REKLAMA

Jak rozmawiać o wojnie z uczniami i uczennicami?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2022-02-27 13:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:35 min.
Udostępnij:

O potrzebie rozmowy o wojnie w Ukrainie i jak ją przeprowadzić opowiada Dorota Obidniak ze Związku Nauczycielstwa Polskiego

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny magazyn Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo ponownie z nami pani Dorota Obidniak ze związku Nauczycielstwa polskiego dzień dobry kłaniam się pani dzień dobry witam pana redaktora i kłaniam się wszystkim słuchaczom słuchaczką z ubolewaniem stwierdzam, że właściwie 1 kryzysu wchodzimy w drugi kryzys i to na wielu polach w tym pierwszym chodziło oczywiście chodzi wciąż pandemii koronawirusa, który przekłada się implikuje szereg innych dziedzin Rozwiń » naszego życia od gospodarki począwszy na zdrowie na zdrowiu psychicznym skończywszy, a w tej chwili od kilku dni mamy do czynienia z kolejną noc w taką porcją zdarzeń, które bardzo często dramatycznie odbijają się naszym codziennym funkcjonowaniu nie wiem czy pani się na ten temat zgodzi rodzice podejrzewam, że nauczyciele też stają przed dylematem jak w ogóle o agresji Rosji na Ukrainę rozmawiać o konsekwencjach tych w tej agresji także o tym poczuciu bezpieczeństwa, które trapi nie tylko dzieci nie tylko młodzież ale, ale także nas dorosłych ten całkowicie się z panem zgadzam my piszemy zresztą od naszej stronie internetowej od kilku dni z takim krótkim artykule jak rozmawiać o wojnie Ukrainy w szkole i podkreślaliśmy tam, że to jest kolejna dramatyczna sytuacja, która dotyka o w uczennicy uczniów i rodziny także myślę tutaj o tych uczennica i uczniów pochodzących z Ukrainy, którzy chodzą do polskich szkół dzieci, które pada do polskich przedszkoli, więc psy tak to jest cała seria takich w bardzo trudnych sytuacji ja do tych, które pan redaktor był uprzejmy wymienić dotyczyła w mieście to niepewność co do zmian, które się nam szykują systemie edukacji przecież możemy na co dzień również obserwować protesty to jest dla wszystkich ogromny stres i bardzo duże obciążenie to jest też taka chwila, gdzie i chyba nie możemy poddać się tej bezradności, bo na nas dorosłych myślę o rodzicach, ale w kontekście naszej rozmowy na nauczycielach spoczywa odpowiedzialność no też nie chodzi o to by wnieść spokój życia tych młodszych ludzi, ale przede wszystkim dać im poczucie pewnej sprawczości, że jednak mamy wpływ na pewne sprawy bezradność jest on no właściwie najgorszym doradcą jak i jakie można spotkać oczywiście w my trochę tak się czujemy i będą nauczycielkami nauczycielami jak lekarze, którzy po prostu nie mogą stanąć przed pacjentem i rozpaczać tylko po prostu muszą zacząć działać inne mamy świadomość dlatego już od kilku dni planujemy takie kompleksowe działania i takie bardzo szybkie doraźne jednym z takich dowodów na to, że coś na naszych stronach już jest dostrzegano ładnych paru dni są listy przede wszystkim myśmy się wrócili do naszych przyjaciół nauczycielek nauczycieli na Ukrainie mamy bardzo serdeczne wieloletnie kontakty z o ukraińskim związkiem pracowników oświaty nauki i jesteśmy z nimi w kontakcie także telefonicznym mnie wystosowaliśmy takie leki listy wsparcia, które mają oczywiście symboliczny charakter, ale wiemy że, że są dla naszych przyjaciół ważne, bo oni to potwierdzają i oczywiście pytaliśmy jak można im nieść pomoc już w tej chwili i zapewnialiśmy, że będziemy gotowi, gdyby była pomoc na szerszą skalę potrzebne w przyszłości i to robimy, ale w tej w tym pierwszym momencie, kiedy myśmy się otrząsnęli szoku po pomyśleliśmy, że to będzie tłumy to temat nr 1 zaraz po napaści Rosji na Ukrainę punkt o tym będą chcieli rozmawiać uczennice uczniowie ci młodsi i starsi, ponieważ mają właśnie koleżanki kolegów Ukraińców w swoich klasach w swoich szkołach mają znajomych, a no, a nawet jeśli jest jakaś Polska rodzina, która nie na znajomych wśród obywateli Ukrainy to no wszyscy oglądamy wywiady wiadomości słuchamy relacji radiowych o tym się rozmawia w domach i w związku z tym uczniowie chcą rozmawiać o tym także w szkole, więc pierwsze wskazówki, które przekazaliśmy nauczycielom dotyczą przede wszystkim, żeby nie ograniczać tych rozmów, żeby nie mówić o tym porozmawiamy innym razem tylko pozwoli ci uczniom na wyrażenie swoich emocji wyrażenie opinii, żeby ich tam nie ograniczać w mówieniu ich uczucia tylko wysłuchiwać i oczywiście nie nie podgrzewać jakich emocji, ale chce też nie ich nie tłamsić także taki sposób, że nagle zaczynamy coś tłumaczyć oni w tym momencie nie oczekują tłumaczeń oni chcą powiedzieć po prostu co ich boli i czego się lękają więc, więc to to była pierwsza taka wskazówka akt, o której pisaliśmy w tym naszym takim mini poradniku o jedno czy dwustronicowy przed można było szybko szybko skorzystać z tych rad psychologów no i to, o czym pan redaktor wspomniał jak radzić sobie z bezradnością, bo jak słusznie pan powiedział bezradność jest taka obezwładniający ca i ona nie pomaga w radzeniu sobie ze stresami uczucia lęku, więc przede wszystkim można z uczennicami uczniami porozmawiać o tym co możemy zrobić to mogą być niewielkie gesty to może być wywieszenie w oknie naszej klasy ulotki, że jesteśmy Solidarni z Ukrainą myśmy zresztą takie materiały można nauczycieli i przygotowali, gdyby chcieli z nich skorzystać, ale to może być nagranie jakiegoś filmiku to może być jakaś narysowanie jakiegoś plakatu w przesłanie pozdrowień mógł ukraińskim rówieśnikom 1 słowem uczniowie sami, korzystając zresztą z internetu z mediów społecznościowych fani doskonale wiedzą co mogą zrobić często mogą na nauczyciela podpowiedzieć w jakiej formie wyrazić swoje wsparcie czy sympatie dla Ukrainy i obywateli i czy zostanie wdrożone taki protokół, w którym w, którym posługiwać będą się nauczyciele w szkołach, bo to było sądzę, że nie wiem lekcje też godziny wychowawcze zostaną poświęcone w dużej części przynajmniej w najbliższym czasie sytuacji na Wschodzie, ale też trzeba być na to przygotowanym do uczniom w zależności od ich wieku przekazać jak najlepszą wiedzę uspokoić dać poczucie, że mamy na co się wpływ przygotować się także na na rzeczy, które mogą wnieść pewien niepokój życia rodzin tych dzieci czy w ten sposób zamierzają państwo też rozdysponować taką wiedzę taki protokół zachowań dokładnie na tym w tej chwili pracujemy myśmy w 2017 roku dni uczestniczyli w takim projekcie, który dotyczył generalnie migrantów, ale oczywiście odnosi się do migrantów i do uchodźców chodziło w ogóle od uczennicy uczniów ze świadczeniem migracji to był bardzo interesujący projekt międzynarodowy, ale też mocno osadzony w takich w takim kontekście krajowym w z m.in. z tego projektu pochodzi ten tekst pana Jarka Korczyńskiego, który pan wspominał i który jest na naszej stronie my zebraliśmy tam bardzo dużo ciekawych doświadczeń propozycji pracowaliśmy przy tym projekcie z przedstawicielami samorządów 2 miast Warszawy Gdańska i z pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych, więc taki protokół na nasze koleżanki koledzy jako pewien rodzaj wsparcia pomysłu co można robić absolutnie dostaną dla nas jest przede wszystkim niezwykle ważne, żeby uświadomić im, że jeżeli pojawią się w naszych szkołach uchodźcy to my musimy być przygotowani na ich przyjęcie i to przyjęcie nie może się ograniczać tylko wyłącznie do do wywieszenia transparentu, że są mile widziani, ponieważ no i ja może rzecz która, która jest niepopularna w tym momencie, bo jesteśmy wszyscy pod takim ogromnym wrażeniem i pełni empatii i też smutku wobec tego co się dzieje, ale na ogół to są takie emocje, które dość szybko wygasają natomiast my musimy być przygotowani na sytuację, że jeśli pojawią się w Polsce uchodźcy to oni pozostaną z nami na długo, a ostatnie lata niestety nie sprzyjały budowaniu atmosfery i takich postaw pro uchodźcy czy ja nie chcę wspominać o tym co się działo na polsko-białoruskiej granicy i właśnie cały czas jeszcze dzieje, więc my musimy też mieć świadomość, że za moment włożenie za moment, ale za jakiś czas zaczną się ujawniać także inne emocje, o których pisano w licznych raportach, które się po czy kryzysie tzw. emigracyjnym pojawiły także w Polsce i to jest dla nas niezwykle istotne my chcemy przypomnieć nauczycielkom nauczycielom, że klasa i też społeczność szkolna dla uchodźców dla tych nowych uczniów z Ukrainy będzie po prostu namiastką ich domu i o tym, jakiej jakości jak trwały ten dom zbudują zależy właśnie od od postaw całej społeczności szkolnej i od nauczycieli przede wszystkim także i do tego jesteśmy przygotowani mamy pewne pomysły dla samorządów co można robić wiem, że kilka samorządów już dzisiaj o ruchu nasi nie konkretnie w niedzielę, ale w tych ostatnich dniach już kont kontaktowało z przedstawicielami związku Nauczycielstwa polskiego nowo jesteśmy organizacją, która ma taką sieć, że doskonale się oczywiście nadaje do takiej pomocy, tym bardziej że mamy też pewien potencjał merytoryczny to jest naprawdę sporo polskich nauczycieli, którzy pracowali z uczniami z Ukrainy pracują dzisiaj, ale też pracowali z tymi tych czasach Majdanu prawda czy napaści na Krym, więc dzisiaj ta wiedza ich i to ich doświadczenie to jest nasz zasób, na którym będziemy też budować jeśli pan pozwoli jeszcze ostatnia uwaga Anny mamy też kontakty w tej chwili z niemieckimi kolegami, ponieważ w tej dobie kryzysu w i migracyjnego tzw. oni przeżyli taki gwałtowny wzrost liczby migrantów szkoła i wówczas myśmy z nimi dużo o tym rozmawiali, bo to był dla nich temat nr 1, ponieważ to odbijało się pewnym sensie na psychice także o uczniu tych, którzy już mieli w szkołach, czyli tych niemieckich uczniu także na psychice nauczycieli, którzy nagle stawali wobec takiego wyzwania, że przychodzą do szkoły w klasie mają 10 na wykucie i i o tym i więc jak pan widzi to nasze spektrum działania jest szerokie to jeszcze tak na koniec jeśli nauczyciele albo dyrektorzy szkół będą mieli wątpliwości bądź też zechcą sięgnąć po po fachową pomoc jak samemu nieść pomoc innym mogą zgłaszać się choćby do ZMP tak mogą zaglądać na naszą stronę i informacje o pierwszy webinar, który będziemy popularyzować, którzy się odbędzie w poniedziałek od poniedziałku od rana będą na naszej stronie i jestem przekonana, że codziennie na tej stronie będzie się będą się pojawiać nowe propozycje my też przygotowujemy takie webinaria, które dotyczą w ogóle Ukrainy jako takiej, bo oni uczmy się nie jesteśmy ekspertami od historii czy problemów współczesnej Ukrainy i takim elementem budowania postaw empatyczny jest też pewna świadomość różnic i problemów wobec, których Ukraińcy stoją dzisiaj i także świadomość stereotypu którymi operuje dlatego już dzisiaj rozmawialiśmy naprawdę wybitnymi specjalistami, którzy potwierdzili gotowość wzięcia udziału w takich głębin Maria po to, żeby i też naszym na koleżankę kolegom dostarczyć pewnej wiedzy, która jest im niezbędna po to, żeby także reagować na pewne napięcia czy pewne problemy z postawami, które będą się pojawić szkolę Dorota Obidniak związek Nauczycielstwa polskiego była naszym gościem dziękuję pani bardzo za rozmowę to ja dziękuję państwu naszych słuchaczy zapraszamy teraz na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA