany wyrabia swoje tak mój mąż zawodu jest dyrektorem młode pokolenie powiedział my nie chcemy tak pracować aktorzy przychodzą wykonuje pracę to nie znaczy, że ty masz prawo traktować jak popycha było i jest dla mnie niesamowite, bo również starsze pokolenie coraz częściej mówi o jej to tak można, że szef na mnie nie krzyczy, że jestem szanowany i to młode pokolenie nas tego nauczyło i moim zdaniem test również coś za co powinniśmy być wdzięczni nieprawdopodobnie zmienia się ten styl zarządzania jak sobie myślę stereotypowo o szefie polskiej korporacji jeszcze lat dziewięćdziesiątych otoczonym wianuszkiem sekretarek, do którego nie wolno wejść, który właśnie pokrzykuje jak pani teraz o tym mówi, że nie chcę, żeby się na mnie krzyczą wydaje nam się takie oczywiste rozmawiamy o nadużyciach o różnych zachowań, które są karygodne, które już obecnie są karane umów Piła natomiast to się wszystko zmieniło w tak krótkim czasie dokonaliśmy jakieś naprawdę spore zmiany no dokładnie dlatego też, że okazało się, że faktycznie coraz mniej tych pracowników mamy mówiło się rynku pracownika są takie branże np. IT, gdzie my proszę wybaczyć, ale robimy czasami rekrutację na lusterko czy oddycha, więc nadaje się, bo tak bardzo potrzebujemy pracowników, więc coraz więcej pracodawców wie, że nie może sobie pozwolić na pewne karygodne zachowania ale, toteż wiąże się z pewnym wyzwaniem, które moim zdaniem warto wspomnieć, bo coraz częściej przez szefowie mówią Sylwia to jak budować autorytet, bo nie siłą no bo nie siłą no może niekoniecznie wiedzą, bo ci ludzie potrafią szybciej niż ja odnajdywać informacje w sieci no bo dzisiaj tak naprawdę informacji jest mnóstwo znaleźć informacje te żadna sztuka, czyli nie wiedzą nie siłą 3 ja mam budować autorytet ja zawsze odpowiadam twoją płynnością i autentycznością tym, że przychodzić do tych ludzi np. masz odwagę powiedzieć chodźcie ja też nie wie tak też pierwsza jest w takiej sytuacji, ale wiecie co musi być jakieś wyjście i uwaga ta energia ja mam wrażenie, że coraz częściej młodzi ludzie przychodzą do nas nie po rozwiązanie, bo oni sobie to rozwiązanie sami znajdą w sieci oni przychodzą do nas po energię oni przychodzą usłyszeć, kto mówi Richard Branson skruchy, lecz duet czy dobra dajemy lecimy mamy w sobie wszystko co trzeba, żeby znaleźć rozwiązanie to, że jeszcze dzisiaj nie znamy to nie znaczy żona istnieje ścisły usiądźmy Rus pulchny my się poznawczą i to rozwiązanie przyjdzie tak się buduje się autorytet przez energię przez pozytywne nastawienie przez pro aktywność przez spójność przez autentyczność, a nie przez krzyk strach przez wiarygodność skarga dokładnie przedstawił panią jako Super nianie liderów m.in. oczywiście za co lider może trafić pani na karnego jeżyka, że tak odniosę do tej nomenklatury, którą znamy z programu Super niania, gdzie no terenowa w cudzysłowie dużo mnie liderów dzieci chyba za nieświadomość najczęściej za nieświadomość co znaczy oni ja zawsze mówię, że ten odsetek psychopatów w społeczeństwie niższy niż nam się wydaje to będzie dobra wiadomość uwaga psychopatów w społeczeństwie mniej niż 1% no dobrze może na tych najwyższych szczeblach władzy tam do 5%, ale ciągle bardzo mały odsetek i większość ludzi tak naprawdę ma trudność z zarządzaniem i pracownicy skarżą się na nich nie, dlatego że są właśnie z kłopotami, bo to możemy się zdarzyło w mojej karierze przez 20 lat kilka takich osób spotkać to jest najczęściej oni wiedzą znaczy nikt ich nie nauczył bycia liderem oni nieśli przez życie złe wzorce właśnie takie pańszczyzny Folwarczny styl zarządzania nikt nie powiedział, że to nie trzeba krzyczeć, że można porozmawiać wcale nie utracić autorytetu jak powiedział też czegoś nie wiesz i to jest na mieniu są też oni często siedzą siedzimy na spotkaniu rozmawiamy często mówią o jej to ja tak mogę, ale orzeczenie w sprawie oni nie wiem będą uważali, że nie jestem szefem mówi oczywiście, że nie przy usianych tych ludzi zobaczy, że ten szacunek do siebie wrócić, więc mam wrażenie, że to jest najczęściej nie tyle właśnie brak dobrej woli tylko gdzieś tam brak wiedzy jak często mówimy brzytwy Ockhama, czyli nie ma co mnożyć Bytów ponad potrzebę to jeszcze proponuje taką brzytwę Han nona nie ma co tłumaczyć złymi intencjami zachowania, które można wytłumaczyć zwykłą bezmyślnością i to bardzo często obserwuje wspominam o tym, że jesteśmy po 2 latach pandemii im nadzieję, że kończy się ten czas raz na zawsze, ale był też taki czas, który w związku z tym, że szybko i boleśnie doświadczył spowodował, że zaczęliśmy się zastanawiać nad różnymi rzeczami przewartościować sobie swój świat wszy czy w kontekście zarządzania prowadzenia zespołu Leadership tzw. pięknym polskim słowem wskazałaby pani jakąś szczególną zdobyć tych ostatnich 2 lak tak to, że w końcu zaczęliśmy poważnie mówić o empatii i że w końcu zaczęliśmy poważnie mówić o zaufaniu i to, że chyba na nowo wrócił temat charyzmy, bo przed chwilą był zapomniany to był taki trend modny w latach dziewięćdziesiątych natomiast w stabilnej rzeczywistości nie potrzebujemy charyzmatycznych liderów potrzebujemy dobrych zarządców, którzy rozdzielą zadania monitoring kontrola ich lecimy dalej natomiast taki bardzo niestabilnej rzeczywistości potrzebujemy charyzmatycznych liderów, a charyzmatyczny lider to nie jest taki, który pierwszy dociera do celu tylko taki, który potrafi do tego celu doprowadzić jak największą liczbę osób niestosujących takich technik kija i marchewki tylko tak potrafi zainspirować i tak potrafi wzniecić ten wewnętrzny ogień ludzie idą, bo w czasach pandemii pracy głównie zdalnej ja nie mam takich narzędzi kontroli przesłanie poproszę ludzi, żeby się w grali na 8 godzinne spotkanie ja będę tutaj czujne oko Saurona przez kamera obserwowała czy ktoś pracuje jednak nastawił pranie czy ugotował obiad to musi być zaufanie i to musi być mój wewnętrzny autorytet moja charyzma, którą ludzie pójdą, bo ja nie będę w stanie przy kontrolować tego zewnętrznie to musi dziś wewnętrznie bardzo dziękuję za to podsumowaniem myślę, że to piękna puenta, a już w ogóle, zamykając do 1 zdania podkreślił raz jeszcze, że empatia jest siłą empatii bać się nie należy zdecydowanie jest w tym co nam rozwinie naszą organizację na samych naszych ludzi i powiem bez kozery wzniesie nas na wyższy poziom bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję to był spotka wysokich obcasów kolejne 4 zapraszamy w najbliższy poniedziałek wszystkie kobiety wspiera markę biżuterii jest partner podcastu o Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYSOKIE OBCASY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej! Dostęp do nagradzanych podcastów, wszystkich audycji z anteny oraz Radio TOK FM bez reklam w świątecznej zniżce.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA