REKLAMA

Grzechy procesu legislacyjnego podczas tworzenia polskiego ładu

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2022-02-21 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
12:33 min.
Udostępnij:

Z Krzysztofem Izdebskim z Open Spending EU Coalition i Fundacji Batorego rozmawiamy o procesie tworzenia Polskiego Ładu. Analiza powstawania Polskiego Ładu ma ukazywać problemy polskiego procesu stanowienia prawa.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest z nami Krzysztof Izdebski pan pędy i Kalisz oraz Fundacja Batorego dzień dobre dzień dobry witam serdecznie panią redaktor państwo rozmawiano zbiornika sobie o polskim ładzie najpierw do dymisji podał szef resortu finansów Tadeusz Kościński zresztą bardzo interesujący wywiad c byłego już ministra dla Rzeczpospolitej pewnie do niego za chwilę wrócimy potem został zdymisjonowany wiceszef resortu Jan Sarnowski potem głos zabrał Jarosław Kaczyński rzekł co następuje Rozwiń » błędem fundamentalnym było to, że powierzono przygotowanie systemu ludziom, którzy jak mi się wydaje byli całkowicie niezainteresowani tym, aby przedsięwzięcie się udało mówi o tych, którzy realnie przygotowywali ci, którzy pełnią ważne funkcje merytoryczne w tym wypadku w Ministerstwie Finansów, bo błędy są takie, że część wynikała z braku wiedzy pomyłki, ale część jest tak oczywista wydaje się, że była to kwestia nie najlepszej woli pan prześledzi cały proces legislacyjny od momentu ogłoszenia polskiego ładu aż po moment jej podpisania przez pana prezydenta co dziwnego pan prezydent skwitował, ale potem urzędnicy kancelarii prezydenta też mówili, że pan prezydent znowu musi się pochylić nad polskim ładem, czyli wcześniej podpisywały być może po prostu nie sprawdzał dokładnie jak to wyglądało, bo skoro Jarosław Kaczyński szuka winnych to może pomożemy do i politycy politycy pani redaktor to jest kwestia procesu legislacyjnego podejścia do procesu legislacyjnego w dużym skrócie tego, kiedy oczywiście znaczenia tego, jaka ustawa tak to to też jest decyzja przecież polityczne w dużej mierze ale kiedy ona powstanie będzie szła szybkim torem czy czy będzie moment refleksji ba jeszcze wystarczy czasu chęci właśnie woli na to, żeby włączyć w dyskusję nad tym projektem szersze grono już nie mówię nawet o samej opozycji, która też do w sejmie powinna mieć udzielona jej głos udzielony winien być rzeczywiście wykorzystany efektywnie, ale też myślę o różnego rodzaju tzw. partnerach społecznych czy po prostu obywatelach cały proces właśnie od tego pomysłu na to jak ta ustawa w oczy co ma regulować ogólne założenia tej ustawy do podpisu prezydenta rzeczywiście to jest w dużej mierze kwestia woli politycznej chciałem też podkreślić tutaj przy okazji tego cytatu Jarosława Kaczyńskiego rzeczywiście mnie zmotywował też do tego czy te słowa, którą wypowiedziami motywowały do tego, żeby tak stworzyć taki taki wątek też w oparciu o to tylko tylko wspomnę w oparciu o raport, który przygotowujemy w ramach obywatelskiego forum legislacji też tej Witold Michałek jeden z autorów właśnie też przedstawia w tym raporcie historię tego tego tego aktu no to jest właśnie zrzucenie winy urzędników tymczasem w Polsce do tej pory te urzędnicy oczywiście bywają różni natomiast legislatorzy legislatorów mamy naprawdę świetnych na każdym etapie to zresztą przebijało też w tym co ujawniono na stronach Sejmu no jak ci legislatorzy, którzy też przecież urzędnikami właśnie próbowali ratować sytuację oznaczono deklarowali, że albo nie mają czasu, żeby poprawić ten dokument, który do nich trafił trafią na krótko albo też mówili, że jest pełen błędów niedociągnięć pomyłek interpunkcji innych luk powtórzenie braków i w zasadzie nadaje się do kosza prawda były takie 2 stanowiska ze strony legislatorów takiego ze strony oczywiście to ze strony samego samego Rządowego Centrum Legislacji przypomnę Rządowe Centrum Legislacji to też jest przede wszystkim ten ośrodek, który ma dbać o jakość tych projektów, które wychodzą z rządu tymczasem wg tych ujawnionych na portalu zresztą Rządowego Centrum Legislacji informacji wynika, że oni naprawdę mieli szansę przyjrzeć się nawet tej ustawie, która okrąża wyszła z tego Ministerstwa Finansów też pod ogromnym woła o ogromnym tempie od momentu ogłoszenia polskiego ładu do momentu wypuszczenia tej tej ustawy tak naprawdę minęły 23 miesiące konsultacji, bo od razu siadaliśmy 15maja zaprezentowano Polski ład 26lipca pojawił się projekt ustawy o zmianie u.p.d.o.f. i od razu powiedzmy, że to też jest kwestia woli politycznej od jakiej części polskiego ładu zaczynamy jego realizację Ryszard Terlecki był autorem takich słów kilkanaście dni temu, że może, gdybyśmy teraz podejmowali decyzję byśmy zaczęli od pakietu podatkowego, ale zdecydowano między majem, a lipcem, że pakiet podatkowy to będzie ta pierwsza transza polskiego ładu, która będzie realizowana w 2 to jest oczywiście 1 rzecz jeszcze biorąc pod uwagę to, że niezależnie od tego jak dla głęboki byłby zakres tych zmian, żeby to raczej mieć rezerwę czasu odpowiednią datą przed wprowadzaniem reformy podatkowej przed kolejnym rokiem prawda Trybunał ma obowiązywać, ale tutaj wielokrotnie też zostało przez samych legislatorów czy innych uczestników tego procesu legislacyjnego podkreślanie no to wg ich oceny, bo największa reforma podatkowa w Polsce do tej pory także za 1 razem zmieniano po prostu szereg przepisów szereg ustaw może objętość nic nie mówi, ale w jak też też treść ale, ale pokazuje rozmiar tej tej pracy mówimy o prawie 300 stronach samego tekstu ustawy zmieniającego wiele wiele ustaw, więc tutaj nawet przy najbliższych chęć Ciach też tych urzędników tak przy tym tempie, które jest niemożliwe, żeby uniknąć błędów jeszcze na tym etapie rządowym, który też bardzo o nowy przyspieszył tam przypominam, że o rzeczywiście pojawił się na stronie Rządowego Centrum Legislacji 26lipca napis ogłoszono w ogóle 14 dniowe konsultacji także w środku wakacji wszystkim w środku wakacji państwo wszystkim zmieniają system podatkowy teraz jak się boleśnie przekonujemy to naprawdę dla każdego ma znaczenie może niektórzy, jakby na tym zyskują niektórzy tracą, ale każdy z nas rzeczywiście odczuwa, że to jest takie ważne 14 dni, żeby zebrać opinie potencjalnie naprawdę dużego grona osób instytucji zainteresowanych jest bardzo mało tyle samo zresztą początkowo przeznaczono na te opinie składane przez inne resorty instytucje publiczne dopiero zorientowano się jednak brzeżan kolokwialnie mówiąc przejęto i przedłużono ten termin znów wakacyjnie no ale do końca sierpnia no i by widać było zresztą, że konsultacje nie miały żadnego znaczenia to jest kolejny grzech polskiego procesu legislacyjnego czy Polski praktycznej szkoły procesu legislacyjnego, że te konsultacje trochę tak zrobiono na zasadzie niech sobie właśnie konsultują nie wyraża opinię, ponieważ ten projekt by opinia na tych dotycząca raport od tak to słowo raport z tych konsultacji czy takie sprawozdanie, gdzie powinno się zebrać jak i opinie były przedstawiane czy one były zasadne czy nie zasadne czy uwzględniono czy nie niż 10 stron, a tych opinii było samych opinii nie ma to liczyłem ile stron opinii było, ale w ogóle ministerstwo częściowo winę prawda z przeczytaniem tych wszystkich opinii, które napłynęły do resortu dopowiada myślę, że pani redaktor wie, że prawdopodobnie po prostu nie przeczytano tak naprawdę gdzieś tam przejrzano kilka warstw fizycznie byłoby to niemożliwe, kiedy równolegle i tak już były wprowadzone zmiany, bo to co chwilkę potem na początku września zostało przesłane do komitetu stałego rady ministrów, czyli takiego w skrócie ciała, które jeszcze przed samą radę ministrów uzgadnia treść treść projektu znacząco różniło od tego co zostało przyjęte do konsultacji jak wiemy tak naprawdę ile z tego zostało 100 konsultacja jest IT, a ile właśnie znowu było podyktowane jakimiś wrzutkami politycznymi ale, ponieważ tak różni się ten projekt to również samo ministerstwo aktywów państwowych minister Sasin wystosowało pismo, że po prostu nie są w stanie ocenić 256 stron ustawy, która właśnie zmieniła się od wciągu tych kilku tygodni, żeby tego samego dnia zdecydował, żeby puścić tego rady ministrów, ale z drugiej strony nie szkodziło to członkom rady ministrów, żeby 2 dni później 8września znowu mimo też apeli Rządowego Centrum Legislacji jego legislatorów przyjąć ten ten ten projekt na radzie ministrów i przekazać do dalszych prac, czyli 17września odbyło się pierwsze czytanie 23września pan przypomina odbyło się posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, podczas którego to odrzucono wniosek o zorganizowanie wysłuchania 1października ustawę uchwaloną w sejmie i przekazano do Senatu Senat oczywiście pracował pieczołowicie postulował, żeby ten Polski ład odroczyć przynajmniej rok właściwie napisać te ustawy od nowa, ale nie Sejm poprawki odrzucił i 2listopada ustawa trafiła na biurko prezydenta 15listopada Andrzej Duda ją podpisał teraz wrócę do tego obiecanego wywiadu Tadeusza Kościńskiego dla Rzeczpospolitej, bo były szef resortu finansów mówi tak naszym zleceniodawcą był głównie pan premier zbierał wszystkie pomysły, które wychodziły z Nowogrodzkiej z różnych ministerstw z różnych instytucji np. polskiego Instytutu ekonomicznego temat głównie w hali Jan Sarnowski Piotr Patkowski i Piotr arak odpowiada Tadeusz Kościński na pytanie dziennikarzy, kto pisał te ustawy, a oni mieli najwięcej kontaktów z rynkiem tylko, że jeszcze nikt nie pokazał, która ustawa, w którym miejscu jest błędna błędy są koncepcje one przechodziły z zewnątrz i co pan na to czy danych jest klasyczne czy to jest przykład czy inne klasyczne wyrzucanie z siebie odpowiedzialności czy tutaj niestety w Polsce może rzadziej w innych krajach jest także pierwszą reakcją na tego typu jednak katastrofy sobie nie mówić też wizerunkową trochę dla prawa sprawiedliwości zjednoczonej prawicy jest rzucenie się odpowiedzialności czy może jestem naiwny, ale oczekuję, że ktoś jest politykiem ja nie oczekują tego polityka rząd będzie wiedział, w którym miejscu w przepisie postawić kropkę, w którym miejscu przecina tylko ja właśnie od polityka też będę oczekiwał tego rząd weźmie na siebie odpowiedzialność szczególnie jakiś tym politykiem, który odpowiadał za procedowanie tej ustawy, czyli minister finansów, bo ta ustawa wyszła z Ministerstwa Finansów, jeżeli pan Kosińskiej mu jakiś powodu to nie odpowiadało czuł się w tym niekomfortowo NATO wydaje się, że czas na reakcję też polityczną był wcześniej, a wtedy, kiedy wydawało się, chyba że rząd przyjął taką taktykę jakoś to będzie dała się okazało właśnie, że jednak się nie udało no to dla mnie spóźniona relaks reakcja na plus właśnie no w taki brak odpowiedzialności, bo redaktor, gdyby właśnie do mamy jak dowody tak na to to też nie jest pierwszy przykład, że są osoby, które to wtedy są posłowie opozycji to rzeczywiście też oczywiście protestowali czy przeciwko tym zmianom czy wskazywali na rozmaite błędy też potrzebę wstrzymania się nawet ludzie, którzy są zatrudnieni w kancelarii Sejmu są zatrudnieni w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, którzy mówią za dużo nie teraz nie na szybko nikt nie zdobył się na odwagę, żeby powiedzieć no dobra wstrzymujemy się woda w gruncie rzeczy należy rzeczywiście zależy na tym, żeby Polakom żyło lepiej tak wstrzymajmy się jeszcze rok poczekamy dopracujemy będą Super przepisy nie do tego nie doszło, dlaczego dlatego zresztą już w zaproszeniu do konsultacji pierwszych w lipcu 202001. roku uzasadniono termin taki krótki konsultacji czternastodniowy tym, że nowy Polski ład ogłoszono podczas konwencji Prawa i Sprawiedliwości sprawa jest pilna tyle bardzo dziękuję za rozmowę Krzysztof Izdebski pan sparing i Kalisz i Fundacja Batorego był moim państwa gościem dziękuję za rozmowę dziękuję za bardzo dziękuję do widzenia informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA