REKLAMA

Na czym polegają nowoczesne usługi miejskie?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2022-03-12 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:12 min.
Udostępnij:

Nasze miasta są dalekie od ideału. Często mamy daleko do potrzebnych nam punktów usługowych, zwłaszcza gdy mieszkamy na przedmieściach. Wokół nas przybywa za to dużych sklepów spożywczych i centrów handlowych. Jak urbaniści pomagają planować strukturę miast? I jakie zmiany pojawiają się m.in. w związku z pandemią? O tym opowie prof. Łukasz Damurski.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek 2 lat zajmuje się dzisiaj miastami to nie pierwszy raz tej audycji, ale dzisiaj rozmawiamy o innowacyjnych usług w miastach jak nasze miasta mogą się zmienić, żeby były dla nas bardziej przystępne bardziej przyjazne, żebyśmy po prostu mogli w nich lepiej żyć o tym opowiedzieć dr hab. Łukasz do morskiej urbanista profesor wydziału architektury Politechniki wrocławskiej stypendysta Fulbrighta specjalizujący się w usługach Rozwiń » miejskich dzień dobry dzień dobry myślę, że wszyscy mamy 100 mieszkańców miasta takie wrażenie tym miastem mogłoby być lepsza mogłoby być lepiej rozplanowane, bo często spotykam właśnie takimi sformułowaniami fajnie fajnie w ruchu wszędzie daleko i dlaczego Fed jest dziś dostać w korkach jest też w kolejkach, żeby jakieś usługi skorzystać czy nasze miasto są dobrze zaprojektowaną przez Osową oczywiście, że nie od dawna od już ponad 100 lat inna dziedzina zwana urbanistyką próbuje odpowiedzieć na te potrzeby do rzeczywiście tak jest także jeśli rozejrzymy dokoła zawsze coś na mnie pasuje też całkowicie naturalne, ale zapewniam państwa byłoby dużo gorzej, gdyby nie urbanistyka właśnie, gdyby nie różne działania podejmowane w różnych skalach zresztą, bo to w skali kraju regionu, ale i w skali lokalnej miejskiej osiedlowej no bo gdybyśmy mieli tylko wyłącznie wolny rynek tak trochę to było w dziewiętnastym wieku, gdzie właśnie rozpasanej kapitalizm można tak powiedzieć dominował no to tych konfliktów przestrzennych tych powodów niezadowolenia byłoby jeszcze znacznie, więc na to mam takie wrażenie i wielu moich znajomych mieszkających w miastach to zdaje się też podzielać u nas ten dwudziesty wiek przynajmniej tę końcówkę tak bardzo wolno rynkowo bardzo mało kontrolowany została podobne efekty, bo budowały osiedla najdziwniejszych miejscach budowały się centra handlowe też minister najdziwniejsze, które po części zawłaszczył, jakby tę sferę usługową dla siebie i do końca się do realizując, więc wydaje mi się od IT część ludzi takie wrażenie, że to planowanie to było mało stosunkowo dużo było właśnie takiej wolnorynkowej trochę dzikiej rewolucji, która rozmieści w Komi podobno oczywiście zgadza się trochę trwało zwiększy płakaliśmy że, że jednak warto planować warte jakieś regulacje w tej sprowadza, acz no jeszcze wciąż borykamy się z wieloma problemami takim podstawowym chyba ciemne, z którym walczą w tej chwili duże miasta są Przedmieścia może słowo walczył jest nie na miejscu Olę to jest to jest taka kwestia przed Skrą musimy sobie poradzić en nie tylko zresztą akcja cała Europa zachodnia czy Ameryka też przed problemem stają chodzi o to, że zabudowa na skutek właśnie tych procesów wolnorynkowych bardzo szybko się rozlewa tak to nazywamy urbanistyce, powodując właśnie takie zjawiska niekorzystne, gdzie ta dostępność wspomniana przez pana, choć i tak te dojazdy wszędzie daleko dostępność jest obniżona brakuje podstawowych usług w tych miejscach, a co za tym idzie jakość życia spodziewana wysoka tak powinna być wysoka, bo przecież przeprowadzamy się na Przedmieścia tam spodziewamy się że, że będzie nam się wygodnie żyło tak jak życie jak jest niska właśnie, dlatego że dostępność kuleje to jest próbujemy sobie z tym radzić zarówno na poziomie ustawowym jak na poziomie tak jak wsunięcie lokalnym również są podejmowane pewne działania zmierzające do zredukowania tej tzw. transportu chłonności, czyli właśnie tego że, żeby nie trzeba daleko to jest rzecz tak można osiągnąć różne sposoby z 1 strony, zachęcając do tego, żeby zamiast samochodem jeździć transportem zbiorowym, a z drugiej strony idąc do tego, żeby jednak te osiedla miały formę bardziej zwartą, żeby i idąca piechotę tak w zasięgu takiego dojść pisze o mieć dostęp do podstawowych usług także różne są tędy różne są sposoby tutaj odpowiadanie na te wyzwania, ale problem jest rzeczywiście montować pod obserwację rodzinną, ponieważ mieszkam w domu jednorodzinnym w niewielkim ogrodem, ale jednak jest dom jednorodzinny moi synowie się w nim wychowali mają do 14 lat dla nich wielką atrakcją jest wyjazd do mojej mamy, która mieszka w Kielcach na osiedlu takim blokowisku, bo dla nich to mieszkaniec bloku jest taką totalną egzotyką z 1 strony rozjechany przez nie podoba to tam wszystko jest w zasięgu w zasięgu wzroku, bo widać boisko, bo widać sklep można się będzie szybko dostać pospacerować właściwej tej wiele takich usług, które w warunkach podmiejskich są faktycznie odległy to na wyciągnięcie ręki widzę się podoba może to nasze blokowiska, które dziedziczymy po po PRL-u, zwłaszcza nie są takie do końca zło tych było prowokujące pytanie, ale szczęście tak jest ja mieszkam we Wrocławiu przez pierwszą część swojego życia mieszkałem na dużym blokowisku dobrze wspominam rzeczywiście tak, chociaż może w tych, które tamtych lat nie jest oceniana dziś wysoką to jednak dostępność całkowicie popieram jest jest znacznie lepsza no to chyba jest takie naturalne oczekiwanie człowieka stąd urbanistyka jako dziedzinę nauki jako dziedzina projektowania podejmowania decyzji przestrzennych dąży do tego, żeby budować to się teraz zamiast kompaktowe albo miasta z zwarty tak takie, które właśnie no nie są zbyt duże nie są przerośnięte, a jednocześnie zapewniają dostęp do podstawowych usług w zasięgu takiego biologicznego goście w zasięgu wzroku jak pan wyraził także tak jest taki trend on zyskuje coraz więcej poparcia innej tradycji takich osiedli też powstaje współcześnie mamy do czynienia z taką jak to się z urbanizacją przedmieść, które stają się, jakby takimi małymi miastami samowystarczalnym zmian już trochę tak tak można powiedzieć to jest wciąż jeszcze w sferze planów celów, które wystawiamy nową przykładów nie za dużo podać się nie da, ale jest jest takie dążenie do tego, żeby te Przedmieścia nie były Mono funkcyjną, żeby nie były wyłącznie mieszkaniowe ale, żeby zawierały w sobie taki zestaw funkcji, które zapewni nam błędne odpowiednią jakość życia no i możliwe takie codzienne funkcjonowanie najlepiej by było, żeby na przedmieściach były i tylko mieszkania tej usługi, ale miejsce pracy, żebyśmy tam mogli w takich sposób samowystarczalny troszkę funkcjonować, aby nie trzeba było tych dużych odległości pokonywać między przedmieściami, a centrum miasta także takie trendy są no my staramy się jakoś tam naukowo badać opisywać, ale to jest prawie ludzi tak to wsłuchujemy się też na drodze różnych działań partycypacyjnych, kto co mieszkańcy zgłaszają jako swoje zapotrzebowanie swoje oczekiwania czasem oczekiwania są dla nas zabawne właśnie, jeżeli słyszę że, że ktoś wyprowadził się na Przedmieścia teraz no oczekuję tego, żeby autobus jeździł co 10 minut no to jest troszkę przyrost takich oczekiwań, ale jak rozumiemy je całkowicie staramy się na nią odpowiadać na różnych poziomach takich zarówno przestrzennych także z stwarzamy en przyjęli planistyczne rzecz biorąc stwarzamy jakieś centra jakieś miejsca koncentracji, gdzie różne funkcje mogą powstawać się gdzie, a z drugiej strony za pomocą takich działań organizacyjnych właśnie w ME, gdzie ten transport publiczny chociażby może zapewnić większą dostępność większą częstotliwość dojazd nie od kilkunastu lat mieszkam w takim mieście miały kompaktowym Grodzisk Mazowiecki pod Warszawą jest tutaj wiele rzeczy faktycznie takich potrzebnych nam w miarę blisko to też nie jest mowa w zasięgu spaceru, ale mamy też basen mamy w szpitalu mamy kino mamy takie miejsca, które punkty są potrzebne te w edukacyjne czy, jeżeli chodzi właśnie załatwienie, ale to są takie wrażenie w ostatnich latach w coś się zmienia nie ma kiedyś to było miasto, które unikało np. sklepów wielkopowierzchniowych będą były też prawne zakazy budowania takich sklepów teraz właściwie gdzieś nie spojrzy to dostałby jakiś dyskont czy supermarket no jakieś centrum handlowe czy nie sądzi pan do tych centrów handlowych mamy w Polsce już mowy nawet zawiany to jest już lekka przesada po co chwilę jeśli sklep nowy czy rzeczywiście rzeczywiście też obserwuje no oczywiście rejon Warszawskiego obszaru centrum metropolitalnego ma też swoją specyfikę tak siłą rzeczy ta jakość poziom oferowanych usług w tym w tym rejonie jest dużo wyższy niż wzięcie prawdopodobnie natomiast jeśli chodzi o sklepy to też takie wrażenie, że trochę się Amerykanie czujemy byłem ostatnio w stanach Zjednoczonych na stypendium Fulbrighta i wielu okazji obserwować właśnie tamtejsze centra handlowe no oni i od od lat tak mają taki styl życia, że w tych sklepach spędzają bardzo dużo czasu wydaje się, że coś takiego dzieje się również u nas ten styl życia taki konsumpcyjny powoduje, że sklepów powstaje coraz więcej no pytanie czy to jest decyzja lokalnych władz, które na to pozwalają czy być może jest to odpowiedź po prostu naturalny trend i potrzeby, którą w, którą władze dostrzegają i innej też rynek na to jakoś tam próbuje reagować, więc nie potrafi tego rozstrzygnąć, ale fakty są takie, że sklepów mamy coraz więcej, chociaż ich charakter też zmienia właśnie wspomniane stany Zjednoczone teraz też odsunęły się z tego, że też, że te centra handlowe są takie Mono funkcyjną takie były od wszystkich 50 lat w tej chwili jest obserwowany w taki trend że, że wśród tych sklepów pojawią się jednak jakieś dodatkowe usługi czy to jest rozrywka to jest fitness czy to również zabudowa mieszkaniowa właśnie o to, żeby go unikać tej Mono funkcyjną ości czy te obszary były ze sobą wymieszane, bo obszar wielofunkcyjny zawsze będzie działał lepiej w różnych porach dnia, chociaż tak będzie miało wielu różnych użytkowników niż obszary Mono funkcyjną, gdzie nie, więc w nocy ludzie mieszkają śpią w dzień wyjeżdżają do pracy do usług równy z centrum miasta działa odwrotnie tak, bo dzień ktoś tam jest w nocy nikogo nie ma więc, dążąc do tego właśnie, żeby te obszary wielofunkcyjne buduje się taką zabudowę mieszaną jest troszkę sklepów troszkę funkcji, jakie kulturalnej rozrywkowej czy restauracji np. gastronomia jest typowa usługa, która w tej chwili towarzyszy sklepom pierwszego nie było czy czy wręcz funkcja mieszkaniowa także taki trend obserwujemy na całym świecie w tej chwili chodzi o to, żeby osiedle mieszkaniowe nie były tylko sypialniami, żeby można było ustanowić cokolwiek innego poza właśnie spędzeniem nocy i wyjazdem do pracy do szkoły potem do powrotem do domu, ale też czy jest taki trend się widoczny, bo trochę się o tym kiedyś mówiło centra handlowe zaczynają to jakby zanikać albo nawet próbuje się transformować w kierunku budynków mieszkalnych, bo jednak nie dają sobie radę jako takie jednostki właśnie biznesowa zgadza się tak też dokładnie to, o czym mówię przed momentem, że szuka się tych funkcji uzupełniających, żeby nie było także, że jest tylko handel, bo sam handel przestaje być atrakcyjny, owszem, generalnie musimy robić zakupy tak gdzieś dziś te gdzieś te towary musimy przecież nabyć no ale oczekujemy czegoś więcej tak chcielibyśmy skoro gdzieś wybieramy na zakupy to przy okazji możemy jeszcze coś zjeść pójść kina czy zrobić coś innego spotkać wszystkim przygód w związku z tym tak rzeczywiście takie oczekiwanie jest ma również podłoże ekonomiczne i w stanach Zjednoczonych wiadomo tam procesy zachodzą nieco szybciej i w większej skali, więc tam rzeczywiście można mówić wręcz w takich centrach handlowych, które zbankrutowały właśnie, dlatego że ich oferta była już nieadekwatne do potrzeb i stąd takie dążenie do tej do tej wielofunkcyjna ości i poszukiwanie takich lokalizacji też które, które umożliwi już niekoniecznie musi być to wielkie centrum handlowe nastawione wyłącznie na ruch samochodowy dziś tak daleko na przedmieściach, ale coraz częściej są centra zorganizowane wokół stacji metra, gdzie łatwo dojechać, gdzie dzień ludzie chodzą dzieli się też miejsce takich naturalnych kontaktów międzyludzkich, więc tak ten trend obserwowany myślę na całym świecie to słuszna uwaga, ale skoro już o tym mówimy to kto chciałby również poruszyć kwestię usług online, które tutaj stanowią no nie tyle konkurencję pewne uzupełnienie tego co dotychczas działo się w przestrzeni i to urbanistyka też dostrzega i próbuje poszukiwać również tutaj jakiś rozwiązań do tego tematu chciałem dotrzeć, ale w drugiej części audycji należy państwa zapraszamy do wysłania do nas maili państwo chcą człowiek 2 chłopka z domu oto próbka FM państwo znaleźć inne odcinki tej audycji zapraszamy na stronę wwwlubfotografemszybkopl ukośnie Stradomski można też obserwować mimo audycję po to, żeby mieć zawsze te odcinki najnowsze do wglądu do odsłuchania mamy do państwa wracamy za moment ponownie przy mikrofonie Jan Stradowski ze mną wciąż w studiu dr habilitowany Łukasz Pomorski urbanista profesor na wydziale architektury Politechniki wrocławskiej sypie stypendysta Fulbrighta specjalizujący się z usług miejskich witam ponownie witam rozmawiamy o tym jak zmieniają się miastem w możemy mieć lepszy dostęp do usług tych codziennych usług miejskich usług, które są nam potrzebne, żebyśmy mogli w miarę komfortowo to życie prowadzić ją zajrzałem do internetu do pana opracowania, które zażywa się re miasto tam był ciekawy historyczny pokazujący jak miasta zmieniają pod względem łącznie kompozycji kiedyś w centrach miast dużo w takich rejonach bardzo dobrze skomunikowanych były strefy przemysłowe były fabryki i dzisiaj to właściwie zanika te dawne budynki fabryczne albo ulegają jakieś adaptacji i wtedy możemy mieć szybko centra handlowe tak jak w Łodzi albo K2 było się całe te tereny fabryczne tak jak w Warszawie na Ursusie buduje się tam osiedla mieszkaniowe nie w zasadzie ta industrializacja jest w odwrocie już to raczej nie wróci do naszych miast coś takiego, żeby tam były fabryki to był ciężki przemysłu raczej nie oczywiście względy środowiskowe to chyba pierwsza rzecz, której trzeba tutaj wspomnieć dążymy do tego, żeby miasto były zielone, żeby były przyjazne bezpieczne i zdrowe, a więc na obecność przemysłu na pewno nie i nie sprzyja ten tym kierunkom działań w związku z tym tak przemysł wyprowadza się z miast wprowadza się na Przedmieścia, ale wprowadza też zagranicy tak tutaj też Dudy banałem, gdy powiedział o tym, że do Chin, ale nie tylko Fina oczywiście sami to wiemy, obserwując produkty, które kupujemy w sklepach pochodzą z całego świata w tej chwili, a więc oczywiście przemysł centrów miast w już wynosi od dłuższego czasu zresztą nie tylko przemysł tego urbanisty mówimy często obszarach poprzemysłowych, owszem, ale po kolejowych po wojskowych po portowych, tak więc to jest tych kategorii tutaj dość sporo i posługuje się dla nich nowych funkcji tt to poszukiwanie ma ogólną nazwy Francję styropian, czyli en ponowny rozwój obszarów brązowych, czyli takich, które na mapie są już zurbanizowane no ale przestały jakiś względów pełni swoją funkcję i można je wyburzyć tak jest zawsze najtaniej i ich miejsce zbudować coś zupełnie nowego o nowoczesnym standardzie, ale można też dla starych obiektów poszukiwać nowych funkcji wspomniana przez pana Łódź Manufaktura to jest to jest oczywiście obiekt zabytkowy, który pełni w tej chwili zupełnie inne funkcje niż niż niegdyś, ale takich przykładów w skali Polski w skali świata można podawać jeszcze wiele, więc nie obserwujemy taki trend i bardzo wspieramy właśnie, dlatego że te obszary poprzemysłowe czy jakieś inne po one tworzą nam pewną lukę z przestrzeni miasta tak bardzo chciał tak miasto powinno żyć powinny być intensywnie zagospodarowane powinno oferować też pewną atrakcyjność przestrzeni nic o teren przemysłowy najczęściej duży rozbudowany wzdłuż długich ulic no nie sprzyja takiej atrakcyjność w związku z tym poszukuje dla nich nowych funkcji, które zapewni właśnie wyższy standard czy zamieszkiwania czy oferowania usług, które też będą żyły tak nie będą tworzyły takich pustych przestrzeni przy zamkniętych obszarów tylko będą wpisywały się w szereg powiązań, które w mieście występują także tak rzeczywiście potwierdzam od wielu lat już taki trend jest on tak jak mówią tego, że właśnie Francji Development też można różnie tutaj różnych słów szukać czy to będzie regeneracja miast będzie rewitalizacja różne określenia, ale generalnie trend jest właśnie tak myśmy rozmawiali o tym w audycji architekturą w ogóle nawet ona opowiadała Wielkiej Brytanii delikwent ratowania tej sód substancji miejskiej tej tkanki architektonicznej kraju istnieje właściwie takim swoistym przekazaniem, żeby i to co się da to odzyskać oczywiście zrewitalizować część unowocześnić, ale właśnie, żeby mniej wybudować, bo to też kwestia oczywiście nie tylko tak jak powiedział co z tego rachunku finansowego, ale tak właśnie ekologii tego, żeby mniej zużywać nowych materiałów zaczęłyśmy ślad węglowy, więc oczywiście, że tak no tutaj w 1 nie był jedyną barierą jest to czy daną funkcję, którą sobie myślimy dlatego miejsce czy deweloper czy inwestor dla danego miejsca jeśli czują się ta w danym budynku zrealizować może to być zabudowa mieszkaniowa tak bardzo często budowane dziś lofty, czyli takie miejsca, gdzie jest ta historia miejsca zachowana stref przestrzeni z 2 miejsca w pewnym sensie wciąż tam istnieje no ale funkcja jest zupełnie inna w takich budynkach mieszka się oczywiście zupełnie inaczej niż w tradycyjnym domku czy bloku, więc oczywiście funkcja mieszkaniowa to dość elastyczna daje tutaj pisać, ale takie duże obiekty poprzemysłowe też mogą pełnić pełni wiele różnych innych funkcji handlowej to jest też dość popularna, ale nie wiem w tej partii np. wstają tak we Wrocławiu mamy w tej dawnej zajezdni tramwajowej właśnie bardzo wysokie są te przestrzenie te cechy ale, więc możliwości jest wiele różnych w zależności od tego co deweloperskie myśli jak NATO te struktury fizyczne budynki pozwolą to jest bardzo duże pole do wyboru moim ulubionym zastosowaniem dla dworców kolejowych jest organizowanie w nich czytelni biblioteki czy też takich lokalnych MediaTek to jest fajna rzecz, bo dawniej właściwie na taki błąd wiele udało się zabić teraz można przyjść poczytać książkę zagrać lepiej masową tusz daje fajny fajny kierunek można zobaczyć w Sopocie Rumi i to są takie miejsca, gdzie będzie to po prostu widać na pierwszy rzut oka stacja kolejowa nie musi być tylko miejscem do transportu tak to też chciałem dodać właśnie że, że te punkty przesiadkowe tak generalnie miejsca węzłowe w mieście no pełnią nie tylko te funkcje takie techniczne w tym, gdzie musimy się przez 1 środka lokomocji na inny czy dość i wsiąść pociągu, ale to jest właśnie miejsce, które próbuje nas w pewnym sensie zatrzymać i zaoferować coś atrakcyjnego co spowoduje, że chętnie spędzimy tam czas nie będzie to czas stracony chcemy wrócić do motywu, który się pojawił pod koniec pierwszej części tej audycji mianowicie do usług online teraz w dobie pandemii wydaje się w ogóle trochę na priorytety się muszą zostawić przebudować, bo część tych sklepów stacjonarnych, które kiedyś były wydawało się niezbędne oraz my możemy zastąpić usługami internetowymi dostawą do domu dostawą do różnych automatów paczkowych sądzi pan z covid 19 zmieni te właśnie urbanistykę pod tym kątem będzie jednak właśnie większa rola tych usług internetowych usług hybrydowych, ale oczywiście, że tak nie to jest no stwierdzenie już nad którymi musimy za bardzo dyskutować covid przyspieszył proces, który obserwowaliśmy od dawna i ja my to szczęście, że zaobserwowane już w 2018 roku takie zjawiska we Wrocławiu kiedyś spacerując po Ostrowie Tumskim z zauważyłem małą galerię taką galerię sztuki, którą znałem już wcześniej, przechodząc obok zobaczyłem, że już zamknięta na drzwiach jest napis przenieśliśmy się do internetu, więc to było dla mnie inspiracją do poszukiwania odpowiedzi na pytanie no dobrze tak część usług na pewno się przenieść do internetu wtedy wynik jest szeroko widzieć tak, ale już siedział, więc część tych usług na pewno przenieśli się do internetu pytanie moje zawodowe i naukowe brzmi no to co w tej przestrzeni zostanie jak ta przestrzeń będzie funkcjonować i faktycznie tak jest, że część tych usług, które znamy, które tradycyjnie w przestrzeni występowały one się ulegają wymywania, czyli przenoszą się do internetu nam to zjawisko bywa nazywane na 2 sposoby pierwsza nazwa to jest konwersja czy jak też sytuacja, w której usługa tak jak wspomniana galeria sztuki tak przenosi się całkowicie do internetu znika z przestrzeni, a druga drugi termin to jest inny to jest hybrydyzacji, kiedy ta usługa zostaje w przestrzeni lub jakieś elementy tej usługi są realizowane cyklicznie, a część realizowana online i no i teraz właśnie tak jak mówię pytanie zawodowych pytanie badawcze w urbanistyce brzmi jak możemy sobie z tym procesem poradzić, żeby przestrzeń na tym nie straciła no i stąd też próbuje proponujemy różne różne projekty badawcze, które zwiększy lub mniejszym sukcesem, ale udaje się realizować no, więc rzeczywiście tak jest, że covid zdecydowanie przyspieszył to pokazują dane statystyczne pokazują nasze prywatne obserwacje chyba nie ma wśród naszych słuchaczy osoby, która by nie korzystała z jakichkolwiek usług en ne on i tak czy też czy to kwestia zakupów czy jakieś sprawy administracyjne czy bankowość tak to już jak wyszło nam kres w cudzysłowie myślę, że z tych usług korzystamy, żeby nie sięgamy, bo tak jest po prostu łatwiej z drugiej strony mamy do czynienia z takimi zjawiskami z właśnie pojawiające się w miastach masowo automaty paczkowe trochę jest nie do końca służą estetyce miasta czy też nie do końca słowom kwot logistyce, bo pokazuje ruch do nich też jest dosyć dużo jest problem nie będzie tam dojechać, bo właśnie patki są przewożone przez kurierów czy sądzi pan tu też gminy wysokość regulowana, żebyśmy tą to wirtualizację częściowo usług jednak mogli też cywilizować właśnie tyle, żeby ona na mnie ze złem jest jakiś wielki miłośnik ścianami płynie pot komarów i innych tego typu urządzeń oczywiście byłoby dobrze na razie nie słyszałem jakiś regulacjach szczególnych dotyczących tych automatów paczkowych Emmę to jest bezwzględnie konieczne, ale tych form, które próbują odpowiadać na na nowe sposoby handlu tak łączonego właśnie takiego hybrydowego, gdzie część spraw załatwiamy w internecie część zrealizowana w przestrzeni tych odpowiedzi się wciąż poszukuje takie przestrzenie, które są odpowiedzią nie nazywane bywają skład obszarami odbioru czy co teraz kalka językowa taktyka ta jest gdzieś tam z miasta amerykańskich, gdzie specjalnie są dedykowane miejsca postojowe, które służą właśnie klientom, którzy złożyli zamówienie online złożyli zamówienie w internecie potem podjeżdżają tylko albo sami ją odebrać albo nawet ktoś z pracowników przynosi im ten zamówiony produkt czy najczęściej efekt jedzenie my natomiast to co do automatów paczkowych prawdopodobnie też przed nami, żeby sobie z tym problemem poradzić zgodzą się, że wśród nich panuje dość spore ruchy i to zarówno ruch samochodowy kurierów, którzy coś dowożą klientów, ale też pierwszy prawda, bo jeżeli ktoś mieszka w pobliżu takiego paczkomat życzy sobie zamówi to wiadomo że, że ta dostępność piesza też powinna być bezpieczna i zmianę wygodne, żeby dało się tam dojść z tego paczkomaty skorzystać także rzecz to są rozwiązania takie bardzo lokalne i trudno wskazać, gdy gotowy dokument, który mógłby jakoś regulować na poziomie całego miasta czy dotyczy kraju to są rozwiązania osiedlowe, ale niezwykle ważne właśnie decydujące od miasta przeżyje jak na wsi mieszka czy taki model rozproszony właśnie głównych punktów, które będzie mógł coś załatwić będzie bardziej zdominował w przyszłości będą powstawały takie lokalne centra usługowe miasto jak ja się do tej pory zdawało no, więc tutaj zderzają się 2 koncepcje 1 mówi o tym, że ten układ miejsc centralnych, czyli właśnie ośrodków handlowych powinien być hierarchiczny, gdzie mamy jedno wielkie centrum miasta, a potem centra dzielnicowe centra lokalne centra osiedlowe, więc to jest 1 koncepcja tarczy wzrastająca dość naturalnie z tej historii cywilizacji nie, a druga koncepcja już właśnie mocno odsyła nas do świata wirtualnego mówi o tym, że wszystkie sieciowe i że te te automaty paczkowe one też będą wszędzie po prostu tak jest wygodniej tego tego oczekuję ujęcie tak ten handel współcześnie może wyglądać, ale te 2 koncepcje ścierają się ze sobą tak jak mówię chyba funkcjonują równolegle trudno wskazać, która z nich przeważy, bo to to jest równie ważne równie potrzebne na planujący miasto musi uwzględniać w nim wszystkie aspekty funkcjonowania człowieka, więc zarówno ten, kiedy jedziemy Emmę do centrum, bo tam Stead, bo tam jest muzeum tak, z którego możemy skorzystać wyłącznie w centrum miasta i te, które mówią o tym, że chce mieć najbliżej do sklepu czy do czy automatu paczkowego więc, więc no to jest to jest taki kierunek myślenia w tej chwili urbanistyce, który no, który próbuje uczynić to i to, tak więc więc zadanie nie jest proste, ale próbujemy próbujemy sobie nie wracać do tego krajobrazu coraz bardziej skomplikowanego dojdą jeszcze zapewne niedługo samobieżne roboty autonomiczne, które będą przewoziły na te towary albo nawet drony, które będą mogły nam cytowane dowozić do domu i drogą powietrzną, więc pewnie urbanistą nie zabraknie wyzwań pracy, którą jak wiemy jest ważna, bo wpływa na jakość życia nas wszystkich naszych następnych pokoleń oczywiście, że dziękuje się mojemu gościowi dr hab. Łukasz Pomorski urbanista profesor na wydziale architektury Politechniki wrocławskiej stypendystów były to specjalizujący się w usługach miejskich dziękuję bardzo, dziękuję bardzo panu dziękuję państwu wysłuchania audycji wypraw jak w sobotę mówił Jan Stradowski usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA