REKLAMA

Pierwsza po wojnie wystawa Sztuki Nowoczesnej odbyła się w Krakowie w 1948 roku

Andymateria
Data emisji:
2022-02-20 15:00
Audycja:
Czas trwania:
13:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
pomieszczenie za salą główną jest jakby magazynem form na specjalnie dobranych modelach pokazano tam jak plastik nowoczesny pojmuje rozwiązuje elementarne zagadnienia swego artystycznego języka zagadnienia przestrzeni skali materii i ruchu no właśnie to stary tekst bardzo panie do no tak ma 70 ponad dla 1948 grudzień jesteśmy proszę państwa dość czy w dość odległym od dzisiejszego czasie jesteśmy w Krakowie i z Wandą Rottenberg historyczka krytyczka sztuki w dzisiejszej Rozwiń » Andymaterii, czyli programie sztuce w radiu TOK FM będziemy wspominać zapewne jedną z najważniejszych wystaw w Polskiej historii sztuki czy za brawurowe jestem panią do no na tamten czas była wystawa przełomowa nadeszła do historii jako jako pierwszy po wojnie man United sztuki nowoczesnej, bo wtedy walczono nowoczesność Polska miała takie ambicje, żeby region wtedy ustawę pokazać światu i samym sobie zaangażowanie to coś się określał jako modernizmu, czyli nowoczesność i dorównanie światu pod tym względem, ponieważ było poczucie zapóźnienia już wtedy przed wojną nawet bardzo chciano nadrobić te bardzo ciekawe, że właściwie wszyscy ci artyści, którzy uczestniczyli w tej wystawie, jakby przeskoczyli wojny i jako wali się tak jakby wojny nie było o 3 na pewno pani Sandu poniekąd tak były to osoby, których wiele doświadczyło absolutnie zagranicznych no, cytując większość, bo Dłubak wyszedł za flagi Bogusz wyszedł z oflagu ona 4 wyszedł z dnia śmierci ta rozdało jeździli bardzo Marek Włodarski, który wreszcie przestał ukrywać, więc byli twórcy, którzy nie wiem ja tego nie rozumiem, bo ta wojnę rzecz minęła później ja próbowałam kiedyś ten ten cel nomen rozgrywki o tym pisał zresztą Czapski jak moralnej stronie tej nowoczesność, niemniej tak było była próba budowania nowego dobrze była wojna skończyła się wycięliśmy budujemy nowe życie i nowy ład Bogusz jeszcze w oflagu rysował projekty różnych publicznych budynków, które miały stanąć w Warszawie przed 2 wojny wystawa w każdym razie nosi przydomek pierwszej stronie się ona potem się okazała potem się mówił o niej pierwsza, bo potem po przerwie na stalinizm zrobiono drugą trzecią i tak dale drugą trzecią tak naprawdę zacięta liczycie wtedy była po prostu wystawy sztuki nowoczesnej z bardzo ciekawym zestawem twórców właściwie uczestniczyli w niej wszyscy, którzy Celinę, czyli wtedy w Polsce wyjątkiem Strzemińskiego, który mówił ze, że my tych powodów nikt tego nie potrafi dzisiaj tak naprawdę zanalizować, ale właśnie mało tego to był ład wystawa to jest dla mnie ważne i ciekawe, że była to wystawa, w której byli bardzo wielu twórców utożsamiających się z budową nowego systemu, która była to wystawa skierowana do klasy Robotniczej i były tam ankiety dla klasy Robotniczej, która miała odpowiedzieć, ale rozmaite pytanie miało być były wykłady dla klasy Robotniczej, która chyba nie przychodziła jednak w le panią czy mogę na chwilę się wtrącić tak Katarzyny Kobro też nie było na tej wystawie Kobro była ciężko chora, ale nie wiem czy była zapraszana natomiast Siemiński były zapraszamy wiadomo, że odmówił, ale był Staszewski Kantor no Kantor był Morgan właściwie organizatorem tej poniekąd Cannes tylko, że nie był jej ideologiem ideologią był Mieczysław Porębski młody historyk sztuki krytyk i najmłodszy z nich wszystkich Andrzej Wróblewski lat 21 wówczas, który był historykiem sztuki i krytykiem i malarzem artystą, ale było bardzo rozmaite gromy, bo byli właśnie ci, którzy walczyli o to lepsze jutro m.in. właśnie Dłubak, który miał tam zresztą wykład czy Bogusz czy właśnie Wróblewski czy Porębski czy Jarem Janka członkini partii Alfred Lenica członek partii Ernie Rosenstein prawda to było to były osoby zaangażowane w nowy ład Wróblewski, który był na nie był członkiem partii, bo nie przyjęli, a zresztą w dalszą do tej partii aspirować później bądź stał w rozkroku co było zabawne były tam też formy przestrzenne, które się niestety nie zachowały pata, żeby pokazać wreszcie to co oni mieli w tym idea gram je w stosunki przestrzenne, a prawda on akurat wziął róży od piecyków w takich kóz i połamane i ze sobą stron dał no też użyte Wład no naprawdę bardzo wielka Awangarda w każdym razie, ale byli też tacy, kto był Jerzy Nowosielski np. Jerzy Nowosielski, który pokazał wysp na wystawie obraz wita o armii Asada m.in. ale statek też tak, ale to była bitwa Aris zabawy było zakamuflowanym obrazem poświęconym akcji Wisła przeciwko Niemkom, a więc on nie był zwolennikiem system nawiązuje do tego czym pani przed chwilą powiedziała, że to bardzo było jednak dziwne Towarzystwo nie oni się bardzo cenili nawzajem i to nie było tak, że ktoś, kto nie był zwolennikiem komunizmu był odcięty to była wystawa dotyczy egalitarna i przede wszystkim związane z jakością sztuki, ale Tchórzewski np. nie był komunistą Stażewski nie był o Wicka ski, a my bialska dokładnymi Kurski na pewno nie no właśnie nowość był był świat sztuki polskiej tamtego czasu artyści, których najmłodsze był Wróblewski, ale nie wszyscy byli około trzydziestki tylko Kantor był troszkę starszy i Kantor układał te wystawy bardzo niekonwencjonalny sposób, bo on robił ekspozycję kontekst k, który konnych, gdzie były papiery przyczepione te wystawę powtórzył później w Zachęcie moje zaproszenie i Józek Robak we współpracy z Markiem świecą, które w roku Jeff 90 tym musem z Jarosławem słuchany i oczywiście ogromnym wsparciem Andrzeja Starmacha i fundacji Nowosielskich, dlatego że większość tych obiektów kluczowych w należy do fundacji ster Machów wybita wystawa bardzo interesujący kompletnie inaczej pokazane dzisiaj, gdyby ktoś taką wystawę zrobił, a na to by powiedziano, że nie umie robić ekspozycji, ale i to też dobrze już używa pani tego magicznego słowa dzisiaj, bo nie wiadomo jak potoczyłyby się losy wystawy patrząc na to co dzieje się w Polskiej kulturze i jak jak daleko sięgają już ingerencję nie tylko obsadę instytucji, ale też to co jest pokazywane w niektórych polskich galeriach w różnych miejscach w Polsce mówiłyśmy o tym w Andymaterii to wystawa została błyskawicznie zamknięta, bo były odbył się zjazd zjednoczeniowy PPR PPS, a powstała Polska zjednoczona partia robotnicza zaraz potem zostało ogłoszone socrealizm jako obowiązkowe Nur ta wystawa oczywiście było uznane za skandaliczną in na tym tzw. publiczne eksperyment zakończono na lat 8 mniej więcej, bo mówi się, że pięćdziesiątym piątym roku został zrobiony wystawa Arsenał w Arsenale czy przeciw wojnie przeciw faszyzmowi, ale to nie była ten poziom rozważań na temat sztuki po prostu zamki odcięto skasowano naturalny nie mówię rozwój na aktualne przemiany, które odbywały w Polskiej sztuce tamtego czasu no, więc mieliśmy szansę dołączenia do awangardy świat uznano, że sztuka nowoczesna to jest coś z tych gałęzi za przeproszeniem zdegenerowanych tu kolejno start zdecydowanie nawiązywała do tych wszystkich generowanych poszukiwań zamki, jeżeli jacyś w całym sami, bo nie było dużo by surrealizm Brzozowski, który był cudowny surrealista takie, ale taki abstrakcyjny realista, który potrafił nadawać takie tytuły dobry lokaj cicho stąpa no proszę, o ile polotu istnieniem był nadzwyczajny w każdym razie była to było tak, że rzeczywiście artyści się skrzyknęli to była wystawa na rzecz, do których należy zgłosić za pośrednictwem takich zachęt oczywiście listów, że może byś się zgłosił coś takiego, bo to było wiadomo, że wszyscy wszyscy w Polsce się znali Kantor ten zażądał teraz co się stało stało się tak, że po zamknięciu tej wystawy większość twórców nie przystąpiła do centralizmu większość uczestników tej wystawy Andrzej Wróblewski próbował, ale musieli nie udało, bo jakoś nie ten nie był taki socjalizm, jakiego oczekiwano w i właściwie wszyscy oni jakby znaleźli się na marginesie i z tej historii pani do wpłynie pewna pociecha jak przyjrzymy się liście nazwisk, którą przed chwilą Anda Rottenberg wymieniała w naszym formacie audycję innym to widzimy, kto wygrał w tym starcie nie to są wszystko podręcznikowe artyści którymi z tym strych i posiadania dumne są wszystkie muzea, tyle że nie podbili świata, bo w Alba ożywiają z opóźnieniem jak Rozen Steina, że w ogóle i tak Kantor odbył, ale przedstawieniami dopiero potem z zaczęto interesować na świecie tym co malował natomiast no zabrano polskiej sztuce kawał szansy bycia rozpoznawalnym na świecie, bo w imię nadrabia się 2× nie można wejść do tej samej rzeki czy do tej samej wody może dlatego przy ziemi do głowy ta wystawa, że była to wystawa zmarnowanych szans zmarnowanych nie przez artystów tylko zmarnowanych przez system przez ustrój i przez polityków przez cenzurę wszystko to znamy pojawiało się to wielokrotnie w Polskiej historii dzisiaj to już mamy rozkwit kolejny tego zjawiska no minie jak wszystko wiadomo tylko musimy się zbroić w cierpliwość w dzisiejszej Andymaterii proszę państwo te kim wstępem od czasu do czasu będziemy państwu opowiadać o ważnych wystawach w historii polskiej sztuki tak się tutaj zakresowo z powojennej tak się tutaj zakulisowo z Wandą Rottenberg umówiłam zamilkła w tym momencie, ponieważ to jest bardzo trudne zadanie mówicie wystawach, a których się nie obejrzało ja miałem szczęście zobaczyć Mac przynajmniej tej wystawy w Zachęcie w jak mówi dzięki bardzo ofiarnej pracy tego zespołu i nie ocenionego już Jóźwika Robaka, który parę lat temu odszedł od nas, który był znawcą znawcą grupy krakowskiej pierwszej drugiej oraz tej konkretnej wystawy sztuki nowoczesnej, a który pamiętam przyszedł po wtedy pracowałam jeszcze w Instytucie sztuki pan przed naszego pokoju i zobaczył obraz i powiedział on wisi do góry nogami na rzeczywiście ciężko powiedzieć do góry nogami i nikt nie zorientował to był obraz starszy Blonde ach, co proszę spróbować swoje obrazy powiesić do góry nogami to czasami przynosi bardzo dobre skutki co powiedziawszy reklamy się z państwem do następnego tygodnia Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik antymaterii Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA