REKLAMA

Rosjanie odcięci od nowych aut

Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2022-03-11 20:00
Czas trwania:
31:11 min.
Udostępnij:

Kolejne koncerny motoryzacyjne wycofują się z rosyjskiego rynku. Fabryki zawieszają produkcję, a ceny samochodów w Rosji szybują. Pójdą w górę także u nas. Rozwiń »

1'21" Paweł Gos o rynku motoryzacyjnym w trakcie wojny
7'35" Jakub Faryś o roli Ukrainy w przemyśle motoryzacyjnym
15'53" Michał Knitter o przyszłości sprzedaży aut
22'22" Wojciech Drzewiecki o wojennych podwyżkach cen Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty usługi dla przedsiębiorstw i korporacji jeszcze 8 dni temu miał zupełnie inny pomysł na temat tego podcastu wspólnie z gośćmi chcieliśmy opadać o tym, jakimi drogami motoryzacja wyjeżdża z kryzysu jak radzi sobie z brakiem półprzewodników ile czasu zajmie wejście na prostą wówczas tak ja taki z pewnością goście często używali byśmy w odniesieniu do sytuacji, jakiej znalazł się cały przemysł Rozwiń » motoryzacyjny słowa bezprecedensowe od czwartku 24lutego tego roku to słowo zarezerwowane dla agresji Rosji Ukraina w obliczu wojny, którzy naszą wschodnią granicą związanych z nią ludzkich tragedii pandemiczne zawirowania w motoryzacji zeszły na daleki tam, choć mam nadzieję, że usilne zabiegi świata Zachodu mające na celu zniechęcania Rosji do kontynuowania ataku czy niosą pożądany skutek to niema żadnych złudzeń na długie miesiące, a może lata pogrążą przemysł motoryzacyjny w kryzysie Rosja była istotnym rynkiem dla wielu europejskich koreańskich producentów samochodów, a Ukraina istotnym dostawcą elektrycznych związek z nowych aut od tygodnia te 2 zdania są już nieaktualne zapraszam na rozmowę o tym gdzie wojna zagonił motoryzację pandemia zmieniła podejście producentów aut do sposobu realizowania dostaw jak zmienia wojna pytam o to Pawła Golca prezesa Exact Systems z staramy się w jaki sposób zarządzić tym co wiemy nadzień dzisiejszy tak jesteśmy akurat piątym dniu inwazji wojsk rosyjskich na Ukrainę jej w przeddzień dużego konfliktu zbrojnego, który jest w naszej branży nasze granic, ale staram się taki sposób spojrzeć na to z punktu widzenia całej branży i ocenić jak wpłynie to sytuacja na to co się dzieje dzisiaj w branży motoryzacyjnej nie tylko w Polsce, ale również oczywiście na całym świecie i rzeczywiście myślę, że te zmiany, które zapoczątkował covid związane z tym, że cała definicja cała teoria just-in-time zmieniła się bardziej sytuację czasem Krajeńskie czy to rzeczywiście trzeba mieć u siebie jak najbliżej ulokowanych dostawców, którzy produkują części komponenty PKB fabryki mogły od szkody produkować też 1 rzecz 2 oczywiście zmieniła się filozofia co do podejścia do surowców do gromadzenia tych surowców po to, by móc sprostać popytowi, który się pojawią w trakcie covidu, który z nich niespotykane jest niespotykane w historii tego przemysłu i są zmiany kluczowe, a to co dzieje się dzisiaj na terenie Ukrainy to w jaki sposób wpłynie na nie tylko gospodarkę ukraińską oczywiście przede wszystkim gospodarkę rosyjską, w której mamy zlokalizowanych wiele fabryk przemysłu motoryzacyjnego szczególnie Europy zachodniej inwestorów z Europy zachody, a będzie miał kluczowy wpływ na przyszłość tej branży na pewno w Europie, a raczej też na całe 10 w tej chwili czyta się takich decyzjach podejmowanych na szybko tych koncernów, które posiadają fabryki w Rosji jest dobrze pamiętam Nokia podjął decyzję o zatrzymaniu produkcji wywiezienie części produkowanych opon gdzieś na zachód o rozwagę zatrzymuje produkcję, bo nie ma dostępu do zespołu to samo Łada, która dużą część należy do koncernu Ren nie jest w stanie produkować, bo nie ma po zespołów to już nie jest tylko wina kryzysu półprzewodnikowego jak się domyślam Ukraina też była miejscem, w którym powstawały jakieś podzespoły do budowania aut na Zachodzie to wszystko może zachwiać kondycją finansową tych gigantów europejskiej tak myślę, że rzeczywiście duże koncerny szczególnie te, które swoje inwestycje ulokowały szczególnie w Rosji chodzi o producent samochodów znają się wyzwanie jak zarządzić tą sytuacją poprawek sposób zachować się też etycznie wobec swoich właścicieli swoich rządów i decyzje powinny płacić chcą łańcuchu dostaw Ukraina jest jedną z największych producentów związek, czyli kablowa kabin samochodów i dodam ulokowane są najwięksi producenci tych akurat części komponentów i to tylko porad będzie brakować chwilę całej Europie, bo Ukraina tymi komponentami stoi już Otóż wszystkie fabryki w tej chwili wykonał nie stoją, ale nie produkują żadnych związek żadne części komponentów no nie zasilą żaden sposób europejskim rynku w jaki sposób sobie z tym poradzą producenci samochodów jeszcze myśli nie wiemy myślę, że będą oczywiście szukać alternatywnych rozwiązań na terenie np. w takich krajach Polska Słowacja Czechy czy tam, gdzie zwykle lokuje się tego typu inwestycja ze względu na koszt pracy czy też Azji są decyzją dał się bardziej polityczne niż ekonomiczne i w tym kierunku dopóty dopóki sytuacja się będzie stabilizować tak związane podejmowane jest, że zakład po prostu będą stały nie będą produkować prawdopodobnie żadnych samochodów na terenie Rosji już pod ich będą eksportować z powrotem dobra pewnie na samego rynku rosyjskiego produkcja będzie też utrudniona ze względu na embargo, a skoro po embargu różne sankcje, które są nakłada na Rosję mówimy to jeszcze się jak inne problemy problem rozwoju elektromobilności w Europie, gdzie mocno w to inwestują wielkie koncerny, a Rosja jednym z większych dostawców surowców do tworzenia baterii jak pan ocenia tutaj perspektywa tego co się będzie udział w najbliższej przyszłości, ponieważ udział oraz elektromobilności samochodów elektrycznych jest cały czas jeszcze niewielki wysoko do produkcji wszystkich samochodów na świecie, więc to nie sądzę, żeby w tej chwili to pewna bariera dla przemysłu ta, która z powodu Niemiec, czego tej materii produkować tyle jesteśmy daleko tego i tego właśnie bardzo bardziej obawiałem się tego, że to jest sytuacja, z którą mieliśmy do czynienia w pierwszej fazie konfliktu, kiedy na stacjach benzynowych nawet w Polsce okopali się, że to problem dotyczy wszystkich posiadaczy samochodów elektrycznych, ponieważ ani nie musieli martwić to też pokazuje zmianę trwałą zmianę, która przyspieszy, choć samo elektromobilność tak, żeby świat w sposób niezależny od paliw stałych ciekłych myślę, że wielu konsumentów podejmie rada decyzję, że po cenie samochód dla tradycyjnej silnik spalinowy skoro mam takie problemy na stacji benzynowej nie mogę atakować paliwa no oczywiście to są takie wnioski na szybko dzisiaj no ale myślę, że może być pewien trwały kierunek podejmowania decyzji przez konsumentów nie bałbym się tak powiedział oto, że zabraknie nam surowca do tego, aby patery produkować jeszcze jest w tej chwili za mało udziałów w środowym produkcji to się drugie zjawisko oczywiście to co się dzieje teraz jest dużo bardziej niebezpiecznej z naszego poczucia bezpieczeństwa w ogóle wojna u progu to jest coś strasznego, ale któż drugie zjawisko, które trochę uderza to idee globalizacji motoryzacji, która jest jedną z bardziej zglobalizowanym branż 3 myśli pan, że koncerny docencie wyciągną jakieś wnioski i moda na globalizację zmiany w motoryzacji ja myślę, że tak, ponieważ pandemia już pokazała jak powiedziałem zmiany w pewnej filozofii w podejściu do zarządzania dostawami łańcucha dostaw czasem tajna uczestnika jest, czyli to się zmieni na stałe te koncerny, które mają najbardziej rozwiniętą grupę lokalnych dostawców danych 1 kraju układano kandydaci będą miały potężną przewagę nad innymi i to już trwała zmiana myślę, że wszyscy się nauczyli tej lekcji w trakcie covidu, a szczególnie dzisiejsze wydarzenia swymi do czynienia z naszą wschodnią granicą myślę, że też potęgują tego typu zachowania, więc myślę, że tylko łącznie kierunek będzie tzw. INFOR rynku dostawców jak najbliżej siebie tak, aby móc nimi zarządzać w jaki sposób współpracować nie pan bardzo dziękuję za rozmowę wszystkiego dobrego łącznie chcą byśmy mogli spokojnie pozwala sobie na inne tematy najbliższa przyszłość dzięki dziękuję gościem Pulsu biznesu lutowania był Paweł Gos prezes Exact Systems z, kto ucieka z rynku rosyjskiego a kto jeszcze ucieknie zastanawiamy się nad tym wspólnie z Jakubem Farysiem prezesem polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego tak wojna oczywiście no poza ludzkim wymiarem, która jest tragedią zawsze no to jest również bardzo dużym problemem zawsze gospodarczy Raja motoryzacyjne w ostatnich 2 latach właściwie to jest trzeci o chyba można powiedzieć czas w branżę motoryzacyjną, dlatego że zaczęło się oczywiście od pandemii, kiedy wydawało się, że już sytuacja zaczyna zmierzać w dobrym kierunku pojawiły się problemy z półprzewodnika ami najpierw stosunkowo nieduże potem okazało się, że skala tego problemu jest bardzo duża i chyba większe problemy spowodowała niż pandemia no i kilka dni temu wojna kolejny bardzo bardzo poważny kłopot, dlaczego co najmniej kilku powodów po pierwsze, dlatego, że bardzo dużo pieniędzy branża motoryzacyjna producenci bardzo różni zainwestowali w Rosji Rosja to wielki rynek Rosja to rynek bardzo obiecujący jeszcze niedawno tak wszyscy komentowali ten rynek no i nagle okazuje się, że prawdopodobnie będą problemy z produkcją to po pierwsze po drugie Rosja to duży dostawca np. niklu czy pallad jest trzecim dostawcą niklu na świecie i prawie 40% palladu pochodzi z Rosji oczywiście na razie nie mówimy o wprowadzeniu sankcji gospodarczych w tym rozumieniu, żeby był zablokowany handel no ale sytuacja jest bardzo dynamiczna, kiedy dziś rozmawiamy to jest dopiero początek wprowadzania tych sankcji pytanie co będzie dalej zresztą po wprowadzeniu sankcji bankowych, kiedy Rosja zostanie wykluczona z systemu swift pojawią się problemy po prostu spłacenie także biorąc to wszystko pod uwagę opinie, które słyszeliśmy eksperci branży motoryzacyjnej zresztą ja sam miałem nadzieję, że mniej więcej w połowie tego roku sytuacja zacznie się normalizować na przełomie 2002. 2003. poprawi się poprawi się na tyle znacząca, że będziemy mogli mówić o jakimś względnym powrocie do normalności znowu stanęła pod znakiem zapytania, bo nie wiemy jak sytuacja rozwinie nie wiemy jak będzie wyglądała przyszłość najbliższych tygodni czy miesięcy to właśnie że warto by przypomnieć podkreślić, żeby nasi słuchacze mieli świadomość, że w Rosji działa przynajmniej kilku rani kilkunastu dużych producentów czy to samochodów jakich podzespołów opon itd. część z nich już wstrzyma produkcję w geście sprzeciwu część po prostu, dlatego że nie jest w stanie zapewnić to nie logistyki dla produkcji pamiętajmy też, że na Ukrainie, a ustawy o komponenty do produkowanych w Rosji samochodów oczywiście te 2 rynki są ze sobą powiązane z tą były zawsze powiązane w wielu dziedzinach gospodarki i dzisiaj w Rosji są montowane pojazdy kilkunastu Marek to są większe lub mniejsze inwestycje niektóre to są bardzo bardzo duże jak choćby rosyjska Łada no ale też są montownie samochodów Marek premium no tak jak powiedziałem rosyjski rynek jest wielkim rynkiem jest rynkiem bardzo obiecującymi dlatego producenci podobnie jak w innych częściach świata inwestowali tam zresztą branża motoryzacyjna jest branżą chyba najbardziej zglobalizowanym i branżą, która produkuje i oferuje klientom zarówno indywidualnym, jaki klientom firmowym chyba najdroższy najbardziej skomplikowany produkt, bo oczywiście nie mówię o statkach samolotach to zupełnie inny rynek natomiast, jeżeli chodzi o takie dobra no takiego codziennego użytku to samochód jest najbardziej skomplikowane, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że ten samochód składa się z nawet kilkunastu kilkudziesięciu tysięcy części to widać, jaka to jest skala i widać, jakie problemy pojawią się, kiedy choćby 1 czy kilku drobnych części brakuje dokładnie z taką sytuacją mamy do czynienia, jeżeli chodzi po zespoły przecież brak kilku układów Mikroprocesorowych, których wartość czasem jest bardzo niska kilkanaście kilkadziesiąt euro blokuje sprzedaż samochodów za 4050 000EUR to widać jak to jest skomplikowany też logistycznie mechanizm, a propos mechanizmów to jeszcze taki mechanizm tutaj może zadziałać oby nie, bo wszyscy liczymy, że ta agresja skończy jak najszybciej ta tragedia ludzka stanie przerwana natomiast jeśli nie to długofalowo sytuacja może doprowadzić do wycofywania się inwestycje koncernów europejskich z Rosji tak na stałe czy ja mam nadzieję, że takie właśnie nastąpi nie nastąpi nie, dlatego że my będziemy tam chcieliby za wszelką cenę tylko tak jak pan redaktor powiedział w ciągu najbliższych kilku dni przyjdzie jakieś opamiętanie, bo przecież mamy do czynienia z bezprecedensową sytuacją to jest coś niewiarygodnego jeszcze, gdybyśmy 5 lat temu powiedzieli komuś, że w Europie będziemy mieli regularną wojnę to nie wiesz, ale na scenariusz oczywiście mogą być różne jestem daleki od czarnowidztwa i dostarczania takich scenariuszy, które będą powodowały w nas czy wzbudzały nas lęk czy straszna, ale teoretycznie możemy sobie wyobrazić, że jeżeli ta wojna zakończy się jakimś nawet rozejmem, ale takim zawieszeniem broni i nie zostaną wycofane sankcji szczególnie sankcje bankowe no to oczywistą rzeczą jest, że z Operacyjnego punktu widzenia będzie bardzo trudno tam prowadzić interesy także no ja jeszcze raz powtórzę mam nadzieję może to jest trochę myślenie życzeniowe, ale jednak mam nadzieję, że przyjdzie opamiętanie i jeżeli argumenty takie ludzkie nie działają czy nie zadziałają to może zadziałają na decydentów, którzy podjęli decyzję o agresji takie już bardzo przyziemne ekonomiczne też mam nadzieję tak się stanie, tym bardziej że dla części bardzo dużych starych tradycjami producentów europejskich ta część rosyjska część biznesu to jest duża część biznesu jej likwidacja czy czas niemożność produkowania mocno zachwieje kondycją tych producentów, ale też pamiętajmy, że sam rynek rosyjski potrzebuje samochodów to jest wielki kraj to jest mnóstwo ludzi no i tam są po prostu potrzebne samochody dlatego też z trudem wyobrażam sobie, że przez najbliższy rok 2 czy 3 ta produkcja samochodów nie będzie no, a jeszcze raz powtórzę pamiętajmy, że nawet te samochody, które są produkowane pod markami rosyjskimi nawet 40% części pochodzą z zagranicy od innych dostawców no, więc produkcja nie będzie możliwa, tym bardziej że niektóre fabryki i stoją i zapowiedzi są takie, że miały ruszyć w maju oczywiście nie mam na myśli wojnę tylko problemy współprzewodniczącym, więc jeżeli teraz na to nałożą się sankcje na to nałożą się problemy z dostępnością w ogóle jakichkolwiek części podzespołów, ale już nie z powodu kryzysu półprzewodnikowego tylko z powodu wojny NATO scenariusz jest naprawdę czarny możecie sobie, żeby tak nie było tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę do usłyszenia dziękuję państwu no oczywiście życzę wszystkim państwu i sobie też, żeby ten konflikt jak najszybciej zakończył się naszym gościem był Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego kolejne lockdowny sprzed kilkunastu miesięcy przyspieszyły prace nad cyfryzacją sprzedał o to czy wojna na Ukrainie zatrzyma kadencję pytam Michała gitara wiceprezesa Carsmile mamy kilka aspektów, które w ostatnim czasie wpłynęły na na rynek pierwsza rzecz to sposób, jaki szukamy samochodu szukamy dostępności i to wpłynęło na to, że tak naprawdę zaczęło być coraz bardziej modne Platformy kas mająca, jakby na rzecz drugi element, który obserwujemy no widzimy dużą zwyżkę cen samochodów w związku z brakiem półprzewodników widoczne bardzo mocno w samochodach używanych, ale również samochodach nowych to jest jak 1 element takim podstawowym elementem, który zmienił się w tym czasie, bo to jest to, że każda z Marek każda firm próbuje w jaki sposób zaistnieć we sprzedaży online jak próbuje na razie wydaje mi się, że jednak, jeżeli to jest zmiana taka, że salon czy Marka próbuje sprzedawać on to cały zastęp sprzedaż tradycyjna przeważy nad zdarzył, żeby ona mnie, aczkolwiek te próby są i kazał Marek próbuje to zrobić zaistnieć mniej lub bardziej udanie, aczkolwiek są próby, które zaczęły się właściwie 2 lata temu po może trudno w to uwierzyć ale jakby z pandemią żyjemy od prawie 2 lat i niezależności czasu się zmienia, aczkolwiek w ostatnim czasie największym problemem to nie jest sprzedaż samochodów tylko bardziej problem dostępności tych samochodów czasem dostaw, które mamy coraz częściej na razie w charakterze plotek nigdy nie czemu oficjalnie takiej informacji, ale gdzieś takie plotki krążą po rynku o próbie zmiany sposobu sprzedaży aut i korzystanie z tzw. modelu agencyjnego co w tym chodzi chodzi o to, że salony zaczynają być, jakby tak naprawdę agentami i on nie sprzedają samochody jak sama tylko tak naprawdę są takim realnie pośrednikami marki czy importera, który sprzedaje samochody mając bardzo często dużo mniejszy wpływ na cenę na ruchy na to w jaki sposób dają samochody dużo bardziej scentralizowane dużo bardziej sprawdzane i no mówiąc wprost tutaj dość duże zmiany te zmiany w już są widoczne w takich Markach jak Stellantis z tego co wiem dziś trwają prace również w grupie volkswagena i tutaj też mocno zmienia się rola salonów w stosunku do tego co było wcześniej jak wcześniej oni sprzedawali tak naprawdę stroną staje się Marka ani salon sprzedaży tego samochodu tutaj coś takiego jak Tesla w uprawie od początku tak to z tą strona to po pierwsze, tak naprawdę sprzedaje samochody głównie w on najmniej ma cały całe zadanie na tym i inne marki próbują robić ta zmiana następuje ona nie jest tak chyba agresywna była wtedy od początku kasa przyjęła zupełnie inny sposób sprzedaży samochodów i mojej ocenie rynek pójdzie w tym kierunku, aczkolwiek on pójdzie wtedy, gdy na rynek wjadą marki chińska mojej ocenie to kwestia kilku lat, gdy one zaczną finalnie dużą rewolucję zmiany na rynku właśnie propos zmian na rynku pandemia wywoła trochę sposób poszukiwania samochodów tak jak co działo chodzi bardziej oszukania aut, które są dostępne od ręki dzięki temu serwis różnego rodzaju tak jak np. karczma pomagają osiągnąć natomiast te są one możemy od 2 lat, a w tej chwili żyjemy z wojną naszego sąsiada, która ma przede wszystkim oczywiście charakter ludzkiej tragedii natomiast ma też duży wpływ na biznes, jakie zmiany to co się dzieje za naszą wschodnią granicą i sankcji, które są nakładane coraz tonowe na Rosję mogą wpłynąć na rozwój tej internetowej sprzedaży też różnych alternatywnych sposobów finansowania sama myślę, że w obu tych zmian będzie kilka pierwsza zmiana to taka, którą wydaje mi się ona będzie bardzo krótka terminowa, ale jednak dzisiaj wiele osób krótkoterminowo odłoży generalnie myślenie o zakupie samochodu to jakby taka krótkoterminowa rzecz, która sądzona potrwają tydzień 2, gdzie wiele osób tego będzie dużo bardziej myślał o tym co tam jest jak pomóc i co zrobić to trochę pożegnalny gdzieś tam spowolnić z drugiej strony, jeżeli patrzymy sobie na rynek to co tych rzeczy, które się zdarzyć jest bardzo wiele, bo z 1 strony wiele Marek blokuje dostawy do Rosji czy mówi, że nie będzie, gdyby dostarczało tam samochodów co powinno spowodować większą dostępność, ale z drugiej strony część Stali wiele rzeczy pochodzi stamtąd może mieć duży wpływ również, jakby te wszystkie sankcje na koszt pieniądza i zobaczymy jak to wszystko będzie kształtował dzisiaj wydaje mi się za szybko finalnie cokolwiek mówić, aczkolwiek niestety nie obawiać będzie lepiej mawia się, że wszystko, kto tam się dzieją, które mają wpływ to co się tam dzieje to nie powinniśmy przykładać na jakość ekonomię na te aspekty, aczkolwiek one będą miały wpływ mojej ocenie negatywnym na rynek z 1 strony uważam, że będzie pewnie jeszcze większe pole dostępność zobaczymy w ogóle się Chiny zachowają i co tam się będzie działo, bo tak bardzo one dzisiaj dostarczają wiele elementów z drugiej strony zobaczymy też jak będzie wyglądało z dostępnością Stali i innych elementów na na rynku, jaki wpływ na to wszystko będzie miało również, jeżeli chodzi o koszt pieniądza wartość pieniądza do było nie było mi się bardzo blisko do dzisiaj widzimy dolara po 420EUR między 46470 na nie szykujemy się my kupujemy samochody za granicą i to na pewno będzie miało wpływ chociażby na koszty samochodu, więc ja uważam, że w ciągu miesiąca 2 i powinniśmy się spodziewać niczego dobrego bardziej zobaczymy jak głęboki to będzie generalnie miało wpływ na rynek rzeczy, żeby pan się mylił, ale niestety prawdopodobnie ma pan rację czekają nas ciężkie czasy branża od oceny również, ale przede wszystkim należy trzymać kciuki za ludzi ma Ukrainie notes ważniejsze tak naprawdę bardzo panu dziękuję za rozmowę państwa moim gościem był Michał Knitter wiceprezes Carsmile do usłyszenia dziękuję bardzo, ceny nowych aut idą w górę tempo wspinaczki podniosła pandemia sankcje nałożone na Rosję jeszcze to tempo podkręca o tym innych konsekwencjach ambicji prezydenta Rosji rozmawiam z Wojciechem Drzewieckim prezesem Instytutu badań rynku motoryzacyjnego Samar trudno na razie to przyszłość przewidzieć, bo nie wiemy co się zdarzy sytuacja geopolityczna nie jest ciekawa da naszymi granicami rzeczywiście mamy do czynienia z prawdziwą wojną i ta woda ma olbrzymi wpływ na to co się dzieje w naszej części świata z roku 2020 pandemia przystopowała rynek salony dilerskie było rzeczywiście puste lasy dilerskie zapełnione, ale niewiele osób niewiele firm kupowało ten samochody, a sytuacja poniesie odwróciła te prace zostały szybko wyczyszczone tylko zapotrzebowanie gwałtownie wzrosło, ale okazało się, że pojawił się kolejne problemy wynikające z pandemii, czyli niedobór komponentów z tym o przewodników ten problem trwa do dzisiaj jest poszerzany o kolejne problemy wynikające właśnie z tego co się dzieje za naszą wschodnią granicą na terenie Ukrainy ulokowane zakłady produkujące komponenty produkcja od praktyk komponentów oznacza, że ach, niektóre fabryki muszą ograniczyć do wręcz wstrzymać swoją produkcję co przekładać się będzie w dalszym stopniu na ograniczoną podaż, a jednocześnie rosną ceny nowych samochodów czy to wynika wyłącznie z tych kłopotów z dostępnością podzespołów to są jeszcze jakieś inne powody te problemy dzisiejszy nie są jedynym czynnikiem, który oddziałuje na rynek i przyczynia się wzrostu cen, chociaż może w ostatnim czasie ten czynnik będzie dominował wcześniejsze wzrosty cen opadały zmiany przepisów coraz większe wymagania dotyczące ograniczenia emisji szkodliwych gazów także wymagania dotyczące bezpieczeństwa pasażerów kierowcy to wszystko powodowało, że na pokładach aut musiał być remontowane kolejne rozwiązania techniczne, które niestety kosztowały, które podwyższały cel teraz do tego wszystkiego dochodzi problem właśnie z dostępnością komponentów z dostępnością półprzewodników, których wał jest zawsze sporo Jane właśnie odpadają m.in. za pracę poprawną wszystkich urządzeń ograniczona dostępność oznacza wyższe ceny komponentów, a to przekłada się oczywiście na ceny samochodu, a trwająca wojna sankcję, która została nałożona Rosy, które są konsekwencją ataku na Ukrainę mogą wpływać jeszcze na podniesienie tych cen Europie zachodniej na świecie oczywiście tak przede wszystkim zmieniają się kursy walut w przypadku rynku polskiego złotówka słabnie słabnie złotówka musi więcej wydać na samochód sam może stać się przyczynkiem do utrzymania trendu spadkowego, chociaż mieliśmy nadzieję, że ten trend jednak się zmieni w drugiej połowie roku wraz z większą dostępnością półprzewodników rynek wróci na ciasto tak się chyba jednak nie stanie jest zbyt wiele niepewności wiele ograniczeń właśnie dostępności komponentów i dostępności aut co finalnie przełoży się pewnie na gorsze wyniki przy jednoczesnej podwyżce cen no to jest nieuniknione ile dziś kosztuje średnio nowy samochód w Polsce ten parametr który, jeżeli cechy to średnia ważona cena sprzedaży ona zależy nie tylko samych cen cennikowych cen detalicznych, która nie producenci prezentują swoje cennika, ale także struktury rynku im więcej sprzedaje się aut droższych aut Marek premium soków ten ta cena jest wyższa i takie bez przyczyny wzrostu średniej w ostatnich latach dzisiaj ona przekracza już pojazd 35 000zł oczywiście ten ostatni okres jak już wcześnie wspomnieliśmy to czas podwyżek cen samochodów przy mniejszej zmianie struktury proszę już od dłuższego czasu sowy są głównym segmentem, który opanował rynek natomiast wzrost cennikowych przyczynia się do kolejnych wzrostów, które obserwujemy w przypadku średni ważony jeszcze kilka miesięcy, ale kilka dni temu czytałem jakieś nowe zestawienie rejestracji nowych aut w Polsce osobowych przygotowane przez pana Instytut wynikało z niego, że w tym roku osiągniemy wzrost liczby rejestracji na poziomie -10% w stosunku do zeszłego roku czy wydarzenia słony granicą już spowodowały, że robicie korekty tych wyników czy teraz jeszcze za wcześnie pracujemy nad korektą myślę, że potrzebujemy jak jeszcze trochę czasu, ale wszystko wskazuje na to, że ten wynik skorygowany zmieni się znacząca i ten wzrost, który prognozowaliśmy nie zostanie utrzymana jeszcze jedno pytanie odnośnie rynku europejskiego jak duży wpływ na sprzedaż nowych samochodów w Europie może mieć załamanie rynku rosyjskiego on będzie miała wpływ na różnych producentów w różnym stopniu część producentów część Marek już ogłosiło, że nie będzie dostarczał swoich samochodów na rynek rosyjski to oznacza zmniejszenie poziomu ich sprzedaży ostatni komunikat, który mieliśmy pochodzi od firmy volvo volvo sprzedaż w ubiegłym roku na poziomie 9000 sztuka, więc drugi poziom niższy niż sprzedaż tej marki w Polsce inne marki również zostawiają się co zrobić Daimler podjął decyzję o wycofaniu się ze współpracy z kanałem już od wielu lat daje to spółka asy kontynuował wspólnie rozwijali pojazdy, które były sprzedawane na rynku rosyjskim mówimy to, że samochody ciężarowe problemy będą miały marki koreańskie, które udział na rynku rosyjskim był duży problem może mieć volkswagen, który w Rosji ma ulokowane swoje zakłady produkcyjne tak samo konsorcjom Reno nie sam 50%owych udział w 3 zakładach ulokowanych na terenie Rosji ma również kwot, więc wszystkie firmy dzisiaj analizują sytuację zastanawiają się co zrobić, niemniej jednak myślę, że decyzja będzie taka żadna z nich nie będzie oferowała swoich produktów na razie przynajmniej na rynku rosyjskim przyszłość rysuje się kolorowo mam nadzieję, że znajdziemy pokojowe rozwiązanie niemy aż rząd pokojowe rozwiązania sytuacji to przede wszystkim będzie dobre dla ludzi tras muszą setkami tysięcy uciekać się również do nas Nigela samej motoryzacji tak, która bez tego rynku rosyjskiego może popaść w Europie poważne kłopoty mam nadzieję, że tak się stanie, że ta wojna szybko się skończy i z sieci latami pozytywna świadek na razie jednak dzieje się źle myślę, że przez siedzą słuchają komunikatów i pisać co się dzieje dziękuję za rozmowę naszym gościem był Wojciech Drzewiecki prezes Instytutu badań rynku motoryzacyjnego sama dziękuję bardzo, nie ma wątpliwości, że pokój spokój wolność to jedna z najistotniejszych wartości ludziom dają komfort poczucie bezpieczeństwa własnych domach biznesowi konieczną do rozwoju stabilność pandemia zabrała nam spokój raz bardzo realne staje się niebezpieczeństwo ograniczenia wolności pokoju do całej Europy dlatego zupełnie nie dzieli mnie, że kolejne koncerny w geście sprzeciwu wycofują swoje udziały rosyjskich spółkach ograniczają eksport Rosji czy wręcz znikają z tamtego rynku wszyscy liczymy, że przyniesie to pożądane skutki, ale wszyscy zdajemy sobie sprawę, że sankcje i decyzje koncernów nie pozostaną bez wpływu na kondycję gospodarki Unii Europejskiej może na całym świecie co to oznacza dla motoryzacji w Polsce przede wszystkim pogłębiające się kłopoty z dostępnością nowych aut to już szybko, ale wciąż ryzyko finansowych kłopotów odciętych od rosyjskich klientów swoich rosyjskich fabryk koncernów z takich kłopotów nigdy nic dobrego nie wynika przyszłość motoryzacji przynajmniej na razie trudno narysować na różowo wygląda na to, że czas w jakim ma szansę być na prostą znacznie się wydłużą tymczasem bardzo dziękuję za poświęcony czas to był Puls biznesu do słuchania Marcin Żółtek do usłyszenia pół pół pół program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla przedsiębiorstw korporacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA