REKLAMA

Informacja i dezinformacja. Rola mediów społecznościowych

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2022-03-06 14:20
Prowadzący:
Czas trwania:
16:00 min.
Udostępnij:

Rozmówczynią Przemysława Iwańczyka była prof. Karina Stasiuk-Krajewska - medioznawczyni, teoretyczka komunikacji, etyczka komunikacji profesjonalnej z Uniwersytetu SWPS

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kłaniam się państwu ponownie Przemysław Iwańczyk z nami jest pani prof. Karina Stasiu Krajewska media znawczyni teoretycznie komunikację teczkę komunikacji profesjonalnej Uniwersytetu SWPS skłaniam się pani profesor dzień dobry witam powinniśmy być szczególnie wrażliwi w tym trudnym czasie na informacje i dezinformację naj prostszym i najczęściej używanym kanałem by siać dezinformację bądź też korzystać z wiarygodnych źródeł są media społecznościowe o tym Rozwiń » chciałbym, żebyśmy porozmawiali w naszym dzisiejszym programie pani zdaniem to jest więcej ryzyka czy jednak wiarygodnych źródeł nadzieję, że pozyskujemy właściwe informacje właściwe, czyli w zgodzie z prawdą, a no jak powiedziała w ten sposób jeśli chodzi o media społecznościowe jeśli chodzi o każde medium to ona może być być wykorzystane w dobrym złym celu jeśli mogę odpowiedzieć w związku z tym w przypadku mediów społecznościowych widzimy całą serię rozmaitych działań czy użyć tych mediów URE mojej przynajmniej w ocenie zasługują na bardzo pozytywną ocenę, a inne po pierwsze po pierwsze oczywiście media społecznościowe są miejsca, które możemy jako użytkownicy pokazać swoją Solidarność, a w tym przypadku z narodem ukraińskim, ale po drugie, co być może jest ważniejsze możemy również podjąć skoordynować rozmaitego typu działania pomocowe, a więc na pewno media społecznościowe przynoszą wiele dobrego ze sobą, ale z drugiej strony oczywiście media społecznościowe to jest takie coś co zmieniło w ogóle sposób korzystania z mediów, a Milne i to zmieniło w sposób powiedziałabym dosyć w tej przynajmniej sytuacji, w której się znajdujemy ryzykowny, dlatego że do momentu, kiedy myśmy korzystali przede wszystkim, a czy wcześniej jeszcze właściwie tylko z mediów i instytucjonalnych wtedy bylibyśmy byliśmy powiedziałbym nieco bardziej bezpieczni jeśli chodzi o dezinformacji jeśli chodzi o efekt niósł a bo media instytucjonalne 1 sprawdzają informacje sprawdzają źródła gwarantują oczywiście, aby się zdarzają oczywiście sprawdzanie mniej lub bardziej dokładne o powiedzmy sobie w zależności od medium ujmijmy to w ten sposób jednak jeśli chodzi o media społecznościowe to mamy tam do czynienia z takim ewidentnym wyraźnym zalewem dezinformacji, czyli zalewem informacji nieprawdziwych, ale także zalewem powiedziałbym takich narracji, które w, których na cele są absolutnie szkodliwe dla odbiorcy np. celem takich narracji dezinformacyjnych i jest to, żeby ludzie wpadli panikę albo celem takiej narracji dezinformacyjnych jest pogłębianie podziałów mnie negatywne nastawianie chociażby w tym przypadku Endo do Ukraińców, więc oczywiście są i to dobra i te złe strony natomiast, jeżeli mówimy o dezinformacji o swej newsach to rzeczywiście ich głównym źródłem nośnikiem są media społecznościowe pani profesor daleki jestem od tego byśmy teraz wszyscy możemy to gremialnie zrobić wyrzucali sobie błędy, jakie popełniliśmy w przeszłości by doprowadzić do sytuacji, jaką mamy do czynienia w Europie mówiąc w pierwszej osoby mam na myśli też tych, których wybieraliśmy myślę ze zjednoczonej Europie myślę o tych, którzy wybierali czy prezydentów czy premierów czy też kanclerzy prowadzących dialog bądź też powinni ludzi, którzy powinni winny sposób poprowadzić rozmowy z Moskwą z Kremlem, ale to zostaw tylko mówiąc o tym zastanawiam się, dlaczego my prewencyjnie nie nie uczyliśmy się korzystać z mediów społecznościowych wiedząc ma czarną nabiałem przecież pokazane, że media społecznościowe to będzie źródło dezinformacji myśli tego tej starej staropolskim maksymy kopiemy studnię, kiedy już się pali tak to prawda to prawda natomiast też myślę, że powinniśmy oczywiście zawsze dobrze zdać sobie sprawę błędów popełniliśmy, ale warto też mieć pamięci to, że naprawdę obrona przed dezinformacją w mediach społecznościowych bardzo, dlatego że prezes informacja ona bardzo dobrze, że tak współgra z naszymi oczekiwaniami ona na naszych emocjach, zwłaszcza władz, gdy mamy poczucie zagrożenia, kiedy mam takie poczucie niepewności i paradoksalnie może dostajemy informacje, które są nieprawdziwe, ale mamy poczucie, że myśmy dostali to nam daje takie większe no właśnie poczucie bezpieczeństwa i park po jest też mechanizm media społecznościowe te słynne banki informacyjnych, w których widzimy to, że media społecznościowe tak przecież działają algorytmy potwierdzają naszą wizję świata lubimy media i ule lubimy sytuację komunikacyjną komunikaty, które naszą wizję świata potwierdzają i oczywiście ja absolutnie zgadzam tym że, a może trochę za późno, ale nigdy nie za późno na takie działania powinniśmy absolutnie intensyfikować działania w obszarze edukacji medialnej działania ukaże i ulegania odbiorców na ostrożność, skąd tak jestem rzeczywiście zalewem informacji szumem informacyjnym Info Dell miał takiego określenia zło WHO w odniesieniu do zalewu informacji w tym także nieprawdziwych związanych z pandemią covid-19 proszę zobaczyć, a metafora wydaje jest bardzo praw i o to się rozprzestrzeniać Virus jak wirus jest szkodliwa, ale jednocześnie bardzo równo bardzo wnosi przed tym bronić, zwłaszcza jeśli brakuje nam do tego kompetencji medialnych i trochę czasu, jeżeli otrzymujemy tak strasznie strasznie dużo tych informacji, a też jesteśmy cały czas takiej sytuacji ja takiego dla pobudzenia emocjonalnego trudno się temu dziwić to jest sytuacja praw budzą ogromne emocje, więc jeżeli ja i coś co mnie porusza po trochę wyłącza racjonalność to ja od razu się chce tym podzielić ze znajomymi przyjaciółmi w mediach społecznościowych zobaczcie co się dzieje ta i udostępnia, a z kolei po drugiej stronie wśród tych moich znajomych mamy całe mnóstwo badań, które pokazują, że zaufanie do treści w mediach społecznościowych wzrasta ale, zwłaszcza wzrasta w tym kontekście cieple zauważa ufamy tym treścią, które udostępniają nam znają, a więc ufamy treściom, które potwierdzają naszą wizję świata oto dbają, bo to, żebyśmy takie treści dostawali może nie, bo tylko tylko algorytmy roboty jest czasami generują algorytmy dbają o to, żeby one odpowiednio do nas trafiły, aby drugi wątek to jest wątek ochrony tego co ona temu co nam przekazują ludzie, których znamy no oczywiście także to świetnie pasuje do mechanizmu media społecznościowe pani profesor mam wrażenie, że w obecnych czasach przez te kilka kilkanaście ostatnich dni zaczynamy ufać informacjom, które są dla nas wygodne wielu ludzi chciałbym przeczytać, że nie wiem zbliża się pokój na na Wschodzie, że nie czujemy się zagrożeni wówczas sami mimowolnie tę bańkę wchodzimy, bo to właśnie chcemy usłyszeć stara zasada najlepiej człowiek kształtuje swoje dobre samopoczucie jeśli dostał informację wygodne dla siebie to jest 1 rzecz, ale jest też druga rzeczy pani mówi o sianiu paniki zresztą też instytucje wszelkiego rodzaju apelują o to by tego nie robić, ale ta panika jest mało tego ona bardzo często wypływa z ust ludzi, którzy nawet nie czynią tego z premedytacją by siać dezinformację tylko nazywają rzeczy po imieniu w, wzbudzając nas te panikę tak tak słowa nie wiem słowa wybitnego szachisty Kasparowa, że już jesteśmy w trakcie trzeciej wojny światowej popartego autorytetem no powodują, że wiele ludzi odwołuje się przez ostatni weekend dążą do tych słów tak, ale ja bym powiedział, bo to świetny przykład, który pan podał bardzo ważny wątek powinniśmy być bardzo ostrożni w dobieraniu autorytetu w cytowaniu autorytetów i z zaufania autorytetu oczywiście doskonale rozumie mechanizmy medialne i wiem, że osoby rozpoznawalne to są osoby, których głos wmawia się przebija nie ma w tym ani nic innego nic złego w zasadzie po prostu tak jest Adam z umów się, że i Oscarów nie jest listą konfliktu z pań i nie jest specjalistą od geopolityki, a być może również powinniśmy zastanowić czemu my jako odbiorcy, a mniej kury autorytetem ufamy i ufać autorytetom, które rzeczywiście racjonalnie powodów wiedzy niepopularności mają coś do pani profesor te wszystkie autorytety w czasach pokoju widzi pani też ulegam tej retoryce, że nie mamy czasu pokoju no bo słusznie boi, bo ich nie mamy jeśli chodzi o Europę metę my autorytety poddaliśmy nie mamy autorytetów, do których moglibyśmy się teraz odwołać bo, bo z 1 bądź drugiej z drugiej strony autorytety zostały odkopane mówiąc wprost w to prawda to jest jeden z powodów, który się wskazuje, kiedy się dyskutuje o tym dlaczego Sejm wniosek są popularne, ponieważ bardzo wiele efekt niósł do Sejmu odniósł właśnie wzrost przez żądzę taką informację dotyczące dotyczącą rzekomego spisku światowego są wniósł, które są rzeczywiście skierowane, jakby przeciwko tym autorytetom na bardzo bardzo charakterystyczna i pozostaje, a może jest 1 rzecz bowiem tak naprawdę trudno się nie zgodzić z tym zapowiedział pan redaktor jeszcze 1 problem taki mianowicie, że próbujemy się chociażby troszkę inny kontekst, ale odwoływać do autorytetu nauki i to też nie wygląda dobrze niestety bardzo niepokojące są też w ogóle są niepokojące, zwłaszcza w pewnej części wyniki raportu wyniki badań u o pokazanych pokazane w raporcie fundacji Digital Poland i m.in. z badań wynika, że około 50% młodych ludzi w przedziale między osiemnastym 3004. rokiem życia to są osoby, które deklarują stek tez wobec nauki bardzo rzeczywiście tutaj absolutnie zgoda doszło do sytuacji powiedziałabym zmiany w zakresie tego, kto jest autorytetem i skończy ta autorytety biorą no niestety w takich sytuacjach jak teraz w sytuacji kryzysu bardzo poważnego kryzysu w lesie znajdujemy okazuje się, że ta zmiana przynosi za sobą bardzo negatywne konsekwencje, bo autorytetami autorytety takie uznawane są osoby, a nie bardzo często, które mają np. bardzo dużą grupę publiczności dużo odsłon, które są popularne w internecie i my mamy i dziś powiedzenie my mamy jest zawsze nadmiernym uproszczeniem mogły uogólnienia, ale widać bardzo wyraźnie, zwłaszcza wśród młodych ludzi taką tendencję utożsamiania popularności wiedzą, iż ktoś jest popularny to znaczy, że coś wie na ten temat lub druga rzecz, przed którą też bardzo często się przestrzeń, kiedy mówi o tym co robić, że będą jednak nie siać dezinformacji albo się nie poddawać no jest to, że czerpiemy informacje z komentarzy nawet kiedy czytamy coś instytucjonalnym medium w internecie i czytamy później komentarze pod spodem to doskonale państwo zdają sobie z tego sprawę, że komentarze bardzo często przyjmują taką postać ujawniania rzekomej prawdy pranie została ujawniona w tekście przygotowanym przez dziennikarza dziennikarkę czy redakcje i nam się wydaje na siłę rozpędu bym powiedziała trochę, że to musi być prawda jednocześnie mamy wspomniane przeze mnie uczucie dopuszczenia do jakiejś tajemnicy ME do jakiejś wiedzy tajnej i myślę sobie w kontekście tej tej tezy pana proszę absolutnie zgadzam, a być może rzeczywiście rolą mediów w tej chwili dziennikarzy dziennikarek rolą nas badaczy powinna być gruba chciałam powiedzieć powrotu do dawnej definicji autorytetu, ale oczy absolutnie niemożliwe, ale przynajmniej odnalezienia się w tej nowej rzeczywistości komunikacyjnej nowej rzeczywistości medialnej z tą wiedzą kompetencjami, które mamy i próba dotarcia z wykorzystaniem nowych en kanałów komunikacji, z czym np. powiem tutaj swoim podwórku wielu wielu badaczy wielu wielu teoretyków na problem da, żeby atrakcyjnie etapie, a jednocześnie no zgodnie z prawdą i wiedzą naukową ME komunikat chować np. wyniki swoich wad ani resortu ustawienia są wyzwaniem taka impreza jest ostatnia kwestia, którą chciałbym, żebyśmy poruszyli oczywiście wszyscy mamy nadzieję, że to zło o to chyba eufemizm, jakiego można użyć, bo no, bo nasilić się nad okrutnie się słowa stosunkowo właściwe do tego okrucieństwa z tym mamy do czynienia się skończy, ale wtedy nie powinniśmy próbować pomni tej lekcji odbudowywać autorytety i spowodować, żeby dla młodych ludzi proszę wybaczyć być może frustracja przeze mnie przemawia byle influencer nie był jedynym źródłem informacji drogowskazem jak żyć tak zdecydowanie powinniśmy i zdecydowanie próbujemy to robić próbujemy to robić w ramach różnych instytucji, że też też w ramach powiedzmy sobie różnych grantów, których w, których pracujemy, które koordynujemy zdecydowanie tak natomiast powtórzę to co powiedziałam ja absolutnie zgadzam natomiast myślę, że nieco niemym historii zmiany medialnej i niestety jakkolwiek by nam się to nie podobało i Polic miasto, a w Rudnej sytuacji, żeby odbudować pozycję prawdziwych autorytetów no to autorytety muszą także nauczyć się istnienia tej nowej rzeczywistości medialnej niektórzy sobie z tym świetnie radę myślę, że to jest bardzo bardzo Mn bardzo dobre natomiast sądzę, że to jest trudność to znaczy np. żeby powiedział pan redaktor i influencera oczywiście wpłat, ale wyobrażam sobie, a nawet mam taką wiedzę, że istnieją tacy influencerzy, którzy bardzo chętnie zaangażowali się działania np. ME czy nawet troszkę, uchylając rąbka tajemnicy, ponieważ koordynuje program in finansowany przez Unię europejską program sedno, gdzie planujemy właśnie współpracę z influencerami, którzy będą uświadamiać młodym ludziom swoim odbiorcom, a te problemy związane z wnioskami czy np. wykorzystanie takich narzędzi, które są naturalnym środowiskiem młodych ludzi jak gry komputerowe, na które przecież można oprzeć na narracji, która będzie polegała chociażby na sprawdzaniu faktów Ricka zwanym parkingu to jest oczywiście możliwe, ale myślę sobie, że musimy, a my to pokolenie powiedzmy sobie jakoś czasem mówi ja przynajmniej tak o sobie powiem z siódemką na początku numeru PESEL musimy, a musimy starać się uczyć korzystać z i znaleźć po prostu tej nowej rzeczywistości medialnej prof. Kalina Stasiu Krajewska media znawczyni teoretyka komunikacji etyka komunikacji profesjonalnej Uniwersytetu SWPS była naszym gościem kłania się pani profesor dziękuję bardzo, informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA