REKLAMA

Tragedia na Okęciu z 1980 roku. "To była katastrofa totalna"

Powrót do przeszłości
Data emisji:
2022-03-14 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
53:00 min.
Udostępnij:

Jak doszło do katastrofy, w której zginęła m.in. Anna Jantar? Czy można było do niej nie dopuścić? Jak przebiegało potem śledztwo?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w nowym Jorku pada gęsty śnieg pas startowy trzeba oczyścić lot do Warszawy będzie opóźnione od 2 godzinę samolot Mikołaj Kopernik ostatecznie wzbija się w powietrze kwadrans po dwudziestej pierwszej noc mija spokojnie tuż po dziesiątej rano maszyna jest już nad terytorium Polski wlatuje od strony Darłowa jak Grudziądz, a w okolicach Płońska jest już w obszarze kontrolnym lotniska Okęcie zbliża się doń od północy pogoda jest wyśmienita mroźno słonecznie Mikołaj Rozwiń » Kopernik rozpoczyna zniżanie maszyna powinna mieć już wysunięte podwozie, ale wskaźnik się nie świeci to standardowa awaria radzieckich maszynach od zepsuta lampka kontrolerzy lotu zerknął zwierze czy podwozie jest czy faktycznie go nie ma piloci chcą odejść na drugi krąg mechanik pokładowy zwiększa, więc moc w tym momencie pęka wał turbiny silnika nr 2 sama turbina eksploduje odłamki uszkadzają drugi silników przebijają też kadłub samolotu całkowitemu zniszczeniu ulegają układy sterownicze piloci tracą nad maszyną jakąkolwiek kontrolę, operując lotkami na skrzydłach mogą już tylko zmienić kierunek spadania jeszcze omijają budynek poprawczaka dla nieletnich, po czym bezwładnie lecą ku ziemi maszyna roztrzaskuje się na wiele części o oblodzoną fosę fortu Okęcia jest 14 marca 1980 roku powrót do przeszłości w poniedziałki po dwudziestej drugiej zaprasza Karolina Lewicka moimi państwa gośćmi są dzisiaj Marian Nowotnik emerytowany pilot polskich linii lotniczych lot dobry wieczór panie kapitanie dobry wieczór pani dobry wieczór państwu oraz Jerzy Dziewulski były antyterrorysta dowódca jednostki antyterrorystycznej na lotnisku Okęcie w Warszawie w latach 197691 dobry wieczór panu dobry wieczór witam serdecznie będziemy się rozmawiać o katastrofie lotniczej samolotu Mikołaj Kopernik i 62 polskich linii lotniczych lot wylądował bez żadnego problemu na lotnisku w nowym Jorku rankiem 13marca przed przyjęciem pasażerów na lot powrotny został posprzątany przygotowany do drogi miał wystartować o dziewiętnastej czasu miejscowego wylot się nieco później ze względu na gęste opady śniegu i konieczność odśnieżenia samolotu jak i pasa startowego wzbił się nie, bo dwudziestej pierwszej 18 na pokładzie znajdowało się 77 pasażerów oraz 10 członków załogi samolot nie był w całości wypełniony ponad 90 miejsc pozostawało na wolnych jak przebiegał ten lot czy podczas tego lotu nie wydarzyło się nic co mogłoby sygnalizować późniejszą katastrofę to pytanie do Mariana Nowotki IKE takie pani wiedziała, że pogoda była akurat w momencie przygotowania samolotu do startu nowego Jorku do Warszawy bardzo trudna, więc opóźnione zostały 2 godziny właśnie przyleciał terytorium Stanów zjednoczonych jednak oceniam na czarnym leci się przeciętnie około 4 godzin się rejonie danie na terytorium Europy później przez Darłowo klucz bądź do Warszawy w sumie około 9 godzin przebywał w powietrzu nic nie zdradzało nie sygnalizowało, więc samolotem częściej się niedobrego dopiero w momencie odchodzenia do lądowania, kiedy na trasie już do lądowania na kierunku 15 od strony dzielnicy Włochy mechanik stwierdził, że nie ma sygnalizacji pod Łodzia i to zrobili pierwszy sygnał, który wskazywał na to, że coś może być nie tak, chociaż nie potraktowano tego jakoś szczególnie poważnie ze względu na to, że ta awaria kontrolki bardzo często zdarzała się w tego typu maszynach po prostu trzeba było wtedy przelecieć nad wieżą kontroli lotów, że będą ginąć należy tak nanosi się nie wiesz, kto się tak często się to nie powtarzało, aby taki był wymóg, żeby bezpieczeństwa, jeżeli nie ma pełnej sygnalizacja, więc samolot przelatuje jednak stanowiskiem kontrolerów oni przy pomocy lornetek stwierdzają czy podboje jest na właściwej pozycji wtedy wiadomo, że jakieś ustalone podłoże na Adamka zablokowane to prawdopodobnie przepaliła się lampka i w tym wypadku to było przyczyną przejścia na drugie okrążenie momencie, kiedy podjęto decyzję o przejściu na drugie okrążenie samolot już był na tzw. krótkiej prostej do lądowania na 15 dzisiaj właśnie 14marca mija 42 lata od tej tragicznej katastrofy samolotu Mikołaj Kopernik doszło w oko na kortach przy warszawskim lotnisku zabrakło głęboko km, żeby szczęśliwie wylądować powiem, że na tym samolocie, który wykonał lot z Warszawy do nowego Jorku kap. Smolik ja wykonywałem loty szkolne emocji i kiedy wykonałem 2 loty pozostały jeszcze 2 tego programu kontrola schwytała sieci jestem gotowy do lądowania mówi ja powiedziałem, że pozostały jeszcze Dekalog ku kontroler powiedział to niestety tylko na siebie indziej mówi się lądować, bo personel techniczny musi przygotować maszynę samolot do lotu do nowego Jorku proszę sobie wyobrazić swoja Raja moje skojarzenie o tym tragicznym zdarzeniu rząd 1 wykonał jeszcze swoje 2 loty prawdopodobnie nie byłoby tej stopy a dlaczego dlatego, że nastąpiło uszkodzenie silnika nr 2jeden z dysku drugiego stopnia niskiego ciśnienia turbiny właśnie eksplodował w momencie, kiedy załoga podjęła decyzję przejścia na drugie okrążenie, żeby kontrola z ziemi stwierdziła czy rzeczywiście odwozi jest na właściwym miejscu, a tylko sygnalizacja jest niesprawna ja niejednokrotnie powraca myślami do tego zdarzenia więc, gdybym ja wykonam ten nalot, a przy każdym starcie daje się pełną moc, więc wyczerpał się ten limit maksymalnych obrotów, który nastąpiła eksplozja drugiego silnika być może tej katastrofy by nie było dokładnie tym moje refleksje dokładnie minutę przed lądowaniem kapitan poinformował wieżę kontrolną o tym, że nie zaświecił się ów wskaźnik wysunięcia podwozia i był to ostatni komunikat nadany z kokpitu Kopernika, jaki usłyszeli kontrolerzy na Okęciu mamy oczywiście zapis tej rozmowy kontrola zbliżania 007 w lewo 5 stopni Kopernik tak jest zrozumiałem chwileczkę mamy trudności z sygnalizacją podwozia przechodzimy na drugi krąg krąg kontrola zbliżania zrozumiałem kurs pasa i 650 Kopernik kurs pasa 650 czy to była Komenda wzbić się z pułapu 250m na 650m mechanik pokładowy wtedy zwiększył moc by to zrobić będziemy dokładnie w tym momencie pękł wał turbiny silnika nr 2 turbina eksplodowała mechanizm został całkowicie zniszczony odłamki uszkodziły drugi silników oraz przebiły kadłub samolotu, zanim wrócimy do tego jak ta katastrofa wyglądała chciałabym porozmawiać o załodze, którą potem próbowano obarczyć odpowiedzialnością za wypadek kapitanem samolotu był Paweł Lipowski ścian drugim pilotem był także bardzo doświadczony Lotnik Tadeusz i inne Ochocki, które miał wylatanych około 1800 godzin samolotach właśnie i 62 pytanie do Jerzego Dziewulskiego czy pan, a znał załogę tego samolotu tak plażowania nie w komplecie kapitanów w zasadzie wszystkim na zdarzało mi się od czasu do czasu prowadzi takie zajęcia z panami były to zajęcia związane z takim taktyką naszego działania na wypadek zamachu terrorystycznego problemów prawda organy bezpieczeństwa i tak galerii dla akurat może zrazić państwową tajemnicę przepraszam chodzi oczywiście od kiedy tylko plan poprosiłam, żeby próbowali pomóc w zakupie telewizora, a członkami tam pewnie dolna w Dubaju jest oczywiście pomocnik targa ten telewizor jak bardzo przyzwoity kolegi Darka Dawid naderwałem został tak jak pana kapitana i wielu innych które, którzy tam pracowaliśmy po tak mam dość często wręcz ocierali o siebie SOR to to było, jakby oczywiste Paweł Ratajczak proszę proszę panie dasz Paweł Lipowski rocznik 3003. bardzo doświadczony pilot i komunikacyjnej sportowy członek Aeroklubu Warszawskiego także spadochroniarz miał ponoć na koncie 2 rekordy świata wskokach spadochronowych z polskich liniach lotniczych lot pracował od 15 lat miał prawie 9000 godzin wylatanych na samolotach pasażerskich w tym połowę na samolocie i 62 czy był to pytanie do pana Mariana dla kolegów mentorem, bo z takimi opiniami się spotkałam, przygotowując się do naszej rozmowę rzeczywiście szczególną sympatią darzony był Paweł poparcia były nie tylko wspaniałym pilotem, ale był równie wspaniałym kolegą ja wielokrotnie na sali pilotów niejednokrotnie jego pasją był również sza, jeżeli mieliśmy dyżur posiadał przy stole z szachami na, kto chciał to z Pawłem powiedzmy grał w tej szachy i naprawdę mało było takich, które wygrały spadły niejednokrotnie kibicowałem Pawłowi Paweł akurat dokładnie był z tego rocznika Soja niejednokrotnie żeśmy bitej i razem na sali pilotów ja pamiętam w latach 60 siódmy rok, kiedy przyszedłem do lotu i byliśmy typowani na szkolenie kapitanów i miła czternastego i ja pamiętam, że z Pawłem akurat w tej grupie byłem i końcu mojej kariery i miałem kłopoty zdrowotne nie skończyłem tego kursu i Paweł natomiast skończyły i był nie jednym z 4 pilotów, który poszedł na szkolenie na iłach 62, pomijając tzw. samolot z przejściowy, bo był tak początkowej był wtedy za moich czasów, a 24 drugi był tu 134 odrzutowe i 18 końcowych ten samolot docelowy był 62 była w gronie 4 pilotów prosto za Antonowa Aga to, że reprezentowały wysoki poziom profesjonalnych kupowanych został na szkolenie z pominięciem samolotu przejściowego był wspaniałym pilotem rzeczywiście wspaniałym wspaniałym kolegom i czternastego ego marca akurat dzisiaj obchodziliśmy 42 lata, kiedy zjawiła się katastrofa byłem wielkim nie tylko zaskoczeniem Eli wielkim bólem dzisiaj na tej uroczystości i gdzie były delegacji i dzielnicy Ochota lotu wspominaliśmy go z taką wielką nutką rozczarowania i jak to los jest myśliwym nie wiadomo, kiedy końcówka będzie tej wędrówki i rozmawiałem z żoną ani na po ścianach i uchodzi żoną pana Łochowskiego wspominaliśmy, że to już tak szybko przeleciało, bo 42 lat 42 lata temu miała miejsce właśnie ta katastrofa jak państwu mówiłam, a uszkodzone zostały silniki to spowodowało także zniszczenie układów sterowniczych właściwie kapitan i po ścian utracił możliwość kontroli nad samolotem już mógł operować tylko lotkami na skrzydłach trochę zmienić skorygować kierunek spadania i w ostatniej chwili udało się skręcić wprawo minąć budynek zakładu poprawczego dla osób nieletnich właściwie samolot bezwładnie spadał na ziemię wzbił się obrzucono fosę fortu Okęcie to jest część umocnień twierdzy Warszawa chciałabym zapytać pana Jerzego poczytałam też pańskie wspomnienia tamtego dnia mówił pan, że ten obraz, który pan ujrzał na miejscu katastrofy nigdy nie zniknie z Pańskiej pamięci pan miał wtedy dyżur został wezwany do pracy jak to wyglądało jej nie ja byłem wówczas praw proszę państwa za to po godzina 11 minutami myśmy rano mieli zaplanowane ćwiczenia od jedno karty praktyczną wyjechaliśmy do Lesznowoli na poligonie to był taki poligon strzelecki myśmy tam trenowali przy jakiś czas i wracaliśmy wracaliśmy pamiętam takiej 3 władzami pomalowanymi na biało jednak co prawda wiele na biało 2 żelowe i byliśmy mniej więcej na wysokości w zasadzie już pasa startowego, kiedy no może może jednak nieco wcześniej tylko dostałem sygnał, a chcę państwu powiedzieć, że każdym lądowaniu, które występowały pewne problemy, a więc, bo to tzw. lądowania awaryjne cele związane z takim problemem, który mówił pan kapitał na rynkach tak jeszcze plamka, która od końca roku nie zapalała się zawsze uruchamiano straż pożarną na byśmy byli odpowiednio przeszkoleni do tego, żeby pół chciała go straż pożarną chodziło po prostu cały system ratowniczy na lotnisku wypieki przygotowane na wszelki wypadek oczywiście lornetka potwierdzenie przez wiem, że kwestie jak na to święte sprawy, a ponad wszystko jest szósty mogło wydarzyć w związku z tym byliśmy przygotowani na to, żeby podjąć działania w tym systemie ratowniczym, a ponieważ jechałem pierwszym samochodem, który była radiostacja z możliwością połączenia się wieżą drugą radiostację miałem u siebie w gabinecie do możliwości prowadzenia rozmowy bezpośrednio z pilotem taką możliwość miałem, a krem na razie to radiostację u siebie w samochodzie słyszę pędzlami wieży, która mówi, że to jest jest taka sytuacja wielu bardzo alarmowe lądowanie samo samolotu i proces wyobrazić, a nie upłynął, więc 5 sekund, kiedy jako dziwnym trafem podniosłem głowę do góry, bo rozmawiając ekspert nasiliły się zobaczyłem obraz, który do no nami Bóg ja nie chcę wie pan nigdy w życiu oglądać ani tego obrazu ani tego co później widziałem mam kilka takich sytuacji ze swojej gry swojego życia, ale zrywanie wstrząsie tak straszny Toczek nie jest w stanie uwierzyć, że to się aktualnie dzieje jakiś obraz to takich firm to odchodzi wraca co co nie ma prawa wracać i widziałem samolot, który plażowanie był naprawdę ostro wychyla one lewym skrzydłem będą zdążyłem tylko zasnąć przez podawaliśmy się zobaczyłem plażowanie to samolot oczywiście nad tym właśnie niskim budynkiem uderza proszę radnych taką poseł między między dużą skalę tą, a w dole z prawej strony tej skarpy właśnie taka hossa wodą to była woda, która ciągle myślała, bo wystarczyło, że to popadało i tam robiła takie takie takie było to coś dziwnego nie było żadnego wybuchu niewieście to państwa słyszałem różne co daje odpowiedź tak rzeczywiście pojawiło się takie informacje świadków kontrolerów na wierze, że nastąpiła jakaś eksplozja, która jawiła się świadkom, jako że nie było czegoś takiego mnie nie nie director 1 naocznym świadkiem zadałem także przed komisją moi ludzie, którzy to widzieli pokazom przychylił się gwałtownie WIG widać może w ogóle nie kontrolował w tym momencie samolotom nie był nie mogliśmy zrobić to uderzenie spowodowało ogromną ilość pyłu powiedzmy to w ten sposób kurzu no tak jakby jakby rzeczywiście coś potężnego uderzyło w taką suchą ciebie to była karmiona była mokra, ponieważ tam był tak jak mówię tam było dużo wody i ten tusz wodny woda części samolotu tliła się powietrze i to mogło dla kogoś, kto to państwo będą nieco przesadą wygląda tak by obrać jakiś wielki przetnie nie było dźwięku ja nie słyszałem żadnego dźwięku proszę wierzyć i akurat miałem na tyle szczęścia, że skręciłem źle Wojciecha bezpośrednio, kto miejsca, gdzie samolotu w Milanie obraz do końca życia pozostaje 1 taki kompletnie irracjonalnych niezrozumiały nasze dla mnie tamto widzenia takiego PSSE popularnego kontaktu ze stewardessami pilotami to zrozumiały, ale dla ludzi nie Otóż na topolach, które były tak naprawdę ogrom wysokie po kilkanaście metrów, które ocalały pisały proszę panie takie ogromne wstęgi jak sztandary tiulu, a więc materiały, które składa się po prostu odmawiały rady kupowały co mamy tutaj w Warszawie to odrobinę to był taki czas ten cel tworzył taki obraz wie pani no taki racjonalny wydawałoby się, że ktoś film kręci, toteż by decyzja reżysera scenografa który, który to tak zrobił i pamiętam, kiedy podjechaliśmy tam to było no proszę wierzyć proszę państwa 1530 kontroli, więc akurat miejscu byliśmy i zobaczyłem tylko 1 charakterystyczną za ten cholerny obok wystający ile z tej swojej sadzawki z tego z tego błota to był jedyny trwały element tego samolotu ja oczywiście to o tym czy on roztrzaskał się panie Jerzy na kawałki tak tak nakazał też bardzo charakterystyczne dla pani przy takiej prędkości przy takiej masie Tande ruch jest jest no tak to się kończy, ale ogon był rzeczywiście cały dziwnym trafem proszę wyobrazić, że spojrzałem w górę tak lekko NATO wniesienia no wie pani widziała coś straszliwego wciąż obcym no cóż ja powiem pani bo, bo to jest jednak życie proszę wierzyć zwłoki, gdyby należały to być może nie nie są mało by na taką pracowałem w wielki w wydziale szpitalne były wysoko oglądałem setki, ale część tych było po prostu proszę pani wyglądała taka była korpus sami witali ziemie, czyli byli obcinanie w połowie pasa w Iranie to ja się cofamy je wiem teraz jedno ja się znowu pan nie będę, bo ten obraz był tak przerażający, a konsekwencje tego petent tej obserwacji proszę panie, kiedy widzę ciemnoskórych ludzi o później okazało, że to jest reprezentacja bokserska Stanów zjednoczonych ja o tym wiedziałem no i powiem pani otwarcie nie będą już mówić o szczegółach 1 szczegół potwornie przeżyłam, ale nie chciał mówić przeprawę ktoś, kto to ten człowiek pół człowieka, które w, którego widziała, jakby patrzył na mnie błagają ja pytam, bo lekarza to jest możliwe mówi ta to jest możliwe mógł jeszcze móc jakiś tam kilku pracować, ale wie pani ja o tym mówię, bo świadomie to opowiem za chwilę jednak wśród ludzi są tacy, którzy niegodni są to nazywać siebie człowiekiem kilkanaście osób postronni ludzie przybiegli to miejsce, gdzie były walizki porozrzucane pieniądze choroby, ale docent odgrzewania w tych walizkach musiałem wyjąć broń jak to za komunia, ale musiałem wyjąć broń, bo innego wyjścia widziałem bywanie później oczywiście cała ta historia związana z dochodzeniem przesłuchiwanie tak dalej pan kapitan mieszkanie tutaj technicznie więcej znaczeń powiedzieć ja niewiele miałem tam przyjaciela, więc tylko ocieka, który był trzeba właśnie tych mechaników pod inżynierem rzeczywistego pan aktorka znana na pewno tak-li tak wybitny fachowiec oczywiście który, który później radu mówił po upływie tak niewielkim czasie mówi Jurek to Rosjanie jesienią tamtego przeżywać kamuflują kręcą prawda itd. a tą sprawą zajmowała się jakaś jakaś pani profesor chyba, jeżeli faktura, która była jakimś wybitnym fachowcem, ale to nie koniec tej sprawy, jeżeli komuś wydaje, że to jest etap, który można powiedzieć sobie tak pan dochodzenie przeciwko mienie kolejnej kolejna historia to zbieranie tych szczątków samolotu przewożeniu hangaru i odbudowywanie tego korpusu samolotu na podstawie tych szczątków tanga i tak dobrze o to tutaj chodzi o całą taką technologię tworzenia badano polityce przecież i zapewniam panią, że ja wiele miesięcy przywoziłem są kieleckie nie zdając z tego sprawę że, że część, którą właśnie odebrano tego miejsca katastrofy przywieziono do hangaru i za chwilę mam telefon panowie przyjedźcie, bo dla Włocławka zrobi sąd ludzkiej próbowani przepraszam ale, ale było wiele miesięcy później no niestety katastrofa lotnicza jest taką katastrofą od opłat totalną samolot zbliżał się do lotniska 1112 o jedenastej 18 dyrektor naczelny PLL lot Włodzimierz Hilla w Wilanowskiej otrzymał informację z wieży kontrolnej o tej katastrofie i około 1130 to miejsca katastrofy było toczone przez organ milicji oczywiście poszukiwano żywych osób, ale bezskutecznie w ciągu kilkunastu minut od wypadku na miejsce przyjechała dyrekcja LOT-u i minister komunikacji wiceminister generał brygady pilot Jan Raczkowski komendant milicji w Warszawie Jerzy Ćwiek wielu wielu innych także delegacja rządowa potem chce ówczesnym premierem Edwardem na bawi ruchem na dno fosy opuszczoną płetwonurków jednak ze względu na zamulenie no bardzo niską temperaturę wtedy był mróz w Warszawie nie byli oni w stanie nic znaleźć wracam do pana kapitana panie kapitanie jak pan dowiedział się tej katastrofie tak ja wysłuchałem relacji Rawicz opisywanie wszystko na Jerzego akurat doceni miało oszczędził tych przeżyć negatywnych Hanny ja jednak niż jadąc samochodem do portu krajowego na Okęciu i kiedy dojechałem do miejsca uderzenia samolotu, u którego pilotowała załoga kapało jej poruszana, a co pan Jerzy tak obrazowo powiedział Zobacz NATO porach rozciągnięte kłaść tego ci ludzie i mówię to żadne słucha co się stało nie, widząc już wielką gromadę ludzi i milicję ja mówię coś tu musiało stać, aby wobec tego, że patrol nici dyrygował ruchem kazano mi jechać zatrzymywać się, więc ja skręciłem do portu krajowego, gdzie kierownikiem oddziału było mój kolega ja pytam się ją co się stało, że tutaj właśnie na tej rozwojowej policji i taka historia mówi to nie jest nowy Jork z VAT nie wtedy fala gorącego gorąca nie zalała ja mówię, kto pilotował naprawę i owcza proszę sobie wyobrazić, że do tej pory czuje ten moment jak stoję w jego gabinecie mojego kolegi przyspawany stopami do podłogi tak mi się po kopalni Paweł przecież był jeden z najlepszych pilotów kapitanów to nie mogło się stać, bo większości katastrof proszę państwa to wydarza się z winnej ludzkiej, a który ty typowa była przyczyna techniczna źle skonstruowanej silnik rozerwał się rozerwała się dyski turbiny, które ścięły sterowania samolot jako bezwładna macza metalu na niecały kilometr przed Pałacem poszedł w dół i to co pan Jerzy odpowiadał uderzył tam ten beton tam hossę jedynie była możliwość z samolotem kierowania w lewo lub prawo wobec tego, że 1 były akurat budynek dla młodzieży jej tury i mieli konflikt z prawem i to był ni Dan, więc Paweł jeszcze ostatni sekundach skręcił lotkami samolot prawo i uderzył w LO to fosę ja wielokrotnie tak ani gdzie refleksje chłodnika ogarniają ja nie wiedziałem, jaka może być, jaka była przyczyna ja nie wiedziałem, że np. kierownictwo dopiero teraz dowiaduję materiału, że prawdopodobnie, żeby wydłużyć resurs silników, który i konstruktorzy rosyjscy określanej na 5 na 5000 jednak kierownictwo przedsiębiorstwa decydowały, że można wydłużyć jest wszystko w porządku okazuje się, że ten samolot, że ten silnik nr 2, który był przyczyną tej katastrofy o prawie miał i poza tym wyznaczonym limitem godzin prawie 1000 godzin dodatkowo wszystkie pozostałe i pozostałe silniki również były i już i przekraczały on o okres eksploatacji niestety złożyło się tak co doprowadziło tak tragicznego wyniku i ja być tam w prasie, że piloci zaprotestowali myśmy absolutnie nie wiedzieli ich wszystkich i nieujawnionej publiczny był w publicznej wiadomości historię, że czynniki są dodatkowo przedłużany interesów ze względu na kości dopiero po drugiej katastrofy po osiemdziesiątym siódmym Leszek Zawadzki myśmy założyli strajki powiedzieliśmy, że nigdy już nie będziemy raczej na tych samolotach, jeżeli nie zabezpieczą w odpowiednie goją sterowanie pro wg wymogów fiata i amerykańskich dziękuję i instytucji czuwających nad bezpieczeństwem latania każdy samolot powinien mieć dodatkowej system sterowania iły 62 wtedy latających polskich liniach lotniczych nie miały tego ni dopiero na nasz protest po długim okresie czasu te samoloty zostały zaopatrzone w drugi system sterowania niby Romet Schweitzer niskie i wtedy już niebezpiecznych stały się bezpiecznych oczywiście nie można mówić, że przedłużano dodatkowo resurs silników w dodatkowo Anita pisanie spotkałem też taką informację, że po prostu te silniki, które już kończyły swój bieg to ustawia postanawia Ano w jaki sposób przystosować do dalszej pracy metodami chałupniczymi, czyli nie wysyłanych do związku Radzieckiego co było niezwykle kosztowna to już jest ta druga na tak dekada już dawno o tej tej pierwszej połowie dekadzie dekady gierkowskiej wszyscy zapomnieli i o dolarach z kredytu, więc rzeczywiście trzeba było oszczędzać, więc tych silników po prostu w związku Radzieckiego nie wysyłano tylko własnymi siłami chałupniczą usiłowano jeszcze jakoś przystosować do dalszego do dalszego użytkowania tak jest co pani mijała tak to jest my dopiero dowiedzieliśmy się o tym po drugiej katastrofie o tej katastrofie przy alei krakowskiej, a byli pod ścianą nie wiedzieliśmy, że takie czynności i takie dzieci mają miejsce dlatego nasz kratę był dopiero od drugiej katastrofie 7 lat po tej, która się żyła w lesie Kabackim wracam do dnia kata narodu od dwunastej przez megafony poproszono tych wszystkich, którzy czekali na pasażerów tego lotu, żeby przeszli do hali odlotów tam ich poinformowano, że samolot się rozbił i że prawdopodobnie wszyscy znajdujący się na jego pokładzie zginęli oczywiście wybuchła histeria trzeba było uruchomić punkt medyczny od 13 i polskie radio podało komunikat polskiej agencji prasowej o katastrofie około godziny szesnastej dziennikarze trybuny ludu uzyskali pełną listę ofiar no i pracę wtedy rozpoczęli oficerowie dyżurni informujące bliskich ofiar o tym co się wydarzyło sama katastrofa nie miała wpływu na funkcjonowania lotniska, bo o czternastej 30 np. odleciał samolot do Paryża niemalże z kompletem pasażerów na pokładzie wrócę do pana Jerzego chciałabym zapytać o kwestie bezpieczeństwa wiem, że pan odpowiadał za nieco inny obszar bezpieczeństwa na lotnisku, ale to, o czym mówił pan kapitan, o czym też ja wspominałam na bazie lektury poprzedzającej naszą rozmowę, czyli właściwie złamanie wszelkich procedur zasad bezpieczeństwa dotyczących maszyn, które były użytkowane przez przez lot, bo Mikołaj Kopernik nie był wypadek przy pracy nie był jednostkowy przypadek po prostu te silniki, które były żyło vany ne ponad ich czas obowiązywania, które były naprawiane metodami chałupniczymi po prostu był taki straszny standard technicy mieli złośliwie tego typu silniki nazywać liderami robiono tak, że są 4 silniki to 1 będzie takim liderem, czyli właściwie jest trefny i niech ten samolot leci czy rozmawiano o tym czy wiedziano o tym rzeczywiście to, o czym mówił pan kapitan miał miejsce sposób no powiedzmy taki bardzo ten popyt był bardzo zdecydowany pani powiedzieć że nawet bezpieka próbowała podczas tego protestu właśnie wrzało no to wąchać ona ma na terenie lotniska ani nawet przychodzili do mnie jak organizuje prawda itd. no to interesowało, ale muszę pani powiedzieć byłem zdumiony, bo nie byli w swoich działaniach agresywni kiedyś kiedy, kiedy no być może ktoś tam po co nadepnął rządowi lub kardynała cielsko potrafi być agresywny, ale tutaj nie ja rozmawiam z takim, bo oficerem, który przyszedł do mnie i takiej bardzo stonowany był i pytał oczywiście stawiał pytania, kto ci co wiem prawda itd. i widziałem, że jakby no i nieco współczuł tym, którzy musieli tym sprzętem latać w gruncie rzeczy i apelował o tak jak był po prostu wysłany, ale oczywiście na temat proszę panie tych samolotów mówiło się różnego rodzaju rzeczy sobie pani nie mam takiego znajomego który, który był pracownikiem ambasady nie był dyplomatą i pan kiedyś powiedział dosłownie tak Florek cytuję wyobrażasz czy też w ogóle wobec wyobrazić, że Rosjanie produkowali by samoloty dla ruchu pasażerskiego chyba oszalały, bo wszystko co było związane ze związkiem Radzieckim po owym czasie podporządkowane tak naprawdę targi, a więc wszystko to co produkowaną tą produkowano z przeznaczeniem na dziś, czyli powiedzmy dzisiaj latamy, ale jutro te samoloty mogą być przez bramę spokojnie jak pan kapitan pamięta o 134 w przeciwnym piątkową ograniczający bombowiec proszę pani syn kokpitem nawigacyjnym, gdzie piloci kler rezultatami, bo zawsze śmiali się nawigatorzy mówili, że ten samolot hamują własnymi piętami po prostu siedzieli siedzieli w kokpicie to były bombowe samoloty głośniej mówią wręcz nie 60 drugi był konstruowany jako podstawowy samolot bombowy dalekiego zasięgu pani dyrektor w bardzo prawdopodobna, dlaczego taki był wówczas system Rosja, gdzie wszędzie przeciwników związek radziecki przepraw widział wszędzie przeciwniku to był czas także zimnej wojny żelaznej kurtyny, a przecież nie był kraj, którym mlekiem miodem płynącą i Kate branż jak chciał, a więc starali się taktem pewność, że los w uniwersalnym postąpi, czyli produkujemy dla dla lotnictwa, ale za chwilę będą to samoloty my charakterze pełnym poparciu dalekiego zasięgu jednak to wszystko składało się pani doktor na NATO co co zresztą ten mój przyjaciel wysiał mówi słuchaj ten samolot budzi naprawdę duże wątpliwości nie może nie cały samolot piloci, o ile dobrze pamiętam to nawet chwalili to maszyna, ale te silniki rywali rzeczywiście konsumpcja, ale były problemy tam ciągle były jakieś informacje o brygadach ponadnormatywnych to pamiętam utkwiło mi w góry kiedyś, że rozmawiałem z nim właśnie z tym inżynierem moim przyjacielem i on coś przypomina na temat tych lat, a później rzeczywiście tylko cienki załogom wprowadzone właśnie te mierniki tych drgań szwajcarskiej firmy, która która, reklamując pójdziemy w Polsce przedstawiciel poprawiono to historię związaną powinni sami my z systemami, o których mówił pan kapitan pani hasło takie już dzisiaj powiedział popularny bezpieczeństwa lotnisk kryją się liczy, ale niestety dalej aktualne to skoro jesteśmy przy Sowietach jeszcze dodam, że w celu uspokojenia nastrojów już 22marca do Warszawy przybyła sowiecka delegacja ne między nimi skład delegacji wszedł projektant owych silników Sergiej Muchin i była taka prelekcja dra personelu LOT-u, kiedy zaprezentowali oni dotychczasowe katastrofy samolotów i dowodząc że samoloty są po prostu niezawodna wszystkie wydarzenia powstały z winy człowieka i bardzo to oburzyło tych, którzy tej prelekcji słuchali, bo doskonale wiedziano oczywiście że, że załoga Mikołaja Kopernika nie była w stanie nic zrobić tylko dzięki umiejętnością kapitana udało się ten samolot skierować na teren niezabudowany i zmniejszyć się dzięki temu liczbę ofiar, ale wspomniał pan panie Jerzy o o tym, że służba bezpieczeństwa tam też była czynna po katastrofie nie spotkałem się takimi informacjami, że SB zebrała tyle dowodów, że wystarczyłoby na postawienie zarzutów prokuratorskich co najmniej kilkunastu osobom, ale w kwietniu 80 tego roku śledztwo zamarły właściwie nigdy nie zostało wznowione powody takiego stanu rzeczy były oczywiste, bo trzeba byłoby pociągnąć do odpowiedzialności ludzi na wysoki wysokim szczeblu politycznym KK co do tego nie mam cienia wątpliwości, a śpiewanie dyrektor linii lotniczej nie tylko Klich lotniczy niewiele miał tutaj do powiedzenia w gruncie rzeczy przecież on miał określone środki finansowe rektorowi gospodarzom, ale proszę pamiętać, że mówimy tutaj naprawdę ogromne pieniądze, które trzeba było wydatkować na to, żeby rzeczywiście te silniki dostawał takie jak należy, a więc jestem przekonany proszę pani, że decyzja, a w każdej sytuacji, gdzie potrzebne były jakieś duże praktyki Alphabet była tak pana decyzja polityczna, czyli ktoś musiał wyżej decydować pracowanie o tym czy te środki mogą być wykorzystane czy też nie ja wiem jedno rzeczywiście były w rękach oczywiście dochodzenie prowadziła milicja komendy stołecznej i ponieważ Unia jedno był także wydział dochodzonych dochodzeniowe operacyjno dochodzeniowa, który zajmował się różnego rodzaju przestępcy bardzo, ale także na terenie lotniska ich wiedzę poza podali oni też wykonywali część takich właśnie czynności musi pani powiedzieć, że rzeczywiście wie był w pewnym momencie taki kierunek, aby zacząć gdzie, żeby próbować przesłuchiwać określone odpowiedzialne osoby decyzyjne w locie, ale zastanawiająca, bo 1 rzecz, że o, które wtedy Komenda stołeczna dziś zabrała się za to przesłuchiwanie i ode mnie moi ludzie trzydziestego wydziału operacyjno szkoleniowego to proszę pani natychmiast odebrano postępowanie i od tego momentu zaczęła prowadzić postępowanie bezpieka czy służba bezpieczeństwa oni dokładnie się tym zajmowali, a więc co robiła komisja znaczy by co robiła milicja w zakresie prowadzonego postępowania musiała tak potrzebował prowadzi w związku z katastrofą to była katastrofa wypadek i prowadzili, ale tak proszę pani, który wychodził po dla po to, te czynności związane z samą katastrofą przejmowała wobec leczenia biorą się tym zajmowali rzeczywiście taka informacja była ostatecznie prokuratura wojewódzka w Warszawie umorzyła śledztwo to był marzec 80 tego pierwszego roku stwierdzono, że nie stwierdzono żadnych znamion przestępstwa w zasadzie nikt nie poniósł żadnej odpowiedzialności razem do pana kapitana czy dla pracowników LOT-u to było bulwersujące, że nikt nie położył głowę za katastrofę śmierć tylu ludzi rzeczywiście dodatkowe przyciągną nie do rodzinnej i jakimś szerszym strumieniem do wiadomości personelu latającego i chce wbrew temu Opowiedz mi opinia publiczna uważa, że na kanapie samolotów przez okres 11 da chcę państwu powiedzieć, że samolot o właśnie tę sprawą nieudolnych silników, jeżeli tak można lekko powiedzieć ten samolot był bardzo dobrym samolotem ja chcę powiedzieć, że 70 drugi, gdyby przyszedł pierwszy samolot golą szkół przeznaczonych do lotów dalekodystansowych dalekodystansowych Holendrzy, którzy sprzeciwiają się jak nikt inny, bo 1 to jest jedna z najstarszych linii lotniczych w Europie oni wyczarterowany 9 samolotów i kupuję 62, żeby wykonywać loty właśnie im powiem wizji i Amsterdamu pomiędzy Holandią, a łóżko i stwierdzam, że ten samolot był bardzo np. odpornej na wszystkie turbulencje na wszystkie takie jest zła nawierzchnia pasów oblodzonych itd. oni dobrze się spisywał wielokrotnie jak swoich lotach stwierdziłem, że ten samolot jest dobrym samolotem, niemniej jednak nie dorównywał i osiągami komfortem niż samoloty i zachodnie jak wielokrotnie będący gościem u dyrektora wilanowskiego góry, gdzie miał siedzibę przykaz i dla alei krakowskiej akurat w jego gabinecie stał młodej DCO się ja niejednokrotnie zagadywała dyrektora panie dyrektorze nome czekamy na taki samolot chociażby odpowiednik DC 8 c chroni panowie na panie kapitanie pan przecież NIO w jej my nie możemy decydować co odpowiedział pan wierzy, że nie zawsze korekcja lotu kierownictwo LOT-u mogli decydować o warunkach egzystencji przedsiębiorstwa, bo to o decydowały czynniki rządowe UB i kolejne zapisy tak jest i by jeszcze raz powiadam, że o tej katastrofie myśmy byli przekonani, że rzeczywiście akurat siłę tylko dobrze się, gdy odmówił posłuszeństwa dopiero, czyli zaczęliśmy analizować później rzeczywiście, dlaczego to się zdarzyło jednej z najlepszych zawału nastąpiła katastrofa zaczęliśmy jaśniejszym mieć obraz przyczyn tego wszystkiego nie da się tego odkręcić dziś feta była chwila refleksji byliśmy na obchodach czterdziesto drugiej rocznicy jej właśnie przy ulicy poruszana, które mieliśmy rywala rozwojowa po wracaliśmy myślą co czuł ten i wujka kapitan cała załoga jak obrazowo to relacjonował pan Jerzy to rzeczywiście ja współczuję, że pan przeżył taki stres, bo tamto było zaoszczędzone myśmy nie znali tego anachronicznego, że tak, więc poniżej ja na to radio, które się wydarzyła załodze w tym 77 pasażerom nawet jest ten sukces, ale sugestia, że prawdopodobnie większą część pasażerów mogła nawet spać podchodząc do lądowania po długim 9 godzinnym locie, ale ja nie wierzę, że jak się dochodzi do lądowania to jest takie poruszenie wśród pasażerów lepiej nie lądujemy itd. oczywiście niestety ich byka mógł być już więcej nie zdarzyło to jeszcze zapytam na koniec pana Jerzego, ponieważ pan kapitan wspomniał o tej kolejnej katastrofie w lesie Kabackim to było 9maja 81007. roku wtedy też rozbił się i 62 zginęło 11 osób załogi Stus 72 pasażerów pan kapitan mówił o tym, że po tej katastrofy to już był protest ze strony załóg, że nie chcą latać na tych wyeksploatowanych silnikach też zapytam pana pani wierzy pan także uczestniczył w akcji ratunkowej po katastrofie w lesie Kabackim no tak, ale muszę pani powiedzieć, że znacznie ograniczyła swoją działalność w znacznie z uwagi na tą pierwszą katastrofę piranie nie chciałem powielać tego obrazu, który mógł być albo gorszy albo w ogóle nie do no wie pani nie do przyjęcia po prostu zdawałem z tego sprawę, że mandat trudnej sytuacji, ale oczywiście wtedy, kiedy akurat na lotnisko mieliśmy swój śmigłowiec wtedy i dostałem zgodę na to, żeby ten śmigłowiec poderwać lecieć nad na ten plac zabaw wybierani lądowaliśmy niedaleko wysadził ludzi, którzy tam powinny być lecieliśmy już kilka razy nad tym rejonem powiem pani otwarcie, że dobrze, że jednak nie wyszedłem miałem taką taką rozmowę z byłym dyrektorem promowanie programu trzeciego polskiego radia w miejskim, który zadzwonił do mnie ja akurat wtedy byłem na na ziemi piewca mówi słuchaj pies pani Monika Olejnik nie może się dostać sama chciałaby koniecznie być na tym miejscu warto się tutaj spróbuj pomóc to ja oczywiście uruchomieniem tam przez co rotacje kilka osób i że bierze ją tam dopuszczono tak dlatego Litwa i ona miała możliwość taką obserwację tego podkład jak wyglądał, ale ja z góry widziałem takie obrazy to jest tak jakby przez głowę człowieka, który ma wpływ na złoty czy ktoś przejechał maszynką do zeznania przez sam środek pozostaje lat był wydzielony do prawa przez kilkaset metrów bez można wyobrazić co tam siedział tam trudno było rozróżnić szczątki samolotu było tam jakieś płachty metalu promowanie kanał kawałki turbiny tak dalej z kolei powiedział ale, ale ta katastrofa wie pani, o ile ta pierwsza lokata nie miała takiego powiedziałem twardego stałego obrazu to Polka i tak na pewno przyzna rację ile radości lądowali tego drugiego kierunku nie 15 go przeciwnego to zawsze patrzyli się ten rejon dopóki można było je rozpoznać ten ten taki wydzielony tym samochodem w samolot lądował tam pan dokładnie dokładnie bardzo panu dziękuję za rozmowę Marian Nowotnik emerytowany pilot polskich linii lotniczych lot był moim państwa gościem dziękuję panie kapitanie dziękuję państwu oraz Jerzy Dziewulski były antyterrorysta i szef jednostki antyterrorystycznej na lotnisku Okęcie w Warszawie w latach 19761991 bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję państwu zdrowia, że panie kapitanie wzajemnie zobaczenia odnajdujemy ocenia ja państwu dziękuję za wspólnie spędzony czas oczywiście zapraszam na audycję powrót do przyszłości już za tydzień w poniedziałek tuż po dwudziestej drugiej spokojne noce Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA