REKLAMA

Transpłciowość w Polsce

OFF Czarek
Data emisji:
2022-02-23 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:18 min.
Udostępnij:

Więcej: http://ksiegarnia.iaepan.vot.pl/monogr/transplciowosc-w-polsce-wytwarzanie-kategorii-978-83-66463-33-2-detail

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie wojna w Ukrainie Szanowni Państwo, ale od 10 lat w Polsce trwa strasznie Isia wojna wojna z gender to ten termin do polskiej debaty publicznej wprowadził właśnie w 2012 roku Jarosław Gowin, mówiąc że konwencja dotycząca rzekomo przemocy wobec kobiet jest faktycznie pretekstem do zniszczenia tradycji rodziny i ukrytym celem jest wprowadzenie czegoś co nas ideologią gender do polskiego Rozwiń » porządku sprawa jest jednak poważna pomoże mogłoby się wydawać, że to jest żart i na temat transpłciowości w Polsce, ale zupełnie innej perspektywy bardzo interesującą książkę napisała pani dr Maria Dębińska z Instytutu archeologii etnologii Polskiej Akademii Nauk tytułu trans płciowość w Polsce wytwarzanie kategorii ta książka ukazała się nakładem wydawnictwa Instytutu archeologii i etnologii Polskiej Akademii Nauk dzień dobry witam serdecznie pani doktor dzień dobre rozumiem to jest też w pewnym sensie wynik pani badań, które u i pracy doktorskiej, które zostały podane w takiej bardzo bardziej przystępnej formie tak, aby można było się ze sprawą zapoznać tak to jest praktycznie moja praca doktorska tylko trochę przeredagowanie poprawiona i badania prowadzi Antoni zresztą właśnie wtedy, kiedy Jarosław Gowin zaczął wojnę z gender i zaczęłam, jaką jest w 2010 skończył banku 2013 to był taki moment pierwszej paniki moralnej związany jest czarter wydaje się, że ta panika moralna wciąż trwa natomiast pani wybrała tym właśnie, bo ktoś, słysząc książka o gender może pomyślę sobie dobrze kolejna książka urzędy, ale pani wybrała dość nietypowe spojrzenie pani stara się zobaczyć w jaki sposób społeczeństwo czy może społecznie jest konstruowana ta kategoria transpłciowości w jaki sposób opisywany świat za pomocą tej kategorii tak jak ja zresztą chciałam przeprowadzić takie klasyczne badanie antropologiczne Etnograficzne, które dotyczyło tego w jaki sposób osoby transpłciowe to i teraz definiują i a jak konstruują swoją tożsamość, ale jak tylko zacząłem się też zajmować to okazało się, że te historie, które można opowiedzieć o transpłciowości są tak silnie determinowane przez różne instytucje prawne medyczne, które mają bardzo dużą historię, że stwierdziłam, że nie mogę tak po prostu o zacząłem robić wywiadów zasobami transportowymi, dopóki nie nie niejako z Zagłębia w tej historii, skąd w ogóle wzięła ta kategoria w jaki sposób potoczy sprawy potoczyły się także można w ogóle użyć do tego, żeby zidentyfikować jego osoba transpłciowa rada i odkryła, że pierwsza taka sprawa miała miejsce w Polsce w 1964 roku, czyli o wiele dawniej niż mogłoby się wydawać taka w ogóle warto wspomnieć o tym, że jako społeczeństwo albo może jako cywilizacja albo może pewnie zachodnie społeczeństwo rozpoczynaliśmy od 1 płci, czyli mieliśmy mężczyznę tak, a w pewnym sensie tą samą płcią, ale trochę odwróconą była kobieta potem od 1 przeszliśmy do 2 płci tak znaczy to jest to jest jedna z teorii dotyczących tego jak sobie wyobrażano płeć czasach przed nowożytnych i to nas na karę napisał taką książkę, w której twierdzi, że takiej ściśle dwu płciowe, a system to jest twór, a epoki nowożytnej, ponieważ wcześniej kobieta była taka trochę wybrakowane wersją mężczyznę i miała te same te same genitalia tylko odwrócone do wewnątrz a, ale są też no to jest taka trochę określona historia, ponieważ półce zawsze w jaki sposób na zawsze była więcej niż 1 w tak powiem w każdym razie w każdym razie ten podział, który jest taki ścisły niepalenie przekraczane i tekst silnie determinującym im naszą osobistą tożsamość i na status społeczny pojawił chce pojawił chce boja wiem, że 400500 lat temu wraz z c i tutaj było też bardzo dużo różnych czynników, z których 2 moim zdaniem najważniejsze sesje nie tylko moim zdaniem, ale również badaczy i badaczek, które zajmują takie, że 2 najważniejsze czynniki to kolonializm i zetknięcie z SSC i kolorami, w których płuca są 2 albo 3 albo 4, ale też role są inaczej rozdane te płuca może wcale nie mają aż tak istotnego znaczenia u nas może są zupełnie inne społeczne hierarchie, a które w bardzo istotny sposób determinują miejsca jednostki w społeczeństwie, więc zakończyć się SC tymi, a nie zachodnimi kulturami ten system się usztywnił drugim takim czynnikiem procesem, o którym pisze np. Sylwia Feder dzieci to jest rozwój kapitalizmu i to, że kapitalizm na potrzebuje reprodukcyjny darmowej pracy kobiet i Sylwia federacji wciąż czeka Wandę czy pokazuje w jaki sposób polowania czarownice i a różne inne procesy, które miały miejsce w na progu nowożytności miały na celu właśnie stworzenie podzielenie tej siły roboczej znaczy jest ten podział płciowy miał bardzo ścisłe związek z organizacją pracy od tej pory kobiety miały wykonywać tą reprodukcyjne pracę w domu, a mężczyźni, a prace najemca miało związek z wywłaszczeniem i kobiet mężczyzna z tych wspólnych pól i łąk i lasów, z których korzystali wcześniej, a więc za atak złote źródła, a tego wokół całego systemu IT są też, że jesteś powód, dla którego on Gutek ściśle, a przestrzegany i tak, a też często brutalny sposób wprowadzane, ponieważ stałe zatem bardzo konkretne, a interes w taki i dzisiaj mamy tu jest taką, jaką mamy można właśnie się zapytać pana tak jak wygląda albo ta kategoria trans płciowości albo kto ją tworzy, bo pewnie stworzeniu tej kategorii mamy zarówno osoby transpłciowe, ale mamy też seksuologów mamy nie wiem dziennikarzy polityków osoby, które w sensie tworzą narrację postrzegania, a więc tworzą też tę kategorię tak i o transpłciowość jest do SC takim w sferze zwierząt kategorię, ponieważ pojawiła się na początku dwudziestego wieku w takim sensie Wyki, a my rozumiemy ją mniej więcej w takim sensie jak rozumiemy ją teraz, ponieważ trans płciowość jako zachodnia kategoria będąca pochodną tego dwu punktowego systemu to znaczy trans, czyli te wszystkie formy ekspresji tożsamości, który nie mieszczą się w tym dwu płciowe system jest rysy i typowo zachodnim i w innych społeczeństwach oczywiście to, a bywało jest zorganizowane inaczej natomiast dziewiętnastym wieku, a takie, że takie zjawiska, które dzisiaj nazwalibyśmy trans spółce jawnej czy takie formy ekspresji funkcji praktyk i tożsamości były uważane za formę homoseksualizmu, ponieważ homoseksualizm rozumiany jako o zadłużenie czy chorował był traktowany jako Herman kredyty z funduszy tak i był właśnie traktowane jako takie przekraczanie roli płciowej natomiast dwudziestym wieku te rzeczy zostały rozdzielone to znaczy homoseksualizm i tutaj używam tych medycznych medycznych pojęć, ale oczywiste c jak współcześnie nie mógł się o homoseksualizmie, ponieważ dana już jest chorobą wizja o homoseksualności jako jakiejś cesze osobistej, tak więc trans spółce Polsce pojawia się w momencie, kiedy tożsamość płciowa oddziela od orientacji seksualnej seksuolodzy uważają za 2 różne zjawiska jest teraz można być osobą homoseksualną biseksualną heteroseksualną jednocześnie albo spółce ową albo transportową i są 2 różne rzeczy to przed tutaj zawieszamy naszą rozmowę i powrócimy do niej, jeżeli pani pozwoli po informacjach Radia TOK FM pani dr Maria Dębińska z Instytutu archeologii i etnologii Polskiej Akademii Nauk jest państwa moim gościem informacje już za kilka minut po informacjach wracamy, a rozmawiamy m.in. o książce pani doktor zatytułowanej trans płciowość w Polsce wytwarzanie kategorii to książka ukazała się nakładem wydawnictwa Instytutu archeologii etnologii Polskiej Akademii Nauk jest to spojrzenie antropologiczne także albo przede wszystkim, ale do do tego wątku do tych wątków także powrócił po informacjach Radia TOK FM informację o dziesiątej 20 w czarne jak państwa moim gościem jest pani dr Maria Dębińska antropolożka specjalizująca się studia nad płcią i seksualnością oraz społecznych studniach studiach przepraszam nad nauką Instytut archeologii etnologii Polskiej Akademii Nauk tytuł książki, które rozmawiamy m.in. to trans płciowość w Polsce wytwarzanie kategorii, czyli może być spojrzenie na to w jaki sposób w Polsce historycznie tworzyła się ta kategoria, kto wpływał na tworzenie i w jaki sposób wspomniała pani w latach sześćdziesiątych, że już w latach sześćdziesiątych transpłciowość, chociaż pewnie jeszcze tak nienazwana już w Polsce pojawiło się tak pierwsze pierwsze takie, że w z jakąś dokumentowane udokumentowana sprawa była sprawa, która toczyła się w 1964 roku przed sądem, a Okręgowym w Warszawie, a i była to sprawa osobowy, które domagała się sprostowania aktu urodzenia, ponieważ akcja miała wpisane, że jest mężczyzną czuła kobieta jest droga piękna historia, ponieważ również pod tym względem że, że ta osoba sama dotarła do jakich anglojęzycznych podręczników seksuologiczne i innych tekstów, które sama tłumaczyła, żeby w ogóle dowiedzieć c, dlaczego czy jest tak jak się czuję miała bardzo wspierającą żonę i a a to, że była transpłciowa jak z nie wpływało na ich małżeństwo tekę tyle, więc literaturę, ponieważ jak rozmawiam z seksuologami ten chcieli za bardzo opowiadać w tej sprawie, ponieważ była, jaka jest publiczna osoba, która po przejściu tej prawnej korekty po Łucji i operacji dostosowujących wyjechała zagranicę, a więc c ta historia też pokazuje w jaki sposób tworzyła się ta kategoria, ponieważ z 1 strony mamy tutaj te takie dyscyplinujące instytucje państwowe jak medycyna i prawo, a z drugiej strony mamy trans spółce o jednostkę, która próbuje jakoś się w tym systemie z chce odnaleźć IAI wymóc na nim to tego, czego potrzebuje ręce ta kategoria była zawsze również w Polsce, ale i w innych krajach również tworzone przez osoby transpłciowe w jakimś takim kontakcie z tymi instytucjami tak jest dużo historii o tym jak to o c instytucje państwowe są opresyjne jak te kategorie, które tworzą seksuolodzy czy prawnicy są na różne sposoby krzywdzące ograniczające wymuszające różne kie ustępstwa ze strony osób transpłciowych, ale z drugiej strony wtedy nie było też nie było też innych możliwości Niewiem w w ogóle zdefiniowania i otrzymania pomocy przez takie osoby tak moich jeden z moich argumentów w tej książce jest taki, żeby tych medycznych kategorii, które traktowały transpłciowość korowe byłoby opóźnienie tych te nie byłoby później możliwości organizowania i przetwarzania tej kategorii taki sposób, które lepiej oddaje odczuć c tożsamości potrzebę i osób transpłciowych wręcz przez już przez sąd w latach, bo pierwsza taka sprawa i było ile spraw, które nie zakończyły się szczęśliwie, ponieważ Kazimierz Imieliński, który był pierwszym lekarzem, który zrobił specjalność co w seksuologii w Polsce i był założycielem pierwszej 2 kryje seksu logicznej wspomina, a w swoich książkach o tym, że miał do czynienia z pacjentami, którzy przechodzili na jego właśnie, twierdząc że ich płac nie pasuje do tego jak sam społecznie kategoryzowanie i on w tych latach sześćdziesiątych nie bardzo kim pomoc, ponieważ taki główne paradygmat ówcześnie obowiązujące w medycynie takie, że na nie można naruszać organów, które są chore tak nie można przeprowadzać tych operacji trzeba traktować w transporcie desek rodzaj zaburzenia psychicznego może jakąś formę schizofrenii czy czegoś w tym rodzaju na jej kończyło często tragicznie znaczy ta osoba popełniała np. samobójstwa jest 1 taka sprawa opisana i w związku i to też skłoniła, a Kazimierza Wielińskiego do tego, żeby jednak stworzyć taki system pomocy tym osobom, które nie będzie polega na psychoterapii i electro wstrząsa czy innych te formach dostosowywania tych osób dwu punktowego systemu tak tylko o tylko potraktuje poważnie ich pragnienia oraz ich twierdzenia, że nie są tej płci stronę danej przez rodzaje i w ten sposób powstała cała bardzo jak na ówczesne czasy liberalna praktyka diagnozowania i terapii z transseksualizmu taktyce wtedy nazywało nasz słuchacz pan Grzegorz pyta pani doktor definicję płci myślę, że to też w sensie można wyczytać pani książki, że o płci jako społeczeństwa Zachodu różnie myśleliśmy w różnych momentach historii tak zdecydowanie jest bardzo o dużo literatury pokazującej te przemiany, bo np. ze w dziewiętnastym wieku też szkielet, bo taką to szkielet c mieściła się esencja płuc tak po szkielecie można było rozpoznać płeć jednostki później, kiedy na początku dwudziestego wieku odkryto hormony to hormony stały z takim wyznacznikiem Łucji i 1 estrogeny testosteron nabrały takiego silnie Ubu czarnego charakteru, chociaż fakt jest taki, że wszystkie ludzkie ciała produkują i wszystkie hormony tylko w różnych proporcjach tak i te hormony odpowiadają za bardzo pełnią bardzo wiele funkcji nie tylko związanych z reprodukcja, ale zostały one jakoś tak bardzo się na ogół celne, ale potem odkryto geny i okazało się, że mamy 2 dominujące spółce genetyczne plus kilka występujących bardzo rzadko, ale mimo to np. TK badaczka E-NV Sterling postulowała uznanie, że istnieje wśród ludzi 5 spółki, ponieważ te, a płace ich i chce jej ich z iście kobieca i ich reakcji męska dominują, ale są, ale występują w ludzkiej populacji również 3 inne kombinacje tych masowych i zamiast uznawać ich Apatora jest patologiem należałoby czy też zaburzenie należałoby uznać, że po prostu ludzie mogą jest jedną z 5 porcji, więc jak patrzymy np. na to jak płace definiują seksuolodzy w swoich diagnozach np. trans płciowości właśnie to jestem ile takich elementów, ponieważ poza genami hormonami i fenotypie, czyli tym jak wyglądamy jest też kategoria funkcje psychiczne to znaczy tego jak się czujemy, a i w tym podejściu proponowane przez Kazimierza mińskiego i a też, że innych seksuologów ówczesnych Nasty c ta płeć psychiczna, a powinna być decydujące znaczenie jest oczywiście 1 czynnik określający płac jednostki, ale istnieje płeć psychiczna nie zgadza się z półce np. genotypu oraz czy hormonalną, a to należałoby przyznać je pierwszeństwo, czyli swoją drogą wąskimi otworami na po prostu to po prostu szanować to w jaki sposób dana osoba się identyfikuję w no właśnie to oczywiście pojawia się pytanie o granice tej identyfikacji i czy takowe są czy nie kto któż miałby je ustalać natomiast z ciekawą zwraca pani uwagę na ciekawą rzecz, bo to, żeby takie takie rozdwojenie podejścia seksuologów, którzy z 1 strony mówią o zrozumienie i tolerancji dla osób, które może nie wpisują się w ten gmina czarny świat płciowy, ale z drugiej strony mówiono dobrze, ale teraz leczenie tych osób, które nie są jasno Dina binarne polega teraz na tym, że musimy je płciowo ci teraz już takie kupujcie Dione możemy przyjąć do naszego uporządkowanego świata tak tak to jest zarzut, które stawiają ten z aksjologicznym, a klasyfikacją diagnoza ruchy osób LGBT od wielu już lat, ponieważ jest to rodzaj, a dyscyplinowania jest to rodzaj też takiego paternalizmu to znaczy w momencie, kiedy uznajemy transpłciowość zachorowała ona już, że od 2 kilku lat dopiero nie jest nie jest traktowana jako zaburzenie wciąż występuje na międzynarodowej liście chorób ale, ale jako zaburzenie, a więc c w momencie, kiedy traktujemy to zaburzenie to oddajemy władzę jakiemuś lekarzowi albo prawnikowi, które albo Sech zła, który powie nam co jest dla nas dobre i wyznaczy na jakie takie granice powiadamia pomysł dopasować do tego, a do tego systemu, które dominuje tak znaczy do tego wokół całego systemu które, a swoją obecność jako zaburzone i rzeczywiście w tej peerelowskiej seksuologii, które bardzo z jakimś takim ogromnym szacunkiem współczuciem traktowała osoby transpłciowe, które wtedy diagnozowane jako transseksualne tak wraz z diagnozowana u nich transseksualizm, który uznawano wtedy zachorował jednocześnie, odcinając i z zupełnie od wszelkich skojarzeń z seksem tak znaczy ten szacunek dla osób transpłciowych jego, jakby ceną było odcięcie od wszelkich wszelkich skojarzeń z seksualnością homoseksualność wciąż zboczenia ami innymi takimi rzeczami, które po prostu zostały jeszcze bardziej jako z tak zepchnięte na margines to nie wasz właśnie transseksualizm udało się wyleczyć tak można było jednostkę z powrotem wpisać w ten, a 2 Łucja porządek natomiast osób homoseksualnych wtedy nie można było tak teraz c są analizy czegoś co nazywa Homo normatywną i pokazach, które pokazują, że właśnie ta teka z SM nowa na homoseksualność też reprodukuje ten, a taki dominujący porządek co znaczy są pary jednopłciowe są pary 2 płucach, ale wszystkie realizują ten sam model tak biorą ślub i o kredyt i wychowując decyzji natomiast wtedy homoseksualność była takim, a po tylko transgresje skronie, jakby nie mogli sobie predykcji seksuolodzy natomiast transpłciowość była część co właśnie można wpasować w ten drożejący rząd Jakucji tutaj zawieszamy wracały po informacjach pani dr Maria Dębińska informację o dziesiąty 40 no bo wówczas za państwa moim gościem jest pani dr Maria Dębińska antropolożka specjalizująca się w studiach nad płcią seksualnością z Instytutu archeologii i etnologii Polskiej Akademii Nauk rozmawiamy dzisiaj o transpłciowości w Polsce jednym z aktorów, którzy wpływają na wytwarzanie czy na granicę definicje kategorii są media w swojej książce przywołuje pani artykuł gazety wyborczej, a dokładnie z Warszawskiego dodatku do gazety wyborczej gazety stołecznej rok 1997 też osoba transpłciowa zostaje trochę przedstawiona jako płciowy oszust jako przebieraniec jako no dziwak tak wynika jest i myślę sobie, że sporo się od tego czasu zmieniło także w redakcji gazety wyborczej, ale warto rozmawiać o tym w jaki sposób media wpływają na tworzenie się tej kategorii wydaje mi się, że media mają, a na bardzo istotny wpływ na to i to od samego początku od samego początku tego procesu tworzenia tej kategorii a bo to proces publiczne i zaczął się tak naprawdę od historii Christine Jorgensen w latach pięćdziesiątych w stanach, która była pierwszą transpłciową celebrytką i zainspirowała wiele osób, które nie wiedziały do końca set z nimi dzieje do podjęcia jakiejś próby właśnie zdefiniowanie w ten sposób jako osoby transpłciowe i tak samo, a i tak samo jest teraz z tą różnicą, że bardzo istotną rolę odgrywa też internet z 1 strony mamy takie mainstreamowe media jak telewizje Radia gazetę, które wykonują bardzo dużą pracę właśnie związaną z opowiadaniem transpłciowych historii taki sposób, który będzie jako zrozumiałe dla publiczności głównego nurtu takiego nazwijmy je robią to lepiej albo gorzej wiadomo natomiast wraz z internetem pojawi chce bardzo o syna globalna transportowa kontr publiczności tak nazywam za Majkę lemur Orlenem i Lorraine w Irlandii innymi, a innymi badaczami istnienia przestrzeni publicznej, a w takim nie fizycznym sensy, a znaczy, że miejsce właśnie media, w których można opowiadać historie, które nie są podporządkowane temu, żeby ktoś nas zrozumiał zaakceptował tak i wydaje się, że to jest to jest bardzo istotna zmiana, która zachodzi, a wraz z pojawieniem się internetu już w latach dziewięćdziesiątych w Polsce pierwsze transpłciowe, jakie jest i grupy towarzyskie, a pojawiają się w internecie jakiś czad później portale internetowe i to jest takim, a ty jesteś takie miejsce, w którym można tworzyć opowieść o transpłciowości jako chce negocjować w ogóle znaczenia i zasad w tej kategorii IT te nowe nowe definicje przenoszą się później do mainstreamu tak w tych w tych przestrzeniach takich cha niszowe w ramach tej trans spółka w kąt publiczności jest też wykonywane ogromna praca namysłu i a do wytwarzania tej kategorii w taki sposób, że będzie ona lepiej oddawać doświadczenia potrzeby osób transpłciowych takich później jako osoba trans chciała zostanie zaproszony do udzielenia wywiadów Gazecie radiu telewizji to ma narzędzia do tego żeby, żeby również kształtować tę odpowiedź tak żeby, żeby mieć większą sprawczość również kształtowania tego miejsca zimowego, a publicznego dyskursu Tęczy odpowiedziałem na to pytanie nędzy odpłynęła, ale niejasne ale gdy czekasz, na którą pani zwraca uwagę w swojej książce strzeżone nie nie dotyczy tylko trans płciowości, ale szerzej różnych nowych zjawisk nowych znaczeniu nie samego pojawienie się zjawiska, ale nowych znaczeniu zauważenia go albo wprowadzenia go do dyskursu my pisze pani o tym, że np. w społeczeństwach anglosaskich różnego rodzaju spojrzenie na płeć na transpłciowość na nie hetero normatywność odbywało się na przestrzeni lat, czyli można wiedzieć, kto ożył społeczni mieli szansę wysłuchać przysłuchać się różnego rodzaju Bud debatą dyskusjom dzielić się zgadzać lub nie zgadzać protestować itd. itd. natomiast w Polsce właściwie w momencie, kiedy pojawiła się taka bardzo pojemna kategoria LGBT to wszystko co nie jest hetero normatywne wpadło do tej kategorii teraz syn nagle społeczeństwo polskie wino dobrze to teraz musimy sami sobie rozwikłać co każda z tych literek znaczy i w jaki sposób ona się ma do mojego życia oczywiście pewne kategorie były kategoriami już wcześniej przerobionymi przerobionymi, ale pewne nagle pojawiły się bardzo szybko i weszły do do dyskursu czy do tej kategorii szerszej LGBT jako coś czym trzeba było się zmierzyć, ale bez debaty, która czy też bez wprowadzenia mówienia, który miałby się odbyć na forum publicznym czy ma pan myśli i niebinarną np. inne takie zjawiska, które pojawiły trasa, a w ten jest trenował też dyskursem o swoje akcje mamy uważa że, że jeśli chodzi np. transpłciowość to jest PRL-u bardzo dużą pracę wykonali właśnie seksuolodzy, którzy publikowali takie popularyzator kie tekst i również twórczość i auto biografie osób transpłciowych, żeby edukować to społeczeństwo, które uznawali za ignorancję je często słusznie i a były były w gazetach seksuologiczne takie felietony czy też się takie, a można było napisać list do seksuologa ją o udział porad na łamach różnych czasopism tak bardzo wiele czasopism, a publikowało takie na porady seksuologicznej często też do pojawiał jestem trans spółce Wars, a w latach dziewięćdziesiątych w Gazecie wyborczej pojawiło się za takimi właśnie, a mający licznymi śmiesznymi, a wzmiankami, jakie pan, a czy trochę straszne, jakie pan wspomniał to było też bardzo dużo takich poważnych reportaży o trans seksualności, ponieważ się nawet w ramach tej kategorii transpłciowości jest ile jest ile takich mniejszych kategorii tak one w ogóle zmieniają ciągle, ale w latach dziewięćdziesiątych bo, a widoczne taki silny podział na trans niestety jest które uważane za coś niepoważnego estetykę przebieralnie i oszukiwanie i transseksualizm, które było po prostu nieszczęściem urodzenia w swoje cele, tak więc te historie o trans seksualności, bo pisane bardzo pan w bardzo taki delikatny współczujący sposób opisywały opisywały rzece i ich perspektywy tych osób dotkniętych transseksualizm SA natomiast kiedy mowa była po prostu o mężczyznach przebierając się za kobietę, bo drugą stronę też to zupełnie innym efekt tak i komiczne i wszelki to to zawsze było traktowane w procesach niepoważnego tak coś co w zasadzie szkodzi sprawie osób LGBT i coś, czego o, czego należy się wstydzić natomiast te w latach dwutysięcznych i później ten opłat trochę zmienia właśnie też pod wpływem tego, że osoby transpłciowe zaczyna się organizować zaczynają zastanawiać w ogóle jak odnaleźć w tym binarne w społeczeństwie i np. Fundacja transfuzja ona na początku zaczęła działalność jako czy pierwsza od lat Fundacja osób transpłciowych w Polsce na początku chciała zajmować głównie trans seksualnością i dopiero w toku pracy działa zdobywania nowych doświadczeń osoby tworzące transfuzje stwierdziła, że nie trzeba włączyć wszystkie osoby transpłciowe niebinarne i nie należy tworzyć jakieś hierarchie w ramach też transpłciowości, tak więc ta dyskusja toczyć trochę różnych nisza trochę różnych środowiskach zawodowych i trochę w mediach głównego nurtu to już wydaje mi się od bardzo dawna i to, że a, że niektóre rasowe czy sen zaskoczone tym, że nagle muszą, a że nagle są skonfrontowane w ogóle z tym, że istnieje grupa osób LGBT i noszą jako SA sobie to, a pokładać, a no co może jest trochę trochę kwestia tego że, a może to jest bardzo wygodna pozycja tak ne, że ja nie rozumiem i proszę wytłumaczyć tymi potrzebuje czasu, żeby zaakceptować ja potrzebuję tutaj jeszcze coś zrozumieć ani, a zgodę SN, żeby chcemy wierzyć z tego jak wszyscy inni ludzie to jest dla mnie troszeczkę 1 taka problematyczna, że tak to dość problematyczne natomiast wydaje się, że taka rzeczywistość w swej książce pani przedstawia co jak to się dzieje także, że nie możemy stworzyć świata, w którym można żyć tak, którym wszyscy mogą żyć, a tworzymy świat, którym część tylko egzystuje, ale nawet sądzący po pytaniach czy komentarza do dzisiejszej audycji mam wrażenie że, że jest tak część społeczeństwa, która mówi, ale co to jest właśnie, o czym rozmawiamy, ale jak to zdefiniować dlaczego, a może jak mu się przebrał to to czy to znaczy czy upraszczanie i właściwie brak zrozumienia więc, tym bardziej sądzę że, że spojrzenie na to w jaki sposób jest wytwarzana ta kategoria trans płciowości w Polsce jest jest bardzo ważne potrzebne i bardzo pani dziękuję za rozmowę i dziękuję za książkę pani dr Marian miejska zaproszenie dziękuję pani dr Maria Dębińska z Instytutu archeologii i etnologii Polskiej Akademii Nauk była państwa moim gościem informacje już za kilka minut o godzinie jedenastej, a po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA