REKLAMA

Milowy krok na drodze od XX do XXI-wiecznej opowieść o historii ludzkości [odc. 2 o książce Graebera i Wengrowa]

Wieczorem
Data emisji:
2022-02-23 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
50:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Agnieszka Lichnerowicz dziś wieczorem z wielką przyjemnością ja w każdym razie wracam do rozmowy i w tym sensie też do lektury książki, której tutaj wieczorem już rozmawialiśmy no ale jest wiele powodów by do niej wrócić, czyli książki autorstwa profesorów Davida graj bera i Davida łęg grała pod angielskim tytułem Don w Everything, czyli można by przetłumaczyć czekamy na tłumaczenie tej książki Świt wszystkiego nowa historia ludzkości sięgnięcie państwo do Rozwiń » systemu podczas nowego Radia TOK sam tam znajdziecie właśnie pierwszą rozmowę, którą mieliśmy prof. Kacper Pobłocki no ale wątków jest dużo też prof. Pobłocki też zresztą miał takie poczucie sygnalizował, że warto było spojrzeć z różnych perspektyw na nią pewnie oczami różnych naukowców Czytelników dlatego też dzisiaj państwa moim gościem jest też prof. Joanna Jurewicz dzień dobry pani profesor dzień dobry i z wydziału Orientalistycznego na Uniwersytecie warszawskim no i ponownie, czego bardzo Czesia prof. Kacper Pobłocki jeszcze raz dobry wieczór dzień dobry wieczór antropolog społeczne związane kierownik interdyscyplinarnych studiów miejskich na Uniwersytecie warszawskim w takim razie zaczęłabym może od przypomnienia tylko w 2 słowach, zanim oddam głos prof. Bilewicz może na początek, że to jest przede wszystkim no 1 autorów być może państwu znamy, bo w pewnych kręgach naukowych i aktywistyczne i obywatelskich daje Wit Grajber był postacią ważną i ta książka ta książka niestety wyszła już po jego nagłej niespodziewanej śmierci był antropologiem co jest istotne i połączył siły z ewidentnego łęg grałem, czyli archeologiem no i napisali jak głoszą nową historię ludzkości to ważne czyli, a my podsumowuje najnowsze badania archeologiczne w pewnym sensie proponują reinterpretację naszego rozumienia, a Ross historii to znaczy za wszystkim za kwestionują jej liniowy porządek, ale po drugie, piszą to też wydaje się istotne w tej książce nową historię ludzkości no to byśmy mogli wszyscy napisać nową przyszłość, czyli w pewnym sensie proponują byśmy spojrzeli nowi poszerzyli swoją wyobraźnie i zrozumieli, że nie musi być tak jak jest, że ludzie eksperymentowali wspólnoty na różne przez sposoby w przyszłości i porządki możemy budować bardzo różne no pani profesor zapytał o pierwsze wrażenia po lekturze ja jestem w ogóle bardzo się cieszę, że mogła się zapoznać z tą książką zapoznał się dzięki właśnie dzięki wysłuchaniu państwa państwa rozmowy z poprzednim razem no jestem tą książką naprawdę zachwycona zachwycona moim zdaniem jest to jest to dla takiej wspaniała wspaniałe dzieło właśnie nie tylko pod względem interdyscyplinarność i również takiego z takiej rzetelności podejścia do źródeł najróżniejszych no i swojej tezy, która jest, która jest bardzo ciekawa, która zresztą dla mnie może ona właśnie to dla mnie jako narzekanie takie swoje przemyślenia właśnie jako jako klienta bliskiej jako libijskich politycznej tak, bo dzięki temu, że ze zwolnienia się z 2 jest ich rolą Intela oczko nad zajmuje się starymi tekstami miejskiej dni, ale to pozwala dojrzeć 30 lat siedzę, jakby mentalnie winnej kulturze w związku z tym co pozwala spojrzeć na kulturę europejską jak na jedną z wielu kultur tak te różne paradygmaty, które są w kulturze europejskiej przyjmowane przez badaczy europejskich i też chyba z szeroko rozumianych zachodnich oczywiście znamy nawet sami są takie po prostu zadziwiające jak tak, ale jak tak można myśleć przecież to co od to taki jest w Europie tak, ale przecież tak nie jest nie było i często nie jest dziś dnia na świecie, chociaż nie wiem co w świecie tak bardzo, ale poprzednie jednak wycinku świata wiem, że w związku z tym jak tylko no napotyka na książkę, a właśnie ta książka taka jest, która zadaje pytania oto podstawowe paradygmaty nasza w tym wypadku paradygmaty badawcze ta do NATO NATO ja od razu czuję, że to jest, że to jest, że to jest naprawdę to musi być wartościowa książka do zaszczepienia się w tym wypadku jest i to pytanie właśnie ten paradygmat badawczy, który oni jakoś tak właśnie to można powiedzieć więcej na podważają prawda podstawowy paradygmat rozwoju cywilizacji prawda jakiegoś konieczności koniecznych stadium występujących w tym rozwoju, ale równocześnie sam temat nie też bardzo fascynuje, ponieważ panie właśnie związane z tym co co z kolei po nim list Interim kobiety znam interesuje jak to jest, że my wierzymy w to co sobie wymyśli, że w gruncie rzeczy w gruncie rzeczy takie pojęcie państwa jak granice jak dalej luźniejsze właśnie zjawiska, które realizują społecznie traktowane są tak bardzo poważnie no one w gruncie rzeczy tego wszystkiego nie ma, że często nie są ludzie są zachowania są jakieś rzeczy są obiekty, które tworzą którymi manipuluje książka nocnej w dokumencie spotykają się rozstają się ludzie jakieś grupy tworzą, ale tak poza tym cała reszta lata to także naszych głowach w czasie ekstremalnie ZUS je niejako staje się w naszych oczach rzeczywistością, a w związku z tym w związku z tym dla mnie też to i tak np. bardzo Lota to właściwie Boże Boże tymczasem ta zakończy, ale właśnie oni oni pokazują właśnie w jakim sensie, że nie tylko zadają pytania o paradygmat badawczy tak czy to było czy to jest jedyny słuszny właśnie może właśnie zaprowadził nas na manowce, ale pokazuje też bardzo sposób naszego myślenia ten też taki właśnie także w niego uwierzyli już jako społeczeństwa, że utknęliśmy w nim i że tak, jakby nie możemy już z niego wydostać taka otwierająca jest myśl, którą również właśnie miał w czasie lektury książki, że to poza zmienić, ponieważ to jest twór naszego myślenia tak, a nie, a to do naprawdę nie ma tak w sensie tak naprawdę naprawdę nie jesteśmy po prostu ludźmi, ale państwami podzielonymi granicami np. w trochę powtórzę to pytanie, bo prof. Pobłocki mówił, ale dla tych, którzy jeszcze nie słyszeli tej rozmowy dopiero do niej wrócą to w zasadzie główna teza można by wiele Polek, którzy tej książki przedstawić, ale pana zdaniem jest, jaka wynika, jaka no jest parę to mówię proszę biurowy jest bardzo ważne, czyli spojrzenie na historii świata naprawdę jego historii świata i w bo znowu to nie jest pierwsza próba takiej antropologiczne 4 świata ostatnio ktoś dostał po polsku osią jest książka Eryka Wulffa Europa lód bez historii wspaniała rzecz dlatego też państwo żonę zachęcam i ona pokazuje to, że historia Polski Niemiec Francji jest Easter irokezów Zulusów jest tak samo ważna historia Polski Niemiec Francji i artykułów świetnie pokazuje natomiast cały czas w centrum generacji stawia Europę to jest książka o tym, jaki sposób ekspansja kolonialna Europy psie oraz ład świat jest plemienny, który jest na był na peryferiach państwa natomiast co, gdy Grajber i Węgry robią oni idą krok dalej pokazują np. dla mnie takie na bardzo ciekawy rozdział to są chciał o Ameryce prekolumbijskiej, a dzień pokazują np. gdy krajowe urbanizacji takiej wydawałoby się niemożliwej teoretycznie, dlaczego niemożliwe teoretycznie, bo tę teorię, która nie opalają ewolucjonizm przekonanie, że te wszystkie bardzo różnorodne społeczeństwo na świecie społeczeństwo bardzo różnie zorganizowane można po prostu ustawić takiej ewolucyjnej osi rozwoju od prymitywnych, czyli np. właśnie plemiennych ZUS-u do najbardziej zaawansowanych, które domyślnych europejski oni pokazują, że to jest po prostu nieprawdziwe i nie pokazują, że te różne społeczeństwa w dużej mierze są kwestią jakiegoś wyboru i żony też są ze sobą jakiś tam symbiozie i jaki jest jakiś taki relacji, że właśnie ta historia Zulusów ta historia Europejczyków jest dziś ze sobą powiązana i tutaj w takim razie od razu dopytam prof. Jurewicz o to, bo zarzuty, które pojawiają się pod adresem tej książki wydaje mi się na tyle mejl jestem w stanie śledzić, że zazwyczaj inni badacze mówią no ale tutaj trochę wybiórczo pod tezę albo tu przegapili coś takiego tu przy kaplicy takiego, ale generalnie co do wniosków czy TASS, że mam wrażenie no dno wielu się zachwyca badaczy, nawet jeżeli mają jakieś właśnie mam zastrzeżenia co do doboru przykładów z tej perspektywy właśnie chciałam panią zapytać tylko in dorożkę też na ile ma pani poczucie, że właśnie być może po to, szczególnie mieszka pan sam pisał, że oni parę ważnych przykładów z Afryki pominęli jak pani czy tak właśnie specjalisty nie od Ameryki Południowej kot Indii tak tak to też oczywiście zawsze zawsze można zarzucić jakiś przykład został pominięty prawda w związku z tym w związku z tym to co teraz powiem to to raczej jako uzupełnienie potwierdzenia pewnych właśnie ich założeń powiem ani jako zarzutach, ale faktycznie np. dla mnie dla mnie jak czytałam książkę to ja widziałem bardzo wiele podobieństw znaczy bardzo wiele, ale różne podobieństwa i argumenty potwierdzające zresztą z 1 strony podobieństwa, które pozwoliły pewne rzeczy jak uchwycić w tych w tych te dni tekst, który ja czy raczej mnie nie tyle tekst interesują ile raczej ludzie, którzy tworzą teksty tak staram się poprzez teksty do tych ludzi dotrzeć na tyle na ile to możliwe jakoś mnie do myślenia, więc z 1 strony pewne rzeczy pewne rzeczy udało mi się np. tak jeszcze raz dobrze uchwycić, bo np. jest taka tam oni właśnie opisywali te podziały życie sposób życia ludu w tych zbiera zbiera łowiecką zbieracza łowiecki jak taki handel gazem ulicach ów, które właśnie tak się dzieliły sezonowo prawda, że były właśnie 2, jakby style życia zupełnie 2 zupełnie różne sposoby układu układu z ucha do społecznej struktury społecznej zmieniające się w zależności od tego czy regionie w okresie właśnie w wojennym co w okresie takim pokojowym, a więc, ponieważ najstarszy Textron się bardzo długo zajmowała z trzynastego wieku przed naszą RO jest potężny tekst zbioru hymnów jeszcze z epoki brązu jak się uważa, że nie mamy Invest jedyne co tam zostało po tym okresie to jest to jest właśnie ten ten tekst złożony z 1028 bardzo wyrafinowanych fanów na jej oni właśnie byli jeszcze takimi ludami jeszcze to sama widzicie państwo wpadam w ten paradygmat wywiadami poza medycznymi i też byli właśnie w takim okresie w takich 2 powiedziałabym przedziałach zalegać teren ten sposób życia można powiedzieć był właśnie okres jogi, czyli okres wojny prawda i wtedy panował Bóg Indra znaczy to główne bóstwo Bóg wojny natomiast potem był okres pokoju 3 praw i wtedy wtedy się wizja, abym był głównym postępowało ubóstwo warunek, który właśnie było tak bardzo surowym strażnikiem porządku porządków w porządku społecznego zwłaszcza, ale ten społeczny porządek społeczny było jeszcze odzwierciedleniem w porządku kosmicznego także on tutaj więc, więc więcej, więc tak, jakby oni w ogóle właśnie ja mam wrażenie, że od tych o tych euro azjatyckich trochę wspominają taktyce i europejskich klubach, ale niewiele, więc tutaj jest jak wysoka kolejna rata miała takie poczucie, że to się właśnie tak jest tak jak jest jak oni mówią właśnie tak istnieją w dodatku powiedzieć, że szereg zadań jest najbardziej pozytywną i optymistyczną książką, jeżeli chodzi o ocenę świata, jaką w życiu czytała tak tam jest naprawdę bardzo pozytywnie oceniony zarówno fakt, że istniejemy jako fakt to naprawdę jesteś filozoficznie wyrafinowany książka jest to nie jest tak, że oni po prostu wynikający z gotowych jeszcze trzynasty przed naszą erą to mało wie o tym bardzo mało jest o tym wiedzy o tym w ogóle tradycji uzna, ale także sam może kiedyś mnie dobrze przepraszam no i w związku z tym właśnie rzecz, że to chyba musiało być dobre życie tak takie życie jako dzieli tak, ponieważ tam rzeczywiście jest jest taka afirmacja tego co mamy tak natomiast właśnie też na temat właśnie takich różnych co oni właśnie na temat PUE takiego sposobu budowy budowę układu społecznego prawda, że te racje mogą różnie wyglądać i takim znakomitym przykładem jest tutaj system kastowy jest taka już dawno temu wydał, ale wciąż bardzo aktualna książka interpretuje się w KSC Declan kręgle ja ją tam właśnie bardzo wyraźnie pokazuje, że system kastowy to jest taka hierarchiczna struktura, ale ułożono horyzontalnie nie wertykalnie to znaczy kasy są oddzielne od siebie, ale nie są oddzielne od emisji co znaczy można powiedzieć każda kasta ma kontakt z elitami zabierze elity są w środku tak, a wokół nich się tak czepiają docierają kolejne kasty, które powiedziałabym od kapłana po dolarze każdy z nich coś dla tych elit robi i potem każda kasta znowu retro replikuje ten taki ten taki podział horyzontalny sposób sposób można w przyszłości rozumieć ma już dzisiaj tego jest bardzo mało tak tak tak, ale w przeszłości tak było obaj chodzimy do kasy nam się kojarzą z taką bardzo nieprzyjemną hierarchy tak ona no właśnie no, więc na ten temat też można różne rzeczy mówić tak, ale przede wszystkim no jednak zwróciła na to jak chce być obręcze okaz, ale system ten istniał późno można powiedzieć prawie 1,5 do ponad 1,51000 lat prawdopodobnie i przyjęty został przez poznano, więc jak Sejm wyobrazić pozowanie w Indiach jak jak w dziewiątym wieku najechanie na Indie to przyjęli również zaczęli przejściowo przynajmniej ten system kastowy głosowanie indyjscy też przyjęli i właściwie dopiero się zaczął rozpadać momencie i zaczęły się protesty wobec niego w momencie, kiedy przyjechali Brytyjczycy elity indyjskie zaczęły jeździć za do wielkiej Brytani uczyć się do Londynu uczyć się w europejskich idei od muszą mieć coś pozytywnego, jeżeli tyle czasu istniał i w zasadzie w zasadzie nie ma nie mamy świadek takich punktów testowych itd. tak i chodzi o to, że właśnie zwykle myślimy o kas jako takiej w artykule w strukturze, ale pewnie była krytyka była horyzontalne ona można powiedzieć, że za wedle wedle takiego schematu wyobraża nowego centrum peryferie to co ważne jest centrum ale, a to co mniej ważny jest na peryferiach i to właśnie w niej ważne to były różne inne kasy, które z napojem w dawały różne usługi custom elitarnym w tym i za które dzięki, którym kasty elitarne dawały wynagrodzenie przeżycie gwarancję za tę przetrwania itd. tak także jak nie chciałam chodzić jak bardzo głęboko dlatego chciałem powiedzieć ze, że właśnie można skonstruować społeczeństwo Chin bardzo trwały porządek społeczny ułożone w zupełnie inny zupełnie inaczej pomyślany niskie archaiczna struktura tak nie jest tak żebrami jest Klatt w zasadzie praktyki społecznej z zebrami jest najwyższe są tak wysoka spełnienie bramie nie zaczęli tam stanem społecznym to jest znacznie bardziej skomplikowane, żeby dobrze zrozumieć ten system tych wzajemnych właśnie zależności to trzeba właśnie przyjął zupełnie inny model model horyzontalny, żeby to rozwiązanie to właśnie tego nie było w tej książce, ale to właśnie pokazuje jak jak bardzo oni w gruncie rzeczy mieli rację tak, że można było tylko za wiedzą niemal dobę za Uralem przez ponad 1,51000 lat społeczeństwo rozwijało się inaczej 1 system kastowy był naprawdę o tyle gorszy niż system ten zwany feudalny, czyli co jakiś tam kapitalistyczne naprawdę wskaz to właśnie problemem są nie dotykali, a nie ani kasować tak to było w bo ja tak już zupełnie upraszczając to co ja jak ja ja znajduję w tej książce Eco to główną tezą mówiąc to co wypowiedzieć tylko takież swoich nie naukowym językiem to właśnie oni podważają to nasze przekonanie, że może że, że jak im więcej cywilizacji więcej ludzi tym musi być więcej hierarchii niektórzy mówią dobrze jak choćby znaczyć dzicy się nie wybijają niektórzy mówią pewnym wzruszeniem sentymentem jak Rousseau mówiono może kiedyś była ta wolność, ale była zmyła, bo ludzie za dużo i za dużo jest powiązań między nami struktury społeczne są zbyt skomplikowane by mogły być poza systemem takim hierarchicznym jak znamy no i oni jak rozumiem próbują też pokazać z przeszłości, że powyższe nie ma liniowo ości to znaczy, że równolegle istniały różne pomysły na organizację społeczną co więcej nie zmieniały się liniowo tylko nie wymieniały dojście do pytań może w takim razie Niewiem co pan powie panie profesorze, ale pana zapytam co tam na głowie może nawet nie z tej książki tylko w ogóle jakiś przykład organizacji społecznej, który no właśnie, bo na tle ciekawe, że został panu wydaje się oczywisty panie z tej książki nie musi być po książki np. ukraińskie miasto znowu nie pamiętam z głowy, którego wieku, ale bardzo archaiczna, który sam przestrzenie zorganizowane tak jak okrągły stół, który opiera się na na zasadzie sąsiedztwa czy każdy ma sąsiadów z lewej z prawej strony i ta relacja sąsiedzka jest taką takim fundamentem społecznym całego tego co zbiorowości nie temu i to pokazują bardzo dużo ciekawych rzeczy tak, że np. społeczeństwo dysku pirackie czy ten pierwszy oni pierwsi, ale oni bardzo mocno wybrzmiewał w książce były wynoszą wyciągają z tego daleko idące wnioski, że one nigdy nie były małe, a także ludzie tak jak Pani Poseł lewicy dotyczy sezonowości bezpieczeństwa łowieckie pirackie pewnych momentach się zamysł by zamykały w tych grupach kilkunastu czy Empik 10 osób, a jednocześnie potrafiły dokonać bardzo dużej takiej mobilizacji też między nimi głowa miasta, a w też takimi hierarchiczny sposób się wydaje, że np. żeby zbudować takie efekty jak egipskie piramidy należy tu jest przez państwo potrzebnej aparat przymusu, który dokonałby takiej ogromnego wysiłku mobilizacji ludzkiej pracy oni tam pokazują na ilość przykładach, że często ludzie sami się, że bez śpiewali, żeby tego rodzaju miasta czy czy monumentalne budowle i stwarzać i że to co nam się może wydawać sensem tych o tych budowli architektonicznie także one są wyrazem jakieś siły państwa np. niekoniecznie tak musi być my chcemy bardzo duże bardzo ciekawych przykładów no wiadomo, że książkę śpij czy każda książka pisana pod tezę potrzeba by zrozumieć, że wciąż nie jest nie znalazło się wszystko co oni odkryli takich ludzi, którym już wpiszemy jakąś książkę trzeba wyrzucić np. przykłady, które mówią to samo nastąpi, gdy to nie jest książka, która jest taką encyklopedię tak znacznie niżej nie znajdziecie państwo, jakby opisu tego jak wyglądało życie w każdej części świata przez ostatnie parę tysięcy lat natomiast oni wybrali takie przykłady, które podważają jedyne takie odruchowe podręcznikowym wyobrażenie przyszłości w tym sensie zbioru jak zbiór wyjątków, które stanowią o nowej regule tak niepewnym czasie mówię, że histeria to jest tak naprawdę opiera się o wyjątkach, że tak naprawdę historii nie mamy głównego nurtu tak jak byśmy sobie to dobry obrazili jako drzewo powiedzmy, że nie ma tego wielkiego pnia tylko to jest po prostu taka wielka trawiasta łąka tak w ten sposób by ten model drzewa i zastąpiony modelem łąki jest bardzo dużo różnych świadków bardzo ciekawy tak ja przepraszam, bo właśnie tak dużego ad vocem, że właśnie te przykłady z innych, które podaje to właśnie chodzi o to, że to nie, dlatego że właśnie tak jak za, że tutaj o jej nie wzięli pod uwagę prawda tylko chodzi o to, że nagle widzę widzę w Indiach te właśnie takie struktury społeczne takie zachowania, które potwierdzają to co mówią ta, które potwierdzają moc mogą służyć jako wydają się też wyraz wyjaśnić w ramach tej tej tezy tak bardzo dobrze, że tak jest także możemy się na różne również rozwijać tak w niej jest propozycja to zachwyciło też to państwo to te miasta co się tutaj baskijskie tak, które były budowane wedle jak nie umiem nawet powtórzyć tej złożoności tej struktury, ale właśnie też to był jakiś rodzaj relacji sąsiedzkiej i tak po po wynajem ze swym okręgu, że się tak wyrażę na okręgi te wnioski były te domy były budowane i po kolei w każdym miesiącu każdy z tych domów zgodnie zdaje się z ruchem wskazówek zegara każda z rodzin mieszkańcy w danym domu miała jakieś tam obowiązki wobec współ wobec całej społeczności no po prostu rewelacja rewelacji Fuck dlatego nie poszliśmy w tym kierunku i Czechy i ja myślę o tym też tak tak taki jest banalne powiedzenie, że każde pokolenie musi historię przestudiować na swoich warunkach i napisać na swoich warunkach w tym sensie, że pewnie trochę zawsze właśnie skupiamy się na tym co jest jakoś dla nas dzisiaj ważne no i druga, że takie też banalna teza, która krąży, że zmiana tego systemu społeczno-ekonomicznego inspiracja do niej przyjdzie spędzonych raczyli peryferiów obecnego świata ani z jego centrum, więc zastanawiam się, kiedy mówimy, że kiedy oni wręcz jasno, przedstawiając swoją ambicję, że piszą nową historię ludzkości, zaczynając od przeszłości, ale w przyszłości też w ma ich w horyzoncie to zastanawia się w zasadzie ach, jak o tym myśleć to znaczy, bo mam wrażenie, że jednak to będzie książka, która może zainspiruje ich grono naukowców to jest pytanie właśnie chciałam wam zadać na ile to są tezy ciągle jakieś egzotyczne mniejszościowe obrazoburcze, ale przeczytają jakieś grono ludzi, ale to nie jest książka, która zmieni masy czy, jeżeli ona ma inspirować pozycję jakich horyzontach czasowych mówimy w jakiej perspektywie o tym myśli ICO uno jawi tę książkę jako właśnie taki też przejaw jednak jakiś taki ogólniejszy pozytywnej tendencji to znaczy tak jak się zastanawiałem czytając właśnie książkę i dlaczego skąd ale, ponieważ jego interesy w ogóle się zastanawiam nad właśnie takimi pewnymi schematami myślowymi, jakie mamy, jakie mamy np. właśnie w odniesieniu do powstawania do historii tak no jakoś tak mam wrażenie, że właśnie to co to co było takie strasznie takie też trudne dla dla tych i dla Europejczyków, którzy właśnie, zwłaszcza zaczęli poznawać inne światy, a nie tylko nie poznawać, ale również nimi zarządzać to było właśnie o to, że się te światy urzędnik wymykają spod kontroli to oczywiście i różne nie tylko w sensie politycznym, ale też w sensie mentalnym, ale np. mam wrażenie, że przez właśnie wieki Europa była w tych spodniach logiki wartościowe tak znaczy ona albo coś jest czymś albo czymś nie jest tak dlatego właśnie takie np. wszystkie szary szary obszary tak takie takie takie zjawiska, które można było nazwać ani właśnie pani nad państwem ani demokrata ani załóżmy demokracją ani autorytaryzmem ani czymś tam ani czymś tam nic nie pasowało to zresztą bardzo dobrze pokazuje taki badacz historyk brytyjski, który bada zaraz tutaj nazwisko przypomnę natomiast on właśnie napisał książkę na temat na tym też szła z kim są jego nazwisko jest właśnie na temat powstawania w jaki sposób imperium brytyjskie radziło sobie z takimi właśnie Best państwami jak to pan prof. Pobłocki używa tego określenia jak z nich to jest to jest czy też frontu oraz inna, więc sensu nie to nie jest ta nie jest to rozum pokazuje właśnie to co robili Brytyjczycy żeby, żeby wreszcie powiedzieć, gdzie są granice imperium, ponieważ imperium musi mieć jasno określone granice, bo tu jest tu się za to się kończy i to się zaczyna coś nowego tak tutaj plac pomiędzy imperium jakimś kolejnym organizmem państwowym było jakieś takie nieprecyzyjna szara strefa tak klasa, która w, które właśnie różne różne rzeczy działy i to właśnie, ale to widać z tego jak pokazuje właśnie co oni piszą na ten temat prawda te różne relacje tam urzędników itd. że nie chodzi tylko o to, że te niewygodne dla imperium, ale również te denerwujące, że dzieje się coś, czego nie umiemy nazwać tak, aby nie mam wrażenie, że w tej chwili jednak właśnie głównie myślę, że dzięki rozwoju FIZ rozwojowi fizyki kwantowej neuronauki teraz trochę od tego widzenia świata w paradygmacie logiki wartościowej odchodzimy i również to zaczyna zaczyna i w gruncie rzeczy zjawisk społecznych nie da się w tych w tym paradygmacie ująć tak w ogóle mnie się wydaje, że wszystkie próby, które były przez humanistykę nauki społeczne podejmowane, żeby to tak ujmować prawda to jest niemożliwe po może może się tak zachowuje na to przyroda w tym makro, ale nie Super Macro cash prawda w tym Macron naszym doświadczeniu tak w takim codziennym, ale ludzie tak się nie zachowują i w związku z tym taką widzę taką jakość pozytywne znaczy, że żyję widzę, że to jest taki element od takiego pozytywnego przełomu, że musimy tworzyć zresztą oni tam też pisał, że my nie mamy języka, żeby mówić o tych o tych różnych nie mieli Europejczycy my nie mamy języka, żeby mówić właściwie o tym, o czym oni PiS od tych tych w tych właśnie przykładach, które nie jest czy to miasto czy to państwo czy proces trochę nie wiadomo jak to nazwać prawda, bo właśnie nas nasze nazewnictwo wynika z ich tradycji, ale też moim zdaniem tej logiki wartościowy takiego takiego w panice biało czarnego myślenia, więc ja ja mam taką nadzieję, że to jest taka bardzo was ta książka oczywiście powoli idzie to przełamywanie paradygmatu tak, ale ona jest jakimś takim jednym z przebudową TUW na to, że zmienia się w ogóle paradygmat myślenia i naukach przynajmniej społeczne humanistyczne jak również jak również, że może w ogóle nasze myślenie o świecie tak to jest ciekawe, żeby głos profesorowi pomorskiemu, bo to jest właśnie kultura natura, ponieważ zaczęłam myśleć jak bardzo mnie niepokoi takie nie nazywania ja lubię nazwać po prostu ja osobiście czuję się pewniej bezpieczniej i zawsze myślałem, że to jest moja psychologiczna pewna natura widzę wokół wielu tak ma w takim sensie, że mamy pewne zjawisko socjologiczne wokół siebie, że ta niepewność nie nazwanie tak ten świat teraz dużo się mówi o tym, że coraz bardziej mamy poczucie żyć życia takich nie nazwanych określonych w oczekiwaniu czy to pandemia już skończyła się skończyła czy ona będzie zawsze, kiedy koniec już nawet opluć nie chcę na razie przynajmniej wspominać, a być może rzeczywiście to jest czasami bardziej kulturowo moja potrzeba niż jakiś psychologiczna to jest bardzo ciekawe właśnie do tego też oczywiście sprowadza to o tym rozmawialiśmy też profesorem włoskim jak bardzo przypisujemy naturze to co jest częścią kultury, że czasami zmienia się odróżnić kult radny, który był natura też no wpływ na kulturę kultura natury, ale oddaj głos z profesorowi pomorskie był też tym pytaniem czy ma pan poczucie, że idzie nowe to znaczy 1 książkę Trytek traktuje jako o taką wisienkę na torcie ostatnich 2030 lat badań, które starają się jednak wypracować inny paradygmat jeszcze kilka powiedzmy 20 wieczna skażona ewolucjonizm i Europy centrum mam, bo znowu dla NATO Sojusz lewicy to oczywista oczywistość, że Europa nie jest matrycą, na podstawie której jakby wymyślamy normy tego co jak społeczeństwo w ogóle się zakupują Krafta, ale jednak dla większości z nas jest odkrycie na antropologii osobą, która bardzo dużo robią w tym kierunku ciągu di jego książki też doszedł po polsku np. kradzież historii bez zgody już PiS w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku natomiast drugi także skrytykował, jakby te rewolucjonistą i chce detali, czyli uznawanie europejscy zachód jest centrum historii historia świata jest równa historii Zachodu natomiast zorbing rejestr bestsellery sprzedaje ani goodie no tak, ale ta książka Bóg wybiera Węgrowa jest bestsellerem i ona robi co innego Onico krytykuje, jakby nasze dawne teorie tylko po stwarza nową opowieść o tym też jest jakby jednak drugi rozdział kolejny krok napitek krytykujemy tę wiedzę, którą wiemy, że kraj, która bardziej nas oślepia niż rozjaśnia coś a, a później stworzymy nową nową powieść nową historię teraz ta książka nie wiąże z kapelusza bądź stratę i też można by za ich skrytykować nie ma nic nowego już to wszystko wie tak, bo oni wprowadzili własnych badań tylko tak naprawdę synteza wiedzy, która jest już dostępne, które zostały opracowane przez naukowców Polek, która im całe liście była na marginesie takiej wiedzy wiedzy ogólnej i tu przede wszystkim mówimy o rewolucji w archeologii barwa loggia pozwala rytm stworzyła, jakby nowe narzędzia technologiczne pozwalają wygenerować nową wiedzę w tym sensie, że nie opieramy się na analizie tekstów tylko tak naprawdę sprawdzamy co rzeczywiste co nam przyszło zostawiła w sensie materialnym i teraz może nawet zaprowadzi naprawdę bardzo no bardzo niewygodne rejestry w Polsce np. też taka rewolucja w archeologii się odbyła i jest wielka debata na temat tego, skąd wziął państwo Polski projekt i taką postacią o obrazoburczy, która pisze rzeczy, które są zupełnie niezgodnie z tym, czego się czy nie szkoleń co to co chcemy podręcznika historii jest Przemysław Urbańczyk, który o, której jest jedną z jedną z właśnie Stefan archeologów, którzy dla, których to przeszłość wystawił realnie w ziemi jest ważniejsza niż co ktoś kiedyś napisał o będzie okazuje się, że nie było Szkocji Polan i Szlanta akt, a że polskie państwo państwo Piastów wzięło się nie jakieś pokojowej właśnie umowy pomiędzy po komplet minami, które rzekomo tam wcześniej istniały tylko pojawiła się nagle, że jest korelacja między różnymi etapami ekspansji państwa Piastowskiego widoczną widoczne właśnie w śladzie budowlanym przecież w takich grobach, które były budowane istnieje idealna korelacja między tym naprzód muzułmańskiego srebra ze świata islamu itd. tak dalej są takie informacje, które są bardzo niewygodne, bo one przeczą tym co nam się wydaje jest oczywistą oczywistością, a które pozwalają by stworzyć nową narrację bardzo ekscytujący moment i oni nie są zupełnie odosobnieni i mam wrażenie, że to jest taki, jaki pierwszy krok milowy w generowaniu, zupełnie jakby nowej byśmy dwudziestą pierwszą wiecznej wiedzy tak wiele osób zapomniało, że dwudziesty już dawno temu miną i że naprawdę żyjemy w innych czasach, że być może warto wypracować trochę innym innym inne narzędzie do myślenia i przeszłości, ale rzeczywiście o przyszłości i słuchają państwo jest państwa gościem prof. Kacper Pobłocki i prof. Joanna Jurewicz rozmawiamy zainspirowani książką Davida Grubera i Davida łęg grała Dydona Everything Świt wszystkiego to może jeszcze byśmy spojrzeli na to Otóż to chyba prof. Gilewicz szczególnie o tym wspomniała też trochę rozmawialiśmy z UE z profesorem włoskim, ale no wydaje się druga teza, a może trochę czytam przez autora, czyli Ribera jest no właśnie podważenie tego państwa takich jak dzisiaj znamy to znaczy pokazanie, że nie tylko o no trochę, gdy mówimy, ale może, że państwa nie musi nie musimy żyć w państwach albo skarżenia takich państwach, jakie dziś jest znamy no tak praktycznie, jakby na to spojrzeć, bo myślę, że nie umiemy sobie wyobrazić tak migracje, czyli ludzie, którzy tu przekraczają granice tych państw to teraz jest taki wywołuje niebywały niepokój tutaj w Europie w każdym razie, jakim są właśnie znakiem tych naszych czasów ci, którzy przenoszą się bym stanowią zagrożenie w oczach wielu więc, ale Branko właśnie niedawno napisał taki ekonomista Branko Milanović Milanović napisał właśnie ostatnio taki bardzo ciekawy także po tej globalizacji mam, którą mieliśmy, czyli tej finansowej nadchodzi jednak globalizacja ludzi czyli jakby wysadzenie tych państw takich, jakie znamy to jako przykład w tym kontekście może przychodzi pani pani profesor do głowy z przeszłości nowy można powiedzieć to jest fascynujące też dla mnie też było fascynujące w tej książce jak nie opisał jak wiele jak wiele właśnie było migracji to znaczy to jest tak taki truizm, ale oni pokazują tak bardzo bardzo to jakby na czym polegały te też ów jak bardzo ludzie byli mobilni dawnych czasach można powiedzieć tak jak bardzo jak jak wiele tysięcy km przemierzali i tych na Londyn i morzem, ale właśnie też lądem co jest ciekawe prawda, bo to się spotyka z różnymi innymi kulturami tak dalej jak bardzo jak wiele właśnie takich sporo miejsca poświęcają na tym w jaki sposób właśnie te relacje tych to znaczy tak np. regule gościnności, która była taka istotna właśnie, żeby się jakoś jakoś jakoś ze sobą z 1 strony właśnie przyjmować tych w sensie no nie od razu do własnego domu, ale właśnie jakoś się pory jakoś pozytywnie reagować na tych przychodzących równocześnie właśnie jak z 1 strony to miało duży wpływ na właśnie na takie, jakie właśnie wy z o wzajemne relacje, ale równocześnie, kiedy miał znaczenie dla tworzenia tożsamości samych siebie tak obie strony czy przychodzące i i mieszkający też jakoś tak na domy nie jesteśmy tacy jak oni to przecież to sposób nie jest opis efektów autorzy książki, ale ja tak wyobrażam, że właśnie takie jak samo identyfikacja równocześnie z zamówimy tym językiem oni w tamtym itd. i to to było dla mnie fascynujące można powiedzieć, że kultura indyjska powstała właśnie dzięki takiej wędrówce powstawał młodsze dzieci autorzy tego najstarszego tekstu prawo dyrektywa da przyszli właśnie to ten odłam tego Chin europejskich wędrówek był byli oni najstarsze teksty są pisane na tę niepisany, bo czasem nie było pism układane na terenach dzisiejszego dzisiejszego tam Północnego Pakistanu tak i potem mozolnie wędrowali na wschód wędrowali na stół no jak oni przedstawiają oni tam wykonali wszystkich obcych, ale oczywiście nie było możliwe widać w języku równocześnie równocześnie byli przyjmowani obcy, zwłaszcza za nią się z kobietami tak dalej interesy są bardzo ciekawe badania archeologiczne i takie te są oparte na badaniu dna właśnie jak te wzajemne relacje w tej wędrówce na wschód no tej warstwy, która miała dyskurs prawica przynajmniej tej, która została tak mieszające się uchodzących rozmaite relacje z ludami, które mieszkały na pół na północ Gangesu i potem na południe także także w zasadzie bez tej wędrówki np. bez tej migracji nie byłoby łódzkiej kultury indyjskiej jako ozdoby, tak więc więc to to ja myślę, że to jest znaczek obu toby to to jest tak tak także w fascynujący moim zdaniem to inwestorzy nie to nie jest takie straszne po prostu, że to nie jest tak głośne, że ludzie ludzie wędrują takie może też dopowiem dla mnie bardzo ciekawą tezą w tej książce jest właśnie to, że ten świat archaicznej bardziej kosmopolityczne niż niż niż my nie wpisują, że jak spojrzymy na przestrzenny zasięg tych archaicznych kultur to one są o wiele większe niż te kultury, które znamy dzisiaj i to co o 1, jeżeli jakikolwiek pomysł my prawidłowo historyczne czy proces z różnych ulg, które oni identyfikują to jest właśnie, gdy Cosmopolitan zarówno czyli jakby rozbijanie się tych pierwotnych kosmopolitycznych bardzo zlokalizowanych bardzo jednorodnych kultura coraz mniejsze kawałki my żyjemy właśnie w takim bardzo ciasnym kawałku, który nazywamy państwo Narodowym, a trochę straciliśmy tą to elastyczność której, która ich zdaniem 4 u mnie to wyboru te zmiany sposobu życia tak tej są wolności poseł robić mówiąc to był bardzo ważny, że zimą ludzie żyli w 1 w 1 społeczeństwie, ale też drugim, a czasami zupełnie innych spółek, ponieważ nie stawia społeczeństwo tak wysoka elastyczność adaptacji czy zmiany takie bardzo szybkiej zmiany jeszcze inną rolę społeczną i rozwiązuje umowność tych ról zarówno zapraszam do władzy słowem bardzo jak zmieniamy co parę miesięcy bezpośrednio, którym żyjemy to rozumiem, że wszystkie kwestie umowy jest mamy dołek elastyczności polityczności mamy ten zmysł polityczności by natury ludzkiej, jeżeli tak tak i że oni pokazują, jakby to książka też by zjeść powiedział w debacie temat natury ludzkiej wiąże stara debata XX-wiecznej XIX-wieczna dziś starsza tak gdzieś wysoko mamy rósł, o którym ludzie człowiek jest natury dobry i chłopca, który wyciągnie z natury zmierza do kosza to są, jakby ognie odchodzi i o nim głośno w naturze ludzkiej leży to właśnie elastyczność umiejętność zmiany zdecydowanie o tym w jakim świecie żyjemy my pakty nie tu pani dr Mazur ma rację, że żyjemy w takim momencie, że wygrzebuje się z tego, iż dla państwa Narodowego i żyjemy w takim ciekawym momencie, że faktycznie z tej listy na rozdrożu tak znowu tata ten dogmat lat dziewięćdziesiątych historia się skończyła już nic się zrobić no, jakby widzimy, że Putin rosyjskimi czołgami, jakby przeczy temu tak dosłownie dzisiaj tak teraz, więc wnieść historia dzisiaj jak na naszych oczach oni są optymistami twierdzą, że jednak mamy większe pole manewru niż nam się wydawało, bo historia pokazuje tak mają bardzo dużą historycznych przesłanek, żeby twierdzić, że jednak ten optymizm, żeby 1108 Stonio, bo w tej optymistycznej stronie, że możemy jednak jako społeczeństwo wybrać to w jakim porządku żyjemy i to jest ba myślę dla mnie największa wartość tej książki być może mieć ona działała na mnie podczas lektury kojąco nie muszę tylko dobrze opisać, ale być może też, dlatego że żyjemy w świecie dekonstrukcji czy coś jest świetnie krytykujemy rzeczywistość, w której widzimy widzimy coraz więcej jej różnych wad albo mamy jakiś głód not by coś innego i jakoś cały czas jeszcze, jeżeli są co jakiś małe przykłady ale, ale nie nic co daje nam ulgę oni rzeczywiście jak jedno wydaje się inspirują do nie dają gotowego, a przykłady oczywiście to też o tym rozmawialiśmy, ale to co oni pokazują to nie jest po oczywiście, żeby wrócili do tego co było tylko zrozumieli, że można na różne sposoby działamy dziękując, ale to przy chciał zapytać przywoływanego tutaj Putina przez profesora łódzkiego bo gdy zastanawiam się nad tą rozmową dzisiaj rozmawiamy nie wiem czy w szczycie, bo nie wiadomo ile potrwa, ale no jak jest duże zagrożenie niedaleko od nas przemoc grozi logika, która myślę dla wielu postępowania władzy trudno zrozumiała przeznaczy, o co chodzi stąd te oskarżenia czy zarzuty, że to szaleństwo jakieś, bo jest to trudno zrozumiałe na zastanawiają się czy dzisiaj właśnie ta rozmowa jakoś do ludzkich emocji dotrze na ile właśnie rozmowa o książce Grebera i grała w koncepcjach ma dzisiaj sens my nie znalazłam swoją odpowiedź, że jak najbardziej ma dlatego też, jakby nie nie proponowała przełożenia jej, ale wy na to patrzycie o czytaniu rozmawia New no i marzenia to ogólnie uważam, że w co zaś status PPT zawsze dobrze trochę wyjść, jeżeli się nie dawać dosłownie z jakiegoś właśnie w Rygwedzie to się nazywa taka sytuacja kiedy, kiedy czujemy, że jest ciasno, że jest ciemno, że nie jest nic nie widać ruszać niemożna się za hasło pracy spokrewnione znaczy wąsko polskość to najgorsza rzecz, która mogła spotkać człowieka właśnie w tych trzynastym wieku przed naszą erą jak można się poruszać myślę zawsze dobrym na hałas jak Ziobro jest właśnie jakaś taka MON jakaś lektura prawda trawy, która pokazuje, że umysł ludzki ma jednak szef się nad umysł ludzki zawsze z tego raz się może wydostać no i oczywiście jest do umysłu nie wiem pewnie nie zdąży jeszcze chciałam też zwrócić poza Putinem ale, ale chciałem powiedzieć, że myślę, że także właśnie ona jest no bo ona właśnie pokazuje, że ta do, bo to też nie jest taka książka, która mówi, że tam z historii ludzkości nie było przemocy nie było okrucieństw nie był to w ogóle wszyscy byliśmy tacy cudowni zgodni i tam żeśmy sobie migrowali w pokoju nie skończy znowu to bardzo wyraźnie bądź też zastanawiają nad tym rozkład na tym jak przemoc doroczna takie plany Wenda podaje, że nie miał się wymawia indiańskie prawda było, które było wyjątkowo okrutne dla swoich wrogów, ale czuły serdeczny dla rodziny to było absolutnie cudowna historia i właśnie nie przeszkodziło im do głowy, że to można być taki przemocowy tak powiem wobec żony dziecka ale, ale wobec wrogów noty jak mówią, że mamy tę logikę przyjąć, ale chodzi o to, że ta przemoc, która jest ostrą, która jest elementem ludzkiej natury, na którą jakoś musimy sobie radzi, że w każdym razie taka przemoc wynikającą właśnie z tej logiki państwa Narodowego z tego całego szalonego konceptu w tym kontekście szalonego państwa i granic, kiedy są prawa złożenia pole po 1 strony granicy po drugie jest to samą ziemią prawda i człowiek żyjący jest tego samego gatunku Homo sapiens, tak więc więc taka logika taka zupełnie szalona ona właśnie nie musi być jedynym sposobem zarządzania przemocą, że coś z tą przemocą musimy się konfrontować, bo tak jesteśmy jesteśmy również przemocowych gatunkiem niestety, ale że niekoniecznie, że jakby piach wystarczyło powiedzieć Władimir, ale tego nie ma Władimirowi czy po prostu nie ma nie ma państwa Rosja Chiny państwa Ukraina po prostu nie ma to twór naszej głowy tak oczywiście ja to trochę przerwy je sobie ale, choć uchodzi też by u Rze, że w pewnym sensie można, jeżeli zmienimy trochę myślenie nas o tym o pani właśnie tym naszych społecznych strukturach naszych organizmach itd. za czyn społeczny organizm dalej tego w jaki się w jaki sposób do tego świata się odnosimy to ta przemoc nie u w tym aspekcie może być mniejsza inaczej wyrażana, ale może nie być to jeszcze dorzuca, żeby nie ostatnia jak sam o tym właśnie w takim sensie, że absolutnie trzeba docenić to zagrożenia, ale że jeśli czyta książkę Grebera, toteż rozumie jak bardzo już dziś archaiczne jest to myślenie Putina to znaczy ja nie wiem jak długo to będzie trwało ja tego absolutnie z tym daleko od bagatelizowania wręcz przeciwnie jestem głęboko zaniepokojona nie tylko mam po prostu bardzo wielu przyjaciół, którzy aktywnie o to państwo walczą z mojego pokolenia, jakby ich los jest umiemy przełożyć ich los na nasz los zresztą też nie święto Super bezpieczni niż chcę powiedzieć tego nie bagatelizuje, ale z drugiej strony dajemy też pociechy właśnie to, że no i w jakim sensie to przemoc jest też wynikiem takiej bezsilności jakiegoś świata, który kończy jakoś też trochę na to patrzeć oczywiście to może być złudzenie albo dokończenie się może trwać bardzo długo, ale w tym sensie grą i grają jakoś daję dla mnie są wielką inspiracją pociechą prof. Pobłocki to znaczy no faktycznie historia pokazuje, że upadające imperia zwykle podają wywołują wojny, a ja, mówiąc że bardziej spodziewają się amerykańskiej i kolejny amerykański interwencji ciesz niż rosyjskiej znaczy wydaje się, że wszystkich w ciągu niewiele dobrego może uniknąć raczej się pacjentów jest na razie syryjskiego a bo też pań i tam akurat w tym dniu było dużo wokół zwanej arabskiej wiosny pani u wspominamy i skończyło się dramatycznie natomiast faktycznie może pani redaktor mieć rację w tym sensie, że być może by, że jak mam że, że jest jakiś taki prąd ruchu i społecznych, który krok który jeszcze by nie nie wyższa, gdyby na wieś to nic nie widzimy go pewna przy tafli, ale oni budynek, jakby zupełnie nowe zjawisko dzisiaj 2030 lat no trudno, który miał być natomiast faktycznie to co jest nowe jest to, że doszli obserwujemy od paru lat, że mamy takiego globalną opinię publiczną, że ten proces globalizacji przez długi czas sfera polityczna opierała się globalizacji, że koziołkował siła zglobalizowanej gospodarki zrealizowała kultura ludzie migrują tak jak mówimy, ale cały czas żyliśmy w takich tych debaty publiczne zawsze było w tych ligach państw narodowych i wie jakiegoś czasu się zmieniło się klimat klimatyczne stały się tematem nr 1 na całym świecie, a no, więc być może mam mieć być może faktycznie tutaj bramką mieliśmy rację że, że wytwarza się coś jakiś taki zjawisko opinię publiczną globalne, które być może sprawi, że jakiś czas będziemy mieli tu też jakąś instytucję publiczną w skali globalnej, która będzie miała polityczny i wymiany nie będzie na pewno ONZ ONZ jest bardzo liczną i instytucjami być może jest dziś tam i Promień chcemy raczej w pani profesor w zasadzie mamy oko w pojęciu kończy, ale bardzo pani zaintrygowała tym umysłom tak jak pani tylko za jawiła się mówi Wander ja szybciutko zajęli oni tam w pewnym momencie też tak jak to wracając z tych lat bardzo trudnych obecnych geopolitycznych reset sytuacji, które się znaleźliśmy prawda, ale oni tam wspominają takie jaskinie niesione były jakieś nie jest nie oblega ni to więcej niż jest jednak nie umiem powiedzieć nie będę nazwy w każdym razie my w Ameryce takie, bo Japonia w Ameryce takie właśnie bardzo dziwaczne stwory tam były Europejczycy nazywali maszkarony ami takie same nic nie odzwierciedlające rzeczywistości właśnie oni opowiadali, że to jest zapewne zapewne właśnie takiej też były takie miejsca, które służyły wokół kultu i że było związanych z opisem, że przedstawiają te też by tego i umocnienie inskrypcję inskrypcję właśnie tylko raczej władztwo rzeźby przedstawiają stany odmienne stany świadomości no właśnie chciałam powiedzieć, że też są to nie bardzo zafascynowało, ponieważ istotnym elementem dobrego samopoczucia poetów dekret było prawdopodobnie wpływ halo no danej rośliny zwanej sama nie również jest powstały takie książki też znowu znowu panowie panowie David owi, czyli David Luiz Williams i David Pierce, ale jest taki rodzaj 2 południowo afrykańskich ekologów oni właśnie napisali taką książkę wie książki mają etykę to sam David Luiz William i pod tym inni samotny polityk mając chyba się tak nazywa i właśnie oni analizują jaskinie zarówno w Południowej Afryce jak właśnie w Europie, próbując pokazać jakąś właśnie to co się stało tak właśnie na początku neolitu jakaś taka Niewiem czy to jest jeszcze się utrzymuje z kolei też w świetle świetle z książki, które omawiane, ale właśnie że, że doszło jednak w pewnym momencie do jakiegoś takiego rozkwitu różnych właśnie budowli sakralnych, które interesuje jako sakralne i właśnie bardzo wyraźnie po wiążą te przemiany właśnie z przemianami, które się dzieją w naszym umyśle w naszym mózgu i pod naszą myślę właśnie ja bardzo ucieszyłam jak zobaczyłam, że oni również wspominają uważam, że to jest też taki element to eksploracji czyli, żeby zobaczyć co się dzieje ile i ile z tego było powodowane nie mówię, że wszystko roślinami o interesujące wpływ, ale jak bardzo jednak stan naszego umysłu również wpływają na to co się dzieje fakt także to jest taka książka, która naprawdę daje wyjścia bardzo różne dziedziny badawcze bardzo bardzo państwu dziękuję bardzo, prof. Joanna Jurewicz z wydziału Orientalistycznego na Uniwersytecie warszawskim prof. Kacper Pobłocki, a kierownik interdyscyplinarnych studiach miejskich na Uniwersytecie warszawskim antropolog społeczny jeszcze raz też dziękuję rozmawialiśmy zainspirowani książką, a 2 profesorów Davida Grubera i Węgrowa Don Everything, czyli Świt wszystkiego nowa historia ludzkości jeszcze raz bardzo państwu dziękuję dziękuję bardzo, dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZOREM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA