REKLAMA

"Matki Równoległe" Pedro Almodóvara. Opowieść o emocjach i silnych kobietach z historią Hiszpanii w tle

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-02-22 11:40
Audycja:
Czas trwania:
12:12 min.
Udostępnij:

Dlaczego jest to film, o którym warto przed seansem wiedzieć jak najmniej? O najnowszym filmie Pedro Almodóvara "Matki Równoległe" mówi Łukasz Muszyński, krytyk filmowy, zastępca redaktora naczelnego "Filmwebu".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Łukasz Muszyński krytyk filmowy zastępca redaktora naczelnego firma, bo jest dzisiaj gościem kultury osobistej dzień dobry dzień dobry witam serdecznie będziemy rozmawiać o najnowszym filmie Pedro Almodóvara matkach równoległych, które już jest na ekranach polskich kin jak pisał w swojej recenzji jest to film, który podobno warto jak najmniej wiedzieć przed seansem, dlaczego i cały czas podtrzymuje tę opinię przede Rozwiń » wszystkim z tego względu jest to, które oferuje widzowi kilka fabularnych niespodzianek rzecz zaczyna się jak przyjemne kino obyczajowe z życia hiszpańskiej klasy średniej i mniej więcej po pół godziny seansu reżyser oferuje nam zwrot akcji, którego nikt z nas się spodziewał i cała historia obraca się 180 stopni i zamienia się w opowieść o czymś zupełnie innym niż moglibyśmy się spodziewać przed rozpoczęciem seansu no tak wszystko zaczyna się na poród Bruce dość na porodówce, gdzie spotkają się tytułowe bohaterki 2 kobiety będący zupełnie różnych sytuacjach życiowych jedna z nich jest utytułowaną fotografką, która co chwilę otrzymuje nowe zlecenie druga dopiero skończyła szkołę średnią nie za bardzo wie co chce robić w swoim życiu i żyje cały czas na garnuszku swoich rodziców to jest łączy to, że za chwilę obydwie urodzą dzieci każda z nich będzie wychowywać potomka bądź potem kinie jako samotna mama tuż przed wyjściem ze szpitala bohaterki wymieniają się numerami telefonów na wypadek, gdyby w przyszłości potrzebowały rozmowy wsparcia pomocy, ale żadna z nich spodziewa się tego, że to spotkanie wydawałoby się tak mało znaczące zaważy na ich dalszym życiu tutaj musimy postawić kropkę tak tak tak już za moment nastąpi dalsze zdrowe zatrzymały się w odpowiednim momencie, żeby zabrać słuchaczom przyjemności oglądania jest firmą kobieta, ale nie tylko dla kobiet ogląda się go ogromnym napięciu rzeczywiście tak jak powiedziałem na początku nie tylko związanym z samą fabułę, ale także na tym poziomie emocjonalnym niektórzy mówią, że nie jest to bardzo albo do warszawskiej firmy, porównując takim klasycznym albo towarem, ale przecież mnóstwo elementów sprawia w tym wiemy jednak, że hiszpański mistrz nie mógłby się go wyrzec na pytanie co to znaczy klasyczne modowe, na których etap kariery hiszpańskiego reżysera mielibyśmy patrzyć czy to byłby ten wczesny Almodóvar znany jako skandalista buntownik rebeliant z kamerą, w którego firmy traktowane były na początku jako ciekawostki czy później Almodóvar, który już mistrzem utytułowanym reżyserem, a który na swojej tułaczce trzyma cały wianuszek prestiżowych nagród z Oscarem na czele nie wydaje się to cały czas kina spełniają albo do warszawskiej jest to z 1 strony melodramat pełną gębą opowieść o emocjach emocje tak silnych czasami tak bolesnych, że trudno sobie z nimi poradzić opowieść o silnych kobietach, których również nigdy nie brakowało filmach Almodóvara wydaje się, że ewentualnie możecie się nieoczekiwanym dla fanów reżysera będzie pierwiastek historycznej, ponieważ tutaj przypomnijmy, że Almodóvar i wykorzystuje tę intymną opowieść właśnie 2 kobietach jako element zaskoczenia do tego, żeby mieć także historii Hiszpanii pamięci, bo o pamięci bolesnej bardzo pamięci, bo reżyser tej wraca wspomnieniami do czasów frankistowskich Falangi i tzw te zwanego białego terroru w, w wyniku którego śmierć poniosły tysiące osób i 4 splata ze sobą te 2 wątki ten wątek właśnie osobisty i wątek historyczny, żeby opowiedzieć o 8 kłamstwach o zaniechaniach o murze milczenia o tym wszystkim co tworzy notką kulę śniegową, która niszczy wszystkich dookoła w jego filmie pokazuje, że tylko szczerość jest w stanie wyzwolić oczywiście ta szczerość jest czasami bardzo bolesna wiąże się z strasznej konsekwencjami, ale mimo wszystko przynosi katharsis tak jest również z filmem Almodóvara, który czasem będzie sprawią, że będzie nam chciało płakać czasem będziemy wstrząśnięci, ale koniec końców poczujemy oczyszczenie w roli głównej w roli fotografki Janis Penelope Cruz no rola wybitna rola nagrodzona na festiwalu Wenecji teraz z szansami na skalę jak myślisz czy będzie Oscar wydają je nominację, a w nominacja jest oczywiście z tego jak najbardziej się cieszę, bo rzeczywiście rola jest fantastyczna Almodóvar współpracuje z Penelope Cruz już od dekad, bo przecież mogliśmy zobaczyć chociażby w filmie wszystko mojej matce to był chyba taki film, który okazał się też przełomem w karierze aktorki reżysera i otworzył im furtkę na zachód i do pracy również z ze światowymi artystami i oboje tysiące wspaniały sposób wykorzystywania w kolejnych latach oczywiście Penelope Cruz pojawiała się w filmach Almodóvara, więc ta współpraca myślę, że przyjaźni no układa się jak najbardziej pomyślnie i przynosi ich doskonałe rezultaty reżyserowi i aktorce miejmy nadzieję, że w przyszłości również będą jeszcze okazję współpracować, chociaż tego co słyszałem Almodóvar aktualnie szykuje się do swego pierwszego pełnometrażowego anglojęzycznego filmu i w tym filmie wystąpi Cate Blanchett czy diwa z kolei tym razem amerykańskiego kina no tak, ale nie tylko Penelope Cruz zachwyca rolą ja myślę, że świetnie partneruje jej i to nie tylko moje zdanie wiele nas mit w roli Anny to jest rzeczywiście znakomita rola na czele sił z kolei w postać tej młodszej bohaterki tej bohaterki, która stoi tak naprawdę progu dorosłego życia zastanawia się co z tym życiem zrobić no ale to 2 kreacje, które są ze sobą bardzo sprzężone myślę że, gdyby nie było chemii między tymi aktorkami nie byłoby też filmu i co ciekawe w ogóle Almodóvar po raz kolejny sięga w swoim filmie po obrazy gotowania obrazy jedzenia i tutaj matkach równoległych gotowanie takie bardzo prozaiczne czy czynność jak obieranie ziemniaków jak krojenie marchewek to w jaki sposób bohaterki uczestniczą w tym staje się swego rodzaju taką miłosną grą między tymi postaciami no myślę sobie, że kolejny raz, ale budować tutaj zawstydza wszystkich twórców reklam kuchennych po to w jaki sposób poczytuję to jedzenie, jakie kolory soczyste jak to wszystko wygląda także chciałby się wgryźć w ekran no od to robi wrażenie i na poziomie oczywiście intelektualnym, ale również zmysłowym także myślę sobie, że poseł się będą państwo zainteresowani odtworzenie być może niektórych 5 przepisów, iż przed nimi przypomni mi szkice to była pomarańcza mandarynka, która tak wszystkich też elektryzowała nie pamiętam szczerze mówiąc natomiast wiem, że jedzenie regularnie pojawia się w filmach Almodóvara przerwane objęcia świat inne Fin też z Penelope Cruz stąd też tytuły takie sceny, w który po prostu nie dało się oglądać nie mając nic w żołądku, więc proszę się przygotować na NATO, że żołądek także będzie przemawiał w trakcie seansu matek równoległych chce tak jak na początku powiedziałam to jest film o kobietach, ale nie tylko dla kobiet film o sile kobiet siostrzeństwa kobiecej niezłomności i to wszystko jak najbardziej tak nie bez powodu zresztą ja ani nosi bluzkę z napisem wszyscy powinniśmy być feministkami, więc dzieci mężczyźni nieobecni nieodpowiedzialni nieżyjący często również w różny to bywa z tymi mężczyznami w filmach Almodóvara tak jak powiedziałaś czasem żyjący czasem nieodpowiedzialni, a czasami po prostu nie ma Almodóvar po prostu kocha kobiety kocha opowiadać historie o nich, jeżeli chodzi o matki równoległe to rzeczywiście mężczyźni albo są w ogóle nieobecni tak jak przed mąż szyi dziecka młodszej bohaterka przebijają się na drugim planie tak jak z kolei może dziecka bohaterki Penelope Cruz albo nie żyją, bo tak jak wspominaliśmy film opowiada również o ofiarach Falangi i białego terroru i te kobiety rzeczywiście nie są idealne czasami mają sporo za uszami, ale w tych kryzysowych momentach potrafił jednak zjednoczyć i stworzyć niezawodną grupę wsparcia tutaj bohaterki matek równoległych również, że to w jaki sposób taki chory jest konstruowana sprawi, że pełnią one znajdą się na kursie kolizyjnym, ale koniec końców Solidarność kobieca, ale też uczucie sprawił że, że narodzi się, tak więc który nie będzie dało się od tak zerwać tak Almodóvar trochę nas przekonuje, że nie ma kobiet złych nawet jeśli zostawiają swoje dzieci by np. robić karierę są tylko czasami bardzo bardzo zagubione nieszczęśliwe tutaj warto też wspomnieć o takim pobocznych wątków w tym miejsce wątek Teresy, czyli matki Antti rinne młodszej bohaterki TESKO kobieta, która przez lata marzyła o tym, żeby zrobić karierę jako aktorka i tu wydarzyło się, ale w momencie, kiedy duży dojrzały kobietom by córka za moment miała właśnie urodzić dziecko, więc wydawałoby się z tutaj mama będzie idealną pomocą dla swej córki, ale w związku z tym, że otrzymała upragnioną rolę będzie musiała wyruszyć na tournée po całej Hiszpanii, więc to też wiąże się oczywiście właśnie takimi, jakimi poważnymi problemami co wybrać karierę czy jednak macierzyństwo czy właściwie raczej rolę babci i filmy Almodóvara pokazują, że nie ma prostych rozwiązań nie ma prostych odpowiedzi i zawsze coś za coś, ale koniec końców u udaje się jednak od Solidarność kobieca zwycięża tak powiem nie zdradzając wiele o muzyce filmie także warto wspomnieć i o tym, czego dokonał w tej materii Alberto Iglesiasa nominowany zresztą zatem muzykę do Oscara jest też stały pracownik Pedra Almodóvara i muzyka świetnie w ogóle współgra ze stroną wizualną, ponieważ to zwykle w filmach hiszpańskiego reżysera bywa no i są bardzo pastelowa cukierkowe też taki właśnie dla rynku dla oczu, a z drugiej strony mamy muzykę Iglesiasa, który z kolei wyjęta rodem z czarnego kryminału kina Eduardo jest bardzo niepokojąca momentami przywodzące namyśl dreszczowca c właśnie ten dysonans między tą słodką stroną w wizualną, a tym niebezpieczeństwem kryjących się w dźwiękach Iglesiasa też rodzi dyskomfort widzu i takie przeczucie, że oglądamy historię, która nie potoczy się w tym kierunku w jakim spodziewalibyśmy się, że po toczy, więc tutaj kolejny raz Almodóvar dowodzi, że potrafi nie tylko doskonale manipulować emocjami widza, ale także, jeżeli chodzi o stronę formalną świetnie wie co chce osiągnąć i przy pomocy jakich środków plus posiada wokół siebie doskonale współpracowników, którzy pomagają mu wymiar zamierza ona efekt osiągnąć matki równoległe Pedro Almodóvara ten film już w polskich kinach od piątku filmie rozmawiałam z myślą entuzjastycznie do do matek równoległych nastawionym Łukaszem Muszyńskim z filmem bardzo bardzo dziękuję dziękuję bardzo, zapraszam na fit program wydawał się pan marszałek Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia ta informacja w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA