REKLAMA

Nowy wodorowy silnik, ceny paliw oraz długowieczne baterie do samochodów

Codzienny Mag. Motoryzacyjny
Data emisji:
2022-02-23 19:40
Czas trwania:
13:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór codzienny magazyn motoryzacyjny Radia TOK FM Sławek Paruszewski Jacek Balkan mikrofonach dobry wieczór Sławku dobry wieczór dziś środa staramy się co środę spojrzeć w przyszłość motoryzacji dalej bliżej no dzisiaj też tak zrobimy zacznę trochę nietypowo, bo my to majątki wrażenia Sławku być może się ze mną zgodzić być może nie, chociaż tak naprawdę państwa powinniśmy spytać z, że my jesteśmy w ogóle chyba słabi dziennikarze, bo nie za bardzo Rozwiń » potrafimy nawet straszyć utrzymywać napięcie ten taki niepokój, które jest bardzo fajnie się klika i świetnie się słucha takich chodzić całą wieś podenerwowany po prostu uzależniono od tych wiadomości tu tak jakoś jakoś tak na spokojnie wszystko inne, ale być może nie oceniam tutaj nas być może jest to dla kogoś jakąś zaletą i tak dajemy państwu trochę odpocząć od tych ciągłych wahań kursów paliw i podwyżek inflacji no nie odrażających samochodach mówimy na tego nie da ukryć natomiast, jeżeli chodzi o ceny paliw rzadko wspominamy, bo po co mam o tym wspomina, że państwo widzą, jakie są ceny paliw na stacjach benzynowych tankują państwo codziennie mało tego no po co po co ludzi denerwować, ale złe chcę powiedzieć 1 rzeczy w Polsce mamy obniżony VAT na paliwo i ta obniżka ona jest bardzo na stacjach benzynowych widoczna tak tam zdarzało się tankować gaz po 32330 teraz tankuje 260 z hakiem, a no i oka i tankowania samochodu do pełna również jest benzyną czy dieslem wyraźniej zauważalnie tańsza natomiast ten VAT któregoś dnia wróci do swoich 23% to będzie dramat, dlatego że wtedy nie będziemy płacić za paliwo 6zł będziemy płacili za paliwo 7zł, ale to przed nami natomiast chcę państwu powiedzieć jak sobie z tym problemem poradzili, a na Węgrzech poradzili sobie w ten sposób, że wprowadzili na stacjach benzynowych ceny maksymalne litr benzyny litr oleju napędowego nie może kosztować więcej niż 480 forintów to jest 6zł 10gr coś takiego, a no to są przepisy, które w listopadzie zostały wymyślone zostały wprowadzone w życie obowiązują i został ostatnio przedłużone do 15maja badań, czyli to taka niezbyt odległa przyszłość motoryzacji premier Orban spotkał się ostatnio z Władimirem Putinem rozmawiali m.in. o zapewnieniu Węgrom dostawy taniej ropy zobaczymy co z tego widzę nawet, dlatego że problem w tym momencie jest taki, że hurtowa cena zakupu paliwa plus koszty dystrybucji, jeżeli jesteś małą stacją jakąś agencyjną jest ciut powyżej tych 480 forintów za litr, czyli przewozić te paliwa na stację benzynową jedyne co się opłaca nie sprzedawać tego paliwa, ale nie może tego zrobić, dlatego że może stracić koncesję jednak stacje paliw są traktowane w przepisach nie tylko na Węgrzech zresztą jako miejsca które już pamięta dokładnie tego sformułowania, ale są ważne z punktu widzenia gospodarki użyteczności publicznej w związku z tym ma tam koncesję w tej koncesji ma obowiązek sprzedawania tych paliw po prostu, więc nie może udawać tego paliwa nie ma może to ci się nie opłaca, bo musi się sprzedać trochę taniej, bo w tej samej cenie, za który za, którą to paliwo kupiłaś, a no i a wyjściem z tej sytuacji jest to duże koncerny sobie MOL np. sobie oczywiście zawsze sobie poradzą coraz mniejsze stacje benzynowe w ten sposób, że wprowadzają limity, czyli może skupić tylko 10l paliwa i stacja jest w stanie obsłużyć tylko 6 klientów dziennie, czyli sprzedadzą 60l paliwa na robiących hot dogów w sprzedadzą do jej gorzały fajek wystarczająco dużo, żeby zarobić na część jakoś to będzie kręciło oraz co o tym mówię, dlatego że w niektórych miejscach jest jeszcze dziwniejsza u nas proszę państwa no, czyli noże na Węgrzech jest dziwnie okej dobrze to w takim razie wiąże też na pewno będzie też miał do dodania, ale ostatnio mówiliśmy o samochodach wodorowych jakoś nie za dużo dobrego to, że jednak ta komunikacja wodorowe autobusy wodorowe są zbyt drogie w eksploatacji nie rozumie nie, ale ocena ryzyka była, bo kilka miast zrezygnowało Tokio Montpellier i w Poznaniu właśnie to ja mówiłem może nie pamiętasz miesiąc temu zrezygnowali albo liczby zamówionych samochodów autobusów wodorowych albo w ogóle zrezygnowali z wprowadzenia w Tokio to już na olimpiadzie było ograniczenie, więc ja pamiętam, że tak było ostatnio też mówiliśmy, że autobusy elektryczne są za drogie w eksploatacji, bo koszt zakupu przecież też dochodzi do tej całej do tych samych kosztów eksploatacji i przez kilka lat liczonych w związku z tym jest teraz pytanie są 2 samochody 2 modele osobowe Honda już wycofała osobowych niż są Nexo i Toyota mirai tam są ogniwa paliwowe, czyli tankuje wodór rurę wylatuje woda silniki na końcu są elektryczne, bo w wyniku reakcji chemicznej powstaje prąd natomiast już my jeździliśmy BMW kilkanaście lat temu samochodami, gdzie wodór jest spalany w cylindrach Toyota się teraz koncentrowała trochę też na tym napędzie, bo przecież zrobiła taki rajd corolli dwudziesto czterogodzinnym tam użyła samochodów spalających wodór w cylindrach jest teraz pytanie do czego dąży dąży do tego, że Toyota zleciła firmie Yamaha opracowanie takiego silnika, ale który już mógł być zastosowanie w samochodach wyścigowych nie w autobusach nie w samochodach dostawczych tylko jakimś np. sportowym samochodzie w stylu Lexusa RC np. no i Yamaha coś takiego opracowała jest to silnik wolnossący o mocy 455 koni momencie obrotowym ponad 500 km, czyli bardzo elastyczny osiąganym przy 31600 obrotów na minutę ośmiocylindrowy już mówiłem jest teraz pytanie ma fajny dźwięk co podobno dla klientów niektórych jest ważne, czyli taki dźwięk silnika spalinowego natomiast jest pewien problem z tym silnikiem, bo chodzi o skład spalin wiadomo, że woda będzie głównym produktem, ale na co wasz ma być woła ja rozumiem, że spalanie wodoru zgodnie z elektrolizy przecież no tak, ale będzie też woda natomiast głów będą też jak wiemy już szkodliwe tlenki azotu się wydobywać rury no i co z tym zrobić, żeby te samochody jednak zostały uznane były nie tyle dobra, a zgonów 0 lekach azotu do no, skąd wiemy z informacji to od leży ja z informacji toyoty już, bo Sławek pamięta, jaki mamy czasy generalnie to nie jest tylko włącznie, a także dostaję jakąś informację sobie ją w tylko to jest walka to jest walka potężnych lobby, które no jak będą nawzajem podkupują swoje informacje więcej, bo to jest informacja stoją od żony to sprawdzili faktycznie kurcze fajne silnik wodorowy zrobiliśmy tylko, że tam są tlenki azotu wierzę, że cała masa urodzaju nie ma racji oczywiście teraz patrzę, więc patrzę teraz, bo szukam informacji z innych firm zeszłego roku chociażby silnikach wodorowych spalony spalająca mieszanka talentu związaną w cylindrach emituje tylko wodę składające się na powietrze Gazy najbardziej rzuca się w oczy obecność tlenku azotu, ale i tak to będzie kropla w morzu jeśli weźmiemy pod uwagę różnicę to z portalu chip PL zeszłego roku, więc to nie jest najnowsza komentarz to jest czy to jest kolejna informacja od, że firma Aquarius zajęła takim silnikiem już 1,5 roku temu, więc to jest kolejny silnik, który już tam opracowany w zeszłym roku, więc to to nie jest coś takiego, że teraz akurat się pojawiła informacja co się Aquarius izraelska firma Aquarius zajęć w zeszłym roku też taki silnik testowała i tam jest informacja co się wydostaje rury więc, więc to wszyscy wydaje mi się nie ma co z tym polemizować tylko po prostu jest może niewiele tego tlenku azotu i tyle co jeszcze masz od silnika czy ma coś takiego co wybierasz podekscytowanie np. że to tanie silnik albo nie wie ma świetne osiągi mówili o tym silniku, które oferowane razem z Yamahą tak słuchaj możecie podekscytowani to, że jest to wspaniały Motor, dlatego że jest to silnik, który z RC FAA jest wyjęte z 5 litrową 8 on ma około 470 konie, jeżeli lat benzyna około 440 chyba dokładnie 444 jeżeli, a ja mam tu odorem 455 lokali ten sam, czyli w no co jest ca mówi z metalu no to obrano czekamy na to wieczną Yamaha to nie jest jakiś jakaś firma Krzak start-up współpracuje z toyotą Super zobaczymy, kiedy wejdzie do produkcji, bo przeszły wiele razy o tym mówiliśmy czy coś trochę denerwować na koniec audycji dawaj zawsze to po podrażnienia trochę bowiem, że lubisz ten temat bardzo, czyli QE 2 długo wieczna kula oraz kochana, ale dla cnoty no no właśnie drugi raz w ciągu miesiąca, więc raz w ciągu dnia chyba jest laboratorium pracujące na zlecenie Tesli tam są opracowane nowe ogniwa litowo-jonowe jego szefem jest Xherdan no i okazuje się, że kolejna informacja poszła świat był wywiad z tym prezentacja właściwie jego opowiadał ogniwach udoskonalony Marek elektrolity uważaj ile cykli pracy akumulator i baterie wytrzymują i po po tych cyklach mają 95% tej oryginalnej pojemności 12 000 cykli pracy jeżeli, jeżeli pamiętasz to ostatnie mówiliśmy, że taki akumulator to by z 15 kolejnych samochodów zasiliły zakładając, że państwo 1 przecież 300 000 prawda, ale wiesz, dlaczego tak Murator mogą się bardziej przydać, dlaczego on je one są rozwijane chodzi o magazynowanie energii chodzi o magazynowania energii akumulatory oczywiście mogą służyć jako źródła energii w samochodach, które pozwalają auta elektryczne pozwalają oddawać energię np. do sieci, bo do gospodarstw domowych w skrócie to się nazwa fałsz 2 AG, czyli i jak tu gry to są takie magazyny na kółkach i one powinny wytrzymywać tysiące cykli pracy żeby, żeby właściciele samochodów potem nie narzekali, że spada pojemność baterii, bo okazuje się, że w międzyczasie w nocy była oddawana do sieci, a potem akumulator itd. itd. no dobra ogniwa są jest tam Nikiel mangan kobalt tyle o nich wiemy wiemy o tym, że Rze, że są rozwijane i zobaczymy zobaczymy co dalej, bo obecnie to jest 800 do 1000 cykli motoryzacji w ogniwie to tyle wiemy jeśli chodzi o nowe samochody na razie oddawać do sieci mogą Nissan Leaf Mitsubishi Outlander PHEV i przydałoby się ostatnio no zabrała prądu nie miały po wichurach no tak miałem miałem ile czasu oczywiście Lewis z bierz co przez jakieś 12 godzin może UAV to trudne musiało należymy jest ono z czego większa część przypadła na godziny nocne niezłomnych to wcale nie było trudno było absolutnie fantastyczne, dlatego że wróciliśmy z córką do domu to była godzina ze szkoły godziny piętnastej szesnastej prądu już nie było nie było go gdzieś do czwartej nad ranem i udało się zrobić z moją pięciolatka coś absolutnie fantastycznego, czyli po prostu uruchomić prąd zastępczy Anna, bo w naprawdę wzruszający widok jak EME moja córka stopniowo uświadamiał sobie bez prądu nie ma tych wszystkich rzeczy, którą lubi tak jak światło jak woda, bo mieszkamy na wsi mamy własną studnię głębinową, więc jak zrobić woda jest prąd trzeba było jakoś ogarnąć mi bardzo elegancko świecił latarką, żebyśmy uruchomili agregat pokazywała jak się zadbała agregat olejem potem benzyną i go uruchamia była to bardzo zaangażowana, a potem cieszyła się, że lampka nocna przy łóżku, więc ja wspominam akurat ja wspominam akurat fantastycznie, a wjazd i ten cały sprzęt sprawdził działa oczywiście także się sprawdziło jakże uroczy samochód elektryczny wystarczyłoby tutaj podpięcie 1 kabla nie było takiej zabawy, ale nikt tu nie będę państwu tutaj opowiada o moich słów o sposobach wychowawczych tym razem kłaniam się pięknie to codzienny magazyn motoryzacyjny zapraszamy już jutro bardzo fajny samochód przed nami Sławek Paruszewski Jacek Balkan dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY MAGAZYN MOTORYZACYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA