nie wiem czy wszyscy prawidłowo rozpoznali ten utwór albo film, z którego pochodzi, ale obstawiam, że pan prof. Jerzy Jarniewicz literaturoznawca poeta krytyk literacki tłumacz z Instytutu anglistyki Uniwersytetu łódzkiego bezbłędnie rozpoznał dzień dobry oczywiście to jest czarodziej skrajny ostał państw można również desek oczywiście oczywiście bez jeszcze jak RT najpierw dość szokująca nie ukrywam, że tutaj zaskoczył mnie pan, bo przypomnę, że to jest jedna z 1
Rozwiń »
utworów, które go nie można było wykonać podczas premiery Her jeszcze z pierwszych graczy takim o produkt wioski producent Whitney zresztą reżyser Szekspirowski nie wyraził zgodę na takie zlecenia stworzyłby ze sceny śpiewać jakiś hymn na części różnych seksualnych pozycji i upodobań, a myśmy akurat tym zaczęli audycję prawo w tak, bo pomyślałem, że skoro po godzinie dziesiątej rozmawialiśmy o płci i seksualności no też można w tym utworem 6 do tej części naszej rozmowy, czyli przypomnieć film kultowy, ale też spektakle przecież i porozmawiać o tym co on pokazywał co on zmieniał jak on wpływał tak to jest w spektakl, który skupia w sobie całą tą wielką rewolucję, która naznaczyła lata sześćdziesiąte przede wszystkim w stanach Zjednoczonych jest bardzo amerykański spektakl, ale jak chyba tutaj się zgodzimy wychodzi daleko poza poza granice nie wiem narodowe kulturowe geograficzne i należy do naszej naszego muzeum wyobraźni, jeżeli mogę się do takiego pojęcia odwołać tutaj wspomniałem przed chwilą, że herb wystawiony pierwotnie w teatrze alternatywnym w październiku 1007. roku public jeszcze w takim takim w produkcji teatrze Klich dostarczy, do którego chodzą wyłącznie w PC od teatru i amatorzy mocnych wrażeń, ale z dziwne, bo właśnie te pierwsze pierwszej i pierwsze spektakle no były mocno ocenzurowany przez dość dość surowego producenta Józefa Papa na szczęście na szczęście Her tak się spodobał, że rok później znaleźć się na scenach już broadwayowski ich stan tam stał się przebojem szlagierem przybrał też inną formę to podpowiem od razu, że herr przetwarza się bardzo radykalnie kilkakrotnie zmieniał zmieniał swoją postać akcentem ten pierwszy herb właśnie wystawiany public Sea czy był od bardzo różny od tego, który się pojawił na Broadwayu i no i stał się popularnym czy może najbardziej popularnym muzyka, ale lat sześćdziesiątych może już nie wspomnę o tym jak bardzo przepisany zmieniony został dla potrzeb filmu Miloša Miloša Formana jeśli mogę jeszcze trochę tej historii, bo nie wiem czy bar przyszłych rozwiązań, czyli historia nas interesuje, ale chyba jest to jazda, ale swoje rak, bo przejście od od off o produkt do obrotu wejdą wydawałoby się, że to byłoby takie przycinanie przycinanie tego wszystkiego co ciekawe prawda i nie wiemy komercjalizować widowiska natomiast w przy spektaklu owi akurat zdarzyło się coś przeciwnego horda, a organ, który był reżyserem tej tej tej drugiej inscenizacji tej produkcji włoskiej, a okazał się dużo bardziej gotowym do ryzyka artystą i wprowadził np. ten cent słynną scenę nagości prawda dla wielu wielu z nas HR kojarzy się z tą słynną czy sławetna sceną chcemy gości przypomnę pierwszą w teatrze publicznym zresztą wprowadzano też od początkowo tak ostrożnie, bo reżyser zaproponował ochotnikom kto, choć tylko, żeby do tej sceny zdjęli ubrania, a i on na prapremierze zdjęły tylko troje, ale już w kolejnych w kolejnych podczas kolejnych wystawień no coraz więcej aktorów gotowych było na tak się poświęcić czy pójść pójść na to jednak pewne ryzyko, doprowadzając do tego nie wiem czy to jest legenda tego nie sprawdzałem, a do, doprowadzając do tego żądań, których spektakle w niektórych teatrach ta scena tak bardzo entuzjazmu wała widzów, że widzowie przyłączyli się do do aktorów wskakiwali na scenę ściągali ubrania i tańczyli z nimi najsłynniejszą taką takim widzem była księżniczka Anna, która na premierze londyńskiej wbiegła na scenę i tańczyła z równo wśród hippisów końcowy entuzjastyczny taniec ja się, że ci z państwa, którzy nie znają filmu albo nie byli na nasz cel nie znają ścieżki dźwiękowej warto nadrobić ten zaległość, bo politycznie to jest także ważne, bo znam trochę, obserwując ten świat hipisów możemy poznać genezę jednej z czołowych postaci naszej sceny politycznej marszałka Sejmu w sensie też zobaczyć jak gdyby jak kształtowało się chyba jego późniejsze to odbiegające od tych wczesnych poglądy polityczne skoro mówimy o różnicach to zdrowie różnica to Claude w jeden z głównych bohaterów tak w tej w musicalu jest częścią tej wspólnoty hipisowskiej natomiast w filmie staje się takim niewinnym chłopakiem z małego miasteczka, który dostał wezwanie do wojska, a dokładnie na wojnę także sprawa cały czas jest aktualna, więc mamy też ten wymiar antywojenny pokojowy natomiast siła znowu feministka czy taka bardziej feministyczna nas z tej wspólnoty hipisów filmie staje się taką panienką zamożnego domu, która spodobała się wspomnianemu klubowi do o herr do naszej rozmowy powrócimy Szanowni Państwo po informacjach Radia TOK FM i a jakże rozpoczniemy króciutką muzyczną Inter luda państwa moim gościem jest pan prof. Jerzy Jarniewicz literaturoznawca poeta krytyk literacki tłumacz z Instytutu anglistyki Uniwersytetu łódzkiego wracamy po informacjach, a w mało co zacząłem śpiewać Szanowni Państwo to jest jeden z utworów, które znajdą państwo filmie Her rozmawiamy dzisiaj o filmie w reżyserii Miloša Formana to jest tytułowy włosy właśnie, a włosach chciała też panie profesorze pan prof. Jerzy Jarniewicz bo, bo pan też miał długie włosy w wyborze dziękuję za ten czas przeszły oczywiście tak miała w ramię długie włosy, ale jeśli mogę, zanim przejdziemy do głosu już o tytuł jest tyle rzeczy się ściśnie na usta np. to że, gdyby posłuchali jeszcze minutę tego utworu tobyśmy usłyszeli już za fragment hymnu amerykańskiego prawda, ale rozumiem, że nie można drażnić sojusznika w tej chwili wszystko wycisza byliśmy, ale ale, ale ten hymn amerykański już leczony jest w ten też głosów jest czymś część wyjątkowym w tej w tym spektaklu, ale chciałbym jeśli pan pozwoli państwu pozwolą dosłownie na minutę wrócić do tego, o czym mówili przed przed przerwą, bo skupiliśmy się, gdy ja skupiłem no tak trochę zmobilizowany pierwszą pieśnią, którą usłyszeliśmy skupił myślano skupią się na tych wątkach obyczajowych tak no i chyba rzeczywiście był był spektaklem no nie wiem kto, ale ekstatyczne ekstatycznych prawda to jest plan część wolności młodości fantazji dalej, ale on także był bardzo ważną ważną wypowiedzią na temat, który dręczyły dół, że grupy społecznej wręczą też do tej pory prawda to był to byłaby po dziś właśnie antywojenna pacyfistyczna, zwłaszcza w tej pierwszej wersji to był to był spektakl antywojenny tt włosy z tytułu miały przede wszystkim anty Military styczne znaczenie tak, ale był także aspekt, który poruszał inne inne kwestie tak ważne wtedy ważne dzisiaj np. kwestie kwestie ekologiczne świadomości o kolei ekologicznej jest jest pieśń, która nie dostała się do mnie nie wyszła z filmu, ale pieśni o wdychaniu dwutlenku węgla, która kończy się z kaszlem całego chóru tak przypominająca o tym są coś co czeka planetę przypomnę prawda pieśń skomponowana 1007. roku czy w końcu i już kończy też o tych wątkach politycznych czy wątek dotyczący rasizmu no bardzo istotne, gdzie ta wspólnota wspólnota hipisowska była wspólnotą wielo kulturową czy czy wielu kolorową i ich też nie bez powodu wiary łączący Czarni chłopcy Harnik chłopcy jechali chłopcy tak, ale także 5, które znowu forma nie wykorzystał, ale która była w busie w obu wersjach teatralnych i 5, która jest cytatem z przemówienia Abrahama Lincolna 1800 sześćdziesiątego trzeciego roku, czyli czasów wojny secesyjnej przemówienia które, a ręką wygłosił pod Gettysburgiem, przypominając Amerykanom, że u podstaw ich państwa, a ich historii leży decyzja ojców założycieli i o podstawowej równości wszystkich ludzi, a o tej prawdzie, że wszyscy ludzie urodzili się wolnymi ludźmi i czy to te słowa są śpiewane zresztą przez czarną wokalistkę w sposób charakterystyczny dla tamtej epoki dlatego musicalu dla klimatu tamtych lat a bo w wokalistka zwraca się nawet bezpośrednio do prezydenta do tej historycznej postaci mówi do niego AB AB, czyli takiego tych nic, a dziś kochanką kochani tak i powtarzając powtarzając jego słowa przypominające wojskowe, które no 100 lat po wygłoszeniu nadal były aktualne obawiam się, że aktualne są i 150 lat, czyli 3 także dzisiaj, że pamiętajmy o tym politycznym wymiarze tego tego spektaklu, a czym jak polityczny, który polityk, który jak wykracza też poza moment mamy w historii dziejów prawda po to, są to są takie problemy takie zagadnienia, które niestety ciągle nam towarzyszą włos tak pana, że od głosu za chwilę przekaz dodany, a propos tego przemówienia pod Gettysburgiem czy tak Target spółka drzew jako ciekawostkę dodam, że właściwie nie ma 1 tekstu jest kilka wersji, bo ten tekst oczywiście był przerabiany w momencie autor jechał na miejsce potem był też zapisywane, więc kilka bodaj 45 tonami różnych wersji to jako ciekawostka teraz przechodzimy do włosów profesorskich niegdysiejszych novus tą siecią przecież nie mielibyśmy, o czym mówić jeśli chodzi o głosy profesorskie nie są jakieś no właśnie, ale ważniejsze są te głosy, których śpiewał już od, których słuchaliśmy przed chwileczką w tym przynajmniej część włosów hymnie, w którym na Ossów włosy są są domem dla pcheł ule dla pszczół gniazd dla ptaszków w tak, które są włosami biblijnymi x Kimmich, który nosił Chrystus jeden z PiS-u mówi tak Chrystus nosił długie włosy matka kocha, dlaczego moja matka mnie kocha w, a więc niesamowity jest Ross się w różnych skojarzeń aluzji w hymnie, który jest też takim właśnie chyba najbardziej ekstatycznych chyba tego tego spektaklu o włosach no już, niemniej niektórzy wszystkich wymienianych jako 1 tchem określeń tak są włosy długie 5 miesięcy regiony i tak itd. to co idzie przesłanych kilka wersów norę każdego turysty David Brain to Novum będą te gole, ale będą scenariusz prawda autentyczna radość z czego czegoś tak no podstawowego jak włosy włosy, które były były sygnałem coś mówić tu symbolem buntu, ale nowszy także z no można związać z czymś co dla tamtych czasów dla nas to też jest ważne, czyli taką taką łączność z naturą symbolizowały tym co o tym co pierwotne stąd też określenia włosów jednostki PiS-u, że to jest dom za hełm dla pszczół wniosku dla ptaszków prawdę to jest moja natura jak ja należę do Senatu, a jednocześnie no też się toż to ważny aspekt przedstawić ich herr jest w spektaklu schizmie, a przekraczanie tradycyjnych wizerunków męskości prawda w Wiśle w z 1 ze scen spektaklu pojawia się słychać pytanie to jest w końcu chłopak dziewczyna tak, ale te podziały ról między płciami zostają zasady zostają zakwestionowane gdzieś tam drogi liczną, które potem stanie się tak widoczna nawet w kulturze co zdała, bo tu z jeszcze parę lat będzie mi mieli Davida Bowiego chociażby prawda, a który na drugim łączność będzie będzie eksploatował w sposób fantastyczny ona tutaj wypowiedziana ze scen wypowiedziana wypowiedziane z kadrów filmu, a i Jost panie profesorze, że na marginesie dodam trochę inny, bo banki, ale też związane z tym co pan powiedział pan Sułek pan Piotr jednakowo sugeruje, że nagość pojawiła się w teatrze dużo wcześniej w Polskim teatrze 1933 roku inscenizacja Wacława radomskiego syntezy marinę jego jeńcy w lwowskim teatrze wielkim i tam Irena śle równa stawała nago, w którym momencie także przekaz dziękuję nie mniej przyznaje, że nie widziałem co to ważny ważna informacja trzeba będzie napisać sprostowanie do wszystkich historyków teatru, którzy wskazują na Her to oczywiście bardzo szybko zmieniło potoczyły się nowy rok 2 lata później mieliśmy inny spektakl kata, który już spektakle jawnie erotycznej wykorzystującym nagość no, a w dzisiejszym teatrze znajdą się na porządku dziennym mimo wszystko efekt nagość była nagością wówczas bulwersującą powodem zrywania spektaklu przez policję by coś co się zdarza bardzo często, że wypad pod zarzutem obrazy moralności publicznej policja wchodziła i a i ten spektakl zrywała drugi powód to i to był powód polityczny, czyli zbezczeszczenia flagi ty w tej tej sceny nie ma też w filmie ale, ale w spektaklu, a 1 hipisów naćpany hipis, który chciałby odpocząć robi sobie flagi amerykańskiej hamak uznano to za niedopuszczalne bezczeszczenie świętości narodowej, a oni częścią spektaklu dużo filmie dużo o włosach hipisowskiej włosach pana prof. Jerzego Janowicza niewiele się dowiedzieliśmy, a no no niewiele ponoć włosy odrastają, ale zmartwi cebulki nigdy nie dorośnie głos prawdy wysusz w Czterdziestolatku, więc a, więc tak wiele jeszcze mi się te włosy nie dzieje z radą jak z niego McDermott, czyli twórcy spektaklu są naprawdę były naprawdę imponujący w bardzo dziękuję pan prof. Jerzy Jarniewicz literaturoznawca poeta krytyk literacki tłumacz z Instytutu anglistyki Uniwersytetu łódzkiego był państwa moim gościem informacja jedenastej 40
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
-
-
24:15 W studio: prof. Adriana Łukaszewicz
-
-
01:04:08 W studio: prof. Maciej Perkowski , dr hab. Małgorzata Skórzewska-Amberg
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
07:20 Poranek Radia TOK FM13:31 W studio: Ryszard Kalisz
-
06:59 Mała władza51:00 TYLKO W INTERNECIE
-
08:00 Poranek Radia TOK FM12:16 W studio: Piotr Zgorzelski
-
07:40 Poranek Radia TOK FM13:39 W studio: Adam Szłapka
-
-
-
-
-
-
-
-
-
06:59 Poradnik prawny
-
-
-
-
04.06.2023 23:00 SexAudycja52:25 W studio: prof. Krzysztof Nowosielski
-
13:25 TYLKO W INTERNECIE
-
11:00 OFF Czarek24:47 W studio: prof. Magdalena Heydel
-
-
-
-
-
12:00 A teraz na poważnie10:28 W studio: Andrzej Andrysiak
-
-
14:40 Magazyn Europejski16:16 W studio: Andrzej Halicki
-
-
12:20 A teraz na poważnie13:13 W studio: Tomasz Siemoniak
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL