dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie, a dzisiaj zabieram państwa w do kina, ale do kina międzywojennego, bo w dzisiaj, kiedy zastanawiam jak spędzić czas czasami spada na pomysł to może byśmy wybrali do kina co grają to atak czytałam czytałem świetne recenzje zobaczmy może może należy pojawić się chwilę później, żeby uniknąć bloku reklamowego, ale z pewnością należy zaopatrzyć się w coś do picia coś do
Rozwiń »
jedzenia na miejscu pewnie pewnie prażoną kukurydzę jakiś słodzony napój gazowany to jest to co najczęściej konsumujemy, ale jak jak tak kinomani wyglądała między wojennej Polsce to zbadał pan prof. Paweł Sitkiewicz filmoznawca z Instytutu badań nad kulturą Uniwersytetu gdańskiego i swoje obserwacje swoje badania zamieścił w fascynującej książce gorączka filmowa kinomani w międzywojennej Polsce ta książka ukazała się niedawno całkiem bodaj 2019 roku nakładem wydawnictwa słowo obraz terytoria panie profesorze dzień dobry witam pana bardzo serdecznie dzień dobry witam co rozpocznijmy naszą wyprawę wycieczkę do kina w Polsce międzywojennej, czyli przede wszystkim my, kto mógł się do kina wybrać, bo przecież śnieg każdy miał w swojej okolicy kino Polska w ogóle uchodziła za kraj europejski chyba najgorzej zaginione no może tam było jakiś i może, żeby jakieś kraje, które ścigały nas w tej konkurencji, ale zasadniczo do z tym problem, a Keana oczywiście było szalenie popularną formą rozrywki, więc w niektórych częściach kraju na kresach dotarcie do kina celnie, bo tak łatwym zadaniem pamiętajmy, że były też kina obwoźne, o których dzisiaj raczej już nie znamy, które były takim fenomenem niezwykle popularnym tamtej epoce miedzi tamtych czasach wiele osób po raz pierwszy zetknęło się z kinem właśnie z naszej prowincji to kino przyjechało do widowni ani na odwrót, lecz sytuację widzieli ludzie, którzy mieszkali w dużych miastach tutaj ta oferta kinowa mogła być bardzo bogato, a w razie bardzo egzotyczna, bo ja takie wrażenie, że dzisiaj wszystkim nam pan wszystkich naszą takich szans jeśli chodzi o kwestii repertuar będzie też to samo krycie są kina studyjne, ale one są dziś takim marginesem wszystkich ojców dystrybucji, a przed wojną każde kino tak naprawdę było zupełnie inne oferowało zupełnie inne przyjemności repertuar czy innego mogło nas tam spotkać w tym kinie i inne przygody czekały na nas czekały na nas w takim kinie i to dur kina nie tylko dobór repertuaru, ale sam wybór kinach był niezwykle fascynujący, a wówczas i lata, kiedy ta kinomani dopiero się my rodziła się nad jeszcze takiej czystej postaci jest w zasadzie dwudziestolecie międzywojenne to jest już pierwsze pokolenie takiej rasowej mówi Szymanik każde zjawisko długu wcześniej, że nowe odkrywane po raz pierwszy, jeżeli spojrzeć na salę układ widowni zadziwić każdy tutaj jest uczniowi policjanci pisarzy prostytutki oficerowi uczennice wszystkie odmiany brodatych ukrytych za okularami intelektualistów robotnicy sobie ci kupcy damy z Towarzystwa krawcowe służba 1 słowem wszyscy tak rosyjski dziennikarz pisał w 1912 roku o tym kogo można było spotkać w sali kinematografu, ale czy w rzeczywistości tak było czy można je też taki pięknymi, który jak w każdym micie jest trochę prawdy zdarzało się, że na 1 szali spotykały się reprezentanci reprezentantki różnych grup społecznych, ale częściej w kinach dochodziło do pewnego rodzaju walki takich klas mniej rywali w rywalizacji między różnymi grupami widzów, a poza tym były 2 różne kina dla różnych grup widzów, więc oczywiście były eleganckie zwanych zna pałace pałac filmowe dla bogatszej lepszej widowni tam siedzieli ludzie z lepszego Towarzystwa być inaczej zachowywali się innego jeździć inne filmy oglądali inaczej taki mecz rywali, a były tak, ale po 3 dniach kicz na boczny na bardzo egzotyczne no gdzie panował rozgardiasz, gdzie można było oberwać, gdzie można było się zachowywać bardziej swobodnie tam wręcz taka lepsza widownia raczej nie zaglądała, bo zamiast mieć interes w czasie pot swobodnie czas by zapalić papierosa na sali w eleganckim nie był taksówki wykluczone, aby niektórzy przykład Chin ranking chodnika do takich bocznych i ludzie mogą rzeczywiście dojść do dostarcza różnych grup widzów na szali mamy wiele dowodów, które też, że bardzo często że, gdy dochodziło do takiego spotkania to o ile czasami nawet kończyło się lub duchami jakieś agresji czy taki właśnie bardzo radykalnych rywalizacji toteż, kiedy pan wrażenie kinomani przed wojną działała jak dzisiaj relacje między kibicami każdy wniosek bez były były rewiry były rejony i zastrzegł tych swoich rewirów każdy wiedział ktoś swój to jest inny obcy i często właśnie do dnia zauważała z jej kino robiła różne okrutne żarty widzą, które oceniła za właśnie intruzów jak intruzów, którzy wdarli się tę przestrzeń zawłaszczone przez przez inną ne grupy, a więc tak udaje się na taki moment była dużo bardziej kolorowa za dużo bardziej radykalna w porównaniu z limitami w porównaniu z tym jak to wygląda dzisiaj informacyjnie dodam, że w 1936 roku w Warszawie działało 70 kin na Śląsku 72 w poznańskim 70 lubelskie 35, ale np. województwo nowogrodzkie 14, a poleskie 13 w Pińsku największym mieście Polesie tylko 2 Iluzjon działały jeszcze, kto ile osób oglądało np. w 1930 roku w Warszawie sprzedano ponad 12,51 000 000 biletów we Lwowie prawie 4 000 000 także mamy sfor za was sporo fascynacji popularność rozumiem na kina, więc do kina idziemy chodzimy, ale czy zawsze wiemy na co do kina idziemy w NATO to też była trudna sytuacja, gdzie jesteśmy w lecie, jakby sytuacji mamy czarne mamy mecz to programy nowe są przejrzyste, a wówczas szedł tak też, że od publicystów kupowano kota worku, a więc czy, że traktor budżet wzbogaci każde kino czekało coś innego, ale te informacje nie nie nie docierały tak jak bym dzisiaj poza tym w kinach stosowali różne i czyste zagrania, żeby przyciągnąć do mnie do swojego kina, więc być reklama nie była rzetelna reklama często była w oszukańczych wręcz nie kłamliwa z nich bardzo można było wierzyć część ją za bardzo można było wierzyć reklamom prasowym Lu odkrycie konserwa, jaka to statutowa one też w czasie, kiedy nie było internetu ład dużo mniej być wydajna wydolna zięć na to wszystko obarczone ryzykiem, więc jeśli chodzi o repertuar to dużym stopniu hazard oczywiście były filmy, które za takie, które dotyczy dała sława i zawiera bardzo chcieliśmy zobaczyć, bo dziś Stali w prasie to są jakieś wielkie przeboje to często o nie widzi nic na temat filmu, który ci, gdzie jest Romę wysoka komedia czy sami kierowali się z wykonawcami mycie zrobimy wszystko dziś dziesiątej leży 45, otaczając konsultowaliśmy swoje poglądy z poglądami innych kino maniaków zaprawdę, sami wiemy dużo inny dzień go, że mamy czas no nie widziano absolutnie, nic więc wszystko było dużo bardziej też docisku większą niespodzianką nic też wiązało się, że bardzo gwałtownymi emocjami czy okazywały się niż zupełnie inny niż widownia się spodziewałam zbyt gwizdy było rzucanie zmień ekran jakimiś nie rdzenia przyniesionym do tego nabyło były awantury było żądanie zwrotu już czy nie zwrotu pieniędzy byłyby były awantury, że z obsługą zwłaszcza, gdy do widownia poczuła się oszukana, gdy dotyczy reklama by zobaczyć innego w zakresie wrócimy do kinomani przedwojennej po informacjach Radia TOK FM pan prof. Paweł Sitkiewicz filmoznawca z Instytutu badań nad kulturą i Uniwersytet Gdański państwa moim gościem rozmawiamy o kinomani w międzywojennej Polsce, a polecam państwu także książkę pana profesora zatytułowaną gorączka filmowa książka ukazała się nakładem wydawnictwa słowo obraz terytoria informację o dziesiątej 20, a po informacjach wracamy do programu off czarek wracamy do kinomani międzywojennej Polsce gorączkę filmowa to tytuł książki pana prof. Pawła Witkiewicza filmoznawcy Uniwersytetu gdańskiego przedwojenne kina różne różnice za ten zły salki albo wspaniałe pałace czy kino to była rozrywka dostępna dla każdego myślę sobie ocenach biletów zastanawia się jak ceny biletów się i wyglądały w stosunku do zarobków średni roku czy w ogóle Die czy była dostępna rozrywka czy i tak nie trzeba pamiętać, że społeczeństwo dwudziestolecia międzywojennego był bardzo biedne myślę, że mamy jak też wiele lat Mjanmy wyobrażenie na temat tego jak żyło się dwudziestolecie międzywojenne graczy jeśli już chyba taka piękna elegancka pokazał akt Sikorski Belle epoque ryb pamiętam tych pięknych kreacja aktora wspaniały jakiś osiągnięciach artystycznych, ale też ty epoka czy to zgodna to kryzysu ekonomicznego pokazały wyniki z mniejszym powojennych epoka odbudowywania państwowości właściwy krok po kroku w tym przeszkadzają pizzy czy wszyscy nadciągający jeźdźca apokalipsy, bo ta się ten świat skończy się dość gwałtownie, o czym pamiętamy z historii, więc oczywiście no jest uprzywilejowana elita to mokre może sobie chodzić do eleganckich kin 8 codziennie, ale większość obywateli stać na takie regularne rzeczy w kinach od 3 widzowie ratują się jak mogą tam skala ciągle była naprawdę duża to dzień tak od 0zł do kilku złotych za bilet kilka złotych to jest jakaś loża w eleganckim jakiś złoty przed wojną no to było tak jak odpowiedni dom kilkudziesięciu złotych ucieszy, ale trzeba pamiętać, że TETA skala zarobków z ewidencji środków zupełnie inne, gdzie utrzymywali się miesięcznie za za sumę tak skromne rzecz i wcześnie historycy zastanawiają się jak można było przeżyć, więc widzowie zamożni ratowali się z Chinami nie dla żołnierzy kinami parafialnymi były też szans organizowane specjalnie dla bezrobotnych dla najuboższych warstw społeczeństwa był taki de takie kina właśnie od rzędnej niektóre pośredniaki, gdzie można było dostać za 25gr za bilet, gdzie repertuar był okropny czas na się rwała można było wrócić do domu z jakimiś tam kluskami, jaką mnie, że można było też obliczem czy czyta jeszcze, ale obyło się rozległy wpisane w ten w ten sport dziękuję dzisiaj ceny biletów kształtowały się na poziomie jak zwykłych kinach 150gr do złotówki zaś od miejsca tak by były lepsze miejsca do takich jak samolotach najlepsze miejsca były droższe te gorsze miejsca aż były tańsze albo też takie ekskluzywne kina plenerowe kina z wygodnymi lożami różnym takimi udogodnieniami no czas trzeba było nawet kilka złotych zapłacić i znamy tych relacji rzecz BOŚ widzowie woleli odkładać pieniądze, żeby nie raz miesiącu pójść do takiego eleganckiego kina oddycha się w klimatyzowanym powietrze zobaczyć film z nowej kopii jak tego zażyczy luksusu niż np. chodzić co tydzień do jakiegoś podrzędnego kina, gdzie właśnie kim się z Wałcza przebywać projekt czy oczywiście strasznie wszystkich my cytował, więc to była to powszechna rozrywka dostępna z chęcią dla każdej grupy społecznej, ale wielu kinomanów ciało naprawdę ratować sprytem oszczędnościami żeby, żeby rośnie regularnie korzystać z tej sztuki filmowej pasji właśnie filmu pasja, ale kino to dla niektórych także bardzo zły wpływ nie tylko na dzieci młodzież, ale generalnie na kondycję moralną człowieka z drugiej strony kino, toteż miejsce, gdzie w tę kondycję moralną można ćwiczyć przychodzą z odpowiednim partnerem partnerką no takie, że z z uczestników zamieszek nie, więc jest dziś gotujący robot patrzył na dzieci, które są przedstawiane smartfonów od pierwszych niemalże dni życia uczą się obsługiwać urządzenie szybciej niż dorośli zastanawiamy się, w jakich ludzi wzrost nie wiemy musi minąć jeszcze nie dziś dostać się dowiedzieli czy czy to to jest takie wychowanie na zgubę ich czy może wniosek z tego jakieś korzyści część dokładnie tak wąskim pasie w dwudziestoleciu międzywojennym od tak naprawdę to było PiS-ie pokolenie ludzi, którzy dostali ski od małego, bo wcześniej okrętu tytułu niż dorośli zetknęli się z kinem czy inaczej przeżywali firmy inaczej podchodzić do Chin, a w tym pokoleniu są ludzie, którzy od najmłodszych lat obcują z wznawia się co teraz z nimi będzie czy to jest szkoła zbrodniczy rosną z z tych ludzi tak wychowanych na kinie ani przystąpi albo ludzie chorzy psychicznie czy postaci nie może kinu czegoś nauczyły 1, gdzie wyrośnie z tego nowy obywatel tego nie da się jeszcze grać przewidzieć, a więc okazało się, że wszystkie lęki były na wyrost chcieć pyta tata zliczania zagrożeń była bardzo długa nasi radni ludzi dzieci młodzież stracą wzrok, że nauczą się w ski tego co najgorsze tak rosną właśnie złodziejaszków przestępców nie będą szanować starszych nie będą myć zębów ruszy szkoła mogła być tak naprawdę uczciło lekcją no i życia chciał też drugi aspekty życia obyczajowego, bo i kina nie było tylko nie stalibyśmy Nowin w czasach, kiedy nie było niem dyskotek, kiedy nie było klubu w dzisiejszym rozumieniu tego słowa nabył wielofunkcyjne do kin poszło na randkę i nabyły takim się w zasadzie im laboratoria ami przemian obyczajowych, kiedy tam też to panu nowe wzorce o obyczajowości co oczywiście dla ludzi młodych młodszych osób wspaniałe, że wreszcie mieć do tego można było zaprosić dziewczynę po przebywać razem bez czy Woicki bez obecności rodziców właśnie można testować nowe zachowania, ale uczycie ludzi starej daty to było to absurd skandal, że chłopak dziewczyna źle poznali razem się z opinią trzyma rękę jej kolan nie ona nie protestuje trzeci uważano, że jeśli za prostytutki, a jakich kupi bilet też mogę wam możność przegrana dla dla życia już od razu lepiej od nas jakieś ochronki, a dziś tutaj nowa takim starciu 2 porządków 2 systemów myślenia, a kina właśnie był taki kuratorami i laboratoriami nowych zachowań nowych rytuałów życia codziennego okazało się, że dziś ci czy patrzymy tamte czasy Dimy to był czas miecze chętnie byśmy my tam z czasów wrócili wtedy byli ludzie wtedy były wzorce moralności, ale czas uważano, że obserwuje jakiś totalny upadek czy odwieczna historia kiedyś było lepiej, ale także ówczesne sex Work Arki dzisiaj tak powiedzieli traktowały kino jako atrakcyjne miejsce szczególnie w miesiącach wiosenno jesienno-zimowych, ale też główki bezpieczniej problem tak no prostytucja była kimś bliskim masowym dwudziestoleciu międzywojennym to tani masowy w Warszawie kilkadziesiąt tysięcy dziewcząt tu czują się z konstytucją nie np. do przypadku inne to wiem zawodowo konstytucji do bardzo od bardzo tanie, że rynki stuka kosztowała taka inwestycja kosztowała tyle co kg cebuli tym się sobie trudną drogę do obrazu rzeczywiście było pochodną biedy kryzysu tego, że właścicielka nie miała wykształcenia się ze wsi do miasta działce co robić jest spadały właśnie w to tułaczki i 30 i oczywiście straszne i Dudzicz wpisane w kult przemocy z dnia codziennego kina notowały jako schron, bo Bóg nie był taki miejscami publicznymi uczestniczyliście był ścigany konstytucja była nielegalna dzisiaj wszystko było obarczone takim myśleniem szczęśliwie i takim stwarzały, bo w szczególności korzystanie z usług prostytutek, ale one być ścigany za za to co robią nie mogły podchodzi do dworca mógł podchodzi do wielu różnych instytucji nie do różnych budynków miejsc były radykalnie ścigane, a Chiny, choć było 100 punktów to się pojawić nowe zapoznać dzieci też Ośnie nawet jakiś taki radykalny sytuacja finalizować ciąży akcję, a antycznych, choć zupełnie inny aspekt, lecz tej czy ten tekst właśnie po pracy sex Work szereg i oczywiście tego słowa, chociaż nieużywaną i wiele czy prostytucją, że możemy się swojej swoistą tracą aż 4 godziny na dobę teścia być troszeczkę tej ucieczki od rzeczywistości od od tych przemoc Sieczin był jedynym miejscem, gdzie mogła pójść mogła odetchnąć, ale prośba napiętnowana to i nie było dla niej ucieczki pojawia się w kinie, ale dotąd zdradza i zostać dochodziło do różnych nieprzyjemnych nie czyta albo ich na również służyły w tym tym celom wrócimy do naszej rozmowy o kinomani międzywojennej Polsce po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pan prof. Paweł Sitkiewicz informację o godzinie 1040 po informacjach wracamy pan prof. Paweł Sitkiewicz topowej opowiadał kinomani w międzywojennej Polsce więcej informacji znajdą państwo w książce pana profesora zatytułowanej gorączka filmowa książka ukazała się nakładem wydawnictwa słowo obraz terytoria przeskoczy trochę panie profesorze w tylko świnie siedzą w kinie pewnie nasi słuchacze słuchaczki słyszeli to hasło, które z racji tego, że okupanci czerpali korzyści z wyświetlaniem filmów w okupowanej Warszawie to w ten sposób tym hasłem odstraszania czy też sugerowano, że chodzenie do kina nie jest czymś co prawdziwy Polak prawdziwy patriota czynić powinien, a było w rzeczywistości z tymi świniami, które siedziały lub nie siedział w kinie i właśnie dlatego to hasło okaże się zwycięski do dzisiaj pamiętamy jak przez książkę, przygotowując przejrzy książki omawiałem z ostatnimi świadkami tamtej epoki, którzy byli w kinie przed wojną Aldo Quest latach okupacji i kilka razy zapytałem tak tak płyną z groźnie właśnie o chodzenie do kina z okupacji tej pani powiedziałam jak to, czego pan Bóg zamiast pytać też musi pan chyba wiedzieć, że za chodzenie do kina siły w latach okupacji morza głos głos goli źródła mówią coś innego oczy czytelnik jest piękny czy już bardzo trwały rzeczywiście były intensywne akcję obsadzania ludziom właśnie chodzenia do kina, ale jak słyszę ogromną popularnością z latach niemieckiej okupacji i wiele źródeł dowodzi tego czy ta akcja była słuszna akcja, bo faktycznie takie pieniądze z i organizacji seansów filmowych konsumowali Niemcy i Piszu ma no dofinansowanie machiny niemieckiej machiny wojennej, więc karta ta misja była aktywna jest słuszna ale, ale ostatnio nieskuteczni kina pękały wszak tamtych latach i oczywiście to pytanie co zrobić czy tak to mówi o ówczesnych maksymalnych, ale się tu nie ma być Jasnej recepty ile i był ostatnią osobą, która byłaby skłonna potępić tych, którzy chodzili do kina czasach okupacji, kiedy mieli dzisiaj są też wie co świnie wyglądały wtedy panie profesorze rozważać czy oglądały albo albo firmy niemieckie roślinne, które Niemcy dopuścić do dystrybucji wysokiej na polskich firm i nikt nie czy jak stworzyć taką listę filmów polskiej produkcji, które są politycznie neutralne które, które nie budzą kontrowersji z osób oczywiście ministerstwa propagandy można było obejrzeć, zwłaszcza polskie komedie nawet te, które nie traciły przed wybuchem wojny na polskie, ale między nimi w tekście jak odpowiedź wojny film, który został w tym czasie dokończony i przekazane do dystrybucji właśnie przez władze okupacyjne i dzień 3 i tata to skala repertuarowe była dość szeroka, więc nic więc, że problem jednak dzisiejsze także polskich i akt można ostatnia okazja, żeby zobaczyć Polski w licznych zniżka ucieczki przed tym koszmarem i okupacji, a na nim jakiejś racji to najbardziej lubię takie rzeczy, którzy szli do kina i lata okupacji, że przerwa Sun, żeby rzucić cuchnącą bombę, żeby nie bardzo zrzucić jakieś, ale po napisach rozumiem, a ponieważ, ale na ogół tylko napis, tak więc media czy do tego kina obejrzeli sobie całe 5 mając czyste sumienie, że ci tutaj do pracy czy tutaj, bo niewiele pracy czy tutaj stać z okupantem włączyć rzecz jasna napisy to z przebywali szans wychodzić jeszcze koniec kina sztuki przed gablotę też to sami, ale tak krzyczy i owca cała, a też pamiętać, że wielu rzeczy to hasło, które może paść tylko mieć w kinie, że nie wolno chodzić na 2 osób, które w dużym stopniu dług popularnych również, że w Warszawie powinno zapłacić teraz często mogą dotarło, gdzie źle mówi o tym, że może gdzieś po wojnie, że tylko świnie siedzą w kinie Beach dzień ale dlaczego wasz dziękujemy, że nie można było chodzić do do kina i w których miastach nie było właśnie tutaj takiej aury potępienia, więc te zresztą nić z drugiej strony rzeczywiście, która jest zawsze bardziej bardziej złożona, ale wchodzenie do kina, bo niebezpiecznie, więc trzeba szyć ryzykiem, bo były takie by oddziały szturmowe dzieci ze sławy, które nie i czworga były lata Ricardo no widzów stojących przed czy Kimem nie albo no i śluz wtedy jakieś takie okrutne żarty tym, którzy zakupili bilety do kina to, żeby ostrzec także, że dobra to, że to, ale pamiętać że państwo podziemne jeśli państwo podziemne nie śpi po napisach rozrzucić ulotki albo oblewa kwasem ewentualnie tych pionierów hipisów też skrócić im włosy rozmawiam jeszcze bardzo interesującą wątku, który śpiewa pana książce, czyli te by przejście technologiczne od kina niemego kina z napisami co też jest fascynujący bo jakie napisy dawać w jakim języku w jakim momencie i jakie umieszczać, żeby nie zajmowały co połowę planu przez przejście technologiczne do dźwięku tak, czyli przechodzimy od, a czasami dialogów na żywo często granej muzyki do właśnie do dźwięku teraz ten dźwięk zmienia całkowicie to w jaki sposób kino jest pojmowane czy przyjmowane niektórzy uważali, że rzecz, że dźwięk w kinie zabije kino także stworzy taki chętni i teatr na ekranie, ale pamiętajmy też, kiedy pojawia się dzieci w kinie dzięki to jest tak o w Ameryce też 12627 proc z ciągnika dotarł do tak czy ciąg dziękował też do Polski w małym opóźnieniem dziś najwięcej 3031 już epoka wielkiego kryzysu to było nieszczęście dla całego przemysłu filmowego w tym przemyśle staną na nogi okazuje się życia zmieni to, które produkcji filmu przecież, żeby zmienić cały wystrój kina, żeby jak wiele miejsc nie nadaje się do wyświetlania filmów, bo szans zanotować głośników albo jakaś potworna akustyka i nic słychać też te aparatura dźwiękowa była pociąć początkowo rada bardzo bardzo kosztowna, więc z jego strony pojawia się nowa myśl zgłasza Ameryka przestaje produkować filmy nie ma w Polsce bardzo nie ma gdzie wyświetlanych filmów dziękował też, ale dziś jeździliśmy też do końca wiadomo jak w ogóle my wyświetlaczy albo innego mówi po angielsku zresztą co zrobić, żeby widzowie tak jak im zrozumieć i nie było jakiś 1 prostego rozwiązania jest jak pokonać tę przeszkodę, więc początek lat trzydziestych to jest potworny galimatias właśnie związane z częścią swej Formuły szlachetnej Formuły kina niemego do tej, jakiej dzisiaj nowoczesne i radykalnie inny podmiot na wdzięk tego co się oczywiście udało nie do końca się do końca po tak to do końca istnienia drugiej Rzeczypospolitej Rzeczypospolitej wyświetlano jeśli zaś na prowincji filmy nieme działały jeszcze kina nie ma w zasadzie było zwykłe złoty komuś co się dzieje w cywilizowanym świecie inni Unii i wysypano tłuczniem niemych ta tradycja skończyła się niemalże z roku na rok, a w Polsce jakoś sobie jeszcze dziś na marginesie funkcjonowała, ale wydaje się, że jakby byłyby tak międzywojenna Polska do końca nie dała sobie rady z sianem człon dziękował też być firm polskich filmach, które powstawały tamtym okresie strasznie Tatra stocznie kabaretowe sceniczne i myślę, że do końca zrobiono lekcje przy obu dźwiękowego tyczki troszeczkę 1 nogą po stronie dawniej tradycja drugą nogą po stronie tej nowej Formuły, zanim film się rozpoczął to mieliśmy coś co dzisiaj znamy blokiem reklamowym co można było zobaczyć przed filmem to samo co dzisiaj nawet, więc to będziemy się do kina mówimy nie mogę się do naszych reklam niż smak wytrzymalsze tych czy Millera chce wreszcie skończyć i może sprzeda się kiedyś takiej myśli, że chcieli tego nie było jak kiedyś, bo od kina Challenge, bo jedzenia w kinie, gdyż nie było thrillerów nie było reklam wszystko było zaś akt, a nawet gorzej czy ściągnie też się męczyć na nas byśmy ten reklamy w tym tzw. pozytywu, czyli takiego slajdy z reklamami potem były anonimowe potem były w ciele, a wczoraj, że thrillery te z dwudziestolecia międzywojennego były gorsze niż dzisiejsze, iż są dynamiczne krótkie nauczyciele przykład, a jesteś też okazję widzieć ci przyznajemy El-Erian tę przyjemność są strasznie długie, ale proszę zdradzać całość filmu pokazać zawitać w kinie, który ma jakiś tam kryminalny wątek i reklamy też były dużo mniej dynamiczne, a właśnie klika filmowano starsi pamiętają Lou teraz też się pan kroniki filmowe czy również się tak skończyć no ale dodajmy, że w dwudziestoleciu międzywojennym często bardzo działa w Polsce, lecz mało dróg tak rzadka atrakcja kolei, więc okej w Warszawie dało się koniki zmieniać w miarę regularnie to poproszę czeka, ale np. prowincji to co roku pół roku wyświetlacz jedno konik obowiązek wydania kroniki, więc ktoś załatwi elektronika jest od miesięcy w Śląsku tutaj żyć nowe wojny nowe liczne nowe wydarzenia na świecie nowe jakieś Report rewolucyjne wydarzenia i dzisiaj w Mińsku sobie okazywano nadal Kronika jakoś sprzed roku przed każdym sankcji do do znudzenia, więc to będę Virtual, który jest śmiertelny, gdyby rząd nigdy jeśli zajął się tejże, więc trzeba troszeczkę wyczerpie czasie tutaj mentalnie przygotować sieć do NATO do tego właściwego Sands albo też filmy, które obniżały podatki, które płacili właściciele kin teatrów właśnie opłacało się wykluczać Polsce, gdyby to, że były ulgi podatkowe dla kin, które czytamy w inny Polski wobec polskich filmów dwudziestolecie międzywojenne tak, bo utrudnia absurd, żeby interesu środki finansowe z takim małym Kruczek prawny sprawił, że poetyckie filmy to pamiętamy, które są czysto wspaniała w ogóle mogły powstać też opłacało się właśnie nim kręcić filmy krótkometrażowe artystyczne albo u światowej to jest taki przekręt że, że przez firmy kręciły takie takie jakieś rankingi pokazywały polskie zabytki, że albo polską przyrodę Polski folklor i dogadywały się firmy firmy i mężami, którzy właścicielami, którzy pokazywali filmy przed głównym szansę to, żeby no uzyskać ten to ulgę podatkową, jaki był naprawdę gnębiony jest strasznie wysokimi podatkami jest, lecz międzywojenny no ale ta nieszczęsna publiczność musiała oglądać, więc obecnie państwo widzicie do kina należy ten cierpi, ale potem w dacie od metrażu ska, że pokazuje Love na polu to jest Polski od lat potem oglądać jakąś starą kronikę te mogą być jeszcze jakiś jakieś reklamy tutaj o dreszcze rozpoczyna się do 15 minutach zrywa się taśma i choćby nie chodzi i operator trzeba się wypisać się czerwone mają żydowskie, tak więc no te szanse do dużo bardziej dzicz zawodne często dla widzów o mocnych nart, a np. okazywało się na końcu, że ktoś kupił zdartą kopiejek goście kina nie ma końcówki rzymskiego tak, na który wszyscy czekają do siana awantura, a czasami widzę wielu dochodzi do wniosku no i tak już jest pokazem filmów trzeba się po prostu z tym pogodzić tych wątków w międzywojennej czy kinomani, więc wojny Polsce znajdą państwo więcej w książce pana profesora zatytułowanej gorączka filmowa wydanej przez wydawnictwo słowo obraz terytoria pan prof. Paweł Sitkiewicz filmoznawca z Instytutu badań nad kulturą Uniwersytetu gdańskiego był państwa moim gościem dziękuję serdecznie informacje o informację już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
23:29 W studio: prof. Ewa Bartnik
-
37:16 W studio: dr Sławomir Nowak (botanik)
-
-
38:21 W studio: prof. Inga Iwasiów
-
22:38 W studio: prof. Wojciech Szafrański
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
03.10.2023 09:00 EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka14:57 W studio: prof. Adam Mariański
-
-
03.10.2023 10:00 Pod dyktando
-
03.10.2023 11:00 OFF Czarek23:29 W studio: prof. Ewa Bartnik
-
-
03.10.2023 10:00 OFF Czarek37:16 W studio: dr Sławomir Nowak (botanik)
-
03.10.2023 17:20 Wywiad Polityczny13:39 W studio: prof. Andrzej Rychard
-
03.10.2023 17:40 Wywiad Polityczny13:26 W studio: Patryk Michalski
-
-
03.10.2023 13:40 Połączenie12:27 W studio: Piotr Andrusieczko
-
03.10.2023 14:00 Pod dyktando
-
03.10.2023 12:00 A teraz na poważnie10:31 W studio: dr Krzysztof Śmiszek
-
03.10.2023 11:40 Kultura Osobista13:25 W studio: dr Magdalena Furmanik-Kowalska
-
03.10.2023 14:00 Połączenie07:54 W studio: dr Dominik Hejj
-
03.10.2023 14:20 Połączenie07:40 W studio: Wojciech Wojtasiewicz
-
-
03.10.2023 14:40 Raport Gospodarczy13:06 W studio: Marcin Krasoń
-
-
03.10.2023 15:40 Światopodgląd12:14 W studio: Konrad Siemaszko
-
03.10.2023 16:59 Techstorie36:16 TYLKO W INTERNECIE
-
03.10.2023 12:20 A teraz na poważnie13:09 W studio: Gabe Wilczyńska
-
03.10.2023 16:20 Światopodgląd11:56 W studio: Tomasz Bielecki
-
-
03.10.2023 16:00 Światopodgląd11:14 W studio: Łukasz Zboralski
-
-
03.10.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu14:55 W studio: Adam Pawlukiewicz
-
03.10.2023 18:40 TOK36005:36 W studio: Szymon Jadczak
-
03.10.2023 18:44 Gościnnie: Nowa Europa Wschodnia29:43
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL