REKLAMA

Świat pędzi, coraz trudniej przewidzieć przyszłość. Ale koniecznie trzeba próbować

Panoptykon 4.0
Data emisji:
2022-02-24 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
58:40 min.
Udostępnij:

Przewidywanie przyszłości: nie mamy na myśli wróżenia, a poważną działalność naukową, która może przynieść wymierne korzyści lub co najmniej, po prostu, uchronić nas przed błędami, jakie moglibyśmy popełnić nie zastanawiając się, co czeka nas "za zakrętem". Najprostszy przykład? Większość z nas gdy zorientowaliśmy się, że istnieje internet nie zadało sobie wystarczająco dobitnie pytania: co przyniesie. Dlatego wkroczyliśmy w erę np. social mediów bez odpowiednich regulacji prawnych, wielu z nas nie było na to gotowych także mentalnie. Ci, którzy umieli przewidzieć rozwój internetu a tym bardziej - jeśli umieli nadać mu kierunek zarobili ogromne pieniądze i zyskali ogromne wpływy. Rozwiń »

Świat pędzi niebywale szybko. Już nikt, kto przeżywa średnią długość życia nie umiera w tej samej rzeczywistości, w jakiej się urodził. Technologia przyspieszyła tak bardzo, że nieustannie musimy się uczyć nowych interfejsów i nowych słów opisujących naszą kondycję w świecie zdominowanym przez globalne korporacje. Web 1.0, Web 2.0, uczenie maszynowe i big data, edge computing, wirtualna rzeczywistość…Kolejne przełomy w świecie technologii zaskakują nas nie tylko skokowym wzrostem zapotrzebowania na energię. Każda taka zmiana to nowe nawyki konsumentów, nowe źródła zysku dla biznesu, nowe praktyki komunikacyjne i wyzwania dla naszego mózgu, którego ewolucja zostaje za technologią daleko w tyle.

Tę uciekającą rzeczywistość próbują dostrzec i odwzorować regulacje prawne, o których w Panoptykonie AD 2022 informujemy szczególnie często. Trwające właśnie w Brukseli prace nad kompleksową regulacją platform internetowych to wynik kilku lat dyskusji o tym, co w modelu biznesowym Facebooka czy Google’a wymaga “pilnej korekty”, czy to ze względu na szkody społeczne czy ochronę konkurencji i konsumentów. A tymczasem Facebook zmienia się w Meta, miejsce YouTube'a dla młodszych pokoleń zajmuje TikToK, Apple “delegalizuje” śledzące ciasteczka, a Google poważnie zakłada przejście na reklamę kontekstową. Zanim w Brukseli postawią ostatnią kropkę, będziemy już żyć w innym internecie.

W tym odcinku podcastu Panoptykon 4.0 Katarzyna Szymielewicz rozmawia z futurologiem Maciejem Jagaciakiem o nieprzewidywalnej przyszłości. Po czym można poznać, że nadchodzi zmiana paradygmatu? Czy da się przygotować na to, co nas czeka za następnym cywilizacyjnym zakrętem? Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PANOPTYKON 4.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA