REKLAMA

"To jest jak u Kafki - są zarzuty, ale ich nie ma. Nie zostałem o nic obwiniony"

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-02-21 11:40
Audycja:
Czas trwania:
15:48 min.
Udostępnij:

Zarząd województwa Małopolskiego chce odwołać Krzysztofa Głuchowskiego, dyrektora Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. W jego obronie stanął zespół i środowisko teatralne w Polsce i na świecie. W akcję protestacyjną włączyli się również mieszkańcy Krakowa.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska teatr jest nasz przekonuje zespół teatru imienia Słowackiego w Krakowie, który stoi murem za dyrektorem Krzysztofem Głuchowskim, którego chce odwołać zarząd województwa małopolskiego akcję protestacyjną włączyli się także mieszkańcy nie tylko Krakowa włączyły się także teatry w całej Polsce artyści po spektaklach czytają listy poparcia dla teatru i dla samego Krzysztofa Głuchowskiego, który dzisiaj gościem Rozwiń » kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry pani, że państwo spodziewał się pan takiego poruszenia po tym, jak władze Małopolski zaczęły procedurę odwoływania pana funkcji dyrektora o niej przyznam szczerze to jest dosyć trudne dla mnie, ponieważ od paru dni wysłuchuje, jakby tekstów czy umów, które zazwyczaj nie słyszy się na swoim pogrzebie prawda, więc tak byłem pt. żart oczywiście jest to coś niesamowitego jestem głęboko poruszony, ponieważ pierwszy raz, a jestem w branży praktycznie od roku dziewięćdziesiątego pierwsza po osiemdziesiątym dziewiątym roku mamy taką jedność środowiska taki w zasadzie rozproszone Kongres kultury, ponieważ sprawa rzeczywiście bardzo ważna nie chodzi o moje stanowisko stołek czy też teatr Słowackiego tylko wydaje, że chodzi o rzeczy zdecydowanie wolniej ważniejszą czy w ogóle o konstytucji RP i wolność wypowiedzi artystycznej oraz niezależność instytucji kultury to właśnie w tej chwili usiłuje nam odebrać tak powiedział pan tej jedności środowiska poruszający dla mnie szczególnie był protest armatorów starego teatru w Krakowie, bo to jest zespół, który ma doświadczenie w sytuacjach niezwykle trudnych refundowanych przez władze tak to jest jeszcze dodatkowo tutaj u nas w Krakowie jeszcze głębsza sprawa, ponieważ teraz kiedyś były 1 teatrem ona się rozeszły 60 tych latach, kiedy powstał właśnie teatru ta zaś został nadal teatr Słowackiego, a z niego narodził się teatr stary i to jest po prostu ta przeszłość, która wiąże te zespoły te teatry jest bardzo głęboka i przez tyle lat teatry były w zasadzie oddzielne i nagle dzisiaj po prostu aktorzy starego Narodowego teatru stają murem za aktorami teatru Słowackiego to jest dla nas bardzo ważne wzruszające niesamowite jesteśmy za to bardzo wdzięczni, bo to jest też trzeba przyznać, że to jest narodowa instytucja kultury w no właśnie w patrzymy, kto popiera protest to są oczywiście widzowie mieszkańcy aktorzy tak jak powiedzieliśmy wielu teatrów w Polsce, ale popierają pana również politycy opozycji wstawiają się za panem za teatrem jak myśli to może pomóc sprawie czy zaszkodzić myśli nie zajmujemy polityką to cały czas powtarzam w tym co robi teatr polskiego samego początku nie ma polityki Dziady to jest przedstawienie, w którym niektórzy politycy lub też ich akolici w jaki sposób się dojrzeli do dodatku nie widzą tego przedstawienia jest największym w ogóle nieporozumieniem chyba jakiś rodzaj skrzywienia psychicznego po prostu mamy do czynienia z aferą, która została rozdmuchana to znaczy też bardzo niestety symptomatyczne podobne do sześćdziesiątego siódmego i sześćdziesiątego ósmego roku w zasadzie takie totalne dzierżawi przecież Dziady miał premierę w listopadzie 67 marca zdjęto dyrektora 68 wszyscy pamiętamy historycznie, więc każdy ma prawo zajmować stanowisko natomiast strat ani nie prosi polityków o to ani się polityką nie zajmuje my bronimy przede wszystkim wartość jesteśmy w innym miejscu, więc nie wiem czy to może pomóc czy zaszkodzić nie roztrząsa tego w ogóle w tej chwili sytuacja na tyle dramatyczna, bo dotyczy ponad 200 osób, które współpracują też pracują w samym teatrze etatowych pracowników blisko 200 osób przepraszam i drugie tyle współpracujących, którzy czują się zagrożeni po prostu czują się, że ta passa dobra tego teatru, jaka jest w tej chwili oraz miejsce pracy zostanie przerwane z powodu właśnie decyzje politycznego nie nie oszukujmy się w wspomniał pan rok sześćdziesiąty ósmy zdjęcie Dziadów Kazimierza Dejmka wtedy władze UE nie zdawały sobie chyba jednak do końca sprawy reakcje ludzi trochę się to wszystko wymknęło wtedy spod kontroli, a dzisiaj pan myśli to jest przez władze akcja kontrolowana czy się jednak niespodziewaną, że świat sztuki kultury w Polsce powie tak głośne nie myślę, że kompletnie niespodziewana to znaczy myślano, że sobie można wrzucić coś na stronie Małopolska i żeśmy nie odwołuje się ze wdraża procedurę bo, bo jestem skromnym dyrektorem nie chce się podporządkować na zasadzie sprawdzania może się nawrócić i nie spodziewano się takiej reakcji teraz nastąpiła natychmiast to znaczy konsolidacja nastąpiła w czwartek wieczorem potem przez cały weekend to narastało narasta nadal to nie jest koniec w zasadzie początek tras włączyły się to media nie tylko Polski, ale również zagraniczne drwi, że za chwilę, bo przecież dostaje mnóstwo listów SMS-ów z pytaniem co się tam dzieje od wielu instytucji zagranicznych i to od nowego Jorku do Australii do Korei czy po prostu pytają dyrektorzy wielkich teatrów kuratorzy wielkich festiwali to za chwilę będzie sprawa międzynarodowa to tak naprawdę duża międzynarodowa, bo też dosyć mocno poruszające, że w dzisiejszych czasach można odwołać dyrektora za nieprawomyślne spektakl w wolnym demokratycznym kraju nic nie wiem myślę, że osoby, których autorami tego pomysłu kompletnie zdawały sobie sprawę co robią no właśnie tak się zastanawiałam czy to co teraz się dzieje jest dowodem na delikatnie mówiąc nie rozsądek czy czy jednak arogancję władzy ja bym tego tak nazwał znaczenie nikt nawet używać epitetów myślę, że problem, który dotyka od paru lat dotyczy nie tylko tego środowiska, ale przede wszystkim środowiska polityków polega na tym, że inne z rządzić ministrach rodzaj cynicznej gry i strach oni wszyscy czy my wszyscy, bo ja nie chcę się z tego wyłączać wszyscy wszystkich się boją to znaczy żyjemy w jakimś pandemonium strachu po prostu stosujemy autocenzury, bo to może komuś nie spodobać ktoś kogoś naciska kompletnie bez żadnych konsekwencji, bo na świat zwolni bombarduje telefonami, że to musi coś tak zrobić więcej ktoś pod naciskiem coś z tym robi nagle okazuje się, że nie może sobie z tym poradzić, ponieważ jest twarzą tego tej sytuacji już wtedy ten, kto już nie dzwoni tylko mówi prosto nabroił weź prawda masz problem Dayli strach zarządza nami wszystkimi czas z tym skończyć naprawdę w społeczeństwach demokratycznych demokracja nie polega na zarządzaniu strachem demokracja nie polega na tym, że my wybieramy jakiś przedstawicieli narodu, którzy są potem dla nas panami i mogą nam narzucić własną interpretację strachu i życia społecznego to jest kompletne odwrócenie demokracji może trzeba sięgnąć do podręczników i poczytać czym była demokracja ateńska bardzo wiele wiele powie to politykom w ogóle o tym jak i wtedy rozliczało tego niewykonania czy też nadmiernego organizowania ludziom życia i jest politycy nie są od tego, żeby nami rządzić politycy są sprawnego zarządzania, a nie od rządzenia ludźmi to po pierwsze, a po drugie na pewno nie są od ingerowania i to gwarantuje konstytucja wypowiedź artystyczną to już w ogóle powinni się od tego daleka trzymać co najmniej do tego uprawnieni i wracając do Dziadów sześćdziesiątego ósmego roku wyrazy wsparcia przesłał panu m.in. Paweł Dejmek wnuk Kazimierza Dejmka jak pan zareagował na ten list zacytuję może fragment Paweł Dejmek pisze tak mamy jednak szczerą nadzieję, że ludzie, którzy kreują się na bohaterów w walce o wolność słowa za czasów komunizmu dzisiaj nie będą hipokrytami nie będą aż tak głęboko wnikać wolność artystycznego przekazu jest to, o czym pan przed chwilą mówił on jest bardzo wzruszające podziękowałem panu Pawłowi odrazą opublikowaliśmy oczywiście ten jest on starać już bardzo powszechnie publikowanych wszędzie, bo to jest znamienna sytuacja niestety na też mam taką nadzieję to znaczy też mam taką nadzieję, że ktoś pamięta, bo przecież to nie jest ta sam, że wtedy Polski nie było de facto nabyliśmy kraju dosyć upiornym komunistycznymi takie zachowanie, które było głębokim gwałtem na kulturze jednocześnie do było ono przy czym jakąś pewnego rodzaju normą, niemniej jak pamiętamy co się z tym stało to znaczy czy ktoś dzisiaj pamięta Gomułka, czego innego czy ten karykaturalny człowiek jest pamiętany z czegokolwiek innego niż tylko z tego, że zdjął Dziady wyrzucił dymka z pracy nikt nie potrafi przytoczyć niczego innego co zrobił towarzysz Wiesław po prostu, więc to jest coś, że ciągle politycy nawet z Zachodem kraju nawet w demokracji nie wyciągają nie wiem może nie uczą się historii może rzeczywiście trzeba jakoś wesprzeć ten przedmiot Niewiem może uważali na lekcjach może nie mieli czasu może robić karierę polityczną już od liceum zamiast po prostu uczyć się na błędach krótko mówiąc, a przede wszystkim wiedzieć to jest demokracja demokracja to podstawa konstytucja to podstawa wróćmy jeszcze do zarzutów, jakie wobec pana są kierowane wg władz Małopolski w kierowanym przez pana teatrze miało dojść do naruszenia przepisów w zakresie stosowania ustawy prawo zamówień publicznych miał pan także wystawiać nasz bank jak cytuje oczywiście dobre imię teatru czy w jaki sposób pan będzie się starał się zarzut odeprzeć jeśli np. zostanie pan oficjalnie wezwany przez jakąś nazwijmy to instancje wyższe to znaczy tak to jest jak w kawce to znaczy są jakieś zarzuty, ale nie ma prawa, czyli nie zostały postawione ja nie zostałem oni obwiniony przez żadną instancję nawet przez oko przez to kontrolerzy przez audyt, ponieważ tam jest wyraźnie napisane, że mogło dojść na nieprawidłowości, ale trzeba wyjaśnić, ponieważ procedura przetargowa w 1 przypadku przetargu sprzątanie została zmieniona, ale został zmieniony dlatego, ponieważ teatr nie poniósł przez to strat w pandemii to było ewidentne działanie na korzyść teatru, więc to czy tak rzeczywiście się stało musi rozstrzygnąć w tym przypadku regionalna izba Obrachunkowa ona musi to zrobić prawda czyli, ale do urząd skierował do-li tzw. czyli regionalnej Izby Obrachunkowej wniosek o sprawdzenie czy ja naruszyłem dyscyplinę finansów publicznych dopiero pod koniec grudnia 28grudnia, czyli po premierze Dziadów kontrola była znacznie wcześniej i Rio nie wszczęło nawet jeszcze sprawy dopiero bada dokumenty czy to zrobi, więc nie ma żadnej podstawy do twierdzenia, że ja naruszyłem w jaki sposób dyscypliny finansów publicznych to jest tylko widzimisię, a właśnie tylko po drodze zapytania czy mogło się tak stać biorąc pod uwagę okoliczności to jest pierwsza rzecz, ale mówię jesteś Kawka prawda, czyli cofamy się po prostu do świetnej koniec literatury europejskiej, w której po prostu oskarżony nie wie co jest oskarżony prawda, ale jest oskarżony oskarżenie zostanie wniesione wtedy, kiedy dowiemy, kiedy zostanie wniesione jak ja chcę zaznaczyć, że urząd do tej pory jest obowiązkiem nie opublikował tej uchwały o wdrożeniu procedury odwołania dyrektora tego nadal nie ma zabije nic się i nikt z panem również nie kontaktował jak rozumie nikt nie przekazał niczego nikomu zostało tylko ogłoszone do mediów czy do telewizji lokalnej regionalnej publicznej to jest wszystko oraz pan jeden z wicemarszałków udzielił krótkiego wywiadu do do do mediów Boga przyłapali, gdzie powiedział, że się po prostu nie podobam zarządowi prawda to jest wszystko i więcej nie ma, więc ATP procedury wymyślone zresztą celową w ustawie o działalności Control kulturalnej są po to, żeby bronić niezależności instytucji kultury w przypadku np. zmiany opcji politycznej dyrektor musi się czuć bezpiecznie musi dokończyć swoją kadencję, nawet jeżeli nie podoba się kolejnej władzy, która jest kompletnie przeciwne i to dotyczy każdej władzy każdej opcji politycznej to nie jest specjalnie ustawa nie tym podpis zrobiona czy pod po nieprawda to po prostu ma chronić dyrektora instytucji kultury dyrektor chińskiej kultury, który zakontraktowany jest bardzo trudno odwołać po to jest musi być bardzo konkretny muszę albo umrzeć albo nie mogą sprawować swojej funkcji albo muszę naruszyć naruszyć przepisy prawa to się nic z tych rzeczy się nie stało 3 to czy ja naruszyłem godność dobre imię tam sformułowano też jakaś bzdura w ogóle przecież nie ma takiej w ogóle też nie może być takiego powodu pomijam, że jest to powód na czysto fantastyczne nie obrażając oczywiście świat literatury fantastycznej panie dyrektorze jak pan myśli, jakie teraz scenariusze są możliwe najbardziej prawdopodobne i moje pytanie brzmi tak czym w tej sytuacji byłoby poddanie się, a czym będzie zwycięstwo to znaczy tak też bardzo trudno odpowiedzieć na to pytanie, bo zwycięstwa jest niewątpliwie to, że środowisko jednoczy co byłoby bardzo potrzebne zwycięstwa jest niewątpliwie to, że teatrze i o cenzurze tej straszliwej rzeczy ekonomicznej cenzurze, która rzekomo nie ma jest zabroniona przez konstytucję w Polsce zaczęło się wreszcie mówić publicznie i że wszyscy o tym rozmawiamy proszę zwrócić uwagę, że od wielu lat nie było tak gorącej dyskusji takiego zamieszania w mediach wokół kultury czy wokół teatru szczególnie, więc to są nasze zwycięstwa nam się udało osiągnąć jest bardzo dużo zwycięstwem niewątpliwie jest to, że teatr Słowackiego po wielu latach wrócił do pierwszej linii i oni nie dni to już niebywały sukces nie tylko dziadami, ale wieloma spektaklami integrację zespołu z całą jego pracą stał się niekwestionowanym jednym z liderów w Polsce to jest zwycięstwo i to jest też na chwałę Małopolski na chwałę też tego zarządu, który być może powinien się zastanowić czerpać z tego chwałę, a nie czuć po prostu jakąś presję jest i podejmować niezrozumiałe zupełnie decyzję natomiast oczywiście klęska może być to, że najzwyczajniej świecie władza może być głucha na demokrację na prawo, bo to robi po prostu widzimy, że to robi się dzieje może być głucha na opinię publiczną i może być głucha na głos środowiska polskiego Międzynarodowego może starać się to po prostu przepchnąć, czyli zniszczyć zarówno ten zespół te miejsca pracy chodzi o mnie ja sobie poradzę po prostu tylko po prostu przerwanie kadencji dyrektora w trakcie w ten sposób spowoduje, że po pierwsze nikt normalny przepraszam nikt normalny nie przejdzie na moje miejsce mało tego całe środowisko nie będzie z nim współpracować nikt nie będzie współpracował z moim następcą, który przyjdzie zostanie mianowany jako Niewiem komisarz tego miejsca to oznacza śmierć teatru Słowackiego na wiele lat tak jest niestety smutna prawda, więc to będzie oczywiście klęska jest czas pokaże czy mamy nadzieję, że wszyscy się opamiętają zarówno ci co naciskają zarówno, a i ci, którzy podejmują decyzję, że zrobią ten krok wstecz nie musimy się kochać nie musimy się lubić się z władzą, ale możemy współpracować my cały czas wyciągamy rękę do dialogu cały czas uważam, że radcowskiego jest miejscem spotkań wszystkich opcji różnych różnych myśli, bo Polska nie jest jednak nie ma 1 twarzy ta Słowackiego zawsze był lustrem całego społeczeństwa i to jest jego misja też misja Stanisława Wyspiańskiego mają po prostu realizujemy to nie jest teatr nie wiem pana marszałka Kozłowskiego jakiś opcji politycznej to nie jest teatr mój to jest teatr Słowackiego Juliusza Słowackiego naszego wieszcza Adama Mickiewicza i Stanisława Wyspiańskiego nic Briana Norwida to jest ten teatr w Krzysztof Głuchowski dyrektor teatru Słowackiego w Krakowie był gościem kultury osobistej bardzo panu dziękuję dziękuję bardzo, program wydawał Szczepan bazarek Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czesne informacja taka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA