REKLAMA

Aleksandra Terpińska: Moim założeniem nie było zrobienie czegoś nowego, czym książka Doroty Masłowskiej nie jest

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-03-16 11:40
Audycja:
Czas trwania:
15:06 min.
Udostępnij:

O pracy nad filmem "Innie Ludzie" na podstawie książki Doroty Masłowskiej mówi Aleksandra Terpińska, reżyserka, laureatka Paszportu Polityki 2021 w kategorii film.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska reżyserka Aleksandra Terpińska dzisiaj gościnią kultury osobistej witam serdecznie innych Aleksandra Terpińska laureatka paszportu polityki w kategorii firm za boleśnie prowokacyjne spojrzenie na polską rzeczywistość pasję odwagę łamania gatunkowych stereotypów oraz wybitne umiejętności reżyserskie, czyli za film inni ludzie na podstawie prozy Doroty Masłowskiej film, który za 2 dni w piątek najbliższy będzie miał Rozwiń » swoją premierę w polskich kinach oglądało wczoraj innych ludzi i myślałam jak bardzo przez ostatnie tygodnie zmienił się świat, bo ten, który oglądamy na ekranie to jeszcze jest świat, w którym nie ma wojny Ukraińcy mogą wrócić jak pracujące u jednej z głównych bohaterek kobieta do domu w no tak kino decydowanie nie nadąża za wszystkimi zmianami i nie jest to taki rodzaj sztuki, które da się prawie na bieżąco natomiast myślę, że po ją, więc sam umysłu i czy tam rzeczy na ten moment, które też perspektywy myślę, że ciekawy tak, ale dziś oglądam sceny, gdzie poruszone są kwestie pracy Ukraińców w Polsce i naszego wielu z nas ich traktowania wyższością owego i pomyślałem sobie co się zmienia, bo zmieniło teraz po tym, jak niemal 2 000 000 z nich dotarło do Polski czy zmiana załóżmy pozytywne i nie podyktowane chwilowym wybuchem emocji będzie stała no ja też się nad tym, że stanowią bardzo chciałbym wierzy tak będzie i myślę, że Polak czy w tej chwili wykazywali o ogromną fale empatii wobec tych osób i te wszystkie odruchy pomocy są absolutnie wspaniałe natomiast te no trzeba sobie też zadawać pytania jak długo to potrwa i dlaczego np. trudniej polskiemu społeczeństwu takie odruchy przejawiać wobec uchodźców innych krajów innych narodowości, a te, którzy też uciekają przed wojną myślę, że teraz z płyt zrobiliśmy coś na takim bardzo bliskim nam przykłady mam nadzieję, że to jest taka lekcja, która w którą, którą odrobimy w końcu ta lekcja tyle nam chwili i o i o ile szanowania drugiego człowieka porozmawiamy o samych początkach innych ludzi jako filmowa właśnie inni ludzie jako książka spektakl pojawili się swojej orbicie na długo przed tym, kiedy zdecydowała się zekranizował w, a ty także Dorota przyszła do mnie z tą książką, zanim ona jeszcze została wydana, a więc czy, więc po prostu była to propozycja ich strony, a te chwile mi zajęło, zanim podjęłam sobie przede wszystkim tę decyzję, żeby się o VAT książki zabrać, bo nie była łatwa decyzja, ponieważ książka, a pierwszym ruchu wydaje się nie filmowana, więc chwile chwilę zajęło zanim, zanim odważyłam się podejść do tego i próbować wynosić jak to będzie później no to były po prostu proces twórczy w międzyczasie powstały spektakle, bo jego teatr może trochę szybciej reagować jest nie jest tak te kasy chłonny jak jak robienie filmu gen, więc tak powstał wcześniej, więc to było dla mnie też ciekawe czy to dotyczy jak inni twórczy i interpretują ten tek, a równocześnie jakieś 100 osób uspokoił mnie to, a Szcze i że to są inne spojrzenia też ciekawe to ile tego tekstu można wyciągnąć i co odpowiedzieć język to była największa trudność tej adaptacji i język myślę, że tak to, że ta książka napisana de facto wiesz, że napisana, a taką rapował na wielką i nie posiada, a takich treści te Ken tylko jest co jest racją różnych bohaterów, a także to było to było dość trudne, a my też czym o te książkę trochę założenia fabularna bohater się długi późniejsze odnajduje natomiast kino i nie po nie nie dajemy szansę aż na, a taki rodzaj dezynwoltury, więc tutaj jego musiałam też sporo popracować nad te nad dramaturgią nad dopasowaniem tego do do formy, jaką jest firm no właśnie, bo też tak zastanawiam czy książka inni ludzie jest tym samym, o czym jest film inni ludzie czy masz takie poczucie, że wyciągnęła z tego dzieła Doroty Masłowskiej coś więcej coś nowego nie wiem czy wyciąg nam coś więcej na pewno wyciął nam te rzeczy, które były dla mnie istotne i i te, które gdzieś tam we mnie poruszały ważne struny i też moim założeniem nie było z zrobienie czegoś innego zupełnie nowego czym ta książka nie jest, bo uważam, że no, a po co robię adaptację nie, żeby pokazać swoje ego i powiedzieć ja bym lepiej tylko, żeby w oparciu o tekst pokazać też jakieś swoje rzeczy i rzeczy, które są dla nas ważne także staram się bardzo pilnować tego tekstu i ja też tam niewiele mogą zmienić natomiast myślę, że są tam jestem trochę takich rzeczy, których w książce nie ma, więc może ktoś czytał książkę to będę zaskoczony, ale myślę też, że w takim ogólnym wrażeniu to to nie jest coś zupełnie innego każdy oczywiście będzie ta historia interpretował tak jak będzie chciał tak jak będzie czuł, ale dla mnie przede wszystkim to jest tak jak książka to jest film przeraźliwe samotności potrzebie bliskości, ale także takich konfliktach przede wszystkim naszych bojach z samymi sobą nad tym skonfliktowanym również świecie różnych poziomach chociażby klasowym jest nadzieja i jakby chciało myśleć, że jest dzieje i gdzieś tam z tym żyć, ale ja jej nie ma zbyt wielkich oczekiwań co do świata tego, że ludzie jakoś drastycznie zmienią także w ja nie jestem największą optymistką świata to trzeba to też świadczyć czy w ogóle konsultowała kolejne etapy scenariusza z Dorotą Masłowską Unię jest ci ludzie sam scenariusz to Dorota przeczytała jakoś się pierwszą wersję dała zielone światło IAI od tego czasu o nie konsultowałem tego też kolejnych etapów boją się, że to nie byłoby dla niej interesujący, ale konsultowaliśmy rozmawiać, bo wielu rzeczach po drodze o takich jak np. wybór kompozytora i jaki rodzaj tej muzyki ma być filmy Dorota też nic zajmuje się muzyką robi projekty muzyczne także zależało mi na tym, żeby ten o, żeby to był jakiś się, a wybór, który stron obie będziemy zadowolone no właśnie jak to się stało, że do projektu zaprosiła ją raz odpowiedzialnego za muzykę stworzyć sierpowym muzyka w sumie kilkadziesiąt piosenek to nie lada wyzwanie tak ogromne wyzwanie i ja znałam oczywiście muzyka aura on robi bity dla Gazeta, więc to są bity, które jest by one myślę, że miękkich chęci w moim wieku zna natomiast on ma też w sobie jakiś taki rodzaj i o melancholii w tej muzyce o jakiegoś takiego ta muzyka jest taka podszyta o takim smutkiem, który mi chodziło, a w tym filmie i no i po prostu jego muzyka jakoś pasowało mi pasowała mi do tego jak chciałbym żeby, żeby dał się wyglądał najniższe chciało się zgodził, żeby tę muzykę zrobić, więc po prostu tutaj wszystko się wszystko się poukładało i a Kriwca była rzeczywiście bardzo bardzo długa o bo wszystkie piosenki trzeba było skomponować przed wejściem na plan i ponieważ muzyka też pełnił funkcję dramaturgiczną funkcję duże opowiadam chórowi emocje, jakie chciałbym w danym momencie filmu osiągnąć to w sposób fantastyczny tłumaczono muzykę i właściwie no to było dla mnie takie bardzo o bardzo magiczna, bo bardzo magiczny moment, który miał i dużo gadałem, a 3 dni później dostawałem dokładnie idealnie pasujące kawałki także tekst to było bardzo świetnie no i ciekawa jestem jak w tym wszystkim oczywiście w trakcie pracy efekty widzimy na ekranie odnaleźli się aktorzy jeśli chodzi o wybór aktorów jak przypuszczam też łatwo nie było musieliśmy wykazać rapowy mi umiejętnościami ich przypuszcza tak rzeczywiście rzeczywiście te castingi były długie tutaj warto wspomnieć o pracy u reżyserki castingu powinny krainie, która była ze mną w tym procesie cały czas o ich rzeczywiście miałyśmy miałby taką 1 piosenkę, którą wysyłaliśmy do do wszystkich aktorów z prośbą, żeby przyszli przygotowanie i zaraz po hali ten kawałek i mu dodatkowo też ważne było, żeby mówić ten tekst sposób te takie bardzo naturalny i taki, żebyśmy się dopiero po chwili zorientowali, że tak naprawdę cały ten film jest jest poezją jest jest tematem UE i ale żeby, żeby tak był podawany w sposób taki bardzo realistyczny także to było dla mnie ważne, żeby tutaj nie przesadzić z formą no i ja naprawdę podziwiam podziwiam cały zespół aktorski, bo są tam i ogromne role jak chociażby Jacek Beler, który został doceniony, a w Gdyni za pierwszoplanową rolę męską, a które jest no wykonał to niesamowite rzeczy miał bardzo długie fragmenty tekstu rapował na planie musiał się tego nauczyć przyzwyczają do tego, że BIC się tylko on w uchu malutki surowe chce, więc musiał ratować grać i uważać na wszystko jakby dookoła też mieli bardzo bardzo trudne zadania u ci wszyscy aktorzy, którzy śpiewali ale, a to pojawia się tam też bardzo dużo takich mniejszych rolne, które szczególnie zwraca uwagę o bo są tam samorządy takie momenty, że o i czasami 1 zdaniem ktoś potrafi czy 1 słowem rozbawić co widownie i też jestem wdzięczna ogromnie wszystkim aktorom, którzy wzięli udział w tym filmie i przyszli właśnie czasami na jedno zdanie jedno słowo, a przymusowa przerwa w zdjęciach spowodowana pandemią trwające w sumie kilka miesięcy jak na 8 miesięcy działała to to nie było łatwe, bo rzeczywiście to pierwszy lockdown, a przerwał zdjęcia dokładnie w połowie czy ruch w dół o nie było w ogóle nikt z nas nie wiedział co co się wydarzy jak ta pandemia będzie wyglądać także 60 w domach czy też na to co się co się wydarzy wszystko zaczęło się przedłużać, a taka przerwa filmie to są ogromne koszty dla producentów także dziewczyny musiały przekalkulować budżet i jakby szukać o dodatkowej kasy, bo i musieliśmy odczekać też 8 miesięcy na to, żeby znów wróciła do nas jesień, żeby niszczał spadło z drzew, żeby pogoda była taka, jaka jako z jego zaczęliśmy ten film także nie dowód bardzo trudny czas, a równocześnie dla mnie o ciekawy, bo ja wróciłam siadł do montażu tego co już mieliśmy, a i część z tych rzeczy miałem też zmontowane miałam próby miałam materiały z castingu zysku czy ja właściwie w tej przerwie zmontował cały film albo taki połowy trudno PiS do filmu, ale już wiedziałam, że to wszystko się układa, bo jak te ryzyko, że coś tam się nie złożyło było duże i także ja akurat na tym skorzysta w bardzo bardzo dziękuję Aleksandra Terpińska reżyserka filmu inni ludzie, który już w piątek będzie miał swoją premierę w kinach była gościnią kultury osobistej bardzo dziękuję dziękuję bardzo, rozmowa Aleksandry Terpińskiej Januszem Wróblewskim w dzisiejszym wydaniu tygodnika polityka polecam państwu bardzo serdecznie Szczepan owi Markowi dziękuję za pomoc w przygotowaniu programu Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czas na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA