REKLAMA

KultOFFe: Rembrandt, "Lekcja anatomii doktora Deymana" / "Lekcja anatomii doktora Tulpa"

OFF Czarek
Data emisji:
2022-03-16 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Owczarek jak dzisiaj w cyklu kultowe kierujemy nasz wzrok na obraz Rembrandta zatytułowany lekcja anatomii doktora dej mam na, a więcej na temat tego obrazu opowie pan prof. Maciej Kaliciński z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego dzień dobry witam serdecznie panie profesorze dobry dzień dobre i naszych słuchaczy słuchaczki chciały poprosić, jeżeli mają dostęp do internetu o to właśnie szukanie tego obrazu, chyba że ktoś doskonale zna, ale bez problemu można Rozwiń » znaleźć kolekcja anatomii doktora dej mam na to jest jedna z lekcji anatomii pewnie czy może obrazów, które są pt. lekcja anatomii znane drugim byłoby lekcja anatomii doktora trupa ale, ale nie oni dzisiaj rozmawiamy dzisiaj o doktorze dzień mają oni, ale nie sposób rozpocząć od tego obrazu który jest chaotycznie wcześniejsza jest oczywiście bardziej znany był zresztą przedmiotem interpretacji parafa artystycznych poetyckich gorzko po nasze czasy, a i porównanie tych obrazów jest bardzo pouczająca lekcja anatomii dr. Nicholasa Kulpa z 16003002. roku zatem namalowana przez dwudziesto sześcioletniego młodego artysta, a jest oczywiście przykładem tematu ramowego, jakim jest portret zbiorowy to jest taka specyficzna tematyka typowa dla Holandii jest to ewenement to krzyż portret, a patrycjusza zatem tej grupy społecznej, która na południe Europy bardzo rzadko się kształtowała port był domeną szlachetnie urodzonych arystokracji panujących, a oczywiście fakt, że jest to zamówiony portret korporacyjnym członków giełdy chirurgów taki sposób determinuje kompozycje tego obrazu wiadomo, że chodzi o to, żeby wszystkich namalować tak by klienci byli zadowoleni jednak artysta już tak wybitne jak młody Rembrandt, a pozostawił bardzo indywidualny charakter w tym dziele w jest to przede wszystkim, a portret owego Nikolasa Kulpa, który był protektorem, a giełdy kierunków w Amsterdamie, a oni zresztą wyróżniony stroju ma taki czarny kapelusz jako jedyne spośród tej grupy postaci ustawione wracaj piramid RM na pierwszym planie widzimy zwłoki, a zwykła lekcja anatomii, które malowali artyści holenderscy od końca szesnastego wieku malowano zwłoki w różnym stadium oczyszczą operacji mi kiedyś były to szkielety rzadziej czaszki na pierwszym planie widzimy zwłoki Lisa, a King Aira, czyli Lisa dzieciaka rabusia, a specjalizującego się w napadach z bronią w prawdopodobnie on już wstępnie ukarano cięciem dłonie, a ich w pierwszej wersji tego obrazu, a który był przemalowany przez samego Rembrandta on miał rzeczywiście Kikut naszą uwagę jednak skupi jako dziwadło, które jest nieproporcjonalnie dłuższa jest zresztą taką gracją trochę abstrakcyjna, bo tutaj ten obraz nie sposób rozpatrywać jako dokument z dziejów chirurgii to jest, a taka kreacja troszkę alegoryczna, bo ta postać, a dr Kurta, a oraz, a ta część ciała, która jest przedmiotem sekcji odnosi się do rejestracji ze słynnego traktatu o wezwaniu SA fabryka Corporate Schumanna ale gdzie portret, a nowego NATO ma właśnie rozrysowany kształt tej tego przedramienia w każdym razie na obrazie Rembrandta są proszone są abstrakcyjne namalowaną mięsień zginać powierzchowne palców, a przy przetrzymywany oczywiście narzędziem chirurgicznym przez trupa, a proszę zwrócić uwagę, że NIK oraz funk drugą dłonią demonstruje mechanizmy, a zginania palców jest tą jednocześnie lustrację taka mechanizm etyczna tego tego ruchu, a z drugiej strony zatem głęboko zastanowić to jest przecież także gesty malarza sposób trzymania pędzla na ten byłaby to w ten sposób jakaś alegoria twórczości zresztą samo słowo maniera przecież ma łacińskie rząd ofiara słowie manus oraz oczyszcza frapujące, a natomiast nie jest on cokolwiek, a nie zachowawczy akademicki, jakby powiedział Kaleta wszystko figury naoliwiony retoryki, a dlatego przejdziemy to obrazy, które jest o wiele bardziej hamującym, mimo że mamy do czynienia już tylko z jego cząstką wyższa od tak też tak jeszcze wskaże panie profesorze że, zanim przejdziemy do tego obrazu warto też spojrzeć na jeszcze 1 obraz, którego autorem Sandra Matynia włoski malarz i ten obraz wydaje się też będzie nam potrzebny rynek w w dzisiejszym programie myślę sobie o obrazie opłakiwanie zmarłego Chrystusa tak ten obraz gry będzie rzeczywiście kontekstem, a tej późnej drugiej lekcji anatomii pędzla Rembrandta lekcja anatomii dr. Jana de mana obraz powstał zupełnie innym okresie twórczości zupełnie innym okresie życia, a ten o twórcy dojrzałego bogatego o doświadczenia i pełnego refleksji to jest już stan rap era, którego znamy takich mamy kolejnych pesymistycznych autorytetów mądry człowiek przyglądający się, a człowiekowi 1600 pięćdziesiąty szósty rok wtedy powstaje znów dla Cechu chirurgów w Amsterdamie lekcja anatomii doktora mama, czyli następcę dr pulpa w pierwotnie był to duży obraz dla pół na 3m czy miał to nieszczęścia, że spłonął w 17002003. roku oddał udało się ocalić tylko Hagen z tego obraz dość kluczowe, a zresztą w tej stacji fragmentaryczne, a którą możemy odejść do kontekstu całości przez fakt, iż Rembrandt pozostawił rysunek szkicował, ale wiemy z niego, że to było, a 9 uczestników tego tego pokazu uszeregowanych symetrycznie, a tak jak to było Theatrum anatomicum, czyli siedzących na wznoszących się kurza siedziskach takim układzie amfiteatralną MO czy kompozycja władza statyczna dość dość zachowawcza zresztą obraz zrekonstruowany stworzono taką dzięki rodzaj symulacji kolorowej, a tutaj niewiele pomoże bo, a mamy tylko cząstkę, która zresztą w wadze, jakby też dodatkowy kontekst takiej tajemniczości, bo ten obraz, a jest pod każdym względem niezwykły z jazdy man był następcą Turka inspektora w Colegium Medicum uczył się Lungu po prostu był pedagogiem kształci także położne tutaj z, a jest lektorem, który prowadzi sekcja na towarzyszy mu nadzorca jest dziś rogu hali brak kark ten stan widoczny jako jedyny w całości, bo w Trade mana widzimy, ale pozbawionego głowy, która a, która była częścią Kutna, która spłonęła w tym nieszczęsnym pożarze w, jeżeli chodzi o samą procedura sekcji zwłok to oba obrazy odnoszą się dość silną już nie do tego procedowania sekcyjnego, dlatego że w wypadku pierwszego obrazu mamy do czynienia z sekcją kończyny, która była samym finiszem, a trzydniowej zwleka z sekcji z sekcji wykonywano stosunkowo rzadko zawsze wrzenia, bo oczywiście związane z faktem, iż zwłoki może często sekcji dokonywano w dniu wykonania wyroku świeccy, zważywszy te 3 dni jednak chciała się Solis musiał być dotkliwe próbowano jakoś zniwelować i zauważyłem, że na niektórych obrazach mamy namalowane suszone zioła rozłożone koło ciała to była przedziwna wydarzeniem odległe jakiś ateizacji aktualizacji bowiem był czas z 1 strony z bardzo cenny w dziejach medycyny pokazano komiczny przeznaczony dla wtajemniczonych dla adeptów medycyny, ale oni stanowili mniejszość grą stanowiła publiczność po prostu gawiedź, która tak jak przychodziła na publiczne wykonywanie wyroku śmierci tak tutaj zagadałem, że tutaj prawo zapłacić, a wejścia były biletowane mało tego często na zakończenie odbywał się bankiet co poczekać na strumienia miejsce było dość mroczna, a były określone stawki za wykonanie takiej operacji sekcyjny wiemy, że dr Deyna otrzymał 6 srebrnych łyżek tyle wart był ten zajmujący spektakl ta to procedowanie medyczne wiemy, że tutaj w razie panie profesorze do łyżek do obrazu powrócimy, jeżeli pan pozwoli po informacjach Radia TOK FM, które zbliżają się pan prof. Marcin Lesiński z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego opowiada dzisiaj o obrazie Rembrandta zatytułowany lekcja anatomii doktora de ma na tym państwa, którzy jeszcze nie mieli okazji odszukać tego obrazu proszę sobie w czasie informacji zerknąć, ale także wspominałem drugim obrazie, który przyda nam się do rozmowy o tym pierwszym a dramat ten nie wracały po informacjach informacje o godzinie 1120 państwa moim gościem jest pan prof. Marcin Olesiński z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego dzisiaj rozmawiamy o obrazie Rembrandta lekcja anatomii doktora tej mana i wspomniałem też, że by zaczęli państwo na jeden z obrazów twórcy włoskiego malarza włoskiego, która da się Andra mam cienia to dzieło zatytułowane opłakiwanie zmarłego Chrystusa wydaje się, że tutaj mamy celowe nawiązanie Rembrandta do tego obrazu ca jedno wcześnie stawia pytanie czym jest ciało człowieka, jakie związek ciała z Bogiem no właśnie to jest kluczowa zagadnień tego obrazu zatem ponownie przenieśmy się do Amsterdamu jest rok 1600 pięćdziesiąty szósty jest klucze zapada Zmierzch jest szaro za chwilę upadnie śnieg to i jesteśmy świadkami prawda nie drugiego dnia, a tej procedury sekcyjne, czyli jesteśmy już od pierwszym, kiedy wykonano sekcję żołądka i kartki pierwszą w drugim niezwykle wykonywano sekcje mózgu często na odciętej głowie, a na pierwszym planie ukazany w skrócie, a już swą tajny, bo on jednak zachowuje swoje człowieczeństwo, a może widzimy, że ta sama chciała już pozbawiono wnętrzności to jest, a przestępca zwany czarny miał się pochodził z tym zwracam taki był synem organisty kawce początkowo służył w kampanii zachodnia indyjskiej potem szybko sprzeniewierzył majątek, jaki został mu o rodzicach i prowadzi działalność przestępczą w towarzystwie niejakiej pensję od zwanej dziwką stąd taka, a raz pierwszy polityk kraj raczej z tego wczesnego okresu działalności amerykańskiego przestępczej został schwytany w czasie napadu bronią Nascar i skazany od 2 dniach na powieszenie zresztą tego pomieszczenia dokonano spektakularnie powieszonego bowiem z pistoletem zawieszonym nad głową ku przestrodze gapiów, a zwykle, a sekcje wykonywana na przestępcach mężczyzna zwykle złodzieja, że mieszka ach, niekiedy na kobietach orzekła zwykle prostytutki złodziejki w kobiety zmarła przy porodzie, zwłaszcza ta mocna, a widzi męża jak właściwie operator, a Janda man, a trzyma w kościach, a coś nazwać nazywa się faks cara dzień trzeci pustka opony czwartej z wspomnianą kwestię, że to jest przedstawiane dość umownie pod względem poprawności anatomicznej to znaczy w obu wypadkach zarówno lekcja latami doktoratu, a jak to raczej mana odtworzono te sekcje na zmarłych w podeszłym wieku, a kilkanaście lat temu w Holandii i zauważono duża różnica między obrazem, a w realia takiej sekcji natomiast uwagę zwraca podobieństwo tak trzymanego fragmentu mózgu do kształtu Szewa albo kosy, jaka się wydaje nieprzypadkowa, bo się Kosa na szafce trzymana przez szkielet przez chromosom Saturna są stare symbole pani taty zresztą w medalionie tej Amsterdam ski dziś drogówka mamy szkielet trzymające Konsek i i klepsydra oczywiście w ten sposób te poszukiwania chirurga, jakby skierowane są strony tego miejsca, które wówczas uchodziło za siedzisko duszy ludzkiej, czyli wokół piosenki w 2 ten czas, kiedy oczywiście tatusiu nawet miał swoją wagę często słynne 21 g, który nie trzeba tracić będzie, kiedy dusza opuszczała ciało to oczywiście tak jak pan redaktor zaznaczył jest kwestia refleksji nad czym status człowieka mamy do czynienia bowiem z przestępcą, który ten czas na kapitalistyczny protestancki system i nowoczesnej Republiki utylizuje czyni go przydatnym społecznie, chociaż wydaje się, że ta kara powieszenia za napady rabunkowe jest oczywiście bardzo surowa i które taki sposób wykupienia tego człowieka jak ocalenia jego dłuższy może można w ogóle dusza straci jest bez szans nastawienia może fakt, że posłużył, a one na zlecenie do jeszcze przydatny po śmierci za czymś dla niego ratunkiem warto byłoby takie dość utylitarne myślenie o tym obrazie takie dość oczywista myślę, że tutaj jest sporo treści, które można wywieść w takiej wrażliwej refleksji Tarczewski klimatycznej albo wniknięcia w coś co jest im swoistą hermeneutyki gąbką obrazu co wynika z samego samych relacji form jest temu obrazowi dość wnikliwie przygląda od jakiegoś czasu i pierwsza zwracał uwagę to ta specyficzna perspektywa okazania ciała zmarłego to jest perspektywa, która może nieco wadliwa optycznie, ale ona jest tak wymyślona, a artystycznie wyznaczyć okrasza to jest rodzaj i józefinizmu, który przekracza przestrzeń obrazu Paula obrazowe jak w ten sposób burzy komfort optyczny, ale też komfort taki psychiczny wice, jakby brutalnie wkraczały też stopy i ta postać przestrzeń za sobą takie obrazy w dziejach malarstwa, gdzie się szczególnie dojmująca artystycznie dokonał tras żeś mi namyśl Caravaggia jego pogrzeb świętej Łucji przy kurde, ETA o grze górną to są takie obrazy mają taką szczególną formę, którą się francuska nazywa repo ze, czyli czegoś co tak wykracza iluzja listy nie do przodu jest tutaj ten marsz Chrystus wbrew ceni prawdopodobnie Rembrandt ten obraz znał oczywiście nie znał go z oryginału nie posiadał tego obrazu, chociaż prawdą kolekcjonerem i zawsze nas wąskim prawda potwierdza rycina i teraz mamy tego 1 człowieka takiej przedziwnej konfiguracji, bo te Mary, na których leży sprawiają wrażenie niemal taki mecz z jakimś rodzaju liturgii, gdzie ten temat byłby takim celebrans sem, a który no otwiera tę przestrzeń dura Mater jak otwieram świętą księgę popatrzmy dlatego, choć brak kalkę tego nadzorca kilku chirurgów bardzo praktycznej porze po stracie już dosyć zapóźnione, bo to jest moda, a czy pierwszej połowy osiemnastego wieku poza tę taką z podjęciem się pod granicą nazywane kim, bo ona przejmujące spojrzenie takie porażający swoją, a z swoim pasem nic nam ją w ręku trzyma część czaszki sklepienie czaszki jak przygląda się tym traktatem, która rozesłał bywały ciężkie są współczesne także ma nad komiksem ilustracją zauważam, że po łacinie sklepienie czaszki nazywa się Kalwarii siano nieprzypadkowo jednocześnie tak trzyma tę sklepienie czaszki, jakby trzymał czarkę do próbowania wina były takie jak w Gdańsku też wykonywane zasada ryzyka jest ten rodzaj takiego taki świeckiej liturgiczną ości jakiś sakramentalne ości tego wszystkiego w sam by się składało na taki ten w oko merytorycznie związane z czymś co stać nazywali model z homilii czy taki styl Pokorny obraz człowieka jednak ciągle w tym mają stacje, a które się zasada na tych słowach Chrystusa, że cokolwiek uczyniliście jednemu z braci mniejszych to tak, jakbyście nie uczynili jestem taka głęboka głęboko humanistyczna sekcja w tym obrazie aren brat szuka jak wielki twórca kultury europejskiej czegoś co jak powiedział poeta co nas tworzy sobie co wprawia w ruch zatrzymuje obiekt nieśmiertelności zanurzonej we krwi to słowa Jacka Jacka Kaczmarskiego, które tutaj idealnie oddają, jakby poszukiwania samego samego Rembrandta obraz jak widzimy okaleczony obraz jak zraniony to jest jakby jeszcze dodatkowo jego takowego jego status swoiście ontologiczne, który pozwala nam tutaj zajść w taki dialog uprawnione po wypadku dzieł, które same to za czasem w ten kontekst historyczny nie jest już tak istotne jak wszystko to co wprost wynika co przemawia do nas tak jak te z dzieł, które są właśnie poza czasem jest niewielu takich artystów, którzy zrzeszają do dzisiaj to mogą być twórcy anonimowi poseł trwają ski to może być teraz z niektórych obrazach, a dzień kontakt jest i porażające jest to takie spotkanie z żywym człowiekiem bardzo bardzo autentycznym niema tutaj oczywiście nie są istotne kwestie, które są jak dokumentem z dziejów nauki, jakkolwiek jako, że mówię do państwa z Gdańska jako ciekawostkę mogę podać, że w Gdańską wykonano pierwszą w granicach Rzeczypospolitej sekcję zwłok było 1600 trzynastym roku przeprowadzi ją profesor naszego gimnazjum akademickiego, jakim NHL to była sekcja wykonana na jednym z trójki dzieci na jeden z trojaczków urodzonych przez Annę krok w stół wówczas wsi pod Gdańskiem z cha ją przeprowadzić transakcja i opisał wydał drukiem w tym, że w tym czasie tysiące trzynastym roku to było dziecko w taki but monstrualne, który nie miał szans na przeżycie zresztą współczesne badania takich na Polaków czy patologów, która bazowały na tym opisie el Hasa absolutnie cały proces procedurę medyczną uznały za zasadną, a fakt, że dziecko zmarł od razu przy porodzie naturalnym nawet dzisiaj nie dałoby się go ocalić panie profesorze bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę kończy nam się czas za chwileczkę informacje pan prof. Maciej Kaliciński z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego opowiadało obraz Rembrandta lekcja anatomii dr. Bejma na informację już za kilka minut o godzinie 1140 dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA