REKLAMA

Wsparcie psychologiczne dla dzieci uchodźców z Ukrainy

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2022-03-13 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak z dzieckiem niedzielnym magazynie Radia TOK FM kłaniam się państwo z nami jest pani Sylwia rozbitka psycholożka Intel w centrum zdrowia psychicznego dzień dobry kłaniam się dzień dobre będziemy właściwie cały nasz magazyn to już państwo przecież słyszą od 3 tygodni poświęcony jest właściwie w całości wydarzeniom zza naszej wschodniej za naszą wschodnią granicą to wydarzenia bezpośrednio dotyczą nas, a to ze względu na falę uchodźców i ludzi, którzy przybyli Rozwiń » do naszego kraju, którym staramy się pomóc ze wszech miar na różnych polach, ale przede wszystkim, a może przede wszystkim równym stopniu jest to jest to problem dla nas samych, ponieważ staramy się w jaki sposób emocjami naszymi zarządzać i kiedy chodzi o dorosłych to to wiadomo, że także z pomocą specjalistów, ale muszą oni sobie jakoś poradzić natomiast jeśli chodzi o dzieci to duża w tym rolę samych rodziców prawda i teraz mamy 2 drogi czy z dziećmi rozmawiać w zależności od wieku otwarcie o tym co się dzieje na Wschodzie o tym, że jest wojna czy jednak skrywać to właściwie może jest jakieś inne rozwiązanie, które pani chwilkę zaproponuje dziękuję, że absolutnie nie jestem przy tym, aby udawać, że ten temat nie istnieje, bo temat wojny sąsiedzkiej konfliktu zbrojnego po uchodźców już kiedyś poczucie chaosu absolutnie istnieje w związku, z czym na nieraz ukryć przed dzieckiem tego, że my, że to co się dzieje dookoła co ma miejsce dookoła nie istnieje, bo to widać to czuć, więc absolutnie należy rozmawiać, ale rozmawiać w taki sposób, który będzie też dostosowane do do rozwoju dziecka do takiego też rozwoju poznawczego dziecka, a więc do jego wieku będzie to dostosowane także do jego emocji do jego potrzeb ma poczucie, że jednak my dorośli mamy zdecydowanie większą potrzebę rozmowy i o czym rozmawiamy w ostatnim czasie właściwie większość naszych rozmówców są rozmowy wokół wokół tematu wojny wokół konfliktu natomiast dziecko nie zawsze taką potrzebę nie może morze może wprost też o tym nie mówić o na pewno rozmawiać na pewno być też uważnym na to w jaki sposób nasze dziecko zachowuje się w jaki sposób dali się co rysuje, bo te rozmowa musi być się musi być rozmową wyłącznie opartą na dziś dyskusji, ale też można włączyć się do rozmów tylko przez zabawę poprzez jakiś rysunek zaciekawić tym co dziecko robi być może też właśnie dopytać co on wie na dany temat, jeżeli zauważymy, że pojawiają się zabawy jakieś elementy tej rzeczywistości, która ma miejsce tu i teraz pokusą dla dorosłych jest oczywiście oglądanie być na bieżąco z serwisami informacyjnymi zresztą jest taki dom był sprawdzony dowód na to jak wzrosło nasze zainteresowanie informacjami ze świata tylko przytoczy pozwolą państwo tak średnio w ciągu dnia około 6,51 000 000 Polaków ogląda główne wydania odpowiednio wiadomości faktów wydarzeń w zależności od tego jaka stacja prezentuje mowa o tych 3 największych co jest nieporównywalnie więcej niż przed 24lutego, kiedy wojna wybuchła co za tym idzie nie potrafimy gdzieś wyzbyć tej pokusy, żeby śledzić, żeby wiedzieć, żeby być czujnym, ale dzieci też to widzą, że zmieniły się przyzwyczajenia zmieniły się też kanały, które dorośli obserwują oczywiście należy tutaj też dzieci w jaki sposób rozumieć przez to w jakim wieku są na jakim etapie edukacji co wiedzą o świecie, ale nie da się uniknąć też tego napięcia, jakie my nosimy w sobie, choćbyśmy starali się, żeby nie obarczać tym najmłodszych ona to również należy być uważnym na to w jaki sposób wykorzystał, więc byłem z informacji z różnych głośnika kanałów informacyjnych po nie dziecko jest również obserwatorem nie jest tego świadkiem dobrze mieć też oko ucho na to czy nasze dziecko uczestniczy, w czym bierze udział, jeżeli na okrągło jest łączony telewizor na okrągło przewijają się wcześnie obrazy negatywnie nacechowane klimatem wojnę dziecko widzi zauważa niż, więc miejmy miejmy również na uwadze że, że to w jaki sposób, a często nadmiarowe w ostatnim czasie korzystam z tych kanałów informacyjnych to również wpływ na mi na to w jaki sposób na nowe emocje dziecka, bo and to co należy zwrócić uwagę, że dobrze wszystkim NATO, że dziecko, a niekoniecznie i odróżnia taki obraz z telewizji czy internetu jakiś komunikat, który usłyszał od rzeczywistości czy uderzy to wręcz, że to co dzieje się w telewizji dziecko, że postrzegać w taki sposób, że to co też miejsce tu i teraz czy też jest zagrożona, że też odczuwa niebezpieczeństwo jest coś bardzo realnego, więc takie odróżnienie tego od rzeczywistości jest istotne też rolę dorosłego, aby ich, aby mieć na to nie to uważność ja rozumiem też to taki sposób, że dorośli, ale również dzieci czy młodzi dorośli korzystają jest film z różnych kanałów informacyjnych przeglądają internet oglądają i słuchają wiadomości, bo to też taki sposób radzenia sobie z napięciem i sposób radzenia sobie z, a z trudnymi emocjami stąd też w ostatnim czasie mu znacznie większe zainteresowanie mediami czy czy też zwiększa intensywność przeglądania tych tych informacji od jego bok jesteśmy ciekawi, a i dowiadujemy się przy różnych informacji to też jest sposób na radzenie sobie z tym napięciem które, które wytwarzany na pewno też zdrową reakcją jest ograniczenie ograniczenie negatywnych informacji ograniczanie korzystania z kanałów informacyjnych i my dorośli powinniśmy robić również powinniśmy uważać też na to co przegląda dziecko w internecie co ogląda powinniśmy mieć na to powinniśmy móc to jakiś sposób też kontrolować to dostrzegać czy kumulacja, a zdarzeń, które wpływają destabilizująco ich nie degradują na psychikę dzieci mam na myśli pandemię koronawirusa, kiedy byliśmy też w niepewności nie wiedzieliśmy co będzie jutro pojutrze, a teraz wojna i to i to wszystko właściwie dzieje się bez bez przerwy lot 3 lat właściwie czy to spowoduje też kumulacje do wydarzeń w psychice dzieci, które później będą musiały sięgać po poradę specjalistów czy myśli pani, że to, gdzie zostawi jakiś ślad traumę, która bez pomocy fachowców będzie nieuleczalna uchodząc ja mam wrażenie, że już zostawiło ślad czy pandemia pandemia nauka zdalna odizolowanie od takiego żywego kontaktu z rówieśnikami częste przebywanie przed komputerem zamkniętym pokoju w domu to już ma przeogromny wpływ na na funkcjonowanie dzieci na podwyższony poziom Lem na większy wycofanie społeczne czy też w dalszej kolejności też powrót do takich lekcji stacjonarnych czy do rolą kontaktu z znajomymi z klasą ja w tej chwili już obserwuje da 3 ogromne zainteresowanie od morza zainteresowani, więc dobre słowo, ale klub ogromne kolei ci, a do psychologów do do psychiatrów czy to jest od obserwował z węgla to ma miejsce już od jakiegoś czasu przed pandemią mieliśmy mieliśmy dzieci miały duże trudności emocjonalne jak stąd też pomysł na powstanie ośrodków środowiskowych psychoterapeutycznych w ramach pierwszego poziomu referencyjnego o usunięciu, aby była dostępność do psychologów w różnych miastach w różnych dzielnicach w różnych rejonach okazuje się, że mu, że nadal wszystko nie spełniamy nadzieje, że nadal system w pewnym stopniu jakoś nie niewydolne pomimo pomimo zabrania też o to żeby, żeby powstawały takie ośrodki, gdzie będą psychologowie psychoterapeuci terapeuci środowiskowej w tej chwili myślimy o filmy o tym w jaki sposób też zaopiekować się dziećmi, które docierają do nas z Ukrainy i w jaki sposób też przemodelować naszą pracę, bo to też jest mistyczny temat natomiast absolutnie czy, jeżeli też chodzi o o tym dniu o jakieś trudności związane z pan wspomniał o terminowy to, że to jest bardzo osobnik, bo to nie jest także wszyscy to nie jest tak, że wszyscy w tym momencie wszystkie dzieci będą miały trudności problemem traumy bo, bo każdy reaguje na swój sposób jednoosobowe jedno dziecko, a będzie bardzo agresywne inne będzie bardziej wycofane lękowe zamykające się są osoby są dzieci, które stosunkowo dobrze radzą sobie ze stresem dużo tutaj też rola rodziców do to rodzice przede wszystkim są takim no są takim co jego pierwszą linią wsparcia dzieci nie właśnie nie specjalista, a rodzic ogra ni trze ogromną rolę w tym także pokoju dziecka, zwłaszcza teraz takim nie poczuć, kiedy jest sporo chaosu, kiedy kiedyś sporo jeszcze pewności miejsc by przede wszystkim rozmowa z tym dzieckiem, ale też tym czujność na to w jaki sposób to dziecko reaguje no uważam Rze, że obiekt to pandemia zrobiła swoje w tej chwili sytuacja związana z tą bliskością wojnę, a również będzie miała wpływ na to jak jak będzie funkcjonowało nasze społeczeństwo nasze dzieci czy też nie miejsce miejsce przedstawić tego zupełnie negatywnej oceny w świetle, bo co może mieć znaczenie i myli ma znaczenie natomiast nie oznacza to, że mimo, że wszystkie dzieci będą potrzebowały pomocy no, niemniej jednak patrząc na na to w jaki sposób zapewniają graficy specjalistów psychologów psychoterapeutów u u lekarzy psychiatrów już można domniemywać, że potrzeby są są przeogromne to jeszcze na koniec panią zapytam oczywiście my tutaj mówimy o polskich dzieciach, ale co z tymi, którzy przybyli, którzy są punkt recepcyjny być może udało im się znaleźć dach nad głową polskich rodzin, ale też potrzebują wsparcia są zastraszone dźwięk syreny karetki pogotowia już wywołuje unik panikę i to jest też chyba problem, który musimy wziąć na swoje barki zdecydowanie tak tak to jest dla wszystkich nowa sytuacja, więc wszyscy uczymy się żyć też zastanej rzeczywistości tak jak uczyliśmy się funkcjonować podczas pandemii tak teraz uczymy się na nowo funkcjonować się na sytuacji, kiedy dojdzie do kiedy w naszych rodzinach czy szkołach czy placówkach pojawiają się dzieci w mieniu z Ukrainy z nierzadko otwartą traumą z różnymi doświadczeniami objawiają objawami to co należy zadbać przede wszystkim ocenę co dotyczy naszych polskich dzieci po, ale też tych, które gościnę w naszym domach ośrodkach przeróżnych placówkach jakąś rutynę stabilność powtarzalność oczywiście w miarę możliwości, ale jesteśmy w stanie zapewnić UE, ale też to też myślę, że takie by dopytywanie też o to, jakie są, jakie są potrzeby co możemy zrobić, ale wydaje się, że w tym momencie przede wszystkim PKO taka ocena stabilność przynajmniej namiastka tego sprawienie, że jakoś tej zastanej rzeczywistości móc móc funkcjonować muszę też dziś mają potrzebę zabawy mają potrzebę przebywania wśród rówieśników by mają swój świat i innym niekoniecznie interesuje ich to co się dzieje czy, a czy to co to, o czym rozmawiamy pani po prostu chcą się bawić chcą być na placu zabaw chcą mieć dzieciństwo, więc myślę, że mógłbym rola dorosłych jest taka, żeby jak Ney w tym momencie na czele jest to możliwe, żeby móc to zapewnić im tak ten tekst tak, tak więc ujęła Sylwia rozbitka psycholożka May and Health centrum zdrowia psychicznego była naszym gościem dziękuję pani bardzo za rozmowę i dziękują Sień Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej! Dostęp do nagradzanych podcastów, wszystkich audycji z anteny oraz Radio TOK FM bez reklam w świątecznej zniżce.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA